Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadlo duchů zaťukalo na britský satelit. Ráno pak definitivně zmlklo

Konečnou přibližnou polohu zmizelého letadla Malaysia Airlines na letu MH370 z Kuala Lumpuru do Pekingu se podařilo dopočítat z několika úsečných signálů "ping", které stroj vysílal až do osmé hodiny ranní 8. března malasijského času. Potvrdilo se tak podezření, že letadlo skončilo v Indickém oceánu. Ojedinělý kousek se zároveň podařil odborníkům z britské firmy Inmarsat, kteří využili Dopplerova efektu k odhadu polohy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F90i45l69i86p 95J38i45r87s71á75k 5986600530575

„"[Satelit Inmarsat 3 F1] Bohužel není vybaven GPS, kdyby byl, mohli bychom poskytnout ještě přesnější informace," uvedl mluvčí společnosti pro britskou televizi SkyNews.“

K čemu by byla GPS na geostacionárním satelitu, který je od Země dvakrát dál, než GPS satelity? I kdyby GPS satelity vysílaly všesměrově, nevím nevím, co by se z údajů přijatých na geostacionární dráze dalo spočítat.

0/0
30.3.2014 16:22

P54e17t53r 26Š97a23f92r90á65n 9546881659

motiv.  malajsie je muslimská země..

0/−1
26.3.2014 15:02

L62u43b43o16m50í47r 21P67e66š86k88e 7356343139236

Dopplerův princip využívají zoologové ke globální lokalizaci již více jak 30 let a naše české ornitologické projekty již 20 let. Systém Argos s polárně obíhajícími družicemi a "pípnutím" vysílače na ptákovi v minutovém intervalu dovede určit souřadnice jeho polohy s neuvěřitelně malou chybou jen asi 150 m (v optimálním případě), přičemž polovina z odchylky připadá na nepřesnost určení polohy družice v momentě příjmu. I když jsou v tomto případě podmínky podstatně horší a systém na to není určen (stacionární  "kolébající" se družice ne 900 ale cca 3700 km vysoko, "pípnutí" po hodině a souběh "trojího Doppleru" viz obrázek) dovedu si představit, že podrobná komplexní analýza zaznamenaných dat i dat z dalších letadel v této oblasti může přinést časem relativně dobrou lokalizaci v době posledního pingu.

0/−1
26.3.2014 10:59

K36a29r80e28l 32T57o11u54š71k15a 1756546280

Z letadla letícího v normální výšce si samozřejmě mobilem nezavoláte. A otázka je zda posádka a cestující byli při vědomí. Kdo ví, třeba došlo k nějaké fatální situaci a když piloti vědělí že je konec letadlo na poslední chvíli navedli do hluboko do oceánu, aby nedošlo k větší tragedii, ale asi nemá cenu spekulovat.

0/0
26.3.2014 9:17

M96i98l79a25n 97H 4397740129531

Doufám, že Australijci a Indonésijci spojí síly a australijské pátrací složky trosky letadla co nejdříve naleznou.

+1/−2
26.3.2014 2:21

M65i35c61h48a84l 89M67i27l27l91e94r 9106662719842

nejaci Cechajijci trpi potizemi pameti a navic maji potize rozeznavat stat a narod:-P

0/0
26.3.2014 10:49

M36i65l17a60n 87H 4717100739911

jak to souvisi s ciste gramatickym jevem odvozeni tvaru pridavneho jmena z podstatneho jmena?

Malajsie - malajsijsky

Indonesie - indonesijsky

Persie - persijsky

0/0
27.3.2014 2:10

M92i70c66h17a73l 36M93i38l20l82e63r 9546652829722

Jazykoveda uznava vyjimky.

stat Indonezie - obcan, obyvatel Indonezan, odvozene pridavne jmeno indonezsky, jazyk indonezstina

(stary nazev statu) Persie, predchudce dnesniho Iranu - obcan, obyvatel Peršan, odvozene pridavne jmeno persky, jazyk perstina (Farsi)

stat Malajsie - obcan Malajsijec - odvozene pridavne jmeno malajsijsky....

ale: narodnost malajska, etnicky obyvatel Malajec, odvozene pridavne jmeno malajsky, jazyk malajstina

Definice etnickeho Malajce: jeho rodic byl obcan Malajsie (tedy obcanstvim Malajsijec), je muslimskeho nabozenstvi, mluvi malajstinou, dodrzuje malajske etnicke tradice a jeho domov je ve state Malajsie (malajsijsky obcan) nebo ve state Singapur (singapursky obcan).

