Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Když vítr lomcuje jedním letadlem za druhým

Letadla, která se v pátek snažila přistát na španělském letišti v Bilbau, musela bojovat se silným větrem. Video zachytilo dramatické chvíle při přistání i vzletech. Jedno z letadel muselo kvůli poryvům větru dokonce v poslední chvíli zrušit přistání a opět vzlétnout.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M64a39r17t24i22n 23O64c61h 7409624835786

Nevim, ale me se zda, ze to video je zrychlene, majaky na letadlech tak rychle neblikaji...

0/0
19.12.2012 14:22

F51r24a19n86t44i65š15e63k 62L55u55f63t 5517499374316

Tady zrovna jeden co to nezvládl:

https://www.youtube.com/watch?v=-aXY3xzsdFI

Piloti  jsou šikovní ale na klidu při letu mi takové video nepřidá

0/0
17.12.2012 15:32

F27r90a30n70t69i80š53e12k 63L39u50f87t 5967799424636

ještě animace

https://www.youtube.com/watch?v=P2H3-ZXBFjk

0/0
18.12.2012 0:59

K77a77r14e67l 43Ž32a49l60o12u62d42e18k 1824534712710

Je hezké vidět, že i za ztížených podmínek to piloti zvládají bez větších problémů.

Pokud dojde k velkému nárazu větru a odchylce - ještě jedno kolo a znovu, bez chyby.

Smekám před pány, co řídí takové " okřídlené krávy". To totiž nejsou letadla, ale lodě s křídly! Pro laika postačí, když si ze svého osobního vozidla nasedne do kamionu s návěsem a zkusí si chvilku řídit (podotýkám bez praxe). Auto jako auto, že ehmm.;-)

+1/0
17.12.2012 13:24

L85i43b43o49r 42F23o19l70t69ý16n33e14k 2246265657824

Dobrý den, mohl by někdo z redakce potvrdit, že máte právo na změnu videa ve smyslu umístění loga iDnes v levém horním rohu?

+5/−2
16.12.2012 19:17

S23t91a84n73i45s69l86a94v 50P69ř67i16b48y45l 1289198671786

proč to píšete do diskuze a nenapíšete přímo redakci? 8-o

+1/−3
16.12.2012 22:42

A12l63b45e91r30t 64C67e43c97h37l 1973451457858

Protože žádná odpověď, Stando.

+2/−1
17.12.2012 0:30
Foto

J95a58n 94K90u68ž97n35í26k

Dobrý den, video máme koupeno ze servisu agentury Reuters za nemalé peníze. A ano, máme na to právo. Stejně jako redakce ostatních deníků, které si tuto službu platí. Hezký den.

+4/0
17.12.2012 14:28

R55a48d98i71m 54S13r32a34m87e24k 2464454249123

Také dobrý den u zvědavých Foltýnků. Musím říct, že jsem často překvapen kam až jsou schopní nevychovanci "strkat rypák". Ale Vy jste tomu nasadil korunu 8-o

0/−1
20.12.2012 13:34
Foto

M47i30c70h30a16l 12Ř70e59h95á15č34e81k 8195887498

Tak jsem si trochu googlil, abych vyzkoumal, jak to doopravdy bylo.

Toto video bylo natočeno 25. dubna 2012, v médiích povětšinou publikováno 27. dubna 2012. Letiště Bilbao, ICAO kód LEBB. Dokonce jsem našel i METARy z toho dne. Ten s nejhorším větrem byl v 1830 UTC:

METAR LEBB 251830Z 22019G37KT 170V260 9999 -RA FEW040 SCT065 15/08 Q0998 NOSIG=

To je 19 uzlů, nárazy až 37 uzlů, ze směru 220 (variabilní mezi 170 a 260 stupňů). Ať už používali dráhu 10/28 nebo 12/30, je to skoro přesně boční vítr (tipoval bych ale buď 28 nebo 30). Dále večer vítr postupně slábl, ve 2200UTC už to bylo 7kt bez nárazů.

