Diskuze
Seriál: Letadlo ČSA havarovalo půl minuty po vzletu. Dodnes se neví proč
Děkujeme za pochopení.
Drabkis
Hmm, dobrej postreh;)
Clanek je sice pekny a dobre se cte, ale duch_mrtveho_pilota ma pravdu. To letadlo melo mnoho nehod a ve spouste z nich hraje roli castecne ovladatelna/neovladatelna vyskovka, nebo spatne fungujici ukazatel umeleho horizontu...
arné knobloch
Re: Hmm, dobrej postreh;)
Někdy kolem roku 84 jsem IL 18 letěl do BLR a zpátky, tam s ČSA, zpět s Bulhary, kteří s tím na Ruzyni práskli jak na letadlovou loď. Vědět o IL 18 že je tak strašně padavé letadlo, nikdy bych do něj nevlezl, zdá se, že jsem přežil vlastní smrt v létající rakvi.
_duch_mrtvého_pilota_
Neuvěřitelné
Možná bych omluvil, kdyby podobné bláboly někdo napsal ze strachu či hujerství k "Velkému rudému bratru" v době hlubokého komunismu (zdravím, pane Dvořáku). Co pozitivního si ale myslet o někom, kdo TOTO sesmolí v éře internetu, resp. v 21. století.
Kdyby se paní/slečna letecká novinářka namísto cestování či papouškování starých knih alespoň jednou podívala na specializovaný server aviation-safety.net, zjistila by kolik stovek mrtvých má na svém kontě letadlo Il-18. Pokud by se podrobněji podívala (http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Type=312&lang=&page=1) na popis alespoň několika z více než stovky zaznamenaných nehod tohoto letounu, zjistila by, že důvodem částečné či kompletní ztráty ovladatelnosti Il-18, resp. náhlé nekontrolovatelné ztráty výšky není "klamný pocit pilota o poloze svého stroje vzhledem k vertikále".
_duch_mrtvého_pilota_II
Re: Neuvěřitelné
....
Skutečným důvodem nejčastěji byla závada na některém čtyř turbovrtulových motorů, která ve spojení s dalšími faktory může vést a často vedla až ke vzplanutí příslušného motoru a následnému postupu požáru v/po křídle až k trupu letadla. Následná omezená funkčnost či úplná nefunkčnost hydraulických či mechanických systémů (vztlakové klapky, umělý horizont..) vedla mimo jiné k nezvratitelné ztrátě výšky.
Zkrátka a dobře - piloti v tomto a dalších desítkách podobných případu NEMOHLI udělat nic, co by zachránilo jejich životy a životy jejich pasažérů.
DICK II
vliv akceleračních sil na vestibulární aparát pilota
Koho zajímá problematika psychologických a fyziologických vlivů při vzletu za temné noci odkazuji na tento materiál: "Physiological nad Psychological Factors in "The Dark Night Takeoff Accident". Byl zveřejněn v Aerospace Medicine, Vol.41, No.5, May 1970. Předtím byl čten na 40.tém ročním vědeckém mítingu Aeronautical Medical Association v San Francisco, konaném ve dnech 5.-8. května 1969. Spoluatorem je Ing Špelina, technický úředník Operations/Airworthiness, jinak dlouholetý pracovník VZLÚ v Letňanech. V době vyšetřování tento materiál čs. účastníkům vyšetřování znám nebyl, zřejmě ani ne kanadským vyšetřovatelům nehody. Část materiálu, který se úzce k problému vztahuje, mám ve vlastním překladu. Zájemci mne mohou kontaktovat na ads veter.anus@seznam.cz. Ing Dvořák.
karolnator
Na doplnění
Velitelem letu byl cpt. Bačovský, tuto trať létal na typu Bristol Britania, podle Josefa Lehanky Na křídlech ČSA se zachránil jen rtg. Baroš a jedna ze stewardek.
Tereza Šírová
Re: Na doplnění
Dobrý den! Máte pravdu - jak se jménem kapitána, tak s tou Britannií. My jsme se rozhodli už od začátku jména členů posádek či cestujících neuvádět - zejména z etických důvodů. Oběti nehod mají samozřejmě příbuzné a ne každému by mohlo být příjemné číst o svých zesnulých blízkých, kteří byli plně jmenováni.
S "počtem" přeživších členů posádky jste mne poněkud překvapil. Měla jsem ale v ruce svědecké výpovědi od všech členů posádky, kteří to přežili - byl to Vámi jmenovaný radiotelegrafista, ale také palubní mechanik a dvě stevardky. Je možné, že J. Lehanka při práci na knize neměl kompletní informace nebo se zkrátka zmýlil.
Díky za komentář a přeji pěkný den, T.Š.
ježo
Terezce
Jako vždycky klobouk dolů.Všiml jsem si v diskusi,že už Vás považují diskutující jako důvěryhodný zdroj.Jen tak dál,třeba se nám ta novina zase zlepší.
CDROM1
Re: Terezce
jo, jo a navíc je diskuse věcná, rozvádí info v článku, nikdo nikoho neuráží prostě super. Tak nevím jestli by nebylo lepší na místo odebírání dukátů disutujícím pod jinými články odebírat prémie autorům těch článků - alespoň vtěch případech, kdy si o přesústa svou nekompetentností přmo říkají.
To se Vás Terezo samozřejmě netýká, ještě jednou díky!
Serge__Gainsbourg
Rybník Mrtvého muže jižně od místa nehody
dokresluje chmurnou atmosféru
TBC
Menší dotaz...
Píšete: Pilot musí při zasouvání klapek kompenzovat pokles vztlaku: výškovým kormidlem letadlu zvedne příď, takže zvýší úhel náběhu na křídlech a vztlak opět vzroste.
Není to spíš tak, že klapky způsobují moment síly, který tlačí nos dolů? Tj. pilot by měl spíš potlačit... Mimochodem, nezmění samotné zatažení klapek úhel náběhu (mění se tětiva křídla...)
Přiznám se, že nevím, jaký typ klapek používal IL 18, tak tam je to možná trochu jinak, tak si to rád nechám vysvětlit.
soc01
Re: Menší dotaz...
Klapky sice zvětšují součinitel klopivého momentu, ale ta ztráta vztlaku po zasunutí bude mít výraznější vliv. Stačilo by najít vztlakovou a momentovou čáru s a bez klapek, pak by bylo jasno.
Obecně se úhel náběhu bere k tětivě profilu bez mechanizace.
billa98
Jak to, ze to jeste nebylo v sérii Air Crash Investigation?
:-/
mike_kr
Re: Jak to, ze to jeste nebylo v sérii Air Crash Investigation?
Tak tam az myslim na jedinou vyjimku jsou pripady, kde je pricina havarie s jistotou urcena.
DMNTNCNSRJDTDPRDL
Klapky jsou blbost
Ta iluze je hodně reálné vysvětlení...
Tereza Šírová
Re: Díky
Díky! Pochvala od A360... tu bych si měla dát za rámeček
Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV
S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...
Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit
Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka
Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...
Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici
Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F
Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...
Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc
Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...
Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici
Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...
Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí
Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...
Jarní bouře ničila před 100 lety Prahu. Napáchala obří škody
Prahou prošla před 100 lety, 27. března 1924, neobvykle silná jarní bouřka. V části hlavního města...