Diskuse k článku

OBRAZEM: Ponorky a kraksny na našich kolejích jezdí již od roku 1949

Kraksna, ponorka nebo žhavé trubky, takovými přezdívkami byl častován motorový vůz řady M 262.0. Vozy nasazovaly naše státní dráhy do pravidelné služby již od roku 1949 a dnes, 65 let od uvedení do provozu, jsou ještě v rámci zvláštních příležitostí stále relativně hojně používány.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K70v97ě52t42o22s17l45a31v 85N10y44t65r26a 9236358668207

S tím hořením to nebylo zas tak žhavé, vezl jsem se s tím asi 600x na trase Jeseník Ostrava, obvykle jezdily soupravy se dvěma motory na koncích a s vloženými balmy 2 až 4 ks. Jednou byla nějaká porucha v Krnově, jen připojili další dopředu a jelo se dál, jednou prasklo těsnění ve stoupání 20 promile u Písečné a musela nás vytáhnout lokomotiva. Jednou skutečně došlo k požáru ale u toho jsem nebyl. Údajně to mělo hořet od výfuku, nějak ve spojitosti s naftovým potrubím. V zimě v tom bylo teplo, jen okny dost táhlo, těsnění bylo rozpadnuté a skla v tom lítala. Okna šly dost otevřít,  tak v létě se to dalo vydržet. Rámus to dělalo dost, v předu motor a vzadu zase elektromotory a převodovky, neboť to bylo věčně přecpané a jelo se na plný plyn neboť bylo věčně zpoždění. Ovšem třeba s Opavy do Ostravy to stihl i za 20 minut, tak jak dnes Elefant na mnohem lepších kolejích. Dnešní vozidla by asi takové podmínky dlouho nevydržela, hlavně tu hroznou peážní vložku přes Polsko...:-)

0/0
10.6.2014 6:29

I72v10a80n 64M55a81r36e88k 6534108302

!! Trochu zmateně napsaný článek a nebylo by špatné kdyby si vždy autor doplnil předem informace než něco takového vytvoří !

Na svou dobu to byly celkem moderní a spolehlivé stroje oblíbené jak u cestujících tak i u obslužného personálu což se o pozdějším následovníku ř.810 nedá říci v žádném případě

 Já sám jsem na nich začínal svou karéru fíry. Brněnské depo s nimi vozilo dlouhý čas  dennodenně rychlík na trase Brno-Trenč.Teplá-Topolčany-Nitra-Nové Zámky a zpět na trase dlouhé cca 350km,rychlík býval pravidelně plně obsazen,jeden čas do něj býval zařazen i jídelní vůz takže nějaké řeči o kraksnách a pod.se mi zdají trochu zavádějící a ubohé, krom toho přezdívka "ponorka" přísluší zcela jiným řadám lokomotiv či motorových vozů  ! ! ! 8-o Rv

+3/0
9.6.2014 15:59

R66a81d10e61k 45F89o98l79p47r90e83c69h65t

Některé přezdívky drážních vozidel byly krajové, některé se rozšířily po celém státě. Níže jeden diskutující psal, že ponorka a kraksna se tomuto motoráku říkalo jen v Čechách. Přezdívka ponorka je asi dle vzhledu střešní části vozů 1. a 2. série. Přezdívka kraksna vznikla možná mnohem později, kdy vozy oproti novějším velkým motorákům vypadaly archaicky (hlavně zase asi ta 1. a 2. série).

A například ten menší motorák 810, následovník řady M 131.1, se přezdívkami jen hemžil, přičemž zase pod některými byl pravděpodobně znám jen v určité oblasti/depu. Ale nejsem odborník na vlaky, mohu se mýlít.

+1/0
9.6.2014 21:02

I71v14a75n 36M86a17r25e88k 6714478872

Dík za objasnění,o "dvěstědvaašedesátkách" bych Vám mohl napsat celou knihu,příhod na nich bylo "neurekom": Na vzpomínaném "Novozámeckém rychlíku" jezdily vždy dva spojené motory "na kábl" a tahaly tři vozy. Při své cestě do a ze Zámků překonávaly dvě 16 promilová 10 km dlouhá stoupání přes Bílé Karpaty a tuším přes Považský Inovec ! ? Jednou při zpáteční jízdě v polovině stoupání u zastávky Trenčianské Jastrabie shořel jeden motorový vůz tak že se roztekly i okna a celý vůz se proh v prostředku až na koleje.U tohoto rychlíku to byl ale ojednělý případ a nahoru na "Lehotu" zahořel nejeden stroj takže dvaašedesátka nebyla mezi nimi žádná vyjímka,mějte se ! R^

0/0
9.6.2014 21:24

F61r63a94n89t43i96š59e84k 28O90d31s64t43r61č65i63l 7761441673403

Opravdu pěkné. Díky za milou nostalgickou vzpomínku. Jen víc takových článků. Třeba by pak bylo i víc kladný reakcí.

