Diskuze

Jak se vzlétá bez ranveje? S katapultem či s ocasem na zemi

Krátká ranvej, žádná ranvej, paluba lodi: podmínky pro vzlety a přistání letadel nejsou vždy optimální. Speciální letouny si s nimi však poradí. Přinášíme přehled způsobů, jak dostat letadlo do vzduchu, když ranvej nestačí.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
B

BobSawyer

6. 3. 2012 8:54
Tomu ski-jumpu nerozumím.

Stoupající ranvej by přece měla rozjezdovou dráhu spíše prodlužovat, naopak start "z kopce" je kratší.

Může to někdo fyzikálně vysvětlit ?

0 0
možnosti
RP

ice67

6. 3. 2012 21:46
Re: Tomu ski-jumpu nerozumím.

ono je to kompromis mezi kolmým vzletem, který je náročný na palivo a tah motoru a klasickým rozběhem na který není na lodi místo a katapult je zase konstrukčně náročný a drahý.

0 0
možnosti
UKS

urceno ke smazani

2. 3. 2012 8:40
ciste technicke doplneni..

prvnim letounem s kolmym startem nebyl Pogo (vychazejici mimochodem z druhovalecnych nemeckych konstrukci) ale Bachem ba-339 natter v roce 1945. taky to byl jeden z prvnich letounu, respektive druhy, ktery prekonal rychlost zvuku.

0 0
možnosti
TH

Beefeeter

4. 5. 2012 22:06
Re: ciste technicke doplneni..

U tohoto letadla byl asi problém v tom, že vzlet byl jen jeden a přistání nepřežil ani pilot, ani stroj. Dá se něčemu takovému říkat "let" ?

Já myslím (ač stroj velmi zajímavý), že byl vynechán zcela správně.

0 0
možnosti
M

Mauler

1. 3. 2012 21:08
Heinkel Lerche

Když se píše o VTOL tak tu chybí pro doplnění ještě Heinkel Lerche i když asi nebyl ani postaven funkční prototyp díky konci války nicméně se aspoň dostal do hry IL 2 Sturmovik 1946 http://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_Lerche - http://www.causa-nostra.com/vril/cn1004/gx/Heinkel-Lerche--g1004a03.jpg  o teto fotce mam jisté pochybnosti (na okrajích prstence jdou vidět řízené rakety   X4) ale hlavně jde vidět jakým způsobem startoval a že si zaslouží zmínku o existenci.:-)

0 0
možnosti
UKS

urceno ke smazani

2. 3. 2012 8:42
Re: Heinkel Lerche

Lerche byla papirova konstrukce, napad, ze ktereho potom americane vychazeli. V pdstate cely rusky a americky vyvoj jeste dlouho po valce tezil prevazne ze zabavenych nemeckych konstrukci. Treba slavne jeste B2 v devatesatych letech vychazelo ze samokridel Jacka Northropa a u toho pracovali bratri Hortenove, tvurci Ho-229.

0 0
možnosti
JF

soc01

1. 3. 2012 20:50
ekranoplán

jsem chtěl navrhnout téma na příští článek, a to sice ekranoplán. No chvíli jsem se bavil s tetou Wiki a strejdou Gůglem a že nevíte co jsem našel? Článek o ekranoplánech od stejného autora :)

0 0
možnosti
P

Pombocz

1. 3. 2012 21:10
Re: ekranoplán

jo, jo, ekranoplán je vemi zvláštní stroj a určitě by si zasloužil v budoucnu článekR^

0 0
možnosti
ZJ

Jean-Luc Picard

1. 3. 2012 19:47
VÝBORNĚ kam se hrabe Bittner to se nedá srovnat

No prostě skvělý článek a díky za něj.R^

2 0
možnosti
JH

Jindřich Husička

1. 3. 2012 13:45
Technet

Technet opet potvrdil povest nejkvalitnejsi sekce celeho portalu...

16 0
možnosti
JN

Labia Majora Zemanova

1. 3. 2012 14:44
Re: Technet

Nejkvalitnejsi sekci je samozrejme REVUEEE a jak byl genialne nazvan - "mistr pera" Vedran R^

0 0
možnosti
SR

Kuk na strejdu

1. 3. 2012 13:40
konvenční CTOL

Pane Panchartku, "konvenční CTOL" je něco jako "kompaktní CD disk"?

0 0
možnosti
I

ivoš

1. 3. 2012 14:11
Re: konvenční CTOL

Jistě, je to podobné LED diodě.

0 0
možnosti
MS

vysypany_lozisko

1. 3. 2012 13:36
článek možná dobrý,

nicméně pokud je vybaven pouze fotografiemi, tak to komplet stojí za starou belu.

1 0
možnosti
Z0DND

znám 012 dívku, nemá dukáty

1. 3. 2012 20:11
Re: článek možná dobrý,

Přesně. Přitom není problém internetem transportovat i reálná letadla k prohlédnutí či alespoň jejich hmotné 3D modely.

0 0
možnosti
KO

Dochy

1. 3. 2012 12:43
Recyklace?

Clanek by se mi libil, ale mam hodne silny pocit, ze jsem jej uz videl vcetne te fotky cmelaka jako prikladu letounu STOL. Nejsem si jist, jestli zde na servru, nebo nekde ve svete. :-/ Myslim, ze slusne by bylo to uvest, ev. s informaci o rozsireni clanku.

0 0
možnosti
SS

Solomon Short

1. 3. 2012 14:08
Re: Recyklace?

no, když jsem četl článek ráno, tak pod ním byla uzavřená diskuse se třemi příspěvky z loňského června. Takže recyklace jak vyšitá. Horší než Hulán, ten to aspoň přiznává :)

0 0
možnosti
D

Dusan321

1. 3. 2012 12:21
Drobna chyba

Operacne pouzitelnymi letouny kategorie VTOL byly pouze letouny Harrier a Osprey, Soveti nemeli zadne operacne pouzitelne letouny teto kategorie. Projekt Yak-141 byl zastaven po postaveni dvou prototypy z nichz jeden havaroval a Yak-38 slouzil pouze jako technologicky demonstrator, propagandisticky prvek a atraktivni objekt pro filmare tvorici filmovou dokumentaci z cviceni sovetske namorni pechoty. Do operacni pouzitelnost se stroj nikdy nepodarilo uvest.

0 0
možnosti
JH

Papinak73

1. 3. 2012 14:02
Re: Drobna chyba

To co píšete není zcela pravda. Jak-38U a Jak-38M létali v operační službě od roku 1976 až do roku 1992. Pravdou ovšem je, že jejich operační využití bylo diskutabilní. Jen v letech 1974 až 1980 bylo ve službě 115 letounů. Během této služby došlo ke ztrátě 16 letounů a úmrtí čtyř pilotů. Většina letounů byla po ukončení provozu mateřských lodí zakonzervována. Letoun byl také zkoušen v Afghanistánu jako pozemní s nepříliš pozitivními výsledky. Není bez zajímavosti, že v roce 1992 měli možnost letoun ve dvoumístné verzi vyzkoušet piloti USA A. Prenston a D. Price.

0 0
možnosti