Takže je to ještě méně, než maximální demonstrovaný boční vítr během certifikace pro A320, který jsem zmiňoval níže. Nárazová složka a točící se směr v METARu jsou sice velké, ale jsou to informace za půlhodinové období. Dá předpokládat, že většina konečných přibližení byla v relativně konstantních podmínkách, střih větru uvedený není. Nic, s čím si zkušený pilot nedokáže bezpečně poradit. Bohužel to, že v médiích (a teď nemyslím tento článek idnes, ale videa na youtube) zmiňovali "dramatická přistání" a "near misses" (tím označili onen go-around), osvětě moc nepomáhá.

+6/−2
16.12.2012 16:13
Foto

J36a50n 69K52u85ž17n95í92k

Dobrý den, googlil jste dobře, ale trochu nepřesně. Video z 25. dubna opravdu existuje a také jsou na něm zachycena letadla přistávající ve větru na letišti v Bilbau.Video, které jsme uveřejnili bylo vydáno agenturou Reuters v pátek 14.12.2012 a zachycuje aktuální situaci. Pravda je, že jsou si videa dost podobná. Na tomto letišti není nárazový vítr nic tak neobvyklého.

+1/0
17.12.2012 14:39
Foto

M58i19c64h20a72l 48Ř83e97h98á71č93e21k 8735307478

Tak to se omlouvám za dezinformace, ta podoba mě dostala.

+1/0
17.12.2012 17:42

A90n33t54o95n51í93n 47K72o92n42e83č60n72ý 1760927374936

Autobus také jistě zvládne více, než 100 km /hod.

Přesto si nepřeji, aby někdo se mnou jako pasažerém zkoumal hranice.

To že to umí nezpochybňuji.

Zpochybňuji jejich právo se mnou na palubě zkoušet, co všechno umí.

0/−6
16.12.2012 13:32

Z50d37e22n20ě50k 90M97á20č22a16l34a 1203245779750

hehe, to je příměr jak stehno. S tím letadlem nějak přistát musíš, není jiná možnost, nemyslíš?

+2/0
17.12.2012 12:51

Š16t12ě77p28á41n 20F54r97a21n45c70l 8774889874200

No, je... ale asi by se mu líbila ještě míň :-)

0/0
17.12.2012 16:37

P31e15t43r 98T69y45č18k37a 6505422569852

Myslím, že pro piloty je to lepší situace než neočekávaný střih větru. Mě hlavně zaujalo jak díky tomu větru to letadlo po přerušeném přistání doslova vystřelí směrem nahoru. Jak papírová vlaštovka.

0/0
16.12.2012 10:36

P39a86v22e62l 77N63o17v53á70k 7981736959833

tak nějak chápu, že do toho museli přistávat. Ale nechápu že nechali někoho i vzlítnout to si myslím že je asi zbytečný risk...

+1/−2
15.12.2012 18:04
Foto

K95a38m11i73l 79Ř22e18h31á11k 4839294755259

Vzlet není tak velký problém a v místě přistání bývá počasí většinou naprosto rozdílné.

+1/0
16.12.2012 12:27

Č39e97s74t36m85í83r 34P24r21o97c82h91á23z80k43a 8498320408461

Řekl bych, že cestující neprožívali zrovna veselé chvilky .

+5/0
15.12.2012 12:28

A25n73t16o17n62í69n 29K47o63n37e13č92n86ý 1620567774556

Piloti těch letadel nejsou hrdinové, ale pitomci, které by měli okamžitě propustit. Autobusáci proboha nemůžou jezdit rallye. Nikdy bych nechtěl letět s pilotem, který bude hazardovat jako tihle jelimani. Za těchto podmínek neměli vůbec v tom místě přistávat! Co si tím chtěli dokázat?

Totéž platí o pozemním personálu, i když v menší míře, pokud dali informace, rozhoduje pilot.

+2/−31
15.12.2012 8:01
Foto

M94i71c87h21a59l 80Ř27e12h90á86č97e36k 8865617618

Kdepak, oni nejsou pitomci ani hazardéři. Oni to dokonale umí a hlavně přesně věcí, kde je v konkrétním případě hranice, co je ještě bezpečné a co ne. Do rozhodnutí, co je ještě OK a kde už je velká míra rizika, spadá velikost větru, nárazy větru, šířka RWY, konkrétní letadlo, schopnosti konkrétního pilota, funkčnost systémů letadla atd. Pro go-around jsou jasně stanovená kritéria; pokud se odchýlí od osy dráhy a sestupové roviny víc, než je daná mez, musí provést go-around (nezávisle na tom, jestli je důvodem odchylky vítr nebo cokoliv jiného).

