Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zlevní vesmírné lety na desetinu? Zkoušky nové technologie se daří

Americká firma SpaceX chce desetinásobně zlevnit létání do vesmíru Její stroj by měl po vynesení nákladu sestoupit do atmosféry a přistát zpět na zemi na speciální podvozek. V dubnu provedla firma jednu z klíčových zkoušek měkkého přistání a na květen chystá další.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D77a38n 18R75u92b78í42n 4823953369

Privátní firmy by měli expendovat do Vesmíru. Mají na to daleko větší zdroje než tuneláři ze státních institucí R^

0/−1
2.5.2014 13:35

J10a39n 98V10á50c60l97a73v93í79k 3432306711309

Kez by, jenze krom specifickych trhu tam nahore neni moc co delat, takze firmy jako SpaceX do znacne miry zebraji o verejne penize u statnich instituci...

+1/0
3.5.2014 9:24

P43e97t62r 78Z54a30s10k57o36č15i31l 2335292518689

Máte tam "Loď Grasshoper", bože, samozřejmě to má být "Grasshopper", tedy kobylka (luční).

+2/0
2.5.2014 8:02

D98a90v13i35d 44S73a26l96c18e18r 8946430613721

Tak jdu na borůvky ať můžu letět taky :)

+1/0
2.5.2014 7:03

I20v17o 56J65a87n41á93č25e62k 8373743361512

Je škoda, že ten článek obsahuje spoustu nepřesností a chyb až nepravd.

+1/0
1.5.2014 18:20

M12a92t77o27u41š 56L15á94z87ň40o94v37s55k26ý10, 54T70e58c86h47n84e26t97.74c66z

Tak si je nenechá ještě pro sebe! Za kritiku autora vám určitě bran nehrozí,neni se čeho bát...

+3/0
1.5.2014 19:58

M40a19t74o82u38š 74L59á17z31ň23o14v39s90k63ý86, 56T76e32c76h60n38e41t25.92c70z

... tak si je nenechávejte pro sebe... (autokorekce se musí hlídat)

+1/0
1.5.2014 20:38

I90v78o 87J88a66n85á94č13e59k 8103463401222

Není zde dostatek místa.

1. Pokud první stupeň stojí asi 60-70% ceny, tak je jasné, že nejde lety zlevnit desetinásobně. Ano, SpaceX to možná píše, ale když se nad tím zamyslíte, tak to zatím není reálné. To samé platí pro větu "cena by mohla klesnout až o řád".

2. Zvážil bych použití slova podvozek, myslím si, že se sem skutečně nehodí.

3. Vidím, že miliardy korun již byly opraveny.

4. Ten cíl 10% dnešní ceny platí pro případ, že vyřeší i návrat druhého stupně, ale o tom v článku není ani slovo a čtenář pak logicky nechápe jak by to mohli takhle slevnit.

5. Snížení nosntosti storje o 30%? Zajímalo by mě, kde jste to našel, já nikde takovou informaci nezaznamenal. Ty nohy jsou lehké a v celkové hmotnosti skoro nahrají roli a přesně takové prohlášení vydala samotná NASA, která souhlasila s jejich instalací při startu Dragonu. 6. Změnil bych text u předchozího testu, nejdříve došlo palivo, ale v další větě je napsáno, že nedošlo, ale bylo odstředivou silou vytlačeno na boky nádrží. 7. Dále píšete o počasí a vyzvednutí prvního stupně. Z článku to vypadá, že byl vyzvednut a záznam z něj stažen, ale to je nesmysl. Stupeň se díky počasí rozlomil a potopil, záznam je z letadla, které přebíralo telemetrii a data byla ve velmi španté kvalitě. Takže asi takhle, podle mého názoru je to fakt na celkovou opravu, zvažete to, prosím. Děkuji.

+2/0
2.5.2014 10:35

I59v64o 45J29a34n12á95č24e79k 8943983891172

Nějak vám zlobí odstavce...

