- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
A snad někdy v budoucnu, okolí posledního spočinutí robota zaroste "trávou", a nad robotem bude stát muzeum Dobývání Marsu ...
Spise ho posadka stanice na Marsu - az se k nemu dostane - zalezi kde bude ta stanice umistena - tak ho zrejme priveze do laboratore - kde dlohodobe stani (nez tam ta posadka bude) na Marsu a jeho vliv na techniku - co by i po te dlouhe dobe mohlo klidne nadale fungovat - poskytne vedcum a konstrukterem pohled jak vylepsit konstrukce budoucich pristroju co budou pouzivat na Marsu.
v době kdy tam byly snad 3-4 roky a už tehdy to označovali za velký úspěch a hádalo se jak dlouho ještě budou fungovat...Spirit už měl tehdy problémy...Každopádně ten dokument doporučuju všem, jak už tu někdo psal, snad v archivu čt se to dá najít...
oval. Kdyz byl cely zapraseny a nemohl se nabijet z koletoru a mel kously kod programu.
Od prachu, ho očistil větrný vír, sice to bylo v noci, ale přes den se mu povedlo natočit jak takový větrný vír vypadá, http://en.wikipedia.org/wiki/File:Marsdustdevil2.gif ...
me prijde divny, ze staveli vozitko a slozite ho vynaseli do kosmu tisice km aby to ujelo 200m. Jsou tu na zemi pouste apod. kde to lze otestovat a postavit poradny tereni pasak, ktery nezapadne v pisku lehce. Kdyz vidim ty maly kolecka a ten chatrnej podvozek, tak mi to neprijde takovej highend, ale je uzasny, ze to i takle chatrnej "mobil" prezil tak dlouho. Baterie maj holt svoji zivotnost no, to se da pochopit. Ale tu mechanickou konstrukci podvozku, pohonu, to mi nejak hlava nebere. Imho kdyby to postavili poradne, tak to tam mohlo odjezdit klidne stovky km za ty leta.
Hmm, ty o tom také moc nevíš, jednak řídit na velkou vzdálenost v poušti s kameny se zpožděním desítky minut není žádná legrace, kromě toho hlavním limitem měla být zima (tma), případně zanesení solárních článků...Navíc cílem nebylo vůbec drandit po marsu a urazit stovky kilometrů, na fotky povrchu tu je především družice, byť tak detailní nepořídí, ale hlavně analyzovat materiál blízko místa přistání.
Autor napsal článek vzkutku skvěle, normálně jsem zapomněl na to, že se jedná o obyčejný kus šrotu. Když jsem četl pasáže o jeho tragickém a jistě i bolestivém konci, kdy z posledních sil svých korodujících baterií bojoval o hasnoucí život, málem jsem začal plakat... Zajímavé, že nad strojem, co jsem v životě neviděl, pláču, zatímco když měním PC, co se mi denně válí u nohou a osahávám jej vilně při hledání knoflíku "Start", tak se raduji. A to měním P každé dva roky a ne po sedmi letech
To, co Spirit dokázal, je neuvěřitelné, Díky němu jsme získali spoustu nových informací. Dokázal fungovat 7 let, překonávat potíže a posílat stále data. Takže velké ocenění si zaslouží i jeho tvůrci. Článek byl napsaný se štědrou mírou personifikace, ale myslím, že sem se to vážně hodí.
Rest In Peace Spirit.
Jenom je mi líto, že tam nezmínili, jak přežil klinickou smrt a sám naskočil, když už to nikdo nečekal.
8km za 7 let = 13cm za hodinu. A to vsecho vcetne zkoumani, hybernace pres zimu, ci spatnem pocasi, sbirani vzorku a provadeni analyz, komunikace se Zemi, nucene restarty a rebooty po zmene SW, (navic mel poskozeny podvozek) ..
Uspech !
Vozidlo na inej planete, bez vzduchu, ina klima a hlavne iny povrch !
Darmo roboty dokazu nemozne a nie su nicim limitovane ...