Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 45 lety vzlétl Concorde. Přes Atlantik mu to trvalo tři hodiny

V neděli 2. března 1969, v 15:40 na letišti v Toulouse vydal pilot André Turcat povel: "Motory na plný vzletový výkon!" Legenda civilní letecké dopravy, letoun Concorde se poprvé vznesl do vzduchu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P47a90v17o73l 36K62r33u12p16k78a 9203331268485

Nadzvukový let DC-8 sa uskutočnil o 7 rokov skôr, ako uvádza autor:

http://www.airspacemag.com/history-of-flight/i-was-there-when-the-dc-8-went-supersonic-27846699/?page=1

0/0
5.3.2014 22:18

J96a59r29o72s27l50a20v 97Ř74e58z74n55í77k 7534291795870

Skoro před 50 lety se létalo na měsíc a existovaly nadzvuková dopravní letadla. Zdá se mi, že pokrok je, ale pouze v počítačích, elektronice, komunikaci - tedy internet, mobily.....doprava, kosmonautika, stavebnictví, atd. je dost bída

+1/0
3.3.2014 18:23

J84a13r30o42m36í60r 39K85r56á90l 4190729324749

No, on internet je také dost stará věc, architektura PC je stará 25 let a jen se flikuje.

0/0
3.3.2014 19:30

J39i91ř43í 29S78c51h79w95a37c91h 5426259607174

Jo, článek super, jen mě trochu iritují ta "přesná" čísla o rychlostech. 

Např.: Turcat na první let vzpomíná: "Během chvilky jsme měli rychlost 167 km/h, při 240 km/h jsem jemně přitáhl řízení k sobě, abychom ve 296 km/h elegantně vzlétli. 

Silně pochybuji, že uváděl přesně tato čísla ....;-)

Nejspíš říkal: Během chvilky jsme měli rychlost 90 uzlů (167 km/h), při 130 uzlech (240 km/h) jsem jemně přitáhl řízení k sobě, abychom ve 160 uzlech  (296 km/h) elegantně vzlétli. Ano takto uvedeno by si to líbilo.... ;-)

Pokud bych tam ty uzly nechtěl vůbec plést, tak bych ta čísla zaokrouhlil alespoň na desítky km/h.

Ono fakt zní divně, když někdo řekne, že ryba měla nejméně 6 stop, ale v překladu se objeví, že ryba měla nejméně 183 cm ....

+2/0
3.3.2014 16:59
Foto

K54o57s85t97a32s 47J22o27a76n70i97d88i85s 2702598111

o holkách lítajících na concorde toho bylo vic :) ale jo, hezké čtení..

spousta technických fines byla vynechána, ale je fakt, že concorde jich měl tolik, že by to bylo čtení na den..

třeba unikátní systém klapek v sání motorů rolls-royce snecma, které zpomalovaly air intake a při vysazení motoru dokázaly generovat vztlak, (ze všech letadel vymontovány, aby se nedal systém zkopírovat), vyvažování letadla pomocí přečerpávání paliva, řízení eleveony, že nebylo potřeba vyhřívání kritických míst letadla, protože bylo horké až dost, v každém okně byl malý chladič, ať se cestující nespálí o sklo.. atd.atd.atd .)))

mohli jste zmínit, že při uvádění na trh nefér spekulace a intervence z americké strany, protesty američanů a problém s povolením od FAA k letu nadzvukovou rychlostí nad pevninou (sonic boom), které odradily světové aerolinky od koupě, a všechny své objednávky zrušily, takže zůstali jen BA a AF. Konečná cena každého letadla pro BA byla jedna libra (resp. AF jeden frank), každý po osmi kusech, každý za 8 liber :) 

Concorde měl smůlu i po 25ti letech, kdy se stalo více nepříznivých událostí a díky kterým byl "ukončen"...

Že předběhl dobu o sto let, protože tak velké a rychlé letadlo pravděpodobně ještě 50 let létat nebude.. Že si zahrál i ve filmu "aféra concorde" - kde havaroval (shodou okolností to bylo právě to letadlo, které havarovalo skutečne v paříži... :|( ) Skupina nadšenců se snaží udržovat jeden letoun živý a shání prostředky na to, aby se dostal znovu do vzuchu..  Naprosto unikátní a nádherné letadlo.. Snad se s ním někdy proletím.. bude zase létat jako jeho děda Vulcan...

