Diskuse k článku

Tesla a Panasonic staví „Gigatovárnu“ na baterie do elektromobilů

Akumulátory s celkovou kapacitou až 50 GWh ročně mají opouštět obří továrnu Gigafactory, kterou společně postaví elektronický gigant Panasonic a průkopník elektromobilů, automobilka Tesla. Dohodu podepsaly ve čtvrtek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P88e91t35r 72H22a71r92i94p82r68a77s94a30d 16H19a98j88i50č 8913870944967

Nedávno jsem se dověděl, že k výrobě pohonných hmot je potřeba přibližně stejné množství elektrické energie, jako k dobití elektromobilu při ujetí stejné vzdálenosti. Znamená to, že jak bude postupně klesat produkce tekutých pohonných hmot, bude dost energie do elektromobilů. Při větším rozšíření mohou hrát elektromobily významnou roli při regulaci a stabilizaci sítě.

0/0
4.8.2014 10:54

J31a84n 46M77o31r11á61v38e55k 6370243721271

Měli jsme příležitost vyzkoušet. Více se podívejte, pokud máte Facebook, na: https://www.facebook.com/420902581365315/photos/pcb.534607849994787/534607549994817/?type=1&theater

Pro většinu z vás, co nedisponuje finanční částkou potřebnou pro zaplacení Tesly bych doporočil  dvoukolku Ninebot. http://www.iqenergy.cz/e-shop/elektrodoprava/dvoukolky-ninebot/#p=1&o=final_price&a=1

[>-]

0/−1
3.8.2014 15:50

J62a73n 30V84á42c22l27a22v54í16k 3482466961309

Co třeba si jako všichni ostatní zaplatit reklamu a nelepit ji do diskusí?

0/0
3.8.2014 17:05

M33i70l55a13n 92V45a90n69ě49č36e44k 6508918437544

pane Morávek, pamatuji si že začátkem 90-tých let jste mohl vidět LCD displeje ( v ceně přes 100 000 Kč jen v bankách, dnes už je má  kazdý za cenu 20-50 krát nižší. To je ten výsledek "learning curve" v elektronickém průmyslu.

Podobně to bude s elektromobily, místo 3 milionů Kč za ně zaplatíte třeba jen 200 tisic (do 20 let)

+1/−2
3.8.2014 17:32

M23i49l79a57n 88V56a34n67ě65č58e75k 6778848757784

Jen pro představu jaká je to obrovská ůložná kapacita: když pojedou všechny naše jaderné bloky v Dukovanech i Temelíně, tak tu roční produkci akumulátorů pro elektromobily budou nabíjet 12hodin. 

Bude to podobné jako s fotovoltaikou ( už to je podobné): nejprve se tomu obhájci klasické a jederné energie smějí a najednou (protože je to modulární, žádné pohyblivé součástky, je to částí bouřlivého ale zákonitého rozvoje elektronického průmyslu) to tu je, ceny padají dolů, kapacita roste i ve srovnání se současnými MW i GW zdroji.....

Tohle už nikdo nezastaví, viz počítače, mobily, LCD displeje, LED osvětlení, fotovoltaika....

+3/−3
3.8.2014 8:59

J97a41n 34V80á38c67l98a33v30í36k 3352916341939

Je fakt, ze to co se děje s fotovoltaikou, je spíš k pláči než k smíchu. Nicméně s elektromobilitou to má docela dost společného - obojí se rozvíjí díky masivním dotacím a úlevám.

Ale co? blbec občan to všechno rád zaplatí...

0/0
3.8.2014 13:00

J50a91n 30M83o67r41á65v68e87k 6170733971121

můžete mi sdělit jak je elektromobilita podporována a jak chápate vy podporu fotovotlaiky.

0/0
3.8.2014 15:51

J89a53n 27V67á16c93l70a37v12í25k 3202146861249

Na elektromobily jsou štědré odpočty a neúčtují se některé daně - výpadek výběru je samozřejmě přenesen na zbytek populace. Sami výrobci vydělávají na emisních povolenkách - na elektromobily se tak jejich majitelům skládají majitelé klasických aut atd.

U fotovoltaiky je to asi nejbolestněji nastavení výkupních cen a povinnost primárně vykupovat energii z OZE bez ohledu na okolnosti.

