Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 45 lety vzlétl Concorde. Přes Atlantik mu to trvalo tři hodiny

V neděli 2. března 1969, v 15:40 na letišti v Toulouse vydal pilot André Turcat povel: "Motory na plný vzletový výkon!" Legenda civilní letecké dopravy, letoun Concorde se poprvé vznesl do vzduchu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P21a85v66o22l 66K81r24u20p33k84a 9853331448785

Nadzvukový let DC-8 sa uskutočnil o 7 rokov skôr, ako uvádza autor:

http://www.airspacemag.com/history-of-flight/i-was-there-when-the-dc-8-went-supersonic-27846699/?page=1

0/0
5.3.2014 22:18

J69a20r71o12s25l56a40v 52Ř50e75z56n96í16k 7424981515760

Skoro před 50 lety se létalo na měsíc a existovaly nadzvuková dopravní letadla. Zdá se mi, že pokrok je, ale pouze v počítačích, elektronice, komunikaci - tedy internet, mobily.....doprava, kosmonautika, stavebnictví, atd. je dost bída

+1/0
3.3.2014 18:23

J89a27r67o78m50í39r 63K34r12á28l 4320349524149

No, on internet je také dost stará věc, architektura PC je stará 25 let a jen se flikuje.

0/0
3.3.2014 19:30

J41i47ř58í 92S56c23h74w19a26c10h 5186699207814

Jo, článek super, jen mě trochu iritují ta "přesná" čísla o rychlostech. 

Např.: Turcat na první let vzpomíná: "Během chvilky jsme měli rychlost 167 km/h, při 240 km/h jsem jemně přitáhl řízení k sobě, abychom ve 296 km/h elegantně vzlétli. 

Silně pochybuji, že uváděl přesně tato čísla ....;-)

Nejspíš říkal: Během chvilky jsme měli rychlost 90 uzlů (167 km/h), při 130 uzlech (240 km/h) jsem jemně přitáhl řízení k sobě, abychom ve 160 uzlech  (296 km/h) elegantně vzlétli. Ano takto uvedeno by si to líbilo.... ;-)

Pokud bych tam ty uzly nechtěl vůbec plést, tak bych ta čísla zaokrouhlil alespoň na desítky km/h.

Ono fakt zní divně, když někdo řekne, že ryba měla nejméně 6 stop, ale v překladu se objeví, že ryba měla nejméně 183 cm ....

+2/0
3.3.2014 16:59
Foto

K23o41s47t62a36s 78J52o33a92n12i78d91i14s 2332738261

o holkách lítajících na concorde toho bylo vic :) ale jo, hezké čtení..

spousta technických fines byla vynechána, ale je fakt, že concorde jich měl tolik, že by to bylo čtení na den..

třeba unikátní systém klapek v sání motorů rolls-royce snecma, které zpomalovaly air intake a při vysazení motoru dokázaly generovat vztlak, (ze všech letadel vymontovány, aby se nedal systém zkopírovat), vyvažování letadla pomocí přečerpávání paliva, řízení eleveony, že nebylo potřeba vyhřívání kritických míst letadla, protože bylo horké až dost, v každém okně byl malý chladič, ať se cestující nespálí o sklo.. atd.atd.atd .)))

mohli jste zmínit, že při uvádění na trh nefér spekulace a intervence z americké strany, protesty američanů a problém s povolením od FAA k letu nadzvukovou rychlostí nad pevninou (sonic boom), které odradily světové aerolinky od koupě, a všechny své objednávky zrušily, takže zůstali jen BA a AF. Konečná cena každého letadla pro BA byla jedna libra (resp. AF jeden frank), každý po osmi kusech, každý za 8 liber :) 

Concorde měl smůlu i po 25ti letech, kdy se stalo více nepříznivých událostí a díky kterým byl "ukončen"...

Že předběhl dobu o sto let, protože tak velké a rychlé letadlo pravděpodobně ještě 50 let létat nebude.. Že si zahrál i ve filmu "aféra concorde" - kde havaroval (shodou okolností to bylo právě to letadlo, které havarovalo skutečne v paříži... :|( ) Skupina nadšenců se snaží udržovat jeden letoun živý a shání prostředky na to, aby se dostal znovu do vzuchu..  Naprosto unikátní a nádherné letadlo.. Snad se s ním někdy proletím.. bude zase létat jako jeho děda Vulcan...

