Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pět let od zkázy airbusu Air France: piloti vůbec netušili, co se děje

Prvního června 2009, přesně před pěti lety, zmizel na cestě z Brazílie do Francie letoun společnosti Air France. Na jeho palubě bylo tehdy 228 osob – 216 cestujících a 12 členů posádky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K71a47r68e75l 73H21a20t25v74a82n23i 2454497696760

Nevim, jak to letadlo melo naprogramovano ztratu udaju o rychlosti v oddeleni autopilota, ale zda se ze nijak. Autopilot proste sel do blazince a zbytek nechal na piloty. Pritom by stacila malickost: prevzat udaje o rychlosti z nejakeho cidla aerodynamickeho hluku (kazdy plachtar vi o cem mluvim), a oznamit to posadce s tim ze autopilot nyni bezi na ne docela presnem udaji o rychlosti, a ze autopilot udrzuje rezim letu v jakem se nachazel v momente ztraty normalnych udaju o rychlosti.

0/0
4.7.2014 7:10

V97á57c70l26a94v 85P44o80t18k69a45n 8169173546737

Pritom stacila obyc GPS. Kecy o rychlosti protivetru si strcte nekam, pri cestovni rychlosti by museli vlitnou do vetru ktery fouka rychlosti pres 600 km za hodinu aby letadlo padlo, a takovou rychlost nema ani hurikan na jupiteru.

0/−3
2.6.2014 21:46

P80e33t28r 79T48y92č50k30a 6825502269192

V tom Airbusu musí být neskuteční blbci. Měl bys jim to napsat.

0/0
2.6.2014 22:44

R94a71d27k76o 76S56ü95t28t74ö 8251138331595

Schvalne si pozri, co znamena vyraz Coffin Corner a potom pochopis, ze vo vyskach, kde lietaju dopravne lietadla moze stacit poryv vetru o rychlosti 20 - 30 kts, aby sposobil vazne problemy.

+2/0
3.6.2014 8:07

R85a12d86e67k 13P74r13o18c30h19á42z22k30a 2893379148

Závěry komise jsou ale poněkud jiné, než je zde uvedeno. Skutečnost je taková, že se na všech obrazovkách objevil nápis "Trial period expired. Enter licence key." a všechny softwarem řízené systémy letounu přestaly náhle fungovat.

+1/0
2.6.2014 15:15

B16l50a43ž54e68j 35M85o46t52y68č38k59a 8587557155170

ten Bonin byl pěkný Č!

+1/0
2.6.2014 12:13

J25o55s87e16f 48B42r25o47ž50k15a 6864502178437

Dá se koupit voucher na letecký trenažér Boeingu 737 (4400,-), kde si můžete podobné vyzkoušet. Jenom řeknete instruktorovi, že si přejete naprostou tmu, let podle přístrojů a třeba ten přístrojový kiks. Jeden můj kamarád si to loni dopřál. Dodnes z toho moc sdílný není. Nějak to prostě nešlo ani za normálních podmínek.

0/0
2.6.2014 12:02

V64a35c15l89a69v 18M62e89d15e26k 5751112305605

pokud největší co jste kdy pilotoval byl ultralight, tak se dá předpokládat, že to nezvládnete - ale profesionální pilot s tisíci nalítanými hodinami by to prostě zvládnout měl.

0/0
2.6.2014 12:26

V15a74c57l70a62v 36M14e15d43e49k 5971672175275

celý ten popis vypadá na sérii brutálních chyb, a působí dojmem extrémního amatérismu. Až zůstává rozum stát nad uváděnými nalétanými hodinami pilotů. Vždyť popisované chování naprosto přesně odpovídá tomu, co zná každý, který někdy zkusil pilotovat malé letadlo.

To už jsou piloti těchto elektronických hraček natolik odtrženi od reality, že se řídí jen čísly na displeji?

