Diskuse k článku

Originální "český" letoun dával pilotům pořádně zabrat a fotil nepřítele

Naposledy vzlétla před dvaceti lety. Avia AV-14FG. Letoun, kterým naši piloti snímkovali třeba i západoněmecké hranice, měl několik specifických vlastností. Při snímání bylo nutné udržovat rychlost kolem 190 km/h. Pádová rychlost přitom byla 200 km/h.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M51í79r86a 58K77l55a11s 9112207449976

Menší chyba v článku - Saljut 16 neexistoval. Pouze Saljut 6....

0/0
24.7.2014 16:58

L59a72d21i15s72l75a16v 34M29á78l87e60k 7593127281298

A jaký je rozdíl mezi tím, jít s prosíkem do Moskvy (což bylo "smeteno ze stolu") a tím, použít již dodaný sovětský letoun?

0/0
19.5.2014 18:21
Foto

A13n54t54o31n19í64n 13B35r22z10o36b88o21h76a57t49ý 9775643329595

Jsem moc rád, že si na nás kluky od Fotoletu někdo vzpomněl. Udělalo mi to radost a odkaz jsem hned vložil na Facebook na skupinu "Fotoletecká skupina", kde je spousta dalších fotek s technikou i s lidmi. Znovu opakuji svou nabídku, pokud by někdo měl zájem o přednášku o leteckém měřičském snímkování, rád přijedu a povykládám o tom, měl jsem tuto práci spíš jako koníčka a těch 12 let u Fotoletu v Hradci Králové byly moje nejhezčí pracovní roky.

+2/0
19.5.2014 17:05

J19i25ř17í 94N84e24u50m47e63i28s36t56e58r 2362975563651

Já tu skupinu nemohu na FB najít :(

0/0
19.5.2014 18:02

P22a87v94e68l 84S91e71d49l26a23c52e30k 4478829946789

Ja taky ne...

0/0
19.5.2014 19:08

J68a19n 86K46ř59í46ž 6945233655708

Už jsem to sem šoupnul.:-)

0/0
19.5.2014 20:09

J93a72n 78K40ř84í77ž 6115833645758

https://www.facebook.com/Aerowebcz

0/0
19.5.2014 20:06

J37a90n 33K33ř45í55ž 6675113965268

...ale nějak jste sem zapomněl šoupnout fejsovej odkaz.

Udělal jsem to za vás.:-)

0/0
19.5.2014 20:11

J26a45n 41H77a89v26l20i19n16a 9754926809123

zajimalo by me, jak to je s L410FG, co ma armada nyni.....jsem liny to hledat ;-) Byly uz za socialismu u armady? Rekl bych ze jsou urcite lepe pilotovatelne

0/0
19.5.2014 13:23

V24á97c97l69a85v 38P74c29h62á27l28e51k 8766852631102

Díky za super článek TechNet opět nezklamalR^

Jen podotýkám, že jedna nebo dvě "štrndy" jsou v Airmuzeu ve Vyškově;-)

+7/−1
19.5.2014 12:01

L14a78d93a 26N49o54v57a41k 4112493677

a čim jako nezklamal.. že lítali při focení nižší rychlostí, než pádovou...?8-o

0/−2
21.5.2014 23:35

I66v90a77n 88P82l55a87c19h35y 1462844809721

V boxu nalevo je uvedeno, že poslední let byl 30.4.,2014, není to náhodou chyba, nemá tam být 1994?

0/0
19.5.2014 11:27

I32v96a62n 27P23l35a22c40h56y 1182124969971

A už jsem si to přečetl pořádně, takže omluva jako kdybych nic nenapsal... :)

V každém případě z příletu se dá najít video, několikrát jsem ho viděl... buď youtoube nebo videa na planes...

0/0
19.5.2014 11:30

J64a62n 68B49r66a68u46n69e17r 7375844383449

V článku mne mate jedna informace. Autor píše, že pádová rychlost byla 200km/h. Pádová rychlost obecně je mezní rychlost, kdy profil ještě produkuje vzlak. Při poklesu pod tuto rychost dochází k odtržení proudění a tedy ke ztrátě vztlaku - pádu letounu. Není proto možné letět pod touto mezní rychlostí tj. rychlostí 180km/h při stejné letové konfiguraci.

+13/0
19.5.2014 11:13

O94n87d75ř37e63j 28K96o31l93á51ř 1913405273741

Přesně tak, taky mě to hned trklo. Pádová rychlost je prostě rychlost, kdy letadlo začíná padat. Samozřejmě že se pádová rychlost liší podle konfigurace, tedy jiná je bez klapek a jiná, mnohem nižší s vysunutými klapkami. Jiná se se sníženým výkonem motorů, jiná naopak s maximálním výkonem na tzv. II. režimu.

Takže může jít třeba o překročení pádové rychlosti pro std. konfiguraci směrem dolů, ale v jiné konfiguraci (s klapkami) to bude pořád ještě nad pádovkou.

