Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Evropa chce změnit černé skříňky v letadlech. Nahrají více, vydrží déle

Jako reakci na neštěstí letu MH370 připravují evropské úřady změny pravidel v oblasti černých skříněk. Nově mají nahrávat až 20 hodin dění v kabině, pod vodou by měly vysílat až 90 dní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V56í18ť75a 82N81o53v75á24k 1898823875561

Ale černá skříňka měsíc pod vodou = 0 přeživších....

0/0
7.5.2014 22:54

J97a37n 65P38a91v41e43l88k91a 3707401544631

Černá skříňka se hledá i kvůli buudoucím letům.

0/0
8.5.2014 22:22

M78a82r27t52i77n 73D14y94t82r43y40c25h 7964514248881

EU mi připomíná Sovětský svaz, který taky musel mít všechno lepší, větší, delší a vyšší atd. atd. - i když k tomu nebyl žádný důvod. A stejně tak i v tomto případě...

Na základě jednoho neštěstí, které se notabene odehrálo v končinách pověstných svojí spolehlivostí, ať už jde o cokoli, zavádět takové opatření je úplně zbytečné.

+1/−6
7.5.2014 8:04

J22i37ř38í 34Z21ý20k82a 9299483581570

zbytečné je to leda pro ty mrtvé, ale pro ostatní lidi je to přínosem. Z každé nehody se dá nějak poučit a zavést opatření, aby se dále nestávaly.

0/0
8.5.2014 15:11
Foto

L69u83b24o63m47í45r 37J27a74n92o95t46a 5156244526135

21 století a nic rozumného. Asi do teď nechtěli EURvEURv

0/0
6.5.2014 23:20

T54o32m97a76s 44H90a74c12e57k 6124257395677

Jojo, moje rec. 21. stoleti a furt jak blbci letadlem, zadnej Warp ani teleportace. Asi to do ted nechteli...:-P

0/0
7.5.2014 5:25

T72o44m33á38š 25K55a34p97l29a75n 8773619233963

já mám trochu jiný nápad - co takhle umístit něco jako černou skříňku, resp. jen malý vysílač signálu někam na horní část letadla, někde třeba u ocasu, která bude plovoucí a oddělí se automaticky v okamžiku, kdy se letadlo potopí, narazí do vody atp. (umístění u ocasu atp. zajistí, že mechanismus nebude mechanicky poškozen nárazem na vodu). Takový vysílač signálu spolehlivě ukáže, kde letadlo je.

0/0
6.5.2014 21:15

P24e29t40r 91T28y95č66k78a 6735262599802

A jak zajistíš aby to neuplavalo?

0/0
6.5.2014 22:33

M34a92r48t60i88n 42N22o86v16o30t61n22ý 7763975950775

Mohlo by to komunikovat se satelitem a udávat svou polohu.

0/0
6.5.2014 23:19

A56l12e31x98a81n77d77r 87K38o71s33t21k70a 5169656599216

Dokonce by ani nebyla nutná nepřetržitá komunikace, stačilo by pingnout každých třeba 20s. Píp, jsem tady, funguju, souřadnice takové a takové. Píp, funguju, souřednice... Z hlediska dat, bežně přenášených satelity naprostá maličkost, z hlediska váhy samotného zařízení, viděl bych to na nějaké 2, max 3 kg.

0/0
7.5.2014 6:59

M64a74r98t15i79n 25D87y29t11r19y17c98h 7784784518961

Tohle je vynikající nápad, ale jen do chvíle, než zjistíte, že jste vysílač umístil na špatné místo, což výškovka bezpochyby je. Výčet potíží, které byste musel překonávat, včetně scénářů, kdy vám podobná hračka bude spíš na obtíž, je dost velký.

+1/0
7.5.2014 8:06

M69a10r26t23i38n 81S52o24v70á72k 3607695874753

Nejsem si jist jestli 90 dnu pomuze proti strele zeme vzduch:-)

+1/−7
6.5.2014 20:47

J44a23n 94K62ř64í43ž 6315783515328

...natož při zásahu atomovou bombou!;-D

0/0
6.5.2014 22:55

T16o20m62a76s 67H79a39c91e54k 6694737455657

? 

Nevim o tom ze by jakakoliv cerna skrinka pomahala proti cemukoliv. Ja si do ted myslel ze slouzi pouze k zaznamenani udaju...

A pokud jde o preziti zasahu strelou pak je jedno jestli skrinka vydrzi 30 nebo 90 dni. S velkou pravdepodobnosti skrinka prezije at je 30ti nebo 90ti denni. (domaci ukol - zkuste si tipnout do ktere casti letadla strela narazi a kde jsou cerne skrinky)

+2/0
7.5.2014 5:28

J42a96n 35S92a56l89o18m51o36n 4589220431725

No, podle toho jaká střela. IR s vysokou pravděpodobností půjde po motorech, takže "narazí" do nich a tedy většinou do křídel. Radarová zase pravděpodobně zasáhne střed trupu. V obou situacích by skříňky měli přežít.

