Diskuse k článku
Nový český letoun bude mít tento týden premiéru na leteckém veletrhu
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
![]() |
L74u70k16á55š 50B24r47a46n72d75e36j40s 2263255171811Výborný nápad, postupný vývoj L39/L59 mi vždycky přišel logičtější, než L-159, která, jak se ukazuje, je takřka neprodejná (Draken ani Irák nepovažuji za plnohodnotné prodejní úspěchy). |
![]() |
K94u21b68a 96D68r58a29g51o94u47n 8448316671215Úspěch bych jim moc přál, přeci jen je letecký a jaderný průmysl výkladní skříní technologicky vyspělých zemí. Kdysi jsem zaslechl, že je aerodynamicky nemožné dostat L39 do ploché vývrtky, je to drb nebo jsou opravdu k pilotům tak vstřícné? |
![]() |
J41a38r10o53s81l47a86v 13B26r87ü69m65m91e71r 7404233466Většině "prouďáků" se moc do ploché vývrtky nechce, jelikož většinou nejde vybrat... |
![]() |
K32u67b20a 25D32r25a50g64o60u12n 8788266771615Měl jsem pocit, že je to součástí certifikace stroje. I tak díky. |
![]() |
J44a96r40o71s42l69a94v 91B94r79ü37m13m66e57r 7204803116Ono se to určitě dá dohledat, které manévry jsou povoleny, které ne a které nejdou. |
![]() |
K63a11r87e72l 28D84v31o65ř96á31k 3517247187Rozumné rozhodnutí a doufám, že se jim to povede. |
![]() |
A52l86e40x37a42n82d73r 78K96o70s40t72k40a 5869286579916Zachovají tu avioniku z 159, kvůli které se prakticky nesmí prodat? |
![]() |
J54a79r11o57s62l76a72v 70B78r55ü49m75m71e73r 7494793706Ne, nemělo by tam být nic amerického. |
![]() |
J83a26r36o30s76l96a36v 51B65r40ü56m98m86e96r 7134183156Oprava, bude to mít americký motor, ale civilní, které nepodléhá embargu. |
![]() |
T76o71m22á60š 89K20a66p65l63a37n 8333139353963Jestli se nepletu, tak nejnovější 159, potažmo tyhle 169 jsou/budou jediné cvičné proudové letouny kompatibilní se specifikací vyžadovanou NATO a EU, takže by trh pro to být mohl. Problém je, že bůhvíproč se raději létají dražší letadla, která nejsou cvičná. Přitom při rozlohách mnohých zemí EU včetně třeba ČR mělo mnohem větší logiku použít větší počet levnějších podzvukových letadel, než nějaké nadzvukové. Třeba ČR má několik desítek letišť, ze kterých by mohla startovat 159, takže případného narušitele by dostihly mnohem rychleji, než nadzvuková letadla, za jejichž pronájem platíme desítky miliard a přitom se nám ty 159 válí a ničí v hangárech. Takže osobně nevidím ani tak problém v tom, že se kdysi koupily 159, ale v tom, že pak někdo rozhodl, že se nebudou používat. |
![]() |
J89a91r69o12s11l31a70v 76B81r73ü15m95m46e25r 7714903576Každá věta pitomina do nebe volající... |
![]() |
R46a67d66e95k 77P67a19n93c16h68a64r23t69e12k 6483403423666problém je že většina dopravních letadel má větší dostup a rychlost než ověšená ALCA |
![]() |
J16a27r93o11m86í43r 98K89r47á54l 4920739504929To si mohou často nechat zdát i s Grippeny. Přelet Jumba přes ČR je cca 20 minut. Za jak dlouho vzlétne Grippen do těch 10 km a dožene letadlo ? Kdysi u MIGů bylo na vzlet 12 minut. A k tomu si připočtěte čas, než se vydá příkaz ke startu... |
![]() |
J80a32r95o87s29l64a10v 41B28r70ü51m89m25e14r 7714413536Tak máme reálné výsledky, že se to klukům s Gripeny daří. |
![]() |
T81o67m85á15š 34T37ů46m77a 5751878368692Jen bych doplnil: Pokud mám letadlo, které má několikanásobně vyšší rychlost, stoupavost a dostup tak mám alespoň šanci, že to stihnu. Pokud mám letadlo s rychlostí stejnou nebo nižší tak mám jistotu, že to prostě nejde. |
![]() |
J91a38n 97S26a51l63o45m13o34n 4159940171635Já se připojojuji ke kolegům předemnou a dodávám, že údržba a obsluha velkého množství letišť aby to "ALCY neměli daleko", by přišla patrně mnohem dráž než pronájem nadzvukovývh letounů. |
![]() |
J42i44ř21í 31L56e62b93d70u14š82k15a 7760393554936Doporučuji si zajít na nějaký větší letecký den, kde bude display letectva AČR a podívat se, jaký je rozdíl v letových vlastnostech mezi Gripeny a Alcami jenom v prostoru letiště. Jak se říká, jednou vidět je lepší než stokrát slyšet... |
