Diskuse k článku

Revoluce v létání slaví 45 let. Legendární Jumbo Jet vymýšleli i Češi

Když Boeing 747 poprvé přistával v Praze, byla to taková událost, že někteří rodiče psali dětem omluvenky do školy, aby se také mohli jít podívat. Psal se rok 1972 a začínala nová éra dopravního letectví.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

H45o58n21z68a 40H37a61d64r31b33o17l30e91c 4279746410500

Pěkný článek pro mě je 747 nejkrásnější letadlo na světě. Chtěl bych se v něm někdy svézt :)

+1/0
10.2.2014 18:46

M80a81r29e73k 80F71l13e98k40a14č 1907742420511

Pro mě taky, letěl jsem jím 2x, amsterdam - chicago. Bylo to něco užasného. Synátor má jako hračky už dvě Jumba a jednu 737. Nejvzácnější hračky

+2/0
10.2.2014 19:47
Foto

H98o56n54z40a 46H28a42d48r64b64o58l84e73c 4459466660770

:)

0/0
10.2.2014 20:14

J91i94ř79í 57K14o58c63u85r17e69k 6105334705898

Co je pravdy na tom, že v rámci testovacích letů si jeden pilot dovolil s tímhle érem provést sudový výkrut? Letadlo i pilot to prý zvládli.

0/0
10.2.2014 16:18

J88a81r85o30m45i71r 44F93a31r48e43k 4642193327

To byla 707, pokud me pamet neklame....

+5/0
10.2.2014 16:40
Foto

H86o39n63z92a 46H22a82d46r71b73o93l97e89c 4539386580420

Taky si nevzpomínam že bych někde viděl akrobačku se 747. Na simulátoru x-plane 10 to s ní provést nejde (mě se to aspoň nikdy nepovedlo :-D )

0/0
10.2.2014 18:48

P24e93p73i69k 13U87h24e11r 6933436969738

B707

http://www.youtube.com/results?search_query=b707%20barrel%20roll&sm=3

0/0
10.2.2014 22:22

L40u23k49á48š 41N97o77v16á17k 4856576172513

ještě detail...Jumbo se stavělo tak, aby mohly všechny kusy být v budoucnu přestavěny na nákladní. Počítalo se s nadzvukovýma letadlama. jenže ty jaksi ekonomicky nedopadly a celkově ten vývoj dost ustrnul, takže Jumbo dodnes vesele lítá...

+1/0
10.2.2014 13:12

K20a22r35e46l 81D90l65o72u16h29ý 2692445622835

Někde jsem četl, že 747 byla vyvinuta pro náklad, protože se mělo za to, že osobní dopravě budou vládnout nadzvuková letadla. Ale situace se vyvinula ta, že nadzvuk byl ekonomický nesmysl-obrovské náklady na osobokilometr. A tak se 747 upravila a vznikla legend. Jediné minus je dle mého to, že když to spadne, tak najednou může umřít 500 lidí.  A to je nářez.

+1/0
10.2.2014 15:13

D50a48n 90R52u78b84í72n 5408597542587

No a taky to párkrát spadlo.. nicméně ono už je to jedno jestli je to Jumbo nebo čmelák.. pád = konec pro všecky.

+2/−1
10.2.2014 15:38
Foto

H58o54n60z51a 34H37a45d66r27b91o75l87e63c 4229516410110

Pravda. Viděl jsem dokument o srážce dvou 747 na runwayi. Přes 600 mrtvých :(

0/0
10.2.2014 18:51

K34a93r78e14l 77D24l36o66u25h43ý 2782315782795

Jo, na Kanárských ostrovech. Ale za to technika nemohla, tady byl lidský faktor. Kapitán letadla nepočkal tam, kde měl zůstat stát

+1/0
10.2.2014 19:16
Foto

H61o80n87z32a 45H14a30d80r90b34o76l44e90c 4749606360390

Tenkrát tam kvůli nějaké bombě odklonili provoz na menší letiště poblíž kde to piloti neznali a nebyl tam pozemní radar, navíc mlha... A lidská chyba... :(

