Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tesla a Panasonic staví „Gigatovárnu“ na baterie do elektromobilů

Akumulátory s celkovou kapacitou až 50 GWh ročně mají opouštět obří továrnu Gigafactory, kterou společně postaví elektronický gigant Panasonic a průkopník elektromobilů, automobilka Tesla. Dohodu podepsaly ve čtvrtek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P47e55t34r 26H10a11r20i82p38r54a35s37a50d 85H47a67j35i10č 8633730144187

Nedávno jsem se dověděl, že k výrobě pohonných hmot je potřeba přibližně stejné množství elektrické energie, jako k dobití elektromobilu při ujetí stejné vzdálenosti. Znamená to, že jak bude postupně klesat produkce tekutých pohonných hmot, bude dost energie do elektromobilů. Při větším rozšíření mohou hrát elektromobily významnou roli při regulaci a stabilizaci sítě.

0/0
4.8.2014 10:54

J65a43n 57M95o33r49á13v22e92k 6460913271391

Měli jsme příležitost vyzkoušet. Více se podívejte, pokud máte Facebook, na: https://www.facebook.com/420902581365315/photos/pcb.534607849994787/534607549994817/?type=1&theater

Pro většinu z vás, co nedisponuje finanční částkou potřebnou pro zaplacení Tesly bych doporočil  dvoukolku Ninebot. http://www.iqenergy.cz/e-shop/elektrodoprava/dvoukolky-ninebot/#p=1&o=final_price&a=1

[>-]

0/−1
3.8.2014 15:50

J76a88n 10V60á69c13l80a28v46í62k 3472786771889

Co třeba si jako všichni ostatní zaplatit reklamu a nelepit ji do diskusí?

0/0
3.8.2014 17:05

M56i45l97a19n 29V70a38n88ě89č68e14k 6768698797254

pane Morávek, pamatuji si že začátkem 90-tých let jste mohl vidět LCD displeje ( v ceně přes 100 000 Kč jen v bankách, dnes už je má  kazdý za cenu 20-50 krát nižší. To je ten výsledek "learning curve" v elektronickém průmyslu.

Podobně to bude s elektromobily, místo 3 milionů Kč za ně zaplatíte třeba jen 200 tisic (do 20 let)

+1/−2
3.8.2014 17:32

M61i87l44a32n 56V69a77n35ě48č93e69k 6338898297794

Jen pro představu jaká je to obrovská ůložná kapacita: když pojedou všechny naše jaderné bloky v Dukovanech i Temelíně, tak tu roční produkci akumulátorů pro elektromobily budou nabíjet 12hodin. 

Bude to podobné jako s fotovoltaikou ( už to je podobné): nejprve se tomu obhájci klasické a jederné energie smějí a najednou (protože je to modulární, žádné pohyblivé součástky, je to částí bouřlivého ale zákonitého rozvoje elektronického průmyslu) to tu je, ceny padají dolů, kapacita roste i ve srovnání se současnými MW i GW zdroji.....

Tohle už nikdo nezastaví, viz počítače, mobily, LCD displeje, LED osvětlení, fotovoltaika....

+3/−3
3.8.2014 8:59

J19a26n 54V60á56c75l93a36v72í56k 3102866981419

Je fakt, ze to co se děje s fotovoltaikou, je spíš k pláči než k smíchu. Nicméně s elektromobilitou to má docela dost společného - obojí se rozvíjí díky masivním dotacím a úlevám.

Ale co? blbec občan to všechno rád zaplatí...

0/0
3.8.2014 13:00

J56a91n 42M11o12r83á74v13e55k 6310283771201

můžete mi sdělit jak je elektromobilita podporována a jak chápate vy podporu fotovotlaiky.

0/0
3.8.2014 15:51

J58a25n 58V46á48c69l19a58v86í32k 3192336491669

Na elektromobily jsou štědré odpočty a neúčtují se některé daně - výpadek výběru je samozřejmě přenesen na zbytek populace. Sami výrobci vydělávají na emisních povolenkách - na elektromobily se tak jejich majitelům skládají majitelé klasických aut atd.

U fotovoltaiky je to asi nejbolestněji nastavení výkupních cen a povinnost primárně vykupovat energii z OZE bez ohledu na okolnosti.

