Diskuse k článku

Letadlo duchů zaťukalo na britský satelit. Ráno pak definitivně zmlklo

Konečnou přibližnou polohu zmizelého letadla Malaysia Airlines na letu MH370 z Kuala Lumpuru do Pekingu se podařilo dopočítat z několika úsečných signálů "ping", které stroj vysílal až do osmé hodiny ranní 8. března malasijského času. Potvrdilo se tak podezření, že letadlo skončilo v Indickém oceánu. Ojedinělý kousek se zároveň podařil odborníkům z britské firmy Inmarsat, kteří využili Dopplerova efektu k odhadu polohy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F54i96l34i75p 72J66i74r86s52á47k 5836620960235

„"[Satelit Inmarsat 3 F1] Bohužel není vybaven GPS, kdyby byl, mohli bychom poskytnout ještě přesnější informace," uvedl mluvčí společnosti pro britskou televizi SkyNews.“

K čemu by byla GPS na geostacionárním satelitu, který je od Země dvakrát dál, než GPS satelity? I kdyby GPS satelity vysílaly všesměrově, nevím nevím, co by se z údajů přijatých na geostacionární dráze dalo spočítat.

0/0
30.3.2014 16:22

P33e40t47r 18Š91a80f51r35á43n 9556221519

motiv.  malajsie je muslimská země..

0/−1
26.3.2014 15:02

L55u22b31o42m33í94r 84P79e20š80k43e 7566393829166

Dopplerův princip využívají zoologové ke globální lokalizaci již více jak 30 let a naše české ornitologické projekty již 20 let. Systém Argos s polárně obíhajícími družicemi a "pípnutím" vysílače na ptákovi v minutovém intervalu dovede určit souřadnice jeho polohy s neuvěřitelně malou chybou jen asi 150 m (v optimálním případě), přičemž polovina z odchylky připadá na nepřesnost určení polohy družice v momentě příjmu. I když jsou v tomto případě podmínky podstatně horší a systém na to není určen (stacionární  "kolébající" se družice ne 900 ale cca 3700 km vysoko, "pípnutí" po hodině a souběh "trojího Doppleru" viz obrázek) dovedu si představit, že podrobná komplexní analýza zaznamenaných dat i dat z dalších letadel v této oblasti může přinést časem relativně dobrou lokalizaci v době posledního pingu.

0/−1
26.3.2014 10:59

K21a44r85e33l 72T32o34u63š74k24a 1426316130

Z letadla letícího v normální výšce si samozřejmě mobilem nezavoláte. A otázka je zda posádka a cestující byli při vědomí. Kdo ví, třeba došlo k nějaké fatální situaci a když piloti vědělí že je konec letadlo na poslední chvíli navedli do hluboko do oceánu, aby nedošlo k větší tragedii, ale asi nemá cenu spekulovat.

0/0
26.3.2014 9:17

M12i29l62a78n 62H 4307200619641

Doufám, že Australijci a Indonésijci spojí síly a australijské pátrací složky trosky letadla co nejdříve naleznou.

+1/−2
26.3.2014 2:21

M20i23c87h76a27l 12M52i96l89l77e19r 9736392899572

nejaci Cechajijci trpi potizemi pameti a navic maji potize rozeznavat stat a narod:-P

0/0
26.3.2014 10:49

M31i49l29a30n 57H 4567270899731

jak to souvisi s ciste gramatickym jevem odvozeni tvaru pridavneho jmena z podstatneho jmena?

Malajsie - malajsijsky

Indonesie - indonesijsky

Persie - persijsky

0/0
27.3.2014 2:10

M80i76c90h28a64l 92M18i72l54l55e34r 9716442949152

Jazykoveda uznava vyjimky.

stat Indonezie - obcan, obyvatel Indonezan, odvozene pridavne jmeno indonezsky, jazyk indonezstina

(stary nazev statu) Persie, predchudce dnesniho Iranu - obcan, obyvatel Peršan, odvozene pridavne jmeno persky, jazyk perstina (Farsi)

stat Malajsie - obcan Malajsijec - odvozene pridavne jmeno malajsijsky....

ale: narodnost malajska, etnicky obyvatel Malajec, odvozene pridavne jmeno malajsky, jazyk malajstina

Definice etnickeho Malajce: jeho rodic byl obcan Malajsie (tedy obcanstvim Malajsijec), je muslimskeho nabozenstvi, mluvi malajstinou, dodrzuje malajske etnicke tradice a jeho domov je ve state Malajsie (malajsijsky obcan) nebo ve state Singapur (singapursky obcan).

