Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Raketoplán se rozpadal, ale posádka nic netušila. Zkáza Columbie

NASA a s ní i celý svět si dnes, v pátek 1. února 2013, připomíná výročí tří největších katastrof při pilotovaných letech a jejich oběti. Všechny se shodou okolností odehrály vždy na rozhraní ledna a února, byť samozřejmě v různých letech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R15i46c64h34a26r46d 82N75o85v54á39k 9671532772516

Bezva článek, dneska na Technetu už druhej, zachraňujete aspoň částečně úroveň iDnes R^ :-)

0/0
6.2.2013 0:16

P23a19v90e72l 35F72a57r88a 9704615918428

Ti "citovači z bible" to je pěkná sebranka! Rv

0/0
4.2.2013 7:57

L91u66k75á61š 34K13o56h17o38u82t 7188614262939

v té infografice o columbii je chybička... je tam čas posunutý o hodinu... 14:53 pak 13:54 a pak 14:58... asi se nevraceli v čase že ne...

je to detail.... :)

+1/0
3.2.2013 14:30

J82a38n 11J56e98ž87e52k 3421775367265

> klesala rychlostí přibližně 20 000 km/h

Ehm, opravdu tak rychle?

0/0
2.2.2013 10:39

P68a29v83e56l 56S93a71m34e14k 9907187195916

Raketoplán vstupuje do atmosféry rychlosti 7,5 km/s tedy cca 27000 km/h takže vašich 20000 km/h je celkem logických když zpomaluje třením o atmosféru. Ale není to samozřejme rychlost vertilkální ale rychlost letu vpřed.

0/0
3.2.2013 13:38

L14u64k95á70š 22K39o10h38o55u41t 7888284862249

jde o rychlost pohybu vpřed, nikoliv výškové metry... raketoplán obvykle operuje v oblasti tzv. LEO (Low Earth Orbit) cca 300km. Ale i tak je raketoplán více méně řízená cihla... moc aerodynamiky nepobral takže jeho schopnost letu závisí na jeho rychlosti i proto přistává rychlostí 480km/h (při nižších rychlostech by neměl vztlak a neudržel by se ve vzduchu). Řídit tuhle věc jistě není vůbec jednoduché i za standartní situace

0/0
3.2.2013 14:35

J62a13n 89J58e88ž49e45k 3651835727595

Pánové, mně je jasné, jak dobře to autor myslel a jak blbě to napsal. Opravdu mi není nutné vysvětlovat "LEO", "vstup do atmosféry" apod.

0/0
3.2.2013 15:31

M80a88r45t36i22n 13J74i29r19o51u44s90e80k 7296485355868

No prostě "A Colombian Enterprise to Endeavor for the Discovery of Atlantis... and all Challengers shall be destroyed."

0/−1
2.2.2013 0:44

A22l87e94n38a 69N79o19s31k23o42v29á 7697553475799

Chtela jsem napsat neco moudreho, ale to bych si nesmela vsimnout, ze jsem prvni zena v diskuzi :-D.

+1/0
2.2.2013 0:24
Foto

H33a21n40a 49A64n12t43o38n23o98v77á 6717279214184

Tak napište, že se článek povedl, to můžou i ženské.

+2/0
2.2.2013 14:09

R38i49c23h57a52r95d 76K30á21b18a 8369158970690

Diky za pekny clanek. Aspon nejaka kvalitni rubrika na iDnes. R^

+8/0
1.2.2013 19:26

T55o59m62á14š 63B67l69a87h97o70š 6846787595810

Stále nechápu, proč se Astronautům říká kosmonauti ...

Dokud nepadl bolševik, ve všech tehdejších publikacích jsem se setkával s astronauty.

Ale teď se zase zavádí podivná móda kosmonautů, přičemž pokud vím, tak kosmonauti létali především z Bajkonuru ... :-/

0/−4
1.2.2013 18:25

J38i90ř18í 90K19v14ě13š 1783556972941

Spíš byste se měl ptát, proč se kosmonautům říká astronauti. Výraz "kosmonaut" totiž vznikl dříve. Ne o moc, ale dříve. ;-)

+7/0
1.2.2013 18:50

T83o55m89á29š 41B37l96a44h67o66š 6496257675630

Pokud NASA píše o astronautech, byli, jsou a budou to pro mě astronauti.

Nemusím to používat jen proto, že první kosmonaut byl právě kosmonaut ...

+1/−4
1.2.2013 19:23

J53i48ř49í 51K52v71ě72š 1463946902291

Nemusíte. Ale ani není důvod, abyste to jiným zakazoval.