0/0
3.8.2014 16:59

M60i71l75a56n 82V77a92n90ě11č36e31k 6868448157164

pane Václavík já píši jen o tom jak cena fotovoltaických panelů klesá. To že si z toho partička všehoschopných udělala miliardový kšeft, to je druhá věc kterou by však měla řešit policie. Fotovoltaika může fungovat bez dotací jako je tomu například od roku 2014 u nás

+2/0
3.8.2014 17:39

J70a33n 42V77á64c44l21a23v19í60k 3272886811699

Velké projekty víceméně skončily, to co se dnes připojuje je vesměs pár panelů na střeše domu, kde je často motivace více ideová než ekonomická. Rozhodně to není nějaký zlatý důl, aby se vyplatilo tím svinstvem zastavět pole jako před několika lety.

Mimochodem, pořád je to na úrovni - když mám víc než potřebuju, tak to prodám a oni to koupit musí ... a když mám málo, tak si koupím ze sítě, tam je přece elektřiny stále dost. Ale udržování záloh, které zajišťují, aby jí tam skutečně bylo stále dost, platí nakonec všichni spotřebitelé.

0/0
3.8.2014 18:26

M69i33l77a62n 27V24a40n79ě73č45e10k 6268678237324

pane Václavík, platíte poplatek za jistič podle jeho velikosti, takže i když nesvítí slunce máte nárok na odběr. co se týče dodávek přebytků do sítě, obchod s čistou energií je pro obchodníky dobrý obchod. 

A že to není zlatý důl je jen dobře. A počet přípojek když zmizí administrativní bariéry vzroste velmi rychle.

A jako svinstvo se mi spíš jeví radioaktivní odpad a emise uhelných elektráren ( ale to je jen můj subjektivní názor)

+2/0
3.8.2014 19:40

J25a60n 35V14á52c26l97a76v54í83k 3322486571659

No však o tom pisu, nakonec to plati vsichni...

Kolik jste videl v zivote radioaktivniho odpadu? asi méně nez ja poli zastavenych panely ... a spalovani hnědého uhli jde ruku v ruce s rozvojem OZE.

0/0
3.8.2014 20:00

P94e65t87r 21H31a41r12i53p34r27a90s74a89d 58H95a76j47i76č 8963900934107

Jenomže na rozdíl od radioaktivního odpadu, který kdybyste někde viděl, tak by to byla katastrofa, to fotovoltaické "svinstvo" nic nedělá. Toxických kovů je tak tak málo, že i kdyby jste to všechno zapravil do země, tak se to ani nepozná. Kromě toho je to dá recyklovat, nebo dokonce regenerovat (podle typů panelů) a celý článek je tak dobře zapouzdřený, že ani při rozlomení se prakticky nic neuvolňuje. Po odstranění panelů máte plnohodnotnou půdu jako předtím. Nebudo z toho žádná Brown Fields jako v průmyslových zónách.

0/0
4.8.2014 10:47

J90a84n 38V53á70c56l32a77v93í74k 3822236781799

A Vy osobně si skutečně myslíte, že je v pořádku krajinu zastavět solárními panely?

0/0
5.8.2014 16:01

R21a15d45e81k 29H71o35d17a22ň 9776357491793

Až na to pane, že ty "nezastavitelné elektromobily"  se běžně vyráběly před 100 lety. Jenže pak se začaly stavět delší a kvalitnější silnice, objevilo se pár nových nalezišť ropy, a pak přišel pan Ford se svým Ford T a elektromobily prohrály. Přestaňte je nesmyslně přirovnávat k LCD: to byla nová technologie která se prudce vyvíjela. Elektromobily se vyvíjejí 180 let (s útlumem po Fordu T do zhruba roku 1960, kdy se začaly znovu řešit protože se investovalo do vývoje akumulátorů).

Co se týče té "úchvatné" fotovoltaiky, dokud nevyřešíte jak vyrábět EE z solárních panelů v noci, budou se muset všechny solární elektrárny stále dublovat tepelnými které v okamžiku zasvícení musí okamžitě snížit příkon, případně být rovnou odpojeny od sítě a než se zastaví úplně tak pálí uhlí "na prázdno". Vodní by byly lepší protože turbíny najedou okamžitě, ale není je kde stavět. Nebýt solárních elektráren, dala by se postavit jaderná, takhle je nezbytné mít v záloze ty na fosilní paliva aby se vyrovnávaly špičky v síti které jsou způsobené právě OZE.

