Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Raketoplán se rozpadal, ale posádka nic netušila. Zkáza Columbie

NASA a s ní i celý svět si dnes, v pátek 1. února 2013, připomíná výročí tří největších katastrof při pilotovaných letech a jejich oběti. Všechny se shodou okolností odehrály vždy na rozhraní ledna a února, byť samozřejmě v různých letech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R49i29c27h73a78r27d 36N49o51v84á70k 9891552302676

Bezva článek, dneska na Technetu už druhej, zachraňujete aspoň částečně úroveň iDnes R^ :-)

0/0
6.2.2013 0:16

P43a20v49e12l 57F31a13r30a 9724965228298

Ti "citovači z bible" to je pěkná sebranka! Rv

0/0
4.2.2013 7:57

L89u85k20á43š 61K98o56h66o64u95t 7468594882759

v té infografice o columbii je chybička... je tam čas posunutý o hodinu... 14:53 pak 13:54 a pak 14:58... asi se nevraceli v čase že ne...

je to detail.... :)

+1/0
3.2.2013 14:30

J80a21n 70J59e40ž28e76k 3101815427475

> klesala rychlostí přibližně 20 000 km/h

Ehm, opravdu tak rychle?

0/0
2.2.2013 10:39

P30a70v30e46l 97S54a76m66e97k 9457627405516

Raketoplán vstupuje do atmosféry rychlosti 7,5 km/s tedy cca 27000 km/h takže vašich 20000 km/h je celkem logických když zpomaluje třením o atmosféru. Ale není to samozřejme rychlost vertilkální ale rychlost letu vpřed.

0/0
3.2.2013 13:38

L19u90k98á63š 13K46o72h89o22u81t 7508904592239

jde o rychlost pohybu vpřed, nikoliv výškové metry... raketoplán obvykle operuje v oblasti tzv. LEO (Low Earth Orbit) cca 300km. Ale i tak je raketoplán více méně řízená cihla... moc aerodynamiky nepobral takže jeho schopnost letu závisí na jeho rychlosti i proto přistává rychlostí 480km/h (při nižších rychlostech by neměl vztlak a neudržel by se ve vzduchu). Řídit tuhle věc jistě není vůbec jednoduché i za standartní situace

0/0
3.2.2013 14:35

J65a92n 51J88e14ž77e94k 3401375367295

Pánové, mně je jasné, jak dobře to autor myslel a jak blbě to napsal. Opravdu mi není nutné vysvětlovat "LEO", "vstup do atmosféry" apod.

0/0
3.2.2013 15:31

M66a51r69t92i90n 39J28i79r29o50u49s29e22k 7966445685568

No prostě "A Colombian Enterprise to Endeavor for the Discovery of Atlantis... and all Challengers shall be destroyed."

0/−1
2.2.2013 0:44

A18l87e79n54a 47N41o20s72k55o55v57á 7627553775629

Chtela jsem napsat neco moudreho, ale to bych si nesmela vsimnout, ze jsem prvni zena v diskuzi :-D.

+1/0
2.2.2013 0:24
Foto

H72a44n46a 94A12n96t31o52n31o21v40á 6727259734394

Tak napište, že se článek povedl, to můžou i ženské.

+2/0
2.2.2013 14:09

R91i68c18h48a32r49d 55K73á28b19a 8589298440820

Diky za pekny clanek. Aspon nejaka kvalitni rubrika na iDnes. R^

+8/0
1.2.2013 19:26

T69o27m72á71š 86B56l77a60h49o65š 6596857455570

Stále nechápu, proč se Astronautům říká kosmonauti ...

Dokud nepadl bolševik, ve všech tehdejších publikacích jsem se setkával s astronauty.

Ale teď se zase zavádí podivná móda kosmonautů, přičemž pokud vím, tak kosmonauti létali především z Bajkonuru ... :-/

0/−4
1.2.2013 18:25

J43i17ř68í 94K98v26ě63š 1873536172541

Spíš byste se měl ptát, proč se kosmonautům říká astronauti. Výraz "kosmonaut" totiž vznikl dříve. Ne o moc, ale dříve. ;-)

+7/0
1.2.2013 18:50

T23o26m69á28š 84B52l76a85h68o61š 6936667105380

Pokud NASA píše o astronautech, byli, jsou a budou to pro mě astronauti.

Nemusím to používat jen proto, že první kosmonaut byl právě kosmonaut ...

+1/−4
1.2.2013 19:23

J26i60ř41í 29K51v87ě46š 1133966402201

Nemusíte. Ale ani není důvod, abyste to jiným zakazoval.

