Diskuse k článku

Proč jsou černé skříňky dvě, co vydrží a proč se jim říká "černé"

Jsou to kovové krabice o hmotnosti pět až šest kilogramů a pro vyšetřování leteckých nehod jsou naprosto klíčové. Takzvané černé skříňky jsou ve skutečnosti oranžové a vydrží téměř vše. Ale nebylo tomu tak vždy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K78a10r50e28l 39D93v46o76ř63á81k 2254672352274

Stále nechápu, jak je možné, že v dnešní době nejsou schopni zaměřit polohu vysílačů černých skřínek, když za druhé světové války Němci dokázali absolutně přesně triangulací zaměřit vysílačky diverzantů. Nebo že by v dnešní době tyto znalosti již zmizeli?

0/−1
13.4.2014 2:57

A41l78e54š 40J41í65l71e63k 7121322196158

Musíte si uvědomit několik klíčových faktů:

1. Skříňky vysílají AKUSTICKÝ signál (rádiový by se v moři daleko nedostal) - ten se vodou šíří velice dobře (lépe než vzduchem), ale také moře je ruchů bohužel plné. Svoje udělají i proudy, které mohou signál zkreslit, nebo ho "dovést" jinam.

2.Rozloha. Poslat dvě, tři auta do města a hledat vysílačku v době kdy byl "éter" v podstatě prázdný je něco zcela odlišného než hledat v ohromných rozlohách oceánu plného ruchů (motory lodí, velryby, geologické pochody). Navíc operovat s dodávkou ve městě a s lodí na moři je také trochu rozdíl. Pokud chcete namítnout že mohou použít helikoptéru, tak připomínám, že je třeba NASLOUCHAT zvukům ve vodě, takže je třeba loď, či ponorka.

3. Rozdíl v šíření zvukových (ve vodě) a rádiových vln.

Ale nic Vám nebrání jim poradit ;-)

+5/0
13.4.2014 10:38

V12l96a32d26i18m17í93r 76V62e11t92e86š37k41a 2791165545262

Ta červená věc na obrázku má oranžovou barvu????

0/0
12.4.2014 17:44

K25a38r68e70l 31D43v94o77ř16á27k 2814252962274

Ano, pro barvoslepé je to červená. Co by jsi chtěl od laiků.

0/0
13.4.2014 2:58

V19l34a90d48i54m47i73r 18S72o58u63k39a85l 4670131101856

Osobně mám dlouho pocit a případ MH370 to ukázal naplno, že současná podoba černých skříněk je poměrně zastaralá a na případy posledních let prakticky nepřipravená. Těch případů kdy se hledalo letadlo zřícené letadlo hodiny nebo i dny v horách a stálo to životy spousty přeživších bylo už spoustu. Dokonce se hledalo snad dva dny letadlo, které spadlo pár kilometrů od Štrasburgu. Let AF 447 se hledal roky, MH370 se možná nenajde nikdy. Nebo se závodí s časem do kdy ty přístroje budou vysílat signál, přitom baterie už jsou dnes dávno dál, než v době kdy vznikl předpis o 30 dnech.  Komunikační technologie už jsou dnes tak daleko, že by tam myslím vlastně ani žádné černé skříňky už nemusely být.  Nějak si logicky nedokážu vysvětlit, že letadlo vybavené satelitním telefonem také satelitně posílá záznam z kabiny, nevím. Po kapsách nosíme smartphony nabité technologiema a teď hledáme docela hloupé ocelové bedny. V letectví trvá vše desetiletí, ale nové modely už by mohly být vybavené něčím lepším.

+2/−2
11.4.2014 22:12

R65a18d85e17k 79P45r41o74c87h30á39z10k76a 2933469138

To máte jako s hasičákama. Málokdo si koupí do firmy víc hasicích přístrojů, než kolik uvádí požární zpráva :-) Tenhle maják (Teledyne ELP-362D) se vyrábí i ve verzi se silnější baterií na 90 dní. Ale proč by to někdo kupoval, když je určitě dražší... :-)

+3/0
11.4.2014 22:42

P74e76t13r 49J40a60n16d51a 9163647204161

Možná hloupé, ale spolehlivé a funkční kdekoliv. Z mořského dna komunikace přes satelit nebude moc fungovat, že? A zkuste si obyčejný mobil dát do plechovky, jak na tom bude se signálem.

0/−1
12.4.2014 5:29

J91i57ř37í 74N16o41v26á16k 2200202380871

Asi jste kolegu Soukala příliš nepochopil. Dnes by neměl být problém přenášet jakákoliv data, tedy i to, co se nahrává, přímo "live" někam např. do datového skladu v centrále letecké společnosti.

