Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Airbus nedal přednost boeingu, ten raději přerušil přistání

Na barcelonském letišti přejížděl argentinský Airbus A340 ranvej, na kterou právě přistával ruský Boeing 767. V poslední fázi Rusové přerušili přistání. Podle letiště nešlo o výjimečnou událost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V55l93a20d67i91m24í62r 19P68l38o70c78e53k 8833195112622

Že to není výjimečná situace mohu potvrdit, protože jsem před dávnými lety stejnou situaci viděl i v Ruzyni. Jen jsme koukali s otevřenou hubou co se děje, když přistávací letadlo najednou zaburácelo, zvedlo čumák a hybaj zpět k nebesům, protože dole v protisměru stálo startující letadlo.

0/0
16.7.2014 1:03

E34d96u88a23r64d 61B73l73a74z32e71k 1243810215205

Když jedu kolem letiště v Mnichově v Německu, vidím ve špičce, proti větru na přistání až kam dohlédnu mnoho čekajících letadel, plachtících jakoby na místě zdánlivě a těsně za sebou, také jen zdánlivě samože na tu dálku a připadali mi jak navlačené korálky na niti.

 A počítal jsem to odhadem jen v mysli, za jízdy při řízení auta to ani jinak nejde a přistávalo nějaký aero každých cca 10s!!! To jsou tak malé rozestupy a takový frmol, že se nedivím, že je to bez častějších kolizí i když je to jen zdálnivě na těsno, neb i tento pohled zkreslilo velké přiblížení teleobjektivu :-P V tom Mnichově se mi zdály na těsno i manévry nad dálnící, docela jsem měl divný pocity jak mi to lítolo "těsně" nad hlavou ;-) Během 10km docela hodně zážitků! Spíš se divím, že nejsou nehody na té dálnici, neb pro neznalé to může být i šok a v úleu nebo nepozornosti pak nesledují provoz před sebou, jako já :-P , ale já si to sakra uvědomoval a očima rejdil neustále zpět před sebe! Neb přeci jen někteří řidiči více kličkovali a nejspíš také sledovali, kde co lítá namísto kde co jede ;-€

0/0
12.7.2014 9:37
Foto

P19a38v58e31l 44P73o70k75o97r70n27ý 2186364590852

Jak se od toho ruského letadla zakouřilo, když přidali plyn...

0/0
11.7.2014 8:52

J73a72n 14F50r42o91l97í93k 6906420455924

Boeing je tedy americký stroj, ale tady v ruských rukou.;-)

0/0
11.7.2014 16:44

P26a91t89r93i86k 26M59a68r25e35k 8862667878626

asi by se nic nestalo :)

taky jsem zazil prerusene pristani a trochu mne to vydesilo, protoze clovek nikdy nevi co se deje , ale pak nam oznamili co je za problem a vsehcno bylo ok, podle vseho nesvitila kontrolka ze se otevrel predni podvozek

0/0
8.7.2014 20:00

P30a89t52r46i53k 47M24a87r57e97k 8202417788276

ale samozjreme dobre ze jsme se to nemuseli dozvedet a piloti to radeji obratili

0/0
8.7.2014 20:42
Foto

J21i44ř67í 88P97r79u53š82a 3186758402911

Pár faktických úvah:

1. Přibližovací rychlost těchto letadel je kolem 300 km/h, což znamená, že 1 km uletí  za nějakých 12 vteřin.

2. Na přidání plynu motory těchto letadel reagují v průměru po asi 6 vteřinách. K tomu je potřeba připočíst čas potřebný k akceleraci letadla.

3. Pokud se vezme úvaha v této diskusi uvedená, že letadla byla vzdálená cca 3 km, tak pilot měl do přistání (a v tomto případě srážky) cca 36 vteřin. Od těch je třeba odečíst oněch 6 vteřin na reakci motorů a určitý čas (jehož přesnou délku z hlavy pro tento typ letadla neznám) na akceleraci.

Pilot měl tedy maximálně 20-30 vteřin na rozhodnutí. Některým diskutujícím se zdá, že o nic nešlo a místa bylo dost. 

