Diskuse k článku

Zlevní vesmírné lety na desetinu? Zkoušky nové technologie se daří

Americká firma SpaceX chce desetinásobně zlevnit létání do vesmíru Její stroj by měl po vynesení nákladu sestoupit do atmosféry a přistát zpět na zemi na speciální podvozek. V dubnu provedla firma jednu z klíčových zkoušek měkkého přistání a na květen chystá další.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D34a96n 96R24u95b24í57n 4953873769

Privátní firmy by měli expendovat do Vesmíru. Mají na to daleko větší zdroje než tuneláři ze státních institucí R^

0/−1
2.5.2014 13:35

J59a46n 25V12á54c24l48a71v83í56k 3852156221309

Kez by, jenze krom specifickych trhu tam nahore neni moc co delat, takze firmy jako SpaceX do znacne miry zebraji o verejne penize u statnich instituci...

+1/0
3.5.2014 9:24

P65e51t97r 26Z71a58s81k95o90č24i66l 2895602378759

Máte tam "Loď Grasshoper", bože, samozřejmě to má být "Grasshopper", tedy kobylka (luční).

+2/0
2.5.2014 8:02

D13a52v55i41d 58S27a12l51c36e36r 8296590153211

Tak jdu na borůvky ať můžu letět taky :)

+1/0
2.5.2014 7:03

I34v22o 50J49a20n18á83č93e90k 8533893591872

Je škoda, že ten článek obsahuje spoustu nepřesností a chyb až nepravd.

+1/0
1.5.2014 18:20

M30a31t55o75u40š 18L55á64z47ň85o35v91s43k71ý47, 66T72e21c90h48n48e85t52.51c21z

Tak si je nenechá ještě pro sebe! Za kritiku autora vám určitě bran nehrozí,neni se čeho bát...

+3/0
1.5.2014 19:58

M55a80t81o98u22š 30L31á28z22ň42o85v26s95k87ý25, 81T35e13c42h37n81e78t49.43c33z

... tak si je nenechávejte pro sebe... (autokorekce se musí hlídat)

+1/0
1.5.2014 20:38

I88v92o 98J66a14n20á54č73e71k 8203643881642

Není zde dostatek místa.

1. Pokud první stupeň stojí asi 60-70% ceny, tak je jasné, že nejde lety zlevnit desetinásobně. Ano, SpaceX to možná píše, ale když se nad tím zamyslíte, tak to zatím není reálné. To samé platí pro větu "cena by mohla klesnout až o řád".

2. Zvážil bych použití slova podvozek, myslím si, že se sem skutečně nehodí.

3. Vidím, že miliardy korun již byly opraveny.

4. Ten cíl 10% dnešní ceny platí pro případ, že vyřeší i návrat druhého stupně, ale o tom v článku není ani slovo a čtenář pak logicky nechápe jak by to mohli takhle slevnit.

5. Snížení nosntosti storje o 30%? Zajímalo by mě, kde jste to našel, já nikde takovou informaci nezaznamenal. Ty nohy jsou lehké a v celkové hmotnosti skoro nahrají roli a přesně takové prohlášení vydala samotná NASA, která souhlasila s jejich instalací při startu Dragonu. 6. Změnil bych text u předchozího testu, nejdříve došlo palivo, ale v další větě je napsáno, že nedošlo, ale bylo odstředivou silou vytlačeno na boky nádrží. 7. Dále píšete o počasí a vyzvednutí prvního stupně. Z článku to vypadá, že byl vyzvednut a záznam z něj stažen, ale to je nesmysl. Stupeň se díky počasí rozlomil a potopil, záznam je z letadla, které přebíralo telemetrii a data byla ve velmi španté kvalitě. Takže asi takhle, podle mého názoru je to fakt na celkovou opravu, zvažete to, prosím. Děkuji.

+2/0
2.5.2014 10:35

I91v64o 72J79a52n38á47č15e66k 8353573501312

Nějak vám zlobí odstavce...