+2/0
1.2.2013 19:36

T10o44m94á92š 66B76l13a63h18o79š 6216787685660

To snad někomu zakazuju?8-o

0/−3
1.2.2013 23:19
Foto

P42a87v44e91l 24K88a75s50í37k65, 65T62e37c13h36n31e46t60.97c98z

Je zvykem používat astronaut pro astronauty NASA a kosmonaut pro ruský vesmírný program. A pak tady máme "účastníka kosmického provozu" jako neutrální termín odlišující amateré od profesionálů (http://en.wikipedia.org/wiki/Spaceflight_participant) :-)

+2/0
1.2.2013 22:49
Foto

J40a92n 11P50e10š89e45k 1601587824410

Ještě tu máme tchajkonauta!

0/0
2.2.2013 0:50

M69a80r83t19i83n 38P54a79p12r53o59s 3164388375143

Jo a remek je českonaut :-)

0/0
17.6.2013 14:31
Foto

D49a10v37i86d 42K59l80o69u35d49a 4854938906334

Díky za skvělej článek, těším se na další.

+3/0
1.2.2013 14:13
Foto

K53a25r90e53l 34S94e81i52d92l 8529925910798

Díky redakci a těším se na další díly (stejně jako u seriálu o r. 1938).

+3/0
1.2.2013 13:40

O95n55d80ř85e71j 22L94e50k45e33š 8718502804881

Ale jak bylo receno, stejne i kdyby o poskozeni vedeli, by jim nezbylo nic jineho nez to presto zkusit, protoze jina moznost zrejme nebyla.

+3/0
1.2.2013 11:52
Foto

K20a57r69e96l 43S62e56i57d37l 8679625140418

Možná pro ně bylo lepší, že o tom nevěděli... Vzpomněl jsem si na příběh Komarova, který tu před časem vycházel.

+4/0
1.2.2013 13:42

M32i95l16o83s 92Z49a78k 6836248547625

Meli jim to rict. Treba by se s tim dalo neco udelat. Korekce letove drahy, nebo tak neco. Vim, ze raketoplan ma letove vlastnosti padajici cihly, ale zkusit neco mohli. Komarov mel ze zacatku stesti a skoro se mu to povedlo. Treba by oni meli tho stesti trochu vic :-)

+1/0
1.2.2013 16:17

A24l80e94š 81H18o90r29á13k 3525163700939

Myslím, že je dobře, že jim to neřekli. Vy byste to chtěl vědět se stoprocentní jistotou, že za chvíli umřete ? Že s tím něco mohli udělat je nesmysl. Přeměnu velkého množství kinetické energie v tepelnou energii při vstupu do atmosféry prostě neokecáte a poškozený tepelný štít Vám dává nulové možnosti. Mohli jen doufat, že poškození není až tak velké, jinak nemohli vůbec nic.

0/0
2.2.2013 10:25

P33a55v58e39l 33O47d27r22a33z66i79l 6724539387480

Záchranná mise Atlantis BY se mohla uskutečnit, kdyby bylo rozhodnuto včas. Columbia měla vzhledem k programu zásoby do 15. února a Atlantis měl startovat 1. března, což by prý šlo uspíšit na 10. února, čili by měli pět dní na kontakt a "přestup." Další zvažovanou možností byla oprava pomocí dostupných součástek, kanystrů s vodou (-> ledem) a dílů z vrat nákladového prostoru, kde byla šance nižší.

Obě tyto možnosti ale pocházejí od CAIB, tedy vyšetřovací komise, a přišly ex-post.

Když byla Columbia nahoře, tak bylo uvažování o něčem takovém kvůli možná-nějakému-nevíme-jakému poškození manažersky velmi obtížné (nebo spíš jednoduché).

+5/0
1.2.2013 11:48

T77o10m11á14š 95Ž13i17t81n62ý 6661730491451

columbia se 1 unora vracela z mise. Životnost zásob na o. dráze je 8 dní - byli na dně - měli jen reuervu tak 3, v nouzovém režimu možná (?) 5 dní. Pak by stejně došel kyslík + energie.

0/0
1.2.2013 13:02

P48a59v61e34l 60O12d82r38a44z20i55l 6464959427390

Pokud je životnost zásob 8 dní, tak vysvětlete, jaktože tam přežili od 16. ledna.