+1/0
27.3.2014 7:18
Foto

P21a86v54e86l 83K59a28s40í37k94, 88T41e31c23h23n80e64t61.69c55z

Stačí se podívat na: http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=malajsijsk%C3%BD&Hledej=Hledej

+1/0
27.3.2014 11:15

M24i32c60h53a90l 96M66i88l82l17e39r 9696822449492

vyborny clanekR^R^R^

0/0
26.3.2014 2:12

M11a27r23t89i42n 74C39u39l21e83k 2932713245961

Jestli je to tak, jak píšete, tak je divné, že nikdo z cestujících či posádky nezakročil. Přece po tolika hodinách letu, navíc když jim slunce muselo svítit do letadla z opačné strany než normálně, to muselo už být podezřelé, co se děje. Zrovna tak je divné, že by nikdo z pasažérů nezkusil zavolat mobilem. Někdo mohl mít i připojení přes satelit. To by vypadalo na nějaké hromadné zneškodnění cestujících ještě za letu.

+1/0
26.3.2014 0:44

M11i98c92h95a36l 57M87i36l11l95e85r 9916382569302

v 8:11 malajskeho casu se letadlo nalezalo na zapade, tedy v jine casove zone, odhadem mohlo byt o 1-2 hodiny za malajskym casem, tedy 7:11 nebo i 6:11 rano, ne zas tak dlouho po rozedneni.

0/0
26.3.2014 2:10

J64a28n 58M86o72h21y63l51a 6702369809831

No, možné je samozřejmě vše, nicméně správnost polohy Slunce v letadle podle mne vnímá tak jeden cestující z milionu. Mobilní signál takhle daleko od pobřeží je prakticky vyloučen a o přítomnosti cestujícího se satelitním telefonem na palubě, zvláště při cestě do Číny, se mi zdá celkem logické pohybovat. :-D

0/0
26.3.2014 6:08

P92e48t68r 95T35y51č90k81a 6175462739552

Pravda je že minimálně celá posádka, která tam asi lítala pravidelně, špatnou polohu letadla nejspíš vnímá.

+1/0
26.3.2014 6:54

M85i61c74h26a26l 14M49i45l81l19e55r 9656452839502

v kriticke dobe zmeny kursu asi tezko, protoze kdyz se startuje v 00:40 v noci na sestihodinovy let, kabinovy personal zacne pripravovat vozicky s obcerstvenim jakmile zhasne znacka "pripoutat se". 40 minut po startu, kdy se letadlo naposledy ozvalo radiem a menil se kurs letu, by byl kabinovy personal plne zamestnan potahovanim vozicku po letadle.

Pokud byl za zmenu kursu zodpovedny jeden z pilotu, je velmi pravdepodobne, ze se ohlasil palubnim rozhlasem a rekl neco jako "vazeni pasazeri, prave jsme dostali hlaseni o silnych bourkach ve smeru naseho letu, budeme muset zmenit kurs a oblast obletet." A je po  ptakach na nejakou dobu, aniz by si s tim nekdo lamal hlavu. I zmena letove hladiny se v tom pripade bude zdat jako logicka.

Po odklizeni sklenic a tacku se uklidi vozicky, zhasnou svetla v kabine, pasazeri se budou snazit spat a kdo nemuze, bude se tise divat na nejake video z palubniho systemu. Cast kabinove posadky se take uklidi k odpocinku do jejich kamrliku a druha cast se posadi v zadni "kuchynce", bude klabosit a sem tam obslouzi nejakeho pasazera, ktery nemuze spat, napojem nebo susenkami. Celkem nikoho z pasazeru, tim mene kabinovou posadku ani nenapadne se divat z okenka, protoze v noci jsou pres vetsinu okenek tak jako tak stazene rolety a pokud se leti nad mraky, dole stejne neni nic videt.