0/0
3.8.2014 16:59

M26i58l31a63n 63V10a73n25ě66č54e92k 6268438237394

pane Václavík já píši jen o tom jak cena fotovoltaických panelů klesá. To že si z toho partička všehoschopných udělala miliardový kšeft, to je druhá věc kterou by však měla řešit policie. Fotovoltaika může fungovat bez dotací jako je tomu například od roku 2014 u nás

+2/0
3.8.2014 17:39

J52a27n 17V39á64c18l78a13v67í28k 3972636651479

Velké projekty víceméně skončily, to co se dnes připojuje je vesměs pár panelů na střeše domu, kde je často motivace více ideová než ekonomická. Rozhodně to není nějaký zlatý důl, aby se vyplatilo tím svinstvem zastavět pole jako před několika lety.

Mimochodem, pořád je to na úrovni - když mám víc než potřebuju, tak to prodám a oni to koupit musí ... a když mám málo, tak si koupím ze sítě, tam je přece elektřiny stále dost. Ale udržování záloh, které zajišťují, aby jí tam skutečně bylo stále dost, platí nakonec všichni spotřebitelé.

0/0
3.8.2014 18:26

M75i19l78a79n 27V48a19n66ě52č19e97k 6388738867714

pane Václavík, platíte poplatek za jistič podle jeho velikosti, takže i když nesvítí slunce máte nárok na odběr. co se týče dodávek přebytků do sítě, obchod s čistou energií je pro obchodníky dobrý obchod. 

A že to není zlatý důl je jen dobře. A počet přípojek když zmizí administrativní bariéry vzroste velmi rychle.

A jako svinstvo se mi spíš jeví radioaktivní odpad a emise uhelných elektráren ( ale to je jen můj subjektivní názor)

+2/0
3.8.2014 19:40

J73a88n 59V57á97c59l97a13v73í31k 3152476551629

No však o tom pisu, nakonec to plati vsichni...

Kolik jste videl v zivote radioaktivniho odpadu? asi méně nez ja poli zastavenych panely ... a spalovani hnědého uhli jde ruku v ruce s rozvojem OZE.

0/0
3.8.2014 20:00

P44e65t46r 17H77a89r45i24p45r26a73s29a85d 73H96a41j36i44č 8903400934387

Jenomže na rozdíl od radioaktivního odpadu, který kdybyste někde viděl, tak by to byla katastrofa, to fotovoltaické "svinstvo" nic nedělá. Toxických kovů je tak tak málo, že i kdyby jste to všechno zapravil do země, tak se to ani nepozná. Kromě toho je to dá recyklovat, nebo dokonce regenerovat (podle typů panelů) a celý článek je tak dobře zapouzdřený, že ani při rozlomení se prakticky nic neuvolňuje. Po odstranění panelů máte plnohodnotnou půdu jako předtím. Nebudo z toho žádná Brown Fields jako v průmyslových zónách.

0/0
4.8.2014 10:47

J48a15n 66V87á77c15l14a57v22í11k 3622136171529

A Vy osobně si skutečně myslíte, že je v pořádku krajinu zastavět solárními panely?

0/0
5.8.2014 16:01

R60a30d95e96k 36H59o52d42a82ň 9776727341153

Až na to pane, že ty "nezastavitelné elektromobily"  se běžně vyráběly před 100 lety. Jenže pak se začaly stavět delší a kvalitnější silnice, objevilo se pár nových nalezišť ropy, a pak přišel pan Ford se svým Ford T a elektromobily prohrály. Přestaňte je nesmyslně přirovnávat k LCD: to byla nová technologie která se prudce vyvíjela. Elektromobily se vyvíjejí 180 let (s útlumem po Fordu T do zhruba roku 1960, kdy se začaly znovu řešit protože se investovalo do vývoje akumulátorů).

Co se týče té "úchvatné" fotovoltaiky, dokud nevyřešíte jak vyrábět EE z solárních panelů v noci, budou se muset všechny solární elektrárny stále dublovat tepelnými které v okamžiku zasvícení musí okamžitě snížit příkon, případně být rovnou odpojeny od sítě a než se zastaví úplně tak pálí uhlí "na prázdno". Vodní by byly lepší protože turbíny najedou okamžitě, ale není je kde stavět. Nebýt solárních elektráren, dala by se postavit jaderná, takhle je nezbytné mít v záloze ty na fosilní paliva aby se vyrovnávaly špičky v síti které jsou způsobené právě OZE.

