Diskuse k článku

Pět let od zkázy airbusu Air France: piloti vůbec netušili, co se děje

Prvního června 2009, přesně před pěti lety, zmizel na cestě z Brazílie do Francie letoun společnosti Air France. Na jeho palubě bylo tehdy 228 osob – 216 cestujících a 12 členů posádky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K71a49r26e74l 74H49a37t26v31a86n29i 2984327146370

Nevim, jak to letadlo melo naprogramovano ztratu udaju o rychlosti v oddeleni autopilota, ale zda se ze nijak. Autopilot proste sel do blazince a zbytek nechal na piloty. Pritom by stacila malickost: prevzat udaje o rychlosti z nejakeho cidla aerodynamickeho hluku (kazdy plachtar vi o cem mluvim), a oznamit to posadce s tim ze autopilot nyni bezi na ne docela presnem udaji o rychlosti, a ze autopilot udrzuje rezim letu v jakem se nachazel v momente ztraty normalnych udaju o rychlosti.

0/0
4.7.2014 7:10

V48á91c44l78a89v 11P55o93t38k31a85n 8589843406577

Pritom stacila obyc GPS. Kecy o rychlosti protivetru si strcte nekam, pri cestovni rychlosti by museli vlitnou do vetru ktery fouka rychlosti pres 600 km za hodinu aby letadlo padlo, a takovou rychlost nema ani hurikan na jupiteru.

0/−3
2.6.2014 21:46

P74e20t14r 74T81y77č75k58a 6705942209792

V tom Airbusu musí být neskuteční blbci. Měl bys jim to napsat.

0/0
2.6.2014 22:44

R10a44d66k11o 35S42ü44t45t54ö 8121838471315

Schvalne si pozri, co znamena vyraz Coffin Corner a potom pochopis, ze vo vyskach, kde lietaju dopravne lietadla moze stacit poryv vetru o rychlosti 20 - 30 kts, aby sposobil vazne problemy.

+2/0
3.6.2014 8:07

R26a55d86e53k 87P90r52o85c72h22á19z94k56a 2323599718

Závěry komise jsou ale poněkud jiné, než je zde uvedeno. Skutečnost je taková, že se na všech obrazovkách objevil nápis "Trial period expired. Enter licence key." a všechny softwarem řízené systémy letounu přestaly náhle fungovat.

+1/0
2.6.2014 15:15

B43l72a83ž79e31j 54M58o71t29y60č25k49a 8947137715350

ten Bonin byl pěkný Č!

+1/0
2.6.2014 12:13

J65o53s64e32f 87B14r82o13ž67k93a 6374322578167

Dá se koupit voucher na letecký trenažér Boeingu 737 (4400,-), kde si můžete podobné vyzkoušet. Jenom řeknete instruktorovi, že si přejete naprostou tmu, let podle přístrojů a třeba ten přístrojový kiks. Jeden můj kamarád si to loni dopřál. Dodnes z toho moc sdílný není. Nějak to prostě nešlo ani za normálních podmínek.

0/0
2.6.2014 12:02

V77a20c84l72a21v 39M10e67d98e70k 5951252345365

pokud největší co jste kdy pilotoval byl ultralight, tak se dá předpokládat, že to nezvládnete - ale profesionální pilot s tisíci nalítanými hodinami by to prostě zvládnout měl.

0/0
2.6.2014 12:26

V75a12c89l69a49v 82M38e12d66e36k 5821392885795

celý ten popis vypadá na sérii brutálních chyb, a působí dojmem extrémního amatérismu. Až zůstává rozum stát nad uváděnými nalétanými hodinami pilotů. Vždyť popisované chování naprosto přesně odpovídá tomu, co zná každý, který někdy zkusil pilotovat malé letadlo.

To už jsou piloti těchto elektronických hraček natolik odtrženi od reality, že se řídí jen čísly na displeji?

