Diskuse k článku

Zapomenutá námořní tragédie: Zbabělý kapitán poslal na smrt 448 lidí

Jako jedna z prvních lodí na světě byla Cimbria vybavena bezpečnostními vodotěsnými dveřmi. Měly zabránit rychlému zaplavení v případě havárie. Nezabránily. Ve čtvrtek 18. ledna 1883 šla ke dnu i s většinou cestujících a posádky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R85u73d11o76l52f 93D31o15v95i78č10í60n 1639386265432

Celkom fajn článok, akurát že prvá polovica úplne zbytočný balast, už ma to prestávalo baviť...

0/0
25.2.2014 0:04
Foto

P45a49v86e36l 74M51a88r29t90i42n83e88k 9675395871803

Vyborny clanek. jen ten nadpis. Na Technetu se clanky prodavaji jinak, nejen podle bulvarnosti. Piste dal, namorni plavba mozna neni tak vdecne tema, jako letectvi, ale dejiny jsou zajimavejsi - a hlavne delsi.

0/−1
23.2.2014 2:03

A35d50a69m 27R64y16c34h23l68ý 1228327179473

Skvělý článek, možná lepší příběh pro film než Titanic....

+4/−1
20.2.2014 23:23

M23a63r45t16i20n 76W47a50l52l88n22e19r 6225150494430

I ja se musim pripojit s podekovanim za zajimave cteni.

+1/−1
20.2.2014 22:18

J52i59ř89í 45N72o20v18o32t79n73ý 6138661145750

Díky za super článek, zapomenutá tragédie,

+8/−1
20.2.2014 17:14

O64n55d35ř73e21j 29K88u44d90r58n86a 9236447305838

Dobrý článek, špatný titulek.

+18/−1
20.2.2014 14:03

J64a62k74u32b 33S49ú22k97e24n42í89k 1428480159

Na iDnesu musí psát titulky někdo jiný než články. A popravdě, toho člověka by měli vyhodit:-/ Jinak článek R^

+3/0
20.2.2014 22:18

O10n82d94ř27e25j 10P88o33š69t58a 7844227394247

Dobré počteníčko. Díky

+2/−1
20.2.2014 11:50

Z69d61e18n56ě43k 98T55e34s90n67e88r 1436741229863

Mimochodem autore, proč není v článku uvedeno, jak se tedy projevil zbabělý kapitán Cimbrie, když už se to vešlo do titulku?

+2/−1
20.2.2014 11:17
Foto

P67e21t46r 92K27r75e57n96ž88e73l71o97k 5519327

Taky jsem to hledal, ale jestli to nakonec nebude tak, že se v titulku jedná o kapitána lodi Sultan. Pochybuju, že za těch 10 minut se kapitán Cimbrie mohl nějak zbaběle či nezbaběle zachovat ...

+11/0
20.2.2014 11:20

F59i62l70i41p 65T63ř24e85b65a 6503790258666

Taky myslím, že jde o Cuttlina.

+4/0
20.2.2014 11:47

Z17d81e40n56ě88k 51T39e52s81n36e25r 1496501979623

To mne taky napadlo, ale poté je článek ještě tendenčnější, než jsem se obával. Tento případ bývá často rozebírán při kapitánských zkouškách, kapitán Cimbrie porušil celou řadu předpisů* (nedal přednost lodi zprava, nedostatečně používal zvukovou signalizaci, plul příliš rychle, nebyly uzavřeny bezpečnostní přepážky, ač to situace vyžadovala) naproti tomu Cuttlin měl v daný moment prakticky neovladatelnou loď, takže ani pomoci nemohl bez toho, že by Cimbrii znovu ohrozil, navíc měl menší a zastaralejší plavidlo - jenže vyvázl lépe, protože Britové jsou námořníci...

+6/−4
20.2.2014 13:07

S65t33a83n46i84s91l34a13v 74M56o19k71r16ý 8527532396212

Nemam zadne zkusenosti s rizenim lodi, takze se ptam vazne. Jak mohl dat prednost zprava kdyz byla takova mlha ze bylo videt na par metru? A pokud jsem pochopil dobre text, tak CImbrii jela tak pomalu jak jen to slo, kdyby jela pomaleji, kormidlo by nezabiralo a lod by byla neovladatelna. Prosim tedy o vysvetleni co mel kapitan Cimbrie tedy spravne delat,

+4/0
20.2.2014 13:30

Z86d28e67n55ě59k 31T88e70s36n81e18r 1636181749413

Přednost zprava je otázka ani ne tak přednosti samotné (byť ta bude mít (mlhou umenšený) význam z hlediska zavinění), jako toho, jak měl postupovat v okamžiku blížíce se kolize (kam uhnout a pod).

Cimbria právě zřejmě pomalu neplula, protože jinak by díra v boku nebyla tak velká a podle samotných zachráněných se i v okamžiku pohybovala znatelnou rychlostí. Z následků na boku bylo spočítáno, že reálně plula více, než 5 uzlů, přičemž k ovladatelnosti kormidla by stačily max. 2 (spíš ještě méně)

Kapitán měl tedy jet pomaleji, častěji troubit a rychleji reagovat, když parník zjistil, případně i přijmout preventivní bezpečnostní opatření (čluny k vodě, přepážky uzavřít, když byl v úseku s hustou dopravou a ostrovy v takové mlze.

