Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Je nebezpečné létat novým letadlem? Ne, říkají statistiky i pilot

Dreamliner nesmí létat. Obří Airbus A380 byl uzemněn na celé tři měsíce. Na první pohled by se mohlo zdát, že nová letadla mají více problémů než ta, která jsou časem prověřená. Není to úplně pravda. Závady a případné nehody jsou totiž u novinek mnohem více medializovány.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M56i98c35h75a84l 50Z36e59t81e51k 3308182950937

A 340 nemělo žádnou smetelnou nehodu? A co AF 447 Rio - Paris? Zmizení letadla nad jižním Atlantikem?8-o

0/0
21.1.2013 21:09
Foto

T73e68r79e25z83a 87Š11í98r57o61v90á36, 70T67e97c93h36n83e67t72.29C37z 2118655226771

Dobrý večer, to byla A330: http://www.bea.aero/en/enquetes/flight.af.447/flight.af.447.php

+1/0
22.1.2013 0:01

K75a56r69e97l 66N49e43p81o79v89í96m 8684523451146

A340 je čtyřmotorák, jako jumbo.

0/0
22.1.2013 15:30

J57o50z72e84f 58K79o68s60t86e25l46a50n32s73k45ý 8665232139156

Do A-380 nasadnem, až keď bude pokrstená, teda keď sa nejaká zrúti na zem. Bude veľmi nepravdepodobné, aby krátko po sebe padli dve 380-ky.

Keď to padne, bude to ešte väčší masaker ako keď sa v 80. rokoch zrútilo v Japonsku Jumbo s 555 ľuďmi na palube. Bola to nejaká špeciálna verzia pre Japoncov a len pre vnútroštátne lety.

0/0
21.1.2013 18:46

R22o54b39e58r94t 50B92a87l86a17b96á66n 9402323682

Létat není nebezpečné. Nebezpečné je s ním jen padat.

0/0
21.1.2013 14:49

J71a85n 38K80o62m97á16r94e81k 5825298989213

co tohle má společného s vědou a vesmírem?

0/0
21.1.2013 14:45

P17a44v33e82l 64V47e32t59e27š91n77í43k 7645908805537

Můžu se zeptat kdy bylo A380 "grounded" na 3 měsíce? Pokud vím, tak FAA ani jiná agentura nic takového nikdy nepředepsala. Nějakou dobu je přestal používat Quantas potom, co během letu explodoval jeden Rolls-Royce (A380 jako taková tu explozy ustála). Tam jako příčina byl únik oleje (který se tady mimochodem děje i u B787 a nazývá se to "prkotina a dětská nemoc"). To vůbec nemluvím o úniku paliva (taky prkotina?), která se u A380 nestala.

Co se týká těch únavových mikrotrhlinek (A380), tak ty nikdy nebyly považované za vážnější hrozbu (podle žádné agentury) ani nevedly k nouzovému přistání ani jiné havarijní situaci.

+1/0
21.1.2013 13:30

V89o57j15t27ě63c12h 58H38o42r49s16k15ý 7597567751742

A380 nebylo grounded, ale každý letadlo bylo uzeměno kvuli kontrolám prasklin na tři měsíce, pokud vim. Exploze motoru byla způsobena vadou materiálu a následnym únikem oleje, exploze způsobila nefunkčnost jednoho hydraulickýho systému a únik paliva + pár dalších problémů. (Všechny aerolinky operující s motorama RR A380ky uzemnili)

Jinak se mi zdaj trhilnky v křídlech daleko závažnější, než přehřívání baterií. I když ty trhlinky zrovna nejsou v nosných strukturách.

Úniky paliva na 787 byly způsobeny špatnou várkou ventilů. Unik oleje byl zaznamenanej pokud vim jen jednou.

Hlavním problémem je u 787 Baterie, tak snad to brzo vyřešej.

Snad už žádný problémy nebudou, jak s A380, tak s 787

0/0
21.1.2013 14:00

J51a81r79o52m83i23r 11F92a98r18e53k 4932593467

No A 380 s  motory RR uzemnili primo provozovatele, ne? Ohledne prasklin byly predepsane pravidelne prohlidky podle poctu nalitanych hodin.

P.S. Rychle ctu, pisete to taky.....

P.S.2: Trhlinky jsou mozna zavaznejsi, ale lepe kontrolovantelne. U tech baterii jde o podle me urcitou nepredvidatelnost v chovani.

+1/0
21.1.2013 14:07

V17o35j51t91ě34c24h 80H56o15r84s94k50ý 7247407271102

Ano, uzemnili je přímo aerolinky, ne agentura, několik motorů se při těhlech kontrolách měnilo.

