Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Je nebezpečné létat novým letadlem? Ne, říkají statistiky i pilot

Dreamliner nesmí létat. Obří Airbus A380 byl uzemněn na celé tři měsíce. Na první pohled by se mohlo zdát, že nová letadla mají více problémů než ta, která jsou časem prověřená. Není to úplně pravda. Závady a případné nehody jsou totiž u novinek mnohem více medializovány.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M56i82c28h60a88l 77Z96e16t12e41k 3788192100257

A 340 nemělo žádnou smetelnou nehodu? A co AF 447 Rio - Paris? Zmizení letadla nad jižním Atlantikem?8-o

0/0
21.1.2013 21:09
Foto

T39e29r56e65z90a 81Š85í88r26o46v58á56, 14T62e65c15h37n84e87t50.59C74z 2528675106691

Dobrý večer, to byla A330: http://www.bea.aero/en/enquetes/flight.af.447/flight.af.447.php

+1/0
22.1.2013 0:01

K68a42r29e76l 19N62e87p52o55v93í12m 8654753361446

A340 je čtyřmotorák, jako jumbo.

0/0
22.1.2013 15:30

J20o33z70e56f 35K22o91s78t26e53l37a58n35s71k70ý 8295862969586

Do A-380 nasadnem, až keď bude pokrstená, teda keď sa nejaká zrúti na zem. Bude veľmi nepravdepodobné, aby krátko po sebe padli dve 380-ky.

Keď to padne, bude to ešte väčší masaker ako keď sa v 80. rokoch zrútilo v Japonsku Jumbo s 555 ľuďmi na palube. Bola to nejaká špeciálna verzia pre Japoncov a len pre vnútroštátne lety.

0/0
21.1.2013 18:46

R62o19b78e63r57t 15B11a19l59a98b38á11n 9502763272

Létat není nebezpečné. Nebezpečné je s ním jen padat.

0/0
21.1.2013 14:49

J88a27n 26K54o17m90á51r88e91k 5275838899263

co tohle má společného s vědou a vesmírem?

0/0
21.1.2013 14:45

P33a67v96e53l 13V66e56t79e61š27n68í47k 7755228625767

Můžu se zeptat kdy bylo A380 "grounded" na 3 měsíce? Pokud vím, tak FAA ani jiná agentura nic takového nikdy nepředepsala. Nějakou dobu je přestal používat Quantas potom, co během letu explodoval jeden Rolls-Royce (A380 jako taková tu explozy ustála). Tam jako příčina byl únik oleje (který se tady mimochodem děje i u B787 a nazývá se to "prkotina a dětská nemoc"). To vůbec nemluvím o úniku paliva (taky prkotina?), která se u A380 nestala.

Co se týká těch únavových mikrotrhlinek (A380), tak ty nikdy nebyly považované za vážnější hrozbu (podle žádné agentury) ani nevedly k nouzovému přistání ani jiné havarijní situaci.

+1/0
21.1.2013 13:30

V75o75j19t69ě17c54h 26H21o95r54s68k70ý 7907947721412

A380 nebylo grounded, ale každý letadlo bylo uzeměno kvuli kontrolám prasklin na tři měsíce, pokud vim. Exploze motoru byla způsobena vadou materiálu a následnym únikem oleje, exploze způsobila nefunkčnost jednoho hydraulickýho systému a únik paliva + pár dalších problémů. (Všechny aerolinky operující s motorama RR A380ky uzemnili)

Jinak se mi zdaj trhilnky v křídlech daleko závažnější, než přehřívání baterií. I když ty trhlinky zrovna nejsou v nosných strukturách.

Úniky paliva na 787 byly způsobeny špatnou várkou ventilů. Unik oleje byl zaznamenanej pokud vim jen jednou.

Hlavním problémem je u 787 Baterie, tak snad to brzo vyřešej.

Snad už žádný problémy nebudou, jak s A380, tak s 787

0/0
21.1.2013 14:00

J81a43r22o16m95i71r 54F70a24r10e29k 4792503427

No A 380 s  motory RR uzemnili primo provozovatele, ne? Ohledne prasklin byly predepsane pravidelne prohlidky podle poctu nalitanych hodin.

P.S. Rychle ctu, pisete to taky.....

P.S.2: Trhlinky jsou mozna zavaznejsi, ale lepe kontrolovantelne. U tech baterii jde o podle me urcitou nepredvidatelnost v chovani.

+1/0
21.1.2013 14:07

V53o23j74t22ě81c57h 75H45o10r21s70k51ý 7837427741612

Ano, uzemnili je přímo aerolinky, ne agentura, několik motorů se při těhlech kontrolách měnilo.

