Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Oznámí Obama po znovuzvolení plán na základnu u Měsíce?

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) prý vážně uvažuje o vytvoření obývané základny v sousedství Měsíce. Šlo by o rozumný a zároveň revoluční krok, ale důkazů podporujících tvrzení je zatím málo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P98e82t29e25r 18P66e61l47a92s34e98k 8624212782212

Obamovu starost na moji hlavu. resit takove pitominy. at udela zakladnuna slunci tam bude mit dost slunecni energie. Pristat muze v noci kdyz nehreje a je to hotovo.;-D

0/−11
10.11.2012 7:31

A18n52t69o11n80í18n 59Š40t22e23f21k19a 3711522199872

Obama musí mimo jiné spoléhat na nemálo inteligentních voličů kosmického a příbuzného průmyslu kolem NASA. ..seškrtávání kosmických programů v původně zamýšleném rozsahu ho rychle přešlo V

+4/−1
11.11.2012 9:00

P90a68v90e77l 46Š17e21s93t28á29k 3289120968

Muze mi prosim nekdo vysvetlit jak muze lezet za odvracenou stranou mesice, tedy od nas az za mesicem a pritom ho ma udrzovat gravitace Zeme i Mesice(podle me musi tedy byt mezi zemi a mesicem).

0/−7
9.11.2012 16:20

O23n45d19ř33e77j 59Š24r18á71m74e48k 3513160111959

Myslíte si že Měsíc gravitační působení Země odstíní?

+8/−1
9.11.2012 16:22

P57a89v93e83l 45Š81e70s52t87á42k 3709440578

Dostatecne blizko mesice urcite, Armstrong neodletl zpet na zem kdyz na mesici vystoupil :)

0/−4
9.11.2012 16:25

O16n62d87ř41e38j 25Š10r74á98m47e74k 3583720191299

I na povrchu Měsíce působí zemská gravitace, stejně jako na povrchu Země působí ta měsíční. To která z nich je silnější, ale nesouvisí s vaším původním dotazem. ;-)

+3/−1
9.11.2012 16:29

J92o51s36e40f 15S24c46h37m34i43d65t 5253527923302

K žádnému odstiňování rozhodně nedochází. Gravitační vlivy jednotlivých těles se prostě sčítají (vektorově). Tzn. Armstrong neodletěl, neboť gravitační působení Měsíce na povrchu Měsíce je mnohem větší než působení Země.

+3/−1
9.11.2012 16:31

P90a16v24e66l 11Š18e85s17t23á90k 3119300578

takze ve spravnem bode, konkretne L1, vychazi po secteni nulovy vektor presne tak jsem to myslel. Jen mi nedava smysl bod L2 zminovany na wiki. Nesedi mi ze v L2 budou obe sily v rovnovaze a pritom objekt nebude menit vzdalenost od zeme (mesice)

"To je místo, kde jsou v rovnováze gravitační síly nějakých dvou těles rotujících kolem společného těžiště, v daném případě Země a Měsíce."

0/−1
9.11.2012 16:42

P52a29v34e71l 71Š51e58s46t16á40k 3399420698

At nad tim premyslim jak chci, tak ta rovnovaha je pouze v L1. proto me to od zacatku smerovalo na to ze stanice by byla v L1. O existenci L2 jsem nemel tuseni.

0/−1
9.11.2012 16:50

P35e63t96e71r 98P56e81l77a56s67e44k 8164172202162

NO a to zapominate jeste na L3. Bez toho nelze tuto skutecnost brat vubec v potaz. Tedy je opravdu nutno poznamenat ze vetsina amateru a i vedcu stale hovori o L1 ano lze ale k tomu je zapotrebi pripojit N a PE. Nebo nutno zahrnou soustavu L1,L2,L3 -PE Jinak vam to při rotaci  nebude nikda fungovat;-D Protoze pokud mate nekde vstup musite mit take vystup.

0/−2
10.11.2012 7:37

V44l23a49s14t93i88m84i14l 18H93n52í10k 6436832831747

Ha ha ha :-). Akorát že Lagrange objevil těch míst 5, tedy L1 až L5. A "těraz rozprávaj" ;-D

0/−1
10.11.2012 23:28

O84n33d41ř82e32j 19Š50r90á53m48e78k 3943600891649

http://cs.wikipedia.org:443/wiki/Libra%C4%8Dn%C3%AD_centrum

0/−1
9.11.2012 16:34

M64a41t51o11u92š 90L34á48z80ň49o58v88s77k56ý56, 47T93e71c92h58n81e75t36.83c35z

Nezapomeňte, že Měsíc i Země rotují. Bez toho pohybu by to opravdu nedávalo žádný smysl.

