Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nový český letoun bude mít tento týden premiéru na leteckém veletrhu

Nástupce legendárního stroje L-39 Albatros se má tento týden představit na leteckém veletrhu v anglickém Farnborough. Stroj s označením L-39 NG by měl přijít na trh v roce 2018.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L64u15k48á15š 43B19r48a17n53d45e41j13s 2773435111431

Výborný nápad, postupný vývoj L39/L59 mi vždycky přišel logičtější, než L-159, která, jak se ukazuje, je takřka neprodejná (Draken ani Irák nepovažuji za plnohodnotné prodejní úspěchy).

0/0
16.7.2014 15:07

K53u62b58a 72D16r39a71g73o18u49n 8928606151795

Úspěch bych jim moc přál, přeci jen je letecký a jaderný průmysl výkladní skříní technologicky vyspělých zemí. Kdysi jsem zaslechl, že je aerodynamicky nemožné dostat L39 do ploché vývrtky, je to drb nebo jsou opravdu k pilotům tak vstřícné?

0/0
15.7.2014 14:01

J25a13r14o23s55l78a42v 31B64r51ü52m73m57e88r 7844763116

Většině "prouďáků" se moc do ploché vývrtky nechce, jelikož většinou nejde vybrat...

0/0
15.7.2014 15:37

K13u49b80a 13D92r78a43g66o35u42n 8748966931265

Měl jsem pocit, že je to součástí certifikace stroje. I tak díky.

0/0
15.7.2014 20:16

J86a11r72o29s38l97a63v 87B31r11ü31m96m17e30r 7424803826

Ono se to určitě dá dohledat, které manévry jsou povoleny, které ne a které nejdou.

0/0
16.7.2014 12:04

K87a40r47e89l 21D33v76o32ř33á70k 3567297457

Rozumné rozhodnutí a doufám, že se jim to povede.

0/0
15.7.2014 11:52

A67l33e69x35a64n71d83r 69K56o78s46t24k27a 5799806949706

Zachovají tu avioniku z 159, kvůli které se prakticky nesmí prodat?

0/0
14.7.2014 23:50

J22a34r53o59s85l66a55v 35B75r76ü95m96m14e36r 7174673846

Ne, nemělo by tam být nic amerického.

+2/0
15.7.2014 0:00

J43a97r37o80s65l69a96v 23B41r61ü11m74m93e53r 7944363616

Oprava, bude to mít americký motor, ale civilní, které nepodléhá embargu.

0/0
17.7.2014 12:59

T57o32m75á85š 80K66a23p98l87a93n 8863719513513

Jestli se nepletu, tak nejnovější 159, potažmo tyhle 169 jsou/budou jediné cvičné proudové letouny kompatibilní se specifikací vyžadovanou NATO a EU, takže by trh pro to být mohl. Problém je, že bůhvíproč se raději létají dražší letadla, která nejsou cvičná.

Přitom při rozlohách mnohých zemí EU včetně třeba ČR mělo mnohem větší logiku použít větší počet levnějších podzvukových letadel, než nějaké nadzvukové. Třeba ČR má několik desítek letišť, ze kterých by mohla startovat 159, takže případného narušitele by dostihly mnohem rychleji, než nadzvuková letadla, za jejichž pronájem platíme desítky miliard a přitom se nám ty 159 válí a ničí v hangárech.

Takže osobně nevidím ani tak problém v tom, že se kdysi koupily 159, ale v tom, že pak někdo rozhodl, že se nebudou používat.

+3/−9
14.7.2014 23:43

J38a56r41o46s82l67a88v 56B63r56ü45m54m15e54r 7604803336

Každá věta pitomina do nebe volající...

+7/0
15.7.2014 0:01

R10a69d52e78k 84P91a97n62c40h23a81r76t75e19k 6503883193716

problém je že většina dopravních letadel má větší dostup a rychlost než ověšená ALCA ;-) takže o nějakém stíhání si mohou zastánci podobných myšlenek nechat tak akorát zdát ;-)

+11/0
15.7.2014 0:05

J28a61r17o22m68í71r 11K67r28á49l 4350619684489

To si mohou často nechat zdát i s Grippeny.  Přelet Jumba přes ČR je cca 20 minut.  Za jak dlouho vzlétne Grippen do těch 10 km a dožene letadlo ?   Kdysi u MIGů bylo na vzlet 12 minut.  A k tomu si připočtěte čas, než se vydá příkaz ke startu...