+2/0
9.6.2014 15:28

J35o19s96e94f 89K20u32b22e27š 9225235509924

Ponorka? Nové motory JHMD jsou svým vzhledem ještě blíže :-) https://www.youtube.com/watch?v=-4rcJQAed6o

0/0
9.6.2014 15:24
Foto

K38a24r56e38l 44S84e57i57d85l 8199795520228

To je síla.;-D

Nautilus.

+1/0
9.6.2014 17:57

D54a71v53i54d 59V34i93k12t30o30r38a 9854914475167

Tenhle motorák je moje srdcovka, strašně rád jsem s ním jezdíval a jezdím, pokud to je možné. Dvanáctiválcový motorgenerátor bublající vzadu na velkém stanovišti, dva trakční motory zpívající vpředu v hnacím podvozku pod malým oddílem, dřevěný interiér osvětlený žárovkami, okna na kliku, prostě nostalgie jako řemen :-).

+4/0
9.6.2014 12:10

J49i62ř16í 73Č18e50r91n68ý 6368493290168

Velké stanoviště se spalovacím motorem je vpředu a podvozek s trakčáky je vzadu.

0/0
9.6.2014 13:43

M32a55r77t61i20n 85N19e66r19m66u54t 9687677908679

no tak jste jeli každý na druhou stranu

+10/−1
9.6.2014 16:17

L43i21b36o17r 16J98i64ř19í 78B68e27n45e48š 1462304612846

:-)

0/0
9.6.2014 16:28

K32v84ě73t95o97s74l60a33v 81N61y96t81r52a 9486288498817

Normálně se považovalo za předek velké stanoviště s motorem a zavazadlovým prostorem, ovšem jezdilo i opačně, třeba na trase Jeseník Ostrava Vítkovice, když jel noční novinový vůz jen jeden, tak se směr jízdy obrátil celkem 3x, (Glucholazy,Krnov,Opava), velká souprava jela zase až do Bohumína, tak ještě přibylo obrácení ve Svinově.:-)

0/0
10.6.2014 6:38

P10e10t91r 37F92r97a25n56c 9227511408268

Tenhle motor má pro mě nějaký styl. Narozdíl od zoufalých 810.

+2/0
9.6.2014 11:41

Z91d31e70n30ě34k 17H81r67u82b69ý 5245378421556

Nevěděl by někdo z nadšenců, kde by bylo možné vidět v provozu Bardotku? Nemusí to být nutně nostalgická jízda na svezení, spíš jestli někde ještě není v pravidelném provozu třeba na nějakém manipuláku. Díky.

0/0
9.6.2014 9:34

P74e81t57r 81N86o74v95o29t96n47y 3609842409562

http://www.k-report.net/discus/messages/28/413.html?1402294248

0/0
9.6.2014 11:54

P80e97t81r 28P47e80t51r 6443152608803

No, já si to pamatuju ze své puberty, ještě před 5ti lety jezdil na trase Zábřeh-Šumperk a i když měla jízda trošku kouzlo nostalgie tak na denní dojíždění to byl opravdu trest. Vždycky horko, dusno, nešlo slyšet vlastního slova. Žhavé trubky tu už vysvětlené jsou, pro upřesnění - když je venku 38° ve stínu a vy se po celém dni ve škole plahočíte hodinu domů vlakem a do toho vám tenhle krasavec začne ještě žhavit topící trubky ve vagonu, to je aspoň zážitek :D

0/0
9.6.2014 8:38

J28a92k41u10b 42M27a32t22ě64j64ů 5685802391935

ale zase vypadal, jako novej a musim rict, ze jako nadsenec jsem s nim jezdival rad (ale je pravda, ze jsem jim jel tak 1x za dva mesice)

0/0
9.6.2014 9:09

I57v39a26n 34B50u33b85l56a 3962375355874

Pokud tomu někde říkali "žhavé trubky", tak proto, že mizerně chladily. Při vedru a do velkého stoupání pak nezbylo, než otevřít do oddílů topení. (K velké radosti cestujících). Jinak to byly nezmary sloužící více jak třicet let.

0/0
14.6.2014 22:57

J26o54s24e18f 92C40í22s76a35ř 7927772350640

fotky hezký R^

ale fláknout do popisku toto: "podle původní Kryšpínovi metodiky." to snad ne :-/

0/0
9.6.2014 8:33

R47a27d66e17k 43F25o42l23p46r17e86c93h15t

Díky za upozornění, hrubku si nechám opravit.

+2/0
9.6.2014 9:06

J87o36s39e94f 17C84í12s15a91ř 7437952190500

R^

0/0
9.6.2014 9:51

M60a87r98e81k 80D13v32o56r25s67k48ý 7381407294904

Dyť je to nádhera

+1/0
9.6.2014 8:23

M72a82r41t76i10n 16P45l17z87á98k 2637819288784

Vzpomínky na dětství. Interiér byl rozdělen na dva oddíly, přičemž ten kratší byl nad motorem a nebylo tam pomalu přes jeho hluk slyšet vlastního slova. K tomu dveře, kde se nejdřív musela zmáčknout spodní klika a pak horní... jó, to byly časy :-)

+5/0
9.6.2014 8:19

R45a22d74e73k 46N15e90u61m58a17n14n 5222112648785

ač dítě nádražáků - dalo mi to občas fušku otevřít

0/0
10.6.2014 23:27

J24a36n 68J55o71š84t 9109707231772

Paráda ! Něco jsem se s tím najezdil do školy.