+7/−1
3.3.2014 16:12
Foto

K34o51s82t54a25s 84J19o10a11n46i14d17i92s 2492938451

6 minut krásy: https://www.youtube.com/watch?v=v9bVFkDhGPE

+1/0
3.3.2014 16:15

M77i78c11h42a32e73l 10K36o17n22e25č72n30ý 6892643199469

Pěkný článek a asi nejkrásnější dopravní letadlo. Škoda, že už není možnost se s ním proletět. ;-)

+1/0
3.3.2014 13:24

M36a66r89e41k 16F91l69e47k85a96č 1847422150331

Možná bude příští rok, jedno se dává nějak znova do kupy

0/0
3.3.2014 14:56

J36a75n 62H20a17v68l26i77n60a 9504556469123

A ze lital Concorde v reklamnim zbarveni Pepsi znajete?

http://www.concordesst.com/history/events/pepsi.html

+1/0
3.3.2014 13:19

J68i46ř78í 20P80o94s69p66í81š13i13l 8712860406938

Škoda, že Concorde či něco stejně rychlého už nelétá. Člověk by si klidně připlatil za zaoceánské lety. Letět z EU na západní pobřeží USA, do Austrálie či Japonska je současnou leteckou dopravou dlouhé a celkem vyčerpávající pro cestující.

0/0
3.3.2014 13:03

M45a76r24t93i11n 88S87e96d66o78n57a 2495296576169

Pravidelna linka Condorde byla z Evropy (London, Paris) pouze do New Yourku. Na cestu s vetsi bagazi tento stroj nebyl staveny, a let rozhodne nebyl v uzkych sedackach nic pohodlneho.

+1/0
3.3.2014 13:09

V48i84t 68K88r10a11j16i85c14e47k 2451664542713

Dovolím si oponovat. Měl jsem to velké štěstí, že jsem s ním letěl z Londýna do New Yorku a ač tam místa nebylo, tak ty sedačky byly pohodlné a na ty 3:16 co jsme letěli to bohatě stačilo, navíc díky perfektnímu servisu,obsluze po prakticky celou dobu letu, fascinací z té techniky i díky informacím, které nám průběžně kapitán podával to byl pro mě dosud největší letecký zážitek i požitek. Pokud by ještě tato kráska létala, tak bych jí určitě dal přednost před klasickými letadly.

+1/0
4.3.2014 0:27

O59n48d30ř38e32j 41Č82a35p61k44a 6231801493224

Pokud jste si mohl dovolit Concorde, můžete si dovolit první třídu v 747 nebo A380, cena je +/- srovnatelná. Takže nic jako vyčerpávající let se nekoná, máte vlastní postel, špičkovou obsluhu a výborné jídlo, u Emirates si můžete ráno před přistáním dát i sprchu...

0/0
3.3.2014 14:43

J41a33n 54Š49k18r74a64b27á12n96e39k 7915390898202

prolezl jsem si jak Concord tak Tůčko, zvenku impozantní a krásná letadla, zevnitř stísněné, nepohodlné, úzké sedačky, malinká okýnka, celkově to vyvolává u slabších povah docela klaustrofobické pocity. První třída u "klasických" letadel či soukromý tryskáč je dle mého lepší řešení v této cenové kategorii..

0/0
3.3.2014 14:58

A55l65e31x43a34n17d39r 37K21o96s26t33k23a 5339336759296

Právě. Osobně se domnívám, že Concorde zemřel na to, že kdo má na letenky, ten už si připlatí za soukromý tryskáč a letí kdy ptořebuje.

0/0
4.3.2014 4:27

P61e93t54r 79P91a94c57o78u17r41e46k 6324973396

Byl jsem se na něj podívat v Sinsheimu a paráda :-) hned vedle stojí i TU :-).Škoda že sem nedali žádné fotky interieru.