0/−1
2.5.2014 10:36

M36a25t97o42u68š 33L85á83z62ň74o59v33s46k91ý45, 62T91e52c26h88n90e87t36.56c37z

Díky za poznámky. Budu se držet Vašeho číslování:

1. O poklesu cen mám na řádově miliony můžeme mít svoje pochybnosti, ale v článku je výslovně napsáno, že jde o odhad SpaceX. V jejímž zájmu je samozřejmě možné úspory nadsadit, na druhou stranu se s nimi těžko můžu přít, když SpaceX ví o téhle problematice podstatně více než já. Navíc firma zatím poměrně úspěšně plní sliby, které dříve dávala, a které (i mně) přišly leckdy nereálné...

2. Výraz podvozek mi přišel srozumitelný, protože přibližuje funkci zařízení, přitom jeho přesná podoba je v článku vysvětlená.

3. To byla samozřejmě chyba.

4. Máte pravdu, to je matoucí. Z textu to vypadá, že cena závisí jen od zvládnutí návratu I. stupně, ale těch opatření má být více. Změním to v textu.

5. Údaj o snížení hmotnosti je od SpaceX. Musk to řekl několikrát např.: http://www.popularmechanics.com/science/space/rockets/musk-spacex-now-has-all-the-pieces-for-reusable-rockets-15985616 6. To mi přijde v pořádku. Palivo bylo na palubě, ale samotným motorům došlo. 7. Máte pravdu, to je v článku špatně. Nepřijde mi to na celkovou opravdu, v podstatě jde o dvě věci, které je nutné opravit, což pod článek samozřejmě napíšu. Ještě jednou děkuji za postřehy a upozornění.

+1/−1
2.5.2014 17:05

A63l41e64x63a43n32d64r 92K29o34s51t18k79a 5339336429946

Viděl bych to tak, že hláška o možnosti vynechat nákladné a zdlouhavé opravy je víceméně propaganda. Nepochybně by i v případě dokonale hladkého přistání byla nutná zevrubná kontrola, odzkoušení atd. Ale pravda, patrně s delší praxí by to šlo zkrátit na něco jako je předletová prohlídka letadla.

+3/0
1.5.2014 18:03

A62n60t77o52n20í40n 11Š81t74e61f49k38a 3921302299882

myslím, že kvalitativně je to uplně jinde, když první stupeň přistane na všechny čtyři

0/−1
2.5.2014 15:08

M55a17r68t42i84n 70V29o93k90o14u97n 9438393653346

pri prvnich par pristanich urcite ano, ale pokud se pri opakovanych zkouskach ukaze, ze to je vicemene zbytecne, tak by slo velmi zrychlit a zlevnit. Dobre je srovnani s dopravnimi letadly, ktere Elon Musk rad pouziva: sice se po kazdem pristani kontroluji, ale nemusi se postavit cele znovu :)

+1/0
13.5.2014 17:08

M74a33r87t83i34n 85R41a87k16o94u53š 5662511811465

Vesmírná turistika i s pobytem nestojí miliardy korun. V technetu by se lhát nemělo. Jinak dobrý článek.

1. Dennis Tito (60), USA, 2001, 9 dní, 20 mil. USD

2. Mark Shuttleworth (28), JAR, 2002, 11 dní, 20 mil. USD

3. Gregory Olsen (59), USA, 2005, 11 dní, 20 mil. USD

4. Anousheh Ansariová (40), USA/Írán, 2006, 12 dní, 20 mil. USD

5. Charles Simonyi (58), USA/Maď., 2007, 15 dní, 25 mil. USD a 2009 14 dní 35 mil. USD 6. Richard Garriott (47), USA/Brit., 2008, 12 dní, 35 mil. USD 7. Guy Laliberté (50), Kanada, 2009, 12 dní, 35 mil. USD

+2/0
1.5.2014 14:59

M78a15t91o22u84š 85L74á28z83ň97o61v65s43k29ý34, 68T80e47c35h39n11e87t65.39c18z

Mate pravdu,opravdu je tam v cenách při turisty chyba o rad! Děkuji za upozorněni, opravím to.