+2/0
1.2.2013 19:36

T50o63m30á28š 29B81l72a65h26o73š 6396187415630

To snad někomu zakazuju?8-o

0/−3
1.2.2013 23:19
Foto

P22a81v98e76l 95K49a50s67í65k81, 64T32e68c12h28n18e19t28.38c17z

Je zvykem používat astronaut pro astronauty NASA a kosmonaut pro ruský vesmírný program. A pak tady máme "účastníka kosmického provozu" jako neutrální termín odlišující amateré od profesionálů (http://en.wikipedia.org/wiki/Spaceflight_participant) :-)

+2/0
1.2.2013 22:49
Foto

J44a88n 56P67e49š78e31k 1101827634850

Ještě tu máme tchajkonauta!

0/0
2.2.2013 0:50

M52a98r64t38i15n 46P35a11p90r69o81s 3974478625953

Jo a remek je českonaut :-)

0/0
17.6.2013 14:31
Foto

D22a70v47i18d 63K21l78o33u29d33a 4354408376264

Díky za skvělej článek, těším se na další.

+3/0
1.2.2013 14:13
Foto

K27a49r84e11l 95S22e32i13d72l 8229705820278

Díky redakci a těším se na další díly (stejně jako u seriálu o r. 1938).

+3/0
1.2.2013 13:40

O47n47d61ř90e18j 15L52e65k59e62š 8748102744731

Ale jak bylo receno, stejne i kdyby o poskozeni vedeli, by jim nezbylo nic jineho nez to presto zkusit, protoze jina moznost zrejme nebyla.

+3/0
1.2.2013 11:52
Foto

K74a44r15e79l 15S97e83i72d29l 8969955510498

Možná pro ně bylo lepší, že o tom nevěděli... Vzpomněl jsem si na příběh Komarova, který tu před časem vycházel.

+4/0
1.2.2013 13:42

M73i18l96o34s 46Z79a92k 6406858677425

Meli jim to rict. Treba by se s tim dalo neco udelat. Korekce letove drahy, nebo tak neco. Vim, ze raketoplan ma letove vlastnosti padajici cihly, ale zkusit neco mohli. Komarov mel ze zacatku stesti a skoro se mu to povedlo. Treba by oni meli tho stesti trochu vic :-)

+1/0
1.2.2013 16:17

A66l85e20š 11H30o48r57á68k 3675423640849

Myslím, že je dobře, že jim to neřekli. Vy byste to chtěl vědět se stoprocentní jistotou, že za chvíli umřete ? Že s tím něco mohli udělat je nesmysl. Přeměnu velkého množství kinetické energie v tepelnou energii při vstupu do atmosféry prostě neokecáte a poškozený tepelný štít Vám dává nulové možnosti. Mohli jen doufat, že poškození není až tak velké, jinak nemohli vůbec nic.

0/0
2.2.2013 10:25

P43a73v28e64l 93O66d64r77a57z61i38l 6374299807420

Záchranná mise Atlantis BY se mohla uskutečnit, kdyby bylo rozhodnuto včas. Columbia měla vzhledem k programu zásoby do 15. února a Atlantis měl startovat 1. března, což by prý šlo uspíšit na 10. února, čili by měli pět dní na kontakt a "přestup." Další zvažovanou možností byla oprava pomocí dostupných součástek, kanystrů s vodou (-> ledem) a dílů z vrat nákladového prostoru, kde byla šance nižší.

Obě tyto možnosti ale pocházejí od CAIB, tedy vyšetřovací komise, a přišly ex-post.

Když byla Columbia nahoře, tak bylo uvažování o něčem takovém kvůli možná-nějakému-nevíme-jakému poškození manažersky velmi obtížné (nebo spíš jednoduché).

+5/0
1.2.2013 11:48

T88o76m71á62š 79Ž23i33t15n42ý 6861930301111

columbia se 1 unora vracela z mise. Životnost zásob na o. dráze je 8 dní - byli na dně - měli jen reuervu tak 3, v nouzovém režimu možná (?) 5 dní. Pak by stejně došel kyslík + energie.

0/0
1.2.2013 13:02

P26a49v39e91l 81O94d59r65a67z12i47l 6594709167120

Pokud je životnost zásob 8 dní, tak vysvětlete, jaktože tam přežili od 16. ledna.

