Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 14 610 dny začalo jezdit metro. Podívejte se na unikátní fotografie

Stavba první trasy metra se neobešla bez komplikací. Za pochodu se měnila koncepce podpovrchové tramvaje na metro, ve stanici Mládežnická uvolnil vydatný déšť mohutný sesuv. Nuselský most testovaly raketové motory i soupravy s pytli cementu. Přesto metro zahájilo provoz včas.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P72e98t79r 23H64o66r37á17l15e52k 8863169738

Díky za zajímavou fotogalerii. V textu mě ale zarazily dvě věci. 1) Informace že se metro dostavělo včas. První oficiální termín dokončení byl ale rok 1970. 2) Rozhodnutí o změně koncepce podpovrchové tramvaje na metro, že prý padlo těsně před sovětskou invazí. Z jiných zdrojů ale vyplývá, že vláda o tom rozhodla v srpnu 1967, tedy rok před invazí. Je ale moc dobře, že 40 let metra připomínáte, jen škoda, že letos žádné otevírání stanic nebude.

0/0
8.5.2014 19:01

J16i18ř93í 37D83o81u70t92n51á75č 2760527157845

Byl jsem na brigádě na stanici staroměstská ... tuším v létě roku 78 .. dolů nás nepustili, neb nám nebylo 18 .. ale to bahno všude si pamatuju moc dobře ... jednou kolem 10 dopoledne se sháněla nějaká babka, že ve výjezdu ze staveniště se válej nějaký hadry ... byl to chlap ještě z noční ... nikomu kupodivu nechběl a kolik tater se na něm otočilo asi nikdo nezjistil...

+4/0
8.5.2014 18:47

M16i81l26a34n 92V42o11t45a23v77a 5134736701282

takže taková první "Blanka" a stihla se v termínu. hmmmm Ještě by mě zajímalo kolikanásobně překročili rozpočet poměrově vůči třeba Blance

0/−1
8.5.2014 16:41

A19l50e25x12a22n88d72r 31K82o91s92t77k21a 5309326139696

Patrně daleko méně. Spolu s metrem se sice zvládly z ukradeného materiálu stavět stovky chatek na sázavě, ale on tehdy ten materiál na jednu chatu nebyl zas tak drahý.

0/0
8.5.2014 17:23

M58i80l92a11n 33V35o61t23a41v14a 5724806591802

proto by mě zajímal poměr a nikoli přesná částka.

0/0
8.5.2014 17:24

J17a98n 73S42a34l61o50m91o94n 4699830981345

Což o to, zajimavé by to jistě bylo, ale myslím že tehdy se na to koukalo trochu jinak. Ono by vůbec bylo zajimavé ten poměr vzít. Třeba i na "pracnost" stavby. Například od bývalého kolegy vím, že se podařilo stáhnout "pracnost" výstavby jedné panelákové bytové jednotky na 100 člověkokohodin. Zajímalo by mě kam jsme se dostali s tou "pracností" dnes.

0/0
8.5.2014 18:25

R40o25b30e79r22t 20P17r53a92ž76á27k 4858256625880

Jak jinak? Rozkrádání majetku v soc. vlastnictví byl zločin takřka hrdelní. A kradlo se mnohem víc než dnes.

+1/0
8.5.2014 21:12

J80a84n 10S50a32l21o85m77o47n 4879970511295

No já nevím, ale když si představíte že parta desti lidí postaví byt za deset hodin a to mluvíme o bytu postaveném ze "zelené" louky, tak mi to přijde docela rychlé. Faktem je, že nejvíc času jim prý ušetřila dobrá organizace logistiky s pomocí výpočetního střediska.

0/0
8.5.2014 22:14

R65o85b33e27r33t 11P31r96a21ž33á59k 4708526375240

No, ono poskládat panely jako stavebnici zase takový hi-tech není. Problém byl učinit to sídliště obyvatelným. Viz film Panelstory.

0/0
8.5.2014 22:57

J31a56n 56S19a97l60o21m20o68n 4429760231545

No, ono je toho na bytu trochu víc než jen poskládat panely. Mimochodem postavit dneska hrubou stavbu domu může trvat klidně jen tři dny.

0/0
8.5.2014 23:30

D47a82n91i24e68l 87R86e17i53c10h61e23l 8419919693

Praha byla 53. městem na světě, které získalo metro a jedno z posledních evropských velkoměst. To už se tehdy soudruzi určitě nepochlubili.

