Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Takto se má přistávat na Marsu. NASA zkoušela „létající talíř“

Agentura NASA uvolnila nové záběry ze zkoušky originálního systému pro brzdění těžkých sond v řídké atmosféře Marsu. Originálně vyhlížející systém zklamal v závěrečné fázi letu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M66a93r44t52i56n 40V83o42k61o21u73n 9618743243936

jako ze to spatne spocitali? to by se ve spacex nestalo :)

0/−1
17.8.2014 0:27

V38l27a31d45i29m56í65r 95V60y91s36o86k36ý 8172562881855

úžasné! jen tak dál...

+1/0
16.8.2014 20:43

P19e80t92r 90M35a52r97š88o88u30n 5185828866796

jinak dle videa tam byl prakticky ten padák úplně naprd... a to je ještě řečeno velmi slabě. Trochu mne zaráží, že toto chování padáku se nedalo odhadnout, spočítat, či pokusně zjistit dříve. Mluví o tom jako o překvapivém aspektu (na prvotní zkoušky, zda půjde vůbec funkčně vytáhnout a roztáhnout, přece není třeba až ucelený test celého zařízení)

+1/−11
16.8.2014 0:40

Z40d68e81n31e77k 46V24r49b92a 8109965833607

jj, to mě taky zaujalo. Ze všech průserů, které se mohly přihodit se nakonec roztrhá padák. Věc tisíckrát vyzkoušená, známá, snad i snadno spočítatelná. Překvapivé to určitě bylo, protože nejspíše nikdo nečekal, že zrovna tohle někdo zčubí. Je ovšem otázkou, zda padák byl vůbec příčinou toho "nezdaru". Možná se sesralo něco úplně jiného a rychlost sestupu byla vyšší než měla a roztrhání padáku bylo toho třeba jen důsledkem jiného průseru. Možná se to dozvíme za pár let, nebo naše děti...

+1/−6
16.8.2014 1:35

O29n53d57r35e15j 32S86i52d92o31n 6134126731322

Ja si nemyslim, ze padak v teto vysce a za techto rychlosti je tisickrat vyzkousena vec. Sice delam do vcel a do rybizu, tak tomu zas tak nerozumim, ale dokazu si predstavit, ze tvorba turbulenci zavisi jak na hustote plynu i na rychlosti pohybu, zmeny nejsou linearni, navic to cele odhadovat pro podobne neaerodynamicky tvar jiste neni jednoduche. Spis mi prijde, ze pro tento test sestrojili padak s pevnostnimi charakteristikami podle odhadu nekde na hrane, nez aby to udelali supersilny na "jistotu", protoze potrhani (kdy a kolik) jim naopak poskytne vic informaci, nez kdyby se nestalo nic. A taky si dokazu predstavit, ze je nezbytny u takovyho systemu setrit kazdy kilo (teda libru). Mne se treba libilo, jak hezky a rychle zastavili rotaci toho disku.

+15/0
16.8.2014 1:51

J56a40n 35V57a23l72e21č95k27a 7536847776526

Přesně tak, takhle obrovský padák, navíc za těchto podmínek (vysoká rychlost, nízká hustota vzduch) je skutečně něco nového. Vždyť jen aby se to otestovalo, tak museli použít obrovský heliový balón a raketový motor. Samozřejmě to nebyl první test toho padáku, na pozemní testy vyrobili sofistikované zařízení s raketovým pohonem (http://osel.cz/index.php?clanek=7560), ale tentokrát to bylo za daleko reálnějších podmínek.

A pro pana Maršouna pode mnou, není airbag jako airbag, nafouknout homogenně prstenec o průměru 6 metrů za třetinu sekundy nebude podle mě úplně samozřejmé. Na balónu nic zvláštního skutečně není. Mně přijde ten pokus jako celkem vydařený, ostatně už před startem tvůrci říkali, že při testování je přínosnější, když se něco pokazí, proto se taky testuje. A co se týče mediální prezentace, to byla tehdy hrozná ostuda... Tvrdit, že je to prostředek pro let k Marsu, když je to jen brzda, až se tam doletí, je smutné. Tehdy jsem na to koukal a přišlo mi, že to pohnojila ČTK, když vypustila informaci za hranou špatné formulace směrem k nesmyslu. Z "velkých" médií o tom dobře napsal jedině technet, za což si zaslouží velkou pochvalu.