Ale chyba je nejen na straně pilotů : pokud došlo k odpojení autopilotu z důvodu poruchy pitotových trubic, proč nebyli piloti upozorněni na nefunkčnost rychloměru? A ona už na těchto letadlech není klasická "koule" ukazující polohu letadla vůči horizontu, která i za špatné viditelnosti ukáže příliš velký úhel stoupání?

+2/0
2.6.2014 11:41

V17a28c30l98a94v 44M34e73d34e52k 5651452985615

součástí problému je asi mimo jiné ta uvedená informace z článku, popisující standartní průběh letu: kapitán s letadlem vzlétne, vystoupá do určené letové hladiny, a jde si odpočinout. Druhý pilot několik hodin sleduje letadlo na autopilotovi, a objednává si od letušek kávu. Poté opět přijde kapitán a s letadlem přistane.

Takže druhý pilot má sice také s letadlem "nalétáno" několik tisíc hodin, ale ve skutečnosti ho nikdy neřídil.

+3/0
2.6.2014 11:56

O65n81d89ř71e40j 93R86a44z40ý38m 2795546175597

No pokud vím, tak se kapitán s druhým pilotem střídají.

0/0
3.6.2014 17:44

P29e71t49r 71F49o54l71w97a97r55c12z35n25y 4806100332281

No nevim, sam jako pilot a instruktor na vetronich vim, ze rychlost je zaklad. Bez toho je jakekoliv letadlo bez sance. A oni nebyli "vycviceni" na takovou situaci. Uz za mych casu ve Svazarmu, kdokoli prisel a hned zacal leatat na motorovych, aniz by prosel plachtarskym vycvikem... pro takove buylo jen jedno pojmenovani: cvicene opice.

+1/0
2.6.2014 0:18

R96a90d14k53o 77S66ü17t95t75ö 8321308821885

Opakujem, boli vycviceni na let s nespolahlivym IAS. Dokazuje to sprava BEA.

+2/0
2.6.2014 7:44

M69a24r89e27k 23H14r80u25b72y 6587162921838

To je presne ten problem. Motorove ero by nemel ridit nikdo bez zkusenosti na vetroni. Ta plejstejsna na ktere trenuji jim zakladni pocity z pohybu v prostoru proste dat nedokaze.:-/

0/0
2.6.2014 13:34

J90a25r38o68m70i63r 39F15a61r56e26k 4542753927

Bonin mel papiry na kluzak......

0/0
2.6.2014 13:38

K81a63r53e77l 49H77a24t65v41a20n34i 2634867296460

Ja jsem jedna z tech opic, a scasti s tebou souhlasim, scasti ne. I na motorovem se naucis neco o chovani letadla, jenomze trochu jinak nez na vetronich; a chybi tam ta nutnost udrzet se ve vzduchu - mas tam plynovou paku. Kdyz uz jsem prestal letat na motorovych zachtelo se mi zkusit to na vetronich, a potreboval jsem jenom asi 3 lety s instruktorem abych se uz ve vzduchu udrzel sam.

0/0
5.7.2014 5:02

P81e27t55r 46Z84d82e26n79ě47k 2634589294

Pro me je vysvetleni jedine, proste neumeli nebo zapomeli (diky pocitacum) litat. Coz je podle me trend...  (napsal někdo přede mnou). To je docela možné.

Všimněte si zmatku a nerozhodnosti řidičů v Praze, kde je většinou na všech křižovatkách doprava "řízena světly", co se stane, když z nějakého důvodu světla vypadnou a doprava je řízena jen značkami a pravidly anebo (což je ještě méně časté) když dopravu na křižovatce řídí policista. To to najednou začne v hlavičkách šrotit až se od plešek kouří, nemám pravdu?

+2/0
1.6.2014 23:20

R59a64d62e43k 10P67r37o86c42h18á15z37k53a 2163759588

Moje pozorování jsou jiná. V takových případech naopak doprava víc "odsejpá" :-)

Spíš by se hodilo jiné přirovnání, ke křižovatce, kde se najednou všude rozsvíti zelená. To by byl imho lepší příměr k přístrojům, které začnou ukazovat nespolehlivé hodnoty.

