Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Polské (ne)Pendolino testuje v Česku. Nemá naklápění do oblouků

Na polské železnici začne od prosince 2014 revoluce. Cestující začnou vozit Pendolina čtvrté generace, která právě testují na kolejích Výzkumného ústavu železničního (VUZ) u Velimi. Nahlédli jsme objektivem i do kabiny strojvedoucího a vlakvedoucího.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P52a47v58e10l 31V16l81a22s 4525233860474

Poláci nakoupili Pendolina u nich použitelná, narozdíl od nás, kdy zakoupené a zaplacené  jednotky se nedaly použít a musely být draze upravovány a výsledkem jsou nevzhledné bedny a kabely na střeše jednotkek, aby se daly použít na naší elektrifikaci. Nakoupili jsme je i když si nerozuměly s naším zabezpečovacím systemem, což si vyžádalo další úpravy a náklady.

+2/0
25.5.2014 20:06

K25a37r73e14l 13D12u80b 9495408351881

Nemá naklápění,  tak to není Pendolino.

+2/−2
24.5.2014 15:38

J18i88r17k96a 93D80v30o58ř18á25k 4975350133238

Pendolino to je, protože ho tak výrobce nazval. Znamená to ještě druhou věc - kyvadlovou dopravu, tj. že má řízení na obou stranách.

+1/0
27.5.2014 9:01

J85i80r71k95a 16D77v42o85ř66á97k 4265420373468

V článku chybí dost podstatná věc. Poláci plánují 712 km tratí na 300 km/h. Už to protlačili i do seznamů Mezinárodní železniční unie. http://www.uic.org/IMG/pdf/20131101_high_speed_lines_in_the_world.pdf

+1/0
23.5.2014 17:44

P26e90t34r 64N26o57v49o20t24n18y 3869402319632

Tak proc kupují vlaky na 250 km/h?

0/0
23.5.2014 22:04

M77a31r26e12k 70H90r26u30b18y 6527332571568

Mozna je to levnejsi, nez kupovat vlaky na 250 a mit trate na 160 ;-)

0/0
23.5.2014 22:10

P31e31t18r 79M60a52r82š41o27u90n 5435188556726

no tak to jsem si právě přečetl že dělají, kupují vlak na 250 ale modernizují též  (jako my) jen na 160

0/0
24.5.2014 20:54

J75i66r62k19a 75D55v77o18ř45á80k 4235710463308

Nechci mluvit za Poláky, ale existuje i model dopravy, ve kterém i když máte trať na 300 km/h, tak kromě VR vlaků 1. kategorie potřebujete nějaké VR vlaky II. kategorie na nižší rychlost, které budou jezdit zčásti po klasice a zčásti po VRT "zastávkově". Tak by to bylo asi i u nás.

+1/0
27.5.2014 9:05

J94i82r80k41a 68D10v27o87ř15á37k 4355860483318

Na kupování vlaků na 300 km/h je samozřejmě ještě brzo. Koneckonců ještě není moc jasné, kdy to ti Poláci začnou stavět.

0/0
27.5.2014 9:11

K60a39t82e93ř24i27n50a 63P55é43r56o12v78á 2230858377665

no a kdo myslíš že by přikládal?

0/0
23.5.2014 13:53

C88h16r62i46s44t20i11a48n 54M54o86r61g34e82n87s16t55e56r15n 5965296566284

Probuh, co to je "dvoumuzna" obsluha? (popisek jeden fotky)

0/−2
23.5.2014 13:24

P78e41t37r 46N83o66v31o14t12n76y 3709462809842

Překvapivě je to v tom popisku vysvětleno. ;-D

+1/0
23.5.2014 13:52

K84a26t29e80ř54i69n72a 63P12é30r60o68v94á 2320668807395

no a kdo myslíš že by přikládal

+2/−1
23.5.2014 13:54

J46i42r87k82a 14D17v72o27ř81á32k 4505840833628

Poláci mají takový velice zastaralý předpis, že strojvedoucí nesmí být sám ale musí mít pomocníka. Je to především z důvodu bezpečnosti, pomocník by si všiml, že strojvedoucí omylem umřel nebo usnul. V normálních zemích to už dávno hlídá zabezpečovací zařízení (nepřesně řečeno).