Praskliny se museli zkontrolovat do toho počtu nalýtanejch hodin, ale ovlivnilo to taky všechny stroje.

S tim a bateriema máte pravdu, naštěstí bezpečnostní systémy fungujou jak maj (kontejner na baterie nevyzařoval ani tolik tepla, aby se roztavili plastový pásky, kterejma se baterie uchycuje do letadla, a ventil v trupu se otevřel kuli kouři)

+1/0
21.1.2013 14:14

A16l30e44x35a35n69d26r 90K32o15s61t19k49a 5379146829666

Ohledně těch prasklin. No řekněme si to poctivě, neměly by vznikat, nicméně únava materiálu je únava materiálu. Při konstrukci provedou nějaké simulace a vyjde jim, že to musí vydržet řekněme 20 tisíc hodin letu, nebo 2000 startů/přistání. Tak se předepíše kontrola po půlce tohoto času. A hele, ono to je již poškozené. Ne tolik, aby hrozilo rozlomení, ale poškozené. Tak se prostě předepíše kontrola dříve. O nic jiného nejde. Uvědomte si, že tohle není malinkatá cessna, ale obrovské letadlo (podle verze váha 165-245 tun) takže síly působící na křídlo budou patřičně mohutné.

0/0
21.1.2013 23:01

V81i78l56é88m 43S28t37u41d69n71i69č31k62a 4953921631920

Chvili jsem uvazoval, proc byl letoun trestan za explosi prevazeneho sejkova automobilu ;-D

0/0
21.1.2013 16:55

F64r93a54n80t25i62š90e69k 59S71c17h48l40i26c54h87t71s 9365532411425

Ono nejde o to létat/nelétat.

Ono jde hlavně o to, že se může stát, řečeno slovy expertů, že změna v konstrukci Dreamlineru bude tak rozsáhlá, že bude lepší celý projekt zrušit a letadla zešrotovat. To, ale může zcela zničit i Boeing, který poslední roky vložil veškeré finanční prostředky do vývoje tohoto, bez pochyby, progresivního letadla! Proč tomu tak je? No hlavně proto, že v konstrukci nejsou rezervy - změna konstrukce nebo použitých prvků vede ke změně hmotnosti, k posunutí těžiště, ke změně letových paramentrů a tím k přepracování konstrukce a dočasnému pozastavení výroby! Nikdo není schopen dnes říct, co bude na konci celého procesu. Jedno je jisté, akcionáři Boeingu dnes začínají každý den úpěnlivou modlitbou za přijatelný konec celé aféry.

0/0
21.1.2013 12:56

J77a88r74o62m64i47r 62F93a38r50e67k 4542553817

Jde o baterii! Ne o chybu konstrukce. Drak jako takovy je ok. Nejvetsi problem by byl, pokud by se ukazalo, ze koncepce vynechani hydraulickych a pneumatickych systemu a jejich nahrazeni elektrickymi systemy je spatna, ale to ukaze az cas a dlouhodoby ostry provoz.

0/0
21.1.2013 13:05

P33e66t14r 90T19y95č26k35a 6785962249252

Fly by wire používá Airbus A320 už od roku 1987. To mi přijde jako dost dlouho aby byla ověřena bezpečnost.

+1/0
21.1.2013 13:12

J83a97r94o19m64i59r 84F14a88r40e88k 4432623677

Nejde jen o FBW, nektere hydraulicke a pneumaticke systemy byly nahrazeny elektrickymi (brzdy, tlakovani kabiny, nastaveni stabilizatoru... na wiki je to popsano). Sli zase o kousek dal....

+1/0
21.1.2013 13:19

J61i29ř91í 26K60o65d17ý58d49e96k 7620390366153

Navíc se Fly by wire používá u armádních letadel mnohem déle. Stejně tak určitá verze byla použita u Concorde.

0/0
21.1.2013 13:24

F62r80a73n59t78i66š51e53k 39S78c64h63l65i25c91h88t14s 9455382891145

No právě! Proč myslíte, že zvolili právě tyto akumulátory? Protože se jim do omezeného prostoru vešly, měly dostatečnou kapacitu při nízké hmotnosti. Všude kolem jsou další systémy a přepážky draku navržené prakticky na míru. Každá úprava pak vede k řetězové reakci a nutnosti přepracovat mnohonsobně víc systémů a konstrukčních prvků, než jen akumulátory a systémy jejich ochrany, nabíjení a řízení!