+1/0
1.2.2013 16:40

M56i10c31h37a78l 52K50o12l50o12v74r90a26t 5727953715582

N.A.S.A. - Need Another Seven Astronauts ... tento černý humor putoval internetem při zkáze Columbie v roce 2003 ;-(

0/−10
1.2.2013 10:14

L97u80d73ě72k 15N55o22v51ý 2541209433891

což se píše ve článku

+1/0
1.2.2013 10:30
Foto

L55u67k98á69š 76Z35á61v44o45d69s92k96ý 9571209321

proč informujete o něčem, co je v článku jasně napsáno?

+1/0
1.2.2013 10:39

M85a21r66t65i47n 48K95o47t25e68k 6659513547191

Zkuste clanek docist do konce.;-O

+2/0
1.2.2013 11:22
Foto

M85i34c42h16a21l 94B44r74e30š48k47o43v36e23c 4381868754256

Zajímavý článek / seriál, jen bych poopravil drobný detail - Američané mají astronauty. Kosmonauti startují za Rusko.

+1/−3
1.2.2013 10:06

L93u33k35á40š 87T54ó94t50h 6598293837112

Americania ich volaju astronauti, Rusi kozmonauti no a ceske a slovenske oznacenie osoby pracujucej vo vesmire je kosmonaut/kozmonaut, tak preco by sme to pomenovanie mali menit.

+3/0
1.2.2013 10:20
Foto

M21i83c17h35a59l 45B60r89e45š25k86o21v89e28c 4271148214826

Protože tak jak jsem to napsal je to správně? To je myslím dobrý důvod. Ostatně třeba Čína má tchajkonauty. Prostě je to rozdíl na kterém si dané vesmírné agentury zřejmě zakládají, i když jsou to lidé kteří dělají totéž, tedy létají do vesmíru.

+1/−5
1.2.2013 10:34

L19u37k92á49š 56T31ó82t54h 6458873217692

"Protože tak jak jsem to napsal je to správně? To je myslím dobrý důvod."

To je argument, ako od Fica so Zemanom dohromady...

+5/−2
1.2.2013 10:45

J45a24n 89B29l37a63ž36e11k 1626920360846

Američani mají computer a my stále tvrdošíjně říkáme počítač. Je to k USA nespravedlivé, že se nepřizpůsobíme. :-/

+5/0
1.2.2013 11:47

R79u78d45a 24S49l69a36v90í38k 5753208566181

U nás se říká komp.

+1/0
1.2.2013 11:53

J70a36n 84M51u14c98h72a 8789746792716

u nás vyčislitělnaja mašína :-)

0/0
1.2.2013 12:45

M70a90r63t76i20n 29K25o11v17á69ř 2772840683152

U nás sčot.

0/0
1.2.2013 23:52

T75o60m29á40š 68Ž13i42t21n65ý 6361500581581

Ukolébáni pocitem, že se nic vážnějšího nestane, byť se potvrdily možnosti vážného poškození tepelné ochrany odpadávajícím ledem a izolací hlavní nádrže, vyslali vedoucí činitelé programu do kosmu také raketoplán Columbia.

No vzhledem k tomu že se to poškození přihodilo cestou nahoru, tak o nějakém posílání do kosmu se závadou nemůže být řeč. Spíš neuváženě povolili návrat... Ale moc jiných možností stejně neměli, vyslání záchranné mise nebylo možné - ani jiný STS ani sojuz  nebyli připravené a k ISS columbia doletět nemohla. Zásoby kyslíku byly jen na pár dní, takže byli tak jako tak v pytli.

+2/0
1.2.2013 8:48

M92a62r15t14i97n 72S92o78u78š71e24k 8288563939555

Mohlo se zkusit improvizovat. Ucpat díru toaletním papírem, zkusit křídlo zpevnit izolepou, anebo nějak manévrovat, aby křídlo nebylo vystaveno nejvyšší teplotě..

.

Problém je, že Amerika se změnila a doby Apolla 13 jsou pryč. Dnes už nikdo neimprovizuje, když na to není proces, tak jsou bezmocní.

+1/−2
1.2.2013 9:11

T10o10m58á10š 82Ž98i33t21n59ý 6431200671871

Těsnící materiál který by odolat teplotě při návratu neměli na paluně (místo poškození bylo na náběžné hraně křídla - tzn. nejvíce tepelně zatížená část trupu) Ano, mohli zkusit letět s jiným úhlem náběhu, aby to místo trochu méně namáhané, ale asi by to moc nepomohlo - podle výsledků testů měli asi metrovou díru - to se jen tak opravit nedá.

