Diskuse k článku

VIDEO: Airbus nedal přednost boeingu, ten raději přerušil přistání

Na barcelonském letišti přejížděl argentinský Airbus A340 ranvej, na kterou právě přistával ruský Boeing 767. V poslední fázi Rusové přerušili přistání. Podle letiště nešlo o výjimečnou událost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V92l74a54d87i53m47í31r 10P34l45o16c18e40k 8773425652532

Že to není výjimečná situace mohu potvrdit, protože jsem před dávnými lety stejnou situaci viděl i v Ruzyni. Jen jsme koukali s otevřenou hubou co se děje, když přistávací letadlo najednou zaburácelo, zvedlo čumák a hybaj zpět k nebesům, protože dole v protisměru stálo startující letadlo.

0/0
16.7.2014 1:03

E47d79u17a74r48d 92B43l55a66z84e54k 1763850845605

Když jedu kolem letiště v Mnichově v Německu, vidím ve špičce, proti větru na přistání až kam dohlédnu mnoho čekajících letadel, plachtících jakoby na místě zdánlivě a těsně za sebou, také jen zdánlivě samože na tu dálku a připadali mi jak navlačené korálky na niti.

 A počítal jsem to odhadem jen v mysli, za jízdy při řízení auta to ani jinak nejde a přistávalo nějaký aero každých cca 10s!!! To jsou tak malé rozestupy a takový frmol, že se nedivím, že je to bez častějších kolizí i když je to jen zdálnivě na těsno, neb i tento pohled zkreslilo velké přiblížení teleobjektivu :-P V tom Mnichově se mi zdály na těsno i manévry nad dálnící, docela jsem měl divný pocity jak mi to lítolo "těsně" nad hlavou ;-) Během 10km docela hodně zážitků! Spíš se divím, že nejsou nehody na té dálnici, neb pro neznalé to může být i šok a v úleu nebo nepozornosti pak nesledují provoz před sebou, jako já :-P , ale já si to sakra uvědomoval a očima rejdil neustále zpět před sebe! Neb přeci jen někteří řidiči více kličkovali a nejspíš také sledovali, kde co lítá namísto kde co jede ;-€

0/0
12.7.2014 9:37
Foto

P66a95v87e87l 14P79o32k20o75r20n92ý 2906524400482

Jak se od toho ruského letadla zakouřilo, když přidali plyn...

0/0
11.7.2014 8:52

J97a54n 24F27r68o56l52í92k 6546800205424

Boeing je tedy americký stroj, ale tady v ruských rukou.;-)

0/0
11.7.2014 16:44

P86a61t76r32i47k 59M55a50r44e88k 8532607738256

asi by se nic nestalo :)

taky jsem zazil prerusene pristani a trochu mne to vydesilo, protoze clovek nikdy nevi co se deje , ale pak nam oznamili co je za problem a vsehcno bylo ok, podle vseho nesvitila kontrolka ze se otevrel predni podvozek

0/0
8.7.2014 20:00

P69a40t64r54i12k 89M24a28r86e98k 8622687268146

ale samozjreme dobre ze jsme se to nemuseli dozvedet a piloti to radeji obratili

0/0
8.7.2014 20:42
Foto

J24i12ř43í 17P92r47u44š57a 3986868552401

Pár faktických úvah:

1. Přibližovací rychlost těchto letadel je kolem 300 km/h, což znamená, že 1 km uletí  za nějakých 12 vteřin.

2. Na přidání plynu motory těchto letadel reagují v průměru po asi 6 vteřinách. K tomu je potřeba připočíst čas potřebný k akceleraci letadla.

3. Pokud se vezme úvaha v této diskusi uvedená, že letadla byla vzdálená cca 3 km, tak pilot měl do přistání (a v tomto případě srážky) cca 36 vteřin. Od těch je třeba odečíst oněch 6 vteřin na reakci motorů a určitý čas (jehož přesnou délku z hlavy pro tento typ letadla neznám) na akceleraci.

Pilot měl tedy maximálně 20-30 vteřin na rozhodnutí. Některým diskutujícím se zdá, že o nic nešlo a místa bylo dost. 