Ale chyba je nejen na straně pilotů : pokud došlo k odpojení autopilotu z důvodu poruchy pitotových trubic, proč nebyli piloti upozorněni na nefunkčnost rychloměru? A ona už na těchto letadlech není klasická "koule" ukazující polohu letadla vůči horizontu, která i za špatné viditelnosti ukáže příliš velký úhel stoupání?

+2/0
2.6.2014 11:41

V21a37c27l36a23v 22M82e15d64e31k 5901412345975

součástí problému je asi mimo jiné ta uvedená informace z článku, popisující standartní průběh letu: kapitán s letadlem vzlétne, vystoupá do určené letové hladiny, a jde si odpočinout. Druhý pilot několik hodin sleduje letadlo na autopilotovi, a objednává si od letušek kávu. Poté opět přijde kapitán a s letadlem přistane.

Takže druhý pilot má sice také s letadlem "nalétáno" několik tisíc hodin, ale ve skutečnosti ho nikdy neřídil.

+3/0
2.6.2014 11:56

O54n92d36ř72e78j 55R36a65z13ý66m 2815736775747

No pokud vím, tak se kapitán s druhým pilotem střídají.

0/0
3.6.2014 17:44

P52e57t88r 81F49o29l55w71a53r69c11z22n53y 4706460682771

No nevim, sam jako pilot a instruktor na vetronich vim, ze rychlost je zaklad. Bez toho je jakekoliv letadlo bez sance. A oni nebyli "vycviceni" na takovou situaci. Uz za mych casu ve Svazarmu, kdokoli prisel a hned zacal leatat na motorovych, aniz by prosel plachtarskym vycvikem... pro takove buylo jen jedno pojmenovani: cvicene opice.

+1/0
2.6.2014 0:18

R17a57d39k57o 72S10ü20t59t42ö 8531558341595

Opakujem, boli vycviceni na let s nespolahlivym IAS. Dokazuje to sprava BEA.

+2/0
2.6.2014 7:44

M53a49r44e17k 61H17r42u19b91y 6157522811498

To je presne ten problem. Motorove ero by nemel ridit nikdo bez zkusenosti na vetroni. Ta plejstejsna na ktere trenuji jim zakladni pocity z pohybu v prostoru proste dat nedokaze.:-/

0/0
2.6.2014 13:34

J65a70r66o12m65i28r 44F88a74r25e47k 4272783567

Bonin mel papiry na kluzak......

0/0
2.6.2014 13:38

K77a31r16e75l 10H47a92t26v61a76n46i 2184397356680

Ja jsem jedna z tech opic, a scasti s tebou souhlasim, scasti ne. I na motorovem se naucis neco o chovani letadla, jenomze trochu jinak nez na vetronich; a chybi tam ta nutnost udrzet se ve vzduchu - mas tam plynovou paku. Kdyz uz jsem prestal letat na motorovych zachtelo se mi zkusit to na vetronich, a potreboval jsem jenom asi 3 lety s instruktorem abych se uz ve vzduchu udrzel sam.

0/0
5.7.2014 5:02

P25e52t86r 74Z33d43e49n91ě40k 2864369894

Pro me je vysvetleni jedine, proste neumeli nebo zapomeli (diky pocitacum) litat. Coz je podle me trend...  (napsal někdo přede mnou). To je docela možné.

Všimněte si zmatku a nerozhodnosti řidičů v Praze, kde je většinou na všech křižovatkách doprava "řízena světly", co se stane, když z nějakého důvodu světla vypadnou a doprava je řízena jen značkami a pravidly anebo (což je ještě méně časté) když dopravu na křižovatce řídí policista. To to najednou začne v hlavičkách šrotit až se od plešek kouří, nemám pravdu?

+2/0
1.6.2014 23:20

R70a78d33e95k 88P82r59o63c86h84á38z51k44a 2563499188

Moje pozorování jsou jiná. V takových případech naopak doprava víc "odsejpá" :-)

Spíš by se hodilo jiné přirovnání, ke křižovatce, kde se najednou všude rozsvíti zelená. To by byl imho lepší příměr k přístrojům, které začnou ukazovat nespolehlivé hodnoty.