0/0
3.8.2014 23:12

P77e46t54r 50H66a70r94i73p13r81a77s69a54d 30H56a32j26i90č 8753790264657

Zajímavá úvaha. Pokud by se použité (a tím pádem levné) akumulátory použily po repasi do nějakých stacionárních stanic, tak je na světě tak dlouho očekávané dostatečně kapacitní úložiště elektrické energie.

0/0
4.8.2014 10:40

J42i41ř25í 70D32v73o83ř71á60k 5278313768540

Při výrobě se vychází z rudy spodumenu, který se zahřívá na 1 100 °C, aby došlo ke změně modifikace, která má menší hustotu. Ta se promývá kyselinou sírovou při 250 °C a z výluhu se získává síran lithný. Ten reaguje s uhličitanem sodným a kyselinou chlorovodíkovou za vzniku nerozpustného uhličitanu lithného a rozpustného chloridu lithného. Uhličitan lithný se kompletně převede na chlorid.EKOLOGIE?????????? Proč se zpracovává v Číně?

+2/0
1.8.2014 19:10

J41i49ř33í 26D52v83o16ř18á32k 5678213748500

Pardon zdroj wikipedie.

0/0
1.8.2014 19:11

P78e84t95r 85N59e69h62a21s13i23l 4352945484304

Co je zase s ekologii? Tohle slovo vytahují negativisti a odpůrci proti jakymukoli pokroku. Mluvíme tu o autě to je samo o sobě neekologicky ať je poháněný benzínem naftou plynem nebo elektřinou. Měli by sme všichni chodit pěšky.

Když napíšete A tak jeste napište i B. jak se ekologicky vyrábí benzin, nebo nafta.

+5/−1
1.8.2014 20:53

P88e40t30r 59N47e77h75a25s81i91l 4742335944204

Doufám že od teď závodíte všechny elektrické přístroje, protože ve všech je něco takto podobné vyráběného. Takže už od vás nedostanu vlastně odpověď :-)

+1/−1
1.8.2014 21:00

R57a19d72i13m 95P81o94l97á74š74e67k 9616233429379

Nejspíš proto, že ten nerost se tam v Číně těží.;-D;-D

0/0
2.8.2014 9:48

J36a96n 30N13o62v26á76k 6114174726953

V čem máte problém, já čekal strašidelné historky o nebezpečných odpadech a vy popisujete triviální chemický proces, kde potřebujete jen teplo, sodu (změkčovadlo do prádla), kyselinu sírovou (náplň autobaterií), kyselinu chlorovodíkovou (prostředek na čištění záchodů) a elektriku. Aspoň napište jaké z toho jsou odpady. Zatím z toho plyne, že to je energeticky náročné, ale třeba proti výrobě oceli je to úplná legrace.

0/0
2.8.2014 19:25

J73a63n 12H13l20e35d73í52k 4639932498312

lidé jsou neskonale zlí, co budou dělat Arabské státy a náš přítel nejvěrnější --  Rusko???---  když jim znemožníte prodávat ropu ?? To nutně povede k poslední válce, už dnes nemají flek na uskladnění pro stále modernější samonaváděcí jaderné hlavice !!-- Jistě nevěříte, že ruský maršál se naučí lepit kachličky .....

0/0
1.8.2014 17:38

J98a66n 35V90á64c55l90a85v63í42k 3872556931549

Nebojte se o ne, velke casti vozidel se to stejne nedotkne a i elektrinu pro tyhle mazlicky budeme vyrabet z jejich plynu.

+1/−1
2.8.2014 19:48

Z29d42e92n79ě17k 65M39a98n17d41í95k 7708635428875

"Fosilním palivům už nutně musí odzvonit a podle mě to nebude trvat zas až tak dlouho."