  Já  tuto situaci považuji za zásadní a netolerovatelné porušení základních pravidel leteckého provozu a jsem přesvědčený, že španělský letecký úřad ji prošetří a určí  příčinu i viníka. V letecké dopravě rozhodně není prostor pro diskusi, zda tato letadla byla ještě dost daleko nebo ne. Argentinský Airbus na dráze prostě neměl co dělat - zda to byla chyba pilota nebo řídícího letového provozu nebo problém v komunikaci, to nevím, ale to je právě potřeba vyřešit. Go around (opakování okruhu na přistání) je naprosto výjimečné a již nouzové řešení, které kromě nebezpečí má i finanční dopady - 15 minut ve vzduchu u tohoto typu stálo minimálně 1 tunu paliva a k tomu náklady na letový čas, zpoždění dalšího letu atd. Ani to si žádná letecká společnost nenechá jen tak líbit.

+8/−1
8.7.2014 18:48

R96i88c14h19a10r62d 53B53u85š22e37k 3985778307273

ad 2... reakcni cas jste zhruba dvojnasobne prehnal... ruske letadlo iniciovalo GA jeste pred DLP, tim padem s dostatkem casu jeho uspesne provedeni... 

pilot mel miste kdy spatril provoz na rozhodnuti patrne mene nez 20-30sec, nicmene kazdy pilot je na tuto situaci trenovan... Spatril provoz, vedel ze se blizi k bodu rozhodnuti, do tri vterin vim ze mam iniciovat GA, ne-li drive... 

ze o nic neslo neni v rovine, ze mel pokracovat v pristani... je to tvrzeni ktere vychazi prave ze skutecnosti ze bylo dostatek casu vyhnout se srazce... Iniciovanim GA... Byla dobra viditelnost a letadlo bylo prave v miste kdy bylo mozne uspesne GA provest...

To za co to povazujete je tak trosku jedno... Je jiste ze obe letadla mela platne povoleni k manevru ktery provedla... Spanelska CIAIAC pripad setri a jeste nema vsechny detaily... ATC se ruske posadce omluvil za zpusobeni teto situace kdy dal clearance na prekroceni drahy po te co jemu odvysilal clearance pro pristani...

GA neni nijak vyjimecne reseni... Je to standartni procedura, nikoliv nouzove reseni... Ano stoji to nejake palivo ale ze si to nenecha spolecnost jen tak libit je opet jen zavadejici a nepravdive tvrzeni..

+2/0
8.7.2014 19:56

T67o74m76á69š 78V43a50l36d41e55r 7463670369

Vsadím se, že budete mít jiný názor, kdyby došlo k náhlé krizové situaci u popojíždějícího letounu přes ranvei. Dávat povolení dvěma letounům, kteří se kříží a jedno startuje, nebo přistává, je zahrávaní si se životy cestujících. Jednou to nevyjde a máte několik desítek mrtvých. Příkladů z minulosti je dost. A skončili na hřbitovech v nejlepším případě.

0/0
14.7.2014 9:58

R79i21c40h77a98r71d 92B35u24š77e98k 3985258717273

jiny nazor na co?

i kdyby doslo na vami zminenou krizovou situaci nic to nemeni na tom ze bylo dost casu na GA, ktery v tomto pripade byl proveden...

Navic, popiste aspon jednu krizovou situaci pri ktere zustane takovej stroj jako je A340 stat ihned na miste a blokuje RWY...

Zkuste si zjistit neco o incidentu, az budete vedet jak vzniklo ze obe letadla mela povoleni pak mudrujte...

O zadne zahravani si se zivoty neslo, jak jsem nekolikrat uvedl v teto diskusi, doslo k incidentu ktery slo vyresit a piloti jej vyresili v ramci standartnich postupu...

Vas popis je pouze po senzaci bazici zvelicovani toho k cemu opravdu doslo...

+1/0
14.7.2014 10:16

P11a73v43e38l 71O29d75r81a32z26i75l 6964559627710

Váš popis je zase nesmyslně bagatelizující. Pokud musíte na GA proto, že vám na dráhu vjede jiný letadlo, tak to není nic standardního. Příčina pouze ukazuje, že Španělé mají binec kromě všeho ostatního také v letectví.

0/0
15.7.2014 21:57

R63i62c93h27a72r74d 81B59u98š16e36k 3915538967773

mnohdy musite GA jen proto ze letadlo pred vami jen vcas nevyklidilo...

Jindy ze vam tam neco vjelo, letadlo, auto udrzby... Stava se a ne jen ve Spanelsku. Vsude, v Nemecku, Anglii, Francii, ve Statech jak dokazuji data FAA ktera jsem postnul nize... Nekdy vinou dispeceru, jindy posadek... jen v USA v tomto roce incidentu jako tento, tedy kategorie C bylo 249...

