Diskuse k článku

Evropa chce změnit černé skříňky v letadlech. Nahrají více, vydrží déle

Jako reakci na neštěstí letu MH370 připravují evropské úřady změny pravidel v oblasti černých skříněk. Nově mají nahrávat až 20 hodin dění v kabině, pod vodou by měly vysílat až 90 dní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V29í94ť83a 32N26o30v90á20k 1378223285531

Ale černá skříňka měsíc pod vodou = 0 přeživších....

0/0
7.5.2014 22:54

J41a69n 90P87a85v40e82l74k60a 3717311884451

Černá skříňka se hledá i kvůli buudoucím letům.

0/0
8.5.2014 22:22

M69a50r78t43i83n 39D26y74t36r32y95c28h 7544364218491

EU mi připomíná Sovětský svaz, který taky musel mít všechno lepší, větší, delší a vyšší atd. atd. - i když k tomu nebyl žádný důvod. A stejně tak i v tomto případě...

Na základě jednoho neštěstí, které se notabene odehrálo v končinách pověstných svojí spolehlivostí, ať už jde o cokoli, zavádět takové opatření je úplně zbytečné.

+1/−6
7.5.2014 8:04

J31i15ř24í 13Z72ý95k83a 9329883491620

zbytečné je to leda pro ty mrtvé, ale pro ostatní lidi je to přínosem. Z každé nehody se dá nějak poučit a zavést opatření, aby se dále nestávaly.

0/0
8.5.2014 15:11
Foto

L49u71b42o56m73í94r 86J55a79n21o76t53a 5816124786155

21 století a nic rozumného. Asi do teď nechtěli EURvEURv

0/0
6.5.2014 23:20

T32o66m80a40s 38H54a61c41e11k 6924907465387

Jojo, moje rec. 21. stoleti a furt jak blbci letadlem, zadnej Warp ani teleportace. Asi to do ted nechteli...:-P

0/0
7.5.2014 5:25

T58o77m46á13š 89K66a19p24l80a24n 8643329203153

já mám trochu jiný nápad - co takhle umístit něco jako černou skříňku, resp. jen malý vysílač signálu někam na horní část letadla, někde třeba u ocasu, která bude plovoucí a oddělí se automaticky v okamžiku, kdy se letadlo potopí, narazí do vody atp. (umístění u ocasu atp. zajistí, že mechanismus nebude mechanicky poškozen nárazem na vodu). Takový vysílač signálu spolehlivě ukáže, kde letadlo je.

0/0
6.5.2014 21:15

P34e75t20r 71T71y46č74k32a 6405952839142

A jak zajistíš aby to neuplavalo?

0/0
6.5.2014 22:33

M74a83r77t82i28n 27N34o35v27o98t64n90ý 7833645230515

Mohlo by to komunikovat se satelitem a udávat svou polohu.

0/0
6.5.2014 23:19

A98l26e72x32a51n35d75r 27K79o73s65t82k42a 5369466509286

Dokonce by ani nebyla nutná nepřetržitá komunikace, stačilo by pingnout každých třeba 20s. Píp, jsem tady, funguju, souřadnice takové a takové. Píp, funguju, souřednice... Z hlediska dat, bežně přenášených satelity naprostá maličkost, z hlediska váhy samotného zařízení, viděl bych to na nějaké 2, max 3 kg.

0/0
7.5.2014 6:59

M84a91r35t46i97n 94D46y96t83r86y35c20h 7294864178321

Tohle je vynikající nápad, ale jen do chvíle, než zjistíte, že jste vysílač umístil na špatné místo, což výškovka bezpochyby je. Výčet potíží, které byste musel překonávat, včetně scénářů, kdy vám podobná hračka bude spíš na obtíž, je dost velký.

+1/0
7.5.2014 8:06

M33a32r23t33i61n 62S48o18v60á12k 3547615514913

Nejsem si jist jestli 90 dnu pomuze proti strele zeme vzduch:-)

+1/−7
6.5.2014 20:47

J90a61n 24K71ř98í71ž 6865153105318

...natož při zásahu atomovou bombou!;-D

0/0
6.5.2014 22:55

T35o34m66a48s 49H17a59c85e58k 6594197135337

? 

Nevim o tom ze by jakakoliv cerna skrinka pomahala proti cemukoliv. Ja si do ted myslel ze slouzi pouze k zaznamenani udaju...

A pokud jde o preziti zasahu strelou pak je jedno jestli skrinka vydrzi 30 nebo 90 dni. S velkou pravdepodobnosti skrinka prezije at je 30ti nebo 90ti denni. (domaci ukol - zkuste si tipnout do ktere casti letadla strela narazi a kde jsou cerne skrinky)

+2/0
7.5.2014 5:28

J26a66n 31S53a26l84o94m49o84n 4549900951735

No, podle toho jaká střela. IR s vysokou pravděpodobností půjde po motorech, takže "narazí" do nich a tedy většinou do křídel. Radarová zase pravděpodobně zasáhne střed trupu. V obou situacích by skříňky měli přežít.