+1/0
27.3.2014 7:18
Foto

P32a21v77e34l 63K21a39s71í39k15, 56T23e11c88h14n18e91t32.24c94z

Stačí se podívat na: http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=malajsijsk%C3%BD&Hledej=Hledej

+1/0
27.3.2014 11:15

M49i21c33h42a96l 69M46i29l83l64e84r 9856532249972

vyborny clanekR^R^R^

0/0
26.3.2014 2:12

M45a78r92t36i61n 51C14u61l23e17k 2792173825491

Jestli je to tak, jak píšete, tak je divné, že nikdo z cestujících či posádky nezakročil. Přece po tolika hodinách letu, navíc když jim slunce muselo svítit do letadla z opačné strany než normálně, to muselo už být podezřelé, co se děje. Zrovna tak je divné, že by nikdo z pasažérů nezkusil zavolat mobilem. Někdo mohl mít i připojení přes satelit. To by vypadalo na nějaké hromadné zneškodnění cestujících ještě za letu.

+1/0
26.3.2014 0:44

M46i42c48h29a98l 64M21i87l44l36e93r 9746202869732

v 8:11 malajskeho casu se letadlo nalezalo na zapade, tedy v jine casove zone, odhadem mohlo byt o 1-2 hodiny za malajskym casem, tedy 7:11 nebo i 6:11 rano, ne zas tak dlouho po rozedneni.

0/0
26.3.2014 2:10

J29a69n 68M86o90h67y39l97a 6952629539451

No, možné je samozřejmě vše, nicméně správnost polohy Slunce v letadle podle mne vnímá tak jeden cestující z milionu. Mobilní signál takhle daleko od pobřeží je prakticky vyloučen a o přítomnosti cestujícího se satelitním telefonem na palubě, zvláště při cestě do Číny, se mi zdá celkem logické pohybovat. :-D

0/0
26.3.2014 6:08

P58e20t34r 27T62y62č78k46a 6315452659532

Pravda je že minimálně celá posádka, která tam asi lítala pravidelně, špatnou polohu letadla nejspíš vnímá.

+1/0
26.3.2014 6:54

M59i86c57h43a66l 42M85i41l26l86e93r 9466202299912

v kriticke dobe zmeny kursu asi tezko, protoze kdyz se startuje v 00:40 v noci na sestihodinovy let, kabinovy personal zacne pripravovat vozicky s obcerstvenim jakmile zhasne znacka "pripoutat se". 40 minut po startu, kdy se letadlo naposledy ozvalo radiem a menil se kurs letu, by byl kabinovy personal plne zamestnan potahovanim vozicku po letadle.

Pokud byl za zmenu kursu zodpovedny jeden z pilotu, je velmi pravdepodobne, ze se ohlasil palubnim rozhlasem a rekl neco jako "vazeni pasazeri, prave jsme dostali hlaseni o silnych bourkach ve smeru naseho letu, budeme muset zmenit kurs a oblast obletet." A je po  ptakach na nejakou dobu, aniz by si s tim nekdo lamal hlavu. I zmena letove hladiny se v tom pripade bude zdat jako logicka.

Po odklizeni sklenic a tacku se uklidi vozicky, zhasnou svetla v kabine, pasazeri se budou snazit spat a kdo nemuze, bude se tise divat na nejake video z palubniho systemu. Cast kabinove posadky se take uklidi k odpocinku do jejich kamrliku a druha cast se posadi v zadni "kuchynce", bude klabosit a sem tam obslouzi nejakeho pasazera, ktery nemuze spat, napojem nebo susenkami. Celkem nikoho z pasazeru, tim mene kabinovou posadku ani nenapadne se divat z okenka, protoze v noci jsou pres vetsinu okenek tak jako tak stazene rolety a pokud se leti nad mraky, dole stejne neni nic videt.

