Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Muž, který rozhodoval o Jumbo Jetu a vyšetřoval havárii Challengeru

Zatímco Britové a Francouzi soupeřili s Rusy ve stavbě nadzvukového dopravního letadla, v Boeingu řešili jiný problém. Jak nacpat do letadla více cestujících. Konstrukci nového letadla dostal na starost Joe Sutter.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M81a97r73t29i75n 28Č75i65s11l53á94k 5768665271743

...myslím,  že to s B747 bylo trošku jinak. Podle mne soutěžil Boeing o zakázku USAF na transportní letadlo a zakázku nakonec vyhrála C5x Galaxy a Boeing pak udělal z B747 dopravní letadlo, aby nezkrachoval. Pokud se nepletu tak prototyp neměl okna na hlavní palubě. Horní paluba byla určena pro přepravu obsluhy nákladu...:-P

0/0
26.2.2014 19:48

R55e34g62i73n95e 30M82a38r88t18i46n 6722518630398

:-P:-P:-P

Kecy.

CITACE:

Zatímco Britové a Francouzi soupeřili s Rusy ve stavbě nadzvukového dopravního letadla, v Boeingu řešili jiný problém.RvRv

Byla neděle 9. února 1969 dopoledne. Po ...?

A teď skutečnost:!! http://cs.wikipedia.org/wiki/Boeing_2707 Boeing 2707 byl projekt amerického nadzvukového dopravního letadla. Skupina Boeing jej začala vyvíjet v roce 1967 jako reakci na francouzsko-britský Concorde. První zkušební lety byly plánovány na rok 1970

+1/0
16.2.2014 14:31

J78a29n 13K78ř66í86ž 6615863305308

...já jen malilinkatou vsuvku - jsem zvědav,kdy bude požadavek na létadlo s ještě větší kapacitou.

Tisíc,dva tisíce,šest tisíc lidí.

Případně ještě větší.;-D

0/0
16.2.2014 17:44

P31a46v62e15l 12S51e40d69l30a15c84e14k 4248389126529

To jesice pravda, ale Boeing 2707 zustal jen na papire, vyroben nebyl ani prototyp. Narozdil od Concordu ci TU144 ktere se dockali vyroby.

0/0
16.2.2014 19:02

R18e65g81i13n75e 22M36a32r33t91i96n 6102398230688

Jde o to, že Boeing nekašlal na supersonik (jak vyznívá z článku), naopak obrovsky se snažil ho vyvinout, jak zadal prezident J.F.Kenedy. Takže také soupeřil.:-)

0/0
16.2.2014 19:10

R14e41g51i58n67e 76M35a46r76t75i51n 6462778340648

oprava J.F.Kennedy

0/0
16.2.2014 19:11

M90a10r36t57i31n 78N83e53r18m94u24t 9387237158519

Co jsem pochopil z dokumentů, tak Jumbo bylo provizorium určené k překlenutí právě té doby, než se postaví nadzvuk a k pozdějšímu předělání pro nákladní lety, protože budoucnost osobní přepravy byla viděna právě v nadzvuku. Nakonec - nic není stálejší než provizorium (podobně jako B-52)

0/0
16.2.2014 21:16

R10e56g60i11n53e 61M64a69r34t26i70n 6872158600398

Boeing 747 pro osbní dopravu vznikl jako vedlejší produkt vývoje vysoko kapacitní přepravy materiálu a vojáků na bojiště ve Vietnamu.

Energetická krize stopla vývoj supersoniku Boeing 2707 + chtěli Mach 3 a neměli na to materiál. Titan byl ve své době strašně nákladný (armáda  měla prototyp XB-70 Valkyrie).

0/0
17.2.2014 6:37

L44a11d67i41s90l70a51v 18M43i84k60a 1331559444384

Dodnes nádherné éro, i když A 380 je větší a jistě impozantní, ale eleganci a krásu B 747 už těžko někdo překoná.