Pro všechny, kteří tvrdí, že dnes by se již metro nepostavilo, doporučuju najít si údaj, kolik se postavilo km dálnic do r. 1989 a kolik po Listopodadu. Tehdejší režim byl mrzákem skutečně snad ve všech ohledech.

+12/−4
8.5.2014 12:39

Z61d50e79n78ě83k 70S55k89ř40i87v52a67n 5544740639836

Praha byla 34. městem na světě, které vybudovalo metro. I Vídeň byla o 2 roky později. ;-)

+5/0
8.5.2014 13:00

V55á87c75l59a37v 40K45o12p64t49a 4174763562

slovy klasika: "měšťáci z Vídně maj se tak bídně..."

0/0
8.5.2014 14:16

Z93d95e66n68ě51k 57S28k62ř96i38v82a90n 5914600369256

Tak ještě veršík na Helsinky - metro od roku 1982 ;-).

0/0
8.5.2014 14:52

R29e42n41é 89Š25r16ů34t64e41k 8418305146768

Burani z Helsinek, před soudruhy z ČSSR si na**ali do plínek.

0/0
8.5.2014 17:39

T24o43m63á77š 43M45o91r84a97v12č27í44k 3307576583915

Helsinky nemají snad ani tu polovinu obyvatel Prahy. Pokud se zaměřujete na hlavní města, tak třeba bohatý Bern nemá a nejspíš ani metro mít nebude.

0/0
8.5.2014 17:40

Z67d44e78n19ě85k 44S17k75ř86i40v87a70n 5114360199376

Jo, soustředil jsem se jen na hlavní města v Evropě. Jinak po Praze to byl Washington, Taškent, Charkov, Lyon, Amsterdam atd. To jen pro pana Reichela a jeho přitakávače, aby věděli, že jsme nebyli jedni z posledních ;-).

0/0
8.5.2014 17:57

T23o85m82á94š 29M22o57r25a43v40č31í39k 3237556943575

Žádná tragédie ani ostuda to není, ale jmenovat zde Lyon je tak trošku nefér, když naše Brno nemá a snad ani nikdy metro mít nebude.

0/0
8.5.2014 19:41

Z75d72e73n96ě50k 94S90k78ř35i87v90a13n 5574300829706

Lyon má 1,7 mil. obyvatel (s příměstskými částmi), Brno asi 0,5 mil., takže srovnávat můžeme jen to, že je to 2. největší město Francie. Ale věřte, že bych Brňákům metro přál. :-)

0/0
8.5.2014 20:15

R91o88b30e44r74t 62P72r55a85ž63á74k 4548236775610

Já snad ani ne.

+1/0
8.5.2014 22:58

T41o45m39á94š 38Z62e22m85a28n 3935138694405

Ještě lepší je zjistit si kolik km dálnic bylo rozestavěno před rokem 1948..

Pak ty čísla komunistické výstavby vypadají ještě titěrnější..

+2/0
8.5.2014 13:04

J31a54n 66S23a57l59o46m33o34n 4599820221985

Ono to bylo hlavně proto, že za komunistů se na dálnice z vysoka kašlalo. Důležitější pro ně byla masová doprava jako byla železnice a to hlavně pro těžké náklady, nikoli pro osobní přepravu. Prostě režim měl totálně jiné priority a proč stavět dálnice, když každý průmyslový podnik měl vlečku a do každé prdelky kde takový podnik byl vedla železnice.

0/0
8.5.2014 18:21

K27a20r85e30l 45E65n57d36l59e67r 3273350530175

Přesně. Představa, že se prakticky všechno bude vozit po silnicích, by tehdy každému připadala směšná.

0/0
8.5.2014 20:47

R79a13d11o50s70l92a41v 34K41l96a61u96d62a 5404378164842

To jsou ale kecy. Komunisty nemusím, ale to že se jim metro povedlo a rozhodně nebylo vybudováno "pozdě" to se jim upřít nedá. Fakt si nedokážu představit, jak by se dneska hloubil "trojúhelník" pod centrem, když vidíme co udělalo na severu céčko, na západě áčko a nikdo neví jestli někdy bude déčko. Dálnice jsou úplně jinej problém.

