Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čekáme na ni všichni. Lithiová anoda zdvojnásobí kapacitu akumulátorů

V laboratořích Stanfordské univerzity slaví úspěch. Podařilo se jim sestavit akumulátor s lithiovou anodou. Má mít oproti dnešním Li-Ion článkům až dvojnásobnou kapacitu a delší životnost. Testy zatím vypadají úspěšně, na komerční nasazení si však ještě počkáme.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

L84a74d26i35s95l85a83v 74K55r32a82t30o47c56h10v45í97l 6834542548374

Je to fuk, jelikoz treba chytrofony hned zacnou vyrabet takove, ze zase vydrzi na nabiti to, co dnes.

+2/0
31.7.2014 13:00

J57i77ř61í 15D81v96o38ř96á10k 5788163678550

Upozornění pro autora:Já na ni nečekám,a nemám rád , když za mě někdo mluví.

0/−3
30.7.2014 20:22

Z27d88e78n68ě21k 84H77o18r31s66á55k 3484330296769

Musel jsem se zaregistrovat jen pro to abych oponoval ohledně elektrokol :D

Kolem 40km mají dojezd absolutní sračky z číny, které sem doveze kdejaký podnikavec...

Slušná elektrokola co prodáváme třeba my, stojí kolem 25 tisíc a mají dojezd kolem 80 km, pak jsou zde elektrokola německých výrobců KTM, které stojí kolem 60 tisíc a mají dojezdy přes 140 km - takže poprosím nedávat jako příklad šunky z číny... :)

0/0
30.7.2014 19:36

D32a50n93y 82S66c74o37t96t 8644301243878

tak to máte dnes dost naklikáno - hned po registraci si poskočit na víc než 34tis kreditů ;-D

0/0
4.8.2014 12:28

P55a76v55e53l 75S62o90b38o21t65k38a 5720694

Je to tak - vývoj akumulátorů narazil na fyzikální limity a každé dalši zlepšení je velmi nárožné a drahé.

Zřejmě tedy musíme i nadále počítat, že kilo benzínu má v sobě 100x větši energii než kilo akumulátorů...

+5/−1
29.7.2014 15:38

Z75b28y35n20ě15k 66Š57a77f60a74r58č83í32k 5107808895904

Tak pokud započtete i klidovou hmotnost, tak akumulátor vyhraje. :-P Vy fyzikální limite.

0/−7
29.7.2014 17:13

J24i48ř96í 95K32o40c75u23r78e84k 6415894645668

Tak ještě popište, jak tu klidovou hmotnost transformovat na energii. Mohli bychom pak jezdit i na kamení...

+4/0
29.7.2014 17:15

P22e31t23r 89K55l11e85i58n 4620650208935

Říkáte blbosti. Vyhrává business v podobě ropy a zemního plynu.

Protože až bude dostupná dobrá baterie pro auto, bude se moct použít i do každé domácnosti, chaty, chalupy se solarníma článkama. Proto ta brzda, která tu ještě hodně dlouho bude.

+1/0
30.7.2014 13:17

P12a95v69e53l 61K20u47r29a50l 5881754720530

Až? Zajímavý a ničím nepodlozeny optimismus... Zkuste jestli vůbec nekdy

0/0
30.7.2014 18:26

M86i58r96o36s80l25a87v 94J17o45c62h 3192191343878

Jinak když do toho přimíchám trochu filosofie :-), myslím, že můžeme být rádi, za to, že vlastně nemáme k dispozici nějaký malý, lehký a výkonný zdroj energie. Protože by se toho chytli v prvé řadě vojáci. Nejdřív by ten zdroj zkusili použít jako bombu, přinucením uvolnit rychle velké množství energie, a zároveň jako pohon prostředků na ničení a energetických zbraní.

Levný, výkonný a malý energetický zdroj, je většinou cestou k pořádné válce, pouze v tom optimistickém případě k posunu lidstva o velký kus dopředu, většinou až po té válce.;-)

+1/−6
29.7.2014 15:26

Z15b64y85n40ě85k 38Š38a79f53a35r32č31í51k 5447258335554

Já nevím, ale nejsou ty vaše představy poněkud směšné v porovnáním s termonukleární bombou? 8-o

+9/−1
29.7.2014 17:06

M50i46r68o52s87l32a80v 49J31o97c93h 3602161433518

Nukleární bomby mají dost nevýhod, jako ultimátní zbraň. Sen všech militaristů je možnost čisté a cíleně přesné likvidace živé síly. ;-)

+1/0
29.7.2014 20:57

A85l58e24x85a12n44d86r 25K58o78s53t10k57a 5939466609916

NEutronová bomba. Vše živé zemře, město zůstane, nikde žádné záření, zítra si uklidíte těla a můžete se nastěhovat.