0/0
10.2.2014 20:13

P36a53v71e15l 65N75o53v79á40k 7331846199923

90% nehod v letectví způsobí lidský faktrot. Většinou z důvodu toho, že piloti nevěří technice ;-) co se týče toho že zemře 500lidí najednou dívám se na to asi tak, že to je osud. Jeden mrtví je tragedie 500 mrtvích pouhá statistika ;-)

+1/0
10.2.2014 22:18

A65n45t47o22n23i17n 75B89l16a36z80e53k 4128532367431

Nejhezci letadlo na svete.R^

+6/−2
10.2.2014 10:03

J32i60ř16í 87J13i51r77o17u73d95e14k 8436519154794

Jojo, ale až po Dakotě;-)

0/0
10.2.2014 10:13

J44a70r96o67m41i96r 77F60a52r60e49k 4302263907

Kdepak, oba se mylite. nejhezci je Constellation :-)

+4/−1
10.2.2014 11:39

A60n62t31o26n46í17n 72Z77e30l89e24n66ý 2404483271126

http://www.conniesurvivors.com/

0/0
10.2.2014 12:09

K41a47r11e55l 45D81l14o85u94h46ý 2542985622365

To zase mně se líbil Concorde.:-)

+2/0
10.2.2014 12:31

V62á31c61l26a23v 42P82c26h14á96l17e66k 8506172531742

Já mám nejradši Spitfire, ale v dopravních to asi taky bude Concorde ;-)

+1/0
10.2.2014 13:08

A65n39t43o50n29i12n 29B69l54a77z58e45k 4318102617721

Ja jsem se byl podivat v Concordu...a pripadal jsem si jako v ponorce. Ani jsem se tam nenarovnal a vse je miniaturni. Dost mne to nemile prekvapilo.

+2/0
10.2.2014 14:27

J24a92n 36Š91k15r23a34b84á29n24e42k 7135480778412

jeden den jsem si prolezl Concord i Tu-144, ačkoli letadla jsou z venku vskutku impozantní, interier mě svoji stísněností mírně překvapil, druhý den jsem si prolezl i Jumbo, prošel se po křídle a je to opravdu krásné (nikoli však nejkrásnější) a obrovské letadlo. Ten samý den jsem byl i v ponorce a můžu říct že ponorka je mnohem stísněnější a klaustrofobičtější než concord...  Vše v technických muzeích v Sinsheimu a Spayeru, můžu vřele doporučit.

+3/0
10.2.2014 18:03

J96a41n 30H79a24v65l22i17n60a 9124906709443

Connie je elagance sama! ;-) Dakota je legenda, o tom zadna

+1/0
10.2.2014 13:04

M83a46r94t14i45n 44P51l56a79t61i69l 9521143571308

Když jsem s tímhle letadlem letěl naposled, tak britští piloti zapoměli zabrzdit podvozek při zatažení do trupu. Letadlo se celé třáslo a vypadalo to, že budeme v mimořádných zprávách. Z šoku jsem se probral až kdesi nad Skotskem.

0/0
10.2.2014 8:55

R14o68m26a31n 76K46r60a13t11o30c47h16v11í85l 6756897236514

To se ty kolečka točily tak dlouho?

0/0
10.2.2014 10:43

Z88d11e81n29ě38k 67W13e35r83n26h79a60r36t 6197185902128

No, kolečka... Ony to jsou pořádné kola a při vzletové rychlosti 290kmh to je energie jako hrom...

0/0
10.2.2014 10:47

R91o85m68a93n 97K32r43a92t82o96c37h49v70í14l 6716557106254

Opravdu se ty kolečka zastavila až nad Skotskem?

Nebylo to od ničeho jiného?

0/0
10.2.2014 12:28

M56a48r84t39i58n 27P50l61a44t33i50l 9921373971208

Já jsem psal o sobě, kolečka zabrzdili jak je zatáhly. Ale s letadlem to v tu chvíli udělalo hrozné věci.

0/0
10.2.2014 12:34

J82a82k13u53b 57Š90a77f48a35n54d69a 7755857231211

To se mi nezdá. Když to s letadlem nedělá nic pokud je podvozek vysunutý tak proč by to s ním mělo něco dělat při jeho zasunutí. Ta kola se ničeho nedotýkají.

