Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Před 40 lety vzlétl prototyp F-16. Ale jenom omylem

Letos v lednu uběhlo 40 let od startu jednoho z nerozšířenějších bojových letadel posledních několika desítek let. Oč by let neplánovanější, o to byla další kariéra letounu F-16 Fighting Falcon úspěšnější.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P60e17t10r 17M56i98c26h94a67l 2300644171322

Krásná mašina. A zajímavý příběh o prvním letu. :-) Mně osobně se ale víc líbí "obránce flotily".

http://onlyhdwallpapers.com/wallpaper/tomcat_desktop_1600x1200_hd-wallpaper-856303.jpg

+1/0
20.1.2014 18:36

T82o21m97á34š 88P37o67l78á98č49e64k 8175915136230

Pro uplnost bych, jako dalsi vyvojove vetve, zminil izraelsky IAI Lavi a potazmo i cinsky chengdu j-10

0/0
20.1.2014 17:11

J53i37r96i 44R58u50s12n52o43k 4195852357153

Vazena redakce Technetu, dovolte mi, abych se zeptal, a pevne verim ze nejen za sebe, proc se po klinuti na clanek napred otevre fotogalerie a teprve po jejim zavrenim se dostanu na clanek.

Zaroven bych se rad zeptal, jak poznam, kdy takova situace nastane a kdy ne, protoze mi prijde, ze  ne vzdy clanky oznacene "Obrazem:..." zacinaji v galerii.

+2/0
20.1.2014 16:52

T12o86m77á79š 75H38a86a72s 7181157462911

No nevím, jako premiér v záloze snad máte mít pořádnej internet a dělo smartphone, ne? A hlavně máte něco dělat, a ne serfit po technetu..;-)

Jinak existuje i mobilní verze idnes a ta galerii neotvírá. Ale souhlas s tím, že by to označený být mělo, když to jde rovnou do galerie, o tom žádná..

+1/0
20.1.2014 21:51

M91i60c67h44a10l 63C94h12a68l23u92p67a 6728730419193

test

0/0
21.1.2014 20:51

M54i89c79h50a42l 72C96h62a85l36u26p73a 6358610449313

To je takový zvyk u idnes, ty boxíky dole taky vedou přímo na video místo na článek, jak by bylo logické.

+1/0
21.1.2014 20:52

M59i51c65h88a43l 18N43o55v89á32k 7451872925205

A co to má ta F-16E mezi trupem a křídly?

0/0
20.1.2014 13:13

R17a12d96e77k 28P28a35n94c59h29a62r15t58e72k 6473313753176

konformní palivové nádrže.

0/0
20.1.2014 13:27

R77a70d17e31k 17P51a74n46c56h33a59r19t37e18k 6683753293246

česky by se to přeložilo asi jako přimknuté k povrchu

0/0
20.1.2014 13:28

D76a57v43i26d 94K64r90á46l 1359386599698

nebo přiléhající

0/0
20.1.2014 16:15

B17e68n 55P38a19v32k12a 1847933547121

A jsou i nonkonformní? Jako že by si to ta F-16 táhla na laně za sebou?;-D

0/−1
20.1.2014 14:56

R80a70d11e44k 50P90a54n45c81h53a32r53t28e72k 6613743523406

jsou i nonkonformní ... podvěšené pod křídly, případně i pod trupem ;-) A tahání nádrží na laně za letadlem nebyl nijak nereálný nápad ještě v době proudových letadel před vynálezem poněkud praktičtějšího tankování ve vzduchu.;-)

+1/0
20.1.2014 15:02
Foto

M70a25t46ě86j 86K25u90č62e98r97a 6456720431307

A byl takový nápad někdy realizován ve skutečnosti?

0/0
23.1.2014 0:55

R31a54d61e55k 92F29o50l54p80r91e76c25h84t

Třeba na konci války se do stadia zkoušek dostal v Německu projekt přídavné nádrže v draku Fi 103 (letounová střela V-1) tažené za Aradem Ar 234.