Praskliny se museli zkontrolovat do toho počtu nalýtanejch hodin, ale ovlivnilo to taky všechny stroje.

S tim a bateriema máte pravdu, naštěstí bezpečnostní systémy fungujou jak maj (kontejner na baterie nevyzařoval ani tolik tepla, aby se roztavili plastový pásky, kterejma se baterie uchycuje do letadla, a ventil v trupu se otevřel kuli kouři)

+1/0
21.1.2013 14:14

A69l25e13x90a82n21d38r 68K75o55s22t28k54a 5579636779956

Ohledně těch prasklin. No řekněme si to poctivě, neměly by vznikat, nicméně únava materiálu je únava materiálu. Při konstrukci provedou nějaké simulace a vyjde jim, že to musí vydržet řekněme 20 tisíc hodin letu, nebo 2000 startů/přistání. Tak se předepíše kontrola po půlce tohoto času. A hele, ono to je již poškozené. Ne tolik, aby hrozilo rozlomení, ale poškozené. Tak se prostě předepíše kontrola dříve. O nic jiného nejde. Uvědomte si, že tohle není malinkatá cessna, ale obrovské letadlo (podle verze váha 165-245 tun) takže síly působící na křídlo budou patřičně mohutné.

0/0
21.1.2013 23:01

V51i98l79é18m 64S50t59u70d34n74i66č88k72a 4863611801180

Chvili jsem uvazoval, proc byl letoun trestan za explosi prevazeneho sejkova automobilu ;-D

0/0
21.1.2013 16:55

F82r77a55n54t24i95š95e81k 25S78c11h61l12i56c31h26t53s 9725412471905

Ono nejde o to létat/nelétat.

Ono jde hlavně o to, že se může stát, řečeno slovy expertů, že změna v konstrukci Dreamlineru bude tak rozsáhlá, že bude lepší celý projekt zrušit a letadla zešrotovat. To, ale může zcela zničit i Boeing, který poslední roky vložil veškeré finanční prostředky do vývoje tohoto, bez pochyby, progresivního letadla! Proč tomu tak je? No hlavně proto, že v konstrukci nejsou rezervy - změna konstrukce nebo použitých prvků vede ke změně hmotnosti, k posunutí těžiště, ke změně letových paramentrů a tím k přepracování konstrukce a dočasnému pozastavení výroby! Nikdo není schopen dnes říct, co bude na konci celého procesu. Jedno je jisté, akcionáři Boeingu dnes začínají každý den úpěnlivou modlitbou za přijatelný konec celé aféry.

0/0
21.1.2013 12:56

J15a74r52o29m58i45r 70F79a13r68e59k 4462453747

Jde o baterii! Ne o chybu konstrukce. Drak jako takovy je ok. Nejvetsi problem by byl, pokud by se ukazalo, ze koncepce vynechani hydraulickych a pneumatickych systemu a jejich nahrazeni elektrickymi systemy je spatna, ale to ukaze az cas a dlouhodoby ostry provoz.

0/0
21.1.2013 13:05

P84e32t50r 37T12y82č35k48a 6705582199322

Fly by wire používá Airbus A320 už od roku 1987. To mi přijde jako dost dlouho aby byla ověřena bezpečnost.

+1/0
21.1.2013 13:12

J27a45r72o28m23i30r 43F26a77r13e13k 4352653597

Nejde jen o FBW, nektere hydraulicke a pneumaticke systemy byly nahrazeny elektrickymi (brzdy, tlakovani kabiny, nastaveni stabilizatoru... na wiki je to popsano). Sli zase o kousek dal....

+1/0
21.1.2013 13:19

J35i11ř22í 19K51o24d65ý81d45e93k 7130440386643

Navíc se Fly by wire používá u armádních letadel mnohem déle. Stejně tak určitá verze byla použita u Concorde.

0/0
21.1.2013 13:24

F65r66a13n93t20i35š28e34k 17S83c54h39l13i28c95h81t28s 9255712521565

No právě! Proč myslíte, že zvolili právě tyto akumulátory? Protože se jim do omezeného prostoru vešly, měly dostatečnou kapacitu při nízké hmotnosti. Všude kolem jsou další systémy a přepážky draku navržené prakticky na míru. Každá úprava pak vede k řetězové reakci a nutnosti přepracovat mnohonsobně víc systémů a konstrukčních prvků, než jen akumulátory a systémy jejich ochrany, nabíjení a řízení!

