Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Originální "český" letoun dával pilotům pořádně zabrat a fotil nepřítele

Naposledy vzlétla před dvaceti lety. Avia AV-14FG. Letoun, kterým naši piloti snímkovali třeba i západoněmecké hranice, měl několik specifických vlastností. Při snímání bylo nutné udržovat rychlost kolem 190 km/h. Pádová rychlost přitom byla 200 km/h.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M38í56r60a 67K89l11a40s 9462357249766

Menší chyba v článku - Saljut 16 neexistoval. Pouze Saljut 6....

0/0
24.7.2014 16:58

L66a15d91i49s96l71a12v 67M42á88l50e50k 7433877491238

A jaký je rozdíl mezi tím, jít s prosíkem do Moskvy (což bylo "smeteno ze stolu") a tím, použít již dodaný sovětský letoun?

0/0
19.5.2014 18:21
Foto

A43n27t89o62n49í15n 48B44r83z90o95b87o67h82a24t77ý 9835343819705

Jsem moc rád, že si na nás kluky od Fotoletu někdo vzpomněl. Udělalo mi to radost a odkaz jsem hned vložil na Facebook na skupinu "Fotoletecká skupina", kde je spousta dalších fotek s technikou i s lidmi. Znovu opakuji svou nabídku, pokud by někdo měl zájem o přednášku o leteckém měřičském snímkování, rád přijedu a povykládám o tom, měl jsem tuto práci spíš jako koníčka a těch 12 let u Fotoletu v Hradci Králové byly moje nejhezčí pracovní roky.

+2/0
19.5.2014 17:05

J55i15ř36í 45N52e42u33m75e87i16s27t79e49r 2872955283441

Já tu skupinu nemohu na FB najít :(

0/0
19.5.2014 18:02

P60a37v60e65l 56S64e16d74l24a98c59e74k 4718659196169

Ja taky ne...

0/0
19.5.2014 19:08

J78a67n 38K90ř54í20ž 6165813725568

Už jsem to sem šoupnul.:-)

0/0
19.5.2014 20:09

J77a72n 26K48ř79í86ž 6955433325958

https://www.facebook.com/Aerowebcz

0/0
19.5.2014 20:06

J30a14n 98K50ř29í70ž 6375433735118

...ale nějak jste sem zapomněl šoupnout fejsovej odkaz.

Udělal jsem to za vás.:-)

0/0
19.5.2014 20:11

J25a49n 18H72a69v30l67i36n89a 9504306789923

zajimalo by me, jak to je s L410FG, co ma armada nyni.....jsem liny to hledat ;-) Byly uz za socialismu u armady? Rekl bych ze jsou urcite lepe pilotovatelne

0/0
19.5.2014 13:23

V98á86c42l57a75v 28P71c77h38á43l22e84k 8746672871702

Díky za super článek TechNet opět nezklamalR^

Jen podotýkám, že jedna nebo dvě "štrndy" jsou v Airmuzeu ve Vyškově;-)

+7/−1
19.5.2014 12:01

L82a81d72a 18N70o41v37a64k 4522773597

a čim jako nezklamal.. že lítali při focení nižší rychlostí, než pádovou...?8-o

0/−2
21.5.2014 23:35

I29v68a53n 81P75l50a21c98h62y 1862234619241

V boxu nalevo je uvedeno, že poslední let byl 30.4.,2014, není to náhodou chyba, nemá tam být 1994?

0/0
19.5.2014 11:27

I11v32a86n 16P94l86a94c61h79y 1642164679571

A už jsem si to přečetl pořádně, takže omluva jako kdybych nic nenapsal... :)

V každém případě z příletu se dá najít video, několikrát jsem ho viděl... buď youtoube nebo videa na planes...

0/0
19.5.2014 11:30

J70a32n 67B58r76a14u96n67e52r 7195844603469

V článku mne mate jedna informace. Autor píše, že pádová rychlost byla 200km/h. Pádová rychlost obecně je mezní rychlost, kdy profil ještě produkuje vzlak. Při poklesu pod tuto rychost dochází k odtržení proudění a tedy ke ztrátě vztlaku - pádu letounu. Není proto možné letět pod touto mezní rychlostí tj. rychlostí 180km/h při stejné letové konfiguraci.

+13/0
19.5.2014 11:13

O43n62d67ř34e83j 69K30o57l17á47ř 1543315683641

Přesně tak, taky mě to hned trklo. Pádová rychlost je prostě rychlost, kdy letadlo začíná padat. Samozřejmě že se pádová rychlost liší podle konfigurace, tedy jiná je bez klapek a jiná, mnohem nižší s vysunutými klapkami. Jiná se se sníženým výkonem motorů, jiná naopak s maximálním výkonem na tzv. II. režimu.

Takže může jít třeba o překročení pádové rychlosti pro std. konfiguraci směrem dolů, ale v jiné konfiguraci (s klapkami) to bude pořád ještě nad pádovkou.

