Diskuse k článku

Muž, který rozhodoval o Jumbo Jetu a vyšetřoval havárii Challengeru

Zatímco Britové a Francouzi soupeřili s Rusy ve stavbě nadzvukového dopravního letadla, v Boeingu řešili jiný problém. Jak nacpat do letadla více cestujících. Konstrukci nového letadla dostal na starost Joe Sutter.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M76a43r71t42i76n 24Č97i62s28l89á44k 5118205581913

...myslím,  že to s B747 bylo trošku jinak. Podle mne soutěžil Boeing o zakázku USAF na transportní letadlo a zakázku nakonec vyhrála C5x Galaxy a Boeing pak udělal z B747 dopravní letadlo, aby nezkrachoval. Pokud se nepletu tak prototyp neměl okna na hlavní palubě. Horní paluba byla určena pro přepravu obsluhy nákladu...:-P

0/0
26.2.2014 19:48

R80e74g75i43n34e 94M61a69r68t47i21n 6552758560408

:-P:-P:-P

Kecy.

CITACE:

Zatímco Britové a Francouzi soupeřili s Rusy ve stavbě nadzvukového dopravního letadla, v Boeingu řešili jiný problém.RvRv

Byla neděle 9. února 1969 dopoledne. Po ...?

A teď skutečnost:!! http://cs.wikipedia.org/wiki/Boeing_2707 Boeing 2707 byl projekt amerického nadzvukového dopravního letadla. Skupina Boeing jej začala vyvíjet v roce 1967 jako reakci na francouzsko-britský Concorde. První zkušební lety byly plánovány na rok 1970

+1/0
16.2.2014 14:31

J50a10n 44K18ř14í82ž 6285553845308

...já jen malilinkatou vsuvku - jsem zvědav,kdy bude požadavek na létadlo s ještě větší kapacitou.

Tisíc,dva tisíce,šest tisíc lidí.

Případně ještě větší.;-D

0/0
16.2.2014 17:44

P38a81v72e94l 56S19e71d36l11a68c47e91k 4618519166649

To jesice pravda, ale Boeing 2707 zustal jen na papire, vyroben nebyl ani prototyp. Narozdil od Concordu ci TU144 ktere se dockali vyroby.

0/0
16.2.2014 19:02

R87e95g84i45n73e 96M27a20r84t60i81n 6632728710518

Jde o to, že Boeing nekašlal na supersonik (jak vyznívá z článku), naopak obrovsky se snažil ho vyvinout, jak zadal prezident J.F.Kenedy. Takže také soupeřil.:-)

0/0
16.2.2014 19:10

R91e13g48i77n85e 89M43a66r78t73i62n 6232148340858

oprava J.F.Kennedy

0/0
16.2.2014 19:11

M22a48r32t68i19n 30N38e74r45m76u10t 9197317838669

Co jsem pochopil z dokumentů, tak Jumbo bylo provizorium určené k překlenutí právě té doby, než se postaví nadzvuk a k pozdějšímu předělání pro nákladní lety, protože budoucnost osobní přepravy byla viděna právě v nadzvuku. Nakonec - nic není stálejší než provizorium (podobně jako B-52)

0/0
16.2.2014 21:16

R79e33g62i89n61e 12M28a84r36t89i34n 6812798200868

Boeing 747 pro osbní dopravu vznikl jako vedlejší produkt vývoje vysoko kapacitní přepravy materiálu a vojáků na bojiště ve Vietnamu.

Energetická krize stopla vývoj supersoniku Boeing 2707 + chtěli Mach 3 a neměli na to materiál. Titan byl ve své době strašně nákladný (armáda  měla prototyp XB-70 Valkyrie).

0/0
17.2.2014 6:37

L84a78d86i25s51l61a35v 97M36i73k91a 1931269924284

Dodnes nádherné éro, i když A 380 je větší a jistě impozantní, ale eleganci a krásu B 747 už těžko někdo překoná.