+3/0
1.5.2014 19:57

P71e81t81r 11M96o63t34y49č34k61a 2252958600609

Tak to je fajn. Přistání bylo úspěšné, ale na místě nebyl nikdo, kdo by to dokázal natočit alespoň na mobil. Přistání bylo natolik úspěšné, že palubní počítač pak fungoval jen osm sekund. A bylo to vše tak úspěšné, že následné záznamy byly natolik poškozené, že na nich není poznat, zda jde o záběry přistání, nebo pohled do mixeru. Netušil jsem, že se dnes podobné záznamy dělají stále na film, protože kdyby to byl elektronický záznam, dovolím si tvrdit, že ten by dnes i na trhu běžně dostupné technologie dokázaly ochránit před poškozením i několik hodin v přímém ohni.

Chápu, že ta firma potřebuje investory a myslím, že tím je také dána snaha všechno malovat z zářivých barvách. Nicméně, pokud ani nedokáží zaznamenat podobný experiment, nevsadil bych na ně ani cent.

+4/−4
1.5.2014 11:58

O41n61d48ř11e19j 16Š11i43m36e49k 5603342417828

Prosím Vám, než něco napíšete, tak si o tom něco nastudujte. Než je začnete shazovat, tak si zjistěte, jak na tom skutečně jsou. To, že není jeden záznam z plánovaného pádu do moře, ještě neznamená, že nejsou jiné, z jiných testů a k tomu v HD! Na youtube tam toho je celkem dost. Jinak firma SpaceX je v tuto chvíli jediná, která něco vyvíjí(Číňané, Indové a Rusové nevyvíjí, pouze recyklují) a má skutečné nové technologie. Také "přetáhla" většinu vývojářů z NASA.

+3/−2
1.5.2014 12:17

J11a98n 52V74á90c33l28a56v65í56k 3112256601689

Vyviji, recykluji ... docela silna slova :-)

+2/0
1.5.2014 12:32

O78n93d84ř44e29j 31Š38i77m49e56k 5133892167618

Indové a Číňani nakupují od Rusů recyklovaný Sojuz(jak loď, tak i nosnou raketu) a ten se dá označit jako z "pravěku". Kromě modernizace řídících jednotek se jedná o design z 60tých let. Do dnešního dne došlo k minimálním úpravám na čemkoliv. Ano, jedná se o lety tak ověřenou technologii, že se může říct, že to je to nejbezpečnější, co do vesmíru létá, ale od té doby Rusové nevyvinuly nic převratného(Buran opravdu nepočítám).

+2/0
1.5.2014 17:38

J75a79n 66V69á23c72l24a91v78í24k 3962186841499

Indove a Cinani nakupuji Soyuzy? A ja mel pocit, ze Cinane pouzivaji motory na UDMH, ktere z ruskych raket pouziva Proton, a Indove krom motoru na UDMH hodne pouzivaji jeste stupne na pevna paliva, takze treba GSLV III, se kterym se pocita pro lety s posadkou, vypada spis jako Ariane 5.

+1/0
1.5.2014 19:43

P38e29t54r 52M59a10r27š75o80u81n 5405568476806

přesně tak, jedná se jen o motory, které jsou mimochodem několikrát zdokonalené, takže o tom, že by neprobíhal vývoj jak tvrdí, si uděláme představu sami.

+1/0
1.5.2014 22:29

K76l23e96m51e76n25t 65W58a93l35l 8447927977648

no ale roura je to pořád stejná, ten design od 60 let rusové nezměnili  :-)

0/−1
2.5.2014 0:15

J31a69k51u50b 16M41a69t63o17u74š 3705612192263

Je celkem těžké zaznamenat přistání, když muže přistát kdekoliv na ploše o rozměru stovek kilometrů čtverečních.

