Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Ponorky a kraksny na našich kolejích jezdí již od roku 1949

Kraksna, ponorka nebo žhavé trubky, takovými přezdívkami byl častován motorový vůz řady M 262.0. Vozy nasazovaly naše státní dráhy do pravidelné služby již od roku 1949 a dnes, 65 let od uvedení do provozu, jsou ještě v rámci zvláštních příležitostí stále relativně hojně používány.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K83v50ě48t86o42s25l65a64v 16N21y18t95r44a 9546838498537

S tím hořením to nebylo zas tak žhavé, vezl jsem se s tím asi 600x na trase Jeseník Ostrava, obvykle jezdily soupravy se dvěma motory na koncích a s vloženými balmy 2 až 4 ks. Jednou byla nějaká porucha v Krnově, jen připojili další dopředu a jelo se dál, jednou prasklo těsnění ve stoupání 20 promile u Písečné a musela nás vytáhnout lokomotiva. Jednou skutečně došlo k požáru ale u toho jsem nebyl. Údajně to mělo hořet od výfuku, nějak ve spojitosti s naftovým potrubím. V zimě v tom bylo teplo, jen okny dost táhlo, těsnění bylo rozpadnuté a skla v tom lítala. Okna šly dost otevřít,  tak v létě se to dalo vydržet. Rámus to dělalo dost, v předu motor a vzadu zase elektromotory a převodovky, neboť to bylo věčně přecpané a jelo se na plný plyn neboť bylo věčně zpoždění. Ovšem třeba s Opavy do Ostravy to stihl i za 20 minut, tak jak dnes Elefant na mnohem lepších kolejích. Dnešní vozidla by asi takové podmínky dlouho nevydržela, hlavně tu hroznou peážní vložku přes Polsko...:-)

0/0
10.6.2014 6:29

I19v88a94n 60M95a11r34e37k 6554758352

!! Trochu zmateně napsaný článek a nebylo by špatné kdyby si vždy autor doplnil předem informace než něco takového vytvoří !

Na svou dobu to byly celkem moderní a spolehlivé stroje oblíbené jak u cestujících tak i u obslužného personálu což se o pozdějším následovníku ř.810 nedá říci v žádném případě

 Já sám jsem na nich začínal svou karéru fíry. Brněnské depo s nimi vozilo dlouhý čas  dennodenně rychlík na trase Brno-Trenč.Teplá-Topolčany-Nitra-Nové Zámky a zpět na trase dlouhé cca 350km,rychlík býval pravidelně plně obsazen,jeden čas do něj býval zařazen i jídelní vůz takže nějaké řeči o kraksnách a pod.se mi zdají trochu zavádějící a ubohé, krom toho přezdívka "ponorka" přísluší zcela jiným řadám lokomotiv či motorových vozů  ! ! ! 8-o Rv

+3/0
9.6.2014 15:59

R15a48d46e42k 70F89o60l71p81r96e90c74h15t

Některé přezdívky drážních vozidel byly krajové, některé se rozšířily po celém státě. Níže jeden diskutující psal, že ponorka a kraksna se tomuto motoráku říkalo jen v Čechách. Přezdívka ponorka je asi dle vzhledu střešní části vozů 1. a 2. série. Přezdívka kraksna vznikla možná mnohem později, kdy vozy oproti novějším velkým motorákům vypadaly archaicky (hlavně zase asi ta 1. a 2. série).

A například ten menší motorák 810, následovník řady M 131.1, se přezdívkami jen hemžil, přičemž zase pod některými byl pravděpodobně znám jen v určité oblasti/depu. Ale nejsem odborník na vlaky, mohu se mýlít.

+1/0
9.6.2014 21:02

I93v88a73n 90M67a21r62e53k 6934908432

Dík za objasnění,o "dvěstědvaašedesátkách" bych Vám mohl napsat celou knihu,příhod na nich bylo "neurekom": Na vzpomínaném "Novozámeckém rychlíku" jezdily vždy dva spojené motory "na kábl" a tahaly tři vozy. Při své cestě do a ze Zámků překonávaly dvě 16 promilová 10 km dlouhá stoupání přes Bílé Karpaty a tuším přes Považský Inovec ! ? Jednou při zpáteční jízdě v polovině stoupání u zastávky Trenčianské Jastrabie shořel jeden motorový vůz tak že se roztekly i okna a celý vůz se proh v prostředku až na koleje.U tohoto rychlíku to byl ale ojednělý případ a nahoru na "Lehotu" zahořel nejeden stroj takže dvaašedesátka nebyla mezi nimi žádná vyjímka,mějte se ! R^

0/0
9.6.2014 21:24

F72r68a77n87t48i24š59e86k 48O39d58s67t74r74č35i54l 7921211673563

Opravdu pěkné. Díky za milou nostalgickou vzpomínku. Jen víc takových článků. Třeba by pak bylo i víc kladný reakcí.

