Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Konec války nebyl koncem umírání. Šest krvavých teček za druhou světovou

Na pozadí posledních válečných dnů se odehrálo množství více či méně známých krvavých příběhů. Vybrali jsme šest z nich. V hlavních rolích se objevují politici, vojáci i umělci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M78i50r74o84s71l65a63v 12K80r95a91k35o58v11i41č 8569568129882

Myslím, že bychom se asi chovali stejně, někdo hůř a někdo o něco lépe, ale prošlo to celou Evropou stejně, nikde to nebylo jiné, jen tam, kde nepřišli s Němci přímo do styku.

0/0
14.5.2014 8:42

K15a92r50e64l 66D48r40d11a 6204842737

Nesouhlasím s poválečným lynčem omlouvaným odkazy na válečná utrpení. Nebyli jste pánové na vojně? Šikanovali jste bažanty? Co si vzpomínám, nepotkal jsem moc pánů s charakterem, kteří by se šikaně vyhnuli. A motivací rozhodně nebyla předchozí zkušenost "utrpení bažanta". Bylo to o zneužití moci nad druhým. Takže motorem jakéhokoliv lynče je moc svěřená do ruky zpravidla spodině.

  To podle mě platí na vojnu v 80. - 90. letech i na poválečný lynč českých Němců a kolaborantů. Omluvy takového chování nějakou tou "spravedlivou odplatou" jsou jen výmluvy vhodné do učebnic historie vítězů pro školní dítka. 

  Ostatně, hodně se lze přiučit z ovlivňování chování ruských vojáků. Lynč, organizované rabování, popravy, znásilňování... do toho "školení mužstva o slušném chování" a popravy za nekázeň. Češi na tom byli stejně.

+2/0
13.5.2014 7:44

K33a57r22e65l 27D30r55d24a 6414732767

Běžel včera v TV Občanský průkaz. Ten záchvat bráchy, co přišel na okamžik z vojny. Zcela přesné! Blbost, agrese, nekontrolovatelný vztek. Zelený mozek na pochodu. O tom byla vojna. A s takto pozměněným chováním a realitou dostanete pravomoc tepat bažanty. Nepřežijí do rána. :-)

+1/0
13.5.2014 7:50

P33e95t57r 97S46e85d66l55á47č17e61k 6272161317373

Není se čemu divit. Válka si nevybírá. Společnost po ní se jen těžce zotavuje. Mimochodem i sám Konrád Henlein při formování své strany před válkou vzkazoval: "Když se kácí les, létají třísky."

0/0
12.5.2014 17:47

K84a18r46e41l 64D52r27d17a 6724442227

Běžel v TV fiktivní dokument, jak se Československo vojensky brání Německé říši a postupně prohrává až padne. Zmiňovali tam hrdinskou roli generála Luži. Pro fandy válčení, pěkné.

  Generál byl za protektorátu v ilegalitě. Vydal rozkazy čs. armádním důstojníkům pro situaci konce války, kdy za neúčast na povstání a odboji vyhrožoval vojenským soudem. Vydal pokyn, že čs. důstojníci se musí případnému zatčení okupanty bránit se zbraní v ruce. A to za situace, kdy čs. armáda stála fakticky po boku Wehrmachtu v Itálii.

  Generála náhodně zastřelili čeští četníci při kontrole a následné přestřelce. Následovala poprava přítomných českých četníků odbojem. Odboj si uvědomil "kolaboraci" českých četníků a v rámci přípravy povstání konce války rozhodl o opatření jak pacifikovat "přehnanou" aktivitu českého četnictva. Na konci války proto následovala série přepadů četnických stanic a odstrašující střílení českých četníků.