0/0
23.1.2014 10:45

R24a37d64e57k 56P59a54n32c38h65a93r82t85e53k 6863913553106

http://z.greyfalcon.us/pictures2/zz7.jpg tady je obrázek vlek na tyči. Me 262 vlekala bomby.

0/0
23.1.2014 12:10

R19a20d11e31k 72P21a15n80c32h88a26r44t54e20k 6703403753356

třeba zde http://i122.photobucket.com/albums/o265/WDW_Megaraptor/me262v10.jpg

0/0
23.1.2014 12:11
Foto

V44l50a88s23t87a 97C92o88u67f71a17l 7757629619355

Chytrá otázka, že? A výborná odpověď.

0/0
20.1.2014 16:37
Foto

M91i67r15o82s91l64a52v 51S75t37e64i15n92e20r 4830212540776

Zajímavé by bylo, kdyby se alespoň po letech přiznalo, že na vývoji a výrobě elektroniky měl velký podíl Izrael. Zejména výkonové zesilovače pro VHF a UHF, UKW a radarová obranná zařízení.

0/0
20.1.2014 12:18

J60a56r15o20s94l31a13v 38B82r53ü43m72m55e35r 7634193626

Že se na vývoji zbraní USA Izrael podílí z velké části je poměrně známé, a no a co?

0/0
20.1.2014 12:30

P51e65t56r 82H70e90n97d22r84i33c91h 6986782820592

Krásný stroj, ale stejně zůstanu více zatížený na "Rusáky", konkrétně Mig - 29 a Su - 27

+1/0
20.1.2014 11:24

O62t97o 11V14o30d80i71č83k79a 7634807989188

to je ovšem trošku jiná váhová kategorie...:-)

0/0
20.1.2014 12:26

M12a80r38t50i83n 57K41y55p96r 2932895654164

MiG 29, i když je dvoumotorák ani ne. Mezi 12 a 15 tunami už není takový rozdíl. Konec konců MiG 29 vznikl právě jako protivník F-16.

0/0
20.1.2014 13:05

J97o20s97e20f 38V14o69s82i20c57k33y 4583887806793

Konec koncu Mig-29 uz  zkoncil. Slovaci jich meli 14 a uz jim nelita ani jeden. Ted si mysli, ze jim tam budou hlidat Cesi !

0/−2
20.1.2014 13:50

R81a76d28e88k 90P89a20n14c93h51a24r30t51e14k 6643133213486

Skončil kde? Ve světě jich létají stovky ;-)

+3/0
20.1.2014 14:02

J23a82r61o84s68l34a76v 39B34r90ü33m15m91e94r 7764613726

Kde máte ten nesmysl, že Slovákům nelítá ani jeden Mig-29?

+2/0
20.1.2014 14:07

J30a74r11o73m25í86r 15K14r68á23l 4830279784559

Pokud vím, létají čtyři a Slováci mají problém sehnat peníze na provoz.  A nechce se jim platit za ledadla o polovinu dražší a s poloviční nosností.

0/0
20.1.2014 14:35

J53a22r20o74s97l28a95v 17B92r22ü61m65m28e80r 7884593296

Sice problémy s financováním mají, jako každý stát dnes, ale počet letuschopných je variabilní a dnes se snaží, aby měli provozuschopné všech 10 modernizovaných.

+2/0
20.1.2014 14:37
Foto

V44l37a20s73t96a 94C55o80u10f20a92l 7217559459785

Svět je Česko a Slovensko? Migy létají v mnoha zemích a stále se vyrábějí.

0/0
20.1.2014 16:27

J12o45s76e13f 72B25r17o81ž29k49a 6204822118957

Dobrá přehledná kniha je Moderní bojová letadla 1990-dodnes, Thomas Newdick, Tom Cooper. Člověk až žasne, kolik je ve výzbroji řady států M-21, M-29 a potom SU a kde všude jsou licenčně vyráběny. Jinak jsem někde četl, že Rusové pravděpodobně s výrobou Migů skončí. Protože nepovažují za ekonomické držet výrobu dvou továren na letadla podobné kategorie. A Mig to bude pravděpodobně z důvodů, že u uložených a zakonzervovaných strojů řada dílů přesto podléhá korozi.