0/0
7.5.2014 7:02

Z94b57y87n44ě45k 28Š31a91f96a36r95č10í68k 5537528675134

Aspoň něco se změní! R^

+1/−1
6.5.2014 20:25

M91i82c87h38a96l 15M76e28č70i29a14r 1800500799745

A čo tak čierne skrinky, ktoré budú po náraze na hladinu vystrelené ako airbag (aj s tým balónom), budú plávať na hladine a tam pípať a blikať?

0/0
6.5.2014 19:12

R51a74d21e12k 97P23r24o89c80h40á29z39k35a 2533579418

Něco podobného používá u některých svých letadel US Navy. Není to sice airbag, ale účel to splní :-)

0/0
6.5.2014 19:15

Z52b81y81n62ě17k 17Š45a96f52a20r26č73í97k 5267218555564

Co když pak nenajdou letadlo? (to také jistě dá nějaké informace)

0/−1
6.5.2014 20:28

M30a57r92e41k 49F69l88e77k92a16č 1967772740511

Tak černá skřínka obsahuje i informace o poloze, takže místo kde letadlo spadlo najdou právě pomocí informace z černé skřínky

+1/0
6.5.2014 21:01

J74o22z86e61f 98K68o27s66t43e39l24a59n86s96k49ý 8915632299726

To je im ale trvalo objaviť Ameriku. Teda, že určité frekvencie sa šíria pod vodou lepšie. 

Nejde mi do hlavy ale jedna vec. Amíci majú systém podmorského sledovania, ktorý dokáže lokalizovať akúkoľvek loď či ponorku akéhokoľvek štátu a presne určiť jej polohu kdekoľvek na svete. A to dokonca i supertiché ponorky.

Ako je možné, že nevedia zachytiť jasné pípanie na jasne stanovej frekvencii? Konšpiračné teórie moc rád nemám, ale to, že to, že tú vecičku nemôžu nájsť, je zvláštne...

0/0
6.5.2014 18:50

R82a14d94e64k 10P12r21o91c84h24á11z47k29a 2763689508

Pod vodou se nešíří žádné radiové frekvence, kromě ULF a níž (= obtížné, anténa se nevejde ani na atomovou ponorku). Z akustických se nejlépe šíří frekvence mezi 35 a 40 kHz (vyšší frekvence by měly vyšší útlum a nižší frekvence by zase byly víc maskovány šumem). A překvapení -- maják, který mají černé skříňky pracuje na 37.5 kHz :-)

+7/0
6.5.2014 19:21

Š60t21ě64p21á86n 38F62r23a62n27c89l 8824919374100

No teda nevím, ale tohle není žádná hezká konspirační teorie... To jste si určitě vymyslel ;-)

0/0
7.5.2014 9:37

R52a77d14e90k 46P78r57o86c58h86á76z42k51a 2423909938

A na ty ponorky mají zase něco jiného, viz "kanál SOFAR", velmi pozoruhodná věc :-)

0/0
6.5.2014 19:22

R81a27d55e87k 79P97r17o85c53h50á81z11k81a 2223389988

to patřilo o vlákno výš

0/0
6.5.2014 19:23

I56g23o58r 69P24l84a31n70d13e34r 9167344206950

no to maju, ale vyhladavaju ich sonarom... ponorka moze mat aj 5000ton... cize je to celkom slusne teleso.proti 5kilovej ciernej skrinke..takze asi tak...

0/0
6.5.2014 19:53

T20o79m71a32s 18H64a45c48e30k 6534697285477

Mate-li na mysli SOSUS tak ten ale nefungoval na radiovych frekvencich ale na zvukovych vlnach. Navic od sve nejvetsi slavy byl silne zredukovan a i tak byl pouze v severnim atlantiku, nikoli po celem svete. 

A i kdyby fungoval, pak zjistit zvuk rozpadleho letadla (nebo i pristavajiciho na vode) by bylo temer nemozne. Je velky rozdil zvuku na hladine a par desitek/stovek metru pod hladinou. Takze zadne konspirace se nekonaji ;-)

0/0
7.5.2014 5:37

R94a96d56e14k 45P58r76o84c38h83á30z79k95a 2953839848

Nevěřte tomu, SOSUS byl téměř jistě nahrazen novějším systémem, nejspíš celosvětového rozsahu. A velmi pravděpodobně mají podobný systém už i jiné státy. Rušily se pouze zjevné, lidmi obsluhované stanice tohoto systému :-) Už proto, že nevyužít vrstvu SOFAR by byl hřích :-)

0/0
7.5.2014 8:50

J55a91n 82B74a56b39j11a39k 5595145739622

Nebylo by lepší černé skříňky zrušit úplně a data online streamovat někam na pevninu?