Jen poznámka, na Moravě se v ajznboňácké hantýrce motoráčku říkalo jen (poněkud šroubovaně) "dvěstědvaašedesátka" tedy nikoli Ponorka nebo Kraksna jako v Čechách.

P.S. Těch rozdílů je daleko více ... manipulační vlak - v Čechách "šoupák" na Moravě "bumlák" nebo "Bradotka, Zamračená" v Čechách, na Moravě "Ceckáč" ...apod.

+4/0
9.6.2014 7:33

J73a59n 81J62o74š91t 9149687731952

Pardon .... "Bardotka"  samozřejmě;-)

0/0
9.6.2014 7:34

J87i12ř26í 64Č55e53r66n90ý 6788273920118

Olomouc, Šumperk se říká Berta.

+1/0
9.6.2014 8:49

J33i15r32k29a 49D55v59o32ř72á36k 4735130333378

No, "dvěstědvaašedesátka" je vlastně jen řada podle Kryšpínova číslování, žádná hantýrka.

0/0
9.6.2014 11:26

F27r12a76n53t39i29š96e95k 15Z27a47j65a39c 1167396564139

..no a je to tady..už jsem ve věku kdy si moje dětství připomínám na"blešácích"nebo mi technet připomene jak jsem jezdil za tetou do Nové Role...dřevěné sedačky...kožený pásek na vytahování oken...takové to tajemné modré světlo u stropu...díky za hezký článek..nejsem odborník na mašiny...ale jako každej chlap mám "mašinky"rádR^;-)R^

+1/0
9.6.2014 7:18

M32i97r55o65s79l39a68v 69F83ó28t28y46i 1644390883901

JJ, moc pěkný článek. Já si tedy M262 pamatuji jako kluk, když jsem s nima jezdil k babičce a dědečkovi, ale co si pamatuji, tak jako průvodčí os. vlaků jsem jezdil mezi ML.Bol. a ST. Pakou s M152 a jak píše autor, se 4 kusy, motorák vzadu a vepředu a mezi nimi dva vozy vlečňáků. To byla krásná doba. Rád na to vzpomínám.:-)

+6/0
9.6.2014 5:11

J51o30s38e73f 76P50i48c70u13r 7183354231310

Žhavé trubky protože teplovodní topení interiéru (odpadním teplem z chladícího okruhu motoru) bylo vedeno pod sedadly a trubky byly opravdu žhavé. Někdy i v létě, když nestíhalo chlazení. To pak fíra pustil teplou vodu do okruhu topení....

+13/0
9.6.2014 1:25

V17l93a92d66i96s27l98a11v 39A70d45a95m23e69c 2595228761868

jj

0/0
9.6.2014 2:22

M80i82r36e50k 25T86u36r74e57č31e15k 4263182360602

Aspon si nikdo nemohol stezovat ze se nachladi...

0/0
9.6.2014 17:16

M43a69r96e20k 51Š71i71m91o72n 2524287988128

Jezdil jsem s ním do školy, v motoráku bylo horko a hluk, proto asi žhavé trubky.

0/0
9.6.2014 1:13

D40a53v34i11d 52V94i57k36t49o34r67a 9514504195907

Kdepak. Je to kvůli topení (viz komenty výše) a prý také kvůli rozpáleným výfukovým rourám ve výfukové šachtě, která byla jedním z míst, kde ten motorák vzplanul nejčastěji. Dalším z takových hořlavých míst byl prostor podlahy nad trakčními motory v předním podvozku. Mělo to dokonce požární čidla, která hlídala risiková místa, fíra měl na stanovištích panýlek s kontrolkami těch čidel.

+1/0
9.6.2014 12:08

J34i52ř17í 65Č28e87r86n19ý 6268523790758

Trakční motory jsou v zadním podvozku.

0/0
9.6.2014 13:46

D38a20v63i58d 51V44i17k74t55o90r60a 9914174825657

Pravda. Nějak jsem měl zafixováno, že velké stanoviště je vzadu a malé vpředu :-).

0/0
9.6.2014 16:37

I84v43a56n 85B83u30b31l81a 3812285755904

Pokud bylo nebezpečí požáru, tak v rozvaděči. Bylo tam hasicí zařízení se sněhovým hasičákem spouštěným rozbuškou při vzrůstu teploty. Z jedné strany chodbička, z druhé WC. I stalo se, že zařízení s velkým efektem spustilo, když v oné místnůstce byla jistá dáma. Dle svědků se jednalo o následný nezapomenutelný zážitek.

0/0
14.6.2014 23:05

J46a21n 65P47r90i36c51h77y59s21t24a13l 8921978743

Moc pekny clanek a fotky, dokonce s poucnymi popisky. Dekuji panu autorovi!

+11/0
9.6.2014 0:54

Najdete na iDNES.cz