+1/0
1.2.2013 16:40

M14i57c81h80a48l 16K67o91l94o79v84r70a19t 5687843775102

N.A.S.A. - Need Another Seven Astronauts ... tento černý humor putoval internetem při zkáze Columbie v roce 2003 ;-(

0/−10
1.2.2013 10:14

L45u62d61ě17k 32N45o54v34ý 2311759313731

což se píše ve článku

+1/0
1.2.2013 10:30
Foto

L33u12k18á17š 31Z10á83v14o23d80s94k57ý 9571439221

proč informujete o něčem, co je v článku jasně napsáno?

+1/0
1.2.2013 10:39

M96a33r50t96i81n 34K47o24t18e53k 6939813217371

Zkuste clanek docist do konce.;-O

+2/0
1.2.2013 11:22
Foto

M55i27c39h46a27l 71B76r76e63š87k67o10v73e85c 4631678144596

Zajímavý článek / seriál, jen bych poopravil drobný detail - Američané mají astronauty. Kosmonauti startují za Rusko.

+1/−3
1.2.2013 10:06

L87u33k57á11š 80T77ó48t49h 6848873107632

Americania ich volaju astronauti, Rusi kozmonauti no a ceske a slovenske oznacenie osoby pracujucej vo vesmire je kosmonaut/kozmonaut, tak preco by sme to pomenovanie mali menit.

+3/0
1.2.2013 10:20
Foto

M36i27c71h76a66l 63B64r20e39š71k44o29v68e62c 4381808604606

Protože tak jak jsem to napsal je to správně? To je myslím dobrý důvod. Ostatně třeba Čína má tchajkonauty. Prostě je to rozdíl na kterém si dané vesmírné agentury zřejmě zakládají, i když jsou to lidé kteří dělají totéž, tedy létají do vesmíru.

+1/−5
1.2.2013 10:34

L59u49k48á44š 93T87ó78t53h 6468603977772

"Protože tak jak jsem to napsal je to správně? To je myslím dobrý důvod."

To je argument, ako od Fica so Zemanom dohromady...

+5/−2
1.2.2013 10:45

J85a88n 76B10l61a49ž37e95k 1296100130936

Američani mají computer a my stále tvrdošíjně říkáme počítač. Je to k USA nespravedlivé, že se nepřizpůsobíme. :-/

+5/0
1.2.2013 11:47

R29u26d88a 37S41l28a49v66í87k 5343378596241

U nás se říká komp.

+1/0
1.2.2013 11:53

J90a33n 83M97u22c27h13a 8229616842546

u nás vyčislitělnaja mašína :-)

0/0
1.2.2013 12:45

M52a68r11t87i52n 63K41o59v46á54ř 2242770973502

U nás sčot.

0/0
1.2.2013 23:52

T22o28m21á40š 88Ž61i61t26n84ý 6691260531971

Ukolébáni pocitem, že se nic vážnějšího nestane, byť se potvrdily možnosti vážného poškození tepelné ochrany odpadávajícím ledem a izolací hlavní nádrže, vyslali vedoucí činitelé programu do kosmu také raketoplán Columbia.

No vzhledem k tomu že se to poškození přihodilo cestou nahoru, tak o nějakém posílání do kosmu se závadou nemůže být řeč. Spíš neuváženě povolili návrat... Ale moc jiných možností stejně neměli, vyslání záchranné mise nebylo možné - ani jiný STS ani sojuz  nebyli připravené a k ISS columbia doletět nemohla. Zásoby kyslíku byly jen na pár dní, takže byli tak jako tak v pytli.

+2/0
1.2.2013 8:48

M16a81r98t81i67n 40S44o84u72š27e60k 8248333919775

Mohlo se zkusit improvizovat. Ucpat díru toaletním papírem, zkusit křídlo zpevnit izolepou, anebo nějak manévrovat, aby křídlo nebylo vystaveno nejvyšší teplotě..

.

Problém je, že Amerika se změnila a doby Apolla 13 jsou pryč. Dnes už nikdo neimprovizuje, když na to není proces, tak jsou bezmocní.

+1/−2
1.2.2013 9:11

T22o69m75á55š 85Ž56i10t98n90ý 6801710321921

Těsnící materiál který by odolat teplotě při návratu neměli na paluně (místo poškození bylo na náběžné hraně křídla - tzn. nejvíce tepelně zatížená část trupu) Ano, mohli zkusit letět s jiným úhlem náběhu, aby to místo trochu méně namáhané, ale asi by to moc nepomohlo - podle výsledků testů měli asi metrovou díru - to se jen tak opravit nedá.