Pokud nedoslo mezitim v pasazerske kabine k necemu drastickemu, uplynulo by tak par hodin a normalne by se servirovala snidane, obvykle 90minut pred planovanym pristanim. Teprve pak by se ukazalo, ze piloti nedelaji zadne pripravy na pristanit a pokud by nebylo dole zatazeno, lide by zjistili, ze vubec neleti nad pevninou jak by meli, kdyb byli v cinskem vzdusnem prostoru.

0/0
26.3.2014 11:31
Foto

P81a17v44e51l 66K55a28s61í76k20, 19T40e21c40h49n52e82t13.25c37z

Co se dělo s cestujícími, to nyní nikdo neví. Ale co vám mohu zaručit, to je, že neviděli slunce, minimálně ne do přibližně sedmi hodin ráno, a to už bylo po šesti hodinách letu dost pozdě na nějaké znepokojení.

+2/0
26.3.2014 12:03

M13a19r94t40i63n 75C21u28l71e26k 2862163425701

Pokud jsou tam, kde si myslíme, tak byli na jižní polokouli před rovnodenností a navíc vysoko nad mraky, takže Slunce muselo letadlo ozářit před 6 hod. ranní a zřetelně svítat na východě začalo určitě nejméně půl hodiny před tím. Ovšem i tak už by asi bylo pozdě, to máte pravdu.

Zdá se, že skutečně chtěl někdo letadlo zrušit nejen tak, aby ho dlouho nikdo nenašel, ale ještě aby pozůstalé potrápil a svět uvrhl do záhady, bezmoci vůbec něco zjistit a šokoval.

+2/0
26.3.2014 12:15

V39o85j92t98a 96L40e35j79s33e56k 1111735109759

Letadlo zjevně někdo úmyslně nasměroval někam, kde ho nikdo nebude hledat a mělo tam spadnout. Tedy nešlo o to ukradnout letadlo. Dle mě jsou pro to jen dva rozumné důvody:

1) pojišťovací podvod - viz odkazovaný Fedex

2) krádež nákladu - živého či mrtvého. Nevíme, co tam bylo naloženo, případně jestli nebyl mezi pasažéry někdo důležitý (klidně na oficiálně falešný pas). Vyložení nákladu na padáku někde po cestě a sebrání na loď (případně v Indonésii nebo na Vánočním ostrově i přímo ze země...ale to je obé složitější na organizaci, aby si toho nevšimnul někdo nechtěný) není nereálné - koneckonců ty zběsilé manávry nahoru-dolů nemusely mít za cíl jen obelhání radarů, ale i otevření dveří (ať už normálních nebo těch od nákladového prostoru).

+1/0
26.3.2014 0:41

M43i20c42h94a91l 87M71i21l13l87e89r 9436102889602

nemyslim, ze komercni dopravni letadla jsou technicky vybavena na vyhazovani nakladu padakem za letu.....

+1/0
26.3.2014 2:12

O32n13d97ř50e44j 20L65é88b14l 6279958776393

Trochu nerozumím tomu, proč by hned hypotéza o požáru na palubě měla být ve světle tohoto zjištění lichá. Pořád mohlo jít o požár elektroinstalace či něčeho podobného, avšak bez tragických následků pro drak letadla. Zplodiny jsou svinstvo, zejména pokud dochází k nedokonalému hoření (CO, však známe, že), udělají dobrou paseku.

Nemusí to být hned pokus o hromadnou sebevraždu, únos za účelem využití letadla k útoku atp.

0/0
25.3.2014 20:48

I71g83o62r 12P21l51a37n15d54e21r 9497814346270

pri poziari v instalacii dojde vacsinou aj poskodeniu inych zariadeni, ktore su nevyhnutne pre let... MD11 Swissair  mal maly poziar v elektroinstalacii a stal sa neovladatelny...tiez skoncil v mori pri Kanade..

+1/0
25.3.2014 20:58

P81e15t18r 63T39y45č28k11a 6535132339652

Při požáru na palubě by neletěli dalších 6-7 hodin.