+1/0
2.6.2014 15:10

V88á65c57l88a18v 29Z58e72l59i51n55k22a 2382390753872

Tohle snad nemůže být pravda. Na prvního dubna bych takový článek bral jako pokus o apríl i když ne moc povedený, ale takto je to bohužel krutá realita dnešního letectví. Ukazuje se, že můj známý, který o této havárii už před dobou poznamenal, že to vypadá na vražednou kombinaci "flying playstation", jak se občas říká elektronikou přecpaným Airbusům a "simulator players", jak občas označují moderní primadony ze simulátorů, kteří jsou bez veškeré té elektroniky v řiti.

Abych předešel poznámkám o hospodském mudrování, tak člověk o němž hovořím prožil možná dvacet let v kokpitech různých bojových letounů naší armády. Současný trend, kdy se za řízením letadla se stovkami lidí na palubě může ocitnout člověk, který v krizové situaci totálně zcvokatí a vrcholným diletantismem způsobí katastrofu, se mu hrubě nelíbí. Příznával, že se vlastně skoro bojí, protože případů, kdy problém způsobí "překybermetizování" současných letadel v kombinaci s nedostatečnou "vylítaností" lidí za kniplem začíná přibývat.

+4/−2
1.6.2014 22:08

P72e57t31r 46T38y80č56k35a 6785712809402

Není to pravda. Za prvé se bezpečnost přepravy neustále zvyšuje. Za druhé nejnebezpečnějším prvkem v kabině byl vždy pilot. I před elektronikou řízenými letadly byl nejčastější příčinou nehody řízený let do terénu. A za třetí kdyby u toho AF seděl za kniplem kapitán tak by se to asi nestalo.

+3/0
2.6.2014 0:17

P23a44v40e75l 92Z41a12t74l39o47u80k50a29l 7601459472367

Vy řeknete "není pravda" a přitom svými body spíše to, co napsal předřečník potvrzujete. Nejnebezpečnějším prvkem v kabině je pilot o to víc, o kolik bezpečnější a blbuvzdornější je technika, protože pak roste diskrepance mezi závažností situace, kterou již technika nezvládne a hodí to na něj a tím, jaké on má se skutečným řízením letadla zkušenosti.

0/−1
2.6.2014 23:22

L47a34d57a 18N49o78v85a34k 4122783187

já to nějak nechápu..., ale možná jsem to jen špatně četl... Přece když neznám  rychlost, nebo nedůvěřuju přístrojům..., měl bych při určitém tahu motorů vědět, jaká bude přibližná rychlost při určitém podélném náklonu... Můžou to zkreslovat různé střihy a turbulence, ale měl bych při tom dokázat udržet letadlo naživu...8-o

0/0
1.6.2014 20:16

G18a31b19r45i48e27l 58H25o20r79t28e95n 9371119583344

Ono bohužel ani tak nejde o to, jaký výkon mají motory, jako o to, jak rychle fouká letadlu pod křídla. Navíc to podle popisu vypadá, že pilot naprosto zpanikařil.

+3/0
1.6.2014 21:31

L75a79d27a 77N44o19v98a41k 4472333327

při orčitém podélném náklonu a daném tahu motorů fouká  pod křídly totéž.. Samozřejmě turbulence s tím řádně zamíchají, ale udržovat letadlo v horizontálním podélném sklonu může máloco zkazit.. Určitě méně, než nasadit stoupání 30 m/s

+2/0
1.6.2014 21:48

P72a64v53e50l 89O61d92r66a17z37i45l 6124119117300

Přesně. Zatímco rychlost vůči vzduchu jinak zjistit nemohli, tak výšku/stoupání lze s jistou chybou odečíst z GPS. Potom by mělo existovat fail-safe nastavení letadla, které by nejpravděpodobněji udrželo letadlo ve vzduchu, a ne to tahat furt nahoru.