+1/0
2.6.2014 15:10

V95á57c45l98a52v 85Z24e73l98i98n39k18a 2982470733402

Tohle snad nemůže být pravda. Na prvního dubna bych takový článek bral jako pokus o apríl i když ne moc povedený, ale takto je to bohužel krutá realita dnešního letectví. Ukazuje se, že můj známý, který o této havárii už před dobou poznamenal, že to vypadá na vražednou kombinaci "flying playstation", jak se občas říká elektronikou přecpaným Airbusům a "simulator players", jak občas označují moderní primadony ze simulátorů, kteří jsou bez veškeré té elektroniky v řiti.

Abych předešel poznámkám o hospodském mudrování, tak člověk o němž hovořím prožil možná dvacet let v kokpitech různých bojových letounů naší armády. Současný trend, kdy se za řízením letadla se stovkami lidí na palubě může ocitnout člověk, který v krizové situaci totálně zcvokatí a vrcholným diletantismem způsobí katastrofu, se mu hrubě nelíbí. Příznával, že se vlastně skoro bojí, protože případů, kdy problém způsobí "překybermetizování" současných letadel v kombinaci s nedostatečnou "vylítaností" lidí za kniplem začíná přibývat.

+4/−2
1.6.2014 22:08

P84e28t94r 16T76y56č90k62a 6285902599482

Není to pravda. Za prvé se bezpečnost přepravy neustále zvyšuje. Za druhé nejnebezpečnějším prvkem v kabině byl vždy pilot. I před elektronikou řízenými letadly byl nejčastější příčinou nehody řízený let do terénu. A za třetí kdyby u toho AF seděl za kniplem kapitán tak by se to asi nestalo.

+3/0
2.6.2014 0:17

P18a50v18e41l 76Z49a30t50l15o22u29k16a77l 7481689112687

Vy řeknete "není pravda" a přitom svými body spíše to, co napsal předřečník potvrzujete. Nejnebezpečnějším prvkem v kabině je pilot o to víc, o kolik bezpečnější a blbuvzdornější je technika, protože pak roste diskrepance mezi závažností situace, kterou již technika nezvládne a hodí to na něj a tím, jaké on má se skutečným řízením letadla zkušenosti.

0/−1
2.6.2014 23:22

L96a78d43a 70N40o95v67a86k 4802513297

já to nějak nechápu..., ale možná jsem to jen špatně četl... Přece když neznám  rychlost, nebo nedůvěřuju přístrojům..., měl bych při určitém tahu motorů vědět, jaká bude přibližná rychlost při určitém podélném náklonu... Můžou to zkreslovat různé střihy a turbulence, ale měl bych při tom dokázat udržet letadlo naživu...8-o

0/0
1.6.2014 20:16

G11a54b46r34i93e64l 34H89o58r30t75e31n 9961529893784

Ono bohužel ani tak nejde o to, jaký výkon mají motory, jako o to, jak rychle fouká letadlu pod křídla. Navíc to podle popisu vypadá, že pilot naprosto zpanikařil.

+3/0
1.6.2014 21:31

L15a75d10a 97N18o31v61a59k 4922793157

při orčitém podélném náklonu a daném tahu motorů fouká  pod křídly totéž.. Samozřejmě turbulence s tím řádně zamíchají, ale udržovat letadlo v horizontálním podélném sklonu může máloco zkazit.. Určitě méně, než nasadit stoupání 30 m/s

+2/0
1.6.2014 21:48

P46a19v21e72l 89O68d77r30a14z67i82l 6814839837430

Přesně. Zatímco rychlost vůči vzduchu jinak zjistit nemohli, tak výšku/stoupání lze s jistou chybou odečíst z GPS. Potom by mělo existovat fail-safe nastavení letadla, které by nejpravděpodobněji udrželo letadlo ve vzduchu, a ne to tahat furt nahoru.