  Já  tuto situaci považuji za zásadní a netolerovatelné porušení základních pravidel leteckého provozu a jsem přesvědčený, že španělský letecký úřad ji prošetří a určí  příčinu i viníka. V letecké dopravě rozhodně není prostor pro diskusi, zda tato letadla byla ještě dost daleko nebo ne. Argentinský Airbus na dráze prostě neměl co dělat - zda to byla chyba pilota nebo řídícího letového provozu nebo problém v komunikaci, to nevím, ale to je právě potřeba vyřešit. Go around (opakování okruhu na přistání) je naprosto výjimečné a již nouzové řešení, které kromě nebezpečí má i finanční dopady - 15 minut ve vzduchu u tohoto typu stálo minimálně 1 tunu paliva a k tomu náklady na letový čas, zpoždění dalšího letu atd. Ani to si žádná letecká společnost nenechá jen tak líbit.

+8/−1
8.7.2014 18:48

R75i89c69h48a85r47d 61B78u71š18e50k 3535878977783

ad 2... reakcni cas jste zhruba dvojnasobne prehnal... ruske letadlo iniciovalo GA jeste pred DLP, tim padem s dostatkem casu jeho uspesne provedeni... 

pilot mel miste kdy spatril provoz na rozhodnuti patrne mene nez 20-30sec, nicmene kazdy pilot je na tuto situaci trenovan... Spatril provoz, vedel ze se blizi k bodu rozhodnuti, do tri vterin vim ze mam iniciovat GA, ne-li drive... 

ze o nic neslo neni v rovine, ze mel pokracovat v pristani... je to tvrzeni ktere vychazi prave ze skutecnosti ze bylo dostatek casu vyhnout se srazce... Iniciovanim GA... Byla dobra viditelnost a letadlo bylo prave v miste kdy bylo mozne uspesne GA provest...

To za co to povazujete je tak trosku jedno... Je jiste ze obe letadla mela platne povoleni k manevru ktery provedla... Spanelska CIAIAC pripad setri a jeste nema vsechny detaily... ATC se ruske posadce omluvil za zpusobeni teto situace kdy dal clearance na prekroceni drahy po te co jemu odvysilal clearance pro pristani...

GA neni nijak vyjimecne reseni... Je to standartni procedura, nikoliv nouzove reseni... Ano stoji to nejake palivo ale ze si to nenecha spolecnost jen tak libit je opet jen zavadejici a nepravdive tvrzeni..

+2/0
8.7.2014 19:56

T38o43m90á83š 54V47a42l57d80e66r 7963670179

Vsadím se, že budete mít jiný názor, kdyby došlo k náhlé krizové situaci u popojíždějícího letounu přes ranvei. Dávat povolení dvěma letounům, kteří se kříží a jedno startuje, nebo přistává, je zahrávaní si se životy cestujících. Jednou to nevyjde a máte několik desítek mrtvých. Příkladů z minulosti je dost. A skončili na hřbitovech v nejlepším případě.

0/0
14.7.2014 9:58

R19i46c80h76a15r60d 70B34u28š19e22k 3725788987553

jiny nazor na co?

i kdyby doslo na vami zminenou krizovou situaci nic to nemeni na tom ze bylo dost casu na GA, ktery v tomto pripade byl proveden...

Navic, popiste aspon jednu krizovou situaci pri ktere zustane takovej stroj jako je A340 stat ihned na miste a blokuje RWY...

Zkuste si zjistit neco o incidentu, az budete vedet jak vzniklo ze obe letadla mela povoleni pak mudrujte...

O zadne zahravani si se zivoty neslo, jak jsem nekolikrat uvedl v teto diskusi, doslo k incidentu ktery slo vyresit a piloti jej vyresili v ramci standartnich postupu...

Vas popis je pouze po senzaci bazici zvelicovani toho k cemu opravdu doslo...

+1/0
14.7.2014 10:16

P13a92v23e10l 98O11d25r49a26z90i84l 6544439417880

Váš popis je zase nesmyslně bagatelizující. Pokud musíte na GA proto, že vám na dráhu vjede jiný letadlo, tak to není nic standardního. Příčina pouze ukazuje, že Španělé mají binec kromě všeho ostatního také v letectví.

0/0
15.7.2014 21:57

R80i87c78h54a69r34d 36B73u48š36e37k 3535208347783

mnohdy musite GA jen proto ze letadlo pred vami jen vcas nevyklidilo...

Jindy ze vam tam neco vjelo, letadlo, auto udrzby... Stava se a ne jen ve Spanelsku. Vsude, v Nemecku, Anglii, Francii, ve Statech jak dokazuji data FAA ktera jsem postnul nize... Nekdy vinou dispeceru, jindy posadek... jen v USA v tomto roce incidentu jako tento, tedy kategorie C bylo 249...

