- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ten Kaliningrad je trochu matoucí - lepší by bylo napsat Koroljov v Moskevské oblasti. Tam je CUP (Centr Upravlenija Poljotam), řídící středisko kosmických letů agentury Rosskosmos (jakoby civilů, ikdyž to je v Rusku složitější). V tom místě je celý komplex ruského raketového průmyslu, především raketový výzkumák CNIIMaš (Centralnyj Naučno-Ispytatělnyj Intitut Mašinostrojenija ... jak nenápadný název), dále potom raketová firma RKK Eněrgia, což je bývalý slavný Koroljovův OKB-1 ...
===
Budova s civilním kosmickým "planžetem" se nachází jmenovitě zde:
https://www.google.com/maps/@55.9128458,37.8097604,141m/data=!3m1!1e3
Již jsem si myslel že USA a Obama na Rusko uvalili embargo a tak se raketa pro nedostatek financí od nich musela vrátit.
lepší schéma a v češtině moc prostoru ale nemají
To kakání mě taky zajímá, jak to funguje. Asi si nakakají do kalhot.
Ehm, nejsem žádný zeměpisec, ale Rusko má dva Kalinigrady? Tedy ex-Královec a ještě nějaký u Moskvy?
Prastará, byť v rámci svých možností spolehlivá nosná raketa Sojuz musí pracovat jako hodinky, aby bylo možné přistoupit ke krátké variantě letu ke stanici.
Co to znamena v ramci svych moznosti spolehliva nosna raketa?
Naposledy nekdo umrel pri letu sojuzu v roce 1971. Bezpecnost posadky je v soyuzu na velmi vysoke urovni. Za cely program 4 mrtvi behem letu.
Tedy od roku 1967.
Nespolehlivost se zdaleka nemusí projevovat jen fatálně, ve drtivé případů jsou následky jen nejrůznější nepříjemnosti. Jako (patrně) ten nepovedený manévr, popsaný v článku.
nepřipojuje se ten "osobák ke kamionu spíš k přednímu nárazníku"? tzn. že se nechá pomalu dohnat
"Nejde o nikterak jednoduchý manévr, vše se odehrává při vzájemných vysokých rychlostech." - dále pak pokračuje jednoduchý příklad s kamionem.
Jakkoli nechci zlehčovat tuto proceduru, není to náhodou jedno jakou rychlostí se pohybují, když úhlovou rychlost mají +- stejnou? A nepokulhává to srovnání s kamionem v tom, že narozdíl od dálnice (odpor vzduchu, boční vítr, nerovnosti vozovky atd) na tělesa ve volném prostoru působí výrazně nižší okolní vlivy, které by to přiblížení komplikovaly?
když ponechám jen osobák, kamion, rychlost a cíl dohnat kamion osobním autem a jemně se dotknout vzájemně nárazníky, pak to odpovídá. Pro vysvětlení nám laikům to stačí. A co teprve tankování letadel za letu...tam je to navíc ještě pohyb v prostoru...
Že se s tím tak párají, já to viděl ve filmu Gravitace, jak to mají udělat. Zkrátka vylezou ven, odrazí se směrem k ISS a hotovo.
Haha, přesně. Ten film byl hodně realistický, ale tohle hopsání od lodi k lodi bylo samozřejmě zcela mimo.
Lodě, jejichž orbity se jen trochu liší, se pohybují od sebe ohromnými rychlostmi srovnatelnými s rychlostí letadla. Pokud se dvě maximální kružnice od sebe vzdálí tisíce kilometrů na vzdálené straně, potom lze "přeskočit" z jedné do druhé v podstatě jen na dvou průsečících těchto dvou maximálních kružnic. Navíc je třeba to všechno dobře načasovat apod.