+7/−1
3.3.2014 16:12
Foto

K75o28s48t57a34s 71J62o38a66n13i27d96i69s 2532138401

6 minut krásy: https://www.youtube.com/watch?v=v9bVFkDhGPE

+1/0
3.3.2014 16:15

M22i62c26h41a18e50l 21K21o65n77e21č79n50ý 6322303729409

Pěkný článek a asi nejkrásnější dopravní letadlo. Škoda, že už není možnost se s ním proletět. ;-)

+1/0
3.3.2014 13:24

M34a95r83e95k 92F15l94e91k89a38č 1637252230661

Možná bude příští rok, jedno se dává nějak znova do kupy

0/0
3.3.2014 14:56

J88a84n 81H31a60v29l42i14n22a 9124176499833

A ze lital Concorde v reklamnim zbarveni Pepsi znajete?

http://www.concordesst.com/history/events/pepsi.html

+1/0
3.3.2014 13:19

J60i51ř72í 87P91o46s55p47í32š40i10l 8872660416458

Škoda, že Concorde či něco stejně rychlého už nelétá. Člověk by si klidně připlatil za zaoceánské lety. Letět z EU na západní pobřeží USA, do Austrálie či Japonska je současnou leteckou dopravou dlouhé a celkem vyčerpávající pro cestující.

0/0
3.3.2014 13:03

M25a44r26t28i74n 49S56e63d37o65n40a 2875586126449

Pravidelna linka Condorde byla z Evropy (London, Paris) pouze do New Yourku. Na cestu s vetsi bagazi tento stroj nebyl staveny, a let rozhodne nebyl v uzkych sedackach nic pohodlneho.

+1/0
3.3.2014 13:09

V87i91t 92K84r49a54j13i73c49e77k 2961474352833

Dovolím si oponovat. Měl jsem to velké štěstí, že jsem s ním letěl z Londýna do New Yorku a ač tam místa nebylo, tak ty sedačky byly pohodlné a na ty 3:16 co jsme letěli to bohatě stačilo, navíc díky perfektnímu servisu,obsluze po prakticky celou dobu letu, fascinací z té techniky i díky informacím, které nám průběžně kapitán podával to byl pro mě dosud největší letecký zážitek i požitek. Pokud by ještě tato kráska létala, tak bych jí určitě dal přednost před klasickými letadly.

+1/0
4.3.2014 0:27

O37n88d42ř26e54j 69Č70a34p48k43a 6321961473444

Pokud jste si mohl dovolit Concorde, můžete si dovolit první třídu v 747 nebo A380, cena je +/- srovnatelná. Takže nic jako vyčerpávající let se nekoná, máte vlastní postel, špičkovou obsluhu a výborné jídlo, u Emirates si můžete ráno před přistáním dát i sprchu...

0/0
3.3.2014 14:43

J82a28n 80Š90k52r50a84b32á76n81e36k 7515330428342

prolezl jsem si jak Concord tak Tůčko, zvenku impozantní a krásná letadla, zevnitř stísněné, nepohodlné, úzké sedačky, malinká okýnka, celkově to vyvolává u slabších povah docela klaustrofobické pocity. První třída u "klasických" letadel či soukromý tryskáč je dle mého lepší řešení v této cenové kategorii..

0/0
3.3.2014 14:58

A94l53e89x86a87n43d50r 33K27o16s74t29k71a 5479326239256

Právě. Osobně se domnívám, že Concorde zemřel na to, že kdo má na letenky, ten už si připlatí za soukromý tryskáč a letí kdy ptořebuje.

0/0
4.3.2014 4:27

P15e68t50r 52P39a61c63o16u13r45e46k 6904403326

Byl jsem se na něj podívat v Sinsheimu a paráda :-) hned vedle stojí i TU :-).Škoda že sem nedali žádné fotky interieru.