0/0
16.7.2014 0:57

B21o75h47d85a54n 86C53a95f68o15u92r96e64k 6841297169378

Já mám radši pilota, co to radši otočí znova, když má jen trochu nejistotu.

+1/0
8.7.2014 16:34

K91a38r37e34l 92V34r38á31t76n29ý 1732726718576

Toho, ale nemají rady letecké společnosti :) To víš, palivo něco stojí :)

0/0
14.7.2014 12:02

D15a24n47i79e19l 16S56c86h12n37i90t20z48e76r 5361704881286

hodně by pomohl pohled z boku:-/

0/0
8.7.2014 15:06
Foto

P30a98v60e80l 95K53a27s51í19k64, 77T67e78c32h95n57e87t82.27c14z

Z boku by se možná ani letadla nevešla do stejného záběru.

+1/0
8.7.2014 15:49

D20a10n79i15e36l 10S42c82h85n61i93t15z39e55r 5521714951336

nemusí byt 1 záběr na 2 letadla současně

0/0
8.7.2014 15:51

J27a92n 62M67o96h90y19l43a 6572689239891

Pak by to poněkud ztrácelo smysl.

0/0
8.7.2014 17:49

D88a53n53i83e18l 29S29c55h54n95i21t43z64e56r 5701714371336

Pravě naopak, pripouštím musel by být záber z větší vzdálenosti. Je problém udělat záběr jednoho i s profilem krajiny, pak druhý taky s profilem krajiny, jen rozdilem jedne vteřiny.

Pak by čtenař z videa mohl posoudit různe vzdalenosti i rychlost.

Něco podobné, jako když jste na křižovatce, a diváte se na levo a na pravo, pak se rozhodujete.

0/0
9.7.2014 14:48

P78a33v61e63l 64O33d51r52a13z87i94l 6914529737690

Čistě technicky, kdo tomu rozumí, tomu stačí data k incidentu zveřejněná a kdo ne, tak tomu nepomůže ani to video nebo animace. Informace, že to zdaleka nebylo "těsně" je taky veřejná a ta by tak nějak mohla stačit.

0/0
15.7.2014 22:06

L95u72m49i61r 55N46o33v52a49k 8781313816298

slyšim valérii: "cestující na palubě byli připraveni na přistání a netušili, jaké drama se mezitím odehrává na zemi.... "

+1/0
8.7.2014 15:01

S12t49a30n46i15s33l88a88v 37M34e88l29i42c65h26a40r 8605615526472

Koukám jako blázen, jaký se najdou i mezi pilotama lumeni. Vždyť je to jasná přednost zprava!

+7/0
8.7.2014 12:05

M72i68l83a30n 20K81r85a55t80o21c83h42v51i31l 8494624674578

Málem to dopadlo jako na Kanárských ostrovech. 2 Boeingy v sobě a mrtvých nejvíce v historii. Ještě že piloti přistávajícího letadla byli duchapřítomní....ufff

+1/−5
8.7.2014 9:46

R86i28c83h79a67r47d 60B41u22š80e17k 3215888277783

ani malem... ty dva pripady maji spolecne jen to ze jde o letadla a letiste... tim jakakoliv podobnost konci... viz nize...

+6/0
8.7.2014 10:39

L43u55d42ě64k 98S36m33e47t42a17n25a 1495552761208

Podobnost mohla následovat v případě, že by něco selhalo. Letecká neštěstí jdou vždy dílem souhry několika nepředvídaných událostí/náhod. Stačilo by, aby Airbus na té dráze z nějakého důvodu (třeba nečekané technické závadě) zůstal déle. Vůbec se ruské posádce nedivím, že to raději "overshootli".

0/0
8.7.2014 11:30

R25i62c72h12a74r34d 62B92u11š45e68k 3775688157483

znovu opakuji... podobnost nemohla nasledovat... byla skvela viditelnost, rusky stroj mel dostatek casu na GA, letadla jsou od sebe vzdalena 3km...

porovnavat tento incident s pripadem kdy je viditelnost asi 20m, ani jedno z obou letadel nevi o tom druhem a jedno startuje bez povoleni, navic na letisti s nedostatecnou vybavenosti a moznostmi roku 1977 je proste mimo misu... to je jako srovnavat traktor a formuli jedna... ano, oba stroje maji motor... ale tim to konci...