0/0
16.2.2014 12:53

R63e30g94i76n29e 89M45a34r72t98i30n 6742198860438

Hm. Zajímavé, Boeing sám považuje 737 za hezčí.:-)

0/0
16.2.2014 14:43

O72n32d23r72a 93Z56d96r31a43h98a91l 4235750505291

tak ono to je clovek od cleveka..me se treba taky vic libi 747. 737 je jenom trubka s kridly :D

0/0
16.2.2014 19:51

L15i29b41o70r 95H74o21s85a69k 3935192384676

Nerika se TU-144 spis Konkordskij? :-)

+1/0
16.2.2014 10:13

T20o25m61á64š 74M69a62c46e59j61k87a 6411412857957

Ale údajne zbytečne, jeho konstrukce byla jiná.

+2/0
16.2.2014 14:56

J83a16n 24J93e14ž66e78k 3881145227215

"Já jsem mezitím vysvětloval Novožilovovi podstatu zavěšování motorů pod křídly. .... Za několik měsíců jsem od něho dostal plaketu, na níž byl Il-86 s motory pod křídly, jak letí nad Moskvou."

Tohle nějak nechápu. Il-86 letěl poprvé v roce 1976. Před tím už létalo spousta jiných letadel s motory pod křídly. To nám chce autor tvrdit, že Rusové se naučili dávat motory pod křídlo od Boeingu až v polovině sedmdesátých let? A co třeba Il-76, který letěl poprvé v roce 1971 (OK, to byl hornoplošník). A co třeba bombardér Il-28 z padesátých let...?

+1/0
16.2.2014 8:49

P31ř86e62m29y62s65l 87Č85u15l81í43k 8260523232130

Jestliže se sešli v polovině 60tých let, tak nejspíše po pár měsících měli Rusové rozhodnuto o této technologii a vyrobili plaketu Il-86 s motory pod křídly na gondolách, nikoli rovnou letadlo. Il-28 nemá motory na gondolách, technologie uchycení motorů nikoli přímo na křídlo, ale zavěšení pod křídlo na gondolu  je to, o čem se bavili.

0/0
16.2.2014 9:29

J69a53n 41J10e38ž19e78k 3361795547985

Ještě v roce 1971 byl širokotrupý nástupce Il-62 prezentován ve stejné koncepci jako Il-62, tj. čisté křídlo, motory vzadu. Ale zároveň v tu dobu už Il-76 s motory pod křídly letěl.

Ano, dobrá Il-28 tedy není správný příklad. Co třeba prototyp Il-22, co letěl už v 1947?

A aby bylo jasno, já nijak nebráním Rusy. Spíš chci vědět, co tím autor článku myslel.

0/0
16.2.2014 11:33

P15ř70e87m31y21s48l 53Č52u82l98í27k 8950943982540

Il-22 také nemá motory na gondalách, rozhodně ne tak podvěšené. Nějaký technický fígl v tom bude. Nejsem odborník na toto téma, ale u dopravních letadel tato koncepce zvítězila nad motory na zádi a v křídlech, např. TU-104 a Comet. V TU-104 jsem letěl a byl to hodně velký rachot. Minimálně z hlediska hluku jsou ty  gondoly dobré.

0/0
16.2.2014 11:53

J35a14n 61J67e62ž11e89k 3441225467875

Já nerozebírám technické fígle. Prostě si myslím, že v článku je vznik konceptu Il-86 podán trochu jako "urban legend", což by na technet.cz nemělo být. Otázka je, zda takhle "plácal" přímo Sutter, nebo si to trochu přibásnil Pacner.

0/0
16.2.2014 12:04

G75a13b41r94i16e17l 29H57o93r10t63e93n 9431899723694

"byl jmenován předsedou vládní komise, která měla vyšetřit příčinu havárie raketoplánu Challenger" - předsedou byl William Rogers, bývalý náměstek ministra obrany USA, pokud mě paměť neklame. A odhalení chyb při testování taky nebylo "okamžitě", trvalo několik týdnů, než se k tomu propracovali...

0/0
16.2.2014 0:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.