  Jen mi přijde, že skutečně nic není černobílé. Připomíná to spíš pravidlo být ve špatnou dobu na špatném místě. A pokud jde o legionáře, odboj, gardy... docela odvaha brát spravedlnost do svých rukou a rozhodovat o vině druhých bez soudu a důkazů. Bylo by fajn, pokud by "krvavé tečky" vyznívaly jako apel proti svévolnému lynči s důrazem na potřebu právního státu za všech okolností. Chránilo by nás to všechny před budoucími revolucionáři. ;-)

0/0
12.5.2014 7:57

J91i83n21d11ř42i69c25h 38H69r54d17l67i11č53k43a 4636474669714

Likvidace četníků ze stanice mající na svědomí generála Lužu a jeho pobočníka je známá věc. Ale které další stanice měly být přepadeny za účelem odstrašujícího střílení českých četníků?

Fakt se mi to nezdá, neslyšel jsem o dalších případech, už jen proto, že četnictvo rozhodně nebylo sbor kolaborantů. Byli tam lidé "loyální, neutrální, ale také spolupracovníci odboje.

Tou čs. armádou myslíte vládní vojsko, které bylo z obav před povstáním převeleno do Itálie, kde ho ovšem za pár týdnů museli Němci odzbrojit, protože stovky jeho příslušníků už stačily mezitím přejít k partyzánům?

0/0
12.5.2014 8:53

K40a15r43e88l 44D47r77d10a 6184332157

"Přepady četnických stanic představovaly novou formu partyzánského boje, která se na území protektorátu až do podzimu 1944 nevyskytovala." Např.: 

http://tinyurl.com/k7xrp4f

  Některé přepady byly fingované a provedené za souhlasu četníků, někde šlo o život a popravy. Odstrašování českých četníků se uvádí jako pozitivní efekt u Luži juniora, když později vysvětloval popravu českých četníků v Přibyslavi. Zahlédl jsem to jako obecný argument u organizovaných přepadů četnických stanic. (Nemohu teď najít.)

  "Pár týdnů" jsou čtyři měsíce, pokud počítám dobře. A s těmi partyzány to nebylo tak žhavé. Přechod k nim nebyl snadný a je zde přirozeně i účast na boji s italskými partyzány, kde máme cca 100 padlých.

0/0
13.5.2014 7:25

J87i83n63d33ř92i81c43h 45H73r90d11l77i61č82k76a 4496444869304

Odkaz je velice zajímavý, ale nenašel jsem v něm, že by kromě přibyslavského případu šli partyzáni na četnickou stanici předem rozhodnuti někoho libovolného zastřelit.

Několik set přeběhlých je fakt, ocenitelný právě i proot, že ne vždy byly dobré podmínky k útěku.

Těch sto "padlých" zahrnuje ale ztráty vladařů ze všech příčin včetně nemocí, nehod, bombardování a hlavně boje na spojenecké straně. Obětí střetů s partyzány bylo jen málo a ještě k tomu šlo spíše o tragédie a nedorozumění, kdy byli např. nuceně nahnáni do útoku německou stranou.

+1/0
14.5.2014 20:38

L88á79ď49a 11V14r17a58n93ý 7758628648687

Nic není černobílé. V mé vesnici měl vilu vinárník z města. V té vile měl vinný sklípek. Když Němci přijeli na kontrolu dodávek a chlívků, tak vzal Němce do svého sklípku. Oni pak už do vesnice nešli. Tím byla vesnice značně chráněna a lidé měli na černo hospodářská zvířata.

Po válce ho dav začal linčovat. Naštěstí se našlo dost lidí, který přiběhli mu na pomoc. Zuby mu už ale nenarostli.

Pak se zjistilo, že dav vedl člověk co měl u toho vinárníka obrovské dluhy, sebral pár ožralů a šlo se na věc. Navíc dva z těch ožralů byli později odsouzeni za kolaboraci s Němci.