0/−1
2.5.2014 10:36

M93a31t23o37u98š 93L80á22z46ň95o70v28s64k36ý19, 36T40e62c49h26n64e71t21.25c19z

Díky za poznámky. Budu se držet Vašeho číslování:

1. O poklesu cen mám na řádově miliony můžeme mít svoje pochybnosti, ale v článku je výslovně napsáno, že jde o odhad SpaceX. V jejímž zájmu je samozřejmě možné úspory nadsadit, na druhou stranu se s nimi těžko můžu přít, když SpaceX ví o téhle problematice podstatně více než já. Navíc firma zatím poměrně úspěšně plní sliby, které dříve dávala, a které (i mně) přišly leckdy nereálné...

2. Výraz podvozek mi přišel srozumitelný, protože přibližuje funkci zařízení, přitom jeho přesná podoba je v článku vysvětlená.

3. To byla samozřejmě chyba.

4. Máte pravdu, to je matoucí. Z textu to vypadá, že cena závisí jen od zvládnutí návratu I. stupně, ale těch opatření má být více. Změním to v textu.

5. Údaj o snížení hmotnosti je od SpaceX. Musk to řekl několikrát např.: http://www.popularmechanics.com/science/space/rockets/musk-spacex-now-has-all-the-pieces-for-reusable-rockets-15985616 6. To mi přijde v pořádku. Palivo bylo na palubě, ale samotným motorům došlo. 7. Máte pravdu, to je v článku špatně. Nepřijde mi to na celkovou opravdu, v podstatě jde o dvě věci, které je nutné opravit, což pod článek samozřejmě napíšu. Ještě jednou děkuji za postřehy a upozornění.

+1/−1
2.5.2014 17:05

A48l42e58x72a51n31d19r 96K28o90s80t83k65a 5359236819296

Viděl bych to tak, že hláška o možnosti vynechat nákladné a zdlouhavé opravy je víceméně propaganda. Nepochybně by i v případě dokonale hladkého přistání byla nutná zevrubná kontrola, odzkoušení atd. Ale pravda, patrně s delší praxí by to šlo zkrátit na něco jako je předletová prohlídka letadla.

+3/0
1.5.2014 18:03

A14n44t45o46n18í61n 96Š67t64e59f52k51a 3181472469192

myslím, že kvalitativně je to uplně jinde, když první stupeň přistane na všechny čtyři

0/−1
2.5.2014 15:08

M67a71r50t39i35n 17V70o62k91o13u19n 9718733433866

pri prvnich par pristanich urcite ano, ale pokud se pri opakovanych zkouskach ukaze, ze to je vicemene zbytecne, tak by slo velmi zrychlit a zlevnit. Dobre je srovnani s dopravnimi letadly, ktere Elon Musk rad pouziva: sice se po kazdem pristani kontroluji, ale nemusi se postavit cele znovu :)

+1/0
13.5.2014 17:08

M55a90r80t64i40n 50R50a40k79o61u15š 5852711661555

Vesmírná turistika i s pobytem nestojí miliardy korun. V technetu by se lhát nemělo. Jinak dobrý článek.

1. Dennis Tito (60), USA, 2001, 9 dní, 20 mil. USD

2. Mark Shuttleworth (28), JAR, 2002, 11 dní, 20 mil. USD

3. Gregory Olsen (59), USA, 2005, 11 dní, 20 mil. USD

4. Anousheh Ansariová (40), USA/Írán, 2006, 12 dní, 20 mil. USD

5. Charles Simonyi (58), USA/Maď., 2007, 15 dní, 25 mil. USD a 2009 14 dní 35 mil. USD 6. Richard Garriott (47), USA/Brit., 2008, 12 dní, 35 mil. USD 7. Guy Laliberté (50), Kanada, 2009, 12 dní, 35 mil. USD

+2/0
1.5.2014 14:59

M20a53t43o74u96š 63L71á52z92ň95o72v82s53k15ý52, 35T92e31c71h96n59e36t81.15c68z

Mate pravdu,opravdu je tam v cenách při turisty chyba o rad! Děkuji za upozorněni, opravím to.