+3/−1
30.7.2014 0:33

A21n17t68o72n64í45n 26Š41t14e90f63k39a 3431282469902

N bomba je pořád nukleární bomba, s trochu omezenými účinky....dost se na to zapomíná.

+1/0
30.7.2014 12:33

J80a45r91o30m39i30r 20C63h31a20l72o44u32p33k54a 4849477125487

Na druhou stranu byly války většinou hnacím motorem pokroku (posléze využitelného civilně) a v jistých směrech posunuly lidstvo o velký kus dopředu.

0/0
31.7.2014 22:24

J98o74s78e30f 23V96a53l97a 9520323843243

novinari pisi 2x rocne o novych akumulatorech. Pred 2 lety byly natreseni z LiFe akumulatoru a ejhle, u bezne dostupnych vyrobku jsem se zatim s zadnym nesetkal a uz je tu nova "bomba"

+6/−2
29.7.2014 14:54

R59a17d18i76m 58P53o39l62á90š95e15k 9506543729809

Jak píšu níže, většinou to jsou původně jen  PR články , jejichž účel je splašit sponzora dalšího laboratorního výzkumu. Který možná bude nadějný, možná se objeví zásadní problémy a nebude to nanic.

Ovšem když se k takovému článku dostane problematiky neznalý redaktor, udělá z  toho čerstvý objev div ne na Nobelovku.;-D;-D

+1/0
29.7.2014 15:01

P19e80t45r 78H91a41r79i46p25r11a25s78a32d 84H32a66j40i46č 8943220374237

No pokud máte na mysli LiFePO4, tak ty se běžně vyrábějí a prodávají. Zkuste si zagůglit. Ale já sázím spíše na LiPo. A nemyslím tím bonbóny, i když jsou celkem dobré. Vydrží hodně cyklů. :-)

+1/0
30.7.2014 16:52

B55o95r40i17s 49P57o13u69z37a74r 5498258445277

Nejsem technik,a proto si kladu otázku - nebude větší kapacita na úkor bezpečnosti ? Selský rozum mi říká,že každé hromadění energie do stále menšího objemu bude vykoupeno nestabilitou takového zařízení ....

+3/−1
29.7.2014 13:48

J17a53n 91P81a79z69d91e74r43a 7747164769671

nepoužívejte selský rozum ale mysl...

0/−3
29.7.2014 14:03

B38o73r14i59s 59P53o94u34z48a47r 5838918325437

Myslíte něco jako - " Veselá mysl - půl zdraví " ? Nebo jak jste svůj výstřik do tmy myslel ?

+6/−1
29.7.2014 14:10

M55i73r49o38s16l50a14v 59J86o53c22h 3422661313798

No nestabilitou ne, ale možná jste myslel, princip bomby. Tedy pokud skladuji hodně energie o velké hustotě na malém prostoru, může být její uvolnění najednou při nehodě nebo záměrně, fatální pro své okolí. A čím větší hustota, nebo objem energie, tím větší problém, když se něco zvrtne. To je prostě fakt. Tedy ideální zásobárna energie je taková, kde je v rovnováze co nejmenší "samovolný" výkon s výkonem požadovaným, což je nedostižný sen, protože vlastně jakýkoliv zdroj energie, je vlastně velmi chytře regulovaná "bomba".;-)

+3/0
29.7.2014 14:26

R62a65d11i71m 88P73o95l32á25š89e71k 9486923679159

No jak se to vezme. Benzínová nebo plynová nádrž obsahuje mnohem víc energie než stejně velký a těžký lithiový akumulátor a přesto je poměrně bezpečná. Je to tím, že palivo potřebuje k vznícení nebo i výbuchu až vzduch a díky bezpečnostním opatřením se tak velice často při haváriích  dosáhne, že palivo uteče ven a nebouchne a třeba ani nezačne hořet.

Zatímcio lithiový akumulátor nepotřebuje k uvolnění energie nic zvenčí. Stačí zkrat z nějakého důvodu nezvládnutý vnitřní ochranou a akumulátorm se rozžhaví zevnitř a začne hořet nebo bouchne.

+1/0
29.7.2014 14:49

M18i89r56o36s46l11a92v 45J98o36c62h 3782851603468

S tím souhlasím. To je ten samovolný výkon, kde rychlost oxidace není velká a plocha oxidace je konečná, plus oxidační činidlo není uchováváno spolu s redukčním. Třeba takové uhlí je ještě bezpečnější. Ale pokud chcete něco, co uchovává přímo odebíratelnou el. energii, tak jde vetšinou o chemické zdroje s větší "nestabilitou", nebo spíše bych řekl náchylnější k prudké reaktivitě.

