Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Revoluce v létání slaví 45 let. Legendární Jumbo Jet vymýšleli i Češi

Když Boeing 747 poprvé přistával v Praze, byla to taková událost, že někteří rodiče psali dětem omluvenky do školy, aby se také mohli jít podívat. Psal se rok 1972 a začínala nová éra dopravního letectví.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

H30o52n60z21a 83H45a61d70r55b18o59l12e53c 4699936380720

Pěkný článek pro mě je 747 nejkrásnější letadlo na světě. Chtěl bych se v něm někdy svézt :)

+1/0
10.2.2014 18:46

M93a50r36e25k 59F15l47e35k55a58č 1897432200261

Pro mě taky, letěl jsem jím 2x, amsterdam - chicago. Bylo to něco užasného. Synátor má jako hračky už dvě Jumba a jednu 737. Nejvzácnější hračky

+2/0
10.2.2014 19:47
Foto

H71o97n82z98a 77H54a48d17r44b91o86l87e25c 4769506180680

:)

0/0
10.2.2014 20:14

J34i43ř94í 42K26o88c79u25r14e34k 6645344555288

Co je pravdy na tom, že v rámci testovacích letů si jeden pilot dovolil s tímhle érem provést sudový výkrut? Letadlo i pilot to prý zvládli.

0/0
10.2.2014 16:18

J60a39r45o60m28i54r 91F48a89r65e59k 4582483377

To byla 707, pokud me pamet neklame....

+5/0
10.2.2014 16:40
Foto

H44o38n96z27a 86H33a55d48r76b10o82l28e66c 4939536880230

Taky si nevzpomínam že bych někde viděl akrobačku se 747. Na simulátoru x-plane 10 to s ní provést nejde (mě se to aspoň nikdy nepovedlo :-D )

0/0
10.2.2014 18:48

P61e26p40i57k 51U63h57e94r 6263296449778

B707

http://www.youtube.com/results?search_query=b707%20barrel%20roll&sm=3

0/0
10.2.2014 22:22

L44u83k76á60š 45N86o17v17á77k 4116986782823

ještě detail...Jumbo se stavělo tak, aby mohly všechny kusy být v budoucnu přestavěny na nákladní. Počítalo se s nadzvukovýma letadlama. jenže ty jaksi ekonomicky nedopadly a celkově ten vývoj dost ustrnul, takže Jumbo dodnes vesele lítá...

+1/0
10.2.2014 13:12

K39a62r41e61l 60D47l58o75u14h43ý 2272895852795

Někde jsem četl, že 747 byla vyvinuta pro náklad, protože se mělo za to, že osobní dopravě budou vládnout nadzvuková letadla. Ale situace se vyvinula ta, že nadzvuk byl ekonomický nesmysl-obrovské náklady na osobokilometr. A tak se 747 upravila a vznikla legend. Jediné minus je dle mého to, že když to spadne, tak najednou může umřít 500 lidí.  A to je nářez.

+1/0
10.2.2014 15:13

D79a11n 10R67u88b77í13n 5928327312827

No a taky to párkrát spadlo.. nicméně ono už je to jedno jestli je to Jumbo nebo čmelák.. pád = konec pro všecky.

+2/−1
10.2.2014 15:38
Foto

H78o85n45z21a 22H61a46d57r28b87o31l94e44c 4779696680730

Pravda. Viděl jsem dokument o srážce dvou 747 na runwayi. Přes 600 mrtvých :(

0/0
10.2.2014 18:51

K11a65r86e74l 65D16l15o16u20h22ý 2312755882165

Jo, na Kanárských ostrovech. Ale za to technika nemohla, tady byl lidský faktor. Kapitán letadla nepočkal tam, kde měl zůstat stát

+1/0
10.2.2014 19:16
Foto

H40o58n82z73a 12H47a62d51r95b68o70l96e57c 4849656320960

Tenkrát tam kvůli nějaké bombě odklonili provoz na menší letiště poblíž kde to piloti neznali a nebyl tam pozemní radar, navíc mlha... A lidská chyba... :(