Pokud je mi známo, tak toto se tvrdí již několik desítek let a zatím nic...;-)

+8/0
1.8.2014 13:05

J69a78n 42V85á75c30l46a37v35í21k 3552256861419

Fosilní paliva můžou zůstat v klidu, konečně dělá se z nich i elektřina a vzhledem k odporu veřejnosti k jaderné energetice ještě dlouho bude. ;-)

+8/0
1.8.2014 13:53

M41o75j55m18í65r 15K40a59č82í86r83e91k 5106582935938

Mějte prosím trpělivost. Osobně bych to tipoval tak na 22. století.

0/0
1.8.2014 21:13

P92e90t58r 97H93a63r54i68p28r33a82s15a67d 68H61a49j52i66č 8743650494617

Fosilní paliva zachrání OZE, takže tu s námi budou (pro jejich nízkou spotřebu) ještě hodně dlouho. ;-)

0/0
4.8.2014 11:00

M97o36j56m20í95r 55K12a83č30í86r42e40k 5276632655888

Najednou to nešlo, tak prostě postupně –přes hybridy po plně elektronická auta. Fosilním palivům už nutně musí odzvonit a podle mě to nebude trvat zas až tak dlouho. Se zvyšující se efektivitou akumulátorů, lepším využitím energie a s novými technologiemi v dobíjení (bezdrátové dobíjení, atd...) to nebude za "pár" let problém. A hned jak se začne sériová výroba, tak půjdou ceny dolů samozřejmě. Vemte si třebas telefony –taková nokie 3310, když začínala, tak stála nějakých 10000,- ...?!

Musíme si přece nechat nějaké ty dinosaury na cesty do Vesmíru...

Planeto, ještě chvíli vydrž! ;-D

+1/−6
1.8.2014 12:40

J47a77n 30P86a89v42e32l35k91a 3247341444481

A vy se jeďte podívat, co vozí vlaky do elektrárny.

+3/0
1.8.2014 14:02

M42o83j38m54í40r 92K32a50č82í67r97e66k 5446122955718

Pravda, ale máme přeci více druhů elektráren... Nějakou dobu to bude trvat, ale věřím pane, že získávání elektřiny z obnovitelných zdrojů pro nás bude efektivní.

+2/−2
1.8.2014 21:05

I36v50o 96Z82d62e29b96o44r62s71k65ý 3143311280801

Tak teď jste tomu nasadil korunu.

+1/−4
1.8.2014 21:57

M30o67j44m87í13r 14K85a86č70í43r48e63k 5206312295548

No vidíte, jak jsem šikovný. 

Jen podotknu, že ve své korunované reakci doplňuji i moje první prohlášení o opuštění od fosilních paliv –jako samotné by to mohlo vyznít poněkud od věci... 

Po pravdě řečeno jsem původně zamýšlel pouze ropu, jakožto fosilní palivo, které pohání nejen auta, ale na druhou stranu, když už jsem si takhle zavařil a zobecnil jsem to, těch dinosaurů a kytek tu taky nebylo před velkým kamenem nekonečně a jednou dojdou. Opravdu těžko říct, za jak dlouho. Ale zítra to rozhodně nebude. 

Myslím, že elektromobily jsou naše budoucnost (=správná cesta).

+1/−2
1.8.2014 23:18

R39a36d62e64k 73H37o60d84a23ň 9856927901683

Elektromobil je dobrá cesta v případě, že se postaví víc JE (které budou nutně potřeba), protože nemožnost regulace JE v krátkém časovém intervalu (a tudíž obecný problém s nadbytkem energie v noci) se poměrně dobře doplňuje s dobíjením elektromobilů.

Je nicméně nutné nenosit růžové brýle: 55 % EE se získává spalováním fosilních paliv a o moc lepší to nebude ani do budoucna, protože právě tepelné elektrárny jsou nejlepší "záloha" k OZE které mohou a nemusí dodávat, ale my EE potřebujeme i když nesvítí a nefouká, a aktuálně jedině tepelné elektrárny dokáží regulovat příkon tak rychle, aby mohly kompenzovat svícení/nesvícení (a i tak je potřeba je občas odpojovat/připojovat, takže část fosilních paliv letí doslova komínem). Elektromobil je eko právě jen v tom smyslu, že on sám nečoudí... ale na tu EE zatím čoudit musíme.