0/0
16.7.2014 0:57

B70o63h70d32a34n 66C21a18f94o16u13r38e17k 6601337749468

Já mám radši pilota, co to radši otočí znova, když má jen trochu nejistotu.

+1/0
8.7.2014 16:34

K71a51r23e45l 14V97r98á52t29n23ý 1442326458376

Toho, ale nemají rady letecké společnosti :) To víš, palivo něco stojí :)

0/0
14.7.2014 12:02

D32a84n54i55e22l 35S32c37h15n51i54t97z20e68r 5451734981756

hodně by pomohl pohled z boku:-/

0/0
8.7.2014 15:06
Foto

P41a88v29e12l 82K42a65s64í70k79, 14T52e76c84h59n77e80t53.62c14z

Z boku by se možná ani letadla nevešla do stejného záběru.

+1/0
8.7.2014 15:49

D20a48n24i43e46l 71S89c15h86n40i17t55z24e67r 5901554181306

nemusí byt 1 záběr na 2 letadla současně

0/0
8.7.2014 15:51

J11a22n 88M56o63h52y33l61a 6742689489421

Pak by to poněkud ztrácelo smysl.

0/0
8.7.2014 17:49

D86a90n20i93e65l 91S74c84h65n21i51t60z77e40r 5711574381186

Pravě naopak, pripouštím musel by být záber z větší vzdálenosti. Je problém udělat záběr jednoho i s profilem krajiny, pak druhý taky s profilem krajiny, jen rozdilem jedne vteřiny.

Pak by čtenař z videa mohl posoudit různe vzdalenosti i rychlost.

Něco podobné, jako když jste na křižovatce, a diváte se na levo a na pravo, pak se rozhodujete.

0/0
9.7.2014 14:48

P13a68v60e52l 50O24d62r83a70z20i83l 6954309667530

Čistě technicky, kdo tomu rozumí, tomu stačí data k incidentu zveřejněná a kdo ne, tak tomu nepomůže ani to video nebo animace. Informace, že to zdaleka nebylo "těsně" je taky veřejná a ta by tak nějak mohla stačit.

0/0
15.7.2014 22:06

L52u26m45i29r 12N97o80v33a63k 8881693386788

slyšim valérii: "cestující na palubě byli připraveni na přistání a netušili, jaké drama se mezitím odehrává na zemi.... "

+1/0
8.7.2014 15:01

S33t79a74n33i66s73l44a72v 36M47e68l79i12c17h13a73r 8805255306932

Koukám jako blázen, jaký se najdou i mezi pilotama lumeni. Vždyť je to jasná přednost zprava!

+7/0
8.7.2014 12:05

M33i86l55a22n 18K16r95a32t45o95c63h80v85i83l 8604904444598

Málem to dopadlo jako na Kanárských ostrovech. 2 Boeingy v sobě a mrtvých nejvíce v historii. Ještě že piloti přistávajícího letadla byli duchapřítomní....ufff

+1/−5
8.7.2014 9:46

R39i55c31h79a26r77d 75B49u98š90e76k 3585818737483

ani malem... ty dva pripady maji spolecne jen to ze jde o letadla a letiste... tim jakakoliv podobnost konci... viz nize...

+6/0
8.7.2014 10:39

L44u54d45ě33k 62S25m59e77t22a37n39a 1835872921288

Podobnost mohla následovat v případě, že by něco selhalo. Letecká neštěstí jdou vždy dílem souhry několika nepředvídaných událostí/náhod. Stačilo by, aby Airbus na té dráze z nějakého důvodu (třeba nečekané technické závadě) zůstal déle. Vůbec se ruské posádce nedivím, že to raději "overshootli".

0/0
8.7.2014 11:30

R55i22c39h31a85r73d 71B53u69š77e45k 3685168147543

znovu opakuji... podobnost nemohla nasledovat... byla skvela viditelnost, rusky stroj mel dostatek casu na GA, letadla jsou od sebe vzdalena 3km...

porovnavat tento incident s pripadem kdy je viditelnost asi 20m, ani jedno z obou letadel nevi o tom druhem a jedno startuje bez povoleni, navic na letisti s nedostatecnou vybavenosti a moznostmi roku 1977 je proste mimo misu... to je jako srovnavat traktor a formuli jedna... ano, oba stroje maji motor... ale tim to konci...