0/0
2.6.2014 12:09

M36i56c28h37a30l 17P90a54v20l54á84t 9113733974329

Obecne je problem v tom, ze v pripadech, kdy neni spravne zobrazena IAS, maji piloti tendenci ignorovat umely horizont. Melo to zasadni vliv na prubeh nekolika tragickych nehod. (Zvlastni je i to, ze obecna tendence je v takovych momentech pritahovat, prestoze overspeed u soudobych airlineru nepredstavuje az tak zavazny problem. I to nebohe jumbo tehdy pokus o rozlamani nakonec prezilo..)

0/0
3.6.2014 2:22

J77i97r25i 94D84o59m65i38n37i44k 1431448501960

Ňoumové,amatéři a jiné přívlastky . Koukám, co je tady zase expertů  na všechno , tentokrát pilotů dopravních letadel. ;-D

+3/−1
1.6.2014 20:02

L39a77d25a 75N23o82v51a22k 4192133247

no ale podle článku to vypadá, že to piloti opravdu naprosto nezvládli... Nemusí na to být člověk pilot, aby si nepřál podobnou posádku někdy potkat ve vzduchu...8-o

+3/0
1.6.2014 20:18

J81i20r43i 95D15o59m29i67n84i58k 1471858161260

Ano, typický příklad mediální manipulace. Nikdo neví prakticky nic, ani ti, kteří tomu rozumějí, ale novinář "správně" zamíchá indicie , vytvoří článek a mnozí jednodušší jedinci mají jasno. A to prakticky ve všem..

0/−7
1.6.2014 20:43

L70a69d28a 90N92o85v72a49k 4572793767

no já jsem si o tom letu přečetl mnohem víc, než tento článek a jsou věci, kterým říkáme fakta.. Informace z černých skříněk.. Podle těchto informací se piloti chovali naprosto zmateně.. Se svými urážkami se běž vycpat, na podobný týpky jsem tady celkem zvyklý, takže to se mnou vůbec nic nedělá...

Mimochodem připoměň mi, kteří odborníci o tom letu neví po analýze dat vůbec nic...?8-o

+9/−1
1.6.2014 20:50

J69o35s60e24f 79U65l87m22a79n 8130480328425

To jsou podstatná jména (většinou se jedná o předmět či podmět), v žádném případě nejde o přívlastky.

+1/0
1.6.2014 23:26

M32i83l23o75š 65F47i91a90l19a 2590511237332

No jestli jsou ty záznamy z posledních minut z kokpitu pravdivé, pak to byla parta neskutečných amatérů a nechápu jak je možné, svěřit takovým šaškům pilotování 330tky navíc přes moře. Možná by piloti Air France mohli chvíli lítat s Čmelákem, aby se naučili řešit krizovky. Rozhodně jim by neměli svěřovat životy cesťáků.

+4/−2
1.6.2014 19:00

J31a25n 26F51i41a62l63a 7284457345689

Jak pročítám analýzy leteckých nehod, tak mám dojem, že piloti by měli projít i testem inteligence.

+1/−2
1.6.2014 19:22

M52i14l92o58š 73F35i22a32l46a 2840671187712

Oni nějaké testy inteligence absolvují, ale tohle nebylo o inteligenci, ale o tom, že ten co to letadlo řídil měl ty nalétané hodiny na sedadle "spolujezdce" a choval se, jako by v životě letadlo neřídil.

Tohle je výsledek toho, že většinu cesty letí na autopilota, dokonce přiznávají, že často oba spí a proto často nejsou schopni normálně létat , natož řešit takovéhle krizovky.

+2/−1
1.6.2014 19:39

R95o83m19a86n 85K60r75a18t11o56c44h71v95í38l 6716847676234

Stalo by se to s Boeingem?