0/0
3.3.2014 12:47

J92a87n 96Š96k20r89a71b52á90n91e41k 7925570128272

Taky jsem tam byl, senza.R^. Škoda že takové muzeum není někde u nás. nejlíp ještě s muzeem ve Spayeru které je poblíž...

0/0
3.3.2014 15:00

D67a25v11i62d 64P14r10a28ž19á89k 6834492442576

Nádherné letadlo R^

+1/0
3.3.2014 12:33

D80a85n 27R23u69b38í37n 5408247392347

Ten Concorde v Praze přistál v roce 1996, nikoliv 1986.

+1/0
3.3.2014 12:26

L27u18d58ě60k 79N86o70v71ý 2731209873441

V článku se píše 1986 a pak znova až za 10 let. Takže je možné, že o tom prvním přistání prostě jen nevíte. ;-)

+3/0
3.3.2014 14:07

R73a71d16e90k 35F42o91l19p70r62e62c16h52t

V článku je to dobře, bylo to v roce 1986.

Fotografie například tady:

http://www.planes.cz/cs/photo/1156328/concorde-102-g-boaf-british-airways-baw-ba-praha-ruzyne-prg-lkpr/

nebo tady černobílá (i s užovkama, ty by tam v roce 96 nebyly):

http://www.planes.cz/cs/photo/1002742/concorde-102-g-boaf-british-airways-baw-ba-praha-ruzyne-prg-lkpr/

0/0
3.3.2014 14:36

D96a44n 75R25u10b53í54n 5728347332887

A není divné, že to bylo oboje na den přesně? Tzn. 20.10.?

0/0
3.3.2014 17:45

B70e92n90j80a34m88i63n 70K19a24p52l13a81n 3932636681177

Mohl by někdo zasvěcený pro nás laiky ve stručnosti shrnout, proč už Concordy nelítaj?

Ď. :-)

0/0
3.3.2014 12:15

J48a98n 84J25a49n88e27č33e63k 9280763740216

Drahý provoz a remcání ekologů

+8/−1
3.3.2014 12:32

M28a73r27t61i28n 11S19e12d47o76n70a 2805816636429

Drahe provozni naklady. S nastupem internetu a videokonferenci se pocet lidi co zaplatili 15x vice oproti beznemu letu aby usetrili 4 hodiny casu zmensil. Navic Concorde je uvnitr velmi maly,neni to zadne pohodlne cestovani. TU 144 byl pro cestujici o trosku vetsi.

0/−1
3.3.2014 12:36
Foto

K73o65s11t56a50s 72J77o69a64n80i32d93i16s 2652848981

První úvahy o zrušení byly mnohem dříve než letadlo havarovalo v paříži. Prhoram byl nerentabilní, aerolinky dotovaly provoz. Pak s novým manažerem letů přišla exkluzivita, vybrané jídlo a víno, skvělý servis, concorde lounge se spoustou priorit se program stal profitujícím. Pak přišla havárie v Paříži - která byla zaviněna serii chyb - zjednodušeně: začalo to přetíženým letadlem - bagáží i palivem "pošpunty", dále kouskem plechu z motoru tristaru, který startoval těsně před concorde, a pneumatikami concorde, které byly velmi náchylné k defektům a letecký úřad je doporučoval už dlouho předtím vyměnit za konstrukčně lepší a novější (plechem uříznutý kus pneumatiky vrazil vysokou rychlostí do křídla, udělal díru do křídla i do nádrže a křídlo začalo hořet, což způsobilo nekontrolovatelný let a následný pád).

Po havárii bylo letadlo zmodernizováno, dostalo nový interiér, nádrže z kevlaru, nové pneu Michelin atd.atd. Jenže vliv 9/11 a pokles objemu letecké dopravy způsobil, že letadla se neplnila a obě aerolinky ohláslily konec projektu concorde. 

Je to nejbezpečnější letadlo světa s nějméně incidenty, díky tomu, že za letu bylo teplé (až horké) nekorodoval drak letadla, ani křídla a letadlo po 27mi letech vypadalo jako nové. Byly všechny v naprosto perfektním stavu. V r.2012 se poprvé objem letecké přepravy dostal na úroveň jaká byla před 9/11 a concorde by pravděpodobně byl zase rentabilní.. ale už jsou všechny out..

