Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Cestující boeingu měli štěstí, přistání bez podvozku končí i tragicky

Ve úterý 1. listopadu odpoledne přistál na letišti Varšava Boeing 767 na břicho. Pilot manévr zvládl s přehledem a nikomu z cestujících se nic nestalo. Přestože pilot prohlásil, že šlo o standardní situaci, kterou několikrát nacvičovali, není skromnost úplně na místě. Zvládnutí takové mimořádné situace svědčí o zodpovědnosti, profesionalitě a pilotním umění. Ne vždy měli cestující tolik štěstí.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

iski

9. 11. 2011 12:18
Paráda

moc děkuju za poutavé i poučné čtení

Více takových :-)R^

0 0
možnosti

Jericho22232

3. 11. 2011 7:54
"skluz"

Jako pilot rogala se domnívám, že kdyby neměl kapitán zkušenosti s plachtěním na větroni, kam tento manévr (zvýšení celkového opadání náklonem křídel, při udržování původního směru kluzáku pomocí směrovky) patří, byli všichni mrtví. Když to pak zadávali v simulátoru jiným posádkám, žádná nezvládla přistát.

Takže platí, - pilot duší i srdcem, vzdělávající se v létání v rámci plachtařského koníčku věděl, jak to může zkusit vykrátit na dráhu a ono to vyšlo. (mimochodem málem to nesrovnal, protože natočením letounu se pomaleji točila nouzová náporová turbínka a tudíž poklesl tlak v hydraulice řízení)

Na druhou stranu - nechal překontrolovat výšku hladiny paliva při mezipřistání a v tu chvíli už podruhé použil ten samý chybný koeficient (pro libry namísto pro kg) pro přepočet. Udělal chybu (ačkoliv se neprokázalo, že by za to byl odpovědný), ale pak tuto chybu dokázal obdivuhodně ustát.

Pro mě borec Pan Letec.

0 0
možnosti

natvrdlý

4. 11. 2011 7:41
Re:

Díky za bližší vysvětlení, palec nahoru Vám i kapitánovi boeingu R^

0 0
možnosti

wrah

2. 11. 2011 21:33
Podvozek

Já měl pocit, že u všech velkých letadel jde ručně odblokovat zarážky držící podvozek nahoře a ten pak má sám působením gravitace spadnout.

0 0
možnosti

VlastaH

3. 11. 2011 23:52
Re: Podvozek

Taky bych čekal, že se dá podvozku nějak pomoct ručně, jako třeba u obřího letadla Antonov Mrija, jak to popisuje Jan Čech:

http://www.planes.cz/cs/clanky/146/

0 0
možnosti

venkovan.1975

2. 11. 2011 17:38
Chvála

Hezky napsané, takových článků se tu moc nevidí, díky!

2 0
možnosti

indra vvostrá

2. 11. 2011 16:20
pěknej článek

Je vidět, že to psal odborník, a jsou tam zajímavý příběhy.

Jestli někoho zajímá víc o Gimli Glideru, na youtube je pěknej dokument: http://www.youtube.com/watch?v=1lBsqEtKTGU

0 0
možnosti

xmar

2. 11. 2011 15:57
boeing

Letadla neznam, ale mam tatru 815 s jerabovou nastavbou od CKD a kdyz se mi stane, ze se mi vybije baterka v kabine, tak halt vemu do ruky paku, 20 minut zvedam hydrauliku jerabu vlastnima silama, jak je jerab nad kabinou, prepnu hydrauliku na kabinu, dalsich 10 minut zvedam rucne kabinu a pak se dostanu k baterce. Proc to v letadlech neni podobne?

0 0
možnosti

153624

2. 11. 2011 16:29
Re: boeing

vrať se do své tatry a neřeš letadla;-D

0 0
možnosti

Wolf_Net

2. 11. 2011 15:16
ATC simulator

Hele, nemáte někdo prosím link na nějaký simulátor letecké kontroly? Pokud možno zdarma. Docela by mě zajímalo, co ta práce obnáší...

0 0
možnosti

QuuQ

2. 11. 2011 18:16
Re: ATC simulator

Záleží na tom jak moc to myslíte vážně. Ale pokud se o tom chcete něco dozvědět a zkusit si to ideální je podívat se sem: http://ivaocz.virtualskies.net/ nebo ještě trochu profesionálnější je http://www.vacc-cz.org/

0 0
možnosti

Modrý a zelený blesk

2. 11. 2011 14:57
Na jednu nohu

Je lepší přistávat na jednu nohu hlavního podvozku, nebo na břuch (tj. tu jednu nohu zatáhnout, pokud to de)?

0 0
možnosti

-ice-

2. 11. 2011 20:06
Re: Na jednu nohu

Většina manuálů doporučuje i na jednu nohu, protože tlumič absorbuje část energie nárazu. Ale neplatí to úplně univerzálně. Matně si vzpomínám, že někde v Holandsku (Dánsku??) měl pilot F-16 problém s podvozkem a po konzultaci s výrobcem mu poradili zatáhnout zbytek a sedat na REB kontejner pod trupem

1 0
možnosti

Wolf_Net

2. 11. 2011 14:41
Taky dobrý

Němečtí dispečeři ve Frankfurtu jsou považováni za netrpělivé. Očekávají, že budete vědět, kde je vaše místo pro nastupování, ale i že tam dojedete bez podpory věže. Tento rozhovor zachytili v Pan Am 747: Speedbird 206: "Dobrý den, Frankfurte, Speedbird 206 opustil přistávací dráhu." Pozemní středisko: "Guten Morgen. Jeď na svoje místo."

Velký British Airways 747 vjel na hlavní dráhu a zastavil Pozemní kontrola: "Speedbirde, víš, kam máš jet?"

Speedbird 206: "Moment, kontrolo, hledám moje místo."

Pozemní středisko (arogantně): "Speedbird 206, copak jste nikdy nebyl ve Frankfurtu?"

Speedbird 206 (klidně): "Ale byl, v roce 1944, v jiném Boeningu, ale jen jsem tu něco shazoval a nezastavoval jsem se tu!"

3 0
možnosti

bk89322

2. 11. 2011 17:35
Re: Taky dobrý

Jako vtip dobry, ale v praxi se po vyklizeni drahy zada o povoleni pojizdet a pri udeleni poovoleni je ti i receno, kudy, zejmena z duvodu, aby nedochazelo k omylum a letadla se nemotala, kde nemaji.

0 0
možnosti

rogerer

2. 11. 2011 14:37
piloti zapomenou vysunout podvozek?

malá i velka letadla mají systém varování v případě že jsou již nízko a v přistávací konfiguraci ale podvozek chybi :-)

0 0
možnosti

jfb

2. 11. 2011 16:14
Re: piloti zapomenou vysunout podvozek?

Nemají je všechny. Ale ani to někdy nepomůže. Když byla zatahovací podvozek novinka, tak u některých letadel se dávali varovné sirény do kabin, a i tak se občas stávalo, že piloti vysunout podvozek zapomněli. Když se jich pak ptali, proč ignorovali sirénu, tak říkali, že byli tak soustředění, že nic neslyšeli, i když to bylo slyšet po celém letišti...

1 0
možnosti
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 16 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...