Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sklopit rotory a rychle vpřed. Jaká je budoucnost vrtulníků

Vrtulníky příštích let by měly být ekologičtější, levnější na provoz i údržbu a komfortnější pro posádku. Zároveň však mají být rychlejší, tišší a bezpečnější.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J20o72z65e42f 45K88o58s73t25e44l94a85n73s46k19ý 8125182319906

Namiesto airbagov sa mi vhodnejším riešením zdá vystreľovací padák umiestnený na konci hriadeľa rotora. Na rovnakom mieste majú vojenské Apache umiestnený radar, takže padák by sa tam mohol zmestiť.

0/0
7.2.2013 11:47

P64e50t94r 54S97e57d39l53á17k 3944185661744

Fly-by-wire jé to zase budou piloti šťastní, až za ně bude rozhodovat někdo jinej a oni se boudou pobaveně koukat, jak se s nimi jejich stroj řítí do zeměkoule :D Protože počítač se prostě rozhodl přistát. Airbusy už tuhle fíčuru mají. Je toho plnej youtube.

+1/−2
6.2.2013 20:46

P45e28t61r 86P62r54o83k21š39a60n 2974445899

Děkuji tatínkovi za vysvětlivky ke spoustě věcí v tomto článku! A jinak musím pochválit i Mladou Frontu za seriozní zpracování a neupravování odpovědí pánů techniků. R^

0/0
6.2.2013 20:45

H73u12g71o 44K38o70n28e15č47n68ý 3768203435878

Sklopit vrtule a zaparkovat. Místa je málo.

0/0
6.2.2013 14:59

V59á14c66l29a36v 37K20r37a28j57č24a 5556769179504

Nerozumím tomu, ale nějak se mi nezdá ta životnost 12.000 hodin, což je 25 let. To pak znamená, že ročně nalítá jenom 500 hod, tj 1,5 hod denně. To potom musí letová hodina stát 50.000,- Kč 8-o

0/0
6.2.2013 13:43

J35a88r96o19s18l82a36v 81B71r66ü46m48m69e97r 7584833766

Ano, letováé hodiny vrtulníků se pohybují v desetisících

0/0
6.2.2013 15:30

Z29d66e34n16e71k 41V70r16b78a 8459835243297

Vrtulník je velmi drahý, právě kvůli požadavkům na spolehlivost. Mnoho dílů se mění po náletu určitého počtu hodin nebo po dosažení stáří, aby se předešlo katastrofickému selhání. Životnost rotorových listů 12k letových hodin je krásná. Pro představu, motor rotax 912, dnes nejvíce používaný motor pro ultralehké letouny (tedy létání pro zábavu) má stanovenou životnost na 2000 motohodin. První motory této série začínali s životností na pouhých 600 hodinách. Cena nového rotaxu cca 300 tisíc kč. Letectví není levné. Letová hodina vrtulníku EC135, který používá např. policie se udává někde mezi 80-90 tisíci korunami na letovou hodinu. To jste nebyl s odhadem daleko. Smutné je, že policie ty stroje mnohdy používá na věci, kde by stačil jednomotorový pístový stroj se zlomkouvou pořizovací cenou a cenou letové hodiny desetkrát menší. Ale to pana Grosse, co to s námi myslel upřímně a sociální demokracii v době hojnosti moc nezajímalo...

+3/0
6.2.2013 15:39

O81n93d21ř64e22j 79Č79a11p34k14a 6321321933624

Nemají jednomotorové vrtulníky zakázáno létat nad město ? To by jejich nasazení u policie celkem komplikovalo...

+1/0
6.2.2013 16:56

Z89d88e50n38e69k 72V47r36b20a 8829445623567

To není tak přesné. S každým jednomotorovým strojem by měl pilot letět tak, aby v případě selhání pohoné jednotky mohl "někde" alespoň řízeně havarovat a vystoupit z toho co zbylo. Takže nad město klidně, pokud je kam s tím praštit. Vrtulník nepotřebuje k nouzovému přistání moc místa. To samozřejmě využití jednomotorového stroje je pro policejní práci dost limitující, na druhou stranu ale třeba k dohledu nad dálnicí je takový stroj naprosto dostatečný. Místo jedné hodiny v EC135 mohu létat za stejné peníze celý den. Celá koncepce policejní letky je v tomhle ohledu dost "šílená".

