Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Seriál: Letadlo ČSA havarovalo půl minuty po vzletu. Dodnes se neví proč

Je září 1967. Cestující Československých aerolinií se už těší do Havany. Letadlo, které před pár měsíci sjelo z výrobního pásu, jde na start. Do katastrofy zbývají sekundy.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Drabkis

7. 10. 2012 14:10
Hmm, dobrej postreh;)

Clanek je sice pekny a dobre se cte, ale duch_mrtveho_pilota ma pravdu. To letadlo melo mnoho nehod a ve spouste z nich hraje roli castecne ovladatelna/neovladatelna vyskovka, nebo spatne fungujici ukazatel umeleho horizontu...

0 0
možnosti

arné knobloch

30. 10. 2012 10:46
Re: Hmm, dobrej postreh;)

Někdy kolem roku 84 jsem IL 18 letěl do BLR a zpátky, tam s ČSA, zpět s Bulhary, kteří s tím na Ruzyni práskli jak na letadlovou loď. Vědět o IL 18 že je tak strašně padavé letadlo, nikdy bych do něj nevlezl, zdá se, že jsem přežil vlastní smrt v létající rakvi.

0 0
možnosti

_duch_mrtvého_pilota_

28. 9. 2012 20:20
Neuvěřitelné

Možná bych omluvil, kdyby podobné bláboly někdo napsal ze strachu či hujerství k "Velkému rudému bratru" v době hlubokého komunismu (zdravím, pane Dvořáku). Co pozitivního si ale myslet o někom, kdo TOTO sesmolí v éře internetu, resp. v 21. století.

Kdyby se paní/slečna letecká novinářka namísto cestování či papouškování starých knih alespoň jednou podívala na specializovaný server aviation-safety.net, zjistila by kolik stovek mrtvých má na svém kontě letadlo Il-18. Pokud by se podrobněji podívala (http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Type=312&lang=&page=1) na popis alespoň několika z více než stovky zaznamenaných nehod tohoto letounu, zjistila by, že důvodem částečné či kompletní ztráty ovladatelnosti Il-18, resp. náhlé nekontrolovatelné ztráty výšky není "klamný pocit pilota o poloze svého stroje vzhledem k vertikále".

3 0
možnosti

_duch_mrtvého_pilota_II

28. 9. 2012 20:30
Re: Neuvěřitelné

....

Skutečným důvodem nejčastěji byla závada na některém čtyř turbovrtulových motorů, která ve spojení s dalšími faktory může vést a často vedla až ke vzplanutí příslušného motoru a následnému postupu požáru v/po křídle až k trupu letadla. Následná omezená funkčnost či úplná nefunkčnost hydraulických či mechanických systémů (vztlakové klapky, umělý horizont..) vedla mimo jiné k nezvratitelné ztrátě výšky.

Zkrátka a dobře - piloti v tomto a dalších desítkách podobných případu NEMOHLI udělat nic, co by zachránilo jejich životy a životy jejich pasažérů.

3 0
možnosti

DICK II

28. 9. 2012 13:56
vliv akceleračních sil na vestibulární aparát pilota

Koho zajímá problematika psychologických a fyziologických vlivů  při vzletu za temné noci odkazuji na tento materiál: "Physiological nad Psychological Factors in "The Dark Night Takeoff Accident". Byl zveřejněn v Aerospace Medicine, Vol.41, No.5, May 1970. Předtím byl čten na 40.tém ročním vědeckém mítingu  Aeronautical Medical Association v San Francisco, konaném ve dnech 5.-8. května 1969. Spoluatorem je Ing Špelina, technický úředník  Operations/Airworthiness, jinak dlouholetý pracovník VZLÚ v Letňanech. V době vyšetřování tento materiál čs. účastníkům vyšetřování znám nebyl, zřejmě ani ne kanadským vyšetřovatelům nehody. Část materiálu, který se úzce k problému vztahuje, mám ve vlastním překladu. Zájemci mne mohou kontaktovat na ads veter.anus@seznam.cz.  Ing Dvořák.

0 0
možnosti

karolnator

27. 9. 2012 15:24
Na doplnění

Velitelem letu byl cpt. Bačovský, tuto trať létal na typu Bristol Britania, podle Josefa Lehanky Na křídlech ČSA se zachránil jen rtg. Baroš a jedna ze stewardek.

