Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stačí za pět sekund naskákat bakterie na spadlý chleba? Ano i ne

Pro většinu na zem spadlých potravin se neváháme ohnout. Ale lepší je pokušení nepodlehnout. Ani rychlá reakce totiž nezabrání bakteriím ze země, aby se s dalším soustem nepřidaly k naší už tak bohaté mikroflóře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Tomash

Nemate o cem psat?

Pravidlo 5s neni kvuli bakteriim ale kvuli srande :) to je snad jasny ze ceho se jidlo dotkne to na nem zustane, LOL

0/0
12.8.2011 10:39

osk

Kdyby mi spadlo někde v mhd nebo jiném veřejném místě

tak to samozřejmně jíst nebudu, ale když mi spadne třeb doma nebo někde v lese tak přece nebudu šaškovat kvuli pár bakteriím.

0/0
10.8.2011 14:20

l.g

Re: Kdyby mi spadlo někde v mhd nebo jiném veřejném místě

Pokud si dáte v MHD bagetu, kterou budete drže stejnou rukou, kterou jste se před tím držel madla, tak si buďte jist, že to je asi stotisíckrát horší, než když vám doma spadne jídlo na podlahu a vy ho sníte.

Přes to se takové chování většině lidí neekluje. To samé je při používání mobilu, klávesnice počítače, volantu v autě...

Je to normální fobie. Nemá smysl se s tím vůbec zabývat.

+2/0
10.8.2011 14:37

jonlew

Jasně

Jasně, bojte se bakterií! Pěstujte si sterilní čistotu, abyste pak pomohli farmaceutickému průmyslu, protože vás pak složí i bakterie, která by byla v pohodě, kdybyste si pěstovali odolnost třeba konzumací na zem spadlého chleba. Tento článek sponzoroval XYZ, váš farmaceutický dodavatel všeho možného. Nashledanou v lékárně...;-€

+2/0
10.8.2011 13:41

l.g

Re: Jasně

Ano. Sterilní prostředí, zvláště jsou-li mu od malička vystavovány děti, vyvolává alergie a zhoršuje imunitu.

+1/0
10.8.2011 14:20

Allexx

uhozaná pravidla

o pravidle 5 s jsem četla poprvé a přijde mi naprosto uhozený.... nestačilo by používat selský rozum a zhodnotit kam a co mi spadlo...řekla bych, že bakterií může být na neumyté kuchyňské lince víc než na zrovna umyté podlaze, takže asi tak :)

+1/0
10.8.2011 11:26

negrositos

pravidlo

tohle pravidlo 5 sekund zavádím doma v posteli;-), rád bych to prodloužil, ale nejde to, ženský sou holt na tom v tomhle směru většinou líp...:-)

+1/0
10.8.2011 10:46

Novotnak

Mnoho povyku pro nic,

někde jsem četl, že 60 % buněk v lidském těle tvoří "cizí" bakterie. Když si ze stromu utrhnu ovoce, nebo ze země zeleninu, tak pokud není vyloženě od blata tak se taky neobtěžuji s umýváním a nikdy mi z toho nic nebylo. Myslím, že se tato hysterie trochu přehání. Po takovýchto článcích ženský akorát všechno drhnou saponátama. Si myslím, že jsou pro tělo podstatně jedovatější než sem tam nějaká bakterie.

0/0
9.8.2011 23:39

CCblue

Re: Mnoho povyku pro nic,

Ta to já si třeba meruňky, broskve nebo nektarinky ze zahrady oplachuju, protože po nich vždycky leze spousta brouků. A když ne brouci, tak jsou dost zaprášené, zvlášť tady v Praze.

0/0
10.8.2011 11:27

CeleronD

Američané potřebují jednoduchost.

Jednoduché pravidla, hesla a prezidenty. Všeho se jim většinou dostává dostatečně.

0/0
9.8.2011 23:25

Rubik1

Re: Američané potřebují jednoduchost.

A my zase máme rádi složitost a komplikovanost. Pak ani právníci neznají jednoznačný výklad zákonů. V jednoduchosti je síla a často je těžší vymyslet něco jendoduše než složitě. To jsem ale trochu odbočil, protože to pravidlo zmíněné v článku je opravdu hovadina.

0/0
10.8.2011 2:02

hariprasad8

Mnoho doktorů vám řekne pořekadlo

Solidní bakterie nikoho nezabije. Pokud jde o ty méně solidní, ty se přenášejí různě. Ty nejnebezčnější ale většinou na zemi jen tak všude nejsou, protože jinak bychom dávno vymřeli. Děti totiž pořád něco, co se válelo na zemi, lížou. A to nemluvím o různých parazitech. Kolik dětí má dnes například škrkavky?

