Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mohla by i na dálnici. Plachetnice jela rychlostí 120 kilometrů v hodině

Speciální plachetní lodi týmu Vestas se podařilo překonat letitý rychlostní rekord ve své kategorii. Loď dosáhla nejvyšší okamžité rychlosti 120 kilometrů za hodinu. Na půl kilometru měla průměr téměř 110 kilometrů v hodině.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L66a37d82a 22N88o30v66a73k 4392273557

pro dosažení vyšší rychlosti pohybu lodi, než je rychlost větru skutečně není potřeba mít plachtu s profilem křídla..

+2/0
21.11.2012 15:09

D51a43v83i30d 85K80r46á28l 1649586579318

napsat na technicky zaměřeném webu "120 kilometrů v hodině" je hovadina.

0/−4
21.11.2012 10:24

R22u66d23o65l24f 63J10a69n51č 7372480968388

Nevím, proč mu klikáte mínusy, Plachetnice jela je to skutečně do očí bijící nesmysl hodný tak podprůměrného žáka třetí třídy speciální školy .

0/−4
21.11.2012 12:54

M89a61r55t92i10n 82F39a71b79i74á40n80e63k 2823868266297

Mohla by i na dálnici, ale až po přívalových srážkách...

+2/0
21.11.2012 8:17

T93o66m18a15s 70H54a75c63e52k 6204397575137

Pekne nakroceni, ale skoda ze clanek neni dotazeny.

Nevyznam se ani v plachteni, ani v aerodynamice, tak by mne napriklad zajimalo na jakem principu funguje to ze plachetnice dosahla vic jak dvojnasobne rychlosti vetru. Chapu tepelne cerpadlo, takze verim ze i v tomhle bude nejaky figl, ale jaky? nejake kratke vysvetleni v clanku nebo v "boxu" u clanku by bylo fajn, doufam ze nejsem jediny kdo to nezna. I bych pochopil kratkodobe navyseni te rychlosti, ale skoro dva kilometry...

Prosim i kdokoliv ze ctenaru, vazne by mne to zajimalo - laicky.

Jinak pro redakci - upravte si tam ty rychlosti, mate tam spatne prevod u rychlosti 120km/h.

+3/0
21.11.2012 2:34

P24e93t85r 90P95r28a90c35h64a75ř 8272599412906

princip je ve vztlaku, v podstatě plachta je křídlo

+1/0
21.11.2012 7:18

R82u84d60o80l22f 53J31a42n81č 7872320288178

Ale teoreticky přece není problém dosáhnout vyšší rychlosti i s deskou místo plachty. Jde jen o natočení plachty a rozklad sil/rychlostí.

+1/0
21.11.2012 13:00

L78a38d56a 72N10o24v75a60k 4452933717

letadlo může také použít jako křídlo tu tvojí desku...;-)

0/0
21.11.2012 15:11

V85l68a35s93t38i90m90i55l 38H63n92í77k 6916392261147

To ano. Ale teď jde o to, jak vzniká na křídle vztlak. Je třeba vzít v úvahu, že:

1) Malé balzové modely, nemluvě o papírových vlaštovkách, létají, i když jejich křídlo nemá žádný profil. Jde jen o to, že to placaté křídlo má nějaký náběhový úhel proti vzduchu.

2)Existují i normální letadla se symetrickým profilem křídla, vztlak zase vzniká jen díky náběhu (i když tím se ta symetrie vlastně poruší, aby mě někdo nebral za slovo)

3)Zkuste si mávnout ve vzduchu vodorovně s nějakou deskou, třeba s kartónem z krabice, hranou napřed, s malým úhlem náběhu. Ucítíte vztlak, že bude problém ho rukou udržet.

 Závěr: Profil plachty ála křídlo je nutný k dosažení rekordních výkonů, ale v principu není nezbytný k tomu, aby se plulo rychleji než se pohybuje vítr.

0/0
23.11.2012 15:13

M80a80t22o96u68š 77L21á21z95ň18o12v27s45k64ý40, 46T89e87c93h53n27e36t14.89c96z

Dobrý den,

děkujeme za upozornění, chybu opravím.

A doplním tam krátký boxík o tom, proč plachetnice mohou být rychlejší než vítr.

+1/0
21.11.2012 9:47

T76o88m52a85s 59H64a43c82e20k 6944797335957

Dekuji! Vam i zdejsim diskuterum. 

Ted uz je to uplne jasne :-) Sice me to teda mohlo napadnout, no ale ne kazdej je na vsechno no. Kdo by taky u plachetnice hned myslel na kridlo na stojaka... Ale i tak si myslim ze ted je ten clanek o chlup lepsi :-)

0/0
22.11.2012 14:21

K12a18r56e24l 97O30e87s72t20e73r33r56e87i13c44h71e85r 3534769319109

No, nemyslím si, že vztlak (tak jak je popisován při profilu křídla) je vyloženě ten správný pojem.