Ale samozřejmě máte pravdu, že jeden L bod je mezi Měsícem a Zemí.

http://www.space.com/17856-nasa-deep-space-station-moon-farside.html

A jdu do článku doplnit tu zmínku o rotaci, aby bylo jasno :)

+2/−1
9.11.2012 16:34

O71n57d60ř54e19j 88Š53r27á38m87e68k 3913810901839

Přímo mezi dvěma vesmírnými tělesy se nachází pouze jeden z pěti libračních bodů.

0/−1
9.11.2012 16:40

M59a84t60o42u72š 30L71á44z95ň10o84v33s67k41ý81, 88T14e67c75h30n42e73t92.70c60z

Proto "jeden L bod je mezi Měsícem a Zemí." :)

+1/−1
9.11.2012 17:12

V15l70a49s67t87i55m21i80l 18H97n96í24k 6936202151107

Tak ještě prosím opravte tu větu "Leží už v oblasti skutečného stavu beztíže, ne jen mikrogravitace". To zní hodně nesmyslně. Viz

http://cs.wikipedia.org/wiki/Stav_bezt%C3%AD%C5%BEe

http://www.ceskatelevize.cz/porady/10319921345-rande-s-fyzikou/211563230150006-tiha-a-beztizny-stav/

0/−1
9.11.2012 17:06

V52l58a42s84t73i20m56i70l 30H29n20í48k 6476942301837

Teď už to nezní nesmyslně, a můžeme začít diskutovat, v čem je zvláštnost místa, kde je "vliv zemské gravitace skutečně zanedbatelný". Já to netuším. Na oběžné dráze je stav beztíže, tedy nulový vliv zemské gravitace, i pár set kilometrů nad povrchem Země. Ruší jen mikrogravitace, ale ta nemá nic společného s pritažlivostí Země či jiných těles v okolí, tu mají na svědomí zbytky atmosféry a sluneční vítr. Vliv atmosféry je, pokud vím, nezjistitelný už na vyšších oběžných drahách, určitě na geostacionární dráze (35 800km nad rovníkem). Vliv slunečního větru bude v bodě L2 soustavy Země-Měsíc asi stejný jako u Země. Takže jak je to s tím vlivem?

0/−1
9.11.2012 18:07

R92a68d33i31m 15S20u67k 3229164357211

Celý fígl L2 je právě v pohybu (rotaci), bez ní by to naprosto nedávalo smysl. Protože to co se zapojuje do "rušení" sil je odstředivá síla. Oproti tomu L1 by fungoval i v klidu, protože u něj jde zejména o to vyrušení "protisměrných" gravitací.

Nedávno jsem někde viděl pěknou vysvětlující animaci, jestli jí najdu, pošlu.

0/−1
9.11.2012 23:26

V51l55a76s46t54i10m59i22l 35H52n70í34k 6536762441497

Nevím, jestli je to reakce na můj příspěvek. Já zkrátka podezřívám autora, že neví, jak vzniká stav beztíže. Spousta lidí si myslí, že je to vlastnost kosmického prostoru, a že čím dál od Země, tím je stav beztíže dokonalejší. Což je samozřejmě úplně mimo mísu. Věta o gravitaci je v odstavci, který nediskutuje vlastnosti bodu L2, ale "skok do prázdna". Takže bych tam napsal, že je to sakra daleko, že tam nesahá magnetický štít Země, ale gravitace je úplně irelevantní. Pochopitelně pokud nediskutujeme výjimečné vlastnosti bodu L2.

0/−1
10.11.2012 23:23

M30a74t52o51u85š 47L73á38z16ň84o31v67s42k90ý30, 77T48e97c14h25n52e81t64.47c86z

Mě podezíráte, že nevím, že na ISS je o desetinu menší gravitace než na povrchu Země, že? Já se vám nedivím, nejsem si jistý, kolik lidí to ví.

V tomhle případě jde ovšem skutečně o to, že to je daleko, a bod leží daleko od gravitační "studny" Země, takže se tam musíme vyškrábat za nákladů, které nejsou vůbec triviální. Ale asi máte pravdu, lépe by bylo, kdyby tam jsem jednoduše napsal, že to je "sakra daleko". Samotná gravitace v místě je i podle mého nejlepšího vědomí a svědomí nedůležitá.

Ale už to měnit nebudu, ať mi mé chyby připomínají, na co si dát pozor.