+1/0
8.5.2014 15:51

T56o82m38á44š 11M98o97r57a47v21č14í70k 3857486863135

Nikdo neví jestli bude Déčko? Asi jsem jediný, který to ví;-)

0/0
8.5.2014 17:36

J51a66n 30S33a19l21o28m67o92n 4789880671485

Asi jo :-)

0/0
8.5.2014 18:22

R12a27d97o53s81l70a52v 25K71l77a13u13d91a 5334818364622

Tak možná je vás víc, ale neví to ani GŘ DP. Ten si tedy myslí, že výstavba by mohla být zahájena v roce 2016. Ale neví kdo a hlavně z čeho to zaplatí. Na podzim jsou volby, takže co bude za dva roky je fakt v hvězdách.

0/0
8.5.2014 21:10

T54o57m73á93š 21M73o16r81a75v44č63í70k 3517326203395

Takže ví, že Déčko bude, jen neví kdy bude zahájena stavba?

0/0
8.5.2014 22:56

J19a44n 93S16a27l14o77m44o87n 4789870261295

Jasně a v oblasti "bytová výstavba" byli za socialismu naprosto totální brzda a mrazák ;-D. No až na takovou drobnost že na množství postavených bytů které tehdy byly, jsme se ani za 20 let nevzmohli, i když se jedná o "panelákové králíkárny".

0/0
8.5.2014 18:19

K26a87r45e40l 40E33n40d93l54e90r 3533900700165

Ve kterých se kupodivu po zateplení a výměně oken bydlí o hodně líp, než v novém sádrokartónu.

+1/0
8.5.2014 20:46

J36a87n 53S30a54l92o73m82o88n 4879300451505

Jj, také v takovém paneláku bydlím a je to fajn bydlení. :-) I když na rodinný domek to nikdy mít nebude, ale pokud chce člověk bydlet ve městě, tak neznám nic lepšího. :-)

0/0
8.5.2014 22:15

T79o39m16á41š 84M88o62r58a55v28č40í20k 3987786453645

To si dobře pamatuji, za minulého režimu bytů velká nadbytek, samý ležák a po revoluci čekací doby jak blázen. Aneb místní hantýrkou: "Zlatí komunisti, dnes by se žádný byt už nepostavil".

0/0
8.5.2014 20:58

T52o50m24á55š 96M51o55r43a57v43č33í54k 3437986573195

ý

0/0
8.5.2014 21:39

J94a82n 60S63a48l59o67m11o17n 4579790691225

No, o nadbytku bytů jsem nic nepsal. Pořadníky byly stále pořádně dlouhé a čekací doby taky, ale ono to bylo dost dáno tím, že byt chtěl prakticky kde kdo a nájmy byly prostě přijatelné. Navíc nájem ve "státním" byl velice přijatelný, v "dužstevním" to bylo o anuitu dražší, ale zase ten byt byl s dekretem, čili jako v osobním vlastnictví. A to nemluvím o bytech podnikových.

0/0
8.5.2014 22:11

T20o55m23á38š 28M45o46r16a88v52č38í82k 3717826503655

Tak vy jste psal, že jsme se za 20 let nevzmohli postavit dostatek bytů, přitom paradoxně oproti socialismu je dnes bytů přebytek. Chcete stavět víc nebo si stěžujete na nedostatek bytů? Třeba mi to vysvětlíte.

0/0
8.5.2014 22:18

J17a24n 56S69a31l25o25m28o80n 4269920811225

Bytů je přebytek jen proto, že pro valnou většinu lidí je ekonomicky neůnosné si je pořídit a tak bydlí tři a někdy i více generací v jednom bytě. Za socialismu by důchodce obývající byt 4+1 byl upozorněn, že by si byt měl vyměnit za menší a ten větší uvolnit nějaké rodině s dítětem. Jinak jsem chtěl upozornit na to, že z hlediska počtu postavených bytových jednotek (a to je prokazatelné z českého statictického úřadu) prostě dvacet let zaostáváme za socialismem a pokud bysme sza socialismu stavěli stejně jako dneska, tak dodnes všichni bydlíme někde ve společných bytech jako tomu bylo do padesátých let.