I v malém letadle typu Cirrus SR22 se dá docela bez problémů naučit přistávat s bočním větrem kolem 15 uzlů, a když to člověk fakt umí, dá se bezpečně přistát i s 20 uzly z boku. Pro A320 je boční vítr demonstrovaný při certifikaci 33 uzlů s nárazy 38kt (a to bylo s některými nefunkčními systémy - direct law, vypnutý yaw damper) . POZOR, toto není maximální povolelý limit, to je jen vítr, který zrovna foukal během certifikace. Pro B777 Bylo demonstrováno přistání se 38 uzly z boku, v manuálu jako "guideline" je 45 uzlů z boku na suché dráze - ale opět to není limit. Dobří piloti zvládnou víc, pokud jsou ostatní podmínky dobré. Limitující je hlavně brzdný účinek na RWY a šířka RWY. Limity pro automatické přistání jsou o hodně menší (u A320 15kt crosswind pro CATI, 10kt pro CATII+III).

Na to video jsem se díval několikrát - a před pány piloty a paními pilotkami smekám. Perfektně provedená přistání a vzlet, perfektní rozhodnutí provést go-around. Já otevřeně přiznávám, že v takovýchle podmínkách bych to nedal. Jo, když budu hodně trénovat, třeba se něčemu takovému za pár let aspoň přiblížím... Do té doby doufám, že v podobných podmínkách budou řídit ti chlapci či dívky, kteří seděli v kokpitu na videu.

+21/0
15.12.2012 10:32
Foto

K87a38m98i42l 32Ř90e21h66á65k 4459694865179

Vy se v tom vyznáte?

0/0
16.12.2012 12:28

A15n95t39o66n13í87n 53K60o52n34e65č92n88ý 1140707824306

Rozhodně dostatečně na to, abych věděl, že nechci,aby toto se mnou někdo zkoušel. Většina leteckých neštěstí je dána chybou pilota, jsou to chybující lidé, jako každý jiný. Kdyby řidič autobusu byl také velmi schopným řidičem rallye, nepřeji si, aby tyto svoje schopnosti zkoumal, když jsem pasažér. I když chápu, že to umí, nesmí si to dokazovat s pasažery na palubě.

+1/−7
16.12.2012 13:35

N21i75k 74A50d15l57e62r 8234540649839

Nemusím být řidič, abych věděl, že se mi pří jízdě s "Frantou" dělá špatně a že riskuje.

To, co je na záběrech, si jako cestující nepřeji. Opravdu nejsem v letadle proto, aby sebou házelo jak papírová vlaštovka.

A bláboly o tom, jaká rychlost větru byla při certifikaci, jsou jen bláboly. To, co je na videu, by nastat nemělo a autor Řeháček to potvzuje - protože to co kdo "dá" nebo "nedá", není 50:50. To, jak funguje letecká doprava, musí být nastaveno tak, že to 100% dá a moc dobře to víte. Pravidla jsou nastavena vždy na toho "nejblbějšího"

0/−5
16.12.2012 21:01

V15í31t 74J88e92ž19e96k 4946579419325

Pravidla jsou k ničemu, já bych je zakázal, a místo toho se již vždy budeme ptát uživatele "Nik Adler", neb on je lepší než profíci s letitou praxí R^

0/0
17.12.2012 15:36

N98i17k 11A44d13l43e49r 8434850499829

Vůbec jste nepochopil, co jsem se příspěvkem snažil říci, ale nevadí. Prostě se mi záběry nelíbí a v letadle bych sedět nechtěl. Toť vše.

0/0
17.12.2012 19:35

V45i34l92é22m 66S10t47u75d52n58i33č69k54a 4303591751980

No to je sice hezke, ale letadlo nemuze, jako autobus, zastavit nekde na krytem placku a pockat, nez vitr prejde.