0/0
25.3.2014 22:24

I65r76e31n38a 76P95l20a42c49h29e34t87k32o58v61á 1546774906570

proc se porad pise, ze neco vypnuli? nemohlo to byt mimo provoz kuli nejake poruse, hm?

0/−1
25.3.2014 19:45

J67a20k92u83b 82S94e63m66e41r20á69d 2397586771551

vse tomu nasvedcuje :-);-)

0/0
25.3.2014 21:26

P85e59t83r 25T43y53č71k90a 6765612799302

ACARS vypnuli ještě před posledním hlášením. Kdyby měli nějaký problém tak to mohli ohlásit.

+1/0
25.3.2014 22:19

I40g80o83r 72P33l61a54n65d55e72r 9927474426230

pripomina mi to trochu nehodu B767 Egyptair,z r. 1999, aj tam pilot ako zostal v kabine sam, zmenil kurz,a s vykrikom allah je velky sklopil nos lietadla a zobral so sebou  na druhy svet 216 ludi.. ., len mi nie je jasne v tomto pripade naco tak daleko letili...

+1/0
25.3.2014 19:28

P38e78t32r 79T89y75č20k76a 6715112709612

Prostě někdo nechtěl aby se to letadlo našlo a s ním i důkazy co se stalo. Někdo na palubě letadla. A myslím, že pokud se mu to takto povedlo tak dokázal naplánovat i ostaní věci okolo tak aby nikdo nenašel důkazy. To letadlo se nejspíš nikdy nenajde.

+1/0
25.3.2014 19:47

M57i13c94h28a25l 31M13i74l32l84e56r 9466462769132

nebo....dalsi z mnoha moznosti, uznavam....co jestli se piloti servali po tom, co jeden z nich vypnul komunikacni pristroje a zmenil kurs? (umyslne nespekuluji o duvodech pro vypnuti komunikace a zmenu kursu, nechci zadne konspirace proc, pouze CO se mohlo v kabine stat).

Tomu mohly odpovidat zmeny letovych hladin po zmene kursu. Co jestli pilot, ktery se snazil zabranit zmenam byl pri rvacce zabit, jinak zneskodnen nebo utrpel takove zraneni, ze upadl do dlouhotrvajiciho bezvedomi, tudiz se mu nepodarilo komunikaci obnovit? Co jestli pachatel ale take pri tom utrpel zraneni a sam pozdeji upadl do bezvedomi, takze letadlo pokracovalo na autopilotu a kurzu nastavenem nez ztratil vedomi az do momentu kdy doslo palivo?

0/0
26.3.2014 2:26

M21a10g23d66a46l81e29n24a 91N68o96v71a14k19o63v18a 5825123715145

Mate chybu v prekladu: "Je možné, že za těch dvou týdnů udělali pokroky ve výzkumu, které by jinak trvaly třeba rok." Dik za opravu a jinak super clanek!

0/0
25.3.2014 19:27

K51a69r36e56l 71K44o67š89ť53á31l 8857431220715

Jedna věc je ten odpovídač, ten slouží pro řízení letového provozu, ale nechápu, že v době kdy kdejaká firma má za pár korun GPS lokátory ve služebních autech, aby měla přehled, kde se courají, letadla za miliardy tohle nemají. Že se o ně ty letecké společnosti nebojí. Navíc to není poprvé, co nějaké éro spadlo do oceánu a pak se složitě a dlouho dohledávalo.

0/0
25.3.2014 18:56

J97a75r58o44s33l78a37v 88B12r59ü28m59m97e64r 7674753736

GPS lokátory ale odesílají data přes GSM, nebo podobnou síť. V letadle tuto funkci má odpovídač, který ale piloti vypnuli.

0/0
25.3.2014 19:10

P43e73t72r 61T50y72č65k93a 6125242389702

Ještě je v letadle ACARS. Ten taky deaktivovali.

+1/0
25.3.2014 19:20

P70e81t62r 58T42y21č86k59a 6485772919752

GPS přístroj není schopen sám o sobě poslat informaci o své poloze. GPS tuto funkci nemá. V letadle GPS samozřejmě mají.