+1/−1
12.4.2014 10:43

P59e73t66r 26T43y17č95k63a 6265362209892

No z letadla to problém docela je. Buď je to složité technicky a nebo je to drahé.

+2/0
12.4.2014 13:42
Foto

K10o59s54t14a11s 43J10o24a35n34i82d39i92s 2642938441

jo, to je fakt..

letadla uz sice maji vsechny povinne automatic ELT (emergency locator transmitter), takze kdyz havaruje letadlo na sousi, vy se o nem okamzite. Ale jakmile je pod vodou, tak je konec. Radiove vlny se pod vodou nesiri. 

existuje deployable ELT, jde odpojit manualne nebo se samo odpoji v urcenych pripadech, ale zatim je v podobe, kdy si ten vred na letadlo nikdo nejspis nenalepi. Umi ale nahravat takrka vse a plave na vode a vysila gps pozici kazdych 50s po dobu 24 hodin. Vzhledem k tomu, ze existuje velmi sofistikovany celosvetovy system sledovani a vyhledavani na techto (121.5MHz/243MHz*/406.025MHz) frekvencich, tak je takrka stoprocentni sance, ze se misto dopadu najde do nekolika hodin nejpozdeji.

http://www.hr-smith.com/images/stories/503_series_cpi_datasheet.pdf

Co se tyka bezdratoveho prenosu do interni databanky - kazdy system se v letadle da vypnout, i zivotne dulezite systemy maji sve tlacitko off, takze je treba mit integrovane staticke zarizeni - black box, neodpojitelne, nezavisle.

+2/0
12.4.2014 11:27
Foto

K77o39s91t64a48s 25J89o66a93n89i18d97i68s 2552888641

*vi se o nem

0/0
12.4.2014 11:28

A47n46t74o55n85í21n 15Z76e19l23e61n35ý 2894363331786

Třeba spoléhají na zápěstí pasažéru z byznis třídy

http://www.breitling.com/en/emergency/

0/0
12.4.2014 14:23
Foto

P22e60t85r 85K43r54e51n84ž69e87l20o21k 5359127

Tak mě napadlo, zřejmě hodně naivně, že jestliže se předpokládá pád do vody, že by mohli mít nějaké patrony, jestli to váží jen cca 6 kilo, stačilo by to vypustit jako bóji a vynést na hladinu? Nemusela by vyplavat černá skříňka, ale alespoň lokátor, který by v sobě nesl i GPS místa, kdy vyplaval na povrch :-)

0/0
11.4.2014 20:53
Foto

K55o79s45t27a91s 55J89o48a58n66i34d25i55s 2342628631

takové zařízení již existuje

http://www.hr-smith.com/images/stories/503_series_cpi_datasheet.pdf

automaticky nebo i manuálně se odpojuje od trupu letadla.

+4/0
11.4.2014 21:08
Foto

P85e17t69r 12K31r91e94n88ž85e96l11o92k 5509167

Tak to je fajn, už jsem přemýšlel o patentu (vtip) :-)

0/0
11.4.2014 21:16
Foto

K25o47s19t42a94s 98J59o10a62n60i65d41i73s 2482668791

ale komerční letadla ho zatím nemají - i kdyz by to i v pripade AF velmi velmi urychlylo patrani

0/0
12.4.2014 11:05

A32l87e48š 21M14a50r50t14i93n77í66k 2797837574474

Díky za dobrou reklamu na firmu Honeywell. Pokud s námi chcete pracovat, podívejte se na honeywell.jobs.cz. Vývoj věcí do letadel je v Brně na Černovické terase. Honeywell je tam už 10 let a Amazon tam nikdy nebude. Děláme i vývoj turbodmychadel do aut a super elektroniky i mechaniky. Přesvědčte se sami...R^

+3/0
11.4.2014 20:11

J53a90k29u71b 56M76a44t27o88u21š 3505622292523

Už vidím tu spoustu výrobců letadel a provozovatelů leteckých služeb, jak po tom to článku jdou si koupit černou skříňku jedině té firmy. ;-D

+1/0
11.4.2014 21:49

P58a59v51e40l 19Č29e66r57n14ý 7434685901907

"Současné černé skříňky odolají žáru o teplotě 1 100 °C po dobu jedné hodiny, při nárazu vydrží přetížení až 3 400 G během 0,6 sekundy a snesou tlak a další účinkymořskévody v hloubce až 6 km po dobu nejméně 30 dnů."

-

To je sice hezké... ale když do Dvojčat narazila ta dvě letada, nenašla se tam ze 4 černých skříněk ani jedna, ani pouhý zbytek nějaké černé skříňky. ;-D

0/0
11.4.2014 19:45

G15a80b42r81i76e17l 92H30o57r46t17e27n 9351879703594

Že černé skříňky nepřežijí se občas stává, stalo se to několikrát i po WTC...

