Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zapomenutá námořní tragédie: Zbabělý kapitán poslal na smrt 448 lidí

Jako jedna z prvních lodí na světě byla Cimbria vybavena bezpečnostními vodotěsnými dveřmi. Měly zabránit rychlému zaplavení v případě havárie. Nezabránily. Ve čtvrtek 18. ledna 1883 šla ke dnu i s většinou cestujících a posádky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R70u85d36o16l98f 38D21o30v81i74č64í61n 1259816935332

Celkom fajn článok, akurát že prvá polovica úplne zbytočný balast, už ma to prestávalo baviť...

0/0
25.2.2014 0:04
Foto

P91a21v31e53l 93M95a45r47t59i22n21e43k 9375565201893

Vyborny clanek. jen ten nadpis. Na Technetu se clanky prodavaji jinak, nejen podle bulvarnosti. Piste dal, namorni plavba mozna neni tak vdecne tema, jako letectvi, ale dejiny jsou zajimavejsi - a hlavne delsi.

0/−1
23.2.2014 2:03

A17d67a18m 14R47y94c83h70l58ý 1378797879753

Skvělý článek, možná lepší příběh pro film než Titanic....

+4/−1
20.2.2014 23:23

M57a23r75t72i12n 20W86a81l87l98n74e49r 6885550854260

I ja se musim pripojit s podekovanim za zajimave cteni.

+1/−1
20.2.2014 22:18

J76i91ř35í 63N74o54v57o73t89n84ý 6958361605940

Díky za super článek, zapomenutá tragédie,

+8/−1
20.2.2014 17:14

O65n25d57ř70e11j 98K44u70d35r45n32a 9176297685438

Dobrý článek, špatný titulek.

+18/−1
20.2.2014 14:03

J63a58k48u96b 53S80ú44k54e33n11í13k 1658120819

Na iDnesu musí psát titulky někdo jiný než články. A popravdě, toho člověka by měli vyhodit:-/ Jinak článek R^

+3/0
20.2.2014 22:18

O26n24d59ř30e91j 42P58o91š27t53a 7864817164667

Dobré počteníčko. Díky

+2/−1
20.2.2014 11:50

Z40d66e34n87ě39k 36T35e56s38n17e24r 1306701339693

Mimochodem autore, proč není v článku uvedeno, jak se tedy projevil zbabělý kapitán Cimbrie, když už se to vešlo do titulku?

+2/−1
20.2.2014 11:17
Foto

P97e42t42r 87K18r31e72n86ž36e36l84o71k 5409937

Taky jsem to hledal, ale jestli to nakonec nebude tak, že se v titulku jedná o kapitána lodi Sultan. Pochybuju, že za těch 10 minut se kapitán Cimbrie mohl nějak zbaběle či nezbaběle zachovat ...

+11/0
20.2.2014 11:20

F20i71l74i77p 64T91ř43e77b77a 6713550908666

Taky myslím, že jde o Cuttlina.

+4/0
20.2.2014 11:47

Z31d23e76n21ě86k 67T57e55s53n48e27r 1576661679793

To mne taky napadlo, ale poté je článek ještě tendenčnější, než jsem se obával. Tento případ bývá často rozebírán při kapitánských zkouškách, kapitán Cimbrie porušil celou řadu předpisů* (nedal přednost lodi zprava, nedostatečně používal zvukovou signalizaci, plul příliš rychle, nebyly uzavřeny bezpečnostní přepážky, ač to situace vyžadovala) naproti tomu Cuttlin měl v daný moment prakticky neovladatelnou loď, takže ani pomoci nemohl bez toho, že by Cimbrii znovu ohrozil, navíc měl menší a zastaralejší plavidlo - jenže vyvázl lépe, protože Britové jsou námořníci...

+6/−4
20.2.2014 13:07

S96t60a54n63i93s61l28a45v 49M52o15k41r35ý 8297642706422

Nemam zadne zkusenosti s rizenim lodi, takze se ptam vazne. Jak mohl dat prednost zprava kdyz byla takova mlha ze bylo videt na par metru? A pokud jsem pochopil dobre text, tak CImbrii jela tak pomalu jak jen to slo, kdyby jela pomaleji, kormidlo by nezabiralo a lod by byla neovladatelna. Prosim tedy o vysvetleni co mel kapitan Cimbrie tedy spravne delat,

+4/0
20.2.2014 13:30

Z27d64e50n72ě59k 25T96e13s82n48e65r 1326561309963

Přednost zprava je otázka ani ne tak přednosti samotné (byť ta bude mít (mlhou umenšený) význam z hlediska zavinění), jako toho, jak měl postupovat v okamžiku blížíce se kolize (kam uhnout a pod).

Cimbria právě zřejmě pomalu neplula, protože jinak by díra v boku nebyla tak velká a podle samotných zachráněných se i v okamžiku pohybovala znatelnou rychlostí. Z následků na boku bylo spočítáno, že reálně plula více, než 5 uzlů, přičemž k ovladatelnosti kormidla by stačily max. 2 (spíš ještě méně)

Kapitán měl tedy jet pomaleji, častěji troubit a rychleji reagovat, když parník zjistil, případně i přijmout preventivní bezpečnostní opatření (čluny k vodě, přepážky uzavřít, když byl v úseku s hustou dopravou a ostrovy v takové mlze.

