Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Proč jsou černé skříňky dvě, co vydrží a proč se jim říká "černé"

Jsou to kovové krabice o hmotnosti pět až šest kilogramů a pro vyšetřování leteckých nehod jsou naprosto klíčové. Takzvané černé skříňky jsou ve skutečnosti oranžové a vydrží téměř vše. Ale nebylo tomu tak vždy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K29a72r48e92l 62D42v53o79ř49á24k 2854412712254

Stále nechápu, jak je možné, že v dnešní době nejsou schopni zaměřit polohu vysílačů černých skřínek, když za druhé světové války Němci dokázali absolutně přesně triangulací zaměřit vysílačky diverzantů. Nebo že by v dnešní době tyto znalosti již zmizeli?

0/−1
13.4.2014 2:57

A57l76e90š 56J94í61l81e91k 7711972226358

Musíte si uvědomit několik klíčových faktů:

1. Skříňky vysílají AKUSTICKÝ signál (rádiový by se v moři daleko nedostal) - ten se vodou šíří velice dobře (lépe než vzduchem), ale také moře je ruchů bohužel plné. Svoje udělají i proudy, které mohou signál zkreslit, nebo ho "dovést" jinam.

2.Rozloha. Poslat dvě, tři auta do města a hledat vysílačku v době kdy byl "éter" v podstatě prázdný je něco zcela odlišného než hledat v ohromných rozlohách oceánu plného ruchů (motory lodí, velryby, geologické pochody). Navíc operovat s dodávkou ve městě a s lodí na moři je také trochu rozdíl. Pokud chcete namítnout že mohou použít helikoptéru, tak připomínám, že je třeba NASLOUCHAT zvukům ve vodě, takže je třeba loď, či ponorka.

3. Rozdíl v šíření zvukových (ve vodě) a rádiových vln.

Ale nic Vám nebrání jim poradit ;-)

+5/0
13.4.2014 10:38

V64l45a43d25i24m86í68r 70V50e45t95e59š30k92a 2481895245852

Ta červená věc na obrázku má oranžovou barvu????

0/0
12.4.2014 17:44

K75a19r93e95l 24D15v42o25ř65á61k 2304362102504

Ano, pro barvoslepé je to červená. Co by jsi chtěl od laiků.

0/0
13.4.2014 2:58

V79l37a76d17i46m33i10r 97S72o10u73k21a80l 4410361111236

Osobně mám dlouho pocit a případ MH370 to ukázal naplno, že současná podoba černých skříněk je poměrně zastaralá a na případy posledních let prakticky nepřipravená. Těch případů kdy se hledalo letadlo zřícené letadlo hodiny nebo i dny v horách a stálo to životy spousty přeživších bylo už spoustu. Dokonce se hledalo snad dva dny letadlo, které spadlo pár kilometrů od Štrasburgu. Let AF 447 se hledal roky, MH370 se možná nenajde nikdy. Nebo se závodí s časem do kdy ty přístroje budou vysílat signál, přitom baterie už jsou dnes dávno dál, než v době kdy vznikl předpis o 30 dnech.  Komunikační technologie už jsou dnes tak daleko, že by tam myslím vlastně ani žádné černé skříňky už nemusely být.  Nějak si logicky nedokážu vysvětlit, že letadlo vybavené satelitním telefonem také satelitně posílá záznam z kabiny, nevím. Po kapsách nosíme smartphony nabité technologiema a teď hledáme docela hloupé ocelové bedny. V letectví trvá vše desetiletí, ale nové modely už by mohly být vybavené něčím lepším.

+2/−2
11.4.2014 22:12

R90a77d85e31k 13P40r68o31c37h81á97z30k17a 2493249458

To máte jako s hasičákama. Málokdo si koupí do firmy víc hasicích přístrojů, než kolik uvádí požární zpráva :-) Tenhle maják (Teledyne ELP-362D) se vyrábí i ve verzi se silnější baterií na 90 dní. Ale proč by to někdo kupoval, když je určitě dražší... :-)

+3/0
11.4.2014 22:42

P55e78t92r 26J40a53n90d84a 9773467934321

Možná hloupé, ale spolehlivé a funkční kdekoliv. Z mořského dna komunikace přes satelit nebude moc fungovat, že? A zkuste si obyčejný mobil dát do plechovky, jak na tom bude se signálem.

0/−1
12.4.2014 5:29

J12i34ř11í 88N64o47v38á58k 2230282760961

Asi jste kolegu Soukala příliš nepochopil. Dnes by neměl být problém přenášet jakákoliv data, tedy i to, co se nahrává, přímo "live" někam např. do datového skladu v centrále letecké společnosti.

+1/−1
12.4.2014 10:43

P18e85t18r 50T11y76č64k59a 6595752359612

No z letadla to problém docela je. Buď je to složité technicky a nebo je to drahé.