0/0
11.4.2014 19:57

P10a63v86e30l 60Č44e28r25n48ý 7734375801947

Statisticky se tady jedná téměř o zázrak - že by se černé skříňky úplně ztratily, to se stane jedině když letadlo spadne někde v horách nebo do moře.

-

List of unrecovered flight recorders

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unrecovered_flight_recorders

0/−1
11.4.2014 20:03

J84a38n 45K55ř38í73ž 6555363325108

Viz.můj příspěvek níže(co se WTC týče).

0/0
11.4.2014 21:26

J43a23n 83K41ř95í97ž 6145783805698

http://www2.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB196/doc04.pdf

Ale ano,našly a vytěžily je.

+1/0
11.4.2014 21:23

P40a69v62e26l 42Č12e78r22n34ý 7714605141617

Jasně, ale to je let 93, já jsem psal o letech 11 a 185 - to jsou 4 blackboxy, které úplně zmizely. Jinak u letů 77 a 93 se ty skříňky našly, i když nebyl nikdy zveřejněn zvukový záznam (respektive u 77 se CVR  ani nepodařilo vytáhnout)

0/0
11.4.2014 21:29

J49a58n 35K13ř70í88ž 6415933375448

...jeden z letů byl později přejmenován.

Nevím proč,ale byl.(Který nevím).

Jinak se do dalších disputací pouštět nebudu(k ničemu by nevedly).

Děkuji za pozornost a dobrou noc.

0/0
11.4.2014 21:34

P15e81t35r 88T94y84č96k81a 6165312949542

Pokud jsou na hlasovém záznamníku pouze poslední dvě hodiny tak by to mohl být přesně ten důvod proč to letadlo odletělo do Indického oceánu.

+5/0
11.4.2014 15:45
Foto

M68i81l39o95š 71R75e23c97h38t60o39r61o44v82i69č 7944430892493

BATERIE BY MĚLY BÝT DVOU FÁZOVÉ. Jeden typ by byl dvousložkouvý, který by pracoval tak, že by se dvě látky sloučili až pod jistým tlakem,  který by odpovídal nějaké kritické hloubce. Po smísení tech dvou látek by rázem tenhle typ baterie začal dodávat energii do nouzového majáku. Běžná baterie by napojila až po snížení účinnosti baterie směsné.   Tím by byla šance nalezení delší.

+1/−2
11.4.2014 14:28

S75t12a35n57i44s17l22a82v 37P37ř89i54b81y65l 1939898521736

Otázka je, jestli by ten "tlak" nutný pro sloučení látek nenastal ve většině případů po dopadu letadla :-)

0/0
11.4.2014 15:15

R73a27d64e80k 39P16r53o52c72h54á22z24k12a 2473269818

To IMHO není nutné. Lithiové primární články vydrží třeba deset i víc let, s tím problém není. Vysílání by se dalo načasovat elektronicky podle nějakého vzorce, aby i po letech to třeba jeden den v roce pípalo. Nebo na to jít hrubou silou a dát tam těch baterek víc a pak by to pípalo třeba rok v kuse. Všechno je řešitelné, otázkou jsou peníze :-)

+2/0
11.4.2014 16:04

V29i51k42t34o93r 88Š58a91f84á69ř 9470163568944

Doporucim serial Mayday/Air crash investigations. Tyhle veci jsou tam rozebirany v kazdy epizode. Nicmene tam uz nekolikrat rikali, ze standardni CVR ma delku 30 minut, ne 2 hodiny. Ale mozna se predpisy od te doby zmenily.

0/0
11.4.2014 13:12

P92e27t30r 68T72y83č93k72a 6295132919432

30 minut to asi bývalo, nicméně 30 minut je asi dost málo. Bylo hodně nehod kdy to letadlo po kritické situaci zůstalo ve vzduchu déle než 30minut.

0/0
11.4.2014 15:47

R67a70d23e34k 51P38r10o46c51h56á28z78k84a 2673729948

Americké předpisy vyžadují 30 minut, ale doporučuje se 2 hodiny a to už také prakticky všichni dodržují.

0/0
11.4.2014 16:10

D68a67v47i94d 76S14ý29k95o80r78a 7534971341787

Diky za clanek.

+5/0
11.4.2014 12:38

J23a31n 11F54i90a31l71a 7454957775569

Černá skříňka, black box, je uzavřený systém, u kterého známe pouze vstupy a výstupy jako reakce na vstupy. Dovnitř tedy nevidíme, je neprůhledná,  proto "černá". Co neznámého je uvnitř se zjišťuje podle reakce výstupů na vstupy. Například: na vstupu je 3 a 2, na výstupu je 6, tedy uvnitř je násobička.

Z toho byl odvozen název černá skříňka pro zapisovače záznamů, kdy se z výstupu (záznamu) určuje, co neznámého se dělo.