+16/0
11.5.2014 13:47

M16a15r63c65e32l 13B77í59l60ý 2303112912799

Stejně jako pravda o mlynáři Habermannovi - viz http://domaci.eurozpravy.cz/zivot/68996-vrazda-mlynare-habermanna-v-sudetech-jaka-byla-skutecnost/

+5/0
11.5.2014 19:50

R38a37d80k16o 66M96i42k23u87l44i35č 9473829597263

no, vždyť svitáka se prej chtěli zbavit lidi, který opravdu kolaborovali a věděli, že on to ví.

+4/0
11.5.2014 21:42
Foto

L44a87d66i81s19l32a93v 72M96a26t54ě45j66k36a 1682689779577

..těchhle případů byla spousta. I nesmyslné poválečné vraždy obyčejných Němců, kteří si ani s válkou nezadali často byly jen likvidací nepohodlných svědků...

+4/0
12.5.2014 8:10

V31l74a78s77t87i19k 65R31o55š28l70a38p27i49l 8530608251

Je strašné, co dokáže anonymní dav. Ale je smutné, že neustále ukazujete na dav PO druhé světové válce. Myslím, že by se dalo najít bezpočet jiných případů PŘED touto válkou. Přesněji myslím šarvátky před okupací Sudet a po něm. To je také naše historie, tak proč se o ní nemluví?

+2/0
11.5.2014 10:28

V72a62s28i81l 56C44e64r82a88l 5229609758

,,Co byste chtěli po lidech, kteří během války tolik zkusili? Měli s Němci hrát fér, když oni se tak nechovali? "

+1/0
11.5.2014 10:17

A85n28t74o56n89í60n 84V46á66c98l57a26v87í76k 3758112683985

Za všechno mohou fašisti a Hitler.

+1/0
11.5.2014 8:56
Foto

M14i91r15o21s94l16a59v 74S73t39e24i93n98e95r 6148554683985

V článku se popisuje lynčování známých představitelů okupace, tehdy německé. 6 roků okupace nestačilo změnit Čechy. Jinak to bylo po 40 letech okupace ruské, ani velezrádcům, signatářům zvacího dopisu do Moskvy se nic nestalo. Třeba Italové by je pověsili jako Mussoliniho za přirození.

Ale i těsně po II. světové umírali odpůrci nacismu. Vězni, propuštění z koncentráků, byli na své, mnohdy ještě pěší,  cestě domů vražděni ještě třeba bavorskými sedláky, kteří se jich báli. O tom se ale zatím v literatuře nic nedozvíte.

+9/0
11.5.2014 8:09

A94l80e37x88a67n23d58e73r 14W11i93n79t68e62r 9249894183681

Prazaky  byl cechum cert dluzny:-/

0/−8
11.5.2014 3:59

J69a74r33o68s96l25a85v 54D32e72r10m61í22š41e17k 9758168879701

Čechům čert a říše zla hlavně škodí ruskými kolaboranty. Viďte. :-)

0/−1
11.5.2014 6:51

J25i33ř91í 61N31e11u57m79e93i70s60t78e18r 2872445853931

On myslí jistě Alberta Pražáka a Aloise J. Pražáka. Tuhle Winter je nepochybně vzdělanec.:D

0/0
11.5.2014 8:31

V75i35k82t21o12r 23S89k85á73l51a 3889622722914

Všichni tito váleční zločinci, snad až na Svitáka, dostali zasloužený trest. Jen je škoda, že často skončili zbaběle svou rukou. Boží mlýny zkrátka melou...

+6/−2
10.5.2014 22:48

I56v36a28n 92P45a77p 9228112

Hrzná doba těžko někoho soudit kdo ví jak by jste se v určitýcj situací zachovali vy všichni co tu máte silácké řeči

+12/−3
10.5.2014 20:38

V67á49c44l91a83v 71R92o90d 7733760550235

Vražda zůstane vraždou ať ji spáchá jednotlivec nebo dav!!!