+9/0
16.8.2014 4:42

P71e68t87r 91H92o50f90m78a44n40n 6949134605980

Já do padáků taky moc nevidím, ale v příručce mého je napsáno, pokud si dobře pamatuji, že by se neměl otevírat výše, než ve 4 km. Je-li atmosféra řídká, i tlaky, které drží padák nalitý, jsou extrémně malé, tj. I malá turbulence ho zdeformuje. Navíc nylon je náchylný ke spálení a stačí, aby se přes něj sňůra rychleji otřela a už je propálený. Zase bych Nasa nepodceňoval.

+3/0
17.8.2014 11:25
Foto

M37a47r46t77i29n 14K23l67u19m66p51a83r 5216488337354

Tak to jste pobavil, že z jednoho vcelku povedeného testu děláte průser a ještě tvrdíte, že je tak tajný, že se ho dozvíme za 20 let:-P

+3/0
16.8.2014 6:36

J13a49n 36P78a25z82d15e39r19a 7617824539211

- za ty plky...

0/0
16.8.2014 8:27

P10a40v54e61l 72T83r57ů79b74l 8651734387146

Turbulence jsou z principu nepředvídatelné a chaotické. Test odhalil slabé místo, následně se bude řešit vylepšení. Proto se testy dělají.

Velmi se mi líbí okamžik zastavení rotace a na setiny sekundy vypočítané dva zážehy. Pro ně běžná rutina, ale já valil oči.

+2/0
16.8.2014 13:49

J59i30ř49í 18K39o51c55u19r36e54k 6755804835538

Zajimavý nápad: Pokusně ověřit zařízení před tím, než bude pokusné ověření provedeno. Nejste vy potomek Járy Cimrmana?

Uvědomujete si, že padák se bude chovat jinak s modelem přistávacího modulu a jinak s "pytlem štěrku" téže hmotnosti?

0/0
16.8.2014 15:39

P42e17t68r 67M30a69r56š19o36u96n 5315488646746

pro méně chápavé vysvětlím. otestovat padák jde samozřejmě na zařízení na zemi a nebo vyslat nahoru maketu vedené velikosti a ověřit proudění (turbulence) vzduchu za touto maketou) To vyjde opravdu levněji, než se bát, že pak při testu najednou přijdu o všechno. Ale dle vás automobilka postaví celé auto, pak ho teprve testuje a zjistí, že ji nejde motor, jojo tak to ve vědě jistě je... Proto se podivuji, že jim to přišlo jako udivující fakt (ale to dávám též do souvislosti s blbou medializací, protože vývojáři toto určitě někde v možných komplikacích měli, protože se mi nechce věřit že by to byli úplní blbci)

0/−2
16.8.2014 16:44

P54e38t83r 61V50e21s33e83l88ý 2109328403966

Pro pana Maršouna: podívejte se na dokument NASA o letu a hlavně přistání vozítka Curiosity. Pak pochopíte, že s tím padákem to není tak jednoduché, jak si představujete.

+1/0
16.8.2014 21:24

P11e72t84r 78M80a87r39š24o72u16n 5975528676576

tak jsem zmaten. popsán úplně ten stejný pokus pokaždé jinak :-)

- poprvé oslavován jako vydařený - Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) oznámil, že úspěšně vyzkoušel nový přistávací nadzvukový modul, který tak trochu připomíná létající talíře - (Což jsem zpochybňoval, protože tam o té závěrečné fázi se též lehce bagatelizovaně psalo. A považovat za zdar vynesení balonem, nebo nafouknutí airbagu? To už snad lidstvo umí)

- nyní jako nezdařený  - Originálně vyhlížející systém zklamal v závěrečné fázi letu.:-);-)

+1/−5
16.8.2014 0:30

K50a93t52e86ř89i86n79a 63D97r70a23h39o72k30o57u28p67i45l89o71v54á 9456501272503

To že se test nepovedl je v tomto případě považováno za úspěch. Lepší je když to co může selže při testu než v reálném provozu. Selhání je proto paradoxně žádoucí neboť odhalilo chybu, která se dá opravit. Neselhání neznamená, že systém neselže, ale nelze se z něj ani tolik poučit.

+4/−1
16.8.2014 13:00

P59e34t59r 81M31a85r19š81o63u81n 5895458236416

tady je to samý demagog. Neúspěch je úspěchem, pak je neúspěch neúspěchem, podle toho jak se nám to hodí...

Já upozorňuji na mediální podávání té samé zprávy. Samozřejmě, že při testech není selhání bráno jako tragédie, protože to právě umí odhalit slabá místa.

+2/−2
16.8.2014 16:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.