+11/0
8.7.2014 11:38

P86a23t89r41i50k 39M24a66r80e44k 8782777198526

zalezi jestli tam nebyla namalovana stopka, pak prednost z prave neplati

+1/0
8.7.2014 20:04

J86a93n 86J55a79r44o64š 3283606879743

ale zas mě pobavilo, jak v televizi říkali, že v letadle vznikla panika. Vždyť to téměř nikdo nemohl v té chvilce registrovat

+1/0
8.7.2014 9:11
Foto

P71a11v75e55l 26K55a52s73í66k49, 25T93e56c52h88n41e54t57.86c16z

V letadle na zemi nejspíš ne, ale v letadle ve vzduchu si toho cestující určitě všimli. Panikou bych to nenazval, ale přistání je pořád vnímáno jako rizikové.

0/0
8.7.2014 15:50

P95a62t10r82i82k 57M22a35r69e89k 8672627118666

ono kdyz pilot pri pristani, par metru nad zemi dava plny tah motoru, tak to rozhodne neni dobre znameni ze je vsechno vporadku

ale spis tam zavladne ticho, nez panika

0/0
8.7.2014 20:07

V77i37l48é20m 63P87ř35í13h51o13d70a 2104409133907

"Vážení cestující, přistání jsme vám zpestřili nízkým průletem a okružním letem nad Barcelonou";-)

+1/0
12.7.2014 0:18
Foto

M13i19r69o72s80l77a19v 11O91s71t68ř43a27n13s76k80ý 2625913883736

Co-pilot:" Z prava dobrý, můžeš..." ;-D

+5/0
8.7.2014 7:30

P60e91t43r 93R98o80m91á20n95e21k 8824277194444

Co říkal ten pilot nahoře by ale stálo zato slyšet :-)

+3/0
8.7.2014 12:31

P66a79v97l88a 30S87k68l36e55n47á94ř54o18v10á 7749314172

Nic publikovatelnýho ;-D

+3/0
8.7.2014 13:06

J17i50ř39í 40K20o74c75u73r10e84k 6985144795888

Ale určitě to nebylo anglicky.

0/0
8.7.2014 23:28

M50i34c81h46a96l 82P73o71n11o15c33n45ý 2944975541

Nu pagadi!!!

0/0
10.7.2014 18:40

K72a91r45e74l 13S74e75m78e13r55á14d 6318240300121

co-pilot říkal: Před tebou špatný. Nemůžeš

+1/0
11.7.2014 14:01

P68a32v75e58l 53O30d35r62a76z48i43l 6454499347160

"No podívej se na toho chlapa! Ten nám tam vjede, uvidíš! No! A je tam! Já to říkal!";-)

0/0
15.7.2014 21:55

T73o79m77a29s 37H92a62c39e75k 6234747545777

Zajimava diskuze mezi leteckymi odborniky a "laiky". Patrm k laikum, takze z meho pohledu je sice pravda "ze se nikomu nic nestalo", ale prijde mi zvlastni ze dispecerum tato situace prijde normalni. Pokud pilot musi udelat kvuli necemu takovemu go-around tak to dle meho selskeho chapani proste "normalni" neni, stejne jako kdyz ja se vyhybam magorovi co mi nedal prednost na hlavni (a taky se nikomu nic nestane, sak jsem ho videl vcas, tak jsem to mohl strhnout do protismeru kde stejnak nic nejelo). 

Asi jde o to zda by dane letadlo opustilo drahu s dostatecnou rezervou pred tim nez by uplynula lhuta pro go-around pristavajiciho letadla. Tedy opravdu pokud by byl pomaly, nebo by z nejakeho duvodu zastavil tak aby te npristavajici mel spoustu casu na zruseni pristavani. 

Prijde mi to ze zase "blbej rusak" prerusil pristavani kdyz vsecko bylo manana v pohode, ne.... A to mi nejak nesedne...

+8/0
8.7.2014 5:35
Foto

M89i91c61h58a51l 97Ř45e11h69á46č53e33k 8465387678

I nedání přednosti v jízde na křižovatce může být různě závažné. Někdy toho druhého vidíte dlouho dopředu a musíte kvůli němu třeba jen maličko přibrzdit, jindy ho zahlédnete na poslední chvíli a musíte strhnout auto skoro do příkopu.