+1/−1
1.6.2014 17:32

S86t59a54n32i60s54l42a26v 82P46ř29i75b47y62l 1169538551566

stalo se to i s TU 154

+1/0
1.6.2014 18:11

P53e75t42r 83T57y60č51k57a 6575852779962

Aeroperu let 603 byl B757.

+1/0
2.6.2014 15:21

M50i46c78h71a80l 58P27a73v32l64á54t 9683763384879

Ano,  podobna situace. Totez ti Turci pri letu z Dominikanske republiky. B757, Birgen Air.

0/0
3.6.2014 2:27

P34a18v80e64l 51Ř81a24p41e90k 7792126119935

Co to bylo za ňoumy? Lépe bych to zvládl i já.

0/−7
1.6.2014 16:47

J79o13s95e56f 47B85r95o81ž96k75a 6814572358807

I v té tmě. Nahoře černo. Dole černo. Žádný orientační bod, pouze nefunkční, nebo špatně funkční přístroje. Ani nevíte kam a jak letíte.

+1/0
1.6.2014 19:00

V34l87a31d72i16m28í71r 27M48e75n30d35i 3242369151866

Jasne on by to dal bez problémov.

+3/0
1.6.2014 20:04

L90a77d56a 32N92o29v67a97k 4312903427

no nasadit stoupání 2 km za minutu .. To už by jednomu mohlo začít být podezřelý, proč ta káva nedrží v tom kelímku...

+3/0
1.6.2014 20:20

J15o37s42e98f 17B25r10o89ž52k69a 6174942828317

Stoupat 33,3 m za sek., není tak strašné, pro takové letadlo. To není, že se postaví trupem ve velkém úhlu, nebo čumákem téměř kolmo.

0/0
2.6.2014 11:48

P61a63v30e35l 21O70d69r76a19z83i13l 6104129877140

Strašné to není, ale také to není zrovna obvyklé, že v té letové hladině.

0/0
2.6.2014 12:11

L30a33d51a 25N84o66v89a16k 4752233207

není to strašné při maximální rychlosti, horší už je to při té minimálce..., to už ten náklon musí být velmi citelný...

0/0
2.6.2014 15:18

V23l45a62d27i83m82í73r 11B40u64k47v71a19l30d 8723383276

OK, pitot (rychlost) nefungoval. Ale mohl fungovat senzor statického tlaku = výškoměr a variometr (stoupání/klesání). Zcela určitě fungoval umělý horizont a zatáčkoměr. Případně výškoměr z GPS. Tyto hlavní přístroje jsou minimálně zdvojené kvůli vyloučení výpadku. Takže průměrný pilot, který má zažité létání podle přístrojů, musí stroj udržet v horizontální poloze a v příslušném směru.

Pro případné rýpaly: 9 let jsem navrhoval zástavby avioniky do letadel (sice malých, sportovních, ale princip je stejný).

+2/0
2.6.2014 13:31

V57l95a17d23i22m84í31r 45M64e79n96d64i 3712579531226

Tak určite...

0/0
1.6.2014 19:49

F11r56a33n24t91i10š30e35k 11S56c49h81l60i42c93h22t38s 9725572791165

Údaje z GPS neslouží pro řízení letadla, ale pro orientaci v prostoru. Asi by jim rychleji došlo, že něco není v pořádku! To samé by bylo s tím malajsijským letadlem, kdyby součástí předávaných dat byl údaj o okamžité poloze z GPS. Je to minimum dat.

Ostatně, údaje z GPS řídí drony, tak proč né civilní letadla?!

+2/0
1.6.2014 15:09

P95a11v60e40l 80Z28a12j76í46č68e16k 8934590176720

me spise zarazilo ze najaka pvo okamzite nereagovala pri neplanovane zmene kurzu...

0/−1
1.6.2014 15:30

J49i24r34i 56R75u80s21n64o44k 4495842327843

Jako ze by se jich zeptala, jestli nepotrebuji pomoc systemem zeme-vzduch?

+2/0
1.6.2014 15:52

Najdete na iDNES.cz