0/0
10.2.2014 20:13

P29a13v11e36l 44N55o27v71á80k 7391116109393

90% nehod v letectví způsobí lidský faktrot. Většinou z důvodu toho, že piloti nevěří technice ;-) co se týče toho že zemře 500lidí najednou dívám se na to asi tak, že to je osud. Jeden mrtví je tragedie 500 mrtvích pouhá statistika ;-)

+1/0
10.2.2014 22:18

A70n67t21o57n71i22n 70B75l32a15z31e15k 4958252777171

Nejhezci letadlo na svete.R^

+6/−2
10.2.2014 10:03

J31i48ř83í 22J91i28r73o62u70d83e41k 8206929714464

Jojo, ale až po Dakotě;-)

0/0
10.2.2014 10:13

J62a22r34o11m59i48r 84F72a94r55e74k 4242813957

Kdepak, oba se mylite. nejhezci je Constellation :-)

+4/−1
10.2.2014 11:39

A39n29t77o19n50í41n 54Z87e17l21e95n15ý 2494733401116

http://www.conniesurvivors.com/

0/0
10.2.2014 12:09

K77a13r85e51l 18D79l94o65u39h31ý 2582535382475

To zase mně se líbil Concorde.:-)

+2/0
10.2.2014 12:31

V77á45c77l32a51v 16P31c69h60á27l57e54k 8116382951192

Já mám nejradši Spitfire, ale v dopravních to asi taky bude Concorde ;-)

+1/0
10.2.2014 13:08

A74n54t70o26n51i88n 71B72l25a44z63e48k 4868912867261

Ja jsem se byl podivat v Concordu...a pripadal jsem si jako v ponorce. Ani jsem se tam nenarovnal a vse je miniaturni. Dost mne to nemile prekvapilo.

+2/0
10.2.2014 14:27

J49a39n 74Š28k81r97a67b18á41n26e85k 7375950178512

jeden den jsem si prolezl Concord i Tu-144, ačkoli letadla jsou z venku vskutku impozantní, interier mě svoji stísněností mírně překvapil, druhý den jsem si prolezl i Jumbo, prošel se po křídle a je to opravdu krásné (nikoli však nejkrásnější) a obrovské letadlo. Ten samý den jsem byl i v ponorce a můžu říct že ponorka je mnohem stísněnější a klaustrofobičtější než concord...  Vše v technických muzeích v Sinsheimu a Spayeru, můžu vřele doporučit.

+3/0
10.2.2014 18:03

J98a55n 63H76a86v36l85i58n15a 9724616879873

Connie je elagance sama! ;-) Dakota je legenda, o tom zadna

+1/0
10.2.2014 13:04

M43a77r73t10i17n 25P35l19a23t21i17l 9451393101658

Když jsem s tímhle letadlem letěl naposled, tak britští piloti zapoměli zabrzdit podvozek při zatažení do trupu. Letadlo se celé třáslo a vypadalo to, že budeme v mimořádných zprávách. Z šoku jsem se probral až kdesi nad Skotskem.

0/0
10.2.2014 8:55

R60o74m64a72n 44K17r83a20t14o60c40h90v34í12l 6656937206104

To se ty kolečka točily tak dlouho?

0/0
10.2.2014 10:43

Z73d63e52n84ě29k 80W81e41r85n44h56a40r57t 6367305962398

No, kolečka... Ony to jsou pořádné kola a při vzletové rychlosti 290kmh to je energie jako hrom...

0/0
10.2.2014 10:47

R17o87m52a79n 82K33r72a23t69o26c90h32v53í28l 6106177716744

Opravdu se ty kolečka zastavila až nad Skotskem?

Nebylo to od ničeho jiného?

0/0
10.2.2014 12:28

M57a79r40t93i81n 41P58l72a36t78i55l 9341203921938

Já jsem psal o sobě, kolečka zabrzdili jak je zatáhly. Ale s letadlem to v tu chvíli udělalo hrozné věci.

0/0
10.2.2014 12:34

J93a76k50u39b 26Š50a89f39a25n13d89a 7585877661431

To se mi nezdá. Když to s letadlem nedělá nic pokud je podvozek vysunutý tak proč by to s ním mělo něco dělat při jeho zasunutí. Ta kola se ničeho nedotýkají.