Runway incursions se dělí do několika kategoríí podle nebezpečnosti - od nejnižší, kde sice někdo vjede na dráhu, když nemá, ale žádný konflikt nehrozí, až po srážku. Situace v článku vypadá jako druhá nejmenší nebezpečnost - a nejnižší nebezpečnost, kde byla nutná nějaká akce pilotů. Viditelnost byla velká, všichni dopředu viděli, kde kdo je, bylo na manévry dost času. Takže takový ekvivalent přiberzdění na silnici, když toho druhého, co nedal přednost, řidič vidí dlouho dopředu.

Něco nestandardního se tudíž stalo - ale nebezpečnost té události byla mizivá.

+1/0
8.7.2014 10:43

P35a69v39e35l 54O96d80r34a53z94i91l 6194169917980

Pokud "toho druhého vidíte dlouho dopředu a musíte kvůli němu třeba jen maličko přibrzdit," tak nejde o nedání přednosti v jízdě.

+1/0
15.7.2014 21:58

R44i78c74h56a71r84d 85B84u93š51e87k 3155148427333

GA je zcela normalni a bezne... Napriklad kdyz predchozi letadlo po pristani nestihne vyklidit drahu dostatecne rychle... A nikomu se nic nestalo a v tomto pripade ani nehrozilo ze se nekomu neco stane... letadla jsou od sebe 3km, je neomezena viditelnost, rusky stroj v miste rozhodnuti vidi zretelne prekazku a voli GA... situace ktera se odehraje nescetnekrat denne na mnoha letistich sveta...

o tom jestli ruske letadlo mohlo dokoncit manevr misto GA je diskutabilni... ale i z videa je zrejme ze ve chvili kdy ruske letadlo zveda je rwy takrka cista... vzhledem  tomu ze dle radarovzch dat jsou letadla od sebe 40sec a na uvolneni drahy stacilo max. 10sec lze pomerne uspesne predpokladat ze by pristani probehlo bez problemu...

0/0
8.7.2014 10:51

H94o89n63z94a 13B16o83b48u98l80a 9196679173629

Jj, tyhle "úspěšné" předpoklady už stály spousty životů.

+1/0
8.7.2014 18:32

R58i87c38h18a69r11d 73B58u88š65e82k 3485838447823

ale to jen rozporujete hypotetickou moznost... ono k ni jak vime nedoslo... ruske letadlo slo GA takze vase hnidopistvi je zcela bezpredmetne...

k zadne kolizi nedoslo protoze platne predpisy a postupy byly dostatecne na predejiti takove situaci....

0/0
8.7.2014 20:10

P66a90v76e90l 29O98d12r54a21z88i91l 6604399757750

Každopádně vaše tvrzení, že k takové situaci dojde "nesčetněkrát denně" není bohužel založeno na realitě.

0/0
15.7.2014 22:03

R62i26c78h31a45r63d 58B95u43š40e59k 3465108977213

jen pripady evidovane FAA - tedy ve statech...

od 1 ledna 2014 do 15 cervence 2014 - 771 RWIs - slovy 771 pripadu runway incrusions - tedy vice jak 4x denne jen v USA...

http://www.asias.faa.gov/pls/apex/f?p=100:29:0::NO:::

0/0
16.7.2014 0:45

R63i32c48h64a42r88d 41B75u87š63e55k 3435278297763

http://www.asias.faa.gov/pls/apex/f?p=100:29:0::NO:::

pripady RI od 1.1.2014 - 15.7.2014 jen v USA

0/0
16.7.2014 0:47

R50i44c81h23a12r66d 69B61u98š29e17k 3935428607693

z toho incidentu kategorie C jako je tento je 249, jen v USA...

jeste podotykam, ze jde jen o incidenty RI o kterych ted mluvim, k GA z duvodu nevyklizene drahy dochazi mnohem casteji (dle statistik podilu na GA dvojnasobne) nez k incidentum RI cat C.

takze je to zalozeno na realite a vy jen placate z neznalosti...

0/0
16.7.2014 1:07

P62a11t56r98i34k 69M21a73r42e85k 8302497898676

jestli to to dokoncili bysme vedeli kdyz by pristaval autopilot a piloti by spali .. ale pocitam ze spanek si nelajznou, autopilot to sice privede na drahu, ale brzdit uz asi nedokaze

0/0
8.7.2014 20:10

R88i29c41h76a65r89d 25B63u86š94e54k 3925708497453

spat neni mozne vzhledem k caste komunikaci s ATC... mezi intervaly ani nestacite poradne zabrat...

0/0
8.7.2014 20:38

Najdete na iDNES.cz