+3/−1
3.3.2014 16:32

G46a46b54r94i75e37l 69H75o89r50t55e30n 9971749223114

https://www.youtube.com/watch?v=gWIWAI6GmQQ

Concorde and Tu-144 at the Paris Air Show in 1973

(včetně zmíněné nehody).

0/0
3.3.2014 12:13

J22i55n52d81ř63i43c11h 55M26i26t76t87e49r 6401540313253

Nádhera, ale SR 71 se mi líbí nejvíc.

+2/0
3.3.2014 11:21

J81a64r24o95m64í95r 37K20r16á80l 4220139124799

No, to ale srovnáváte nesrovnatelné.  Podobnost je snad jen v tom, že obě letadla byla v té době malý zázrak.

0/0
3.3.2014 19:35

J23i35n11d95ř41i52c82h 86M90i92t72t40e41r 6361240593723

Ano je to nesrovnatelné. SR 71 létalo 3600 km/h. Byl to špionážní , ale ne dopravní letoun. Ale srovnal jsem je právě z toho důvodu, že předběhla dobu. A obě byla nesmírně elegantní.

0/0
3.3.2014 19:50

P73a67v79e66l 30K90r84e39j90č37í84ř 2982471733446

Hm, zajímavý článek. Ale ten první nadzvukový let DC-8-43 se dle Wikipedie sice konal 21. srpna, ovšem roku 1961. Tak co je správně?

0/0
3.3.2014 10:59

A19l45e63š 84J47í59l40e95k 7231852336708

Jsem rád že jsem měl možnost tento krásný stroj ještě vidět ve vzduchu než je BA vyřadili. Jak ten se krásně "nesl" když přistával v Londýně! Ale ten rachot... to bylo teda něco :o) Teď se ale zase dá kochat A380, to je zase důstojnost sama :o)

+2/0
3.3.2014 10:27

M23a77r15i43e 47Š74í48p85k87o51v16á 5492662314387

Naprostý souhlas. Měla jsem to štěstí (nedaleko Prahy), vidět Concorde, když naposledy odlétal z Ruzyně. Bylo to úchvatné letadlo. Kochám se A380, je to taky fešák, ale Concorde byl výjimečný - ve všem.

+1/0
3.3.2014 10:39

L20a61d97i56s98l64a86v 41M92i61k79a 1491379194814

Tak ty dvě letadla se nedají absolutně porovnávat. Taky jsem několikrát v Paříži i Londýně viděl přistání, nebo start Concorde a vždy mě to fascinovalo. A 380 je určitě impozantní a důstojný letoun, ale k porovnání spíše s B 747 který ač menší mi přijde daleko elegantnější, A 380 je prostě takový impozantní tlusťoch.

0/0
3.3.2014 11:38

J42o17s88e94f 70P53o67l66á71č31e42k 8393956446957

Mě tu naopak dost zajímavých informací chybí, například to, že se Concorde za letu roztáhl i o 30cm díky tření, což bylo nutno vyřešit řadou za zmínku stojících technických řešení atd.

+1/0
3.3.2014 10:09

P76a95v94e53l 90V38a91ň56h22a19r25a 9308157772600

Clanek neni o technice Concorde, ale o jeho prvnim letu. Ale o technickem reseni Concordu bych si taky precetl rad. :-) Je to proste krasavec...

+6/0
3.3.2014 10:50
Foto

J43a54n 33K18u12ž77n39í83k

Třeba na to dojde :-). Díky za zajímavý podnět.

+4/0
3.3.2014 12:11

J87o31s31e66f 36N13o41v97a24k 5198602326828

Pánové, díky a smekám. Parádní článek, kéž by i zbytek rubrik v rámci idnes byl taky takhle kvalitní.

