Diskuze

Letecké katastrofy: Nové řízení letového provozu "osvobodí letadla"

Letadla o sobe musejí vědět, vzdušná srážka znamená smrt stovek lidí. Od padesátých let se navigační a řídící metody v mnohém zdokonalily, nový systém chce jít ještě dál a osvobodit piloty od neefektivní komunikace.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JK

RayPall

11. 11. 2011 8:33
Dakota

Mýlím se nebo je přezdívkou Dakota nazývána jen DC-3/C-47? Jinak článek parádní.

0 0
možnosti
U

uluf

24. 10. 2011 0:10
...

Článek zajímavý, ale příliš idealistický, protože realita bude ještě hodně dlouho někde jinde. Většina zde nastíněných změn se zakládá na tom, že ubyde práce řídícím, ale přibyde pilotům. Jenže tak to bohužel nepůjde, protože řídící jsou mnohem větší profesionálové než piloti.

"Piloti tak mají situační povědomí o letounech ve své blízkosti...(ADS-B)" To mají díky TCAS i dneska a je jim to na nic. Samozřejmě, že TCAS není tak podrobný, aby si pilot (nedejbože) mohl sám dělat vlastní rozstupy, ale průměrný pilot se podle toho ani nijak zvlášť za letu neorientuje. Nemůžete proto po nich chtít, aby najednou s příchodem využití podobných, ale samozřejmě vylepšených funkcí, které by mělo poskytovat ADS-B, piloti všímali provozu kolem a vymýšleli trasu a hlavně rozstupy. To jednoduše není při dnešní hustotě provozu možné, a proto bude ještě hodně dlouho lidský faktor v podobě řídího neodmyslitelnou součástí letecké dopravy, se všemi klady i zápory, které to s sebou nese.

0 0
možnosti
U

uluf

24. 10. 2011 0:13
Re: ...

A z toho důvodu by se měli lidé zabývající se bezpečností letového provozu zaměřit na zjednodušení práce řídících, ne však za cenu většího vytížení pilotů.

0 0
možnosti
JK

jankozeluh

23. 10. 2011 22:29
na vině je kapitalismus....

v leteckym provzu se to dost propjevuje, snaha na všem šetřit a mořit lidi přesčasama

0 0
možnosti
TH

tm004

24. 10. 2011 4:04
Re: na vině je kapitalismus....

Rekl komunista a sel si koupit letenku od Ryanair ;-D

0 0
možnosti
O

Obludni_K

23. 10. 2011 17:15
Zas po delší době

hezký a kvalitní článek. Co se stalo v 2002 nad Bodamským jezerem bylo příšerné vítězství techniky nad člověkem - kdyby piloti poslechli palubní TCAS místo operátora, velmi pravděpodobně by se srážka nestala...

0 0
možnosti
HEVK

hokejový expert von Kei

22. 10. 2011 23:30
Hlavně to chce při vzletu nebrzdit.

Ale v Rusku jde všechno.

0 0
možnosti
F

FiS95

22. 10. 2011 23:58
Re: Hlavně to chce při vzletu nebrzdit.

Tomu nevěřte. Teď to hodí na piloty, protože z toho nemusí vyvozovat drahá opatření a za takový rok, až emoce opadnou, přijdou někde na zadní straně časopisu o háčkovaných čapkách s tím, že to je fatální chyba ve všech letadlech Jak, jejíž odstranění stojí miliony, ale to už samozřejmě udělali.

0 0
možnosti
TH

cetkaatretka

22. 10. 2011 15:13
Od Terezy jako vždy kvalitní článek

Díky

1 0
možnosti
POT

příliš ohleduplný terorista

22. 10. 2011 22:10
Re: Od Terezy jako vždy kvalitní článek

To měla být ironie? Od ženské nemůžete čekat technicky odborný článek :-P

1 0
možnosti
MS

Michal007

22. 10. 2011 11:07
Pozornosti unikla kouzelná formulace

"v té době nejtragičtější letecké nehody všech dob"

0 0
možnosti
TS

Tereza Šírová

22. 10. 2011 14:14
Re: Pozornosti unikla kouzelná formulace

Aj, chybička se vloudila. Díky za upozornění, už je to opraveno...

0 0
možnosti
PC

PatrikChrz

22. 10. 2011 6:11
Omezení GPS

Nemá náhodou systém GPS omezení pro fungování ve vysokých rychlostech a výškách (aby nebylo možné jej použít pro navádění raket)? Nebo to nějak obejdou?

0 0
možnosti
C

chriswebb

22. 10. 2011 7:24
Re: Omezení GPS

Obejdou to zde na diskusi kritizovaným Galileem.

0 0
možnosti
JV

Josef II

22. 10. 2011 3:30
Na ten sysem TCAS byla vypsana soutez v r. 1962.

Seslo se asi 50 navrhu, vetsina na principu radaru. Radar ale nefunguje spolehlive v nizkych vyskach a za deste.  Tak to nakonec vyhral system zalozeny na automatickem odpovidaci.  Radiova stanice vysila signal na vsechny strany a pokud jej prijimac v jinem letadle zachyti, tak okamzite jej odesle zpet a pripoji nekolik udaju o vlastnim letu.

0 0
možnosti
RT

inosh

22. 10. 2011 2:14
Co na to Cerna skrinka? ;)

Ach jo. Je sice zrejme, ze aktualni system je zastaraly, archaicky a v dnesnim svete nema co delat. Zaroven ale myslim na kamarada - cerstve vystudovaneho dispecera, na Jenec pri romantickych vyjizdkach, kdyz jsem bydlel v Hostivici, ale hlavne na to, ze ta komunikace mez RLP a posadkou me fascinuje snad ze vsehio nejvic. A co vtipy a hlasky a prepisy hovoru dispecer-pilot? Zdravi Enrique

0 0
možnosti
TK

-Komedie-

22. 10. 2011 11:30
Re: Co na to Cerna skrinka? ;)

vetsina z prepisu "vez - pilot", co najdes na netu, jsou vymysly.

0 0
možnosti