To přístroje fungovali 8 vteřin po přistání jasně značí že modul přistál natolik šetrně že fungovali a že je zřejmě opomenuli dostatečně zabezpečit proti mořské vodě.

+4/0
1.5.2014 12:24

P79e49t93r 42M90a83r45š40o42u29n 5935878976616

jo, to je jen detail, plánované přistání na vodu a nezabezpečíme to proti vodě. jo to je jen prkotina. až to příště poletí, copak tam zase JEN zapomeneme udělat?.... ;-)

+1/0
1.5.2014 14:04

J14a87k93u64b 73M82a81t81o27u19š 3865942402693

Je nepravděpodobné že na to zapomněli. Spíš se izolace poškodila (během přistání či letu.

+1/0
1.5.2014 16:43

V81á37c86l69a50v 94Č95e84r19m63á53k 4133310397844

To video je nejspíš jenom v takové kvalitě, která se z rakety zvládla přenést vzduchem. Zařízení, které to natáčelo, momentákně leží s celým prvním stupněm na dně oceánu. Jestli se jim to povede vyzvednout, tak se třeba dočkáme i lepšího videa.

A pro pana Maršouna s tím zabezpečením proti vodě: ono to má přistávat na suchou zem, mimo jiné právě proto, aby nemuseli řešit odolnost proti mořské vodě. Tohle byl jenom test a nikdo jim asi nedovolí s tím pokusně přistávat do nějaké zajímavé oblasti (třeba zpátky k místu startu).

+2/−1
1.5.2014 16:22

P16e19t73r 22M75a75r19š23o66u72n 5245608156656

ale prosím vás, právě proto na to poukazuji. ano byl to test. a jak píše první příspěvek, má trochu pravdy v tom, že dokud neuvidím neuvěřím. A na záznamu úspěchu by měla logicky společnost zájem, protože jde o prestiž a získání sponzoringu (a to platí jak pro soukromníka, tak pro státní aparát, kdy chcete vlastně dotaci, proto předvádíte, že vám to funguje, že) 

Proto mi můžete vysvětlit k čemu by tam byla kamera, kterou by tam namontovali na monitorování přistání na souši, když veděli, že pokusně budou přistávat na moře? nebo nemít natáčení vyřešeno tak, abych ho mohl použít? (nečekám, že se mi to v moři potopí?);-) Ta kamera je na tom jistě to nejlevnější.

ale já z toho kovbojku nedělám, stejně jako je jasné, že jim záznam prostě nevyšel, tak to nemusí znamenat že přistání nevyšlo. Ale na druhou stranu jak tu pro ně argumentují jiní... já bych z nich nedělal ani bohy technologie...

+2/0
1.5.2014 22:27

A21n60t72o74n58í44n 12Š58t21e59f20k91a 3621922969792

omylem jsem Vám dal plus....pokusná přistání na pevnině na všechny čtyři můžete vidět na YT, tohle byl reálný návrat stupně, s pokusným reálným bržděním. Oni postupují krok za krokem a velmi efektivně, postupně skládají a přikládají jednu technologii za druhou.

0/−1
2.5.2014 15:18

V64á28c38l77a94v 78Č11e88r30m95á69k 4603210597374

Trochu čáru přes rozpočet jim udělalo i počasí, způsobilo problémy lodím a letadlům které to měly sledovat.

Bohy z nich nikdo nedělá, ale podle mne jsou mometálně rozjetí nejlépe. Osobně ještě čekám, co předvedou Reaction Engines se Skylonem, ale tam je to ještě asi na dolouho trať.

0/0
4.5.2014 13:32

V37á33c69l57a58v 86Č90e70r66m20á57k 4743710627634

... dlouhou ...

+1/0
4.5.2014 13:32

I25v97o 30J13a79n27á80č49e46k 8823813771952

Pane Motyčka vycházíte z článku, který nepíše pravdu a navíc pak sám máte velice mylné představy o SpaceX, takže celý váš příspěvek vyzněl dost hloupě.