0/0
29.7.2014 15:34

J26a85r73o53m85i80r 82C30h42a68l58o50u34p48k44a 4119217915807

Přesně tak, jde o tu roznětku. Obecně vzato je největší zásobárnou energie hmota, ale tam je energie skryta opravdu velmi bezpečně. ;-)

0/0
31.7.2014 22:28

R45o32b84i40n 83Ž78i69ž29k11a 2448354946196

No vezměte si, že v benzínu máte té energie pořád víc a jeho sklony k její výměně s okolím jsou také známy.  A jak je to oblíbený zdroj :-)

+1/0
29.7.2014 17:39

A71l77o72i85s 74S48t80a34r34ý 3699249667872

"Elektrolyt - zásobárna elektronů" - Nevím, co tím autor myslel, ale pevně doufám, že si nepředstavuje proces nabíjení jako pumpování elektronů do akumulátoru a jejich hromadění v něm.

+1/0
29.7.2014 12:45

L60u67d96v64í35k 51G86a14j24d23o40š54í89k 2745263614802

Bolívie se může radovat. Cena lithia za chvíli bude vyšší než cena zlata.

+2/0
29.7.2014 11:18

S84v16a73t48o77p55l74u58k 36S72i20l56n20ý 4622706739958

Lithium není zdaleka jen v Bolívii. V USA se má otevřít nový důl na lithium.

0/0
29.7.2014 16:27

L27u11d31v46í18k 83G18a14j57d64o41š40í83k 2735643714532

V Bolívii je 50% světových zásob lithia. Dalších 20% je v Chile. V USA se těží méně než 2% :-)

0/0
30.7.2014 11:41

T83o17m92á48š 81B22u32t16o98r77a 7751579132608

Bravo, ale dvojnásobná kapacita je bohužel stále málo. Pokud dnes nabíjím svůj smartphone každý den a "zítra" to bude každý druhý den, tak to není žádný boom ani revoluce.

Až přijdou s něčím, co bude mít 3 až 4-násobnou kapacitu = smartphone či tablet vydrží téměř týden, chytré hodinky a další blbosti nějaké 2-3 týdny ... tak potom začnu nadšeně tleskat..

+5/−3
29.7.2014 10:45

M69i80l93a56n 24K39l44o76u32č65e43k 3300905428277

Já ale nabíjím smarrphone každé 2-3 dny, takže 5dní je už ok, mnohem zajímavější je pro mě třeba notebook, ikdyž i ty už dnes mají dobrou výdrž, není problém třeba 10h a to je celý pracovní den,.

+3/0
29.7.2014 11:01

J51i97ř54í 83Ř66e77h63o80ř 9568458886988

bude to pecka spíš pro ty auta, zdvojnásobení bude konečně znamenat použitelnost v praxi. Vašemu smartphone to nepomůže, protože jakmile bude větší kapacita, tak jí nové mobily zase vycucnou. Protože použitelnosti v praxi dobíjení jednou denně vyhovuje. Takže s lithiovou baterkou se můžete těšit na mobil s vysavačem na oblečení, ventilátorem do vedra a zabudovanou mikrovlnkou na popcorn, ale delšího intervalu nabíjení se rozhodně nedočkáte.

+12/0
29.7.2014 11:37

A39l19e15x41a56n53d13r 71K59o89s26t49k42a 5189176849366

Právě. Auto to konečně učiní použitelné. A tím nemám na mysli Tesla, ale třeba elektro dodávky pro městské prostředí. Dnešní mají "normovaný dojezd" co jsem viděl cca 150 km, takže v reálu v městském provozu při svícení, topení, klimatizaci a rádiu tak kolem 80 km. Což je ale na rozvážku po městě na celý den málo.. Dvojnásobek, čili 160-180 už by v pohodě stačilo. Nebo taxiky, totéž.. A jde o vozy, kterých jezdí po městě spousty, takže by to bylo znát i na ovzduší.

+1/0
30.7.2014 0:49

M14a61r30t88i87n 56D79u31f72e46k 3812157988464

Auto na pecky nejezdí.

0/0
1.8.2014 7:05

M21i35r39o14s66l26a33v 86J75o87c70h 3672601813148

Revoluce je minimálně o řád, co je pod je jen pouhá evoluce R^

+7/0
29.7.2014 12:04

T51o58m70á78š 53S52k82á67l20a 6518627

omyl, budete ho nabíjet pořád každý den. TO je vaše volba. Já svůj smartphone nabíjím jednou za týden, právě proto, že každodenní nabíjení mi přijde úchylné. Ale lidé, co se smíří s tím ho dát na nabíječku každý den, to tak budou dělat stále. Jen si pozapínají ještě více "nutných" žroutů. S Androidem 5 přijde integrace s televizí, autem, hodinkami, chromebookem, hlásičem požárů a prostě to bez toho nepůjde :)

0/0
29.7.2014 13:57

J35a20n 83Š17e30b65e59s53t14a 6247130130495

Tak mne napadá, nač ten svůj smartphone máte, když ho nepoužíváte, nebo jen na volání. To Vám stačí obyčejný mobil bez přidaných funkcí. Pak pochopím nabíjení jednou týdně....Nebo ho používáte a když se vybije, tak ho nenabijete, dokud neuplyne týden?