+3/0
1.5.2014 19:57

P26e41t69r 77M30o31t98y95č45k92a 2642378980459

Tak to je fajn. Přistání bylo úspěšné, ale na místě nebyl nikdo, kdo by to dokázal natočit alespoň na mobil. Přistání bylo natolik úspěšné, že palubní počítač pak fungoval jen osm sekund. A bylo to vše tak úspěšné, že následné záznamy byly natolik poškozené, že na nich není poznat, zda jde o záběry přistání, nebo pohled do mixeru. Netušil jsem, že se dnes podobné záznamy dělají stále na film, protože kdyby to byl elektronický záznam, dovolím si tvrdit, že ten by dnes i na trhu běžně dostupné technologie dokázaly ochránit před poškozením i několik hodin v přímém ohni.

Chápu, že ta firma potřebuje investory a myslím, že tím je také dána snaha všechno malovat z zářivých barvách. Nicméně, pokud ani nedokáží zaznamenat podobný experiment, nevsadil bych na ně ani cent.

+4/−4
1.5.2014 11:58

O66n67d95ř34e37j 35Š21i63m98e69k 5953822707388

Prosím Vám, než něco napíšete, tak si o tom něco nastudujte. Než je začnete shazovat, tak si zjistěte, jak na tom skutečně jsou. To, že není jeden záznam z plánovaného pádu do moře, ještě neznamená, že nejsou jiné, z jiných testů a k tomu v HD! Na youtube tam toho je celkem dost. Jinak firma SpaceX je v tuto chvíli jediná, která něco vyvíjí(Číňané, Indové a Rusové nevyvíjí, pouze recyklují) a má skutečné nové technologie. Také "přetáhla" většinu vývojářů z NASA.

+3/−2
1.5.2014 12:17

J80a31n 11V74á72c74l73a86v18í22k 3862976921859

Vyviji, recykluji ... docela silna slova :-)

+2/0
1.5.2014 12:32

O20n49d24ř47e10j 29Š16i42m51e18k 5663982357498

Indové a Číňani nakupují od Rusů recyklovaný Sojuz(jak loď, tak i nosnou raketu) a ten se dá označit jako z "pravěku". Kromě modernizace řídících jednotek se jedná o design z 60tých let. Do dnešního dne došlo k minimálním úpravám na čemkoliv. Ano, jedná se o lety tak ověřenou technologii, že se může říct, že to je to nejbezpečnější, co do vesmíru létá, ale od té doby Rusové nevyvinuly nic převratného(Buran opravdu nepočítám).

+2/0
1.5.2014 17:38

J19a92n 97V92á63c11l80a73v24í91k 3922806871229

Indove a Cinani nakupuji Soyuzy? A ja mel pocit, ze Cinane pouzivaji motory na UDMH, ktere z ruskych raket pouziva Proton, a Indove krom motoru na UDMH hodne pouzivaji jeste stupne na pevna paliva, takze treba GSLV III, se kterym se pocita pro lety s posadkou, vypada spis jako Ariane 5.

+1/0
1.5.2014 19:43

P49e37t27r 77M59a55r84š43o56u89n 5145608246676

přesně tak, jedná se jen o motory, které jsou mimochodem několikrát zdokonalené, takže o tom, že by neprobíhal vývoj jak tvrdí, si uděláme představu sami.

+1/0
1.5.2014 22:29

K32l63e18m74e60n67t 12W92a98l10l 8317477427468

no ale roura je to pořád stejná, ten design od 60 let rusové nezměnili  :-)

0/−1
2.5.2014 0:15

J34a31k54u29b 41M93a91t23o90u88š 3495792632753

Je celkem těžké zaznamenat přistání, když muže přistát kdekoliv na ploše o rozměru stovek kilometrů čtverečních.