+1/−6
15.7.2014 7:48

J16a69r86o12s98l72a53v 63B42r82ü51m53m17e79r 7874473946

Tak máme reálné výsledky, že se to klukům s Gripeny daří.

+2/0
15.7.2014 9:26
Foto

T64o94m81á42š 29T26ů87m10a 5791768268722

Jen bych doplnil: Pokud mám letadlo, které má několikanásobně vyšší rychlost, stoupavost a dostup tak mám alespoň šanci, že to stihnu. Pokud mám letadlo s rychlostí stejnou nebo nižší tak mám jistotu, že to prostě nejde.

+3/0
15.7.2014 12:40

J58a37n 78S54a42l69o15m32o47n 4899460281635

Já se připojojuji ke kolegům předemnou a dodávám, že údržba a obsluha velkého množství letišť aby to "ALCY neměli daleko", by přišla patrně mnohem dráž než pronájem nadzvukovývh letounů. :-) Navíc ALCA není letoun primárně určený pro vybojování vzdušné nadvlády (neboli stíhačka), ale je to letoun pro blízkou podporu pozemního vojska, čili bitevní letoun. Ty rakety vzduch - vzduch má pooze pro vlastní ochranu.

+2/0
15.7.2014 7:07

J28i33ř69í 25L64e30b79d80u54š69k65a 7850163864536

Doporučuji si zajít na nějaký větší letecký den, kde bude display letectva AČR a podívat se, jaký je rozdíl v letových vlastnostech mezi Gripeny a Alcami jenom v prostoru letiště. Jak se říká, jednou vidět je lepší než stokrát slyšet...

+1/0
15.7.2014 13:31

V97l11a28d94i36m89í83r 55B72u97k73v20a81l24d 8563743586

Jak už to tu někdo napsal, jsou to rozdílné kategorie. Když budete dělat přímou podporu pozemních jednotek, tak je Gripen příliš drahý a velký na to, aby ho někdo v nízké výšce sundal. Alca je na toto stavěná.

0/0
15.7.2014 15:46

J63a77r10o92s27l84a25v 56B46r91ü13m66m22e68r 7364813606

On je ten Gripen reálně levnější :-(:-)

0/0
15.7.2014 15:56

L33a46d71a 50N91o72v43a76k 4962263897

ten kdo měl tu možnost stát nad některým z pohřebištˇ projektů v režii PENTA.., končících na naprosté nekompetentnosti managerů a naprostém diletantství v odhadu trhu..., no tomu trochu vstávají chlupy po těle...:-P

+1/−1
14.7.2014 23:23

J20i96ř65í 96N94o17v32á37k 8854601799261

Ponechává mě to v klidu, pokud se PENTA nebude dožadovat státní dotace, tak by si tento eventuální hrobeček zapaltila ze svého. Ale třeba se jim to povede, nejsem zas tak moc pesimista. Úspěch jakéhokoliv  výrobku je nakonec vždy závislý na schopných obchodnících.

0/0
15.7.2014 9:26

P13a48v88e97l 79Z88a59j39í47č37e31k 8904200126170

takže pořád vlčkova L39 akorat trošku modernizovaná, a co tak přijít s něčím novějším lepším...

0/0
14.7.2014 22:55

J70a14r65o25s30l68a35v 45B49r35ü16m71m14e45r 7974953106

V tom je moc velká konkurence. Levný moderní L-39 jako náhrada za dosluhující je šance.

+2/0
15.7.2014 0:02

T12o12m74á63š 87V46a85l51d82e75r 7743850919

L 39 je geniální a hlavní konstruktér měl hlavní slovo a věděl co chce. Dnes do toho kecá každý. Viz výsledek Ae270 , L-610 atd. Aby se udělal úplně jiný, opět geniální letoun, na to je potřeba moc zázračných veličin. Machr, který se obklopí lidmi co umí a je říznej. Vedení podniku, které má odvahu jít do neznáma. Peníze na vývoj. A šťastnou konstelaci. Tak vznikly B 747, SR71 a další krásné stroje.