0/0
10.2.2014 13:26

J18a14r36o93m61i52r 27F61a37r51e53k 4462873197

Vždy tam budou nějaké vibrace, když je zasunut a zajištěn, přenášejí se více na okolní konstrukci. Navíc je uzavřen v malém prostoru, tak to jde holt víc znát.

0/0
10.2.2014 17:45

P52a89v69e39l 39Z87a30j67í11č52e33k 8774980596830

v teto rychlosti otaceni sebemensi vule pusobi obrovske sily... takze bych tomu i veril ze to slo slyset i citit ale jen chvili podle me

0/0
10.2.2014 20:22

M87i51c64h47a32l 24M45i66l42l46e66r 9656312759122

zajimavy clanek, par pripominek.

"Poslední model letounu Boeing 747-800 s řadou vylepšení sice již létá (první let 7. února 2010), ale mnoho leteckých společností jej neobjednalo. "

Duvody proc neobjednaly jsou dva. Nektere daly prednost pockat na Dreamliner Boeing 787 (cehoz ted ruzne z nich lituji) a rada dalsich si zvolila jako nejvetsi leadlo ve sve flotile Airbus A 380, ktery ma jeste vetsi kapacitu pasazeru nez Jumbo.

"Další naši krajané létají jako kapitáni, nebo druzí piloti Jumbo Jetu u Korean Air, Emirates i jiných leteckých společností."

Emiraty nepouzivaji Jumbo jako osobni letadlo pro prepravu asazeru, ale pouze jako cargo na prepravu nakladu, maji momentalne jen dve a nekolik meli v minulosti docasne "lísovanych" od jinych prepravcu.

Emirates jsou plne orientovany na Airbus A380, kterych maji ve flotile v soucasne dobe 44. K puvodne objednanym 90 letadlum A 380 pridaly dalsich 50.

+8/0
10.2.2014 6:27

J14a53n 89H38a81v64l98i45n55a 9354896509123

ehm...787 a 747 jsou kapacitne nekde uplne jinde, takze jestli si nekdo objednal 787, tak urcite neplanoval 747-8...na to jste prisel jak?

Takze kdyz litaji cargo, tak uz nejsou kapitani na Jumbu??

Chybicka se vloudi kazdemu, ale pan Obenrhauf ma takove znalosti, ze u neho dost pochybuji, spis to vidim na potrebu exhibice

ps. a abych dostal tradici: To SP Namibie je nejake kratke, ne? Asi photoshop ;-D

+5/−1
10.2.2014 9:44

J82a69n 82H52a67v76l48i98n87a 9974646949163

omlouvam se za zkomoleni jmena! Obendrauf

0/0
10.2.2014 9:45

R32o36m92a71n 32K98r90a98t48o78c86h70v76í29l 6886157186224

chtěl říci, že čeští kapitáni a piloti létají u Emirates na jiných typech.

0/0
10.2.2014 10:44

J41a73n 43H82a71v62l23i96n54a 9364126259553

to nevim, ja vim o jednom u Emirates a ten lital triple a jestli se preskolil na 380 to uz nevim, ale mam ten pocit

0/0
10.2.2014 10:51

R35o43m75a41n 71K52r82a13t90o58c13h44v89í95l 6816897566594

Tak asi, nejznámější je pan Srnec. Ale těch pilotů tam bude podstatně víc.

http://finance.idnes.cz/rozhovor-s-pilotem-miroslavem-srncem-d8y-/podnikani.aspx?c=A130731_172348_podnikani_kho

0/0
10.2.2014 11:12

M93i79c85h32a30l 72M49i63l39l58e34r 9546632959322

ehm...787 a 747 jsou kapacitne nekde uplne jinde, takze jestli si nekdo objednal 787, tak urcite neplanoval 747-8...na to jste prisel jak?" Divim se, ze te to podivuje.

 Zrejme ti neni znamo, ze ruzne aerolinky se v dane svetove ekonomicke situaci octly na rozcesti kterym smerem v budoucnosti se bude rozvijet jejich podnikani a na jaky trh se maji nejlepe orientovat.