Samozřejmě z tepla domova se to radí:)

+1/0
20.2.2014 15:39

Z79d76e11n72ě25k 76T50e20s97n20e33r 1146451229283

abych byl objektivní - kapitán britské lodi mohl a měl, což shledala i admiralita Admiralita vyslat své čluny na kontrolu či pomoc, ale Cullin se hájil tím, že předpokládal, že když jeho loď je schopná plavby, tak "supermoderní" a špičkově vybavená loď bude zcela v pořádku... dá se tak říct, že to jsou hlavně oběti novinářského přehánění...

+3/−1
20.2.2014 15:41

P64e63t68r 68I89s28k18r91a 7391517743826

Pane Tesnere, popravdě kapitán nejsem, ale svého času jsem si některé základní věci dohledal. Platí pravidlo, že větší plavidlo má přednost před menším, tedy podle toho by měla přednost německá loď. Diskutujete tedy pravidla té doby, nebo mi něco uniklo?

+2/−1
21.2.2014 18:00

Z76d26e92n33ě96k 54T46e55s39n11e43r 1416101629233

Tohle pravidlo neplatí a nikdy neplatilo! To je úplný nesmysl, dnes je systém předností odvozen z manévrovacích schopností lodí, kodifikován v COLREGu, a ten vychází z dříve platných zásad a sjednocuje je. Nicméně z tohoto hlediska byly obě dvě plavidla ve stejné kategorii - běžná motorová loď, tedy se uplatnilo pravidlo přednosti zprava.

0/0
22.2.2014 13:34

F32i43l41i65p 34G12a66l91a89š 2547257454898

No mám pocit, že jste asi byl o toho soudu tenkrát, protože to co jste napsal je jak vystřižené z vyšetřovaní zmiňované admirality, která chce hodit špínu na ty co se nemohou bránit..

+1/0
20.2.2014 13:48

M14i93c34h55a32l 52P53a64v60l64á93t 9133113794279

A v clanku se zase docteme v podstate to, co psal tehdejsi nemecky (a zprostredkovane i nas domaci) tisk. Takze kazdy muze posoudit, co je realite blizsi. :o)

(A zminka o ponorkarich to jen pekne ilustruje.)

0/0
20.2.2014 15:27

Z11d49e45n35ě57k 61T83e88s71n58e84r 1376601809133

Spisy jsou dochované (minimálně odůvodnění rozhodnutí) a používají se jako studijní materiál, takže patří k těm známějším.

0/0
20.2.2014 15:34

D29a12v29i89d 32Z85a57h77r79a45d67n20í30č62e24k 3637837656401

Opět supr článek. Díky

+7/−1
20.2.2014 10:49

R43e37n70é 36C72v40r29k66a73l 9746299336506

Děkuji. Zajímavý článek o události, kterou jsem neznal a přitom vrhá dost jiný pohled na vzájemné anglo-německé vztahy na moři...

+4/−1
20.2.2014 10:33

Z44d70e41n18ě54k 33T10e80s43n39e24r 1726431969983

Moc ne, popis rozepří mezi oběma loďmi je tendenční, Admiralita věc vyšetřovala vcelku důkladně a na straně Cimbrie byla celá řada pochybení, včetně toho, že vůbec nevyužili systémy, které měli k záchraně lodi...

+4/0
20.2.2014 11:12

A65l34e17š 71J10a45v55ů25r13e62k 2162429190130

zajimave cteni

0/−1
20.2.2014 10:09
Foto

J59a64n 96K61a42d30r54a51b67a 7107395702139

Pěkný článek, do Ameriky se na této lodi plavili 1881 mí příbuzní...

+1/−1
20.2.2014 9:11

A53l80e72š 24J27a93v30ů74r55e38k 2442169570550

ti indiani ???? ;-D . Sorry, nedalo me to.:-)

+1/0
20.2.2014 10:09

O11l53i63v74e15r 27N17e70u64m47a80n34n 3560106629

Nejspis se teda na ten clun prece jen probili ;-D

0/0
20.2.2014 10:13
Foto

J27a31n 67K11a53d15r28a91b12a 7937695812969

Loď se potopila pár let potom co tam mí příbuzní jeli:-)a cestovali z tehdejšího Rakousko-Uherska, takže to indiáni snad nebyli:-)

0/0
20.2.2014 10:40

M82i24c45h46a37e12l 77K56o19n48e44č38n72ý 6562263249639

Po delší době na I dnes pěkný článek. DíkyR^

+1/−1
20.2.2014 8:45
Foto

P76e98t16r 53P83r38o87c64h53á45z41k70a 3652916892804

Zajímavé čtení.Děkuji.

+2/−1
20.2.2014 5:58

L69u43k62á69š 34M24e17d64v34ě54d 5742518869893

Děkuji za hezký článekR^

+27/0
20.2.2014 1:29



Najdete na iDNES.cz