0/0
6.5.2014 18:36

I17g92o14r 10P95l47a36n73d56e30r 9697754436210

bolo. ale viete si predstavit to mnozstvo ukladanych dat///

+1/−2
6.5.2014 19:54

M81a95r50t52i21n 68V61a63j73s60a85r 5529893646946

No, pokud se ta data vejdou do černé skříňky v letadle, celkem určitě se vejdou i do datového centra na pevnině. ;-)

0/0
6.5.2014 21:50

J26i53ř41í 83K23o76c44u78r30e82k 6585684195378

Pokud ta data dostanete _spolehlivě_ i z oblastí velmi vzdálených od pevniny, tak prosím. A to i v případě, že je letadlo pro všechny pozemní stanice pod horizontem, k nejbližšímu místu na pevnině je to 3 dny jízdy rychlou lodí a tak dále...

0/0
6.5.2014 22:24

M35a31r17t41i45n 57D15y88t16r91y15c11h 7524294538231

A jaký vysílač byste si na takový přenos signálu asi představoval? Nebo byste data přenášel kabelem?  8-o

0/0
7.5.2014 8:11

G52e56n70e 78H39a75m38m90o29n43d 9478261296684

My jsme si zvykli taky na kontroly na letištích. Piloti si holt budou muset zvyknout dávat pozor na to, co říkají - jakou letušku piglují a tak ...

+3/0
6.5.2014 17:59

Z62b98y51n35ě48k 38Š78a21f54a17r88č37í47k 5487788225344

Navíc, pokud se nic nestane, tak se ta skříňka snad nerozebírá, ne? Nechápu, s čím mají problém! ;-€

+1/0
6.5.2014 20:26

J25a35n 17K40ř11í97ž 6405973595928

...přesně tak!

0/0
6.5.2014 23:00
Foto

P25e21t12r 19D87v68o46ř39á15k 4599269791248

Data jsou stahována a kontrolována i když se nestalo neštěstí. Kontroluje se například dodržování rychlostí nebo různých režimů letu. U aerolinek je na to celé (vcelku obávané) oddělení a piloti občas musejí chodit vysvětlovat, proč letěli tak a ne jinak.

0/0
6.5.2014 23:15

T43o41m12a62s 88H12a37c88e21k 6174197325907

To ale neni z officialniho FDR ne?

Firmy si davaji svoji vlastni cernou skrinku - sice na stejny bus jako FDR, ale vetsinou umistenou primo v kokpitu a nijak zabezpecenou proti narazu a podobne.

Navic protest pilotu je proti CVR - nahravani komunikace v kabine.

+1/0
7.5.2014 5:24

J22a38n 60S10a20l37o88m44o62n 4989520961115

Správně. V podstatě černá skříňka "stínuje" tohle zařízení výrobce a dokonce to zařízení výrobce může zaznamenávat mnohem více informací, proto když letadlo poruchu přežije v celku jdou vyšetřovatelé primárně po těchle záznamech. Do "černých" skříněk se zasahuje jen když letadlo spadne, nebo shoří.

+1/0
7.5.2014 7:07

Z67d10e18n73e61k 17V44r20b72a 8979985443517

Omyl. data z černých skříněk se vyhodnocují při každém incidentu, pokud to má smysl. Tedy i při incidentech, kdy letadlo zůstane vcelku nepoškozené a nikdo se nezraní. Stačí přejet konec dráhy o metr nebo zahnout na špatnou pojížděčku. Např. přepis klíčových pasáží incidentu kdy letoun TVS přejel v pardubicích konec dráhy je k dispozici na stránkách úřadu ve zprávě.

0/0
12.5.2014 3:32

Z95d31e14n14e13k 92V86r96b56a 8189785143487

To není o letuškách. Psychologické rozpoložení pilotů, jejich konverzace, zdánlivě nepodstatné drobnosti byť i soukromého charakteru můžou hrát při vyšetřování důležitou roli. Uvědomte si, že většina nehod jde na vrub souhře okolností, kde téměř vždy vystupuje lidský faktor. Taková soukromá zmínka "hele já se v noci vůbec nevyspal, bolel mě zub - Ty vole já asi po přistání budu muset k doktorovi mám asi horečku" může objasnit nehodu, při níž zahyne stovka lidí. Pokud ale začne úřad zneužívat záznamy při vyšetřování banálních incidentů (v letectví se vyšetřuje téměř všechno i takové drobnosti jako když letadlo zahne na jinou pojížděcí dráhu) tak si piloti jak říkáte budou dávat pozor na to co říkají. Jenže tím úřad při vážných nehodách přijde o jeden z nejdůležitějších zdrojů. Prostě pokud pilot ví, že záznam nebude použit za jeho života nebude nic skrývat. Nebude skrývat nespokojenost se zaměstnavatelem, osobní problémy atd atd. Pokud oproti tomu bude vědět, že se kontroluje po každém letu bude mlčet a usínat potichu. Dnes není problém zaznamenat klidně i měsíce provozu. A pokud pilot bude vědět že se pak jeho nahrávky budou přetřásat třeba při incidentu jiné posádky o několik dní později půjde celý systém imho k čertu.

0/0
12.5.2014 3:26



Najdete na iDNES.cz