0/0
10.2.2014 13:26

J49a68r81o78m49i66r 44F34a56r93e17k 4562533277

Vždy tam budou nějaké vibrace, když je zasunut a zajištěn, přenášejí se více na okolní konstrukci. Navíc je uzavřen v malém prostoru, tak to jde holt víc znát.

0/0
10.2.2014 17:45

P87a59v32e95l 38Z75a76j70í89č31e84k 8274640376140

v teto rychlosti otaceni sebemensi vule pusobi obrovske sily... takze bych tomu i veril ze to slo slyset i citit ale jen chvili podle me

0/0
10.2.2014 20:22

M33i52c90h38a86l 20M72i55l69l36e58r 9686292569322

zajimavy clanek, par pripominek.

"Poslední model letounu Boeing 747-800 s řadou vylepšení sice již létá (první let 7. února 2010), ale mnoho leteckých společností jej neobjednalo. "

Duvody proc neobjednaly jsou dva. Nektere daly prednost pockat na Dreamliner Boeing 787 (cehoz ted ruzne z nich lituji) a rada dalsich si zvolila jako nejvetsi leadlo ve sve flotile Airbus A 380, ktery ma jeste vetsi kapacitu pasazeru nez Jumbo.

"Další naši krajané létají jako kapitáni, nebo druzí piloti Jumbo Jetu u Korean Air, Emirates i jiných leteckých společností."

Emiraty nepouzivaji Jumbo jako osobni letadlo pro prepravu asazeru, ale pouze jako cargo na prepravu nakladu, maji momentalne jen dve a nekolik meli v minulosti docasne "lísovanych" od jinych prepravcu.

Emirates jsou plne orientovany na Airbus A380, kterych maji ve flotile v soucasne dobe 44. K puvodne objednanym 90 letadlum A 380 pridaly dalsich 50.

+8/0
10.2.2014 6:27

J69a95n 72H50a65v79l92i30n21a 9884726589473

ehm...787 a 747 jsou kapacitne nekde uplne jinde, takze jestli si nekdo objednal 787, tak urcite neplanoval 747-8...na to jste prisel jak?

Takze kdyz litaji cargo, tak uz nejsou kapitani na Jumbu??

Chybicka se vloudi kazdemu, ale pan Obenrhauf ma takove znalosti, ze u neho dost pochybuji, spis to vidim na potrebu exhibice

ps. a abych dostal tradici: To SP Namibie je nejake kratke, ne? Asi photoshop ;-D

+5/−1
10.2.2014 9:44

J96a60n 84H38a40v11l14i12n77a 9684436539423

omlouvam se za zkomoleni jmena! Obendrauf

0/0
10.2.2014 9:45

R88o95m46a68n 56K30r48a30t34o22c76h97v56í20l 6126417126654

chtěl říci, že čeští kapitáni a piloti létají u Emirates na jiných typech.

0/0
10.2.2014 10:44

J37a71n 75H93a84v96l27i67n25a 9534536109613

to nevim, ja vim o jednom u Emirates a ten lital triple a jestli se preskolil na 380 to uz nevim, ale mam ten pocit

0/0
10.2.2014 10:51

R28o17m75a83n 56K61r64a67t34o37c22h84v82í85l 6816307986714

Tak asi, nejznámější je pan Srnec. Ale těch pilotů tam bude podstatně víc.

http://finance.idnes.cz/rozhovor-s-pilotem-miroslavem-srncem-d8y-/podnikani.aspx?c=A130731_172348_podnikani_kho

0/0
10.2.2014 11:12

M40i70c76h48a14l 98M28i10l40l75e93r 9296712929692

ehm...787 a 747 jsou kapacitne nekde uplne jinde, takze jestli si nekdo objednal 787, tak urcite neplanoval 747-8...na to jste prisel jak?" Divim se, ze te to podivuje.

 Zrejme ti neni znamo, ze ruzne aerolinky se v dane svetove ekonomicke situaci octly na rozcesti kterym smerem v budoucnosti se bude rozvijet jejich podnikani a na jaky trh se maji nejlepe orientovat.