To přístroje fungovali 8 vteřin po přistání jasně značí že modul přistál natolik šetrně že fungovali a že je zřejmě opomenuli dostatečně zabezpečit proti mořské vodě.

+4/0
1.5.2014 12:24

P46e18t87r 13M85a22r50š59o83u28n 5295298196556

jo, to je jen detail, plánované přistání na vodu a nezabezpečíme to proti vodě. jo to je jen prkotina. až to příště poletí, copak tam zase JEN zapomeneme udělat?.... ;-)

+1/0
1.5.2014 14:04

J37a27k55u22b 23M48a18t35o44u84š 3295302742183

Je nepravděpodobné že na to zapomněli. Spíš se izolace poškodila (během přistání či letu.

+1/0
1.5.2014 16:43

V72á29c35l79a14v 36Č56e90r21m28á61k 4293940747474

To video je nejspíš jenom v takové kvalitě, která se z rakety zvládla přenést vzduchem. Zařízení, které to natáčelo, momentákně leží s celým prvním stupněm na dně oceánu. Jestli se jim to povede vyzvednout, tak se třeba dočkáme i lepšího videa.

A pro pana Maršouna s tím zabezpečením proti vodě: ono to má přistávat na suchou zem, mimo jiné právě proto, aby nemuseli řešit odolnost proti mořské vodě. Tohle byl jenom test a nikdo jim asi nedovolí s tím pokusně přistávat do nějaké zajímavé oblasti (třeba zpátky k místu startu).

+2/−1
1.5.2014 16:22

P36e10t21r 83M46a84r72š42o37u66n 5255668206726

ale prosím vás, právě proto na to poukazuji. ano byl to test. a jak píše první příspěvek, má trochu pravdy v tom, že dokud neuvidím neuvěřím. A na záznamu úspěchu by měla logicky společnost zájem, protože jde o prestiž a získání sponzoringu (a to platí jak pro soukromníka, tak pro státní aparát, kdy chcete vlastně dotaci, proto předvádíte, že vám to funguje, že) 

Proto mi můžete vysvětlit k čemu by tam byla kamera, kterou by tam namontovali na monitorování přistání na souši, když veděli, že pokusně budou přistávat na moře? nebo nemít natáčení vyřešeno tak, abych ho mohl použít? (nečekám, že se mi to v moři potopí?);-) Ta kamera je na tom jistě to nejlevnější.

ale já z toho kovbojku nedělám, stejně jako je jasné, že jim záznam prostě nevyšel, tak to nemusí znamenat že přistání nevyšlo. Ale na druhou stranu jak tu pro ně argumentují jiní... já bych z nich nedělal ani bohy technologie...

+2/0
1.5.2014 22:27

A13n82t64o47n41í85n 63Š91t49e25f82k97a 3461162369602

omylem jsem Vám dal plus....pokusná přistání na pevnině na všechny čtyři můžete vidět na YT, tohle byl reálný návrat stupně, s pokusným reálným bržděním. Oni postupují krok za krokem a velmi efektivně, postupně skládají a přikládají jednu technologii za druhou.

0/−1
2.5.2014 15:18

V93á53c43l87a18v 84Č18e45r38m32á10k 4853970237874

Trochu čáru přes rozpočet jim udělalo i počasí, způsobilo problémy lodím a letadlům které to měly sledovat.

Bohy z nich nikdo nedělá, ale podle mne jsou mometálně rozjetí nejlépe. Osobně ještě čekám, co předvedou Reaction Engines se Skylonem, ale tam je to ještě asi na dolouho trať.

0/0
4.5.2014 13:32

V69á46c27l17a45v 95Č80e62r87m82á43k 4593940117474

... dlouhou ...

+1/0
4.5.2014 13:32

I48v65o 16J75a72n71á33č32e64k 8283733281182

Pane Motyčka vycházíte z článku, který nepíše pravdu a navíc pak sám máte velice mylné představy o SpaceX, takže celý váš příspěvek vyzněl dost hloupě.