+7/−3
10.5.2014 21:06

A10r79t14u58r 22D20e11n75t 4573580671268

Tedy zrovna "Revoluční gardy" nebyly plné typických mstitelů, ovšem zkuste se přehodit z módu válka do módu mír v průběhu okamžiku, když potom vidíte na ulici odvádět příslušníka gestapa, který umlátil ve vyšetřovačce Vašeho blízkého příbuzného.

Pravdou ale také je, že většina těch, kteří nejvíce trpěli - a přežili - musela odpustit, aby mohli zapomenout a žít dál.

+10/0
10.5.2014 21:57

V30i77k13t52o89r 93S98k17á80l73a 3679432762194

Naprostý  souhlas. Někdy si říkám, že lidé, kteří píšou tyto komentáře, buď nemají informace, nebo nedokážou přemýšlet (sami, nezávisle, odpovědně,...).

+5/0
10.5.2014 23:25

V38i28k91t81o77r 22S16k59á91l75a 3319682792354

To sice ano, ale nechápu, proč to zmiňujete ve spojitosti s těmito válečnými zločinci mající na rukou krev Čechů?!?

+4/0
10.5.2014 22:49

J75o46s53e18f 80S27e71v16e67r49a 8111783774478

Kolaborace, tomu říkám divné slovo. Co napsat o té spoustě rusofilů, kteří zde obhajují okupaci a zabrání Krymu, a podporu proruské soldatesky Freikorps, neboli domobrany?

Český národ je divná směsice kolaborantů, hrdinných odbojářů či pilotů bojujících proti nacizmu, nebo lidí bojujících proti komunistické diktatuře, či s ní spolupracující(kolaburující) členů LM a uličních výborů

+14/−4
10.5.2014 20:10

A41r35t22u69r 81D12e80n82t 4823740801558

Já bych to s českým národem a jeho údajnou ochotou kolaborovat zas tak černě neviděl. Přečtěte si něco o těch "hrdinných, nikdy se neohýbajících Britech" na ostrově Guernsey, který byl za války Třetí říší okupován. To je ukázka v malém, co by se mohlo dít, pokud by se Hitlerovi podařilo obsadit celou Velkou Británii.

+1/0
11.5.2014 8:07

J19i70ř85í 37K30o30c24u72r40e43k 6305584625588

Já vám nevím, ale musíte ten Krym sakra tahat všude?

+2/0
11.5.2014 22:47

J47a32n 59H52l80e98d43í68k 4279652638612

no a dnes si spolupracovníků s ruskou  GRU velmi vážíme a volíme je do nejvyšších orgánů (((Glavnoje razvěryvatělnoje upravlenije))),-- jo, časy se mění

+6/−1
10.5.2014 19:27

V86l76a53d92i62m77í37r 35H17o10l29ý 8404281796647

Škoda, že o 44 let později se netrestalo stejně.

+9/−4
10.5.2014 18:28

P14a16v96e14l 62H16o33r64á58k 8321403925802

Ano, spousta těch, co měla máslo na hlavě, by se opět mohla realizovat. Ti nejkrutější pronásledovatelé německých důchodců a matek s malými dětmi byli často ti, kdo s režimem vesele kolaborovali. Často také končili v řadách nové vládnoucí strany, aby odčinili své hříchy. Domnívám se, že by tomu nebylo v roce 89 jinak.

+10/0
10.5.2014 19:55

V21á50c52l29a72v 67R43o46d 7293470800525

Pavle, právě tohle jsem chtěl taky napsat!R^

+2/0
10.5.2014 21:02

J31a37r50o46s12l28a33v 10S44k38r62i29v60a10n54e62k 6225930

to jsou akorát kecy a snaha o relativizaci historie (něco podobneho, jako se uz vam sudetakum podarilo prosadit: partyzani = sprosti vrahove vs. gestapaci a SSmani = hodni strejcove). Nicmene ono se obvykle vedelo velice dobře, kdo za války kolaboroval a udaval.