+2/0
23.5.2014 17:36

P45e17t31r 69N39o84v25o73t85n54y 3259392169852

Omylem umřel. :-D

+3/0
23.5.2014 22:02

P25a71v97e46l 30M46a34t13o92u11š79e19k 5560637728464

V Polsku existovala trať na rychlost minimálně 160 km/h (CMK), spojující Varšavu s Katovicemi a Krakovem, již dávno za socialismu. Takový souvislý úsek u nás dodnes neexistuje a hned tak existovat nebude. Tudíž ty autorovy pochybnosti jsou trochu vedle.

+1/0
23.5.2014 13:06

P31e77t27r 66T24y61č72k62a 6365952249722

Tak se podívej na mapu a terén Polska. Takový úsek u nás nemůže existovat už z principu toho, že Polsko je mnohem větší a rovnější než Česko.

+4/0
23.5.2014 13:13

P55a42v67e74l 10M86a12t20o33u13š63e46k 5380427238294

Ale u nás se tak souvisle nejezdí ani v oblastech, kde je terén podobný polskému.

0/0
23.5.2014 13:18

K88a30t38e61ř11i49n33a 46P21é48r70o62v97á 2450208347325

on myslel placatý. a to tady mezi metropolema opravdu není.

+3/0
23.5.2014 13:57

L61u56k60á43š 15Š19l69e61h62o22f28e24r 1803389815479

Navíc hustota zalidnění je v Polsku výrazně nižší, u nás je to samá vesnice a tak se musí pořád zatáčet... ;-)

+2/0
23.5.2014 14:02

K53a72t15e66ř61i70n16a 19P30é62r60o25v48á 2210878917395

tady se spíš pořád zahejbá, a to i bez vesnic :-P

0/0
23.5.2014 14:24

V23o76j84t62ě84c83h 21H68u10b48k36a 6148325408208

Klasika, utráceji za drahé vlaky, které nevyužijí..

0/0
23.5.2014 12:16

P25a53v71e14l 66M69a89t50o50u23š51e57k 5530227508344

Za to my ta pendolina fakt využíváme!

+1/0
23.5.2014 13:07

P35e83t66r 60N95o83v68o88t93n97y 3619322789142

A ne?

0/0
23.5.2014 13:22

M96a32r50e35k 32H66r25u87b72y 6527862441228

Jiste, hned od prvniho dne po nakupu ;-);-D

+1/0
23.5.2014 22:11

J71o41z62e24f 86D96u12h78a48c73e58k 7921410843820

do vlakovej infrastruktury sa vrazaju hrozne prachy a pritom je to uplne naprd, dokial budem mat auto tak sa mi neoplati jazdit vlakom Rv a to neplati len o CR, ale vseobecne cela EU. jedine co sa oplati vlakom je kupit si nejaky ten railpass a urobit si mesacnu dovolenku po celej EU, ale seriozne, kolko ludi to spravi?

0/−10
23.5.2014 12:01

M19a67r18t66i70n 46H25o29d17í28k 2885825188477

Po celém světě jezdí lidé rychlovlaky na delší vzdálenosti (při klesajících cenách pak i létají) spíše než autem. O cenové výhodnosti asi není třeba vůbec mluvit.