+1/0
1.5.2014 18:22

J18i85ř77í 93K36o37c22u61r29e97k 6905634225898

Jo v oceánu čekají stovky lidí s voděodolným mobilem, aby přistání natočili a pak doplavali pár set metrů ke břehu. Ti majetnější nepotřebují nutně voděodolný mobil, protože tam dopádlovali na kánoi. A pak tam taky by mastňáci s motorovým člunem.

Boha jeho, oceán není štěchovická přehrada!

0/−1
2.5.2014 11:11
Foto

M54i14r73o34s22l44a90v 83S43t79e31i49n26e46r 6238624883705

Zatím se z důvodů nižších nákladů používaly ruské rakety z Bajkonuru. Potom, co Putin opět spustil studenou válku, je to už z politických důvodů neúnosné.

Nepochybně proto roste tlak na vývoj v USA- také z vojenského hlediska je zahuštění sítě satelitů důležitý úkol. Příští válka bude s Ruskem a odehraje se především ve vesmíru. Zatím není jasné, zda se k válečným štváčům přidá třeba Čína nebo Severní Korea. Persie má zájem spíše o arabský svět, s Rusy bude sotva mít společné zájmy- jedině snad zničení USA a Izraele.

+1/−4
1.5.2014 11:53

P76e72t53r 12M15a48r33š67o87u84n 5285678246226

jojo tak ať koukaj z politických důvodů vrátit i ruské motory ;-D;-D;-D

+1/−2
1.5.2014 11:59

J60a80n 77V27á89c93l61a83v26í34k 3512966721859

Pokud Rusove nebudou potrebovat dolary, tak at je prestanou americkym firmam prodavat.

+3/0
1.5.2014 12:07

P21e75t48r 65M19a29r86š48o46u51n 5985348106546

pán mluvil o politických důvodech, proto se musím smát... (protože to motory potřebuje jak rusko kvůli zisku, tak usa, kvuli letům...)

+2/0
1.5.2014 12:10

J55a15n 64V75á64c18l88a44v67í95k 3712936191919

ULA ma zasobu motoru pro Atlas V na 2,5 roku a na Delta 4 s americkymi motory by to nemelo vliv.

V pripade Ruska nejde jen o samotne prijmy za prodej motoru ale i o udrzovani vyrobnich kapacit.

+1/0
1.5.2014 12:46

P55e29t59r 17M74o47t56y21č46k62a 2572938340219

Nerozumím, proč i sem musíte plést tu svou hloupou, černobílou, politickou propagandu, která je navíc úplně zcestná a nesmyslná. Reálný svět totiž funguje úplně jinak, než jste si vy přečetl v novinách.

+7/0
1.5.2014 12:06

J35a27n 64V92á16c37l21a68v75í41k 3632956751189

Na druhou stranu americke urady uz nejakou dobu neudeluji vyvozni licence na satelitni techniku pro starty v Rusku, Kazachstanu a nejspis i na ruskymi firmami vlastnene namorni platforme Ocean Odyssey, coz muze znamenat obrovsky problem pro satelitni operatory a Rusko.

+2/0
1.5.2014 12:17

O51n93d24ř20e93j 91Š26i90m91e58k 5613962437688

Vývoj nových nosičů nezačal letos po Krymu, ale je to otázkou několika let, kdy se rozhodlo, že raketoplány jdou do hrobu a je potřeba zlevnit.