0/0
2.6.2014 12:09

M20i19c76h12a21l 72P87a16v87l80á14t 9513303924329

Obecne je problem v tom, ze v pripadech, kdy neni spravne zobrazena IAS, maji piloti tendenci ignorovat umely horizont. Melo to zasadni vliv na prubeh nekolika tragickych nehod. (Zvlastni je i to, ze obecna tendence je v takovych momentech pritahovat, prestoze overspeed u soudobych airlineru nepredstavuje az tak zavazny problem. I to nebohe jumbo tehdy pokus o rozlamani nakonec prezilo..)

0/0
3.6.2014 2:22

J83i74r10i 83D29o53m48i19n12i41k 1381738691740

Ňoumové,amatéři a jiné přívlastky . Koukám, co je tady zase expertů  na všechno , tentokrát pilotů dopravních letadel. ;-D

+3/−1
1.6.2014 20:02

L47a92d28a 24N33o87v51a49k 4262763927

no ale podle článku to vypadá, že to piloti opravdu naprosto nezvládli... Nemusí na to být člověk pilot, aby si nepřál podobnou posádku někdy potkat ve vzduchu...8-o

+3/0
1.6.2014 20:18

J73i30r15i 84D18o63m36i10n21i44k 1971178831980

Ano, typický příklad mediální manipulace. Nikdo neví prakticky nic, ani ti, kteří tomu rozumějí, ale novinář "správně" zamíchá indicie , vytvoří článek a mnozí jednodušší jedinci mají jasno. A to prakticky ve všem..

0/−7
1.6.2014 20:43

L24a66d70a 66N10o79v43a23k 4462233437

no já jsem si o tom letu přečetl mnohem víc, než tento článek a jsou věci, kterým říkáme fakta.. Informace z černých skříněk.. Podle těchto informací se piloti chovali naprosto zmateně.. Se svými urážkami se běž vycpat, na podobný týpky jsem tady celkem zvyklý, takže to se mnou vůbec nic nedělá...

Mimochodem připoměň mi, kteří odborníci o tom letu neví po analýze dat vůbec nic...?8-o

+9/−1
1.6.2014 20:50

J21o33s16e68f 43U41l34m82a16n 8350780288145

To jsou podstatná jména (většinou se jedná o předmět či podmět), v žádném případě nejde o přívlastky.

+1/0
1.6.2014 23:26

M27i32l74o47š 68F63i12a93l21a 2390341737842

No jestli jsou ty záznamy z posledních minut z kokpitu pravdivé, pak to byla parta neskutečných amatérů a nechápu jak je možné, svěřit takovým šaškům pilotování 330tky navíc přes moře. Možná by piloti Air France mohli chvíli lítat s Čmelákem, aby se naučili řešit krizovky. Rozhodně jim by neměli svěřovat životy cesťáků.

+4/−2
1.6.2014 19:00

J78a59n 76F23i39a16l68a 7704747515139

Jak pročítám analýzy leteckých nehod, tak mám dojem, že piloti by měli projít i testem inteligence.

+1/−2
1.6.2014 19:22

M92i51l10o66š 81F11i91a87l86a 2520621817562

Oni nějaké testy inteligence absolvují, ale tohle nebylo o inteligenci, ale o tom, že ten co to letadlo řídil měl ty nalétané hodiny na sedadle "spolujezdce" a choval se, jako by v životě letadlo neřídil.

Tohle je výsledek toho, že většinu cesty letí na autopilota, dokonce přiznávají, že často oba spí a proto často nejsou schopni normálně létat , natož řešit takovéhle krizovky.

+2/−1
1.6.2014 19:39

R68o75m76a58n 40K27r22a75t43o69c56h55v33í39l 6226497216444

Stalo by se to s Boeingem?