+2/0
12.4.2014 13:42
Foto

K42o84s82t47a85s 10J53o65a45n45i29d13i79s 2192658681

jo, to je fakt..

letadla uz sice maji vsechny povinne automatic ELT (emergency locator transmitter), takze kdyz havaruje letadlo na sousi, vy se o nem okamzite. Ale jakmile je pod vodou, tak je konec. Radiove vlny se pod vodou nesiri. 

existuje deployable ELT, jde odpojit manualne nebo se samo odpoji v urcenych pripadech, ale zatim je v podobe, kdy si ten vred na letadlo nikdo nejspis nenalepi. Umi ale nahravat takrka vse a plave na vode a vysila gps pozici kazdych 50s po dobu 24 hodin. Vzhledem k tomu, ze existuje velmi sofistikovany celosvetovy system sledovani a vyhledavani na techto (121.5MHz/243MHz*/406.025MHz) frekvencich, tak je takrka stoprocentni sance, ze se misto dopadu najde do nekolika hodin nejpozdeji.

http://www.hr-smith.com/images/stories/503_series_cpi_datasheet.pdf

Co se tyka bezdratoveho prenosu do interni databanky - kazdy system se v letadle da vypnout, i zivotne dulezite systemy maji sve tlacitko off, takze je treba mit integrovane staticke zarizeni - black box, neodpojitelne, nezavisle.

+2/0
12.4.2014 11:27
Foto

K20o64s32t36a11s 95J17o53a45n49i83d10i80s 2442718361

*vi se o nem

0/0
12.4.2014 11:28

A98n48t56o79n64í90n 71Z22e74l21e60n71ý 2664143691906

Třeba spoléhají na zápěstí pasažéru z byznis třídy

http://www.breitling.com/en/emergency/

0/0
12.4.2014 14:23
Foto

P21e95t48r 93K52r97e59n45ž76e38l12o46k 5269527

Tak mě napadlo, zřejmě hodně naivně, že jestliže se předpokládá pád do vody, že by mohli mít nějaké patrony, jestli to váží jen cca 6 kilo, stačilo by to vypustit jako bóji a vynést na hladinu? Nemusela by vyplavat černá skříňka, ale alespoň lokátor, který by v sobě nesl i GPS místa, kdy vyplaval na povrch :-)

0/0
11.4.2014 20:53
Foto

K83o11s72t91a13s 40J62o85a14n29i91d20i61s 2892458441

takové zařízení již existuje

http://www.hr-smith.com/images/stories/503_series_cpi_datasheet.pdf

automaticky nebo i manuálně se odpojuje od trupu letadla.

+4/0
11.4.2014 21:08
Foto

P86e40t78r 92K88r84e94n76ž82e10l87o20k 5129357

Tak to je fajn, už jsem přemýšlel o patentu (vtip) :-)

0/0
11.4.2014 21:16
Foto

K88o35s95t31a36s 59J97o73a11n38i38d34i90s 2292128421

ale komerční letadla ho zatím nemají - i kdyz by to i v pripade AF velmi velmi urychlylo patrani

0/0
12.4.2014 11:05

A46l69e10š 41M50a71r67t32i63n98í16k 2947197124524

Díky za dobrou reklamu na firmu Honeywell. Pokud s námi chcete pracovat, podívejte se na honeywell.jobs.cz. Vývoj věcí do letadel je v Brně na Černovické terase. Honeywell je tam už 10 let a Amazon tam nikdy nebude. Děláme i vývoj turbodmychadel do aut a super elektroniky i mechaniky. Přesvědčte se sami...R^

+3/0
11.4.2014 20:11

J51a82k77u40b 66M23a39t63o85u46š 3235392492633

Už vidím tu spoustu výrobců letadel a provozovatelů leteckých služeb, jak po tom to článku jdou si koupit černou skříňku jedině té firmy. ;-D

+1/0
11.4.2014 21:49

P92a75v74e49l 63Č28e20r69n83ý 7264665721677

"Současné černé skříňky odolají žáru o teplotě 1 100 °C po dobu jedné hodiny, při nárazu vydrží přetížení až 3 400 G během 0,6 sekundy a snesou tlak a další účinkymořskévody v hloubce až 6 km po dobu nejméně 30 dnů."

-

To je sice hezké... ale když do Dvojčat narazila ta dvě letada, nenašla se tam ze 4 černých skříněk ani jedna, ani pouhý zbytek nějaké černé skříňky. ;-D

0/0
11.4.2014 19:45

G37a52b12r64i97e85l 86H51o22r87t44e28n 9171169243944

Že černé skříňky nepřežijí se občas stává, stalo se to několikrát i po WTC...

