- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Mýlím se nebo je přezdívkou Dakota nazývána jen DC-3/C-47? Jinak článek parádní.
Článek zajímavý, ale příliš idealistický, protože realita bude ještě hodně dlouho někde jinde. Většina zde nastíněných změn se zakládá na tom, že ubyde práce řídícím, ale přibyde pilotům. Jenže tak to bohužel nepůjde, protože řídící jsou mnohem větší profesionálové než piloti.
"Piloti tak mají situační povědomí o letounech ve své blízkosti...(ADS-B)" To mají díky TCAS i dneska a je jim to na nic. Samozřejmě, že TCAS není tak podrobný, aby si pilot (nedejbože) mohl sám dělat vlastní rozstupy, ale průměrný pilot se podle toho ani nijak zvlášť za letu neorientuje. Nemůžete proto po nich chtít, aby najednou s příchodem využití podobných, ale samozřejmě vylepšených funkcí, které by mělo poskytovat ADS-B, piloti všímali provozu kolem a vymýšleli trasu a hlavně rozstupy. To jednoduše není při dnešní hustotě provozu možné, a proto bude ještě hodně dlouho lidský faktor v podobě řídího neodmyslitelnou součástí letecké dopravy, se všemi klady i zápory, které to s sebou nese.
A z toho důvodu by se měli lidé zabývající se bezpečností letového provozu zaměřit na zjednodušení práce řídících, ne však za cenu většího vytížení pilotů.
v leteckym provzu se to dost propjevuje, snaha na všem šetřit a mořit lidi přesčasama
Rekl komunista a sel si koupit letenku od Ryanair
hezký a kvalitní článek. Co se stalo v 2002 nad Bodamským jezerem bylo příšerné vítězství techniky nad člověkem - kdyby piloti poslechli palubní TCAS místo operátora, velmi pravděpodobně by se srážka nestala...
Ale v Rusku jde všechno.
Tomu nevěřte. Teď to hodí na piloty, protože z toho nemusí vyvozovat drahá opatření a za takový rok, až emoce opadnou, přijdou někde na zadní straně časopisu o háčkovaných čapkách s tím, že to je fatální chyba ve všech letadlech Jak, jejíž odstranění stojí miliony, ale to už samozřejmě udělali.
To měla být ironie? Od ženské nemůžete čekat technicky odborný článek
"v té době nejtragičtější letecké nehody všech dob"
Aj, chybička se vloudila. Díky za upozornění, už je to opraveno...
Nemá náhodou systém GPS omezení pro fungování ve vysokých rychlostech a výškách (aby nebylo možné jej použít pro navádění raket)? Nebo to nějak obejdou?
Obejdou to zde na diskusi kritizovaným Galileem.
Seslo se asi 50 navrhu, vetsina na principu radaru. Radar ale nefunguje spolehlive v nizkych vyskach a za deste. Tak to nakonec vyhral system zalozeny na automatickem odpovidaci. Radiova stanice vysila signal na vsechny strany a pokud jej prijimac v jinem letadle zachyti, tak okamzite jej odesle zpet a pripoji nekolik udaju o vlastnim letu.
Ach jo. Je sice zrejme, ze aktualni system je zastaraly, archaicky a v dnesnim svete nema co delat. Zaroven ale myslim na kamarada - cerstve vystudovaneho dispecera, na Jenec pri romantickych vyjizdkach, kdyz jsem bydlel v Hostivici, ale hlavne na to, ze ta komunikace mez RLP a posadkou me fascinuje snad ze vsehio nejvic. A co vtipy a hlasky a prepisy hovoru dispecer-pilot? Zdravi Enrique
vetsina z prepisu "vez - pilot", co najdes na netu, jsou vymysly.