+3/0
15.7.2014 6:14

J32a29r45o59m57í76r 13K49r72á73l 4260549934499

Jenomže tady jde o cvičný stroj,  takže těžko srovnávat s SR71.

0/−1
15.7.2014 7:50

T74o75m64á92š 72V90a98l62d11e88r 7703910919

Nesrovnávám konstrukci. Ani bych nemohl. Pouze jsem napsal, že obě konstrukce jsou povedené a vděčí za to přístupu šéfkonstruktéra. Přečtěte si to ještě jednou a pořádně!! L-39 se mi líbí stejně jako SR71

0/0
15.7.2014 11:34

A51n54t37o95n58í95n 91P92o27l18i76c74k92ý 9500742221537

Držím palce

+3/0
14.7.2014 22:21

R47i50c18h73a64r65d 53T27r51e15f15i38l 4221655909880

Chlapci z Penty blábolí kraviny, jako za časů když Aero bylo státní. Evidentně buď nevědí co obnáší vývoj nového letounu, nebo potřebují trochu mediální pozornosti. Řekl bych že správně je to druhé.

+1/−3
14.7.2014 21:56

R80a20d28e32k 33P30a18n91c81h58a56r26t96e97k 6573873883456

v principu návrat k tomu, co tvrdily první realistické analýzy projektu L-159. ALCA byl paskvil od samého začátku. Na cvičný letoun drahý a komplikovaný navíc jednomístný letoun. Jako bitevní letoun slabý.  Jen to dlouho trvalo a stálo to hromadu peněz.

+4/0
14.7.2014 21:46

R33i50c82h37a85r88d 82T78r16e89f85i64l 4141525849850

Myslím si, že jsou to znova pouze vzdušné zámky, nic jiného. Na světovém trhu je cvičné/lehké bojové letouny tolik že je dají přehazovat vidlemi.

0/0
14.7.2014 22:02

J21a40r55o88s30l26a42v 26B91r16ü18m37m30e53r 7564273486

Ano i ne. Většina jsou dvoumotorové, relativně výkonné a drahé stroje, přímou konkurenci dělají jen Číňani a to může být pro leckoho trochu problém.

+2/0
14.7.2014 22:54

H76e41l49e16n53a 33M39a49c54k24o27v15á 6271546146

Zase vládne ČSSD a tak nový Tvrdík jistě do Vodochod nějakou tu desítku miliard pustí a objedná si padesátku nových 169 na sklad. Nejdůležitější není obchod ale dát lidem práci, třeba i zbytečnou. Z cizího, v tomto případě státního, krev neteče.

0/−4
14.7.2014 21:45
Foto

R40a21d85e27k 41Š98e24v17č17í66k 5453796791557

Problém je v tom, že L-39 byl cvičný letoun s nízkými provozními náklady schopný stratovat pomalu i z trávy... koncepce L-159 byla lehký bitevník, který byl navíc plný US elektroniky, takže vývoz podléhal schválení ze strany američanů...

L-169 se vrací zpátky ke kořenům, tudíž nechceme vyrábět bojové letouny, ale cvičné... a o ty zájem bude jako náhrada za spolehlivé a levné L-39...

+13/0
14.7.2014 21:19

J57a61n 42S68e25m36i20k 4454787672169

Hlavni problem je ale prave v tech L-39. 

Jsou proste MOC spolehlive-slouzi po generalkach dodnes a je jich jeste k dispozici stovky z byvaleho SSSR.

Proc bude nekdo kupovat zbrusu novy vylepseny klon L-39 kdyz muze mit L-39 po generalce ktera muze plnit praktciky stejnou funkci?

Fakt je ze nove cvicne proudove letouny se za poslednich 20 let prakticky nekupuji...od zadneho vyrobce.

Jedine mirne exportni uspechy byly u cinskeho primitivniho ultralevneho K-8(Barma, Egypt,Bolivie,Venezuela...). 

Par kontraktu na Hawk (Kanada, Australie, JAR,Indie,stredni vychod ...tento typ teritorii maly vyrobce bez velmocenskeho lobbingu nedobude) Nevidim bohuzel nikde prilis potencial.

0/0
15.7.2014 0:11

J26a49r75o11s25l20a74v 61B14r95ü18m67m39e85r 7494623346

Tak L-39 pomalu a jistě dochází životnost, zvlášť v krajinách s extrémnějším podnebím odcházejí relativně rychle.