0/0
11.4.2014 19:57

P42a28v68e98l 15Č39e30r68n48ý 7334415221937

Statisticky se tady jedná téměř o zázrak - že by se černé skříňky úplně ztratily, to se stane jedině když letadlo spadne někde v horách nebo do moře.

-

List of unrecovered flight recorders

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unrecovered_flight_recorders

0/−1
11.4.2014 20:03

J23a10n 50K70ř35í42ž 6435573405628

Viz.můj příspěvek níže(co se WTC týče).

0/0
11.4.2014 21:26

J76a22n 80K86ř39í31ž 6555223955748

http://www2.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB196/doc04.pdf

Ale ano,našly a vytěžily je.

+1/0
11.4.2014 21:23

P55a83v48e13l 67Č32e22r81n94ý 7584625541387

Jasně, ale to je let 93, já jsem psal o letech 11 a 185 - to jsou 4 blackboxy, které úplně zmizely. Jinak u letů 77 a 93 se ty skříňky našly, i když nebyl nikdy zveřejněn zvukový záznam (respektive u 77 se CVR  ani nepodařilo vytáhnout)

0/0
11.4.2014 21:29

J28a74n 44K76ř45í79ž 6805613785118

...jeden z letů byl později přejmenován.

Nevím proč,ale byl.(Který nevím).

Jinak se do dalších disputací pouštět nebudu(k ničemu by nevedly).

Děkuji za pozornost a dobrou noc.

0/0
11.4.2014 21:34

P65e90t86r 33T52y89č47k91a 6215452479472

Pokud jsou na hlasovém záznamníku pouze poslední dvě hodiny tak by to mohl být přesně ten důvod proč to letadlo odletělo do Indického oceánu.

+5/0
11.4.2014 15:45
Foto

M39i60l46o13š 13R29e60c62h81t98o31r82o61v22i93č 7534200412243

BATERIE BY MĚLY BÝT DVOU FÁZOVÉ. Jeden typ by byl dvousložkouvý, který by pracoval tak, že by se dvě látky sloučili až pod jistým tlakem,  který by odpovídal nějaké kritické hloubce. Po smísení tech dvou látek by rázem tenhle typ baterie začal dodávat energii do nouzového majáku. Běžná baterie by napojila až po snížení účinnosti baterie směsné.   Tím by byla šance nalezení delší.

+1/−2
11.4.2014 14:28

S23t75a82n82i21s79l97a69v 91P57ř65i51b19y89l 1809458831396

Otázka je, jestli by ten "tlak" nutný pro sloučení látek nenastal ve většině případů po dopadu letadla :-)

0/0
11.4.2014 15:15

R42a76d61e10k 26P28r65o69c13h71á40z94k93a 2813789308

To IMHO není nutné. Lithiové primární články vydrží třeba deset i víc let, s tím problém není. Vysílání by se dalo načasovat elektronicky podle nějakého vzorce, aby i po letech to třeba jeden den v roce pípalo. Nebo na to jít hrubou silou a dát tam těch baterek víc a pak by to pípalo třeba rok v kuse. Všechno je řešitelné, otázkou jsou peníze :-)

+2/0
11.4.2014 16:04

V34i70k55t77o35r 32Š14a58f68á15ř 9250573218924

Doporucim serial Mayday/Air crash investigations. Tyhle veci jsou tam rozebirany v kazdy epizode. Nicmene tam uz nekolikrat rikali, ze standardni CVR ma delku 30 minut, ne 2 hodiny. Ale mozna se predpisy od te doby zmenily.

0/0
11.4.2014 13:12

P80e75t20r 23T77y63č61k22a 6595632269512

30 minut to asi bývalo, nicméně 30 minut je asi dost málo. Bylo hodně nehod kdy to letadlo po kritické situaci zůstalo ve vzduchu déle než 30minut.

0/0
11.4.2014 15:47

R76a36d38e95k 62P83r71o87c65h19á88z15k14a 2193729128

Americké předpisy vyžadují 30 minut, ale doporučuje se 2 hodiny a to už také prakticky všichni dodržují.

0/0
11.4.2014 16:10

D40a20v12i17d 57S20ý89k63o83r79a 7144251681217

Diky za clanek.

+5/0
11.4.2014 12:38

J21a91n 60F82i55a77l30a 7724517415849

Černá skříňka, black box, je uzavřený systém, u kterého známe pouze vstupy a výstupy jako reakce na vstupy. Dovnitř tedy nevidíme, je neprůhledná,  proto "černá". Co neznámého je uvnitř se zjišťuje podle reakce výstupů na vstupy. Například: na vstupu je 3 a 2, na výstupu je 6, tedy uvnitř je násobička.