0/0
3.8.2014 23:12

P42e94t69r 55H25a68r15i27p40r50a89s22a39d 19H87a14j72i66č 8813650544797

Zajímavá úvaha. Pokud by se použité (a tím pádem levné) akumulátory použily po repasi do nějakých stacionárních stanic, tak je na světě tak dlouho očekávané dostatečně kapacitní úložiště elektrické energie.

0/0
4.8.2014 10:40

J15i48ř93í 14D43v84o15ř32á87k 5248523988710

Při výrobě se vychází z rudy spodumenu, který se zahřívá na 1 100 °C, aby došlo ke změně modifikace, která má menší hustotu. Ta se promývá kyselinou sírovou při 250 °C a z výluhu se získává síran lithný. Ten reaguje s uhličitanem sodným a kyselinou chlorovodíkovou za vzniku nerozpustného uhličitanu lithného a rozpustného chloridu lithného. Uhličitan lithný se kompletně převede na chlorid.EKOLOGIE?????????? Proč se zpracovává v Číně?

+2/0
1.8.2014 19:10

J62i51ř54í 47D44v12o35ř30á79k 5158843958500

Pardon zdroj wikipedie.

0/0
1.8.2014 19:11

P64e38t20r 21N89e68h60a61s88i31l 4612215344294

Co je zase s ekologii? Tohle slovo vytahují negativisti a odpůrci proti jakymukoli pokroku. Mluvíme tu o autě to je samo o sobě neekologicky ať je poháněný benzínem naftou plynem nebo elektřinou. Měli by sme všichni chodit pěšky.

Když napíšete A tak jeste napište i B. jak se ekologicky vyrábí benzin, nebo nafta.

+5/−1
1.8.2014 20:53

P21e18t61r 74N68e40h47a34s61i27l 4292465634294

Doufám že od teď závodíte všechny elektrické přístroje, protože ve všech je něco takto podobné vyráběného. Takže už od vás nedostanu vlastně odpověď :-)

+1/−1
1.8.2014 21:00

R59a35d42i18m 17P92o30l76á21š76e34k 9836483199729

Nejspíš proto, že ten nerost se tam v Číně těží.;-D;-D

0/0
2.8.2014 9:48

J30a91n 35N20o81v23á21k 6274404256653

V čem máte problém, já čekal strašidelné historky o nebezpečných odpadech a vy popisujete triviální chemický proces, kde potřebujete jen teplo, sodu (změkčovadlo do prádla), kyselinu sírovou (náplň autobaterií), kyselinu chlorovodíkovou (prostředek na čištění záchodů) a elektriku. Aspoň napište jaké z toho jsou odpady. Zatím z toho plyne, že to je energeticky náročné, ale třeba proti výrobě oceli je to úplná legrace.

0/0
2.8.2014 19:25

J13a39n 75H91l90e52d14í41k 4119622878532

lidé jsou neskonale zlí, co budou dělat Arabské státy a náš přítel nejvěrnější --  Rusko???---  když jim znemožníte prodávat ropu ?? To nutně povede k poslední válce, už dnes nemají flek na uskladnění pro stále modernější samonaváděcí jaderné hlavice !!-- Jistě nevěříte, že ruský maršál se naučí lepit kachličky .....

0/0
1.8.2014 17:38

J13a41n 98V44á95c84l50a84v91í37k 3612416341929

Nebojte se o ne, velke casti vozidel se to stejne nedotkne a i elektrinu pro tyhle mazlicky budeme vyrabet z jejich plynu.

+1/−1
2.8.2014 19:48

Z36d80e15n48ě18k 11M92a51n89d89í10k 7288845808785

"Fosilním palivům už nutně musí odzvonit a podle mě to nebude trvat zas až tak dlouho."