+7/0
23.5.2014 12:05

J23o73z61e71f 95D57u40h83a73c34e76k 7351580573900

vyhodnejsie oproti comu? chcel som ist vlakom  z brna do benatok a vyslo to drahsie ako letecky! a o dost.  to iste pariz, londyn.... (je pravda ze som pozeral nizkonakladove letecke spolocnosti)

0/−1
23.5.2014 12:42

P42a90v81e41l 77M15a44t29o72u74š55e21k 5550957968234

Zkuste někdy zavítat například na německý vyhledávač spojení (Die Bahn), kde se nabízejí i ceny. Možná se budete divit, že lze dojet vlakem přes půl Evropy při včasném nákupu za 39 euro. Jistě, nesmíte přijít k české pokladně a říci, že chcete jízdenku do Benátek. Ta vás vyjde extrémně draho. V našich zemích ještě zřejmě nepochopili, že do vlaků nenalákají cestující na drahé jízdné, nýbrž na levné. Je paradoxní, že např. Němce vyjde cesta vlakem do ČR a zpět třeba i na polovinu toho, co zaplatíte v ČR za stejnou trasu opačným směrem.

+1/0
23.5.2014 13:14

M41a37r59e84k 40H69r87u35b78y 6837432421938

Po zapadnich zemich to neni tak zle, od nas je problem, ze nejblizsi VRT je tusim v Norimberku - a tam musite autobusem :-/

0/0
23.5.2014 22:13

J21o66z70e25f 84D97u11h75a69c15e78k 7541870953500

skusili som teraz na jun: vlak brno-vieden 2 osoby 1008 czk + 6474 czk za listok vieden - benatky na sedenie alebo 8669 czk za lezadla v 6 postelovom kupe. to je spolu 7482 alebo 9677 czk. benzin za auto cca 3100 czk + dialnicne poplatky. letenka s wizzairom praha - benatky 3,996.00 za dvoch. okaaa zase az taky vyrazny rozdiel to nieje

0/0
23.5.2014 13:10

M46a84r87t76i21n 82N93o30v97o16t11n31ý 3926166981304

Pokud jste to auto neukradl, tak musíte započítat ještě amortizaci auto - při té trase to dělá minimálně 5500,- Kč. To auto, na rozdíl od vlaku, jste musel koupit a máte s ním provozní náklady (oleje, pneumatiky, opravy, pojištění) takže to do ceny musíte také započítat.

0/0
23.5.2014 20:00

O11n86d78ř63e87j 49Č39a20p98k22a 6261701313804

Pokud se tím vlakem myslí něco jako TGV nebo ICE, tak se to vyplatí - do nějakých 1000 kilometrů je to na cestě z centra do centra časově srovnatelné s letadlem, na krátkých vzdálenostech i rychlejší.

0/0
23.5.2014 12:26

J39i51ř72í 47Z88ý92k95a 9669303201270

občas jedu Teplice-Ostrava a to se vyplatí jet vlakem. Nejenže nejsem utahaný z cesty, ale ještě se můžu při cestě pohodlně bavit. Ať s někým, nebo sám poslechem hudby, nebo surfováním po internetu.

A to mám velmi pohodlné auto (Volvo).

+1/0
23.5.2014 12:39

K46a72t19e83ř76i18n69a 69P83é77r67o19v42á 2620958547765

u nás dnes nějáké volvo nakládali na šroťáku. pravda, Volvo to asi nebyloV

0/0
23.5.2014 14:01

P76a97v65e32l 97V27e75t58e58š55n27í15k 7345438655677

Přiznám se, že v Polsku jsem jel vlakem naposledy před několika lety a byla to pro mě tak trochu vzpomínka, jak se u nás jezdívalo v 70.-80. letech. Infrastrukturu potřebovali opravit jako sůl. Přesednout u Ostravy na koridorovou trať byl kvalitativní skok.

Nevíte - opravdu začali ve velkém opravovat tratě? Už mají spravené nějaké významné procento tratí, že se jim tyhle vlaky vyplatí? Zvlášť při velikosti jejich země mi to připadá jako obrovský úkol.

0/0
23.5.2014 11:56

J45i51ř75í 30K35o32c14u56r11e46k 6125714425398

http://www.youtube.com/watch?v=wa8mnSDN1hQ

A té trati na 200 km/h mají 220 km, což je o 220 km víc než v ČR.