+3/0
2.8.2014 18:33

M37i27l28a64n 85V77a98n10ě23č91e67k 6498628357484

Elektromobil je dobrá věc pro další rozšíření OZE ( slunce, vítr, voda) nad cca 25% výroby elektřiny. 

Co se týče skladování el. energie tak v článku popsané baterie jsou jen

malou častí ostatních systémů skladování které jsou jǐ v pilotní výrobě firem jako Siemens, ABB, Westinghouse, ......

+2/0
3.8.2014 9:06

R24a64d86e22k 43H27o35d77a67ň 9626177921163

Elektromobil je starý 180 let. V roce 1905 ujel bez dobíjení 200 km. Dnes, o 109 let později ujede Tesla Model S s největším aku 500 km, tzn. za 109 let se dojezd zvýšil všeho všudy 2,5krát. Elektromotor má účinnost 99 %, takže představy o nějakém dramatickém "lepším využití energie" jsou zjevně mimo realitu.

Porovnávat stovky let staré akumulátory a mobily je pak úplná pitomost. Akumulátory se vyrábí sériově desítky let, zkoumají se desítky let, ale přitom je to jen takové přešlapování na místě. Drahé je to primárně kvůli požadavku na čistotu a materiálu takže věřit že dojde k nějakému dramatickému zlepšení cen je optimistické (ne-li naivní).

+4/−1
2.8.2014 0:35

M58o74j26m20í94r 28K43a25č29í98r34e53k 5306542255438

Děkuji za objasnění a shrnutí. Nejsem odborník. 

Ano, lepší, jinak řečeno efektivnější využití energie. Tím se myslí např. nějaké úsporné režimy osvětlení uvnitř auta (osvětlení, vestavěné displeje...), znovu-dobíjení baterie za jízdy, nebo něco takového. Pokud se ovšem na tomto dá šetřit/nashromáždit tolik energie, že to stojí za argument. 

O elektromotoru však nepochybuji. To já psal o akumulátorech. A to bych se rád v tomto odkázal na lithiovou anodu. 

500 kilometrů je slušná vzdálenost, bereme-li v úvahu také výměnu více baterií za jízdy... 

Otevírá se zde možnost bezdrátového nabíjení. Co takhle položit/zabudovat něco takového přímo na/do asfaltu, nebo do nějakého povrchu, na kterém se bude jezdit v budoucnu. 

Zde už se dá uvažovat o nějakém běžném užívání těchto elektromobilů a v minulosti tomu tak dokonce už bylo.  Píši o tom, že bych si za pár let (možná 15-20) dokázal představit, že by tato auta byly cenově výhodné i pro "střední" třídu. Rozhodně nepožaduji, aby to bylo zadarmo. K mému porovnání cen se již nechci vracet, ale svedlo mě k tomu to, že se jedná taktéž o elektroniku, která byla na počátku až nechutně drahá, ale samozřejmě jsem si vědom, že když už budou ceny elektromobilů klesat, tak to bude v rozmezí desetiletí. Každý je někdy naivní, ale v tomto případě jsem optimista.

0/0
2.8.2014 1:41

R94a24d20i11m 22P70o57l98á79š57e50k 9116493599119

Mluvíte o efektivnějším využití energie a zároveň ve stejném příspěvku vychvalujete bezdrátové nabíjení, které v popisovaném  provedení má ztráty až desítek procent vyzářeného výkonu.

Chce to méně žvanit a víc se učit technické věci.;-D;-D

+2/−2
2.8.2014 9:52

R77a84d92i50m 48P75o56l54á44š91e32k 9946653629689

Nemluvě o nutnosti odstínit posádku elektromobilu nebo okolojdoucí od takto vytvářeného elektronického smogu. Který bude kvůli potřebě přenášet velmi vysoký výkon o pár řádů větší než elektromagnetický smog třeba z antény mobilu.

+1/0
2.8.2014 9:55

M22o72j19m44í72r 47K96a90č92í87r26e26k 5406462765418

Efektivnější využití energie v rámci akumulátoru -kvůli většímu dojezdu.