+1/0
1.5.2014 18:22

J56i55ř80í 61K51o98c97u41r35e64k 6735204175698

Jo v oceánu čekají stovky lidí s voděodolným mobilem, aby přistání natočili a pak doplavali pár set metrů ke břehu. Ti majetnější nepotřebují nutně voděodolný mobil, protože tam dopádlovali na kánoi. A pak tam taky by mastňáci s motorovým člunem.

Boha jeho, oceán není štěchovická přehrada!

0/−1
2.5.2014 11:11
Foto

M51i85r33o22s90l40a55v 34S16t96e94i61n16e34r 4530512760186

Zatím se z důvodů nižších nákladů používaly ruské rakety z Bajkonuru. Potom, co Putin opět spustil studenou válku, je to už z politických důvodů neúnosné.

Nepochybně proto roste tlak na vývoj v USA- také z vojenského hlediska je zahuštění sítě satelitů důležitý úkol. Příští válka bude s Ruskem a odehraje se především ve vesmíru. Zatím není jasné, zda se k válečným štváčům přidá třeba Čína nebo Severní Korea. Persie má zájem spíše o arabský svět, s Rusy bude sotva mít společné zájmy- jedině snad zničení USA a Izraele.

+1/−4
1.5.2014 11:53

P49e18t88r 87M23a11r28š89o11u22n 5265108886766

jojo tak ať koukaj z politických důvodů vrátit i ruské motory ;-D;-D;-D

+1/−2
1.5.2014 11:59

J24a53n 69V42á76c40l94a53v83í64k 3252346371459

Pokud Rusove nebudou potrebovat dolary, tak at je prestanou americkym firmam prodavat.

+3/0
1.5.2014 12:07

P11e13t79r 29M40a30r67š40o61u11n 5765448336766

pán mluvil o politických důvodech, proto se musím smát... (protože to motory potřebuje jak rusko kvůli zisku, tak usa, kvuli letům...)

+2/0
1.5.2014 12:10

J39a37n 43V15á84c78l61a26v56í38k 3972166751719

ULA ma zasobu motoru pro Atlas V na 2,5 roku a na Delta 4 s americkymi motory by to nemelo vliv.

V pripade Ruska nejde jen o samotne prijmy za prodej motoru ale i o udrzovani vyrobnich kapacit.

+1/0
1.5.2014 12:46

P76e92t43r 39M45o13t65y72č75k24a 2952198570839

Nerozumím, proč i sem musíte plést tu svou hloupou, černobílou, politickou propagandu, která je navíc úplně zcestná a nesmyslná. Reálný svět totiž funguje úplně jinak, než jste si vy přečetl v novinách.

+7/0
1.5.2014 12:06

J33a12n 12V25á39c27l18a59v86í84k 3962926401269

Na druhou stranu americke urady uz nejakou dobu neudeluji vyvozni licence na satelitni techniku pro starty v Rusku, Kazachstanu a nejspis i na ruskymi firmami vlastnene namorni platforme Ocean Odyssey, coz muze znamenat obrovsky problem pro satelitni operatory a Rusko.

+2/0
1.5.2014 12:17

O34n28d12ř82e90j 69Š33i85m38e10k 5513882467928

Vývoj nových nosičů nezačal letos po Krymu, ale je to otázkou několika let, kdy se rozhodlo, že raketoplány jdou do hrobu a je potřeba zlevnit.

