Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sklopit rotory a rychle vpřed. Jaká je budoucnost vrtulníků

Vrtulníky příštích let by měly být ekologičtější, levnější na provoz i údržbu a komfortnější pro posádku. Zároveň však mají být rychlejší, tišší a bezpečnější.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J84o35z98e47f 20K53o68s86t47e56l11a85n77s17k76ý 8245402319256

Namiesto airbagov sa mi vhodnejším riešením zdá vystreľovací padák umiestnený na konci hriadeľa rotora. Na rovnakom mieste majú vojenské Apache umiestnený radar, takže padák by sa tam mohol zmestiť.

0/0
7.2.2013 11:47

P24e48t81r 38S43e27d62l87á73k 3904975181794

Fly-by-wire jé to zase budou piloti šťastní, až za ně bude rozhodovat někdo jinej a oni se boudou pobaveně koukat, jak se s nimi jejich stroj řítí do zeměkoule :D Protože počítač se prostě rozhodl přistát. Airbusy už tuhle fíčuru mají. Je toho plnej youtube.

+1/−2
6.2.2013 20:46

P48e82t15r 10P60r41o59k53š29a39n 2564585799

Děkuji tatínkovi za vysvětlivky ke spoustě věcí v tomto článku! A jinak musím pochválit i Mladou Frontu za seriozní zpracování a neupravování odpovědí pánů techniků. R^

0/0
6.2.2013 20:45

H79u90g25o 11K81o65n63e58č50n35ý 3128953655298

Sklopit vrtule a zaparkovat. Místa je málo.

0/0
6.2.2013 14:59

V57á65c94l94a49v 47K30r47a93j11č76a 5636989709714

Nerozumím tomu, ale nějak se mi nezdá ta životnost 12.000 hodin, což je 25 let. To pak znamená, že ročně nalítá jenom 500 hod, tj 1,5 hod denně. To potom musí letová hodina stát 50.000,- Kč 8-o

0/0
6.2.2013 13:43

J93a18r35o79s63l47a70v 72B72r19ü41m54m31e97r 7574123136

Ano, letováé hodiny vrtulníků se pohybují v desetisících

0/0
6.2.2013 15:30

Z93d21e12n86e34k 44V16r20b58a 8429955233337

Vrtulník je velmi drahý, právě kvůli požadavkům na spolehlivost. Mnoho dílů se mění po náletu určitého počtu hodin nebo po dosažení stáří, aby se předešlo katastrofickému selhání. Životnost rotorových listů 12k letových hodin je krásná. Pro představu, motor rotax 912, dnes nejvíce používaný motor pro ultralehké letouny (tedy létání pro zábavu) má stanovenou životnost na 2000 motohodin. První motory této série začínali s životností na pouhých 600 hodinách. Cena nového rotaxu cca 300 tisíc kč. Letectví není levné. Letová hodina vrtulníku EC135, který používá např. policie se udává někde mezi 80-90 tisíci korunami na letovou hodinu. To jste nebyl s odhadem daleko. Smutné je, že policie ty stroje mnohdy používá na věci, kde by stačil jednomotorový pístový stroj se zlomkouvou pořizovací cenou a cenou letové hodiny desetkrát menší. Ale to pana Grosse, co to s námi myslel upřímně a sociální demokracii v době hojnosti moc nezajímalo...

+3/0
6.2.2013 15:39

O27n66d91ř86e55j 27Č76a26p12k81a 6851921323854

Nemají jednomotorové vrtulníky zakázáno létat nad město ? To by jejich nasazení u policie celkem komplikovalo...

+1/0
6.2.2013 16:56

Z92d98e48n46e98k 72V68r86b67a 8839695733287

To není tak přesné. S každým jednomotorovým strojem by měl pilot letět tak, aby v případě selhání pohoné jednotky mohl "někde" alespoň řízeně havarovat a vystoupit z toho co zbylo. Takže nad město klidně, pokud je kam s tím praštit. Vrtulník nepotřebuje k nouzovému přistání moc místa. To samozřejmě využití jednomotorového stroje je pro policejní práci dost limitující, na druhou stranu ale třeba k dohledu nad dálnicí je takový stroj naprosto dostatečný. Místo jedné hodiny v EC135 mohu létat za stejné peníze celý den. Celá koncepce policejní letky je v tomhle ohledu dost "šílená".