+2/0
9.6.2014 15:28

J27o24s89e65f 16K36u43b68e43š 9225815219564

Ponorka? Nové motory JHMD jsou svým vzhledem ještě blíže :-) https://www.youtube.com/watch?v=-4rcJQAed6o

0/0
9.6.2014 15:24
Foto

K12a69r11e22l 71S32e67i46d14l 8359745440318

To je síla.;-D

Nautilus.

+1/0
9.6.2014 17:57

D98a26v42i66d 69V41i35k44t25o58r78a 9214804225797

Tenhle motorák je moje srdcovka, strašně rád jsem s ním jezdíval a jezdím, pokud to je možné. Dvanáctiválcový motorgenerátor bublající vzadu na velkém stanovišti, dva trakční motory zpívající vpředu v hnacím podvozku pod malým oddílem, dřevěný interiér osvětlený žárovkami, okna na kliku, prostě nostalgie jako řemen :-).

+4/0
9.6.2014 12:10

J90i52ř36í 57Č47e20r71n14ý 6348413310878

Velké stanoviště se spalovacím motorem je vpředu a podvozek s trakčáky je vzadu.

0/0
9.6.2014 13:43

M10a19r23t87i24n 30N84e37r26m35u75t 9527497858229

no tak jste jeli každý na druhou stranu

+10/−1
9.6.2014 16:17

L85i21b32o10r 90J20i86ř55í 60B98e26n96e20š 1362214182356

:-)

0/0
9.6.2014 16:28

K48v53ě35t34o12s69l63a89v 95N84y63t64r76a 9826178618967

Normálně se považovalo za předek velké stanoviště s motorem a zavazadlovým prostorem, ovšem jezdilo i opačně, třeba na trase Jeseník Ostrava Vítkovice, když jel noční novinový vůz jen jeden, tak se směr jízdy obrátil celkem 3x, (Glucholazy,Krnov,Opava), velká souprava jela zase až do Bohumína, tak ještě přibylo obrácení ve Svinově.:-)

0/0
10.6.2014 6:38

P85e91t11r 40F39r77a23n62c 9617871978338

Tenhle motor má pro mě nějaký styl. Narozdíl od zoufalých 810.

+2/0
9.6.2014 11:41

Z73d10e15n27ě49k 14H95r59u86b83ý 5505678191946

Nevěděl by někdo z nadšenců, kde by bylo možné vidět v provozu Bardotku? Nemusí to být nutně nostalgická jízda na svezení, spíš jestli někde ještě není v pravidelném provozu třeba na nějakém manipuláku. Díky.

0/0
9.6.2014 9:34

P34e32t89r 83N25o18v45o22t50n28y 3169942189742

http://www.k-report.net/discus/messages/28/413.html?1402294248

0/0
9.6.2014 11:54

P22e70t49r 80P65e66t31r 6833582468363

No, já si to pamatuju ze své puberty, ještě před 5ti lety jezdil na trase Zábřeh-Šumperk a i když měla jízda trošku kouzlo nostalgie tak na denní dojíždění to byl opravdu trest. Vždycky horko, dusno, nešlo slyšet vlastního slova. Žhavé trubky tu už vysvětlené jsou, pro upřesnění - když je venku 38° ve stínu a vy se po celém dni ve škole plahočíte hodinu domů vlakem a do toho vám tenhle krasavec začne ještě žhavit topící trubky ve vagonu, to je aspoň zážitek :D

0/0
9.6.2014 8:38

J78a21k11u20b 11M50a43t30ě44j53ů 5895712771725

ale zase vypadal, jako novej a musim rict, ze jako nadsenec jsem s nim jezdival rad (ale je pravda, ze jsem jim jel tak 1x za dva mesice)

0/0
9.6.2014 9:09

I88v86a60n 59B85u21b54l95a 3312475255434

Pokud tomu někde říkali "žhavé trubky", tak proto, že mizerně chladily. Při vedru a do velkého stoupání pak nezbylo, než otevřít do oddílů topení. (K velké radosti cestujících). Jinak to byly nezmary sloužící více jak třicet let.

0/0
14.6.2014 22:57

J69o12s52e72f 49C73í53s56a46ř 7967442120480

fotky hezký R^

ale fláknout do popisku toto: "podle původní Kryšpínovi metodiky." to snad ne :-/

0/0
9.6.2014 8:33

R76a72d73e72k 31F32o98l71p18r75e78c69h34t

Díky za upozornění, hrubku si nechám opravit.

+2/0
9.6.2014 9:06

J71o35s80e82f 89C62í93s66a80ř 7407772710130

R^

0/0
9.6.2014 9:51

M25a28r30e36k 91D52v57o20r18s47k80ý 7321107254264

Dyť je to nádhera

+1/0
9.6.2014 8:23

M71a60r35t72i12n 25P11l27z74á63k 2177809188804

Vzpomínky na dětství. Interiér byl rozdělen na dva oddíly, přičemž ten kratší byl nad motorem a nebylo tam pomalu přes jeho hluk slyšet vlastního slova. K tomu dveře, kde se nejdřív musela zmáčknout spodní klika a pak horní... jó, to byly časy :-)

+5/0
9.6.2014 8:19

R94a41d95e11k 27N16e79u50m81a83n36n 5212232638865

ač dítě nádražáků - dalo mi to občas fušku otevřít

0/0
10.6.2014 23:27

J10a59n 89J47o76š94t 9309147141682

Paráda ! Něco jsem se s tím najezdil do školy.