Nektere s predchozimi Jumby ve flotile si spocitaly, ze budou potrebovat mozna mene linek s vetsi kapacitou a regulerni spojeni s A380 1x denne lepe splni pozadavky, nez treba dosavadni 2x Jumba denne, ale plna jen ve spickovem obdobi.

Naopak jine si vypocitaly, ze kapacita Jumba, natoz prejit na A380 je pro ne prilis moc a ze se jim vyplati nasazovat na linky mensi letadla casteji, zvlast, kdyz B787 ma byt tak inovativni a ekonomicke. Proto rozhodnuti o dalsich objednavkach od aerolinek s Jumby v soucasnych flotilach vedla dvema odlisnymi smery.

 Doporucuji trochu vic uvazovat a nemyslet si hned, ze kazdy, kdo sem napise, to dela z nejake potreby exhibice. (nebo si zacnu o tobe myslet, ze podle sebe.....;-))

+1/0
11.2.2014 2:50

V33i61k37t10o86r 26K61o34š19k50a 4252390477819

747-8 pro cestující snad mají jen BA a Lufthansa. Jinak jako cargo letouny jich pár společností vlastní....

0/0
10.2.2014 10:01

M66i41c17h96a76l 18M45i69l12l22e12r 9916172239342

747-8I BA nema, z velkych aerolinek jen Lufthansa 9 z objednanych 19 a vedle ni nekolik mensich aerolinek. Korean je ma na objednavce (10), dosud nedodano.

 Mas pravdu, ze ruzne aerolinky pouzivaji cargo verzi 8F.

0/0
11.2.2014 3:02
Foto

P78e46t93r 16P22r66o43c54h88á69z43k41a 3542766812154

Jumbo Jet je jedno s nejkrásnějších letadel vůbec.R^

+7/−2
10.2.2014 5:43

M11i81c72h26a26l 57M86i86l86l63e59r 9246972949182

s tim bych souhlasil. Byl jsem velky fanda Jumba a letel jsem s nim uz dostkrat, ale v poslednich trech letech jsem si oblibil A380 pro jeho tichost a vetsi pohodli, ackoliv tou klasickou siluetou Jumbo nic nepredci.

+3/0
10.2.2014 6:28

D48a10n 39R13u31b33í35n 5248327862277

Pro me je nepochopitelny jak se tohle muze zvednout uz pri rychlosti 300 km/h...

+6/−1
10.2.2014 4:27

B37o43r76i89s 92P29o16u69z90a35r 5508188615887

To jako proč ? Jaká si myslíte,že byla např. startovací ( nebo přistávací)rychlost u F-104 Starfighter ( k hmotnosti letounu opravdu pozoruhodně malá nosná plocha - křídla).

0/0
10.2.2014 12:28

K16a28r34e12l 83D39l90o73u34h91ý 2542465782835

Tady se to kompenzovalo téměř raketovým motorem. Ale zvednou něco takového, jako je 747 nebo 380, to je prostě proti logice:-):-)

0/0
10.2.2014 12:33

J66a49n 39H98a30v53l20i95n69a 9404176389133

vykladejte cmelakovi ;-)

+3/0
10.2.2014 13:06

D82a97n 91R77u24b24í14n 5118227482567

No vysvětlete mi jak je možné v 300km/h rychlosti zvednout skoro 500.000 kg včetně mě nacpanýho knedlíkama R^

+1/0
10.2.2014 15:42

J35i62ř18í 83K45o55c50u32r59e25k 6675114775618

Doporučuju studium na fakultě strojní, VUT Brno, obor konstrukce letadel. Pokud Vám to ani oni nedokáží vysvětlit, to, co jste sám zažil, tak je jakékoliv snažení marné ... a tygr vegetarián... ;-)

+1/0
10.2.2014 16:17

J67a62r18o37m42i52r 31F62a69r51e93k 4612673637

Potrebujete k tomu vztlakovou silu nejakych 50kN :-)

I kdyz tezko rict, jak s tim zahybaji ty knedliky, to se neda odhadnout....

0/0
10.2.2014 16:41

J69a15r73o54m10i82r 73F66a44r35e60k 4232893847

Ježiš, taková chyba. Jdu se na chvíli stydět do kouta...5000kN....

+1/0
10.2.2014 18:00



Najdete na iDNES.cz