+2/−1
11.5.2014 9:29
Foto

J70i32ř83í 55H23a66v57e98l66k60a 3469273840684

Jsme národ který se stále nevyrovnal se svojí minulostí.

Církevní restituce nejsou zdrojem narovnání vztahů ale bodem vhodným pro propagandu. Dodnes jsme se neomluvili za vraždu Háchy, kriminalizaci Buriana a jiných. Zato jsme dokázali před soudním projednávání uchránit komunistické pohlaváry, bachaře a jiné lumpy.

Za vlastizradu jsme se dikonce zvolili presidenta místo aby šel sedět (Klaus aby nebyla mýlka).

+19/−3
10.5.2014 14:11
Foto

K26a61r40e78l 81S27e55i13d16l 8929465810878

Můžete ten poslední odstavec nějak konkretizovat?

+4/0
10.5.2014 15:59

J32a67r72o23s79l33a34v 75D57e67r75m24í83š88e13k 9608728629261

Tunely, amnestie atd.

0/0
11.5.2014 6:55

P53a92v13e98l 68H75o79r94á47k 8661253905182

Hácha snad, ale Burian? U toho byli Němci pečení vaření.

+1/−7
10.5.2014 19:56

J40i77ř34í 40Š93v47e65h93l59a 1914674932636

Minus za ty restituce.

0/0
11.5.2014 2:53

J64a97r37o52s51l43a39v 30S38k93r29i68v13a46n10e38k 6855190

jaka vražda Hachy? Pokud vim Hacha zemrel ve vezenske nemocnici (ačkoliv mel pochopitelne jako celni predstavitel české kolaborace dostat provaz).

+4/0
11.5.2014 9:19

J42i76n67d82ř15i63c71h 66H35r95d31l92i10č44k15a 4146214809664

Provaz ne, v jeho postavení a zdravotním stavu by asi selhal každý.

0/0
12.5.2014 8:55

J94o24s80e60f 86C12í83s15a71ř 7897102650650

krásná ukázka toho, co dokáže dav... hlavně v případě p. Svitáka

+16/−1
10.5.2014 13:58

A72l82e35š 26J95a80v92ů73r80e84k 2182429970440

dav = nejmenší jednotka IQ.

+8/−1
10.5.2014 15:24

J92o83s63e98f 35C28í70s90a93ř 7607252790800

přesně

+1/−1
10.5.2014 15:37

L31u58c10i76e 34F40o65r29m27á18n87k18o39v87á 8925238397720

Anebo taky "inteligence davu rovná se IQ jeho nejblbějšího člena, vyděleno počtem lidí v davu". :-)

+3/0
11.5.2014 1:17

L28i87b67o89r 30J17i90ř74í 47B94e81n88e74š 1112254102716

Pri cteni o p.Svitákovi, jsem si zpomnel na citat meho nejoblibenejsiho spisovatele Karla Čapka: "Děsím se davu, je nejkrutější a nejhloupější ze všech přírodních živlů."

+4/0
11.5.2014 0:01

Z24d80e17n82e12k 42H24u75d74e75c 4893944395

A nejlepší nakonec. Všichni z nich používali Android, to jste nevěděli?? Proto tento článek patří do Technetu ;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

+1/−22
10.5.2014 13:46

J76o76s63e87f 96C90í22s41a37ř 7917842590910

kolik je ti? 6?Rv

+7/−1
10.5.2014 13:55

J70a47n 38K43ř86í91ž 6395253775428

...jak tak teď koukám,tak jste navíc ještě blbec!

+13/0
10.5.2014 14:30

J31i88ř25í 55M52a23k54o41ň 2105798174270

Tak mi ten článek navodil zdání,že bych měl nad těmi šesti uronit slzu.;-(

+2/−7
10.5.2014 12:23

J14o34s86e13f 34C86í40s86a87ř 7327332190710

nad Svitákem určitě

+13/−1
10.5.2014 13:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.