0/0
21.1.2013 13:19

J33a35r61o16m93i66r 44F10a78r25e77k 4902783607

Vidite to moc dramaticky :) tim nechci rict, ze by pripadne zmena byla jednoducha, ale nejde o stavbu noveho letounu.....

0/0
21.1.2013 13:21

F20r98a18n24t39i41š10e93k 38S63c21h21l46i84c62h74t87s 9725842171415

Jestli bych měl věřit dreamlineru nebo concordu, jednoznačně vyhrává concord! Skvělé letadlo!

Dnešní konstruktéři všechno modelují jen na computerech, aniž by vůbec viděli součástky fyzicky. Neříkšm, že je to špatné, ale pak se může taky stát, že se v konstrukci octnou díly jen na základě jejich "papírových" nebo virtuálních parametrů.

0/0
21.1.2013 13:30

P40e51t86r 26T68y82č34k38a 6685752479332

Concord byl taky nejbezpečnější letadlo své doby. Trochu špatné srovnání.

0/0
21.1.2013 13:52

J67a85r81o20m10i41r 21F56a39r96e96k 4932813307

Kridlo concordu bylo taky pocitano na pocitaci pomoci MKP :)

0/0
21.1.2013 14:03

O59n46d13ř37e15j 15Č71a28p79k57a 6311971703574

Na základě toho počítačového modelu se stejně musí postavit prototyp a při testech zničit (stejně jako se dělají crash testy u aut). Akorát se teď na mnohem víc chyb přijde už v tom počítači a ne až na fyzickém modelu nebo dokonce na prototypu...

0/0
21.1.2013 15:36

J74i65ř69í 86K72o87c77u98r79e64k 6865414735598

Mužu se zeptat? Který konstruktér vidí součástku na vlastí oči PŘEDTÍM než ji navrhne?

0/0
22.1.2013 22:51

P12a42v53e91l 43V48e32t86e34š40n70í42k 7605488155347

Přesně tak. Jejich akcie nepadla o 10% náhodou. Mají vážný koncepční problém (ne prkotiny a dětské nemoce).

0/0
21.1.2013 13:41

V87á12c69l62a80v 72P37t20á30č93e51k 1593662484500

Já si nemůžu pomoct ale mě se to letadlo fakt líbí doufám že ty poruchy odstraní:-):-):-)

0/0
21.1.2013 12:35

L72e41o 22P26o46d14s38t63a32n34i87c40k38y 8252401365383

v Česku je to však zcela jistě bezpečnejší ;-D

0/−2
21.1.2013 11:22

L93e55o 75P83o70d20s77t38a15n43i70c49k95y 8722301845893

V USA zahynie pri cestných nehodách ročne cca 50 tisíc ľudí. Hovorí to niečo o tom, že lietadlá sú bezpečnejšie?

0/−3
21.1.2013 10:50

P97e11t48r 32T67y30č59k48a 6475372929412

Bezpečnější než auto jistě.

+1/0
21.1.2013 11:05

L98e93o 89P66o22d65s21t72a65n11i30c43k86y 8412701665243

tak teraz odporúčam zistiť, koľko tie autá cez rok v USA najazdili, ako dlho v a koľko ľudí v nich sedelo - to isté o lietadlách - a koľko je v USA áut a koľko lietadiel a s akou kapacitou ;-D

0/−4
21.1.2013 11:13

P35e61t66r 54T47y27č39k87a 6165352349252

No jistě. Letadla za rok přepraví asi 2,5mld. cestujících na celém světě, 1 mrtvý připadá na 1,3 milionu letů. Ročně umře při leteckých neštěstích cca. 500 lidí na celém světě. To je o dost méně než zemře za rok na silnicích jen v České republice.

0/0
21.1.2013 11:43
Foto

M45a33g82y 83G95r16e48n80d81e83l 6168192221347

statisticky je automobil niekolkotisic nasobne nebezpecnejsi dopravny prostriedok, nez lietadlo.

lietadlo (spolu s vytahom) patria medzi najbezpecnejsie osobne dopravne prostriedky na svete.

0/0
22.1.2013 4:09

L95e80o 14P45o36d59s91t33a22n75i35c85k60y 8752601785163

v každom prípade - deti do lietadla nepatria

0/−7
21.1.2013 10:47

J40a85n56a 29M77o46l59á89k35o31v85á 7417506546574

Vy zrejme taky ne.

+7/0
21.1.2013 11:06

L42e23o 30P57o82d70s97t74a32n21i21c17k57y 8192541715303

;-D;-D;-D

0/−2
21.1.2013 11:13

J13a77n 75C32h64y14t28r43ý 2543542119375

Ach jo. To je ale blbě napsaný něbo přeložený. Hned první věta:

.