Pokud by se ovšem podařilo vůbec nějak smysluplně nabíjet auto za jízdy, jak jsem o tom psal, tak by odpadla potřeba šetření energie. Ovšem odstínění posádky, je jiná věc, to by se muselo samozřejmě vyřešit, pokud to vůbec půjde a nebude při tom ohrožena posádka, nebo auto.

0/0
2.8.2014 12:48

T75o68m96á55š 68V36a13l76d67e48r 7693740199

Na příspěvcích ukazujete, že nemáte špetku fantazie. Dnes využíváte mobil, LCD, nebo plasmovou televizi. A přitom ještě nedávno znamenaly technologický oříšek aby vše správně fungovalo. LCD stála před deseti lety přes 150000 Kč a dnes s lepší výbavou kolem cca 10000,- .Kolik práce a umu stálo vynalézt nové obvody zvládající zapalování plazmového výboje, či rychle přepínat skoro 6,3 mil. bodů. Dnes to každý bere jako samozřejmost. Otázkou zůstává, kdy se rozběhne skutečná technologická soutěž.

+1/0
2.8.2014 18:05

R88a74d91e46k 21H44o77d91a15ň 9866627801923

Ignorujete fakt, že "skutečná technologická soutěž" u akumulátorů běží již desítky let. Různě se to mixuje mezi akumulátory, občas se řeší jestli by nebyl lepší místo akumulátoru superkondenzátor, ale pořád dokola se řeší fakt že je to moc náročné na výrobu = drahé, moc náročné na materiál = drahé, moc náročné na čistotu výroby = drahé. K tomu je to samozřejmě taky moc těžké a poměrně málo odolné proti venkovním teplotám.

Uvědomte si, že v noteboocích, mobilech atd. máte ty akumulátory taky. Alcatel měl před nějakými 20ti lety celé týmy co se snažily inovovat akumulátory a superkondenzátory. Realita je taková že se snaží množství týmů po světě, a výsledky jsou spíš takové že "převratný objev, nahradíme porézní elektrody nanotrubicemi" nebo "vyrobíme porézní elektrody 3d tiskem". To je všecko krásné, ale nějak to není dostačující když jeden akumulátorový blok do elektromobilu má bezmála půl tuny, a vy chcete prodávat desítky milionů elektromobilů ročně. Kolik těch 3d tiskáren bude potřeba aby se nevyráběl akumulátorový blok 3 dny?

+1/0
2.8.2014 18:22

T98o62m31á58š 26V17a67l59d56e36r 7673160109

Nemyslím ale akumulátory, jak je známe nyní. Mám na mysli jiné zdroje energie (zásobníky). Pokud zde je relativně levné fosilní palivo, nenastala ještě ta správná doba na nový druh zásobníku energie ( třeba i elektrické). A proto si dovolím ještě nyní o nějaké soutěži pochybovat. Pořád je problematika na okraji zájmu a neřeší se globálně. Teprve nyní se začíná nepatrně mašina pokroku rozjíždět v tomto směru. Protože dát do normálního vozu klasický akumulátor (anoda/membrána/katoda) není vynález, ale technické vylepšení. První LCD stála běžně přes 300000,- a nyní stojí 100x méně. Kolik lidí si LCD koupilo za 300000,- ? Mnoho ne! Totálně se překopala konstrukce od skleněných TV (zůstal pouze tuner jako základní idea a až se přestane vysílat tv signál zůstane pouze modem) .  Sice u vozů nebude takový výrazný pokles ceny, ale také se změní. Budou  lehčí, úplně jiné konstrukce a jediné co zůstane jsou kola. Lidi se musí pouze na změny připravit. Nemají rády náhlé změny. I v této diskuzi je vidět, že lidé nejsou připraveni :-)

+1/−1
2.8.2014 19:15

J85a68r41o75s34l77a31v 80F14r22a34n79t28i12š97e49k 70B80r43ü73m74m37e49r 1541196313610

To jsou plky. Chápete, že přes 100 let každý chce lepší a lepší baterie, investují se bilióny do výzkumu, a stejně jsme se posunuli jen o pár kroků? Pokud někdy svět bude jezdit na elektřinu, tak to nebude na klasické baterie jako používá Tesla.