0/0
20.1.2014 18:52

J77a98r74o56s64l31a55v 31B61r47ü37m30m65e89r 7264623826

Ano, Rusko postupně přejde na deriváty SU-27, dokud nebude nová generace. Ale např. se vyrábí námořní verze Migu-29 pro Indii a další.

0/0
20.1.2014 23:51

J17o34s62e89f 45N52o74v69á60k 7140982680711

Ruské stroje se mi taky hodně líbí, ovšem nesmíte si je prohlížet příliš zblízka. Srovnávat např. dílenské zpracování F/A-18 a MiG-29 je jako srovnávat Audi A8 a VAZ 2101. Na CIAFu 2005 jsem si mohl zblízka velmi detailně prohlédnout celou letku devětadvacítek skupiny Striži a nestačil jsem zírat. Kokpity i povrch letadel vypadaly jako by "prodělaly několik sovětských ofenzív" a plechy na spodku trupu a podvozkových šachtách nesly naprosto zřetelné stopy po rovnání kladivem. Nezpochybňuji letové výkony a technické parametry těchto strojů, ale jejich dílenské zpracování je tragické a naprosto v sovětském stylu ;-)

0/0
20.1.2014 17:11

J49o83s32e28f 40B93r64o80ž82k88a 6694792828397

To lze konec konců vidět i na dnech NATO v Mošnově. Rusové říkají, že je to bojový stroj, který má v bojových akcích krátkou životnost a není na parádu. Důležitý je čas na výrobu a celkové náklady. To už byl konec konců problém u řady výrobců letadel ve 2. SV.

0/0
20.1.2014 18:57
Foto

V74l51a58s26t65a 65C66o12u58f48a16l 7427569109865

A tak je to správně. Proto je to levné a výkonné. Kolik hodin přežije takový stroj ve skutečné válce? Kolik člověkohodin je třeba k výrobě dalšího? Jsou to různé filosofie přístupu k vojenské technice. Srovnejte cenu AK47 a M16. Je třetinová. A použitelnost a rozšíření po světě je daleko větší.

+2/0
20.1.2014 20:53

J13o26s56e61f 89B97r52o96ž47k59a 6314972128347

Když už jsme odbočili na pěchotní zbraně. Na výrobu M16 jsou třeba pokrokové technologie, jejichž zavedení při licenční výrobě by vyžadovalo značné náklady. Licenční výrobu AK47 nakoupila řada států, protože je to výrobně jednodušší a nenáročné na kvalifikovanost pracovních sil. A levné. Proto se také v řadě zemí třetího světa vyrábí deriváty AK47 bez licence. Už i náš porovnatelný SA vz. 58 vyžaduje po stránce výroby jiné strojní vybavení a kvalifikovanější pracovníky.

+1/0
22.1.2014 13:45

D44a92n19i61e23l 98P27a12n87e43k 6132151462350

moc hezké letadlo

0/0
20.1.2014 10:47

R83a22d97e47k 63F92o79l71p22r28e92c40h32t

Vysvětlení kauzy video:

Kdosi (ne z technetu) do článku vložil video s Tornadem. Toto video bylo později nahrazeno videem s F-16, bez bližšího vysvětlení. Takže nejdřív byl za "blbce" autor, což by nebylo to nejhorší. Mnohem horší je, že se tak teď mohou cítit ti, kteří na chybu upozornili. Tímto se jim omlouvám.

+18/0
20.1.2014 9:51

P54e20t66r 43T67i63c77h24ý 4550951795434

Mila redakce, na videu k clanku neni F-16, ale pravdepodobne Panavia Tornado.

+8/0
20.1.2014 8:27

M11i69l10a38n 23K58u83t61r 8262231350601

Ne pravděpodobně, ale je to Panavia Tornado. :-)

+2/0
20.1.2014 8:36

J83i43ř18í 54D71o79u89t68n81á75č 2720907307985

taky jsem to projel až k tomu videu a nestačím zírat ;-D

+1/0
20.1.2014 8:48

P44e50t67r 21T37y25č28k13a 6625332789422

Nepoznat F16 je skutečně majstrštyk redaktora.