0/0
3.3.2014 12:47

J12a91n 24Š15k77r90a46b24á14n11e94k 7435510918512

Taky jsem tam byl, senza.R^. Škoda že takové muzeum není někde u nás. nejlíp ještě s muzeem ve Spayeru které je poblíž...

0/0
3.3.2014 15:00

D51a93v77i30d 20P40r44a45ž40á62k 6704722642266

Nádherné letadlo R^

+1/0
3.3.2014 12:33

D74a91n 14R22u67b23í40n 5978277542837

Ten Concorde v Praze přistál v roce 1996, nikoliv 1986.

+1/0
3.3.2014 12:26

L81u46d89ě52k 84N58o53v65ý 2361659463681

V článku se píše 1986 a pak znova až za 10 let. Takže je možné, že o tom prvním přistání prostě jen nevíte. ;-)

+3/0
3.3.2014 14:07

R11a87d97e67k 56F83o52l17p27r81e97c38h18t

V článku je to dobře, bylo to v roce 1986.

Fotografie například tady:

http://www.planes.cz/cs/photo/1156328/concorde-102-g-boaf-british-airways-baw-ba-praha-ruzyne-prg-lkpr/

nebo tady černobílá (i s užovkama, ty by tam v roce 96 nebyly):

http://www.planes.cz/cs/photo/1002742/concorde-102-g-boaf-british-airways-baw-ba-praha-ruzyne-prg-lkpr/

0/0
3.3.2014 14:36

D89a30n 82R77u21b52í76n 5328467372927

A není divné, že to bylo oboje na den přesně? Tzn. 20.10.?

0/0
3.3.2014 17:45

B54e92n54j14a27m17i38n 59K37a33p13l34a69n 3552836231737

Mohl by někdo zasvěcený pro nás laiky ve stručnosti shrnout, proč už Concordy nelítaj?

Ď. :-)

0/0
3.3.2014 12:15

J47a66n 10J48a60n43e93č38e69k 9860243220696

Drahý provoz a remcání ekologů

+8/−1
3.3.2014 12:32

M46a64r59t14i22n 62S39e47d89o20n53a 2475116846869

Drahe provozni naklady. S nastupem internetu a videokonferenci se pocet lidi co zaplatili 15x vice oproti beznemu letu aby usetrili 4 hodiny casu zmensil. Navic Concorde je uvnitr velmi maly,neni to zadne pohodlne cestovani. TU 144 byl pro cestujici o trosku vetsi.

0/−1
3.3.2014 12:36
Foto

K94o22s32t37a39s 12J84o79a37n54i93d58i59s 2752568291

První úvahy o zrušení byly mnohem dříve než letadlo havarovalo v paříži. Prhoram byl nerentabilní, aerolinky dotovaly provoz. Pak s novým manažerem letů přišla exkluzivita, vybrané jídlo a víno, skvělý servis, concorde lounge se spoustou priorit se program stal profitujícím. Pak přišla havárie v Paříži - která byla zaviněna serii chyb - zjednodušeně: začalo to přetíženým letadlem - bagáží i palivem "pošpunty", dále kouskem plechu z motoru tristaru, který startoval těsně před concorde, a pneumatikami concorde, které byly velmi náchylné k defektům a letecký úřad je doporučoval už dlouho předtím vyměnit za konstrukčně lepší a novější (plechem uříznutý kus pneumatiky vrazil vysokou rychlostí do křídla, udělal díru do křídla i do nádrže a křídlo začalo hořet, což způsobilo nekontrolovatelný let a následný pád).

Po havárii bylo letadlo zmodernizováno, dostalo nový interiér, nádrže z kevlaru, nové pneu Michelin atd.atd. Jenže vliv 9/11 a pokles objemu letecké dopravy způsobil, že letadla se neplnila a obě aerolinky ohláslily konec projektu concorde. 

Je to nejbezpečnější letadlo světa s nějméně incidenty, díky tomu, že za letu bylo teplé (až horké) nekorodoval drak letadla, ani křídla a letadlo po 27mi letech vypadalo jako nové. Byly všechny v naprosto perfektním stavu. V r.2012 se poprvé objem letecké přepravy dostal na úroveň jaká byla před 9/11 a concorde by pravděpodobně byl zase rentabilní.. ale už jsou všechny out..