0/0
25.3.2014 19:23

I61v66a 75V37a22l45č12í32k76o57v51á 1689498191561

Články na Technetu se zcela vymykají ze stylu psaní na iDnesu. To je prostě radost to číst. Ty popsané změny, zdroje, to je prostě způsob, jak si to už dlouho představuji.

Děkuji a jen tak dál, doufám že nakazíte i kolegy "takynovináře".

+22/0
25.3.2014 18:30

J12a92n 49N31o63v98á27k 4416764650101

To je stejné, jako za komančů, tehdy byly také nejnormálnější články v Technickém magazínu, Vesmíru a podobných periodikách. Vše ostatní goebbelsovská propaganda. Tak jako i teď.

0/0
25.3.2014 21:13
Foto

P65a53v79e26l 34K64a81s96í98k82, 96T37e81c65h22n16e92t22.40c93z

Bereme si to tedy jako závazek do budoucna ;-D Díky!

0/0
26.3.2014 12:06

J19a32k63u84b 65S97e56m37e75r44á35d 2977716211791

podepisuji R^

0/0
25.3.2014 21:30
Foto

P57a51v59e32l 85K86a51s19í73k15, 64T67e64c51h91n34e28t46.70c89z

Děkujeme, chvála se čte hezky. Máme také štěstí na čtenáře! :-)

0/0
26.3.2014 12:06

J42a89n 94B59a36u18e53r 1306646575974

Možná budu za blbce, ale třeba mi někdo odpoví:.je aspoň teoreticky možné, že na palubě se vše zbláznilo, např. že přístroje prostě začaly ukazovat jih místo severu apod, posádka se ve tmě nad oceánem nedokázala orientovat a prostě letěli jinam než chtěli?

0/0
25.3.2014 17:54

J64a69n 85K63ř64í42ž 6895533165678

...ne.

Letadlo se,kromě jiných instrumentů,hlásí odpovídačem.

A ten někdo vypnul.

0/0
25.3.2014 17:56

J23a89n 78B10a40u90e85r 1836206165614

No dobře, ale pokud to někdo vypnul, tak s tím chtěl někam zdrhnout, tak proč sakra letěl někam,kde neměl šanci nikam doletět? To se ten odpovídač nemůže taky pokazit?

0/0
25.3.2014 18:02

J10a30n 46K67ř55í98ž 6955773425308

...v tomhle letadle se muselo "pokazit" tolik věcí(a najednou),že o náhodu šlo velice těžko.

Navíc,způsobem kterým v prostoru "kličkovalo" je naprosto nepravděpodobné,že by šlo o technické selhání.

+4/0
25.3.2014 18:05

J53a25n 16B10a96u77e87r 1366906385924

Roger

0/0
25.3.2014 18:06

J64a32n 29K10ř26í59ž 6945263675468

Beep.

0/0
25.3.2014 18:07

J54a50n 46B63a48u49e94r 1196426935744

To uz neznam

0/0
25.3.2014 19:26

J46a68n 73K71ř10í43ž 6235973565288

...my,co jsme byli v Emerice,jo.

0/0
25.3.2014 19:27

J77a67n 45B97a27u67e38r 1496106605744

Kdyz se bojim litat tak se tam nepodivam. Titanic uz nejezdi a Regiojet si troufne jen do Ostravy

0/0
25.3.2014 19:47

J83a98n 73K69ř45í57ž 6385913275578

:-)

0/0
25.3.2014 21:47
Foto

P43a27v90e85l 59M35a53r58t61i13n68e88k 9355725771283

Lode pluji furt. Treba i plno jachtaru, jeno je je to na dlouhy lokte. Ja to pres par karibskych ostrovu delal 4-5 mesicu z kanaru..

0/0
26.3.2014 3:23

I50r31e37n79a 92P93l24a97c62h69e10t12k64o84v83á 1166394706430

treba to vypnul pozar a ne lidska ruka.. btw podle stylu psani,,kvitecek?

0/0
25.3.2014 19:47



Najdete na iDNES.cz