Pokud nedoslo mezitim v pasazerske kabine k necemu drastickemu, uplynulo by tak par hodin a normalne by se servirovala snidane, obvykle 90minut pred planovanym pristanim. Teprve pak by se ukazalo, ze piloti nedelaji zadne pripravy na pristanit a pokud by nebylo dole zatazeno, lide by zjistili, ze vubec neleti nad pevninou jak by meli, kdyb byli v cinskem vzdusnem prostoru.

0/0
26.3.2014 11:31
Foto

P84a46v57e31l 69K55a72s94í86k41, 10T59e50c46h73n22e28t54.13c10z

Co se dělo s cestujícími, to nyní nikdo neví. Ale co vám mohu zaručit, to je, že neviděli slunce, minimálně ne do přibližně sedmi hodin ráno, a to už bylo po šesti hodinách letu dost pozdě na nějaké znepokojení.

+2/0
26.3.2014 12:03

M21a46r47t34i66n 85C44u12l82e91k 2122603505101

Pokud jsou tam, kde si myslíme, tak byli na jižní polokouli před rovnodenností a navíc vysoko nad mraky, takže Slunce muselo letadlo ozářit před 6 hod. ranní a zřetelně svítat na východě začalo určitě nejméně půl hodiny před tím. Ovšem i tak už by asi bylo pozdě, to máte pravdu.

Zdá se, že skutečně chtěl někdo letadlo zrušit nejen tak, aby ho dlouho nikdo nenašel, ale ještě aby pozůstalé potrápil a svět uvrhl do záhady, bezmoci vůbec něco zjistit a šokoval.

+2/0
26.3.2014 12:15

V15o44j59t24a 14L10e22j65s86e83k 1261535989979

Letadlo zjevně někdo úmyslně nasměroval někam, kde ho nikdo nebude hledat a mělo tam spadnout. Tedy nešlo o to ukradnout letadlo. Dle mě jsou pro to jen dva rozumné důvody:

1) pojišťovací podvod - viz odkazovaný Fedex

2) krádež nákladu - živého či mrtvého. Nevíme, co tam bylo naloženo, případně jestli nebyl mezi pasažéry někdo důležitý (klidně na oficiálně falešný pas). Vyložení nákladu na padáku někde po cestě a sebrání na loď (případně v Indonésii nebo na Vánočním ostrově i přímo ze země...ale to je obé složitější na organizaci, aby si toho nevšimnul někdo nechtěný) není nereálné - koneckonců ty zběsilé manávry nahoru-dolů nemusely mít za cíl jen obelhání radarů, ale i otevření dveří (ať už normálních nebo těch od nákladového prostoru).

+1/0
26.3.2014 0:41

M17i95c37h20a41l 83M39i48l98l33e64r 9826202709212

nemyslim, ze komercni dopravni letadla jsou technicky vybavena na vyhazovani nakladu padakem za letu.....

+1/0
26.3.2014 2:12

O94n39d49ř19e49j 40L39é62b14l 6509138866543

Trochu nerozumím tomu, proč by hned hypotéza o požáru na palubě měla být ve světle tohoto zjištění lichá. Pořád mohlo jít o požár elektroinstalace či něčeho podobného, avšak bez tragických následků pro drak letadla. Zplodiny jsou svinstvo, zejména pokud dochází k nedokonalému hoření (CO, však známe, že), udělají dobrou paseku.

Nemusí to být hned pokus o hromadnou sebevraždu, únos za účelem využití letadla k útoku atp.

0/0
25.3.2014 20:48

I59g62o17r 22P85l46a93n85d64e91r 9287664706660

pri poziari v instalacii dojde vacsinou aj poskodeniu inych zariadeni, ktore su nevyhnutne pre let... MD11 Swissair  mal maly poziar v elektroinstalacii a stal sa neovladatelny...tiez skoncil v mori pri Kanade..