Z toho byl odvozen název černá skříňka pro zapisovače záznamů, kdy se z výstupu (záznamu) určuje, co neznámého se dělo.

+12/0
11.4.2014 11:26

J32a37n 70K86ř15í18ž 6675903585808

Ano.

0/0
11.4.2014 19:28

E48l60i18š92k65a 45K74u21č82e78r56o29v53á 7979962533303

slyšela jsem mluvit o Windows jako o "black box". to jen tak na okraj :-D

0/0
11.4.2014 22:35

M63i94c81h67a68l 69C31h34a82l28u76p78a 6718460349193

To je podle toho. Prostě tam běží hromada aplikací zároveň a uživatel do toho nevidí a neví, co se děje uvnitř. Ale dneska se tak dá asi označit většina techniky...

+1/0
12.4.2014 22:37

P40e71t40r 51D88ö88r41f54l60e68r 6615389137837

Perlička, sice víc než 2 roky stará, ale za pozornost stojí

https://www.youtube.com/watch?v=D2Gw72A0t-M

+2/0
11.4.2014 9:00

M72á89r60i86a 13K94r76a22j79č89i85o67v82á 4267961420203

Jestliže se ve CVR zapisují poslední dvě hodiny letu, pak je otázka, co se v případě malajského letadla objasní. Podle všeho poslední  hodiny řídíl letadlo autopilot, který toho moc nenakecá.

+7/0
11.4.2014 8:36

R42a32d19e23k 35P65r12o41c74h62á36z17k98a 2183929318

Pak je ještě šance získat něco z FDR, ten zapisuje delší dobu, s rezervou se tam vejde celý poslední let.

0/0
11.4.2014 9:02

M97á55r86i27a 83K42r38a42j27č91i49o64v31á 4157241570273

Z FDR se získá informace o stavech přístrojů, motorů, klapek, výkonu, rychlosti, výšce a bůhvíčem dalším jistojistě potřebném pro zjištění průběhu letu. V případě, že nedošlo k fatálnímu selhání stroje, které by bylo příčinou pádu (což předchozí vyšetřování vylučuje - postupné vypínání odpovídačů), pak FDR neobjasňuje motiv. Ať už posádky nebo nepo případného únosce.

0/0
11.4.2014 12:34

R57a29d16e92k 69P46r33o58c55h38á42z49k15a 2793819928

Jistě, to bude určitě složité. Ale dá se z toho poznat třeba jestli se oba piloti snažili dělat každý něco úplně jiného apod.

0/0
11.4.2014 12:43

P46e83t69r 19K24r36á10l 4924760958432

Zajímalo by mě na základě čeho se přestanou data ve skříňce samovolně přepisovat. Přerušení zdroje napájení? Nulová aktivita pohybu letadla?

+9/0
11.4.2014 8:07

D25a46n19i68e48l 78K89r51o88n85e37r 7384194636687

Heh, při cteni clanku me napadla stejna otázka...:-)

+1/0
11.4.2014 8:47

P37e14t95r 92P21r22u67s 7717835319532

Je tam detektor narazu. A zpravidla se pri havarii prerusi i napajeni.

+3/0
11.4.2014 9:15

R47a12d31e28k 22P26r73o12c17h21á45z69k92a 2703259388

U CVR je "impact switch", který zastaví nahrávání při nárazu se zrychlením přes 2.5 G. FDR nahrává dokud má napájení.

+6/0
11.4.2014 9:21

D92a17v18i55d 60R55y55c97h94e96t83s83k31ý 9576741350470

2.5 G asi nemuže vzniknou při nějakém manévru nebo nárazu na ranvej..? To by musel mít pilot pořádný prdy...

0/0
11.4.2014 10:36

R93a40d86e30k 69P72r21o63c16h55á56z91k44a 2123329958

To už by znamenalo opravdu hodně tvrdé přistání :-). Incident se bude vyšetřovat, letadlo půjde na inspekci, nejspíš tam bude nějaké poškození.

Ale nevím, jestli je těch 2.5 G u impact switche míněno v předozadní ose nebo jestli z jakéhokoliv směru.

+1/0
11.4.2014 10:56

M82i73c63h74a74l 92C90h56a32l33u25p41a 6898800599463

2,5G je cca zrychlení/zpomalení o 90km/h za jednu sec, to normálně nedá ani auto, natož dopravní letadlo s mnohem větší setrvačností.

0/0
12.4.2014 22:42

J20i31ř97í 39N37e18u33m43e95i90s53t10e97r 2162605943611

V L-410 uvp na vojně se používaly ruské sarpp. Zakládal se do toho celuloidový film, takže jsem si myslel, že je to bůhvíjak vymakané. Pak se ale ukázalo, ze do povrchu v podstatě jen škrábou hroty. :)

+4/0
11.4.2014 7:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.