0/0
20.12.2012 14:43
Foto

J78a17n 75J35i87r87á76s67e49k 7692538298725

Proč iDNES do tohoto videa umístila IDNES ikonu když není jejím autorem? Toto video je na YouTube!!!!! Už to docela přeháníte... Rv

+17/0
15.12.2012 7:55

M20a77r43t31i85n 50C95e80r52v95e56n80y 2873728756478

Tohle bych si dokazal predstavil pod slovem kradez.

+5/0
17.12.2012 0:07

M55a23t53o66u50š 64L77á73z57ň56o45v25s54k27ý39, 93T55e79c47h55n36e33t44.18c79z

Pokud toto video z PROSINCE 2012 je na YouTube, tak upozorněte Google. Vlastníkem práv na něj je v tomto případě agentura Reuters. A zdá se mi velmi nepravděpodobné, že by ho nechala někoho zdarma umístit na YouTube.

Pokud ovšem spíše nedošlo k mýlce s jiným, skutečně dosti podobným videem z dubna, které na YouTube skutečně je v několika exemplářích.

+1/0
17.12.2012 15:50

M28a35t20o28u53š 10L25á11z29ň92o55v98s62k32ý55, 98T69e72c38h14n79e36t35.66c61z

Ještě ad logo: ano, máme ho právo tam dát. Mimo jiné je to i pojistka proti tomu, aby ho mohl přejímat bez povolení z našich stránek někdo další.

+1/−1
17.12.2012 15:51

V35o18j35t30ě21c32h 78C45u86ř31í38n 8667540141

ačkoliv jsou na to cvičení, tak to jsou machři, co k tomu víc dodat.. klobouk dolu

+5/0
15.12.2012 3:14

M56i30c24h34a33l 83S94l92e56z91á55k 5651596157131

Co to je za nesmysl? V jaký pátek? Tohle video jsem viděl už tak před 3 měsíci  minimálně!

+7/0
15.12.2012 2:57

V98á91c10l53a65v 27N90o88v80o18t70n76ý 1626747107

pravdaR^

0/0
15.12.2012 7:46

M27a41t24o68u81š 83L64á11z11ň82o66v42s60k43ý73, 54T71e72c41h86n39e37t23.87c85z

Dobrý den,

viděl jste zhruba sedmi, osmi měsíci jiné, velmi podobné video ze stejného letiště. I nás to zmátlo a museli jsme ověřovat, zda nedošlo k záměně.

0/0
17.12.2012 15:54

R64a40d43i25m 62S16r41a27m56e73k 2234504909333

Teď si asi připadáte jako hlupák, ale nic si z toho nedělejte občas se to stane každému. Hlavně se z toho poučte a zařaďte do svého života trochu pokory namísto nabubřelého ega :-)

0/0
20.12.2012 18:34

M29i43c89h97a70l 98P84a39d55ě16r63a 7980132310867

fifty...forty...thirty...retard...retard...retard...;-D

+1/0
15.12.2012 2:52

T69o88m28á36š 81Š26t52r31i85g48n75e35r 9241147680591

LEBB ma len jednu drahu s ILS (12/30) a aj to len s ILS cat I. Ani za dobreho pocasia sa by sa na autopilotovi nemalo dosadat az na drahu. I ked to technicky mozne je, podnikove nariadenia a nariadenia od vyrobcu lietadla to pilotom zrejme zakazuju. Kvalita toho luca, mozne interferencie, chybajuci equipment na zemi a prakticky ziaden backup neumoznuju bezpecne pristavanie - len priblizenie do decision height 200ft.

+5/0
15.12.2012 0:49

M13i79c48h22a53l 49P38a52d88ě10r34a 7830362610627

R^

0/0
15.12.2012 2:46
Foto

M13i19c39h85a83l 94Ř24e18h17á75č22e13k 8595937728

Automatické přistání není pro CAT I zakázáno. Kategorie přiblížení a automatické přistání jsou v podstatě nezávislé věci. Za předpokladu, že jsou splněny všechny podmínky pro provedení automatické přistání, a pokud piloti dodržují veškerá minima pro CAT I (výšky rozhodnutí, dráha v dohledu, atd.), je možné provést automatické přistání i při CAT I. Bezpečné je to proto, že pilot monitoruje systémy už od výšky rozhodnutí CAT I; backup je v tomto případě pilot.