0/0
12.11.2012 11:50

V82l93a40s32t44i78m54i70l 69H46n46í63k 6826352141807

R^

0/0
13.11.2012 10:02

T48o39m69a78s 90H79a44c32e91k 6844557715287

Staci mrknout na http://en.wikipedia.org/wiki/Lagrangian_point kde je to laicky ale relativne dobre popsano. Trik je v tom ze krome gravitacnich sil pusobi na teleso i odstrediva sila. Samozrejme pokud by to nebylo pak by objekt "zuchnul" na Mesic :-)

0/−1
11.11.2012 2:24

P96a48v20e15l 63Š13e52s42t15á71k 3159760968

podle tech minusu to vypada ze tu je 99% lidi expertem na libracni body ale zetim to nedokazal nikdo laicky vysvetlit, bohuzel ani autor clanku. A veta "To je místo, kde jsou v rovnováze gravitační síly nějakých dvou těles rotujících kolem společného těžiště, v daném případě Země a Měsíce." uz vubec nedava smysl, jelikoz podle me soucet gravitacnich sil ma byt roven sile "odstredive" aby objekt zustaval stale ve stejne vzdalenosti...

0/0
12.11.2012 11:27

M71i53c82h24a65l 72S10n43o14p51e94k 4685957124597

to teda nevím, kde by na to obama vzal peníze. Už takhle jsou USA dost zadlužené. Ale bylo by to fajn..

0/−1
9.11.2012 16:08

P18e40t59r 32B82r51i72x 5971361572

Nezapomeňte, že každý dolar investovaný do kosmického výzkumu se za pár let vrátí několikrát. Snad už si to konečně americký prezident uvědomil.

+2/−1
10.11.2012 19:23

P28e32t61r 47H42r67o63m12á92d17k89a 1499762295828

Mno tak jak se vrátilo těch 100 miliard dolarů, co stála ISS? Už tam vynalezli teflon nebo suchý zip?

0/−2
10.11.2012 23:35

P71e83t91r 95B24r46i67x 5101911342

To máte trochu zjednodušenou představu. Nejde jenom o teflon a suchý zip. A hlavně - ty peníze nejsou hned teď, rozhodně ne v jednom volebním období.

To, co přináší kosmický výzkum se týká snad všeho na co si vzpomenete a jsou to miliony věcí. Nevím jak vy, ale já mám technologický pokrok docela rád.

+3/−1
10.11.2012 23:50

P74e22t82r 92H55r98o55m55á65d46k49a 1479952705828

Nechal jste se nachytat, teflon a suchý zip nemají ve skutečnosti s kosmickým výzkumem nic společného... Je to ilustrace toho, jak do těch "milionů věcí" počítáte úplně všechno, to je pak návratnost jedna báseň, že.

A taky víte nejlépe, jak mají jiné státy utrácet peníze...

0/−3
10.11.2012 23:56

P40e66t12r 94H69r67o62m39á49d21k66a 1799112215218

Jinak ISS je už taky nahoře docela dlouho, třeba už těch pár let uplynulo a každý dolar se vrátil několikrát ;-D

+1/−1
10.11.2012 23:58

R60a31d68i22m 67S55u80k 3189474187431

Původní článek mluví o bodu L2 v soustavě země-měsíc, který je cca 60 000 km daleko od měsíce. Oproti tomu Planck a Herschel jsou poblíž L2 v soustavě slunce-země, tedy někde úplně jinde. Takže tlačenice se nekoná.

+7/−1
9.11.2012 15:16

M92a20t82o42u33š 87L31á22z82ň79o64v14s32k66ý21, 81T42e81c87h29n53e43t53.84c28z

Máte pravdu, mám to špatně, krucinál...

Díky za upozornění.

+5/−1
9.11.2012 15:36

M78a82t13o37u59š 57L64á86z35ň73o51v55s16k86ý78, 58T87e38c41h95n26e46t55.55c73z

Ještě jednou díky, že jste si všimnul a upozornil nás.

Tady od nás máte palec nahoru R^ a v článku poděkování.

+7/−1
9.11.2012 15:59

R47a35d58i87m 89S59u65k 3979244537141

Aneb není L2 jako L2 :)

díky a není zač :-)

+2/−1
9.11.2012 16:48

Z28u84z33a31n10a 27K95o91t68r35b35a93t19á 4705640158

Ano, prosíííííím!!!

0/−1
9.11.2012 15:06

O22t88a 11J42e36l56í62n22e31k 8151978450245

Zní to pěkně :-)

0/−1
9.11.2012 14:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.