0/0
21.1.2013 13:19

J98a74r22o89m64i74r 85F44a64r81e59k 4952143397

Vidite to moc dramaticky :) tim nechci rict, ze by pripadne zmena byla jednoducha, ale nejde o stavbu noveho letounu.....

0/0
21.1.2013 13:21

F39r61a32n90t18i38š82e63k 38S60c45h73l27i53c14h68t71s 9355372401495

Jestli bych měl věřit dreamlineru nebo concordu, jednoznačně vyhrává concord! Skvělé letadlo!

Dnešní konstruktéři všechno modelují jen na computerech, aniž by vůbec viděli součástky fyzicky. Neříkšm, že je to špatné, ale pak se může taky stát, že se v konstrukci octnou díly jen na základě jejich "papírových" nebo virtuálních parametrů.

0/0
21.1.2013 13:30

P90e18t84r 91T31y86č71k79a 6815602339352

Concord byl taky nejbezpečnější letadlo své doby. Trochu špatné srovnání.

0/0
21.1.2013 13:52

J62a69r97o95m16i54r 36F75a47r38e48k 4712213697

Kridlo concordu bylo taky pocitano na pocitaci pomoci MKP :)

0/0
21.1.2013 14:03

O27n72d39ř54e28j 55Č23a31p53k68a 6111141463584

Na základě toho počítačového modelu se stejně musí postavit prototyp a při testech zničit (stejně jako se dělají crash testy u aut). Akorát se teď na mnohem víc chyb přijde už v tom počítači a ne až na fyzickém modelu nebo dokonce na prototypu...

0/0
21.1.2013 15:36

J10i12ř14í 34K82o13c28u57r96e23k 6455584885118

Mužu se zeptat? Který konstruktér vidí součástku na vlastí oči PŘEDTÍM než ji navrhne?

0/0
22.1.2013 22:51

P11a28v96e24l 74V58e57t26e60š35n47í12k 7815938675937

Přesně tak. Jejich akcie nepadla o 10% náhodou. Mají vážný koncepční problém (ne prkotiny a dětské nemoce).

0/0
21.1.2013 13:41

V58á57c54l33a70v 23P55t44á53č62e71k 1143362794650

Já si nemůžu pomoct ale mě se to letadlo fakt líbí doufám že ty poruchy odstraní:-):-):-)

0/0
21.1.2013 12:35

L26e54o 93P33o39d93s52t56a29n97i74c64k12y 8522871455343

v Česku je to však zcela jistě bezpečnejší ;-D

0/−2
21.1.2013 11:22

L98e49o 68P22o87d75s55t65a74n44i51c69k32y 8762601435803

V USA zahynie pri cestných nehodách ročne cca 50 tisíc ľudí. Hovorí to niečo o tom, že lietadlá sú bezpečnejšie?

0/−3
21.1.2013 10:50

P52e77t52r 98T25y47č38k59a 6785672679692

Bezpečnější než auto jistě.

+1/0
21.1.2013 11:05

L66e98o 28P63o32d45s23t90a89n70i88c29k88y 8862331295783

tak teraz odporúčam zistiť, koľko tie autá cez rok v USA najazdili, ako dlho v a koľko ľudí v nich sedelo - to isté o lietadlách - a koľko je v USA áut a koľko lietadiel a s akou kapacitou ;-D

0/−4
21.1.2013 11:13

P68e63t93r 22T33y10č88k29a 6855692899882

No jistě. Letadla za rok přepraví asi 2,5mld. cestujících na celém světě, 1 mrtvý připadá na 1,3 milionu letů. Ročně umře při leteckých neštěstích cca. 500 lidí na celém světě. To je o dost méně než zemře za rok na silnicích jen v České republice.

0/0
21.1.2013 11:43
Foto

M54a29g15y 87G65r55e79n29d34e18l 6848702711907

statisticky je automobil niekolkotisic nasobne nebezpecnejsi dopravny prostriedok, nez lietadlo.

lietadlo (spolu s vytahom) patria medzi najbezpecnejsie osobne dopravne prostriedky na svete.

0/0
22.1.2013 4:09

L33e88o 65P74o94d68s68t94a84n55i44c68k77y 8792411925413

v každom prípade - deti do lietadla nepatria

0/−7
21.1.2013 10:47

J56a68n71a 83M81o33l72á18k66o98v21á 7927976916124

Vy zrejme taky ne.

+7/0
21.1.2013 11:06

L87e44o 44P23o33d27s10t94a13n97i84c46k20y 8852231865863

;-D;-D;-D

0/−2
21.1.2013 11:13

J77a49n 23C85h89y67t60r80ý 2973752839755

Ach jo. To je ale blbě napsaný něbo přeložený. Hned první věta:

.