+12/0
11.4.2014 11:26

J58a97n 45K98ř51í83ž 6145213985138

Ano.

0/0
11.4.2014 19:28

E60l64i95š65k63a 51K26u53č72e83r11o22v71á 7429952773393

slyšela jsem mluvit o Windows jako o "black box". to jen tak na okraj :-D

0/0
11.4.2014 22:35

M75i50c32h33a70l 68C48h28a15l82u96p39a 6948480869353

To je podle toho. Prostě tam běží hromada aplikací zároveň a uživatel do toho nevidí a neví, co se děje uvnitř. Ale dneska se tak dá asi označit většina techniky...

+1/0
12.4.2014 22:37

P75e61t65r 14D87ö37r79f54l90e33r 6925549457357

Perlička, sice víc než 2 roky stará, ale za pozornost stojí

https://www.youtube.com/watch?v=D2Gw72A0t-M

+2/0
11.4.2014 9:00

M12á12r72i53a 38K69r75a78j89č95i57o47v57á 4677291240763

Jestliže se ve CVR zapisují poslední dvě hodiny letu, pak je otázka, co se v případě malajského letadla objasní. Podle všeho poslední  hodiny řídíl letadlo autopilot, který toho moc nenakecá.

+7/0
11.4.2014 8:36

R45a24d85e95k 80P40r72o51c47h70á76z42k47a 2753939818

Pak je ještě šance získat něco z FDR, ten zapisuje delší dobu, s rezervou se tam vejde celý poslední let.

0/0
11.4.2014 9:02

M79á79r93i65a 51K20r26a59j95č71i69o56v50á 4787211350753

Z FDR se získá informace o stavech přístrojů, motorů, klapek, výkonu, rychlosti, výšce a bůhvíčem dalším jistojistě potřebném pro zjištění průběhu letu. V případě, že nedošlo k fatálnímu selhání stroje, které by bylo příčinou pádu (což předchozí vyšetřování vylučuje - postupné vypínání odpovídačů), pak FDR neobjasňuje motiv. Ať už posádky nebo nepo případného únosce.

0/0
11.4.2014 12:34

R55a57d39e59k 38P31r71o98c11h89á97z97k46a 2513299638

Jistě, to bude určitě složité. Ale dá se z toho poznat třeba jestli se oba piloti snažili dělat každý něco úplně jiného apod.

0/0
11.4.2014 12:43

P64e77t87r 34K58r35á35l 4964360108192

Zajímalo by mě na základě čeho se přestanou data ve skříňce samovolně přepisovat. Přerušení zdroje napájení? Nulová aktivita pohybu letadla?

+9/0
11.4.2014 8:07

D70a26n10i67e58l 51K65r90o28n63e32r 7504574326657

Heh, při cteni clanku me napadla stejna otázka...:-)

+1/0
11.4.2014 8:47

P49e29t28r 60P58r29u49s 7917855119332

Je tam detektor narazu. A zpravidla se pri havarii prerusi i napajeni.

+3/0
11.4.2014 9:15

R11a27d29e31k 41P32r38o22c10h82á11z31k49a 2563809608

U CVR je "impact switch", který zastaví nahrávání při nárazu se zrychlením přes 2.5 G. FDR nahrává dokud má napájení.

+6/0
11.4.2014 9:21

D11a98v41i37d 39R11y91c85h15e78t75s50k88ý 9306331230660

2.5 G asi nemuže vzniknou při nějakém manévru nebo nárazu na ranvej..? To by musel mít pilot pořádný prdy...

0/0
11.4.2014 10:36

R35a50d47e70k 95P31r10o21c45h32á82z47k96a 2773149768

To už by znamenalo opravdu hodně tvrdé přistání :-). Incident se bude vyšetřovat, letadlo půjde na inspekci, nejspíš tam bude nějaké poškození.

Ale nevím, jestli je těch 2.5 G u impact switche míněno v předozadní ose nebo jestli z jakéhokoliv směru.

+1/0
11.4.2014 10:56

M68i47c91h53a73l 92C98h35a43l25u62p56a 6878320789583

2,5G je cca zrychlení/zpomalení o 90km/h za jednu sec, to normálně nedá ani auto, natož dopravní letadlo s mnohem větší setrvačností.

0/0
12.4.2014 22:42

J86i64ř23í 16N43e88u15m77e41i25s93t78e19r 2472175103701

V L-410 uvp na vojně se používaly ruské sarpp. Zakládal se do toho celuloidový film, takže jsem si myslel, že je to bůhvíjak vymakané. Pak se ale ukázalo, ze do povrchu v podstatě jen škrábou hroty. :)

+4/0
11.4.2014 7:31

Najdete na iDNES.cz