A320 má následující podmínky: operátor dříve ověřil, že kvalita CAT I signálu je dostatečná; piloti jsou si vědomi možných fluktuací v LOC/GS signálu a jsou připraveni okamžitě vypnout autopilota; FMS ukazuje alespoň CAT II; piloti používají postupy jako pro CAT II/III; vizuální konktakt s RWY/světelnou řadou navázán v CAT I minimech; pokud piloti neplánují provést automatické přistání, odpojí autopilota v 80ft nebo výše.

V praxi se CAT I automatické přistání ale používá jen naprosto výjimečně, v praxi pro to není žádný důvod. Povinnost použít automatické přistání nastává až od horších podmínek než CAT I minima. Trénink pilotů pro udržení platné kvalifikace na automatické přistání se většinou dělá na dráze, která je CAT II nebo III (protože pokud pilot na takovou druhá nelétá, tak stejně nikdy automatické přistání potřebovat nebude).

Někteří operátoři v provozní specifikaci automatické přistání při CAT I zakazují.

0/0
15.12.2012 10:57

M70a35r86e55k 59Ř28e63h19á43k 9299593758478

Asi slušný adrenalin takové přistání zvlášť zakončené s "go around". Zajímavé jak rychle to letadlo vystoupá. Během pár vteřin stovky metrů. Asi slušné přetížení.

+1/0
14.12.2012 23:39

M81i90r67e94k 34Š84u72r25g83o27t 6849642888708

Určitě to bylo dost drsné a kloubouk dolů před piloty, ale přehrál jsem si to několikrát a záběry jsou zrychlené, ani jedno dopravní letadlo nestoupá tak ostře a rychle nahoru jako stíhačka, a pohyby těsně před dosednutím jsou taky velmi trhané, jak staré grotesky s Chaplinem...

+1/−1
14.12.2012 23:35

M41a45r40e46k 78Ř57e25h39á98k 9969793118448

Ne, není to zrychlené.

+1/0
14.12.2012 23:55

V48o10j95t66ě33c29h 75H36o25r17s26k78ý 7737317571862

Je to zrychlené, stačí se podívat, jak rychle blikají na poziční světla. (Pár záběrů je tam realtime):-)

+1/0
15.12.2012 2:03

M17i11c90h70a56l 32P72a12d82ě80r27a 7320512910707

..je to zrychlena...prvne sestupova rychlost...to by se rozbil, zadruhe sledujte rychlost okolni /napr.listy ve vetru/.

0/0
15.12.2012 2:48

M24i32c50h33a24l 87P60a60d45ě22r44a 7260382240667

.je to zrychlena=neni to zrychlene

0/0
15.12.2012 2:55

M14a35r66e52k 91Ř94e88h39á86k 9269373928828

Právě pohyb větví ve větru se mě zrychlený nezdá. Nad těmi pozičnímy světly jsem taky přemýšlel. Nevíte někdo jaká je předepsaná frekvence? Nikde jsem to nenašel.

0/0
15.12.2012 18:53

V52l11a53s83t33i46k 12R55o33š97l42a97p55i50l 8540588221

Málo platný... Když je moře klidné, může být kormidelníkem kdokoliv. Tady je jasně vidět, že tihle kapitáni fakt umí. R^

+12/0
14.12.2012 23:07

M15a43r87e26k 75H91r64u98b98y 6747342921638

jj, tohle jsou momenty, kdy si zaslouzi svuj plat. Nutno podotknout, ze vetsinu z nich to za celou karieru nepotka ;-)

+3/−1
14.12.2012 23:38

J17a85n 93N77o18v43á67k 6608922907210

Na pasažéry to udělalo dojem, jedno sedadlo nezůstalo suché...

-

Nicméně byť jsou na to piloti cvičeni, tak stejně klobouk dolů.

+12/0
14.12.2012 22:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.