+3/−1
3.3.2014 16:32

G23a47b67r86i47e74l 65H42o30r83t36e56n 9551559103584

https://www.youtube.com/watch?v=gWIWAI6GmQQ

Concorde and Tu-144 at the Paris Air Show in 1973

(včetně zmíněné nehody).

0/0
3.3.2014 12:13

J58i17n42d56ř64i86c82h 67M61i84t32t58e28r 6131780713433

Nádhera, ale SR 71 se mi líbí nejvíc.

+2/0
3.3.2014 11:21

J90a40r10o42m96í48r 30K56r88á16l 4550759374339

No, to ale srovnáváte nesrovnatelné.  Podobnost je snad jen v tom, že obě letadla byla v té době malý zázrak.

0/0
3.3.2014 19:35

J80i53n44d10ř52i42c98h 63M35i63t98t35e62r 6511160243263

Ano je to nesrovnatelné. SR 71 létalo 3600 km/h. Byl to špionážní , ale ne dopravní letoun. Ale srovnal jsem je právě z toho důvodu, že předběhla dobu. A obě byla nesmírně elegantní.

0/0
3.3.2014 19:50

P15a63v23e64l 25K10r25e60j68č21í98ř 2752801373906

Hm, zajímavý článek. Ale ten první nadzvukový let DC-8-43 se dle Wikipedie sice konal 21. srpna, ovšem roku 1961. Tak co je správně?

0/0
3.3.2014 10:59

A33l60e51š 15J83í12l35e39k 7431362146458

Jsem rád že jsem měl možnost tento krásný stroj ještě vidět ve vzduchu než je BA vyřadili. Jak ten se krásně "nesl" když přistával v Londýně! Ale ten rachot... to bylo teda něco :o) Teď se ale zase dá kochat A380, to je zase důstojnost sama :o)

+2/0
3.3.2014 10:27

M43a71r85i77e 50Š73í88p49k22o24v68á 5642532284497

Naprostý souhlas. Měla jsem to štěstí (nedaleko Prahy), vidět Concorde, když naposledy odlétal z Ruzyně. Bylo to úchvatné letadlo. Kochám se A380, je to taky fešák, ale Concorde byl výjimečný - ve všem.

+1/0
3.3.2014 10:39

L83a30d98i87s53l36a18v 12M11i10k11a 1401239784334

Tak ty dvě letadla se nedají absolutně porovnávat. Taky jsem několikrát v Paříži i Londýně viděl přistání, nebo start Concorde a vždy mě to fascinovalo. A 380 je určitě impozantní a důstojný letoun, ale k porovnání spíše s B 747 který ač menší mi přijde daleko elegantnější, A 380 je prostě takový impozantní tlusťoch.

0/0
3.3.2014 11:38

J37o20s64e81f 88P81o43l58á11č90e86k 8783196916857

Mě tu naopak dost zajímavých informací chybí, například to, že se Concorde za letu roztáhl i o 30cm díky tření, což bylo nutno vyřešit řadou za zmínku stojících technických řešení atd.

+1/0
3.3.2014 10:09

P61a64v62e51l 18V44a48ň60h19a34r69a 9848777492430

Clanek neni o technice Concorde, ale o jeho prvnim letu. Ale o technickem reseni Concordu bych si taky precetl rad. :-) Je to proste krasavec...

+6/0
3.3.2014 10:50
Foto

J74a70n 87K45u40ž54n87í45k

Třeba na to dojde :-). Díky za zajímavý podnět.

+4/0
3.3.2014 12:11

J50o85s62e48f 38N91o18v24a49k 5748602366258

Pánové, díky a smekám. Parádní článek, kéž by i zbytek rubrik v rámci idnes byl taky takhle kvalitní.

+11/0
3.3.2014 8:35

J44o88z59e55f 56K28o96s64t18e66l26a25n90s73k60ý 8415722299126

Na tomto lietadle je pekne vidieť, že technický vývoj sa dá len ťažko predpovedať. Pred 40 rokmi lietali nadzvukové dopravné lietadlá a dnes nelietajú. Dôvody sú všeobecne známe.