+4/0
1.5.2014 12:19

J34o77s41e18f 63V64a16l97a 9540733143723

Rakety z Bajkonuru se pouzivaji proto, ze po Saturnu V z ruky konstruktera v. Brauna USA nemely zajem stavet dalsi megalomanske nosne rakety, zatimco Rusove meli nosice jako Energia zabudovane ve vojenskem programu a taky odsud financovane. Dokonce udajne USA nakupovaly pro vlastni potrebu raketove motory od Rusu ve velkem (nosice Atlas ?). Coz je docela legracni, protoze kdyby USA nepostavily v. Brauna az do r. 1960 na vedlejsi kolej, tak mohly mit vsechno-vyvoj ruskych motoru zalozili prakticky jenom nemecti zajatci ( technici z Nordhausenu a okoli, KZ Dora), cili blizci von Braunovi spolupracovnici. Jinak konkurenceschopny, ale poruchovy nosic ma ESA (Ariane) a co se tyce satelitu, tak treba evropsky navigacni system Galileo se ma letos uz konecne spustit

+2/−3
1.5.2014 12:21

J56a47n 74V34á79c58l27a68v78í45k 3972716901549

Rakety z Bajkonuru se pouzivaji, protoze diky obrovske frekvenci letu dokazou Rusove stlacit cenu dostatecne nizko.

Ariane V ma 59 uspesnych startu v rade a je to jeden z nejspolehlivejsich nosicu na svete.

+1/0
1.5.2014 13:01

J10o42s41e77f 39V10a27l66a 9690493913723

P.S. "pristi valka" nebude mezi Ruskem a USA - nemaji o co valcit. To ze Rusove bez vnejsiho nepritele nemuzou zit, je je fakt, ale take fakt smesne. S Nemci jako s uhlavnimi neprateli se dneska kamaradi Rusko vic nez s USA jako s byvalym uhlavnim spojencem. Zakladni mista konfliktu jsou v nejblizsich 10-20 letech cinsko-ruska hranice na Sibiri ( pristup Ciny k mineralnimu bohatstvi Sibire, japonske more (Severni Korea a Cina proti Japonsku) eventuelne cinske more smerem na Indonesii a potom stredozemni more (konflikt s. Afrika proti jizni Evrope ) - tlak chudych africkych statu podporovanych staty arabskeho blizkeho vychodu. USA nemaji v zadnem konfliktu ani nejmensi zajem.......

+1/−1
1.5.2014 12:48

P25e97t18r 69M62a94r84š45o94u28n 5225818616766

...mají, zájem prodat vojenskou techniku ;-D

+1/0
1.5.2014 14:07

J63o66s44e16f 19V61a71l65a 9910253523543

to ovsem nema s nejakou polarizaci nic spolecneho - prodat se da priteli i nepriteli, jenomze vetsina tech vyse jmenovanych statu je na americke "cerne" listine

0/−1
1.5.2014 14:40

P41e71t93r 27M47a56r67š19o18u35n 5945638466886

s tím souhlasím, proto samozřejmě budou mít o případný konflikt zájem, ale jejím jedno kde se odehraje ;-) A když půjde o to prodat, nedělám si iluze, že se to nějak k těm na listině dostane vždycky ;-)

0/0
1.5.2014 22:34

I12v37o 58U25r95b45á58n27e27k 2656897157

Putin spustil studenou válku...??? Ale no tak...

+2/0
1.5.2014 21:36

J82i56ř65í 16K46o45c14u70r79e41k 6905634565278

Kauzalita a čas jsou pro demagogy naprosto zbytečnými pojmy, například: Cortéz byl občanem USA, proto je potřeba dnešním amíkům vyčítat jeho činy.

0/−1
2.5.2014 11:18

J64o23z29e95f 56K36o80s23t97e34l75a89n86s92k39ý 8455352459986

Pán Steiner, vy máte Slovník ako  v komunistických 50. rokov (studená voja, váleční štváči, zničenie USA). Zdá sa, že čo sa raz človek naučí, už nezabúda...:-(

Amíci používajú ruské rakety z jednoduchého dôvodu - po 2 haváriách sa raketoplány poroučeli do múzea a inú náhradu za ne nemajú. Ukazuje sa, že tie staré ruské "vykopávky" sú stále použiteľné.

+1/0
2.5.2014 6:15

Najdete na iDNES.cz