0/0
8.5.2014 22:24

T48o49m71á85š 31M47o86r19a26v25č62í20k 3127166393315

Dřív bydlelo více generací v jednom bytě i třeba kvůli čekačce anebo špatnému profilu, tak by mě zajímalo jaký "nedobrovolný" podíl to dělá dnes (prosím o odkaz), protože neznám žádný byt, kde by byly až 3 generace. Takže jste jen chtěl říct, že díky zaostávání se máme lépe než dřív? Asi těžko se strhne soutěž o to, kdo postaví více bytů, když je to tady samý ležák, tudíž vaši logiku nechápu8-o

0/0
8.5.2014 22:50

J80a75n 75S27a45l10o42m32o10n 4909940391945

Vyhledejte si to sám, budou to výsledky ze zčítání lidí, bytů a domů. :-)

0/0
8.5.2014 23:33

T57o12m51á64š 93M50o13r66a96v49č45í62k 3567906973925

Aha, takže vy něco tvrdíte a nevíte zda je to pravda a po mně chcete důkazy?

0/0
8.5.2014 23:42

J58a28n 18S85a95l98o49m27o64n 4769470161485

Ne, jen mě štve lenost lidí a chci být také trochu liný, třeba na dodávání veřejně přístupných odkazů. ;-D

0/0
9.5.2014 10:23

J85a40n 52S57a23l68o23m21o55n 4189650351645

A navíc za socialismu jsem neviděl jediného bezdomovce, pokud pominu některé více méně "pomatené" jedince. I pro člověka který bydlení ztratil třeba z důvodu rozvodu se našla nejdřív podniková ubytovna a pak i malý byt.

0/0
8.5.2014 22:26

T82o36m39á63š 87M19o44r38a50v71č85í53k 3987576613345

Za socialismu jsem na vesnici o 700 obyvatel vídával 3 bezdomovce, tudíž dát na mé zkušenosti, tak zde bylo bezdomovců více než dnes. Mě by jen zajímala statistika těch důvodů jak se stát bezdomovcem. Znám jen dobrovolné anebo zpité či feťáky. Znám lidi s obrovskými dluhy, rozvedené matky samoživitelky s mentálně postiženými dětmi, ale ani jeden z nich se nehodlá stát bezdomovcem.

0/0
8.5.2014 22:55

J98a27n 12S96a27l21o19m92o15n 4429310831815

700 obyvatel to je už městys a ne vesnice. :-) Já ve 25 000 městě neviděl bezdomovce ani jednoho a na vesnici jednoho "dobrovolného" co bydlel v maringotce, kterou dostal od družstva.

0/0
8.5.2014 23:32

T12o20m52á59š 40M25o22r86a10v87č38í70k 3207446683655

A co s tím? Takže jen domněnky nebo to bude mít nějaké vyuzlení se skvělým komunistou? P.S: Doporučuji vám zjistit si co je to vlastně "městys".

0/0
8.5.2014 23:50

J13a24n 20S60a85l55o89m62o38n 4479710271465

Nic. Je to jen protinázor proti tomu když se tvrdí že tehdy bylo VŠECHNO špatně. Nebylo a hotovo, tak jako dneska není VŠECHNO dobře.

0/0
9.5.2014 10:24

N57o55v86á59k 55M47i60r42o93s67l41a49v 3461979390729

Trocha matematiky do diskuse: 

Počet dnů mezi daty 9.5.1974 a 8.5.2014 je 14609, říkám já, Google i .XLS  ;-)

+4/0
8.5.2014 9:18

V35á17c75l50a36v 12R28o20s32e94n55b29e88r30g 6929527942497

Dáma s husou na obr. 41 by se už dneska nesvezla, podle současných přepravních podmínek musí být každé zvíře kromě psa v uzavřené přepravce...

+2/−1
8.5.2014 1:39

Z52d41e51n21ě63k 95S17k33ř18i56v77a21n 5484560609896

Věřím tomu, že svezla. V přepravním řádu je i to, že pes musí mít košík a být na vodítku. Na vodítku psy vídám, ale s košíkem? Minimálně. A nikdo to nekontroluje. Za těch oslavovaných 40 let jsem nikdy neviděl, že by někdo vyšel z kukaně a psa bez košíku vyloučil z přepravy.

Spíš by dnes bylo těžší sehnat tu husu. ;-D

+6/0
8.5.2014 14:07

R12o40m95a75n 20P54o36l75á36č60e90k 1410526730735

Když vidím ty fotky, tak si skoro nedokážu představit jak by taková stavba probíhala dnes třeba v oblasti Václavského náměstí.

+9/0
8.5.2014 0:59

A87l53e96x55a96n31d24r 52K78o42s12t93k71a 5429216559986

Jednoduše, nijak. Dnes by do toho kecali památkáři, eko a jiní aktivisté atd.

+27/0
8.5.2014 5:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.