+1/−1
6.2.2013 18:43

Z68d14e14n73e59k 48V90r73b61a 8439515393357

Jinak k doplnění, nad částí prahy je omezený prostor, který je pro jednomotorová letadla zapovězeň právě z důvodu nemožnosti nouzového přistání. Ale i zde existují vyjímky např. právě pro vrtulníky s nafukovacími plováky, které mohou v případě nouze sednout na vodu. Pro létání nad Prahou má samozřejmě EC135 určité opodstatnění, pro kontrolu dálnice a špízování nepovolené technopárty je to zbytečný luxus.

0/0
6.2.2013 18:50

A91d39a26m 93R12y57c98h27l59ý 1928597249603

O vrtulnících nevím absolutně nic, ale se zájmem jsem si tento článek přečetl. SUper R^

+2/0
6.2.2013 13:17

O58n79d34ř13e84j 52B58o56k 4967761218438

krásný článek, škoda že u něj nelze dát karma

+2/0
6.2.2013 10:31

M82i94c42h40a65l 95S16e72d85m76í56k 3519885676261

Tvarované listy hlavního rotoru připomínají lodní šrouby ponorek, které byly navrženy k zamezení kavitace a tím odhalení vydávaným zvukem.

+1/0
6.2.2013 10:05

P29e51t54r 21D24v44o86ř42á93k 9372397651868

Chybí mi tam konvertoplán V-22 Osprey, který se normálně sériově vyrábí, což je u AW609 nebo jiných projektů zatím nepředstavitelné.

+1/0
6.2.2013 8:27

P14e60t28r 61D65v85o93ř96á53k 9502747801338

Jinak ostatní fíčury (nůžkový vyrovnávací rotor, tvarování listů hlavního rotoru, ...) se do civilního sektory dostaly od vojáků, kde se používají už desetiletí (nůžkový v. rotor = AH-64, zakřivení listů hl. rotoru = UH-60, Westland Lynx).

+2/0
6.2.2013 8:30

P37e49t63r 63H65a59n23á70k 9931221602701

Ta zmínka o atomovém vrtulníku celkem pobavila.:-)

0/0
6.2.2013 4:18

O55n25d48ř60e47j 35Č51a95p16k62a 6321971263824

V té době by snad i na štípání dřeva na chalupě nejradši použili nějakou malou atomovku :-)

+1/0
6.2.2013 11:57

M67i66c34h53a29l 98P38r43o86k77š71a74n 8482914513362

Souhlasím.  Uvedl jsem jaderný pohon schválně. V padesátých letech se prováděly zkoušky strategických letadel s jaderným pohonem. Důvod byl jasný-létat kolem země s jadernými bombami a navzájem se strašit. Nyní, kdy jsou zásoby ropy omezené, cena paliva vysoká se znovu objevují myšlenky na alternativní paliva, hybridní motory a... možná za pár desítek let se objeví i už skoro zapomenutý "atomový" motor.

0/0
7.2.2013 21:25

P13a82v12e77l 56J20a90n67s58a 2295399971414

Jé, lidi, a pamatujete si na (v tehdejší době bombastickej) scifi seriál Airwolf? Vrtulník prošpikovanej elektronikou a vybavenej i tryskovýma motorama, ovládali ho dva parťáci, mladej a starej...

+11/0
6.2.2013 0:51

L73u26b64o46r 81H90a56n45d49l 5929608414211

jop ;-D

0/0
6.2.2013 1:43

P37e70t87r 71N85i58e53s78t59r49o95j 7488359570752

Airwolf byl super :D

+2/0
6.2.2013 5:24

M65a94r98t68i40n 12P22l60z16á38k 2657109938894

Zrovna jsem vzpomínal, jak se ten seriál jmenoval, díky za připomenutí!

+2/0
6.2.2013 7:30

D63a88v50i45d 45V81o30b79o86r42n79i53k 7612240763689

hned jak jsem uvidel ten navrh, tak jsem si na nej vzpomnel :)

Pred par dny jsem si v hlave broukal tu uvodni znelku :D

0/0
6.2.2013 9:05

D97a56v43i80d 79V54o93b90o11r19n25i19k 7812430303579

to patrilo k vlaknu Airwolf :/

0/0
6.2.2013 9:06







Najdete na iDNES.cz