+1/−1
6.2.2013 18:43

Z35d12e39n46e52k 67V52r83b52a 8379155853777

Jinak k doplnění, nad částí prahy je omezený prostor, který je pro jednomotorová letadla zapovězeň právě z důvodu nemožnosti nouzového přistání. Ale i zde existují vyjímky např. právě pro vrtulníky s nafukovacími plováky, které mohou v případě nouze sednout na vodu. Pro létání nad Prahou má samozřejmě EC135 určité opodstatnění, pro kontrolu dálnice a špízování nepovolené technopárty je to zbytečný luxus.

0/0
6.2.2013 18:50

A14d75a93m 61R11y82c77h77l80ý 1278377169233

O vrtulnících nevím absolutně nic, ale se zájmem jsem si tento článek přečetl. SUper R^

+2/0
6.2.2013 13:17

O50n81d55ř82e37j 30B58o32k 4537971948668

krásný článek, škoda že u něj nelze dát karma

+2/0
6.2.2013 10:31

M79i64c51h77a47l 61S45e52d91m68í71k 3419575816601

Tvarované listy hlavního rotoru připomínají lodní šrouby ponorek, které byly navrženy k zamezení kavitace a tím odhalení vydávaným zvukem.

+1/0
6.2.2013 10:05

P84e78t54r 84D11v39o38ř26á70k 9382687981848

Chybí mi tam konvertoplán V-22 Osprey, který se normálně sériově vyrábí, což je u AW609 nebo jiných projektů zatím nepředstavitelné.

+1/0
6.2.2013 8:27

P36e54t59r 76D97v93o30ř28á35k 9102437641918

Jinak ostatní fíčury (nůžkový vyrovnávací rotor, tvarování listů hlavního rotoru, ...) se do civilního sektory dostaly od vojáků, kde se používají už desetiletí (nůžkový v. rotor = AH-64, zakřivení listů hl. rotoru = UH-60, Westland Lynx).

+2/0
6.2.2013 8:30

P63e31t81r 19H23a35n55á68k 9731531982231

Ta zmínka o atomovém vrtulníku celkem pobavila.:-)

0/0
6.2.2013 4:18

O92n36d51ř48e80j 49Č77a62p60k25a 6461181933434

V té době by snad i na štípání dřeva na chalupě nejradši použili nějakou malou atomovku :-)

+1/0
6.2.2013 11:57

M62i60c42h58a78l 20P29r19o75k16š44a60n 8242434523252

Souhlasím.  Uvedl jsem jaderný pohon schválně. V padesátých letech se prováděly zkoušky strategických letadel s jaderným pohonem. Důvod byl jasný-létat kolem země s jadernými bombami a navzájem se strašit. Nyní, kdy jsou zásoby ropy omezené, cena paliva vysoká se znovu objevují myšlenky na alternativní paliva, hybridní motory a... možná za pár desítek let se objeví i už skoro zapomenutý "atomový" motor.

0/0
7.2.2013 21:25

P62a10v60e63l 15J67a78n79s54a 2595649121404

Jé, lidi, a pamatujete si na (v tehdejší době bombastickej) scifi seriál Airwolf? Vrtulník prošpikovanej elektronikou a vybavenej i tryskovýma motorama, ovládali ho dva parťáci, mladej a starej...

+11/0
6.2.2013 0:51

L47u84b72o24r 79H71a94n36d24l 5749878924831

jop ;-D

0/0
6.2.2013 1:43

P60e44t13r 29N34i44e19s45t62r45o57j 7398379940812

Airwolf byl super :D

+2/0
6.2.2013 5:24

M62a13r28t55i26n 77P37l31z70á45k 2447709578874

Zrovna jsem vzpomínal, jak se ten seriál jmenoval, díky za připomenutí!

+2/0
6.2.2013 7:30

D47a35v71i69d 31V17o44b75o34r34n29i92k 7942830483259

hned jak jsem uvidel ten navrh, tak jsem si na nej vzpomnel :)

Pred par dny jsem si v hlave broukal tu uvodni znelku :D

0/0
6.2.2013 9:05

D84a51v75i22d 73V20o55b42o76r15n32i22k 7422830883739

to patrilo k vlaknu Airwolf :/

0/0
6.2.2013 9:06







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.