"Dreamliner nesmí létat. Obří Airbus A380 byl uzemněn na celé tři měsíce."

.

Jak mam jako vědět, jako neletecký odborník, že se nejedná o jedno letadlo? A v článku je několik takových kombinací. ;-€ Proč nemohou napsat "Boing 787 Dreamliner nesmí látat. Obří Airbus A380 byl také uzemněn na......" To by hned dávalo jiný smysl.

+3/−2
21.1.2013 9:52

T70o13m82á66š 10K34n64a55i24f91l 6463520697850

ono to dává smysl i takto. to, že někdo má problémy se elementárním pochopením psaného textu ... není problém autora.

+4/−5
21.1.2013 9:55

J47a71n 46C58h31y78t30r70ý 2783212119445

Jasně, pro toho, kdo ví, že Dreamliner je Boing, tak to dává smysl.

+3/0
21.1.2013 11:50

T37o62m45á46š 48K51n39a90i30f40l 6843210557390

Ne. Tím to není.

+1/−2
21.1.2013 12:31
Foto

M98a93g50y 34G79r36e48n28d30e11l 6598292541237

Ale je. Plne dvojposchodove lietadlo bolo dlho nesplnenym snom mnohych konstrukterov a aeroliniek. Takze kto nepozna, ze B787 sa vola aj Dreamliner, moze si to lahko spliest s A380tkou, ktora je tym splnenym snom mnohych. Je to napisane naozaj prinajmensom matuco.

0/0
22.1.2013 4:06

J95i58ř11í 48S39m46r87ž 7270178713627

Až tomu vychytají blechy , tak to bude dobrá mašina. Piloti se s tím naučí lítat a je po starostech.

+3/0
21.1.2013 9:43

R54a32d38e11k 35T25r17n 2595362386956

To je škoda, je to nádherný stroj plný nových technologií...snad ho dají zpět do provozu :-/

0/0
21.1.2013 9:31

P89e51t72r 82T23y36č13k25a 6905352549792

Může mi někdo vysvětlit proč se v letadlech používají Li-on baterie a ne klasické gelové jako v autech?

+1/−1
21.1.2013 9:28

J89a80k11u47b 33Š37a31f36a41n94d12a 7515357231121

Hmotnost?

+1/0
21.1.2013 9:43

P22e51t32r 90T58y32č54k85a 6275342139432

Nechápu proč mám mínus. Jen jsem se zeptal. To se člověk už nemůže normálně zeptat?

+2/−2
21.1.2013 11:44

O71n35d81ř26e81j 64Č50a36p62k12a 6871851323944

Hmotnost a rozměry (většina letadel ale používá NiCd akumulátory, Li-ion má akorát Dreamliner a částečně A380).

0/0
21.1.2013 13:33

M42i93c48h25a58l 80N11o83v79á34k 1424127102934

Přijde mi, že dokud nová letadla nepadají (to by muselo dojít k fatálnímu poškození draku = křídla, trup atd.), je to OK. I třeba kráva velikosti A380 je schopna bez motorů bezpečně doplachtit desítky km (a doufat, že tam bude kam přistát ;-) Dreamliner používá hromady dlouhodobě nevyzkoušených materiálů, takže se dalo předpokládat, že porodních bolestí bude více. Nelze vše vychytat před nasazením do provozu, protože náklady by byly astronomické (mluvíme-li o únavě materiálu, vyžadovalo by to tisíce hodin ve vzduchu, bez platících pasažérů...)

+3/−1
21.1.2013 9:07

L71e56o 97P14o60d11s49t19a58n39i60c24k71y 8212241365283

Lietanie lietadlom je tá najnebezpečnejšia vec na svete. Ak by ste sa mohli opýtať tých, čo to neprežili, potvrdili by vám to.

0/−23
21.1.2013 7:57
Foto

S37v57a64t83o38p36l45u33k 28K62n47o92s 3792268861917

presne tak a proto rcne zemre  na silnicich mnohem mene lidi nez pri leteckych katastrofach............ zavrete nekdo toho trolla pls.

+8/−1
21.1.2013 8:19

R93a38d57e50k 85P45a22n45c13h42a34r52t47e66k 6733653523766

Totéž by Vám potvrdili mrtví chodci o vycházení na ulici ;-) dokonce by jich bylo za rok víc, než obětí leteckých katastrof ;-)

+6/0
21.1.2013 8:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.