Diskuze
Nejhorší letecká havárie v Československu je dodnes tajemstvím
Děkujeme za pochopení.
kars
Poděkování autorovi
Jinde, než na Technetu jsem se nesetkal s tím, že by autor článku sledoval diskuzi a aktivně v ní reagoval. Děkuji za tento přístup a přeji dobré nervy (některé "příspěvky" to vyžadují)
Iwan
Jaké dohady o zavinění?
To je dohadů o zavinění. Stačí jednoduchá otázka. Co bylo příčinou havárie??? Odpověď: Nedodržení směru odletu!!! Vše ostatní sice mohlo havárii zřejmě zabránit, ale není to přímá přícina. Další otázka je, proč došlo k neuposlechnutí dispečera? ...Ale to se už zřejmě nedovíme.
DICK II
NĚKOLIK POZNÁMEK
Jen několik krátkých poznámek k článku:
1) Nehoda nebyla nehodou československého letectví. Byla nehodou cizího letectví, ke které došlo na území Československa
2) K tak zvanému „tajemství“, do něhož je zahalena nehoda. Nehoda byla řádně vyšetřena komisí ministra dopravy, který jednal podle zákona č. 47/56Sb. Nehoda byla komisí vyšetřena, jí předložená zpráva projednána s oficielním zástupcem státu zápisu letadla do rejstříku, tj. s Bulharskem, bez jeho připomínek pak schválena a notifikována u Mezinárodní organizace civilního letectví-ICAO v dokumentu označeném ICAO Circular 82-AN/69. V Československu zpráva veřejně publikována nebyla, tehdy to tak nebylo zavedeno.
3) Komise zřízená ministrem dopravy byla sedmičlenná. Dva z ní byli pracovníky Státní letecké inspekce, pět ostatních bylo pracovníky jiných organizací nebo složek ministerstva dopravy: jeden z MV, jeden z MNO, tři z odboru civilního letectví ministerstva dopravy
Jajdulak
teorie
Někde (bohužel si nemůžu vybavit zdroj, i když to není tak dávno) jsem četl článek o této nehodě a tam se píše ještě o jedné možnosti. Jak bylo popsáno v tomto článku, piloti při přiblížení do Bratislavy nedodrželi přidělenou trasu a sledovali Tupoleva ČSA. V mnou zmiňovaném článku byla jedna teorie, podle které chtěl bulharský pilot opět následovat TU104 i při odletu a letět přímo na Břeclav místo oklikou na V. Kostolany, ale přecenil stoupavost IL-18 oproti proudovému Tupolevu. Následkem pak byl náraz do kopců.
Tereza Šírová
Re: teorie
Dobrý den,
moc děkuji za připomínku. S touhle informací jsem se ještě nesetkala, ale zní celkem smysluplně. Kdyby se Vám náhodou povedlo dotyčný článek někde dohledat, mohl byste mi na něj poslat odkaz? Kontakt na mě najdete v autorských profilech /http://technet.idnes.cz/novinari.aspx?idnov=2351 /. Díky moc a přeju pěkný den i víkend!
pteryx
Zajímavý článek
Jsou tu názory, že to zavinili dispečeři. Spíše mi připadá, že se sešlo více faktorů, kombinace špatných předpisů, možná taky "slabá chvilka" u dispečerů a nedisciplinovanosti pilotů. Dispečeři se musí řídit stanovenými pravidly, opravdu nevím, jestli měli v dané situaci podle těchto pravidel možnost poslat letadlo do vyšší letové výšky.
Duke._._Nukem
Re: Zajímavý článek
nebyl zadny duvod,proc by nemohli....
Duke._._Nukem
navest letadlo ve spatnem pocasi
na vysku 300 metru,kdyz okolni kopce maji vic,je neskutecny hazard a slendrian.Dispeceri jsou u me jednoznacni vinici...
Tajemný muž
Re: navest letadlo ve spatnem pocasi
Vy jste článek moc nečetl že? Nebo ne až do konce. Viníci byli ti, kdo stanovili pravidla. Dispečeři mohli být viníky, pokud by udělali nějakou chybu či porušili nějkaé pravidlo. Tenkrát byla stanovena min. výška 300 metrů a tu dispečeři dodrželi. Kdyby byla stanovena jiná min. výška (tak jako dnes), nestalo by se to, kdyby pilot poslechl příkaz, taky by se to nestalo. Jediný, kdo s tím neměl co dočinění, jsou právě Vámi proklínaní dispečeři.
Bobrufka
Hned na začátku....
ten slovosled .... "špatné počasí přimělo na ruzyňském letišti posádku"....Posádka už asi byla na Ruzyni
Tereza Šírová
Re: Hned na začátku....
Dobrý den! Viz reakce ve vláknu níže - ach jo, na tenhle druh chyb mám slepotu. Přehozená slova jsou moje prokletí. Vzniknou velmi snadno - chcete do věty dopsat pár slov, kliknete vedle a je zle. Pak už to nevidíte - čtete to, co jste skutečně chtěl napsat. Osobně se domnívám, že jde o podobný princip jako tohle: http://iru.webgarden.cz/textove-klamy-prehozena-pismena Samozřejmě poprosím o opravu. Mějte se!
jiricekL
Srozumitelnost ?
Zajimavy clanek vyjimecna asi bez faktickych chyb, ale mozna by si autor(ka) mohl nekdy po sobe ten clanek precist, protoze nektere vety trochu nedavaji smysl... Nektere pasaze jsem musel cist nekolikrat, abych vubec pochopil kam, kdy a odkud ktere letadlo letelo. Pri popisu takovychto udalosti by to melo byt trochu srozumitelnejsi. Napriklad o letu 104 se najednou mluvi na konci clanku, jako by to jiz byla drive popisovana udalost apod.
Tereza Šírová
Re: Srozumitelnost ?
Dobrý den, dík za reakci! Asi mi to neuvěříte, ale článek jsem po sobě četla hned několikrát. Jenže sám autor svoje stylistické chyby většinou nevidí - čte to, co chtěl napsat. Překlepy ještě vychytáte, ale přehozená slova jsou mor. Jakožto externista nemám přístup do systému, tak alespoň požádám redakci, ať se na článek pořádně podívá korektor.
Posloupnost letů byla v tomhle případě složitější a omlouvám se, jestli něco nebylo úplně jasné. Proto taky je u článku mapka letů s popisky. Nechtěla jsem se u toho zastavovat - jenom rozepsat, kdo kdy kudy kam letěl, by bylo na dalších několik odstavců a článek by tím dost nabyl na rozsahu. Už takhle jsem bojovala s každým slovem...
Pěkný den!
hugomárapokutář
Dotaz na křišťály!
Co je na názvu místa havárie příznačné a kolik to je hodin 29:29???
mephisto222
Re: sestřelení diletantskou čsla
a preco? pokus o emigraciu?
Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV
S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...
Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit
Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici
Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...
Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka
Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc
Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...
Za vyhynutím dinosaurům mohla být i doba temna
Dopad planetky je nyní většinou odborníků považován za hlavní příčinu vyhynutí zhruba 73 až 76 %...
Podívejte se na Boeing C-17 Globemaster, který do Česka přivezl nové vrtulníky
V sobotu 23. března dosedl v Praze nákladní letoun USAF, který vezl obzvlášť cenný náklad. Z...
Dočasná raketa se po téměř 70 letech loučí. Bude startovat naposledy
Tento čtvrtek stojí na startovací rampě mysu Canaveral poslední potomek raket Thor, nosič Delta IV...
Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc
Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...