0/0
1.2.2013 9:29

R59a34d36i36m 60P70o32l47á11š64e78k 9226743359969

To nikdo neví předem, jestli se taková věc nedala s jejich zdroji opravit tak, aby se dostali na zem živí.

Já věřím tomu, že kdyby tu díru objevili už na oběžné dráze a měli na rozhodnutí pár dnů, tak by leccos vymysleli. Třeba vysloveně žáruvzdorný materiál tam neměli, ale třebas běžný organický materiál je do určité míry žáruvzdorný tím, že uvolňuje plyny, které to teplo prostě odnáší pryč. Zas tak dlouho to křídlo vydržet nepotřebovalo, jen pár desítek minut. A taky když tu díru ve skutečnosti nikdo neviděl, nikdo neví, jak byla velká. Klidně to mohla být jen štěrbina , vypadlá ucpávka mezi žáruvzdornými cihlami. Uvědomte si, že žáruvzdorné cihly izolace raketoplánu sice musely vydržet žár pár tisíc stupňů, ale jejich držáky uvnitř křídla musely ztratit veškerou mechanickou pevnost už někde při 400 - 500 stupních, pokud to byla speciální hliníková slitina nebo pokud to byla žáruvzdorná ocel , tak ta vydrží dostatečně pevná maximálně 800 - 900 st C.

Ostatně to, že už nad Kalifornií odpadávaly úlomky, dokazuje, že ten otvor mohl být malý a že postupně se rozšiřoval odpádáváním cihel tepelné izolace, jak se jejich držáky přehřály a utavily.

Možná stačilo, když to přeženu, kdyby 2 - 4  kosmonauti svlékli ohniodolné spodní prádlo, předpokládám, že ho podobně jako piloti F1 mají a někdo ve skafandru je nacpal do té díry.....raketoplán by třeba přistál s fatálně poškozeným křídlem nebo nad zemí zhavaroval, ale lidi by přežili.....

Ale to jsou jen úvahy laika, co kdyby........

+2/0
1.2.2013 9:54

L88u15d22ě21k 19N86o20v65ý 2771509753591

Nebo použít kus tepelné izolace z místa, kde není tak fatálně důležitá, jako na náběžné hraně křídla.. Já vím, že to zní naprosto šíleně, ale kdyby věděli, že jinak nemají šanci, přicházejí na řadu i šílená řešení.. Jinak ale, o nárazu toho úlomku při startu se vědělo, snažili se na to podívat tou vojenskou družicí, tak mě trošku zaráží, že když tam nebylo vidět, že neposlali ven kosmonauta se podívat, to za prvé a za druhé, že v této situaci, kdy se ví, že možná je raketoplán poškozen, nikoho údaje z čidel neznepokojily (jak se píše v článku). Rozuměl bych tomu, kdyby o možném poškození nevěděli, na čidla opravdu není 100% spoleh, ale takto? (ano, vím, že bylo stejně pozdě..)

+1/0
1.2.2013 10:29

R69a50d55i70m 86P14o14l29á54š44e86k 9666853719179

Mám pocit, co si pamatuji z té doby, protože články o poškození raketoplánu už byly myslím ještě v době, kdy raketoplán byl ještě nahoře, že si mysleli , že to poškození není fatální. A tak se o to zas tak moc nestarali. Nebo možná chtěli doufat, že to poškození není fatální.

A ty údaje z čidel vyhodnotili na zemi snad až dodatečně. Co se týká posádky, mám pocit, že s ní ani nemohli být ve spojení , protože raketoplán byl v oblaku horkem ionizované atmosféry a tudíž spojení s raketoplánem bylo nemožné nebo velmi omezené.

0/0
1.2.2013 18:01

P97e44t78r 87H17a72n36á32k 9541301972581

Zapomněl jste napsat, že mohli vyskočit;-D

0/0
1.2.2013 11:14

P11a48v67e58l 84O84d21r61a95z55i93l 6904179697160

Ale jistě, pokud by se dostali do přijatelné výšky / rychlosti, tak ano, mohli by vyskočit.

+1/0
1.2.2013 11:44

R52a53d27i55m 35P46o78l21á31š97e62k 9676853439289

Možná nějaká další verze raketoplánu už něco takového jako záchranné moduly, ve kterých by se z takové výšky mohli zachránit, bude mít.

0/0
1.2.2013 18:04

J11o49s87e54f 13Š79l85o85u12f 1809747198201

Při sestupu všichni kromě dvou pilotů do záchranného (sestupového) modulu a při potížích se katapultovat a přistávat na padácích jak Rusové.

0/0
2.2.2013 12:44







Najdete na iDNES.cz