+11/0
8.7.2014 11:38

P69a32t66r63i17k 75M17a97r67e31k 8622807518716

zalezi jestli tam nebyla namalovana stopka, pak prednost z prave neplati

+1/0
8.7.2014 20:04

J51a96n 14J63a12r65o53š 3483856529533

ale zas mě pobavilo, jak v televizi říkali, že v letadle vznikla panika. Vždyť to téměř nikdo nemohl v té chvilce registrovat

+1/0
8.7.2014 9:11
Foto

P80a62v40e29l 40K57a64s42í92k47, 92T82e91c69h44n18e64t15.80c21z

V letadle na zemi nejspíš ne, ale v letadle ve vzduchu si toho cestující určitě všimli. Panikou bych to nenazval, ale přistání je pořád vnímáno jako rizikové.

0/0
8.7.2014 15:50

P52a20t30r59i48k 64M24a65r48e93k 8312457248196

ono kdyz pilot pri pristani, par metru nad zemi dava plny tah motoru, tak to rozhodne neni dobre znameni ze je vsechno vporadku

ale spis tam zavladne ticho, nez panika

0/0
8.7.2014 20:07

V36i23l75é77m 37P72ř97í48h57o34d58a 2244229933677

"Vážení cestující, přistání jsme vám zpestřili nízkým průletem a okružním letem nad Barcelonou";-)

+1/0
12.7.2014 0:18
Foto

M56i88r43o15s40l11a69v 42O80s80t74ř43a97n92s98k26ý 2575683823426

Co-pilot:" Z prava dobrý, můžeš..." ;-D

+5/0
8.7.2014 7:30

P31e41t85r 76R17o23m14á62n94e11k 8334527294974

Co říkal ten pilot nahoře by ale stálo zato slyšet :-)

+3/0
8.7.2014 12:31

P91a15v87l39a 83S18k65l80e93n96á61ř39o98v54á 7589184102

Nic publikovatelnýho ;-D

+3/0
8.7.2014 13:06

J55i38ř60í 45K25o13c65u96r26e95k 6175464795568

Ale určitě to nebylo anglicky.

0/0
8.7.2014 23:28

M32i23c98h11a92l 38P27o84n73o76c50n46ý 2874255771

Nu pagadi!!!

0/0
10.7.2014 18:40

K24a58r13e86l 10S77e23m67e61r75á12d 6318420660211

co-pilot říkal: Před tebou špatný. Nemůžeš

+1/0
11.7.2014 14:01

P58a43v23e50l 39O25d98r53a64z78i82l 6694639837940

"No podívej se na toho chlapa! Ten nám tam vjede, uvidíš! No! A je tam! Já to říkal!";-)

0/0
15.7.2014 21:55

T77o24m50a28s 12H46a13c58e79k 6774197555467

Zajimava diskuze mezi leteckymi odborniky a "laiky". Patrm k laikum, takze z meho pohledu je sice pravda "ze se nikomu nic nestalo", ale prijde mi zvlastni ze dispecerum tato situace prijde normalni. Pokud pilot musi udelat kvuli necemu takovemu go-around tak to dle meho selskeho chapani proste "normalni" neni, stejne jako kdyz ja se vyhybam magorovi co mi nedal prednost na hlavni (a taky se nikomu nic nestane, sak jsem ho videl vcas, tak jsem to mohl strhnout do protismeru kde stejnak nic nejelo). 

Asi jde o to zda by dane letadlo opustilo drahu s dostatecnou rezervou pred tim nez by uplynula lhuta pro go-around pristavajiciho letadla. Tedy opravdu pokud by byl pomaly, nebo by z nejakeho duvodu zastavil tak aby te npristavajici mel spoustu casu na zruseni pristavani. 

Prijde mi to ze zase "blbej rusak" prerusil pristavani kdyz vsecko bylo manana v pohode, ne.... A to mi nejak nesedne...

+8/0
8.7.2014 5:35
Foto

M34i90c16h84a27l 62Ř28e16h33á47č84e62k 8245157478

I nedání přednosti v jízde na křižovatce může být různě závažné. Někdy toho druhého vidíte dlouho dopředu a musíte kvůli němu třeba jen maličko přibrzdit, jindy ho zahlédnete na poslední chvíli a musíte strhnout auto skoro do příkopu.