+1/−1
1.6.2014 17:32

S55t57a32n44i74s21l11a37v 38P38ř41i84b96y36l 1959938651706

stalo se to i s TU 154

+1/0
1.6.2014 18:11

P40e90t22r 43T33y90č27k18a 6405192359762

Aeroperu let 603 byl B757.

+1/0
2.6.2014 15:21

M62i74c47h40a27l 36P98a45v41l11á47t 9393893824479

Ano,  podobna situace. Totez ti Turci pri letu z Dominikanske republiky. B757, Birgen Air.

0/0
3.6.2014 2:27

P12a84v58e29l 37Ř44a56p78e79k 7532436249985

Co to bylo za ňoumy? Lépe bych to zvládl i já.

0/−7
1.6.2014 16:47

J53o57s13e70f 27B13r60o78ž19k59a 6944772678657

I v té tmě. Nahoře černo. Dole černo. Žádný orientační bod, pouze nefunkční, nebo špatně funkční přístroje. Ani nevíte kam a jak letíte.

+1/0
1.6.2014 19:00

V34l98a89d74i14m43í17r 78M15e54n59d16i 3492279281676

Jasne on by to dal bez problémov.

+3/0
1.6.2014 20:04

L59a73d91a 83N46o87v52a43k 4672713797

no nasadit stoupání 2 km za minutu .. To už by jednomu mohlo začít být podezřelý, proč ta káva nedrží v tom kelímku...

+3/0
1.6.2014 20:20

J85o33s74e98f 34B58r76o89ž53k80a 6634682208647

Stoupat 33,3 m za sek., není tak strašné, pro takové letadlo. To není, že se postaví trupem ve velkém úhlu, nebo čumákem téměř kolmo.

0/0
2.6.2014 11:48

P45a77v96e25l 66O95d21r60a90z90i44l 6134749817870

Strašné to není, ale také to není zrovna obvyklé, že v té letové hladině.

0/0
2.6.2014 12:11

L21a46d40a 45N70o37v92a81k 4792603807

není to strašné při maximální rychlosti, horší už je to při té minimálce..., to už ten náklon musí být velmi citelný...

0/0
2.6.2014 15:18

V89l50a38d24i78m20í33r 73B80u51k74v46a52l14d 8823743716

OK, pitot (rychlost) nefungoval. Ale mohl fungovat senzor statického tlaku = výškoměr a variometr (stoupání/klesání). Zcela určitě fungoval umělý horizont a zatáčkoměr. Případně výškoměr z GPS. Tyto hlavní přístroje jsou minimálně zdvojené kvůli vyloučení výpadku. Takže průměrný pilot, který má zažité létání podle přístrojů, musí stroj udržet v horizontální poloze a v příslušném směru.

Pro případné rýpaly: 9 let jsem navrhoval zástavby avioniky do letadel (sice malých, sportovních, ale princip je stejný).

+2/0
2.6.2014 13:31

V83l17a88d55i11m18í65r 69M26e38n73d92i 3172849251456

Tak určite...

0/0
1.6.2014 19:49

F16r24a30n20t61i76š65e91k 51S17c16h68l71i92c92h65t54s 9275192941535

Údaje z GPS neslouží pro řízení letadla, ale pro orientaci v prostoru. Asi by jim rychleji došlo, že něco není v pořádku! To samé by bylo s tím malajsijským letadlem, kdyby součástí předávaných dat byl údaj o okamžité poloze z GPS. Je to minimum dat.

Ostatně, údaje z GPS řídí drony, tak proč né civilní letadla?!

+2/0
1.6.2014 15:09

P90a44v48e29l 58Z18a92j94í10č86e43k 8884300166970

me spise zarazilo ze najaka pvo okamzite nereagovala pri neplanovane zmene kurzu...

0/−1
1.6.2014 15:30

J67i53r61i 31R39u33s62n59o11k 4585112547443

Jako ze by se jich zeptala, jestli nepotrebuji pomoc systemem zeme-vzduch?

+2/0
1.6.2014 15:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.