"Dreamliner nesmí létat. Obří Airbus A380 byl uzemněn na celé tři měsíce."

.

Jak mam jako vědět, jako neletecký odborník, že se nejedná o jedno letadlo? A v článku je několik takových kombinací. ;-€ Proč nemohou napsat "Boing 787 Dreamliner nesmí látat. Obří Airbus A380 byl také uzemněn na......" To by hned dávalo jiný smysl.

+3/−2
21.1.2013 9:52

T16o91m70á30š 77K53n47a55i12f94l 6443410207330

ono to dává smysl i takto. to, že někdo má problémy se elementárním pochopením psaného textu ... není problém autora.

+4/−5
21.1.2013 9:55

J18a65n 39C11h79y79t58r65ý 2373722789345

Jasně, pro toho, kdo ví, že Dreamliner je Boing, tak to dává smysl.

+3/0
21.1.2013 11:50

T76o18m11á24š 38K25n95a46i26f28l 6503850797650

Ne. Tím to není.

+1/−2
21.1.2013 12:31
Foto

M16a26g28y 17G42r43e22n41d95e62l 6148522731307

Ale je. Plne dvojposchodove lietadlo bolo dlho nesplnenym snom mnohych konstrukterov a aeroliniek. Takze kto nepozna, ze B787 sa vola aj Dreamliner, moze si to lahko spliest s A380tkou, ktora je tym splnenym snom mnohych. Je to napisane naozaj prinajmensom matuco.

0/0
22.1.2013 4:06

J78i50ř64í 97S51m52r75ž 7390538863667

Až tomu vychytají blechy , tak to bude dobrá mašina. Piloti se s tím naučí lítat a je po starostech.

+3/0
21.1.2013 9:43

R29a45d72e17k 88T25r52n 2315242736426

To je škoda, je to nádherný stroj plný nových technologií...snad ho dají zpět do provozu :-/

0/0
21.1.2013 9:31

P46e29t39r 44T22y45č22k48a 6205852519752

Může mi někdo vysvětlit proč se v letadlech používají Li-on baterie a ne klasické gelové jako v autech?

+1/−1
21.1.2013 9:28

J67a74k63u52b 44Š36a88f76a72n40d50a 7235977481341

Hmotnost?

+1/0
21.1.2013 9:43

P16e46t60r 30T59y56č46k13a 6445672169402

Nechápu proč mám mínus. Jen jsem se zeptal. To se člověk už nemůže normálně zeptat?

+2/−2
21.1.2013 11:44

O40n26d14ř76e79j 77Č68a15p41k34a 6721171933354

Hmotnost a rozměry (většina letadel ale používá NiCd akumulátory, Li-ion má akorát Dreamliner a částečně A380).

0/0
21.1.2013 13:33

M95i69c16h78a25l 46N72o21v15á12k 1584647902294

Přijde mi, že dokud nová letadla nepadají (to by muselo dojít k fatálnímu poškození draku = křídla, trup atd.), je to OK. I třeba kráva velikosti A380 je schopna bez motorů bezpečně doplachtit desítky km (a doufat, že tam bude kam přistát ;-) Dreamliner používá hromady dlouhodobě nevyzkoušených materiálů, takže se dalo předpokládat, že porodních bolestí bude více. Nelze vše vychytat před nasazením do provozu, protože náklady by byly astronomické (mluvíme-li o únavě materiálu, vyžadovalo by to tisíce hodin ve vzduchu, bez platících pasažérů...)

+3/−1
21.1.2013 9:07

L31e71o 29P83o38d95s57t59a67n62i69c45k38y 8432911815733

Lietanie lietadlom je tá najnebezpečnejšia vec na svete. Ak by ste sa mohli opýtať tých, čo to neprežili, potvrdili by vám to.

0/−23
21.1.2013 7:57
Foto

S53v35a34t59o75p96l64u51k 69K66n29o21s 3122288251857

presne tak a proto rcne zemre  na silnicich mnohem mene lidi nez pri leteckych katastrofach............ zavrete nekdo toho trolla pls.

+8/−1
21.1.2013 8:19

R49a82d69e15k 87P78a97n76c46h11a52r18t79e17k 6393283333376

Totéž by Vám potvrdili mrtví chodci o vycházení na ulici ;-) dokonce by jich bylo za rok víc, než obětí leteckých katastrof ;-)

+6/0
21.1.2013 8:20







Najdete na iDNES.cz