Ale určitě se to dá vysvětlit laicky i jednoduchou fyzikou. Pokud by loď měla jet po větru, nedostane se nad rychlost větru - čím rychleji by loď jela, tím menší by byl záběr větru na plachtě, protože by vůči plachtě klesala rychlost vzduchu až k 0. Pokud loď jede bokem k větru (např. vítr z prava), a plachta je natočena pod vhodným úhlem tak, že vítr z boku "odráží" dozadu, pak přes plachtu na loď bude působit síla vlevo a dopředu. Sílu vlevo blokuje loď tvarem trupu (zkrátka loď bokem jede hodně blbě) a síla dopředu je využitá na pohyb lodi. Čím rychleji jede loď, tím víc obsluha plachtu stáčí do roviny s lodí. Síla hodně vlevo (potlačíme lodí) a trochu dopředu (využijeme) bude pak na loď působit i při rychlostech výrazně vyšších než je rychlost větru. Obrázek by byl lepší :-(

+1/−1
21.11.2012 9:51

R91o87m67a34n 45B52r68a44d34á69č 9596227926857

Bohužel si to nemyslíte správně. Skutečně se jedná o vztlak a je to ten správný pojem. Princip je stejný jako u leteckého křídla.

0/0
21.11.2012 11:56

P84e95t13r 38P83r12a34c65h25a29ř 8392719612976

díky náčelníku, že jsi se mne zastal :-)

0/0
21.11.2012 12:25

K20a33r50e13l 12O95e20s30t88e88r62r76e28i38c84h13e72r 3434939279589

No nevim... odbornik na letectvi nejsem. Co ale vim, tak plachta se casto pouziva v rezimech, kdy se o "leteckem vztlaku" rozhodne mluvit neda (nizke rychlosti, plavba po vetru - plachta postavena temer kolmo k vetru) Dale plachta obvykle byva pouze plachta a tam pak pokulhavaji nektera vysvetleni vztlaku zavisejici na ruzne delce proudnice nad a pod kridlem.

A az na neshodu ohledne terminu "vztlak" se snad na principu pohybu plachetnice shodnem...

0/0
21.11.2012 12:58

M74a81r25e91k 29H75r35u71b47y 6947722891708

Vztlak je rozdil tlaku mezi navetrnou a zavetrnou stranou. V tomto pripade je pouzit naprosto presne, bez ohledu na rezim plavby. Doporucuji si to namalovat nebo vyguglit ;-)

0/0
21.11.2012 13:11

K33a11r29e56l 20O96e74s64t17e24r74r16e82i94c80h22e56r 3944779449489

OK, dik, tak o vztlaku uz mlcim ;-)

0/0
21.11.2012 13:40

F45i51l35i20p 81H30r84b57e50k 2934880856570

Ano, vztlak je zde správně, o tom není pochyb. Nicméně jeden z vašich předchozích příspěvků, který byl Romanem tak trochu odmítnut, není úplně mimo mísu. Plachta by fungovala (i když s menší účinností) i kdyby byla úplně rovná, což je pro laika lépe představitelené. Boční vítr by se opíral určitou rychlostí do plachty, trup a kýl lodě brání (ne 100% ale poměrně účinně) v bočním pohybu plachetnice, takže vítr musí "odcházet" z plachty pryč (klouže dozadu po plachtě). Tím vzniká přetlak na návětrné straně a podtlak na závětrné straně plachty, a "přebytek" vzduchu odchází na návětrné straně plachty směrem "šikmo" za loď, a to větší rychlostí než je rychlost samotného větru (jinak by se vzduch "hromadil" na plachtě). Výsledná síla sice směřuje šikmo vzhledem ke kýženému směru lodi, ale vzhledem k poměrům odporu lodi do bočního a do dopředného pohybu směruje loď daleko rychleji dopředu než do boku. Aby byla loď rychlejší než vítr, musí mít co nejmenší odpor, tj. štíhlý trup a malý ponor.

+3/0
21.11.2012 14:18

V15l83a83s25t32i96m51i93l 67H66n49í85k 6466792531597

Přesně. I s animací je to zde:

http://www.youtube.com/watch?v=63hvQABLOaE

 Hezky se to dá představit jako šnekový převod do rychla.

Já bych to vysvětloval na lopatce větrné turbíny. Ta se taky pohybuje kolmo na proudění vzduchu a také se pohybuje rychleji, než proudící vzduch, a to o hodně. Kuličkové ložisko funguje podstatně líp než trup lodi. V požadovaném směru (směr otáčení) má odpor takřka nulový (zatímco loď voda brzdí) a ve směru větru nekonečný (zatímco loď je přes odpor kýlu přeci jen snášená po větru). U větrných turbín se tomu říká rychloběžnost, a může být až 10 (tedy list se pohybuje - asi tedy na svém konci-až 10x rychleji než proudící vzduch). S takovou hodnotou by loď mohla křižovat směr větru a ještě by byla rychlejší než tento. Tahle podivná myšlenka vedla k sestrojení vozítka s větrníkem, které dokáže s větrem v zádech jet rychleji než vítr. viz http://en.wikipedia.org/wiki/Blackbird_%28land_yacht%29 

http://www.youtube.com/watch?v=ach0syglBdM

0/0
23.11.2012 15:59

J89a98n 94S55v31o86b58o93d46a 6371762880176

109,3 km/h (59,23 uzlu)

přes 120 km/h (59,23 uzlu)

hmmm :-/

+2/0
21.11.2012 0:29

M66a30t84o29u34š 89L96á37z41ň71o79v91s54k77ý83, 84T33e45c49h40n96e59t93.93c40z

Děkujeme za upozornění, opravil jsem.

Správně mělo být 64.78 uzle.

0/0
21.11.2012 9:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.