+1/0
2.8.2014 19:57

R16a59d42e47k 33H39o20d58a18ň 9596387611843

Řešit účinnost displejů a osvětlení aby dojel elektromobil dál? To vozidlo má akumulátory o hmotnosti 300-500 kg, tablet váží 300 gramů komplet i s akumulátorem a vydrží jet 10 hodin (což je déle než ten elektromobil). Pochybuju že displeje v elektromobilu by potřebovaly větší množství energie než tablety přehrávající videa, ale i kdyby, pořád je celá spotřeba toho displeje kolem 1/1000 (a to ignorujete fakt, že ve skutečnosti akumulátor toho tabletu nemá hmotnost jako tablet - logicky)

Bezdrátové nabíjení je pitomost, efektivita klesá se vzdáleností a vzdálenost můžete zajistit jen u stojícího vozidla. Jinak začnou být problém hrbolky na silnici atd.

Víte, všude si můžete přečíst jak "elektromobil je strašně jednoduchý takže musí být levný". Ale není. Můžete vzít hodně věcí z běžného vozidla, ale nejdražší na tom voze je vyřešení akumulátorů. A ty nejsou "novinka", protože se používají všude možně a o nějaký průlom se snaží každý už desítky let. Konec konců, v těch mobilech jsou taky...

+1/0
2.8.2014 18:00

J58i22ř93í 49Š95v77a96r15c 6695209849544

Můžu poprosit o zdroj dojezdu 200 km u elektromobilu z roku 1905? Články, které jsem nalezl já hovoří o max. 80 km dojezdu, max. výkon elektromotoru do 4 kW. Při nějaké úspornější jízdě (teď odhaduji, tak 40km/h při 2kW průměrném výkonu) to odpovídá tedy 4 kWh olověném akumulátoru o hmotnosti přibližně 100 kg (celková hmotnost automobilů byla okolo 250 kg).

Tzn., že při tehdejší technologii by jenom akumulátor v Tesle vážil přes 2 tuny. Z druhého pohledu - současnou technologií by na počátku 20. století měly i ty nejhorší elektromobily dojezd přes 1000 km, leč v současnosti na crashtestech EuroNCAP asi tak mínus 185 hvězdiček a průměrná úmrtnost jeden cestující na 38 km :).

0/0
2.8.2014 15:10

R34a42d35e57k 28H86o66d12a25ň 9256317711733

Viz např. http://tinyurl.com/l9el73v , těch 200 km byla trasa Paris-Trouville.

+1/0
2.8.2014 17:10

J11i49ř17í 52Š88v88a42r28c 6585249619424

Super, děkuji. Docela zajímavé počtení. Co jsem koukal, tak ten dojezd byl ale s alkalickými bateriemi (které jsou levnější a kapacitně výkonnější (ve smyslu kWh/kg) než li-ion, ale nejdou dobíjet) a dobíjení znamenalo vyčištění + dolití elektrolytu, což je jednak určitě dražší nežli dolití benzínu, pracnější a nevím, jak by se na to tvářila EU, která nám nedovolí ani si otevřít okýnka v tramvaji :).

0/0
2.8.2014 17:55

R10a57d40e34k 55H46o49d56a92ň 9986967841103

EU zřejmě totiž ještě nezaregistrovala, že v ČR se v roce 2014 ještě stále kupují nové vozy MHD bez klimatizace, takže otevření okének ničemu neškodí...

0/0
2.8.2014 18:03

P88e72t70r 59H68a43r90i32p74r94a38s88a62d 79H30a52j36i74č 8273720254287

Akumulátory udělaly v posledních několika dekádách právě onen potřebný pokrok, který umožňuje rozvoj elektromobility. Zatím není tak velký, jak bychm si přáli, ale je dostatečný na to, aby elektromobilita začala konkurovat. Přitom klasický spalovací motor má za sebou právě že stejně dlouhý vývoj, ale v poslední době začíná oproti elekromobilitě ztrácet právě pro svoje limity, které se začínají stále více projevovat. Jeden příklad za všechny. Energie v palivu uložená se využije k pohybu vozidla jen asi z 10-20%. Zbytek energie se spotřebuje na těžbu, dopravu, výrobu v rafinérii a na neužitečné teplo ve spalovacím procesu.

0/0
4.8.2014 11:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.