+4/0
9.8.2011 19:10

hnedka_zdrapana

baktérie

Hm, tak strachovat se o nějaké bakterie mě ještě nenapadlo, když něco spadne na zem (a nemocný jsem už nebyl pořádně asi10 let). Spíš mě zajímá, aby na tom nebyly chlupy nebo nějaký jiný sajrajt.

+3/0
9.8.2011 17:29

Novotnak

Re: baktérie

asi tak. R^

0/0
9.8.2011 23:40

CCblue

Re: baktérie

No jo, ale pokud na těch chlupech nebudou bakterie, tak vlastně není důvod je nejíst. :-)

0/0
10.8.2011 11:28

l.g

K čemu to je?

Proč se s takovou blbostí vůbec zabývat, když otázka zní: Proč by se na jídlo neměly dostat bakterie ze země, když na něm už dávno jsou a nikomu to nevadí.

Je to psychycký blok-fobie, která nemá nejmenší opodstatnění.

článek o ničem. Rv

+2/0
9.8.2011 14:13

Rubik1

Re: K čemu to je?

Spíš by se měli zabývat tím, jak americké nemocnice udržet v čistotě, aby se tam nemnožily životu nebezpečné rezistentní bakterie. Tam je lépe ani nic nejíst, natož ze země. Víc než na povrchu tedy záleží, kde ten povrch je, jak je čistý a jak velká byla dotyková plocha. Koberec je lepší proto, že dotyková plocha bývá malá.

0/0
9.8.2011 20:00

l.g

Re: K čemu to je?

Je to úplně jedno. Bakterie jsou úplně všude. I na rukou, kterými často jídlo jíte. Ty ze země se neliší ničím od těch, které moho být na talíři nebo na příborech. Je to naprostá hovadina.

0/0
10.8.2011 1:01

Rubik1

Re: K čemu to je?

To už je poněkud extrémní názor. A neplatí to u nás, my totiž talíře a příbory myjeme a utíráme čistou utšrkou.Ma kovových příborech tak je možná 10000 x méně bakteríí než na zemi. A vězte, že množství je podstatné, když se máte něčím nakazit.

0/0
10.8.2011 1:57

l.g

Re: K čemu to je?

Tak vězte, že pokud utíráte nádobí "čistou" utěrkou, tak na něm je 10000x více baktérií, než kdyby jste ho nechali jen okapat, nebo myli v myčce nádobí. Krom toho se předměty "kontaminují" bakteriemi jen když "jen tak" leží na vzduchu. Čím déle, tím více. Takže "čisté" nádobí vytažené po týdnech ze skřně není taky nic moc.

Co se týká nákazy, záleží na typu a agresivitě bakterií. Nikoliv už tak na jejich množství. A ty nejhorší bakterie se rozhodně nepovalují na zemi. Na zemi jich je sice dost, ale převážná většina jich je pro člověka naprosto neškodných.

+1/0
10.8.2011 14:11

fanfan_celofan

staci myslet logicky

Kocka vzdy dopadne na vsechny ctyri a chleba vzdy pada namazanou stranou dolu - to jsou zakladni fakta.

Staci pouze pripevnit namazany chleba na zada kocce, pusti je z vysky a pak uz pouze sledovat rotujci objekt, mame jistotu ze chleba se kontaminovane zeme nikdy nedotkne.

0/0
9.8.2011 13:54

krkavec běžné velikosti

Re: staci myslet logicky

to je krásný R^

0/0
9.8.2011 16:23

AceBird

Re: staci myslet logicky

Normální fyzikální paradox kočky s máslem. Na to už je taky několik výzkumů. Došlo se k tomu, že levituje, protože nemá jak dopadnout.

0/0
9.8.2011 18:35

Rubik1

Re: staci myslet logicky

Trochu sis to popletl. Kočka dopadne na všechny čtyři.

0/0
9.8.2011 20:01

LazyFatMan

Re: staci myslet logicky

Aneb, jak praví klasický vtip - Povídá paní Schrödingerová manželovi: "Erwine, cos dělal s tou kočkou, vždyť je polomrtvá!"

0/0
9.8.2011 21:18

beeeeeeet

Re: staci myslet logicky

Tohle téma se tradičně velmi vtipně řešilo v jednom s dílů Big Bang Theory... doporučuju!!

