Diskuze

Cestující boeingu měli štěstí, přistání bez podvozku končí i tragicky

Ve úterý 1. listopadu odpoledne přistál na letišti Varšava Boeing 767 na břicho. Pilot manévr zvládl s přehledem a nikomu z cestujících se nic nestalo. Přestože pilot prohlásil, že šlo o standardní situaci, kterou několikrát nacvičovali, není skromnost úplně na místě. Zvládnutí takové mimořádné situace svědčí o zodpovědnosti, profesionalitě a pilotním umění. Ne vždy měli cestující tolik štěstí.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
PI

iski

9. 11. 2011 12:18
Paráda

moc děkuju za poutavé i poučné čtení

Více takových :-)R^

0 0
možnosti
JS

Jericho22232

3. 11. 2011 7:54
"skluz"

Jako pilot rogala se domnívám, že kdyby neměl kapitán zkušenosti s plachtěním na větroni, kam tento manévr (zvýšení celkového opadání náklonem křídel, při udržování původního směru kluzáku pomocí směrovky) patří, byli všichni mrtví. Když to pak zadávali v simulátoru jiným posádkám, žádná nezvládla přistát.

Takže platí, - pilot duší i srdcem, vzdělávající se v létání v rámci plachtařského koníčku věděl, jak to může zkusit vykrátit na dráhu a ono to vyšlo. (mimochodem málem to nesrovnal, protože natočením letounu se pomaleji točila nouzová náporová turbínka a tudíž poklesl tlak v hydraulice řízení)

Na druhou stranu - nechal překontrolovat výšku hladiny paliva při mezipřistání a v tu chvíli už podruhé použil ten samý chybný koeficient (pro libry namísto pro kg) pro přepočet. Udělal chybu (ačkoliv se neprokázalo, že by za to byl odpovědný), ale pak tuto chybu dokázal obdivuhodně ustát.

Pro mě borec Pan Letec.

0 0
možnosti
PM

natvrdlý

4. 11. 2011 7:41
Re:

Díky za bližší vysvětlení, palec nahoru Vám i kapitánovi boeingu R^

0 0
možnosti
AK

wrah

2. 11. 2011 21:33
Podvozek

Já měl pocit, že u všech velkých letadel jde ručně odblokovat zarážky držící podvozek nahoře a ten pak má sám působením gravitace spadnout.

0 0
možnosti
VH

VlastaH

3. 11. 2011 23:52
Re: Podvozek

Taky bych čekal, že se dá podvozku nějak pomoct ručně, jako třeba u obřího letadla Antonov Mrija, jak to popisuje Jan Čech:

http://www.planes.cz/cs/clanky/146/

0 0
možnosti
KR

venkovan.1975

2. 11. 2011 17:38
Chvála

Hezky napsané, takových článků se tu moc nevidí, díky!

2 0
možnosti
IV

indra vvostrá

2. 11. 2011 16:20
pěknej článek

Je vidět, že to psal odborník, a jsou tam zajímavý příběhy.

Jestli někoho zajímá víc o Gimli Glideru, na youtube je pěknej dokument: http://www.youtube.com/watch?v=1lBsqEtKTGU

0 0
možnosti
MV

xmar

2. 11. 2011 15:57
boeing

Letadla neznam, ale mam tatru 815 s jerabovou nastavbou od CKD a kdyz se mi stane, ze se mi vybije baterka v kabine, tak halt vemu do ruky paku, 20 minut zvedam hydrauliku jerabu vlastnima silama, jak je jerab nad kabinou, prepnu hydrauliku na kabinu, dalsich 10 minut zvedam rucne kabinu a pak se dostanu k baterce. Proc to v letadlech neni podobne?

0 0
možnosti
VT

153624

2. 11. 2011 16:29
Re: boeing

vrať se do své tatry a neřeš letadla;-D

0 0
možnosti
FR

Wolf_Net

2. 11. 2011 15:16
ATC simulator

Hele, nemáte někdo prosím link na nějaký simulátor letecké kontroly? Pokud možno zdarma. Docela by mě zajímalo, co ta práce obnáší...

0 0
možnosti
JM

QuuQ

2. 11. 2011 18:16
Re: ATC simulator

Záleží na tom jak moc to myslíte vážně. Ale pokud se o tom chcete něco dozvědět a zkusit si to ideální je podívat se sem: http://ivaocz.virtualskies.net/ nebo ještě trochu profesionálnější je http://www.vacc-cz.org/

0 0
možnosti
PO

Modrý a zelený blesk

2. 11. 2011 14:57
Na jednu nohu

Je lepší přistávat na jednu nohu hlavního podvozku, nebo na břuch (tj. tu jednu nohu zatáhnout, pokud to de)?

0 0
možnosti
-

-ice-

2. 11. 2011 20:06
Re: Na jednu nohu

Většina manuálů doporučuje i na jednu nohu, protože tlumič absorbuje část energie nárazu. Ale neplatí to úplně univerzálně. Matně si vzpomínám, že někde v Holandsku (Dánsku??) měl pilot F-16 problém s podvozkem a po konzultaci s výrobcem mu poradili zatáhnout zbytek a sedat na REB kontejner pod trupem

1 0
možnosti
FR

Wolf_Net

2. 11. 2011 14:41
Taky dobrý

Němečtí dispečeři ve Frankfurtu jsou považováni za netrpělivé. Očekávají, že budete vědět, kde je vaše místo pro nastupování, ale i že tam dojedete bez podpory věže. Tento rozhovor zachytili v Pan Am 747: Speedbird 206: "Dobrý den, Frankfurte, Speedbird 206 opustil přistávací dráhu." Pozemní středisko: "Guten Morgen. Jeď na svoje místo."

Velký British Airways 747 vjel na hlavní dráhu a zastavil Pozemní kontrola: "Speedbirde, víš, kam máš jet?"

Speedbird 206: "Moment, kontrolo, hledám moje místo."

Pozemní středisko (arogantně): "Speedbird 206, copak jste nikdy nebyl ve Frankfurtu?"

Speedbird 206 (klidně): "Ale byl, v roce 1944, v jiném Boeningu, ale jen jsem tu něco shazoval a nezastavoval jsem se tu!"

3 0
možnosti
JL

bk89322

2. 11. 2011 17:35
Re: Taky dobrý

Jako vtip dobry, ale v praxi se po vyklizeni drahy zada o povoleni pojizdet a pri udeleni poovoleni je ti i receno, kudy, zejmena z duvodu, aby nedochazelo k omylum a letadla se nemotala, kde nemaji.

0 0
možnosti
FG

rogerer

2. 11. 2011 14:37
piloti zapomenou vysunout podvozek?

malá i velka letadla mají systém varování v případě že jsou již nízko a v přistávací konfiguraci ale podvozek chybi :-)

0 0
možnosti
J

jfb

2. 11. 2011 16:14
Re: piloti zapomenou vysunout podvozek?

Nemají je všechny. Ale ani to někdy nepomůže. Když byla zatahovací podvozek novinka, tak u některých letadel se dávali varovné sirény do kabin, a i tak se občas stávalo, že piloti vysunout podvozek zapomněli. Když se jich pak ptali, proč ignorovali sirénu, tak říkali, že byli tak soustředění, že nic neslyšeli, i když to bylo slyšet po celém letišti...

1 0
možnosti