Ak by niekto v 70. rokoch predpovedal budúcnosť lietania, tak určite by predpokladal všetko možné, len nie toto - že o 40 rokov nadzvukové dopravné lietadlá nebudú...

Podobne zaujímavá ako história Concordu je história vzniku jeho ruskej kópie - TU-144. Rusi ukradli takmer kompletnú dokumentáciu Concordu a podľa nej skúsili urobiť ruskú kópiu. Tá na medzinárodnej leteckej prehliadke v Paríži hneď aj havarovala...

+6/−6
3.3.2014 8:33

R50i31c92h61a96r69d 95T76r75e62f10i68l 4241445729100

Ten třetí odstavec je absolutní blábol.:-/

+13/−2
3.3.2014 8:58

J51a93n 42J87i41r14o31u42s28e45k 7333479284561

Proč blábol? Kopie to byla a nehoda se stala.

+1/−4
3.3.2014 10:16

R82i75c55h58a85r92d 50T36r61e85f60i51l 4301115189970

Evidentně jsi nikdy neslyšel o technických zadávacích podmínkách. 

Tu-144 havaroval na aerosalónu v Paříži v roce 1973. To už premiéru měl za sebou.

+1/0
3.3.2014 10:57

L12a80d27i72s19l46a39v 40M69i45k98a 1601429614454

Premieru vzletu a zkoušek ano, ale byla to jeho první veřejná prezentace.

+2/0
3.3.2014 11:40

J58a57n 29Š79k33r23a64b58á78n58e24k 7415560378892

Já bych Túčko jako kopii Concordu neviděl.. vzájemná vnější podobnost je logicky způsobena stejnými cíli které letouny měli splnit.

+7/−1
3.3.2014 10:50

J82o29z33e30f 43K52o29s55t46e45l46a24n88s49k93ý 8895932109496

Celý príbeh "kopírovania" je celkom dobre zdokumentovaný, dokonca aj s pikoškami. Teda čo Rusi, resp. ich technológia nedokázala vyrobiť a ako to zlátali, aby tučko lietalo.

+1/−4
3.3.2014 11:30

M12a92r11t31i84n 84S46e32d48o23n94a 2145816136799

Pane Kostelansky, velmi rad budu za jakykoliv dukaz vasich slov, zvlaste kdyz sam Zapad priznal ze zvesti o kopirovani byly vymysli - pro Zapad bylo tezke priznat ze SSSR muze byt napred (pak si SSSR toto zopakoval i u raketoplanu Buran) tak prisel s touto legendou.

Evidentne jsem tyto dva stoje vedle sebe nevidel (napr. v Sinsheim), jinak i laik vidi velke rozdily. At uz jde o motory a jejich zaveseni, koncovky kridel, prostor pro cestuji (v TU 144 vetsi), ovladani (Concord elektronika, TU-144 rucne) ci navic stabilizacni kridla v urovni pasadky u TU-144.

+3/0
3.3.2014 12:48

J62a78r36o22m27í92r 38K11r81á43l 4850979754189

On to takový výmysl nebyl.  Některé ty plány poskytli Francouzi Rusům sami v rámci jakýchsi "dobrých vztahů".

0/0
3.3.2014 19:38

J83a68n 29H41a17v34l95i81n97a 9484446959293

ach jo, tahleta lez je uz opravdu NUDNA!! Uz jen motory jsou zcela jinak umisteny a tudiz i chovani za letu je trosku jine!!!

+1/0
3.3.2014 13:18

D42a51v41i63d 20M18a86l25i62n80a 1810553720903

Podle mne, nejkrasnejsi letadlo vsech dob. Jeste obdivuji Lockheed Constellation, ale to je jina kapitola.

+6/0
3.3.2014 7:30

J29a86r97o86m70í23r 63K53r74á72l 4740779834809

Tak.  A navíc nejspolehlivější.

0/0
3.3.2014 7:44







Najdete na iDNES.cz