+11/0
3.3.2014 8:35

J14o41z41e85f 47K62o97s66t78e96l54a56n56s10k37ý 8615442119506

Na tomto lietadle je pekne vidieť, že technický vývoj sa dá len ťažko predpovedať. Pred 40 rokmi lietali nadzvukové dopravné lietadlá a dnes nelietajú. Dôvody sú všeobecne známe.

Ak by niekto v 70. rokoch predpovedal budúcnosť lietania, tak určite by predpokladal všetko možné, len nie toto - že o 40 rokov nadzvukové dopravné lietadlá nebudú...

Podobne zaujímavá ako história Concordu je história vzniku jeho ruskej kópie - TU-144. Rusi ukradli takmer kompletnú dokumentáciu Concordu a podľa nej skúsili urobiť ruskú kópiu. Tá na medzinárodnej leteckej prehliadke v Paríži hneď aj havarovala...

+6/−6
3.3.2014 8:33

R53i86c91h74a60r53d 14T34r89e51f88i27l 4721795459330

Ten třetí odstavec je absolutní blábol.:-/

+13/−2
3.3.2014 8:58

J93a11n 35J96i46r97o97u50s67e33k 7103579164851

Proč blábol? Kopie to byla a nehoda se stala.

+1/−4
3.3.2014 10:16

R50i67c18h32a69r47d 13T89r87e97f54i87l 4471225739710

Evidentně jsi nikdy neslyšel o technických zadávacích podmínkách. 

Tu-144 havaroval na aerosalónu v Paříži v roce 1973. To už premiéru měl za sebou.

+1/0
3.3.2014 10:57

L64a15d67i82s63l80a98v 76M55i51k61a 1941379614544

Premieru vzletu a zkoušek ano, ale byla to jeho první veřejná prezentace.

+2/0
3.3.2014 11:40

J63a65n 66Š51k40r20a85b38á77n24e70k 7405860928552

Já bych Túčko jako kopii Concordu neviděl.. vzájemná vnější podobnost je logicky způsobena stejnými cíli které letouny měli splnit.

+7/−1
3.3.2014 10:50

J19o10z94e79f 84K86o82s43t31e45l10a35n68s88k48ý 8365432469456

Celý príbeh "kopírovania" je celkom dobre zdokumentovaný, dokonca aj s pikoškami. Teda čo Rusi, resp. ich technológia nedokázala vyrobiť a ako to zlátali, aby tučko lietalo.

+1/−4
3.3.2014 11:30

M59a59r84t66i20n 16S96e62d36o71n76a 2515316626849

Pane Kostelansky, velmi rad budu za jakykoliv dukaz vasich slov, zvlaste kdyz sam Zapad priznal ze zvesti o kopirovani byly vymysli - pro Zapad bylo tezke priznat ze SSSR muze byt napred (pak si SSSR toto zopakoval i u raketoplanu Buran) tak prisel s touto legendou.

Evidentne jsem tyto dva stoje vedle sebe nevidel (napr. v Sinsheim), jinak i laik vidi velke rozdily. At uz jde o motory a jejich zaveseni, koncovky kridel, prostor pro cestuji (v TU 144 vetsi), ovladani (Concord elektronika, TU-144 rucne) ci navic stabilizacni kridla v urovni pasadky u TU-144.

+3/0
3.3.2014 12:48

J20a74r11o81m52í54r 67K84r80á64l 4570769644929

On to takový výmysl nebyl.  Některé ty plány poskytli Francouzi Rusům sami v rámci jakýchsi "dobrých vztahů".

0/0
3.3.2014 19:38

J76a88n 12H51a47v66l22i71n63a 9454296109293

ach jo, tahleta lez je uz opravdu NUDNA!! Uz jen motory jsou zcela jinak umisteny a tudiz i chovani za letu je trosku jine!!!

+1/0
3.3.2014 13:18

D71a37v33i82d 72M62a90l46i27n73a 1580353700573

Podle mne, nejkrasnejsi letadlo vsech dob. Jeste obdivuji Lockheed Constellation, ale to je jina kapitola.

+6/0
3.3.2014 7:30

J77a41r22o52m30í26r 96K77r94á22l 4580539734819

Tak.  A navíc nejspolehlivější.

0/0
3.3.2014 7:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.