1 0
možnosti

Tereza Šírová

27. 9. 2012 16:36
Re: Na doplnění

Dobrý den! Máte pravdu - jak se jménem kapitána, tak s tou Britannií. My jsme se rozhodli už od začátku jména členů posádek či cestujících neuvádět - zejména z etických důvodů. Oběti nehod mají samozřejmě příbuzné a ne každému by mohlo být příjemné číst o svých zesnulých blízkých, kteří byli plně jmenováni.

S "počtem" přeživších členů posádky jste mne poněkud překvapil. Měla jsem ale v ruce svědecké výpovědi od všech členů posádky, kteří to přežili - byl to Vámi jmenovaný radiotelegrafista, ale také palubní mechanik a dvě stevardky. Je možné, že J. Lehanka při práci na knize neměl kompletní informace nebo se zkrátka zmýlil.

Díky za komentář a přeji pěkný den, T.Š.

0 0
možnosti

ježo

26. 9. 2012 19:57
Terezce

Jako vždycky klobouk dolů.Všiml jsem si v diskusi,že už Vás považují diskutující jako důvěryhodný zdroj.Jen tak dál,třeba se nám ta novina zase zlepší.

5 0
možnosti

CDROM1

26. 9. 2012 20:31
Re: Terezce

jo, jo a navíc je diskuse věcná, rozvádí info v článku, nikdo nikoho neuráží prostě super. Tak nevím jestli by nebylo lepší na místo odebírání dukátů disutujícím pod jinými články odebírat prémie autorům těch článků - alespoň vtěch případech, kdy si o přesústa svou nekompetentností přmo říkají.

To se Vás Terezo samozřejmě netýká, ještě jednou díky!

3 0
možnosti

Serge__Gainsbourg

26. 9. 2012 17:12
Rybník Mrtvého muže jižně od místa nehody

dokresluje chmurnou atmosféru

0 0
možnosti

TBC

26. 9. 2012 15:14
Menší dotaz...

Píšete: Pilot musí při zasouvání klapek kompenzovat pokles vztlaku: výškovým kormidlem letadlu zvedne příď, takže zvýší úhel náběhu na křídlech a vztlak opět vzroste.

Není to spíš tak, že klapky způsobují moment síly, který tlačí nos dolů? Tj. pilot by měl spíš potlačit... Mimochodem, nezmění samotné zatažení klapek úhel náběhu (mění se tětiva křídla...)

Přiznám se, že nevím, jaký typ klapek používal IL 18, tak tam je to možná trochu jinak, tak si to rád nechám vysvětlit.

0 0
možnosti

soc01

26. 9. 2012 18:25
Re: Menší dotaz...

Klapky sice zvětšují součinitel klopivého momentu, ale ta ztráta vztlaku po zasunutí bude mít výraznější vliv. Stačilo by najít vztlakovou a momentovou čáru s a bez klapek, pak by bylo jasno.

Obecně se úhel náběhu bere k tětivě profilu bez mechanizace.

0 0
možnosti

billa98

26. 9. 2012 14:30
Jak to, ze to jeste nebylo v sérii Air Crash Investigation?

:-/

0 0
možnosti

mike_kr

26. 9. 2012 15:23
Re: Jak to, ze to jeste nebylo v sérii Air Crash Investigation?

Tak tam az myslim na jedinou vyjimku jsou pripady, kde je pricina havarie s jistotou urcena.

1 0
možnosti

DMNTNCNSRJDTDPRDL

26. 9. 2012 12:31
Klapky jsou blbost

Ta iluze je hodně reálné vysvětlení...

3 0
možnosti

airbus360

26. 9. 2012 11:39
Díky

Za super článek, dobré počteníčko....

9 0
možnosti

Tereza Šírová

27. 9. 2012 8:54
Re: Díky

Díky! Pochvala od A360... tu bych si měla dát za rámeček :-)

0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 19 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F

v diskusi je 8 příspěvků

21. března 2024

Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 20 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 19 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí

v diskusi je 33 příspěvků

27. března 2024  17:17

Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...

Jarní bouře ničila před 100 lety Prahu. Napáchala obří škody

v diskusi je 10 příspěvků

27. března 2024

Prahou prošla před 100 lety, 27. března 1924, neobvykle silná jarní bouřka. V části hlavního města...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!