0/0
6.9.2011 16:28

kuba z ostravy

Je to zdravé

Jíst jídlo spadlé ze země je zdravé, člověk se stává více imunní, je odolnější. V principu to funguje jako OČKOVÁNÍ

+3/0
9.8.2011 13:44

Mražená spermie

***

jak daleko doskočí bakterie ?

0/0
9.8.2011 13:27

epox9nda3

Re: ***

Podle toho, jak má dlouhé nožičky. Ale o tom zas až příští článek.

0/0
9.8.2011 13:33

piters44

v americe vymysleli

stejne jako kdysi v sssr tak dnes je vse nejlepsi v usa...cechum je jedno do ktere prd..ele lezou...

0/0
9.8.2011 12:56

proost

Zase totální blbost

Doktorka Jana Suralová (nebo jak se ta megera z raklamy jmenovala) by jistě vysvětlila, proč to tak je. A že pouze desinfikované je čisté. Pro mně (a možná i pro ostatní normální lidi) platí pravidlo hladu - čím větší mám hlad, tím větší znečištění je mi fuk. A jinak - když mi spadne kus chleba do hnoje, tak to nebudu jíst ani po zlomku sekundy. Když mi spadne půlka čokolády na "čistou zem" a bude tam ležet třeba minutu, tak s tím zas tak velké problémy mít nebudu.

+2/0
9.8.2011 12:51

celim

Re: Zase totální blbost

Tak koukám, že vyznáváte názory shodné s mými! Také se říká"dobré prase všechno spase". Je to dáno tím, že má člověk časem silnější obranné mechanismy. Vzpomínám si, jak mi žena vykládala příběh její kolegyně, která se snažila své batole uchránit před všemi nástrahami okolí až do okamžiku, kdy je objevila v předsíni vzápětí potom co olízalo podrážky všech tam odložených bot! Pak pochopila, že s tou čistotou se to zase tolik přehánět nemusí!:-)

0/0
9.8.2011 13:16

Novotnak

Re: Zase totální blbost

Děti nejsou blbý, vědí, že bakterií je třeba. :-) ;-D

0/0
9.8.2011 23:44

mana-žer

Re: Zase totální blbost

taky si myslím, že kdyby to všechno bylo tak, tak po tom, co už jsem v životě pozřel svinstev, bych musel být už asi osumdesátkrát mrtvej

0/0
9.8.2011 13:32

habr

8 vtřeřin a dost - je jediné pravidlo které ženy dostane

do neppříčetnosti.

To ostatní je pro život nepodstatné.

+1/0
9.8.2011 12:42

jawasta

5 vt.

To by mě zajímalo jakej koumák kde na internetu napsal, že nějaký pravidlo pěti vteřin přišlo z USA. Nebyla to Parkanová?

0/0
9.8.2011 12:31

Arnie

Re: 5 vt.

Ja toto "pravidlo" poprve zachytil take v US (delal jsem tam par mesicu v kuchyni). Ale az doted mne nenapadlo, ze to nebyl jen "kruty vtipek na ucet zakazniku" ale ze tomu mozna opravdu verili. :-)

0/0
9.8.2011 12:49

douchebag

Mentosky z U.S.

to je zase blábol

0/0
9.8.2011 12:28

hustotles

v mém mládí

když něco spadlo venku v přírodě, tak se to ofouklo s tím že je to "čistá špína"

pravda, na ulici v Praze bych ze země asi nic nejedl

+4/0
9.8.2011 11:16

username

ehm

No já nevím. Když mi spadne chleba s máslem doma na podlaze, tak ho sním, i kdyby tam byl minutu. Když tam bude ležet půl dne, tak jej nesním. Když mi spadne venku na pískovišti, tak jej nesním. Když mi spadne doma na obsah dětské plínky, tak jej nesním. Když na nepoužitou plínku, tak jej sním. Bakterie nebakterie, rozhoduju (myslím) rozumem.

+1/0
9.8.2011 11:06

StringerCZ

Re: ehm

Přesně tak

0/0
9.8.2011 13:48

Rubik1

Re: ehm

To tihle vědci zjistí, že na chleba spadlý na ho.no od králíka se přenese málo bakterii oproti pádu na kravské lejno a v prvním případě vám doporučí chleba sníst, Tenhle výzkum je prostě o ho.ně.