+2/0
29.7.2014 14:23

T67o13m27á84š 42Z28e29m94a96n 3265318874215

Třeba ho používá jen když ho potřebuje a nemá pocit povinnosti ho využívat pořád.

Já s ním většinou jen volám a občas hledám něco v mapě nebo na netu. Pak vydrží docela dlouho.

0/0
29.7.2014 19:53

J36a55n 93Š38e66b28e62s14t89a 6237130680675

Pocit povinnosti? Já ho využívám docela dost a nemám pocit, že musím. Ale proto, že mohu. A nabíjení jednou denně (přes noc) mi nevadí.

0/0
2.8.2014 15:32

L14u18k17á76š 89K48o54h30o20u49t 7348964352919

tak jestli nabíjíte svůj smartphone jednou týdně tak buď to je Nokia 3310 a nebo ho min 4dny v týdnu nosíte v kapse vypnutý...

0/0
30.7.2014 21:57

J32a66r37o92m61i29r 18C38h13a58l75o56u83p50k45a 4769887245267

Podle toho, co je a co není smartphone. Já mám Nokia C5 a nabíjím ho jednou týdně a to co potřebuju si podle nutnosti zapínám - GPS, internet... Je to už smartphone? ;-)

0/0
31.7.2014 22:36

K73a23r20e87l 30U36r82b42a89n 2264154681409

Mám klasický mobil a vydrží mi bez nabíjení až měsíc. ;-D

+1/0
29.7.2014 17:56

M41i36c40h47a61l 30P50a49u58l74í15č57e10k 2423635135845

Jen tak mimochodem, jak se tu níže řešily ty elektromobily - na kolik vyjde jedno nabití auta s dojezdem 400 km v přepočtu na peníze? Resp. kolik to auto žere při nabíjení. Nikde jsem zatím podobný údaj nezachytil. Jen by mě zajímalo, o kolik je to levnější, než tankovat naftu, a případně jestli by to bylo i levnější, pokud by se přestala dotovat solární energie a ceny energií se podle toho narovnaly...

+1/0
29.7.2014 10:35

M42i60l20a80n 60K77l21o78u17č65e78k 3850285228967

Pokud jde jen o srovnání paliva benzín vs elektřina na ujetý km, tak je to zhruba 10x levnější.

0/0
29.7.2014 10:57

T89o45m25á56š 20S97k24á68l72a 6758257

dokud tím nebudou jezdit lidi a vládě nedojde, že by na to mohla být spotřební daň tak ano.

+1/0
29.7.2014 13:59

L47u15b39o29m93í28r 38K15a82m54e57n59s79k57ý 3280688543636

přesně, jediný důvod drahých paliv je vysoké zdanění, bez toho nemůže ropě nic konkurovat. Takže každý alternativní zdroj je levný jen tak dlouho, dokud se mu nedostane stejného zdanění.

+4/0
29.7.2014 14:11

J70o62s40e62f 17V67a64l26a 9170923853273

wiki spocitala, ze rozdil cini zhruba 2,5-nasobek, vzheldem k romu, ze jedno je bez dane a 60% ceny benzinu delaji ruzne dane, pak je opravdovy rozdil minimalni az zadny. Bohuzel jenom pro ty, co neplati dane......

+1/−1
29.7.2014 14:58

R90a47d14i45m 40P15o48l86á71š60e56k 9226383529419

Pokud nejezdíš tak moc, že aspoň každý druhý den neujedeš kilometry na plnou kapacitu akumulátoru, musíš do nákladů v první řadě započítat odpisy dané cenou nového akumulátoru versus jeho časovou životností. Teprve v druhé řadě jsou potom náklady na elektřinu potřebnou na dobití akumulátoru.

+4/0
29.7.2014 10:57

J85a45n 98N90o39v69á15k 6124224846843

Tak to abyste to samé začal dělat i u nafťáků s turbem. Mě se už během mého šoférování v autě pokazilo leccos (turbo, urvaný čep ve válci, zablokované plynové klapky, rozsypaný termostat chladícího okruhu, děravý výfuk), ale nic z toho v elektromobilu není.

+3/0
29.7.2014 13:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.