Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Jak se vyrábí žárovka, která svítí řidičům už 40 let a přežije i xenony

Autožárovku H4 vynalezli v roce 1967. O tři roky později už byla na silnicích. Přestože se vyrábí v továrně plné lidí, první lidská ruka, která se jí dotkne, je až ta vaše. Je natolik levná, že ji pravděpodobně nevytlačí ani nástup "nesmrtelných" světlometů.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

H4 mají 3 problémy. Málo svítí, málo vydrží a hodně hřejí. Pro denní svícení tedy totálně nepoužitelné. Řešení pomocí H7, kdy pro tlumené a dálkové jsou samostatné žárovky mi připadá lepší. Xenony jsou mnohem odolnější (nemají vlákno) ale potřebují měnič napětí. Ale ten není až tak drahý. Problém je v nivelaci - naklonění světlometu, aby světla neoslňovala a ve směrování světelného toku, modernější optika - menší reflektor a čočka před žárovkou. To ale zase potřebuje ostřikovače světlometů. V podstatě totiž žádné řešení není optimální, protože malá svítící plocha je vhodná z pohledu oslnění, ale zase se rychle zašpiní. Takže nejlepší je nesvítit a používat noční vidění. ;-D

0 0
možnosti

Dobrý den,

autor má v článku dost zásadní chybu, kdy uvádí a fotografií dokumentuje dvojitou spirálu. Obě spirály v H4 (ale i dalších 12V head lampech) jsou spirály jednoduché, tzn. jen jednou vinuté.

Troufám si tvrdit, ež docela vím o čem mluvím, v OSRAMu pracuji jako vývojový inženýr pro wolframové spirály a kromě toho, že mnou navržená spirála svítíve většině vašich obýváků, ledniček atd. jsem taky vedl projekt výroby spirál H4 a H7 v Bruntále (ne spirál pro Herbrechtingenskou továrnu, ale pro továrnu v Indii) - takže pár kousků těchto spirál mi rukama opravdu prošlo.

4 0
možnosti

je to vidět i z obrázku 1/22. Dvojitá spirála by byla pro mnohem tenčí vlákno, což pro 12V by nedalo žádný výkon

1 0
možnosti

Trošku nechápu proč je tu tento článek, když žárovky H4 se už do nových aut prostě nepoužívají.

0 6
možnosti

P65a37v70e55l 78N32o45v52á34k

3. 10. 2013 19:22

a na to jste příšel jako jak?

5 0
možnosti

Mám za to, že v naší Škodě 110LS z roku 1973 už byly origo H4 a jako přídavné H3. Dodnes ji mám a rozsvícené 4 halogeny na dálku jsou úžasné :o)

0 0
možnosti

"...je natolik levná..."

Ne na dlouho. EU uz si vsimla a brzy je zakaze.

2 1
možnosti

Jedním z mnoha důvodů, proč halogenky odchází je mimo otřesů také kolísání palubního napětí a přepěťové špičky. Ty pak nadměrně zatěžují vlákno, které se přehřeje, prověsí a nakonec praskne. Také je problém v odporu vlákna, který je u studené žárovky nižší a tak při zapnutí dojde k proudovému rázu. Někdy pomůže připojení předřadného odporu, jindy proudový zdroj.

0 0
možnosti

Proudovy zdroj s napetovym omezenim / napetovy zdroj s proudovym omezenim....

0 0
možnosti

D85a43n 51R72u94b75í56n

3. 10. 2013 11:31

Levná? 150,- na benzínce. Výdrží v autě tak 3-4 měsíce a prásk. V novým autě chci mít LED R^

0 10
možnosti

Kupovat je na benzince je extremne nevyhodne. Vydrz zavisi na zarovce, svetlometu a palubnim napeti a muze se dost lisit.

8 0
možnosti

I70v73a47n 88V46r35b52a

3. 10. 2013 10:39

Doporucujem pozriet si film Planned obsolescence, je to o tom ako sa vyrabaju nekvalitne produkty na vysoku spotrebu, Ziarovky su tam uvedene ako najviditelnejsi pripad. Vyrobcovia ziaroviek maju dohodu, kolko hodin maximalne moze ziarovka vydrzat. V tom filme ukazali ziarovku, ktora svieti nepretrzite od roku 1906. V 50 rokoch 20. storocia mali ziarovky viac ako dvojnasobnu zivotnost oproti dnesnym. V 80 rokoch soudruzi z NDR prisli so ziarovkou, ktora vydrzala niekolkonasobne dlhsie ako bezne ziarovky - ziadny vyrobca nemal zaujem.

10 0
možnosti

Tak ta žárovka, která svítí tak dlouho, byla rozsvícena r.1901. Jedná se o 60W žárovku tlumenou na výkon pouhých cca 4W, což znamená, že prakticky nehřeje, nespíná a proto drží tak dlouho.

9 0
možnosti

Jak se vyrábí žárovka, která svítí řidičům 40 let.

Asi teda nejsem řidič, protože mě svítí maximálně dva roky. ;-)

3 0
možnosti

J93o20s27e72f 76V35a15l38a

3. 10. 2013 10:21

jestli jste 2 roky nezhasnul klopena svetla, tak mate muj obdiv a zapis do Guinesse ;-D;-D

8 0
možnosti
Foto

muj nazor k tem prispevku, ve kterych si uzivatele stezuji jak jim osram z ciny vydrzel 2 mesice apod...

kupuji vzdycky ty nejlevnejsi zarovky, nestaram se kde je vyrobili, a vydrzi mi tak okolo 3-4 roku. autem jezdim a svitim kazdy den. muj nazor je ze v dosti znacnem poctu pripadu hraje dulezitou roli na vydrzi zarovek take kvalita, stav a zpracovani svetlometu. casem se u svetlometu i puvodne kvalitniho a znackoveho diky vibracim vytvori vetsi a vetsi vule a cele to pak prenasi daleko vetsi a intenzivnejsi vibrace do zarovky samotne.... pak staci jedno nesikovne klepnuti vlakna zarovky napr. pri prejezdu pres koleje a uz je po zarovce... v ten moment je u takoveho auta docela jedno jestli kupujete zarovky osram za 150 nebo noname za 39....

2 0
možnosti

J43o47s24e27f 40V87a72l28a

3. 10. 2013 10:20

nejsem sice technik, ale nesouhlas. Levne H4 maji prinejmensim nizky svetelny tok a stejne jsem je musel menit po zhruba 6 mes,  tj zhruba 300-500 hodinach provozu. delsi dobu pouzivam Night breaker od Osramu, ted ve vylepsene Plus verzi, maji subjektivne i objektivne skoro 2x vyssi svetelny tok. Puvodni Night Breakery vydrzely opravdu pod 6 mes., ale stacilo mit kupon ze supermarketu a v zaruce je vymenili za nove.....Novy NB Plus vydrzi zhruba 2x tak dlouho, tzn do 1000 hod. Xenon vydrzi udajne 2000 hod. NB Plus stoji zhruba 400 Kc za 1 par, pokud se koupi pres internet

3 0
možnosti
  • Nejčtenější

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 10 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Před 100 lety padl světový rekord v délce letu vrtulníkem

v diskusi je 1 příspěvek

20. dubna 2024

Duben 1924 přinesl další mírný progres lidských schopností v oblasti létání. Světový rekord v délce...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 10 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!