0/0
1.2.2013 9:29

R35a83d40i71m 98P65o34l76á46š72e56k 9466623649489

To nikdo neví předem, jestli se taková věc nedala s jejich zdroji opravit tak, aby se dostali na zem živí.

Já věřím tomu, že kdyby tu díru objevili už na oběžné dráze a měli na rozhodnutí pár dnů, tak by leccos vymysleli. Třeba vysloveně žáruvzdorný materiál tam neměli, ale třebas běžný organický materiál je do určité míry žáruvzdorný tím, že uvolňuje plyny, které to teplo prostě odnáší pryč. Zas tak dlouho to křídlo vydržet nepotřebovalo, jen pár desítek minut. A taky když tu díru ve skutečnosti nikdo neviděl, nikdo neví, jak byla velká. Klidně to mohla být jen štěrbina , vypadlá ucpávka mezi žáruvzdornými cihlami. Uvědomte si, že žáruvzdorné cihly izolace raketoplánu sice musely vydržet žár pár tisíc stupňů, ale jejich držáky uvnitř křídla musely ztratit veškerou mechanickou pevnost už někde při 400 - 500 stupních, pokud to byla speciální hliníková slitina nebo pokud to byla žáruvzdorná ocel , tak ta vydrží dostatečně pevná maximálně 800 - 900 st C.

Ostatně to, že už nad Kalifornií odpadávaly úlomky, dokazuje, že ten otvor mohl být malý a že postupně se rozšiřoval odpádáváním cihel tepelné izolace, jak se jejich držáky přehřály a utavily.

Možná stačilo, když to přeženu, kdyby 2 - 4  kosmonauti svlékli ohniodolné spodní prádlo, předpokládám, že ho podobně jako piloti F1 mají a někdo ve skafandru je nacpal do té díry.....raketoplán by třeba přistál s fatálně poškozeným křídlem nebo nad zemí zhavaroval, ale lidi by přežili.....

Ale to jsou jen úvahy laika, co kdyby........

+2/0
1.2.2013 9:54

L10u60d26ě64k 68N82o14v25ý 2921709663501

Nebo použít kus tepelné izolace z místa, kde není tak fatálně důležitá, jako na náběžné hraně křídla.. Já vím, že to zní naprosto šíleně, ale kdyby věděli, že jinak nemají šanci, přicházejí na řadu i šílená řešení.. Jinak ale, o nárazu toho úlomku při startu se vědělo, snažili se na to podívat tou vojenskou družicí, tak mě trošku zaráží, že když tam nebylo vidět, že neposlali ven kosmonauta se podívat, to za prvé a za druhé, že v této situaci, kdy se ví, že možná je raketoplán poškozen, nikoho údaje z čidel neznepokojily (jak se píše v článku). Rozuměl bych tomu, kdyby o možném poškození nevěděli, na čidla opravdu není 100% spoleh, ale takto? (ano, vím, že bylo stejně pozdě..)

+1/0
1.2.2013 10:29

R15a82d18i10m 95P17o51l58á88š85e88k 9246673669119

Mám pocit, co si pamatuji z té doby, protože články o poškození raketoplánu už byly myslím ještě v době, kdy raketoplán byl ještě nahoře, že si mysleli , že to poškození není fatální. A tak se o to zas tak moc nestarali. Nebo možná chtěli doufat, že to poškození není fatální.

A ty údaje z čidel vyhodnotili na zemi snad až dodatečně. Co se týká posádky, mám pocit, že s ní ani nemohli být ve spojení , protože raketoplán byl v oblaku horkem ionizované atmosféry a tudíž spojení s raketoplánem bylo nemožné nebo velmi omezené.

0/0
1.2.2013 18:01

P74e96t29r 18H32a90n60á97k 9401641162631

Zapomněl jste napsat, že mohli vyskočit;-D

0/0
1.2.2013 11:14

P19a31v67e46l 10O41d24r29a92z38i72l 6604399217160

Ale jistě, pokud by se dostali do přijatelné výšky / rychlosti, tak ano, mohli by vyskočit.

+1/0
1.2.2013 11:44

R59a24d71i11m 96P11o80l38á27š73e62k 9446583549849

Možná nějaká další verze raketoplánu už něco takového jako záchranné moduly, ve kterých by se z takové výšky mohli zachránit, bude mít.

0/0
1.2.2013 18:04

J76o44s88e53f 41Š36l30o48u87f 1819537478181

Při sestupu všichni kromě dvou pilotů do záchranného (sestupového) modulu a při potížích se katapultovat a přistávat na padácích jak Rusové.

0/0
2.2.2013 12:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.