Pokud je mi známo, tak toto se tvrdí již několik desítek let a zatím nic...;-)

+8/0
1.8.2014 13:05

J16a17n 19V41á48c32l78a81v77í25k 3422896401739

Fosilní paliva můžou zůstat v klidu, konečně dělá se z nich i elektřina a vzhledem k odporu veřejnosti k jaderné energetice ještě dlouho bude. ;-)

+8/0
1.8.2014 13:53

M74o77j44m66í97r 26K32a35č62í54r85e59k 5616502195448

Mějte prosím trpělivost. Osobně bych to tipoval tak na 22. století.

0/0
1.8.2014 21:13

P76e10t68r 15H84a29r51i98p85r70a57s98a36d 32H74a21j61i77č 8243210654607

Fosilní paliva zachrání OZE, takže tu s námi budou (pro jejich nízkou spotřebu) ještě hodně dlouho. ;-)

0/0
4.8.2014 11:00

M85o64j55m80í54r 63K54a87č70í37r71e43k 5476422305358

Najednou to nešlo, tak prostě postupně –přes hybridy po plně elektronická auta. Fosilním palivům už nutně musí odzvonit a podle mě to nebude trvat zas až tak dlouho. Se zvyšující se efektivitou akumulátorů, lepším využitím energie a s novými technologiemi v dobíjení (bezdrátové dobíjení, atd...) to nebude za "pár" let problém. A hned jak se začne sériová výroba, tak půjdou ceny dolů samozřejmě. Vemte si třebas telefony –taková nokie 3310, když začínala, tak stála nějakých 10000,- ...?!

Musíme si přece nechat nějaké ty dinosaury na cesty do Vesmíru...

Planeto, ještě chvíli vydrž! ;-D

+1/−6
1.8.2014 12:40

J87a54n 35P44a80v37e67l33k97a 3397781744971

A vy se jeďte podívat, co vozí vlaky do elektrárny.

+3/0
1.8.2014 14:02

M82o35j97m77í25r 23K14a58č14í74r87e54k 5966982295368

Pravda, ale máme přeci více druhů elektráren... Nějakou dobu to bude trvat, ale věřím pane, že získávání elektřiny z obnovitelných zdrojů pro nás bude efektivní.

+2/−2
1.8.2014 21:05

I92v84o 42Z89d36e88b69o84r30s79k58ý 3953321810241

Tak teď jste tomu nasadil korunu.

+1/−4
1.8.2014 21:57

M83o78j89m86í11r 73K64a31č28í26r75e83k 5796472895838

No vidíte, jak jsem šikovný. 

Jen podotknu, že ve své korunované reakci doplňuji i moje první prohlášení o opuštění od fosilních paliv –jako samotné by to mohlo vyznít poněkud od věci... 

Po pravdě řečeno jsem původně zamýšlel pouze ropu, jakožto fosilní palivo, které pohání nejen auta, ale na druhou stranu, když už jsem si takhle zavařil a zobecnil jsem to, těch dinosaurů a kytek tu taky nebylo před velkým kamenem nekonečně a jednou dojdou. Opravdu těžko říct, za jak dlouho. Ale zítra to rozhodně nebude. 

Myslím, že elektromobily jsou naše budoucnost (=správná cesta).

+1/−2
1.8.2014 23:18

R37a48d95e15k 54H46o84d71a93ň 9656227571453

Elektromobil je dobrá cesta v případě, že se postaví víc JE (které budou nutně potřeba), protože nemožnost regulace JE v krátkém časovém intervalu (a tudíž obecný problém s nadbytkem energie v noci) se poměrně dobře doplňuje s dobíjením elektromobilů.

Je nicméně nutné nenosit růžové brýle: 55 % EE se získává spalováním fosilních paliv a o moc lepší to nebude ani do budoucna, protože právě tepelné elektrárny jsou nejlepší "záloha" k OZE které mohou a nemusí dodávat, ale my EE potřebujeme i když nesvítí a nefouká, a aktuálně jedině tepelné elektrárny dokáží regulovat příkon tak rychle, aby mohly kompenzovat svícení/nesvícení (a i tak je potřeba je občas odpojovat/připojovat, takže část fosilních paliv letí doslova komínem). Elektromobil je eko právě jen v tom smyslu, že on sám nečoudí... ale na tu EE zatím čoudit musíme.