Jen poznámka, na Moravě se v ajznboňácké hantýrce motoráčku říkalo jen (poněkud šroubovaně) "dvěstědvaašedesátka" tedy nikoli Ponorka nebo Kraksna jako v Čechách.

P.S. Těch rozdílů je daleko více ... manipulační vlak - v Čechách "šoupák" na Moravě "bumlák" nebo "Bradotka, Zamračená" v Čechách, na Moravě "Ceckáč" ...apod.

+4/0
9.6.2014 7:33

J87a23n 11J55o72š83t 9709497381222

Pardon .... "Bardotka"  samozřejmě;-)

0/0
9.6.2014 7:34

J16i83ř30í 81Č18e46r30n78ý 6518463890118

Olomouc, Šumperk se říká Berta.

+1/0
9.6.2014 8:49

J47i39r73k13a 27D43v40o85ř74á37k 4905410393918

No, "dvěstědvaašedesátka" je vlastně jen řada podle Kryšpínova číslování, žádná hantýrka.

0/0
9.6.2014 11:26

F77r94a19n98t64i71š84e50k 80Z25a38j17a38c 1407746504629

..no a je to tady..už jsem ve věku kdy si moje dětství připomínám na"blešácích"nebo mi technet připomene jak jsem jezdil za tetou do Nové Role...dřevěné sedačky...kožený pásek na vytahování oken...takové to tajemné modré světlo u stropu...díky za hezký článek..nejsem odborník na mašiny...ale jako každej chlap mám "mašinky"rádR^;-)R^

+1/0
9.6.2014 7:18

M67i78r86o75s70l80a68v 66F37ó19t52y46i 1784920873521

JJ, moc pěkný článek. Já si tedy M262 pamatuji jako kluk, když jsem s nima jezdil k babičce a dědečkovi, ale co si pamatuji, tak jako průvodčí os. vlaků jsem jezdil mezi ML.Bol. a ST. Pakou s M152 a jak píše autor, se 4 kusy, motorák vzadu a vepředu a mezi nimi dva vozy vlečňáků. To byla krásná doba. Rád na to vzpomínám.:-)

+6/0
9.6.2014 5:11

J25o67s35e69f 51P80i28c26u95r 7573584731190

Žhavé trubky protože teplovodní topení interiéru (odpadním teplem z chladícího okruhu motoru) bylo vedeno pod sedadly a trubky byly opravdu žhavé. Někdy i v létě, když nestíhalo chlazení. To pak fíra pustil teplou vodu do okruhu topení....

+13/0
9.6.2014 1:25

V15l98a21d34i73s32l62a51v 26A17d23a49m42e36c 2615418131128

jj

0/0
9.6.2014 2:22

M32i49r64e22k 71T48u80r21e86č59e69k 4783222320942

Aspon si nikdo nemohol stezovat ze se nachladi...

0/0
9.6.2014 17:16

M57a32r19e41k 22Š14i69m35o10n 2984607218298

Jezdil jsem s ním do školy, v motoráku bylo horko a hluk, proto asi žhavé trubky.

0/0
9.6.2014 1:13

D19a53v65i83d 92V55i35k33t54o92r36a 9714524625457

Kdepak. Je to kvůli topení (viz komenty výše) a prý také kvůli rozpáleným výfukovým rourám ve výfukové šachtě, která byla jedním z míst, kde ten motorák vzplanul nejčastěji. Dalším z takových hořlavých míst byl prostor podlahy nad trakčními motory v předním podvozku. Mělo to dokonce požární čidla, která hlídala risiková místa, fíra měl na stanovištích panýlek s kontrolkami těch čidel.

+1/0
9.6.2014 12:08

J13i80ř47í 93Č90e53r83n14ý 6518103890978

Trakční motory jsou v zadním podvozku.

0/0
9.6.2014 13:46

D62a24v63i23d 21V36i60k11t42o92r85a 9854664955717

Pravda. Nějak jsem měl zafixováno, že velké stanoviště je vzadu a malé vpředu :-).

0/0
9.6.2014 16:37

I13v38a81n 68B69u51b33l32a 3282605665304

Pokud bylo nebezpečí požáru, tak v rozvaděči. Bylo tam hasicí zařízení se sněhovým hasičákem spouštěným rozbuškou při vzrůstu teploty. Z jedné strany chodbička, z druhé WC. I stalo se, že zařízení s velkým efektem spustilo, když v oné místnůstce byla jistá dáma. Dle svědků se jednalo o následný nezapomenutelný zážitek.

0/0
14.6.2014 23:05

J74a34n 48P24r82i12c57h72y18s89t79a25l 8441908603

Moc pekny clanek a fotky, dokonce s poucnymi popisky. Dekuji panu autorovi!

+11/0
9.6.2014 0:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.