Diskuze

První letecká nehoda v ČSR připravila před 93 lety Slováky o naději

Čtvrtého května 1919 se počasí umoudřilo. Generál Milan Rastislav Štefánik se konečně mohl vrátit domů z Itálie. Chtěl za každou cenu letět. Osobně si vybral i letadlo, od kterého jej prý zrazoval i konstruktér stroje. Dodnes se spekuluje o tom, že bylo letadlo sestřeleno. Nebylo.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Hokki

5. 5. 2012 19:05
První letecká nehoda v ČSR?

Vždyť už jeden z prvních aviatiků Eugen Čihák (současník i příbuzný našeho "prvního" Ing. Kašpara) napsal knížku "Jak jsem létal a padal" ! :-)

0 0
možnosti

xychteen

2. 7. 2012 19:43
Re: První letecká nehoda v ČSR?

EČ ale padal ještě v R-U

;-D

MMCH věříte EČ, že první byl on a Kašpar pouze "uměl na sobě zainteresovat noviny"?

0 0
možnosti

vransen

4. 5. 2012 22:51
Takže si to shrneme

- Sestřelit dvoumotorové letadlo z ruční zbraně na 3,5km nebylo možné (účinný dostřel, délka následujícího letu)

- Není ani možné sestřelit dvoumotorový hadroplán z děla (PVO kanónu), aniž by sestřel zanechal viditelné stopy nebo vzbudil pozornost

Zbývá chyba pilota, stroje nebo prostě došlo palivo. Pro nacionalistické Slováky asi smutná pravda, ale jiný závěr není technicky možný.

0 0
možnosti

fsp1111

4. 5. 2012 14:55
Kdyby nefrajeřil a jel vlakem

byl naživu. Tečka.

2 0
možnosti

arné knobloch

5. 5. 2012 14:08
Re: Kdyby nefrajeřil a jel vlakem

R^

0 0
možnosti

Vlna hněvu

4. 5. 2012 13:50
Ach ti zlí Češi

odstranili Štefánika, Dubčeka a Slováky kompletně vysáli z peněz, odstavili všechny fabriky a provedli další hrůzy ;-D;-D...Doporučuju udělat si výlet po SK městech. Překvapivě se zjistí, že veškerá výstavba je z let 1950-1990, města jako Prievidza, Žiar nad Hronom  jsou komplet stavbou socialismu (v dobrém slova smyslu). Veškeré vesnické domy jsou stavbami z 60-80. let...To nás Čechy stálo taková kvanta peněz, že se vůbec divím, kde se to v tomto státě mohlo sebrat. Prostě rozvoj českých zemí v druhé polovině 20. století šel komplet stranou na konto rozvoje zaostalého Slovenska. A poznámku na konec, za 20 let se na Slovensku nic nikam v podstatě nepohlo, jak to komunisti opustili, tak to zůstalo :-P

3 0
možnosti

kosatica

4. 5. 2012 15:53
Re: Ach ti zlí Češi

a nefandis si nahodou ;-D...ale na oplatku ti ze keby nebolo zapadu tak ceskej pepicek by taky nebyl..byl bys jenom sluha..a v podtste sluhovia ste..len s apozrite na vasu polit scenu...:-P

0 0
možnosti

vransen

4. 5. 2012 13:14
Dotaz na Ivan.Ivana?

Troufnu si tvrdit, že vámi udávaný "typický zásah" letadla se za I. světové se nikdy neodehrál. Abych byl přesný - sestřelní čelně letícího stroje jediným vypáleným nevýbušbým projektilem. Absurdní, tohle není možné ani dnes.

Klidně ale dejte odkaz na nějaký reálný sestřel, rád se dozvím něco nového.

0 0
možnosti

TBC

4. 5. 2012 15:35
Re: Dotaz na Ivan.Ivana?

Tak jsou známy případy, kdy bylo letadlo sestřeleno ze země palbou z ruční zbraně - zásahem do pilota. Dokonce momentálně jedna z nejuznávanějších teorií o smrti von Richthoffena je, že byl zasažen kulkou vypálnou z ručnice.

0 0
možnosti

Inzheim

4. 5. 2012 12:09
Je jisté, že

agresivní Štefánik se nehodil do ČSR vlády, opovrhoval i Maďary, utiskovatele slovenských Jánošíků. myslím si, že ho sundali, což by hravě dokázal každý kolotočář se vzduchovkou. Prostě se už nehodil, nebo že by z nešťastné lásky trval na špatném letadle ?? aby zemřel jako vele--hrdina ?

0 0
možnosti

ivan.ivan

4. 5. 2012 12:15
Re: Je jisté, že

"agresivní Štefánik"...o čom to píšeš?

2 0
možnosti

Humiliter

4. 5. 2012 11:55
Mám kamarádku slovenu

a ta bere sestřelení Štefánika "čehůnama" za jasnou věc - prý jim to říkali na základce

0 0
možnosti

vransen

4. 5. 2012 11:59
Re: Mám kamarádku slovenu

A hned na to jsme šli pořešit obdobným stylem Dubčeka. To bylo ale těžší, protože se mu do cesty musel postavit most...

3 0
možnosti

sedmý ze tří

4. 5. 2012 11:49
skoda teto tragedie, jeste tu s nama mohl byt

0 0
možnosti

ivan.ivan

4. 5. 2012 11:35
ivan.ivan

Autora by som sa chcel spýtat, z čoho si je istý, že nebolo lietadlo zostrelené. Píše,  "Letadlu vlivem větrného poryvu a pilotovy nepozornosti poklesne rychlost a přejde do pádu". Som amatérsky pilot a neviem si predstavit, že by litadlo spadlo kvoli malej rýchlosti a straty vztlaku a pritom sa mu predtým "zdvihla zadná čast", čo znamená, že piloti "potlačili". Pri týchto typoch je to ale bežné v podobnom režime, pokial lietadlo narazí vo vzduchu na prekážku, čo može predstavovat delostrelecký projektil...

0 0
možnosti

ivoš

4. 5. 2012 11:46
Re: ivan.ivan

Já jsem skoro 50 let modelář a tvrdím, že po ztrátě rychlosti a odtržení proudění na křídlech jde letadlo do "šturcky", a to velmi rychle. Podobnost modelu a tehdejších letadel je větší, než podobnost tehdejších a dnešních letadel. Ta se chovají podstatně jinak, především kvůli poloze těžiště.

2 0
možnosti

baci

4. 5. 2012 11:30
prof.Kabelik

prof.Kabelík-vynikající český patolog-prováděl pitvu

jak M.R.Š tak Tomáše Bati 1932

je zajímavé že patologický nalez je u obou prakticky shodny

0 0
možnosti

ivoš

4. 5. 2012 11:46
Re: prof.Kabelik

Není to tím, že oba zemřeli po letecké havárii?

2 0
možnosti