0/0
7.5.2014 7:02

Z84b82y26n85ě63k 48Š31a74f90a32r70č88í46k 5137918315774

Aspoň něco se změní! R^

+1/−1
6.5.2014 20:25

M43i16c70h77a39l 30M66e17č37i31a60r 1240630839145

A čo tak čierne skrinky, ktoré budú po náraze na hladinu vystrelené ako airbag (aj s tým balónom), budú plávať na hladine a tam pípať a blikať?

0/0
6.5.2014 19:12

R64a34d17e54k 18P38r82o20c96h43á66z16k13a 2323679528

Něco podobného používá u některých svých letadel US Navy. Není to sice airbag, ale účel to splní :-)

0/0
6.5.2014 19:15

Z15b59y15n80ě77k 36Š12a16f53a94r28č55í20k 5987248755684

Co když pak nenajdou letadlo? (to také jistě dá nějaké informace)

0/−1
6.5.2014 20:28

M85a84r81e78k 84F76l68e15k33a60č 1807942620591

Tak černá skřínka obsahuje i informace o poloze, takže místo kde letadlo spadlo najdou právě pomocí informace z černé skřínky

+1/0
6.5.2014 21:01

J14o15z62e17f 19K13o78s33t85e96l15a47n64s42k63ý 8635852449526

To je im ale trvalo objaviť Ameriku. Teda, že určité frekvencie sa šíria pod vodou lepšie. 

Nejde mi do hlavy ale jedna vec. Amíci majú systém podmorského sledovania, ktorý dokáže lokalizovať akúkoľvek loď či ponorku akéhokoľvek štátu a presne určiť jej polohu kdekoľvek na svete. A to dokonca i supertiché ponorky.

Ako je možné, že nevedia zachytiť jasné pípanie na jasne stanovej frekvencii? Konšpiračné teórie moc rád nemám, ale to, že to, že tú vecičku nemôžu nájsť, je zvláštne...

0/0
6.5.2014 18:50

R40a44d45e82k 70P35r74o37c22h71á13z50k35a 2573429678

Pod vodou se nešíří žádné radiové frekvence, kromě ULF a níž (= obtížné, anténa se nevejde ani na atomovou ponorku). Z akustických se nejlépe šíří frekvence mezi 35 a 40 kHz (vyšší frekvence by měly vyšší útlum a nižší frekvence by zase byly víc maskovány šumem). A překvapení -- maják, který mají černé skříňky pracuje na 37.5 kHz :-)

+7/0
6.5.2014 19:21

Š50t15ě45p16á66n 64F17r61a94n80c79l 8394139724680

No teda nevím, ale tohle není žádná hezká konspirační teorie... To jste si určitě vymyslel ;-)

0/0
7.5.2014 9:37

R95a93d60e20k 29P69r69o79c46h82á38z50k20a 2233929638

A na ty ponorky mají zase něco jiného, viz "kanál SOFAR", velmi pozoruhodná věc :-)

0/0
6.5.2014 19:22

R21a16d98e94k 22P80r97o46c72h78á37z31k74a 2543949978

to patřilo o vlákno výš

0/0
6.5.2014 19:23

I18g98o44r 54P40l96a32n47d80e45r 9657694836350

no to maju, ale vyhladavaju ich sonarom... ponorka moze mat aj 5000ton... cize je to celkom slusne teleso.proti 5kilovej ciernej skrinke..takze asi tak...

0/0
6.5.2014 19:53

T66o50m80a87s 25H27a95c72e72k 6824237625727

Mate-li na mysli SOSUS tak ten ale nefungoval na radiovych frekvencich ale na zvukovych vlnach. Navic od sve nejvetsi slavy byl silne zredukovan a i tak byl pouze v severnim atlantiku, nikoli po celem svete. 

A i kdyby fungoval, pak zjistit zvuk rozpadleho letadla (nebo i pristavajiciho na vode) by bylo temer nemozne. Je velky rozdil zvuku na hladine a par desitek/stovek metru pod hladinou. Takze zadne konspirace se nekonaji ;-)

0/0
7.5.2014 5:37

R56a89d41e58k 70P38r43o51c12h24á58z19k79a 2193769568

Nevěřte tomu, SOSUS byl téměř jistě nahrazen novějším systémem, nejspíš celosvětového rozsahu. A velmi pravděpodobně mají podobný systém už i jiné státy. Rušily se pouze zjevné, lidmi obsluhované stanice tohoto systému :-) Už proto, že nevyužít vrstvu SOFAR by byl hřích :-)

0/0
7.5.2014 8:50

J41a45n 42B75a88b53j69a80k 5925655789802

Nebylo by lepší černé skříňky zrušit úplně a data online streamovat někam na pevninu?