![]() |
V59l19a52d75i72m70í36r 42B53u73k72v49a35l37d 8293753726Jak už to tu někdo napsal, jsou to rozdílné kategorie. Když budete dělat přímou podporu pozemních jednotek, tak je Gripen příliš drahý a velký na to, aby ho někdo v nízké výšce sundal. Alca je na toto stavěná. |
![]() |
J77a51r90o92s34l55a29v 35B42r98ü86m55m91e48r 7214173506On je ten Gripen reálně levnější |
![]() |
L53a24d61a 28N44o91v16a12k 4672563827ten kdo měl tu možnost stát nad některým z pohřebištˇ projektů v režii PENTA.., končících na naprosté nekompetentnosti managerů a naprostém diletantství v odhadu trhu..., no tomu trochu vstávají chlupy po těle... |
![]() |
J22i67ř42í 84N16o41v98á87k 8634111349621Ponechává mě to v klidu, pokud se PENTA nebude dožadovat státní dotace, tak by si tento eventuální hrobeček zapaltila ze svého. Ale třeba se jim to povede, nejsem zas tak moc pesimista. Úspěch jakéhokoliv výrobku je nakonec vždy závislý na schopných obchodnících. |
![]() |
P33a50v40e71l 48Z85a60j35í60č42e83k 8834140246530takže pořád vlčkova L39 akorat trošku modernizovaná, a co tak přijít s něčím novějším lepším... |
![]() |
J43a58r84o89s66l98a45v 23B73r65ü12m48m59e48r 7334523496V tom je moc velká konkurence. Levný moderní L-39 jako náhrada za dosluhující je šance. |
![]() |
T28o60m38á77š 13V29a67l25d17e31r 7323780829L 39 je geniální a hlavní konstruktér měl hlavní slovo a věděl co chce. Dnes do toho kecá každý. Viz výsledek Ae270 , L-610 atd. Aby se udělal úplně jiný, opět geniální letoun, na to je potřeba moc zázračných veličin. Machr, který se obklopí lidmi co umí a je říznej. Vedení podniku, které má odvahu jít do neznáma. Peníze na vývoj. A šťastnou konstelaci. Tak vznikly B 747, SR71 a další krásné stroje. |
![]() |
J58a79r91o87m65í38r 78K20r67á63l 4870369654169Jenomže tady jde o cvičný stroj, takže těžko srovnávat s SR71. |
![]() |
T45o46m10á85š 36V88a44l65d53e85r 7753390389Nesrovnávám konstrukci. Ani bych nemohl. Pouze jsem napsal, že obě konstrukce jsou povedené a vděčí za to přístupu šéfkonstruktéra. Přečtěte si to ještě jednou a pořádně |
![]() |
A26n74t59o76n22í43n 89P17o32l56i71c82k94ý 9730382591967Držím palce |
![]() |
R49i50c47h23a31r77d 16T45r94e89f48i91l 4361165219350Chlapci z Penty blábolí kraviny, jako za časů když Aero bylo státní. Evidentně buď nevědí co obnáší vývoj nového letounu, nebo potřebují trochu mediální pozornosti. Řekl bych že správně je to druhé. |
![]() |
R98a61d45e18k 86P74a92n74c97h23a89r37t12e41k 6243153153566v principu návrat k tomu, co tvrdily první realistické analýzy projektu L-159. ALCA byl paskvil od samého začátku. Na cvičný letoun drahý a komplikovaný navíc jednomístný letoun. Jako bitevní letoun slabý. Jen to dlouho trvalo a stálo to hromadu peněz. |
![]() |
R45i34c91h25a94r95d 52T41r27e53f51i24l 4951505609560Myslím si, že jsou to znova pouze vzdušné zámky, nic jiného. Na světovém trhu je cvičné/lehké bojové letouny tolik že je dají přehazovat vidlemi. |
![]() |
J94a21r92o51s19l74a57v 71B24r17ü87m78m42e62r 7744433866Ano i ne. Většina jsou dvoumotorové, relativně výkonné a drahé stroje, přímou konkurenci dělají jen Číňani a to může být pro leckoho trochu problém. |
![]() |
H69e85l43e83n66a 48M65a55c56k49o33v83á 6271486766Zase vládne ČSSD a tak nový Tvrdík jistě do Vodochod nějakou tu desítku miliard pustí a objedná si padesátku nových 169 na sklad. Nejdůležitější není obchod ale dát lidem práci, třeba i zbytečnou. Z cizího, v tomto případě státního, krev neteče. |
![]() |
R55a46d13e21k 63Š46e70v76č29í10k 5863186721977Problém je v tom, že L-39 byl cvičný letoun s nízkými provozními náklady schopný stratovat pomalu i z trávy... koncepce L-159 byla lehký bitevník, který byl navíc plný US elektroniky, takže vývoz podléhal schválení ze strany američanů... L-169 se vrací zpátky ke kořenům, tudíž nechceme vyrábět bojové letouny, ale cvičné... a o ty zájem bude jako náhrada za spolehlivé a levné L-39... |