+1/0
25.3.2014 20:58

P45e36t58r 30T88y51č54k90a 6545762449592

Při požáru na palubě by neletěli dalších 6-7 hodin.

0/0
25.3.2014 22:24

I66r77e43n32a 69P38l95a83c87h46e25t52k95o72v76á 1346394466300

proc se porad pise, ze neco vypnuli? nemohlo to byt mimo provoz kuli nejake poruse, hm?

0/−1
25.3.2014 19:45

J52a78k72u92b 35S54e29m23e45r10á67d 2187406771361

vse tomu nasvedcuje :-);-)

0/0
25.3.2014 21:26

P78e25t51r 41T31y89č69k85a 6785982209152

ACARS vypnuli ještě před posledním hlášením. Kdyby měli nějaký problém tak to mohli ohlásit.

+1/0
25.3.2014 22:19

I33g25o73r 29P60l17a56n91d80e92r 9847184766490

pripomina mi to trochu nehodu B767 Egyptair,z r. 1999, aj tam pilot ako zostal v kabine sam, zmenil kurz,a s vykrikom allah je velky sklopil nos lietadla a zobral so sebou  na druhy svet 216 ludi.. ., len mi nie je jasne v tomto pripade naco tak daleko letili...

+1/0
25.3.2014 19:28

P24e60t83r 29T37y84č74k69a 6935612819972

Prostě někdo nechtěl aby se to letadlo našlo a s ním i důkazy co se stalo. Někdo na palubě letadla. A myslím, že pokud se mu to takto povedlo tak dokázal naplánovat i ostaní věci okolo tak aby nikdo nenašel důkazy. To letadlo se nejspíš nikdy nenajde.

+1/0
25.3.2014 19:47

M24i39c81h91a93l 93M25i49l94l96e71r 9796162109832

nebo....dalsi z mnoha moznosti, uznavam....co jestli se piloti servali po tom, co jeden z nich vypnul komunikacni pristroje a zmenil kurs? (umyslne nespekuluji o duvodech pro vypnuti komunikace a zmenu kursu, nechci zadne konspirace proc, pouze CO se mohlo v kabine stat).

Tomu mohly odpovidat zmeny letovych hladin po zmene kursu. Co jestli pilot, ktery se snazil zabranit zmenam byl pri rvacce zabit, jinak zneskodnen nebo utrpel takove zraneni, ze upadl do dlouhotrvajiciho bezvedomi, tudiz se mu nepodarilo komunikaci obnovit? Co jestli pachatel ale take pri tom utrpel zraneni a sam pozdeji upadl do bezvedomi, takze letadlo pokracovalo na autopilotu a kurzu nastavenem nez ztratil vedomi az do momentu kdy doslo palivo?

0/0
26.3.2014 2:26

M84a55g84d40a43l63e81n74a 19N11o59v70a35k40o63v31a 5215473625915

Mate chybu v prekladu: "Je možné, že za těch dvou týdnů udělali pokroky ve výzkumu, které by jinak trvaly třeba rok." Dik za opravu a jinak super clanek!

0/0
25.3.2014 19:27

K26a19r87e98l 89K92o37š53ť27á87l 8147221370115

Jedna věc je ten odpovídač, ten slouží pro řízení letového provozu, ale nechápu, že v době kdy kdejaká firma má za pár korun GPS lokátory ve služebních autech, aby měla přehled, kde se courají, letadla za miliardy tohle nemají. Že se o ně ty letecké společnosti nebojí. Navíc to není poprvé, co nějaké éro spadlo do oceánu a pak se složitě a dlouho dohledávalo.

0/0
25.3.2014 18:56

J88a24r18o31s47l44a42v 63B71r90ü44m33m88e18r 7414753596

GPS lokátory ale odesílají data přes GSM, nebo podobnou síť. V letadle tuto funkci má odpovídač, který ale piloti vypnuli.

0/0
25.3.2014 19:10

P41e53t17r 66T74y66č85k49a 6505352379572

Ještě je v letadle ACARS. Ten taky deaktivovali.

+1/0
25.3.2014 19:20

P30e95t46r 43T34y50č48k22a 6885982279592

GPS přístroj není schopen sám o sobě poslat informaci o své poloze. GPS tuto funkci nemá. V letadle GPS samozřejmě mají.