+4/0
1.5.2014 12:19

J12o27s69e83f 77V98a41l77a 9170113123643

Rakety z Bajkonuru se pouzivaji proto, ze po Saturnu V z ruky konstruktera v. Brauna USA nemely zajem stavet dalsi megalomanske nosne rakety, zatimco Rusove meli nosice jako Energia zabudovane ve vojenskem programu a taky odsud financovane. Dokonce udajne USA nakupovaly pro vlastni potrebu raketove motory od Rusu ve velkem (nosice Atlas ?). Coz je docela legracni, protoze kdyby USA nepostavily v. Brauna az do r. 1960 na vedlejsi kolej, tak mohly mit vsechno-vyvoj ruskych motoru zalozili prakticky jenom nemecti zajatci ( technici z Nordhausenu a okoli, KZ Dora), cili blizci von Braunovi spolupracovnici. Jinak konkurenceschopny, ale poruchovy nosic ma ESA (Ariane) a co se tyce satelitu, tak treba evropsky navigacni system Galileo se ma letos uz konecne spustit

+2/−3
1.5.2014 12:21

J44a60n 83V74á21c51l79a13v93í68k 3422836391289

Rakety z Bajkonuru se pouzivaji, protoze diky obrovske frekvenci letu dokazou Rusove stlacit cenu dostatecne nizko.

Ariane V ma 59 uspesnych startu v rade a je to jeden z nejspolehlivejsich nosicu na svete.

+1/0
1.5.2014 13:01

J27o43s34e15f 40V18a92l51a 9650573703793

P.S. "pristi valka" nebude mezi Ruskem a USA - nemaji o co valcit. To ze Rusove bez vnejsiho nepritele nemuzou zit, je je fakt, ale take fakt smesne. S Nemci jako s uhlavnimi neprateli se dneska kamaradi Rusko vic nez s USA jako s byvalym uhlavnim spojencem. Zakladni mista konfliktu jsou v nejblizsich 10-20 letech cinsko-ruska hranice na Sibiri ( pristup Ciny k mineralnimu bohatstvi Sibire, japonske more (Severni Korea a Cina proti Japonsku) eventuelne cinske more smerem na Indonesii a potom stredozemni more (konflikt s. Afrika proti jizni Evrope ) - tlak chudych africkych statu podporovanych staty arabskeho blizkeho vychodu. USA nemaji v zadnem konfliktu ani nejmensi zajem.......

+1/−1
1.5.2014 12:48

P27e76t75r 73M85a23r18š39o57u65n 5175278476206

...mají, zájem prodat vojenskou techniku ;-D

+1/0
1.5.2014 14:07

J40o73s43e84f 85V53a58l80a 9960523113693

to ovsem nema s nejakou polarizaci nic spolecneho - prodat se da priteli i nepriteli, jenomze vetsina tech vyse jmenovanych statu je na americke "cerne" listine

0/−1
1.5.2014 14:40

P92e70t91r 93M36a13r40š33o13u37n 5305818286746

s tím souhlasím, proto samozřejmě budou mít o případný konflikt zájem, ale jejím jedno kde se odehraje ;-) A když půjde o to prodat, nedělám si iluze, že se to nějak k těm na listině dostane vždycky ;-)

0/0
1.5.2014 22:34

I10v69o 61U36r17b66á30n90e62k 2766317717

Putin spustil studenou válku...??? Ale no tak...

+2/0
1.5.2014 21:36

J84i35ř67í 94K77o30c84u53r24e67k 6645704805238

Kauzalita a čas jsou pro demagogy naprosto zbytečnými pojmy, například: Cortéz byl občanem USA, proto je potřeba dnešním amíkům vyčítat jeho činy.

0/−1
2.5.2014 11:18

J16o85z24e13f 53K61o66s20t53e88l29a70n44s43k48ý 8125182249726

Pán Steiner, vy máte Slovník ako  v komunistických 50. rokov (studená voja, váleční štváči, zničenie USA). Zdá sa, že čo sa raz človek naučí, už nezabúda...:-(

Amíci používajú ruské rakety z jednoduchého dôvodu - po 2 haváriách sa raketoplány poroučeli do múzea a inú náhradu za ne nemajú. Ukazuje sa, že tie staré ruské "vykopávky" sú stále použiteľné.

+1/0
2.5.2014 6:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.