0/0
16.2.2014 12:53

R19e19g14i87n22e 60M94a29r96t94i87n 6662518570318

Hm. Zajímavé, Boeing sám považuje 737 za hezčí.:-)

0/0
16.2.2014 14:43

O59n87d29r35a 48Z83d33r57a91h87a39l 4455960425911

tak ono to je clovek od cleveka..me se treba taky vic libi 747. 737 je jenom trubka s kridly :D

0/0
16.2.2014 19:51

L19i79b48o77r 73H86o60s23a91k 3965212444676

Nerika se TU-144 spis Konkordskij? :-)

+1/0
16.2.2014 10:13

T29o25m74á19š 17M48a53c20e92j45k35a 6311792677907

Ale údajne zbytečne, jeho konstrukce byla jiná.

+2/0
16.2.2014 14:56

J78a67n 84J48e58ž27e24k 3781905447395

"Já jsem mezitím vysvětloval Novožilovovi podstatu zavěšování motorů pod křídly. .... Za několik měsíců jsem od něho dostal plaketu, na níž byl Il-86 s motory pod křídly, jak letí nad Moskvou."

Tohle nějak nechápu. Il-86 letěl poprvé v roce 1976. Před tím už létalo spousta jiných letadel s motory pod křídly. To nám chce autor tvrdit, že Rusové se naučili dávat motory pod křídlo od Boeingu až v polovině sedmdesátých let? A co třeba Il-76, který letěl poprvé v roce 1971 (OK, to byl hornoplošník). A co třeba bombardér Il-28 z padesátých let...?

+1/0
16.2.2014 8:49

P48ř47e53m60y16s32l 18Č23u49l53í44k 8290513602170

Jestliže se sešli v polovině 60tých let, tak nejspíše po pár měsících měli Rusové rozhodnuto o této technologii a vyrobili plaketu Il-86 s motory pod křídly na gondolách, nikoli rovnou letadlo. Il-28 nemá motory na gondolách, technologie uchycení motorů nikoli přímo na křídlo, ale zavěšení pod křídlo na gondolu  je to, o čem se bavili.

0/0
16.2.2014 9:29

J70a38n 22J57e98ž15e11k 3211635747825

Ještě v roce 1971 byl širokotrupý nástupce Il-62 prezentován ve stejné koncepci jako Il-62, tj. čisté křídlo, motory vzadu. Ale zároveň v tu dobu už Il-76 s motory pod křídly letěl.

Ano, dobrá Il-28 tedy není správný příklad. Co třeba prototyp Il-22, co letěl už v 1947?

A aby bylo jasno, já nijak nebráním Rusy. Spíš chci vědět, co tím autor článku myslel.

0/0
16.2.2014 11:33

P41ř52e33m88y76s37l 65Č56u41l30í11k 8780953802860

Il-22 také nemá motory na gondalách, rozhodně ne tak podvěšené. Nějaký technický fígl v tom bude. Nejsem odborník na toto téma, ale u dopravních letadel tato koncepce zvítězila nad motory na zádi a v křídlech, např. TU-104 a Comet. V TU-104 jsem letěl a byl to hodně velký rachot. Minimálně z hlediska hluku jsou ty  gondoly dobré.

0/0
16.2.2014 11:53

J59a25n 39J70e96ž56e36k 3111275187775

Já nerozebírám technické fígle. Prostě si myslím, že v článku je vznik konceptu Il-86 podán trochu jako "urban legend", což by na technet.cz nemělo být. Otázka je, zda takhle "plácal" přímo Sutter, nebo si to trochu přibásnil Pacner.

0/0
16.2.2014 12:04

G79a79b64r64i15e10l 36H26o54r79t57e92n 9221239273714

"byl jmenován předsedou vládní komise, která měla vyšetřit příčinu havárie raketoplánu Challenger" - předsedou byl William Rogers, bývalý náměstek ministra obrany USA, pokud mě paměť neklame. A odhalení chyb při testování taky nebylo "okamžitě", trvalo několik týdnů, než se k tomu propracovali...

0/0
16.2.2014 0:40



Najdete na iDNES.cz