+1/0
9.8.2011 20:05

Lord Helma

Asi jsem mrtvej nebo aspoň nesterilní

Jako děcka jsme se řídíli heslem: "Co je na zemi míň jak 30 vteřin, je čisté". A jsem tu furt. A koupali jsme se v tenkrát ne zrovna dvakrát čisté Odře a Opavě, vetšinu rybníků kolem Ostravy jsme vymetli (a že jich tam je jak v Jižních Čechách). A světe div se, porubské koupaliště (to velké před Vřesinou) bylo kdysi napájeno vodou z Porubky a jak tam bývalo plno. Na tyhle "hygienickou čistotu" jednou lidstvo dojede. Dovedete si dneska představit, že děcka cucaj šťovík, pijou vodu z potoka a pijou mléko čerstvě nadojené od krávy?

+1/0
9.8.2011 9:59

pavouk

Re: Asi jsem mrtvej nebo aspoň nesterilní

Nedovedl jsem si představit, že by dítě vyrvalo na zahradě ze země kedlubnu a šlo si ji někam umýt a oloupat. Oloupala se zuby a snědla se. Jablka jsme trhali ze stromů u cesty a to se tenkrát nepoužíval bezolovnatý benzín.

Antibiotika jsem užíval naposledy před více než dvaceti lety. Stejně tak mi přijdou hloupá tvrzení, že by se mléko z automatů mělo převařovat. Jak bych si z něj pak proboha mohl třeba udělat kyšku? Zkuste nechat zkysnout krabicové mléko. Nezkysne, ale zkazí se. Protože to už žádné mléko není.

Matky jsou dnes poblázněné reklamami, takže místo aby podlahu vytřeli jarovou vodou jednou týdně, jak se to dělalo kdysi, tak ji denně desinfikují div ne savem. Pak se diví, že jejich děti tráví víc času u doktorů než ve škole, když nejsou na běžné bakterie vůbec zvyklé.

+3/0
9.8.2011 12:26

Rubik1

Re: Asi jsem mrtvej nebo aspoň nesterilní

Lepší je udržovat čistotu než desinfikovat špínu. Člověk má na svém těle celou škálu bakterí a lekteré ho chrání před těmi nebezpečnými. Když budete pořád povrchy desinfikovat, tak se tam postupem času budou vyskytovat jen velmi odolné bakterie, na něž člověk zvyklý není. Proto pak snadněji nějakou blbou infekci chytne. Však oni na to vědci časem přijdou. Jen je nechte bádat a nežerte hned, co vám napíšou v jednom článku. Věřím, že spousta jiných vědců se chytá za hlavu, když čtou, co jiní "vědci" dali do novin.

0/0
9.8.2011 20:14

LazyFatMan

Re: Asi jsem mrtvej nebo aspoň nesterilní

Dtto - zeleninu a ovoce ze zahrádky od babičky jsme coby děcka (je tomu již 37 let od nástupu do ZŠ a dosud žiju) jedla naprosto běžně - kedlubnu okousat, mrkvev a ředkvičku rukou očistit od hlíny, jablko přeleštit o tričko a jahodu sezobnout jen tak. Poondil jsem se jen po mlíku od kravičky, bo coby městské děcko jsem znalo jen mlíko z lahve/pytlíku; leč po dvou dnech se to taky srovnalo.

0/0
9.8.2011 21:24

boudicca

pravidlo 5 sekund

Americké pravidlo 5 sekund ;-D;-D

U náš doma se odjakživa v žertu říká "rychle zvednuté se nepovažuje za spadlé". Žádné pravidlo není, je to prostě jen taková zažitá věc, forek, průpovídka...

+1/0
9.8.2011 9:49

pteryx

Sisyfové

No hlavně že dali anticenu. Zkoumala věc, která je "přece jasná". Jenže nebýt tohoto, tak by žádná věda neexistovala.

0/0
9.8.2011 9:41

username

Re: Sisyfové

To není anticena (jako např. Ropák či Maliny), to je jen debilní myšlenková zkratka idnesu, která zná jen cenu/anticenu. Tohle je regulérní cena za regulérní výzkum, jen s naprosto pitomou nebo triviální vstupní otázkou. Některé z těch výzkumů mají své reálné uplatnění a hodnotu v budoucnu, jen prostě jsou tak úsměvné, že si zaslouží speciální cenu za to, že je vůbec napadlo něco takového zkoumat.

+1/0
9.8.2011 11:03

LukšH

A co práva bakterií, už někdo zkoumal?

Vždyť jí to chudinku může zabít, když na ní spadne takovej velkej chleba...

0/0
9.8.2011 9:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.