+3/0
2.8.2014 18:33

M64i18l36a31n 59V13a74n17ě21č27e62k 6378628247724

Elektromobil je dobrá věc pro další rozšíření OZE ( slunce, vítr, voda) nad cca 25% výroby elektřiny. 

Co se týče skladování el. energie tak v článku popsané baterie jsou jen

malou častí ostatních systémů skladování které jsou jǐ v pilotní výrobě firem jako Siemens, ABB, Westinghouse, ......

+2/0
3.8.2014 9:06

R59a14d88e47k 40H95o30d56a35ň 9766697471933

Elektromobil je starý 180 let. V roce 1905 ujel bez dobíjení 200 km. Dnes, o 109 let později ujede Tesla Model S s největším aku 500 km, tzn. za 109 let se dojezd zvýšil všeho všudy 2,5krát. Elektromotor má účinnost 99 %, takže představy o nějakém dramatickém "lepším využití energie" jsou zjevně mimo realitu.

Porovnávat stovky let staré akumulátory a mobily je pak úplná pitomost. Akumulátory se vyrábí sériově desítky let, zkoumají se desítky let, ale přitom je to jen takové přešlapování na místě. Drahé je to primárně kvůli požadavku na čistotu a materiálu takže věřit že dojde k nějakému dramatickému zlepšení cen je optimistické (ne-li naivní).

+4/−1
2.8.2014 0:35

M27o92j45m61í17r 85K63a18č49í62r29e44k 5256752255318

Děkuji za objasnění a shrnutí. Nejsem odborník. 

Ano, lepší, jinak řečeno efektivnější využití energie. Tím se myslí např. nějaké úsporné režimy osvětlení uvnitř auta (osvětlení, vestavěné displeje...), znovu-dobíjení baterie za jízdy, nebo něco takového. Pokud se ovšem na tomto dá šetřit/nashromáždit tolik energie, že to stojí za argument. 

O elektromotoru však nepochybuji. To já psal o akumulátorech. A to bych se rád v tomto odkázal na lithiovou anodu. 

500 kilometrů je slušná vzdálenost, bereme-li v úvahu také výměnu více baterií za jízdy... 

Otevírá se zde možnost bezdrátového nabíjení. Co takhle položit/zabudovat něco takového přímo na/do asfaltu, nebo do nějakého povrchu, na kterém se bude jezdit v budoucnu. 

Zde už se dá uvažovat o nějakém běžném užívání těchto elektromobilů a v minulosti tomu tak dokonce už bylo.  Píši o tom, že bych si za pár let (možná 15-20) dokázal představit, že by tato auta byly cenově výhodné i pro "střední" třídu. Rozhodně nepožaduji, aby to bylo zadarmo. K mému porovnání cen se již nechci vracet, ale svedlo mě k tomu to, že se jedná taktéž o elektroniku, která byla na počátku až nechutně drahá, ale samozřejmě jsem si vědom, že když už budou ceny elektromobilů klesat, tak to bude v rozmezí desetiletí. Každý je někdy naivní, ale v tomto případě jsem optimista.

0/0
2.8.2014 1:41

R43a76d90i32m 22P22o88l75á74š27e49k 9436603109549

Mluvíte o efektivnějším využití energie a zároveň ve stejném příspěvku vychvalujete bezdrátové nabíjení, které v popisovaném  provedení má ztráty až desítek procent vyzářeného výkonu.

Chce to méně žvanit a víc se učit technické věci.;-D;-D

+2/−2
2.8.2014 9:52

R89a64d79i89m 28P81o10l30á76š59e64k 9206513699139

Nemluvě o nutnosti odstínit posádku elektromobilu nebo okolojdoucí od takto vytvářeného elektronického smogu. Který bude kvůli potřebě přenášet velmi vysoký výkon o pár řádů větší než elektromagnetický smog třeba z antény mobilu.

+1/0
2.8.2014 9:55

M24o29j14m35í91r 98K77a25č81í15r14e68k 5866892465298

Efektivnější využití energie v rámci akumulátoru -kvůli většímu dojezdu.