+4/0
20.1.2014 8:46
Foto

J98a69n 18W78i15r40n84i16t58z34e54r 8338514747160

Dobré ráno,

musím se pana Folprechta zastat, video do článku nedal, bylo dílem nepozornosti jednoho kolegy. Jakmile jsem se k němu proklikal (také jsem neodolal a prohlédl si fotky), vyhodil jsem ho - tedy to Tornado. Za chybu se omlouváme. :-/

+10/0
20.1.2014 9:08

J20i61ř34í 95D19o18u23t24n43á92č 2150847197415

Kolegu nechte vařit kafe ;-) ... a nenechte ho být kreativní u jinak pěkné práce

+1/−1
20.1.2014 9:14

R79a80d84e74k 38F79o30l60p12r69e41c15h23t

Škoda, že ten kdo vkládá videa, to nekonzultuje předem a autorem. Jako by nestačily chyby, které si v článku nasekám sám. :-)

Už mi taky bylo vloženo video Trenérů do článku o Čmelákách, navíc s popiskem: "stroj vývojově vycházel z vojenských cvičných letounů Z-226 a Z-326". To mi taky vstávaly vlasy hrůzou na hlavě. Tam jsem jim alespoň poslal správný text, když už tam ty videa musí vkládat.

+9/0
20.1.2014 9:32

J49i20ř95í 44D68o61u19t17n51á37č 2360687347845

Jinak hezká formulace -vyhodil jsem ho R^;-D

+4/0
20.1.2014 9:21

R55a74d85e10k 54F75o74l77p52r69e57c22h94t

Jaké video, žádné video jsem tam neposílal, ani tam žádné nevidím.

0/0
20.1.2014 9:04

J84a59k58u64b 64Ř13í93h73a 4135469582451

Jak už psal pan Wirnitzer, v původním článku (četl jsem ho kolem 8. hodiny) skutečně žádné video nebylo. Faktem ale je, že ten, kdo ho tam dal by si měl nafackovat. Neřekl bych, kdyby třeba špatně popsal verze A, C. To jsou dost podobná letadla. Ale dvoumotorový letoun s křídly s měnitelnou geometrií si splést s F16? Autor videa neměl zrovna dobrý den.

0/0
20.1.2014 9:17

V32i10l33é38m 53P57ř16í14h94o74d84a 2264699853397

Pak že F16 není stealth, když se dokáže přetransformovat do podoby Tornáda...:-)

0/0
20.1.2014 14:42

J48o70s66e35f 85N56o66v33á57k 7920712710651

Asi už video stihli vyměnit, já tam opravdu vidím zaběry F-16 tankující ve vzduchu.

0/0
20.1.2014 9:40

J39a21k51u37b 36N63o31v74á50k 9492984214511

tak asi takhle ... na mise typu CSA (Close Air Support) by se jeste pouzivat dala. Jako doprovodnej stroj pro bombardovaci svazy asi jeste taky. Ale rozhodne ne jako pruzkumnej letou, prepadovej nebo zachytnej stihac .... teda .... vzhledem k tomu, ze nase Gripeny jsou vlastne zachytny stihaci, tak by se pouzit dala. Obrovska vyhoda F-16 je prave v ty viceucelovosti ..... jinak ale drak letounu a pasivni ochrana je na dnesni dobu tezce oldschool

0/0
20.1.2014 8:12

R18a98d20e73k 41P94a77n73c55h12a46r20t71e88k 6643763753446

Co přesně je na draku letounu odldschool? Pokud vím, tak zatím nikdo žádný převratně nový aerodynamický koncept nevymyslel. ;-) Pokud se nebavíme o nepoměrně dražších stealth letounech, které zatím dostala do operačně použitelného stavou pouze jediná země.

+8/0
20.1.2014 10:03



Najdete na iDNES.cz