![]() |
J63a77n 18S37e26m80i73k 4224217542549Hlavni problem je ale prave v tech L-39. Jsou proste MOC spolehlive-slouzi po generalkach dodnes a je jich jeste k dispozici stovky z byvaleho SSSR. Proc bude nekdo kupovat zbrusu novy vylepseny klon L-39 kdyz muze mit L-39 po generalce ktera muze plnit praktciky stejnou funkci? Fakt je ze nove cvicne proudove letouny se za poslednich 20 let prakticky nekupuji...od zadneho vyrobce. Jedine mirne exportni uspechy byly u cinskeho primitivniho ultralevneho K-8(Barma, Egypt,Bolivie,Venezuela...). Par kontraktu na Hawk (Kanada, Australie, JAR,Indie,stredni vychod ...tento typ teritorii maly vyrobce bez velmocenskeho lobbingu nedobude) Nevidim bohuzel nikde prilis potencial. |
![]() |
J85a63r27o18s48l40a89v 48B12r86ü26m71m31e33r 7424983196Tak L-39 pomalu a jistě dochází životnost, zvlášť v krajinách s extrémnějším podnebím odcházejí relativně rychle. |
![]() |
R24a83d78e40k 91Š56e92v70č25í56k 5103676121427Ano, L-39 jsou extrémně spolehlivé a levné! Jenže už jsou staré a nikdo si na výcvik pilotů pro moderní stroje nekoupí starej pekáč z výprodeje... |
![]() |
V57á65c77l81a53v 68R80o68s95e68n70b21e47r16g 6859147822807"Nový větší displej s digitálními mapami půjde zabudovat i do stávající L-159." A o to jde - i když armáda nekoupí nové letouny, na modernizaci současných L-159 se nějaké peníze vždycky najdou. Samozřejmě předpokládám, že modernizace bude stát víc, než je prodejní cena L-159. |
![]() |
V63á97c36l74a24v 92R17o34s46e32n82b88e80r98g 6549907232647Copak Broži, pochybuješ, že modernizace 1 letadla bude stát víc, než 20 milionů (prodejní cena pro Američany)? To si piš, že bude. |
![]() |
M55i59c54h50a42l 24S81n70o31p45e54k 7641388525277tak to bysme si jich zase mohli pár desítek kousků koupit ne |
![]() |
J85o48s43e97f 81V51a83l74a 9290313573853zajimalo by mne, kolik se opravdu prodalo L-159.... myslim opravdove prodeje, ne barterove obchody a ne prodeje pod vyrobni cenou |
![]() |
J17a86k70u65b 55Ř91í30h57a 4325369232651No pokud je mi známo, tak zákazník byl jen jeden jediný. Česká armáda. A od ní případně sem tam někdo pár kusů nepotřebné techniky koupil. Tudíž by to znamenalo, že se prodalo 72 kusů. Nejsem si te´d jen jist, jak to dopadlo se zakázkou do Iráku. Jestli už proběhla a jestli tam náhodou neměli zájem jen o nové kusy. Nicméně i tak šlo o nízké počty v řádech jednotek, nebo hodně nízkých desítek. |
![]() |
B22o91h52d70a70n 78D81l92o40u71h93ý 4602200928400Hrozně jim fandím a přál bych jim úspěch. Ale neměli bychom vyrábět raději něco, o co někdo stojí? |
![]() |
F70r84a35n28t83i38š74e83k 60H78á98j71e18k 2936939591345
|
![]() |
J77i84ř88í 97N22o13v49á49k 8644541449921Třeba Semtex? |
![]() |
J19i54n62d61ř17i86c47h 10M93i80t82t27e68r 6201910783203Proboha už néééé |
![]() |
P84e46t77r 44P35a42l17e50č24e57k 3800845784292Ale klid...pak se to zase zabalí do alobalu a uskladní namísto těch letadel Alca, které si za hubičku vezmou Amíci. |
![]() |
J82i40n89d50ř33i46c20h 10M16i56t58t40e95r 6111710393113Jo ale my to zaplatíme. |
![]() |
J69a38r78o18s66l57a82v 22B54r20ü91m38m65e25r 7244613106Tohle je plně v režii Penty, tak neplácejte blbosti. |
![]() |
J85i77n69d67ř42i10c83h 39M30i84t94t46e15r 6771840563683Pak to koupí naše armáda, a rovnou několikanásobek potřebného počtu, bude to k ničemu a příběh se bude rozvíjet jako s L-159. Jinak ať si Penta dělá co chce, ale vaši naivitu vám závidím. Kde žijete ? Nevíte, jak to u nás chodí ? |
![]() |
J49a50r74o73s41l66a21v 90B98r18ü77m89m43e25r 7434113856Uvidíme. Ale vývoj L-169 je zatím jen a jen v režii Aera. |
předchozí | 1 2 | další |