0/0
6.5.2014 18:36

I21g35o70r 70P27l43a58n90d90e13r 9167974546910

bolo. ale viete si predstavit to mnozstvo ukladanych dat///

+1/−2
6.5.2014 19:54

M25a47r66t38i16n 46V85a95j25s51a77r 5309963676466

No, pokud se ta data vejdou do černé skříňky v letadle, celkem určitě se vejdou i do datového centra na pevnině. ;-)

0/0
6.5.2014 21:50

J71i77ř76í 71K63o69c89u88r86e47k 6625754275658

Pokud ta data dostanete _spolehlivě_ i z oblastí velmi vzdálených od pevniny, tak prosím. A to i v případě, že je letadlo pro všechny pozemní stanice pod horizontem, k nejbližšímu místu na pevnině je to 3 dny jízdy rychlou lodí a tak dále...

0/0
6.5.2014 22:24

M50a41r35t76i43n 60D53y42t36r36y72c43h 7344384548291

A jaký vysílač byste si na takový přenos signálu asi představoval? Nebo byste data přenášel kabelem?  8-o

0/0
7.5.2014 8:11

G49e23n61e 33H53a41m38m31o82n37d 9558561776514

My jsme si zvykli taky na kontroly na letištích. Piloti si holt budou muset zvyknout dávat pozor na to, co říkají - jakou letušku piglují a tak ...

+3/0
6.5.2014 17:59

Z67b83y20n77ě59k 11Š45a93f29a33r84č27í44k 5507448905354

Navíc, pokud se nic nestane, tak se ta skříňka snad nerozebírá, ne? Nechápu, s čím mají problém! ;-€

+1/0
6.5.2014 20:26

J65a59n 41K28ř22í61ž 6655413955108

...přesně tak!

0/0
6.5.2014 23:00
Foto

P96e55t59r 33D97v85o57ř84á14k 4599249591948

Data jsou stahována a kontrolována i když se nestalo neštěstí. Kontroluje se například dodržování rychlostí nebo různých režimů letu. U aerolinek je na to celé (vcelku obávané) oddělení a piloti občas musejí chodit vysvětlovat, proč letěli tak a ne jinak.

0/0
6.5.2014 23:15

T27o14m29a41s 98H68a23c92e79k 6474457295907

To ale neni z officialniho FDR ne?

Firmy si davaji svoji vlastni cernou skrinku - sice na stejny bus jako FDR, ale vetsinou umistenou primo v kokpitu a nijak zabezpecenou proti narazu a podobne.

Navic protest pilotu je proti CVR - nahravani komunikace v kabine.

+1/0
7.5.2014 5:24

J27a19n 48S70a58l22o27m14o44n 4969720731615

Správně. V podstatě černá skříňka "stínuje" tohle zařízení výrobce a dokonce to zařízení výrobce může zaznamenávat mnohem více informací, proto když letadlo poruchu přežije v celku jdou vyšetřovatelé primárně po těchle záznamech. Do "černých" skříněk se zasahuje jen když letadlo spadne, nebo shoří.

+1/0
7.5.2014 7:07

Z28d58e91n58e85k 74V50r98b46a 8119185423337

Omyl. data z černých skříněk se vyhodnocují při každém incidentu, pokud to má smysl. Tedy i při incidentech, kdy letadlo zůstane vcelku nepoškozené a nikdo se nezraní. Stačí přejet konec dráhy o metr nebo zahnout na špatnou pojížděčku. Např. přepis klíčových pasáží incidentu kdy letoun TVS přejel v pardubicích konec dráhy je k dispozici na stránkách úřadu ve zprávě.

0/0
12.5.2014 3:32

Z42d36e86n13e75k 21V86r78b93a 8409755653887

To není o letuškách. Psychologické rozpoložení pilotů, jejich konverzace, zdánlivě nepodstatné drobnosti byť i soukromého charakteru můžou hrát při vyšetřování důležitou roli. Uvědomte si, že většina nehod jde na vrub souhře okolností, kde téměř vždy vystupuje lidský faktor. Taková soukromá zmínka "hele já se v noci vůbec nevyspal, bolel mě zub - Ty vole já asi po přistání budu muset k doktorovi mám asi horečku" může objasnit nehodu, při níž zahyne stovka lidí. Pokud ale začne úřad zneužívat záznamy při vyšetřování banálních incidentů (v letectví se vyšetřuje téměř všechno i takové drobnosti jako když letadlo zahne na jinou pojížděcí dráhu) tak si piloti jak říkáte budou dávat pozor na to co říkají. Jenže tím úřad při vážných nehodách přijde o jeden z nejdůležitějších zdrojů. Prostě pokud pilot ví, že záznam nebude použit za jeho života nebude nic skrývat. Nebude skrývat nespokojenost se zaměstnavatelem, osobní problémy atd atd. Pokud oproti tomu bude vědět, že se kontroluje po každém letu bude mlčet a usínat potichu. Dnes není problém zaznamenat klidně i měsíce provozu. A pokud pilot bude vědět že se pak jeho nahrávky budou přetřásat třeba při incidentu jiné posádky o několik dní později půjde celý systém imho k čertu.

0/0
12.5.2014 3:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.