0/0
25.3.2014 19:23

I61v46a 95V64a65l13č29í21k51o37v71á 1679298431231

Články na Technetu se zcela vymykají ze stylu psaní na iDnesu. To je prostě radost to číst. Ty popsané změny, zdroje, to je prostě způsob, jak si to už dlouho představuji.

Děkuji a jen tak dál, doufám že nakazíte i kolegy "takynovináře".

+22/0
25.3.2014 18:30

J56a32n 80N95o18v14á15k 4516944960891

To je stejné, jako za komančů, tehdy byly také nejnormálnější články v Technickém magazínu, Vesmíru a podobných periodikách. Vše ostatní goebbelsovská propaganda. Tak jako i teď.

0/0
25.3.2014 21:13
Foto

P63a66v92e62l 69K42a35s57í15k37, 70T30e82c47h15n26e16t91.33c77z

Bereme si to tedy jako závazek do budoucna ;-D Díky!

0/0
26.3.2014 12:06

J23a90k37u90b 88S17e12m18e55r55á94d 2117666751481

podepisuji R^

0/0
25.3.2014 21:30
Foto

P61a28v87e67l 39K42a71s38í85k85, 11T97e58c12h87n98e58t70.29c75z

Děkujeme, chvála se čte hezky. Máme také štěstí na čtenáře! :-)

0/0
26.3.2014 12:06

J72a39n 11B72a61u39e26r 1126586425684

Možná budu za blbce, ale třeba mi někdo odpoví:.je aspoň teoreticky možné, že na palubě se vše zbláznilo, např. že přístroje prostě začaly ukazovat jih místo severu apod, posádka se ve tmě nad oceánem nedokázala orientovat a prostě letěli jinam než chtěli?

0/0
25.3.2014 17:54

J63a17n 97K52ř96í28ž 6345933455508

...ne.

Letadlo se,kromě jiných instrumentů,hlásí odpovídačem.

A ten někdo vypnul.

0/0
25.3.2014 17:56

J62a51n 14B87a19u53e16r 1666566465404

No dobře, ale pokud to někdo vypnul, tak s tím chtěl někam zdrhnout, tak proč sakra letěl někam,kde neměl šanci nikam doletět? To se ten odpovídač nemůže taky pokazit?

0/0
25.3.2014 18:02

J46a98n 75K32ř26í25ž 6155983255698

...v tomhle letadle se muselo "pokazit" tolik věcí(a najednou),že o náhodu šlo velice těžko.

Navíc,způsobem kterým v prostoru "kličkovalo" je naprosto nepravděpodobné,že by šlo o technické selhání.

+4/0
25.3.2014 18:05

J78a52n 27B46a90u60e59r 1906796335754

Roger

0/0
25.3.2014 18:06

J83a35n 20K87ř95í84ž 6525853205448

Beep.

0/0
25.3.2014 18:07

J11a94n 37B26a17u31e30r 1796136295934

To uz neznam

0/0
25.3.2014 19:26

J29a80n 82K97ř86í50ž 6285923555758

...my,co jsme byli v Emerice,jo.

0/0
25.3.2014 19:27

J22a63n 62B73a65u44e30r 1396626235144

Kdyz se bojim litat tak se tam nepodivam. Titanic uz nejezdi a Regiojet si troufne jen do Ostravy

0/0
25.3.2014 19:47

J35a76n 56K88ř30í83ž 6385383205768

:-)

0/0
25.3.2014 21:47
Foto

P14a80v63e53l 36M89a19r43t33i92n63e67k 9355825731633

Lode pluji furt. Treba i plno jachtaru, jeno je je to na dlouhy lokte. Ja to pres par karibskych ostrovu delal 4-5 mesicu z kanaru..

0/0
26.3.2014 3:23

I42r64e85n59a 72P65l80a25c55h16e50t96k30o44v63á 1276644986170

treba to vypnul pozar a ne lidska ruka.. btw podle stylu psani,,kvitecek?

0/0
25.3.2014 19:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.