+2/0
23.5.2014 15:44

V83á91c48l28a88v 32H54o94r47á54k 5422351281616

Např.

http://serwisy.gazetaprawna.pl/transport/galerie/702729,duze-zdjecie,1,mapa-wielkiej-modernizacji-na-kolei-10-lat-utrudnien-na-torach.html

0/0
25.5.2014 23:59

J51a64n 59Č43e12k51a95l 7209295334504

Pendolino je stavěno jako naklápěcí, tedy s menší vozovou skříní, a tedy uvnitř stídněnější. Nějak nechápu důvod pořizovat si Pendolino, když se naklápět nebude, ale přitom menší rozměry mu zůstanou...

+2/0
23.5.2014 11:54

J54a93n 18Č31e60k24a14l 7269285704344

*stísněnější

0/0
23.5.2014 11:55

J65a16r54o42s23l50a13v 31B86u10r14s51í15k 8459865684692

To záleží na trati. Kde je málo oblouků, tam není naklápění absolutně potřeba. Například v ČR a to nemluvím o tom, že tu Pendolíno ani nejezdí maximální rychlostí. Souprava s ním je potom dražší a nákladnější na údržbu, i když je tam z hlediska komfortu zanedbatelný rozdíl... Takže cena bude asi ten důvod.

0/0
23.5.2014 12:59

O89n42d72r71e25j 76K43a37l45m73a85n 1400386184982

V tom případě se ale hodí koupit prostornější soupravu než tu ála pendolino ne?

+1/0
23.5.2014 14:48

J89i26r98k53a 88D68v38o55ř17á97k 4455490503518

To platí o Pendolinu třetí ("naší") generace. Ve čtvrté generaci už je o vlastně jedno.

0/0
23.5.2014 17:40

L13i84b73o55r 44M35o84u96č62k50a 1388207145762

neni nazev Pendolino nahoudou nazvem toho systemu naklapeni?

+4/0
23.5.2014 9:48

D91a14v61i87d 45Č43e79r10n61o86h65o72r78s36k92ý 1856414876226

spis odvozeno :-) Pendolino znamená kyvadélko :-)

0/0
23.5.2014 15:51

J84a93n 81M24a91t63ú57š 5247770635606

Tak to naklápěním skříně je jediná pozitivní věc na Pendolinu. Jinak ve Vinoboně v první třídě se cítím podstatně lépe.

+2/0
23.5.2014 9:43

D77a89v17i86d 57Š46a89f25r48á40n74e43k 5737974417883

To naklápění je funkce, která se příliš neprosadila. Je to neuvěřitelně drahé a celkový časový přínos je naprosto minimální. Kupříkladu na dvou a půl hodinové trase Praha Brno je Pendolino jen o dvě minuty rychlejší, než D1 Expres. Velké problémy si vyrobila tak DB s naklápěcím ICE 3, kterému hrozilo praskání os, takže nejdřív je na rok stáhli a teď jezdí jen bez naklápění.

0/−7
23.5.2014 8:15

P71e11t27r 28G45r88i14v15a64l19s89k68ý 6332874289113

Já si třeba nemyslím, že by to byla chyba technologie. Dnešní propustnost některých úseků kolem Prahy a Kolína je tristní, navíc koridory nejsou dodělané.

Já myslím, že na hodnocení by jsme si měli počkat až to bude dokončené.

0/0
23.5.2014 8:25

M46a10r18t74i64n 91H78o56u94b26a 6483811199598

s naklapenim bylo slibovano zkraceni jizdnich dob na soucasnych tratich. kdyz se dokonci koridory a pendolino i klasicky vlak tam budou jezdit stejne rychle, tak se nic nenazene.

0/0
23.5.2014 11:57

P17e25t60r 74G85r23i60v44a25l88s85k12ý 6312484559313

ale problém je, že i na koridorech ne všude je dosažitelná stejná max. rychlost pro naklápěčky a bez naklápění. A to nemluvím o 160km/h, někde se i po optimalizaci dá jet třeba jen 140 s naklápěním.

0/0
23.5.2014 13:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.