Pokud by se ovšem podařilo vůbec nějak smysluplně nabíjet auto za jízdy, jak jsem o tom psal, tak by odpadla potřeba šetření energie. Ovšem odstínění posádky, je jiná věc, to by se muselo samozřejmě vyřešit, pokud to vůbec půjde a nebude při tom ohrožena posádka, nebo auto.

0/0
2.8.2014 12:48

T56o48m17á39š 78V44a85l96d48e42r 7563240719

Na příspěvcích ukazujete, že nemáte špetku fantazie. Dnes využíváte mobil, LCD, nebo plasmovou televizi. A přitom ještě nedávno znamenaly technologický oříšek aby vše správně fungovalo. LCD stála před deseti lety přes 150000 Kč a dnes s lepší výbavou kolem cca 10000,- .Kolik práce a umu stálo vynalézt nové obvody zvládající zapalování plazmového výboje, či rychle přepínat skoro 6,3 mil. bodů. Dnes to každý bere jako samozřejmost. Otázkou zůstává, kdy se rozběhne skutečná technologická soutěž.

+1/0
2.8.2014 18:05

R56a12d46e16k 70H12o29d39a34ň 9186547211493

Ignorujete fakt, že "skutečná technologická soutěž" u akumulátorů běží již desítky let. Různě se to mixuje mezi akumulátory, občas se řeší jestli by nebyl lepší místo akumulátoru superkondenzátor, ale pořád dokola se řeší fakt že je to moc náročné na výrobu = drahé, moc náročné na materiál = drahé, moc náročné na čistotu výroby = drahé. K tomu je to samozřejmě taky moc těžké a poměrně málo odolné proti venkovním teplotám.

Uvědomte si, že v noteboocích, mobilech atd. máte ty akumulátory taky. Alcatel měl před nějakými 20ti lety celé týmy co se snažily inovovat akumulátory a superkondenzátory. Realita je taková že se snaží množství týmů po světě, a výsledky jsou spíš takové že "převratný objev, nahradíme porézní elektrody nanotrubicemi" nebo "vyrobíme porézní elektrody 3d tiskem". To je všecko krásné, ale nějak to není dostačující když jeden akumulátorový blok do elektromobilu má bezmála půl tuny, a vy chcete prodávat desítky milionů elektromobilů ročně. Kolik těch 3d tiskáren bude potřeba aby se nevyráběl akumulátorový blok 3 dny?

+1/0
2.8.2014 18:22

T97o83m24á22š 23V40a39l39d17e70r 7443400339

Nemyslím ale akumulátory, jak je známe nyní. Mám na mysli jiné zdroje energie (zásobníky). Pokud zde je relativně levné fosilní palivo, nenastala ještě ta správná doba na nový druh zásobníku energie ( třeba i elektrické). A proto si dovolím ještě nyní o nějaké soutěži pochybovat. Pořád je problematika na okraji zájmu a neřeší se globálně. Teprve nyní se začíná nepatrně mašina pokroku rozjíždět v tomto směru. Protože dát do normálního vozu klasický akumulátor (anoda/membrána/katoda) není vynález, ale technické vylepšení. První LCD stála běžně přes 300000,- a nyní stojí 100x méně. Kolik lidí si LCD koupilo za 300000,- ? Mnoho ne! Totálně se překopala konstrukce od skleněných TV (zůstal pouze tuner jako základní idea a až se přestane vysílat tv signál zůstane pouze modem) .  Sice u vozů nebude takový výrazný pokles ceny, ale také se změní. Budou  lehčí, úplně jiné konstrukce a jediné co zůstane jsou kola. Lidi se musí pouze na změny připravit. Nemají rády náhlé změny. I v této diskuzi je vidět, že lidé nejsou připraveni :-)

+1/−1
2.8.2014 19:15

J79a43r16o85s58l52a63v 52F34r13a66n61t25i86š26e89k 32B40r62ü27m38m45e11r 1821366293250

To jsou plky. Chápete, že přes 100 let každý chce lepší a lepší baterie, investují se bilióny do výzkumu, a stejně jsme se posunuli jen o pár kroků? Pokud někdy svět bude jezdit na elektřinu, tak to nebude na klasické baterie jako používá Tesla.