Samozřejmě z tepla domova se to radí:)

+1/0
20.2.2014 15:39

Z33d63e80n26ě26k 90T95e14s12n77e37r 1676811369323

abych byl objektivní - kapitán britské lodi mohl a měl, což shledala i admiralita Admiralita vyslat své čluny na kontrolu či pomoc, ale Cullin se hájil tím, že předpokládal, že když jeho loď je schopná plavby, tak "supermoderní" a špičkově vybavená loď bude zcela v pořádku... dá se tak říct, že to jsou hlavně oběti novinářského přehánění...

+3/−1
20.2.2014 15:41

P36e88t76r 84I39s12k27r16a 7471457573606

Pane Tesnere, popravdě kapitán nejsem, ale svého času jsem si některé základní věci dohledal. Platí pravidlo, že větší plavidlo má přednost před menším, tedy podle toho by měla přednost německá loď. Diskutujete tedy pravidla té doby, nebo mi něco uniklo?

+2/−1
21.2.2014 18:00

Z21d23e62n22ě91k 31T17e17s70n48e48r 1536501319603

Tohle pravidlo neplatí a nikdy neplatilo! To je úplný nesmysl, dnes je systém předností odvozen z manévrovacích schopností lodí, kodifikován v COLREGu, a ten vychází z dříve platných zásad a sjednocuje je. Nicméně z tohoto hlediska byly obě dvě plavidla ve stejné kategorii - běžná motorová loď, tedy se uplatnilo pravidlo přednosti zprava.

0/0
22.2.2014 13:34

F48i94l32i56p 24G76a60l21a75š 2547717894948

No mám pocit, že jste asi byl o toho soudu tenkrát, protože to co jste napsal je jak vystřižené z vyšetřovaní zmiňované admirality, která chce hodit špínu na ty co se nemohou bránit..

+1/0
20.2.2014 13:48

M16i56c42h79a68l 40P83a89v49l64á44t 9453733284609

A v clanku se zase docteme v podstate to, co psal tehdejsi nemecky (a zprostredkovane i nas domaci) tisk. Takze kazdy muze posoudit, co je realite blizsi. :o)

(A zminka o ponorkarich to jen pekne ilustruje.)

0/0
20.2.2014 15:27

Z87d49e33n43ě18k 51T77e21s25n87e42r 1826601119853

Spisy jsou dochované (minimálně odůvodnění rozhodnutí) a používají se jako studijní materiál, takže patří k těm známějším.

0/0
20.2.2014 15:34

D66a30v41i22d 11Z24a15h67r84a19d46n69í98č39e86k 3207507576101

Opět supr článek. Díky

+7/−1
20.2.2014 10:49

R33e35n31é 38C81v52r37k44a26l 9916369576336

Děkuji. Zajímavý článek o události, kterou jsem neznal a přitom vrhá dost jiný pohled na vzájemné anglo-německé vztahy na moři...

+4/−1
20.2.2014 10:33

Z87d62e96n23ě14k 61T27e45s81n81e48r 1336701809783

Moc ne, popis rozepří mezi oběma loďmi je tendenční, Admiralita věc vyšetřovala vcelku důkladně a na straně Cimbrie byla celá řada pochybení, včetně toho, že vůbec nevyužili systémy, které měli k záchraně lodi...

+4/0
20.2.2014 11:12

A80l37e77š 90J34a59v77ů59r45e91k 2592689720780

zajimave cteni

0/−1
20.2.2014 10:09
Foto

J88a75n 57K61a23d81r45a41b73a 7167875402639

Pěkný článek, do Ameriky se na této lodi plavili 1881 mí příbuzní...

+1/−1
20.2.2014 9:11

A51l53e82š 14J20a71v58ů63r88e23k 2442329720200

ti indiani ???? ;-D . Sorry, nedalo me to.:-)

+1/0
20.2.2014 10:09

O13l61i31v53e92r 53N65e91u15m89a70n57n 3980436489

Nejspis se teda na ten clun prece jen probili ;-D

0/0
20.2.2014 10:13
Foto

J63a70n 13K93a94d35r16a62b86a 7497965242259

Loď se potopila pár let potom co tam mí příbuzní jeli:-)a cestovali z tehdejšího Rakousko-Uherska, takže to indiáni snad nebyli:-)

0/0
20.2.2014 10:40

M10i61c23h39a49e70l 42K79o51n61e94č85n96ý 6582473919429

Po delší době na I dnes pěkný článek. DíkyR^

+1/−1
20.2.2014 8:45
Foto

P62e71t25r 24P34r52o40c38h76á83z96k98a 3442146952394

Zajímavé čtení.Děkuji.

+2/−1
20.2.2014 5:58

L50u91k53á76š 41M17e37d10v68ě22d 5192188179973

Děkuji za hezký článekR^

+27/0
20.2.2014 1:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.