+1/0
15.7.2014 13:30
Foto

R41a48d17e53k 58Š92e95v62č83í46k 5113276921947

Ano, L-39 jsou extrémně spolehlivé a levné! Jenže už jsou staré a nikdo si na výcvik pilotů pro moderní stroje nekoupí starej pekáč z výprodeje...

0/0
15.7.2014 18:31

V41á27c20l24a58v 48R15o91s56e69n27b74e58r49g 6929127822757

"Nový větší displej s digitálními mapami půjde zabudovat i do stávající L-159."

A o to jde - i když armáda nekoupí nové letouny, na modernizaci současných L-159 se nějaké peníze vždycky najdou. Samozřejmě předpokládám, že modernizace bude stát víc, než je prodejní cena L-159.

0/−2
14.7.2014 21:01

V73á85c13l40a59v 62R67o56s79e48n40b72e72r43g 6219117762507

Copak Broži, pochybuješ, že modernizace 1 letadla bude stát víc, než 20 milionů (prodejní cena pro Američany)? To si piš, že bude.

0/0
14.7.2014 23:55

M29i70c89h24a28l 48S91n46o36p82e44k 7561688805627

tak to bysme si jich zase mohli pár desítek kousků koupit ne ;-D

0/0
14.7.2014 20:50

J35o53s17e90f 10V66a56l56a 9120673653613

zajimalo by mne, kolik se opravdu prodalo L-159.... myslim opravdove prodeje, ne barterove obchody a ne prodeje pod vyrobni cenou

0/0
14.7.2014 20:27

J82a96k82u63b 57Ř71í51h82a 4215859582661

No pokud je mi známo, tak zákazník byl jen jeden jediný. Česká armáda. A od ní případně sem tam někdo pár kusů nepotřebné techniky koupil. Tudíž by to znamenalo, že se prodalo 72 kusů. Nejsem si te´d jen jist, jak to dopadlo se zakázkou do Iráku. Jestli už proběhla a jestli tam náhodou neměli zájem jen o nové kusy. Nicméně i tak šlo o nízké počty v řádech jednotek, nebo hodně nízkých desítek.

+2/0
14.7.2014 22:38
Foto

B63o48h23d36a83n 22D33l78o58u20h47ý 4892130198750

Hrozně jim fandím a přál bych jim úspěch. Ale neměli bychom vyrábět raději něco, o co někdo stojí?

+15/0
14.7.2014 20:11

F83r72a24n86t55i62š86e18k 49H52á28j85e83k 2266979511495

R^

0/0
14.7.2014 20:23

J50i37ř61í 53N30o71v89á44k 8854131729591

Třeba Semtex?  ;-D

0/0
15.7.2014 9:17

J92i60n47d94ř67i20c95h 97M13i14t76t39e72r 6831640353483

Proboha už néééé!!!

+1/0
14.7.2014 20:04

P62e59t67r 97P94a62l81e24č40e51k 3520955204752

Ale klid...pak se to zase zabalí do alobalu a uskladní namísto těch letadel Alca, které si za hubičku vezmou Amíci.

+3/−1
14.7.2014 20:05

J83i45n89d58ř67i47c88h 58M87i54t50t90e46r 6601320793463

Jo ale my to zaplatíme.

+7/−2
14.7.2014 20:16

J17a64r94o33s52l14a61v 97B97r65ü80m36m67e53r 7114913386

Tohle je plně v režii Penty, tak neplácejte blbosti.

+2/0
14.7.2014 22:38

J91i93n82d34ř95i86c59h 13M71i23t56t14e25r 6311900593153

Pak to koupí naše armáda, a rovnou několikanásobek potřebného počtu, bude to k ničemu a příběh se bude rozvíjet jako s L-159. Jinak ať si Penta dělá co chce, ale vaši naivitu vám závidím. Kde žijete ? Nevíte, jak to u nás chodí ?

0/−3
14.7.2014 22:47

J44a41r24o51s41l40a38v 60B69r81ü17m31m30e10r 7484973186

Uvidíme. Ale vývoj L-169 je zatím jen a jen v režii Aera.

+2/0
14.7.2014 22:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.