Nektere s predchozimi Jumby ve flotile si spocitaly, ze budou potrebovat mozna mene linek s vetsi kapacitou a regulerni spojeni s A380 1x denne lepe splni pozadavky, nez treba dosavadni 2x Jumba denne, ale plna jen ve spickovem obdobi.

Naopak jine si vypocitaly, ze kapacita Jumba, natoz prejit na A380 je pro ne prilis moc a ze se jim vyplati nasazovat na linky mensi letadla casteji, zvlast, kdyz B787 ma byt tak inovativni a ekonomicke. Proto rozhodnuti o dalsich objednavkach od aerolinek s Jumby v soucasnych flotilach vedla dvema odlisnymi smery.

 Doporucuji trochu vic uvazovat a nemyslet si hned, ze kazdy, kdo sem napise, to dela z nejake potreby exhibice. (nebo si zacnu o tobe myslet, ze podle sebe.....;-))

+1/0
11.2.2014 2:50

V50i68k71t83o37r 60K33o91š39k18a 4492900237639

747-8 pro cestující snad mají jen BA a Lufthansa. Jinak jako cargo letouny jich pár společností vlastní....

0/0
10.2.2014 10:01

M65i58c94h65a80l 40M21i85l37l15e83r 9316412879322

747-8I BA nema, z velkych aerolinek jen Lufthansa 9 z objednanych 19 a vedle ni nekolik mensich aerolinek. Korean je ma na objednavce (10), dosud nedodano.

 Mas pravdu, ze ruzne aerolinky pouzivaji cargo verzi 8F.

0/0
11.2.2014 3:02
Foto

P62e59t80r 51P10r59o87c36h87á52z51k11a 3902196982954

Jumbo Jet je jedno s nejkrásnějších letadel vůbec.R^

+7/−2
10.2.2014 5:43

M44i16c40h19a56l 86M59i38l78l64e40r 9666102159292

s tim bych souhlasil. Byl jsem velky fanda Jumba a letel jsem s nim uz dostkrat, ale v poslednich trech letech jsem si oblibil A380 pro jeho tichost a vetsi pohodli, ackoliv tou klasickou siluetou Jumbo nic nepredci.

+3/0
10.2.2014 6:28

D45a68n 75R57u68b49í22n 5138297392697

Pro me je nepochopitelny jak se tohle muze zvednout uz pri rychlosti 300 km/h...

+6/−1
10.2.2014 4:27

B52o24r78i48s 12P86o40u70z76a89r 5328408445127

To jako proč ? Jaká si myslíte,že byla např. startovací ( nebo přistávací)rychlost u F-104 Starfighter ( k hmotnosti letounu opravdu pozoruhodně malá nosná plocha - křídla).

0/0
10.2.2014 12:28

K31a12r86e69l 92D87l30o68u17h81ý 2342435502595

Tady se to kompenzovalo téměř raketovým motorem. Ale zvednou něco takového, jako je 747 nebo 380, to je prostě proti logice:-):-)

0/0
10.2.2014 12:33

J83a40n 85H10a48v14l71i80n88a 9764766109953

vykladejte cmelakovi ;-)

+3/0
10.2.2014 13:06

D33a25n 95R14u34b73í35n 5658627522207

No vysvětlete mi jak je možné v 300km/h rychlosti zvednout skoro 500.000 kg včetně mě nacpanýho knedlíkama R^

+1/0
10.2.2014 15:42

J41i19ř11í 44K42o53c14u60r37e56k 6395894885838

Doporučuju studium na fakultě strojní, VUT Brno, obor konstrukce letadel. Pokud Vám to ani oni nedokáží vysvětlit, to, co jste sám zažil, tak je jakékoliv snažení marné ... a tygr vegetarián... ;-)

+1/0
10.2.2014 16:17

J35a71r31o42m34i19r 69F96a64r15e71k 4122563607

Potrebujete k tomu vztlakovou silu nejakych 50kN :-)

I kdyz tezko rict, jak s tim zahybaji ty knedliky, to se neda odhadnout....

0/0
10.2.2014 16:41

J18a83r95o40m29i54r 90F46a69r39e36k 4832253497

Ježiš, taková chyba. Jdu se na chvíli stydět do kouta...5000kN....

+1/0
10.2.2014 18:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.