+1/0
2.8.2014 19:57

R83a41d49e41k 12H75o46d31a85ň 9326477581113

Řešit účinnost displejů a osvětlení aby dojel elektromobil dál? To vozidlo má akumulátory o hmotnosti 300-500 kg, tablet váží 300 gramů komplet i s akumulátorem a vydrží jet 10 hodin (což je déle než ten elektromobil). Pochybuju že displeje v elektromobilu by potřebovaly větší množství energie než tablety přehrávající videa, ale i kdyby, pořád je celá spotřeba toho displeje kolem 1/1000 (a to ignorujete fakt, že ve skutečnosti akumulátor toho tabletu nemá hmotnost jako tablet - logicky)

Bezdrátové nabíjení je pitomost, efektivita klesá se vzdáleností a vzdálenost můžete zajistit jen u stojícího vozidla. Jinak začnou být problém hrbolky na silnici atd.

Víte, všude si můžete přečíst jak "elektromobil je strašně jednoduchý takže musí být levný". Ale není. Můžete vzít hodně věcí z běžného vozidla, ale nejdražší na tom voze je vyřešení akumulátorů. A ty nejsou "novinka", protože se používají všude možně a o nějaký průlom se snaží každý už desítky let. Konec konců, v těch mobilech jsou taky...

+1/0
2.8.2014 18:00

J56i95ř73í 80Š56v59a97r52c 6225489839394

Můžu poprosit o zdroj dojezdu 200 km u elektromobilu z roku 1905? Články, které jsem nalezl já hovoří o max. 80 km dojezdu, max. výkon elektromotoru do 4 kW. Při nějaké úspornější jízdě (teď odhaduji, tak 40km/h při 2kW průměrném výkonu) to odpovídá tedy 4 kWh olověném akumulátoru o hmotnosti přibližně 100 kg (celková hmotnost automobilů byla okolo 250 kg).

Tzn., že při tehdejší technologii by jenom akumulátor v Tesle vážil přes 2 tuny. Z druhého pohledu - současnou technologií by na počátku 20. století měly i ty nejhorší elektromobily dojezd přes 1000 km, leč v současnosti na crashtestech EuroNCAP asi tak mínus 185 hvězdiček a průměrná úmrtnost jeden cestující na 38 km :).

0/0
2.8.2014 15:10

R80a22d94e43k 41H33o59d39a36ň 9786207831713

Viz např. http://tinyurl.com/l9el73v , těch 200 km byla trasa Paris-Trouville.

+1/0
2.8.2014 17:10

J64i85ř77í 64Š40v67a83r80c 6605699419714

Super, děkuji. Docela zajímavé počtení. Co jsem koukal, tak ten dojezd byl ale s alkalickými bateriemi (které jsou levnější a kapacitně výkonnější (ve smyslu kWh/kg) než li-ion, ale nejdou dobíjet) a dobíjení znamenalo vyčištění + dolití elektrolytu, což je jednak určitě dražší nežli dolití benzínu, pracnější a nevím, jak by se na to tvářila EU, která nám nedovolí ani si otevřít okýnka v tramvaji :).

0/0
2.8.2014 17:55

R29a36d75e30k 72H70o91d64a11ň 9306627511873

EU zřejmě totiž ještě nezaregistrovala, že v ČR se v roce 2014 ještě stále kupují nové vozy MHD bez klimatizace, takže otevření okének ničemu neškodí...

0/0
2.8.2014 18:03

P53e98t86r 29H73a77r84i88p19r90a73s30a86d 80H80a10j58i30č 8513620714227

Akumulátory udělaly v posledních několika dekádách právě onen potřebný pokrok, který umožňuje rozvoj elektromobility. Zatím není tak velký, jak bychm si přáli, ale je dostatečný na to, aby elektromobilita začala konkurovat. Přitom klasický spalovací motor má za sebou právě že stejně dlouhý vývoj, ale v poslední době začíná oproti elekromobilitě ztrácet právě pro svoje limity, které se začínají stále více projevovat. Jeden příklad za všechny. Energie v palivu uložená se využije k pohybu vozidla jen asi z 10-20%. Zbytek energie se spotřebuje na těžbu, dopravu, výrobu v rafinérii a na neužitečné teplo ve spalovacím procesu.

0/0
4.8.2014 11:14



Najdete na iDNES.cz