0/0
19.5.2014 15:52

J36i37ř20í 82K75u90b84á90č35e49k 3857794260446

Nejspíš při těch těch 180-190 km/h měli vytažené vztlakové klapky, tím se pádovka o něco sníží. Jinak si to nedokážu vysvětlit. Rozhodně bych ale přivítal vysvětlení od někoho, kdo ví jak to bylo - není třeba chyba v těch údajích o rychlosti?

+2/0
19.5.2014 15:54

Z12d25e69n76e87k 77V39r34b63a 8289545823107

Těch 180km/h je kvůli kamerám a samozřejmě vůči zemi, zatímco pádová rychlost je vůči vzduchu. Pokud letíte proti větru, pak můžete letět vůči zemi i pomaleji, než je pádová rychlost stroje v dané konfiguraci. Podobný efekt v obráceném pořadí je možné pozorovat u některých podzvukových letounů, které při letu po větru mohou dosáhnout vůči zemi nadzvukové rychlosti. Takže asi tak.

0/0
11.6.2014 19:25

O76l70d20a 76Z19i48n 8928196429952

Autor opět nezklamal, výborný článek.

+4/0
19.5.2014 10:16

V54í19t47ě59z14s62l36a51v 82N12o61v28o78t81n24ý 3519491458126

moc pěkně napsaný článek R^

+1/0
19.5.2014 9:40

M72i91c37h91a90l 17N30o24v72o75t40n32ý 3351698287258

Pozoroval jsem je, když létali nad Hradcem cvičné okruhy s vysazeným jedním motorem. To byli doby, kdy jsme ještě měli letectvo.

+10/−1
19.5.2014 9:13

A67l50e28x35a71n37d75r 70K80o47s57t91k38a 5629676989576

Mívali jsme toho víc, než nám od toho pomohl otec rozkrádaček Klaus, za spolupráce s hlupáčkem Havlem. Dnes si můžeme tak leda zaskandovat: máme holé ruce.. (a už je to pravda)

+8/−14
19.5.2014 9:48

D17a68v13i27d 27Č55e51c83h 7470624741523

;-D ...

+3/0
19.5.2014 12:55

M78i36c58h59a66l 56S10e30m19i39v45a26n 3651215539580

Nebýt "hlupáčka" Havla tak by jste měl v ruce tak akorát ruský prapor.

+4/−3
19.5.2014 16:26

J38i84ř19í 18N41e74u27m10e24i97s49t93e75r 2512335733101

Na téhle mašině jsem dělal během vojny v roce 91 na hradeckém letišti. Bohužel měla dost smůlu, protože nejdřív měla poruchu jednoho motoru během letu, po generálce během zkoušek na stojánce potom urval tah motorů kus povrchu stojánky a ten poškodil ocasní plochu. Takže jsem ji potom už ve vzduchu nezažil. Byl to vlastně její konec, po opravě už zamířila do muzea. Ale ten zvuk jejích motorů, ten nezapomenu nikdy.

+4/0
19.5.2014 7:23

J28i11ř20í 98N41e71u15m66e77i47s76t33e86r 2602155123911

V té době ta hradecká byla prý už poslední IL14 létající u nás, druhá stála ještě vedle hangáru (také FG), z té se kanibalizovaly díly, a posledních ze tří Il14 FG fotoletecké skupiny zamířila na počátku 90. let kamsi na Slovensko do soukromých rukou a prý s ní také chtěli létat. Každopádně, když jsem se do Kbel vydal před léty, abych se na ní podíval, tak bych plakal. Šrot na nepřístupné stojánce, bez jakékoliv péče. ;-€

+2/0
19.5.2014 9:46

V54i62k53t66o21r 13N18á57r44o67ž16n15ý 3539672158

Přesně tak .Zrovna včera jsem Kbely navštívil. Je sice pěkné , že je tam vstup zadara. Kdyby se tam něco platilo a ty peníze se investovaly do renovace exponátů , uvítal bych to raději

+4/0
19.5.2014 11:03

M70a25r46t19i42n 59H95a23v13l51í62k 4370505767363

Něco podobného jsem viděl v muzeu v Kunovicích. Jen to letadlo bylo pro dělání nějakých map. Šeli sme tam s kolegou jen tak na čumendu bez průvodce a přilepil se na nás nějaký postarší pán, který se evidentně nudil. On to byl nakonec ten průvodce, tak jsme dostali podrobný výklad ke každému letadlu zdarma.

+3/−1
19.5.2014 6:15

J46a43n 91V82á95c70l30a43v17í97k 3112506951139

Nechali jste mu tam aspon neco?

0/0
19.5.2014 10:56
Foto

K98a61r33e79l 70S61e71i24d95l 8689425580488

Zajímavý článek. Je vidět, že ho psal nadšenec.R^

+19/0
19.5.2014 0:51

Najdete na iDNES.cz