0/0
19.5.2014 15:52

J82i97ř48í 13K46u24b27á79č88e41k 3147194180636

Nejspíš při těch těch 180-190 km/h měli vytažené vztlakové klapky, tím se pádovka o něco sníží. Jinak si to nedokážu vysvětlit. Rozhodně bych ale přivítal vysvětlení od někoho, kdo ví jak to bylo - není třeba chyba v těch údajích o rychlosti?

+2/0
19.5.2014 15:54

Z55d57e23n11e55k 58V53r41b92a 8559805463477

Těch 180km/h je kvůli kamerám a samozřejmě vůči zemi, zatímco pádová rychlost je vůči vzduchu. Pokud letíte proti větru, pak můžete letět vůči zemi i pomaleji, než je pádová rychlost stroje v dané konfiguraci. Podobný efekt v obráceném pořadí je možné pozorovat u některých podzvukových letounů, které při letu po větru mohou dosáhnout vůči zemi nadzvukové rychlosti. Takže asi tak.

0/0
11.6.2014 19:25

O10l63d83a 22Z36i17n 8488246699132

Autor opět nezklamal, výborný článek.

+4/0
19.5.2014 10:16

V15í47t46ě28z63s73l36a29v 74N60o66v11o58t34n52ý 3759201218516

moc pěkně napsaný článek R^

+1/0
19.5.2014 9:40

M92i32c10h75a27l 26N14o28v77o11t69n48ý 3851538177638

Pozoroval jsem je, když létali nad Hradcem cvičné okruhy s vysazeným jedním motorem. To byli doby, kdy jsme ještě měli letectvo.

+10/−1
19.5.2014 9:13

A18l40e88x66a66n35d15r 84K79o97s14t59k69a 5609966369716

Mívali jsme toho víc, než nám od toho pomohl otec rozkrádaček Klaus, za spolupráce s hlupáčkem Havlem. Dnes si můžeme tak leda zaskandovat: máme holé ruce.. (a už je to pravda)

+8/−14
19.5.2014 9:48

D64a20v81i47d 69Č11e46c69h 7170514731903

;-D ...

+3/0
19.5.2014 12:55

M27i25c15h26a87l 66S79e32m83i47v67a27n 3241955289220

Nebýt "hlupáčka" Havla tak by jste měl v ruce tak akorát ruský prapor.

+4/−3
19.5.2014 16:26

J54i58ř26í 13N42e75u31m43e34i26s48t38e52r 2952595833411

Na téhle mašině jsem dělal během vojny v roce 91 na hradeckém letišti. Bohužel měla dost smůlu, protože nejdřív měla poruchu jednoho motoru během letu, po generálce během zkoušek na stojánce potom urval tah motorů kus povrchu stojánky a ten poškodil ocasní plochu. Takže jsem ji potom už ve vzduchu nezažil. Byl to vlastně její konec, po opravě už zamířila do muzea. Ale ten zvuk jejích motorů, ten nezapomenu nikdy.

+4/0
19.5.2014 7:23

J93i62ř82í 98N42e80u92m27e14i86s26t51e64r 2322735823341

V té době ta hradecká byla prý už poslední IL14 létající u nás, druhá stála ještě vedle hangáru (také FG), z té se kanibalizovaly díly, a posledních ze tří Il14 FG fotoletecké skupiny zamířila na počátku 90. let kamsi na Slovensko do soukromých rukou a prý s ní také chtěli létat. Každopádně, když jsem se do Kbel vydal před léty, abych se na ní podíval, tak bych plakal. Šrot na nepřístupné stojánce, bez jakékoliv péče. ;-€

+2/0
19.5.2014 9:46

V24i57k34t69o58r 50N92á70r90o71ž28n50ý 3789872878

Přesně tak .Zrovna včera jsem Kbely navštívil. Je sice pěkné , že je tam vstup zadara. Kdyby se tam něco platilo a ty peníze se investovaly do renovace exponátů , uvítal bych to raději

+4/0
19.5.2014 11:03

M83a84r30t42i44n 23H21a76v33l85í37k 4870145907693

Něco podobného jsem viděl v muzeu v Kunovicích. Jen to letadlo bylo pro dělání nějakých map. Šeli sme tam s kolegou jen tak na čumendu bez průvodce a přilepil se na nás nějaký postarší pán, který se evidentně nudil. On to byl nakonec ten průvodce, tak jsme dostali podrobný výklad ke každému letadlu zdarma.

+3/−1
19.5.2014 6:15

J92a74n 54V28á80c11l58a71v44í21k 3882376511199

Nechali jste mu tam aspon neco?

0/0
19.5.2014 10:56
Foto

K74a75r35e98l 38S67e79i11d40l 8479215130808

Zajímavý článek. Je vidět, že ho psal nadšenec.R^

+19/0
19.5.2014 0:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.