Runway incursions se dělí do několika kategoríí podle nebezpečnosti - od nejnižší, kde sice někdo vjede na dráhu, když nemá, ale žádný konflikt nehrozí, až po srážku. Situace v článku vypadá jako druhá nejmenší nebezpečnost - a nejnižší nebezpečnost, kde byla nutná nějaká akce pilotů. Viditelnost byla velká, všichni dopředu viděli, kde kdo je, bylo na manévry dost času. Takže takový ekvivalent přiberzdění na silnici, když toho druhého, co nedal přednost, řidič vidí dlouho dopředu.

Něco nestandardního se tudíž stalo - ale nebezpečnost té události byla mizivá.

+1/0
8.7.2014 10:43

P17a26v17e58l 83O66d97r86a80z23i64l 6744549837420

Pokud "toho druhého vidíte dlouho dopředu a musíte kvůli němu třeba jen maličko přibrzdit," tak nejde o nedání přednosti v jízdě.

+1/0
15.7.2014 21:58

R71i29c68h62a29r73d 72B97u52š11e65k 3885548757643

GA je zcela normalni a bezne... Napriklad kdyz predchozi letadlo po pristani nestihne vyklidit drahu dostatecne rychle... A nikomu se nic nestalo a v tomto pripade ani nehrozilo ze se nekomu neco stane... letadla jsou od sebe 3km, je neomezena viditelnost, rusky stroj v miste rozhodnuti vidi zretelne prekazku a voli GA... situace ktera se odehraje nescetnekrat denne na mnoha letistich sveta...

o tom jestli ruske letadlo mohlo dokoncit manevr misto GA je diskutabilni... ale i z videa je zrejme ze ve chvili kdy ruske letadlo zveda je rwy takrka cista... vzhledem  tomu ze dle radarovzch dat jsou letadla od sebe 40sec a na uvolneni drahy stacilo max. 10sec lze pomerne uspesne predpokladat ze by pristani probehlo bez problemu...

0/0
8.7.2014 10:51

H65o87n41z64a 51B63o69b59u70l79a 9366139353709

Jj, tyhle "úspěšné" předpoklady už stály spousty životů.

+1/0
8.7.2014 18:32

R62i86c72h31a89r74d 64B92u61š84e73k 3445278647563

ale to jen rozporujete hypotetickou moznost... ono k ni jak vime nedoslo... ruske letadlo slo GA takze vase hnidopistvi je zcela bezpredmetne...

k zadne kolizi nedoslo protoze platne predpisy a postupy byly dostatecne na predejiti takove situaci....

0/0
8.7.2014 20:10

P28a76v53e20l 25O57d76r43a88z42i78l 6124699977810

Každopádně vaše tvrzení, že k takové situaci dojde "nesčetněkrát denně" není bohužel založeno na realitě.

0/0
15.7.2014 22:03

R91i69c46h36a88r24d 91B66u63š10e98k 3715358557893

jen pripady evidovane FAA - tedy ve statech...

od 1 ledna 2014 do 15 cervence 2014 - 771 RWIs - slovy 771 pripadu runway incrusions - tedy vice jak 4x denne jen v USA...

http://www.asias.faa.gov/pls/apex/f?p=100:29:0::NO:::

0/0
16.7.2014 0:45

R16i45c15h13a52r13d 82B91u19š23e85k 3535828887203

http://www.asias.faa.gov/pls/apex/f?p=100:29:0::NO:::

pripady RI od 1.1.2014 - 15.7.2014 jen v USA

0/0
16.7.2014 0:47

R72i94c94h78a92r14d 96B90u74š41e35k 3205888207253

z toho incidentu kategorie C jako je tento je 249, jen v USA...

jeste podotykam, ze jde jen o incidenty RI o kterych ted mluvim, k GA z duvodu nevyklizene drahy dochazi mnohem casteji (dle statistik podilu na GA dvojnasobne) nez k incidentum RI cat C.

takze je to zalozeno na realite a vy jen placate z neznalosti...

0/0
16.7.2014 1:07

P84a50t86r98i35k 43M95a65r54e78k 8192767378236

jestli to to dokoncili bysme vedeli kdyz by pristaval autopilot a piloti by spali .. ale pocitam ze spanek si nelajznou, autopilot to sice privede na drahu, ale brzdit uz asi nedokaze

0/0
8.7.2014 20:10

R13i70c19h77a53r37d 13B75u55š62e85k 3195548397703

spat neni mozne vzhledem k caste komunikaci s ATC... mezi intervaly ani nestacite poradne zabrat...

0/0
8.7.2014 20:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.