Diskuse k článku

Takto se má přistávat na Marsu. NASA zkoušela „létající talíř“

Agentura NASA uvolnila nové záběry ze zkoušky originálního systému pro brzdění těžkých sond v řídké atmosféře Marsu. Originálně vyhlížející systém zklamal v závěrečné fázi letu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M97a67r16t95i71n 32V88o28k70o93u51n 9468493223876

jako ze to spatne spocitali? to by se ve spacex nestalo :)

0/−1
17.8.2014 0:27

V30l13a54d95i60m72í41r 17V56y63s51o92k94ý 8952772891715

úžasné! jen tak dál...

+1/0
16.8.2014 20:43

P65e47t62r 88M88a39r83š96o52u98n 5125778436626

jinak dle videa tam byl prakticky ten padák úplně naprd... a to je ještě řečeno velmi slabě. Trochu mne zaráží, že toto chování padáku se nedalo odhadnout, spočítat, či pokusně zjistit dříve. Mluví o tom jako o překvapivém aspektu (na prvotní zkoušky, zda půjde vůbec funkčně vytáhnout a roztáhnout, přece není třeba až ucelený test celého zařízení)

+1/−11
16.8.2014 0:40

Z81d82e21n27e70k 12V67r49b44a 8669595593417

jj, to mě taky zaujalo. Ze všech průserů, které se mohly přihodit se nakonec roztrhá padák. Věc tisíckrát vyzkoušená, známá, snad i snadno spočítatelná. Překvapivé to určitě bylo, protože nejspíše nikdo nečekal, že zrovna tohle někdo zčubí. Je ovšem otázkou, zda padák byl vůbec příčinou toho "nezdaru". Možná se sesralo něco úplně jiného a rychlost sestupu byla vyšší než měla a roztrhání padáku bylo toho třeba jen důsledkem jiného průseru. Možná se to dozvíme za pár let, nebo naše děti...

+1/−6
16.8.2014 1:35

O29n38d92r32e91j 14S78i79d12o58n 6984416731692

Ja si nemyslim, ze padak v teto vysce a za techto rychlosti je tisickrat vyzkousena vec. Sice delam do vcel a do rybizu, tak tomu zas tak nerozumim, ale dokazu si predstavit, ze tvorba turbulenci zavisi jak na hustote plynu i na rychlosti pohybu, zmeny nejsou linearni, navic to cele odhadovat pro podobne neaerodynamicky tvar jiste neni jednoduche. Spis mi prijde, ze pro tento test sestrojili padak s pevnostnimi charakteristikami podle odhadu nekde na hrane, nez aby to udelali supersilny na "jistotu", protoze potrhani (kdy a kolik) jim naopak poskytne vic informaci, nez kdyby se nestalo nic. A taky si dokazu predstavit, ze je nezbytny u takovyho systemu setrit kazdy kilo (teda libru). Mne se treba libilo, jak hezky a rychle zastavili rotaci toho disku.

+15/0
16.8.2014 1:51

J98a18n 72V39a39l22e11č68k20a 7836787176876

Přesně tak, takhle obrovský padák, navíc za těchto podmínek (vysoká rychlost, nízká hustota vzduch) je skutečně něco nového. Vždyť jen aby se to otestovalo, tak museli použít obrovský heliový balón a raketový motor. Samozřejmě to nebyl první test toho padáku, na pozemní testy vyrobili sofistikované zařízení s raketovým pohonem (http://osel.cz/index.php?clanek=7560), ale tentokrát to bylo za daleko reálnějších podmínek.

A pro pana Maršouna pode mnou, není airbag jako airbag, nafouknout homogenně prstenec o průměru 6 metrů za třetinu sekundy nebude podle mě úplně samozřejmé. Na balónu nic zvláštního skutečně není. Mně přijde ten pokus jako celkem vydařený, ostatně už před startem tvůrci říkali, že při testování je přínosnější, když se něco pokazí, proto se taky testuje. A co se týče mediální prezentace, to byla tehdy hrozná ostuda... Tvrdit, že je to prostředek pro let k Marsu, když je to jen brzda, až se tam doletí, je smutné. Tehdy jsem na to koukal a přišlo mi, že to pohnojila ČTK, když vypustila informaci za hranou špatné formulace směrem k nesmyslu. Z "velkých" médií o tom dobře napsal jedině technet, za což si zaslouží velkou pochvalu.

+9/0
16.8.2014 4:42

P14e26t12r 95H38o38f96m63a67n58n 6769204725640

Já do padáků taky moc nevidím, ale v příručce mého je napsáno, pokud si dobře pamatuji, že by se neměl otevírat výše, než ve 4 km. Je-li atmosféra řídká, i tlaky, které drží padák nalitý, jsou extrémně malé, tj. I malá turbulence ho zdeformuje. Navíc nylon je náchylný ke spálení a stačí, aby se přes něj sňůra rychleji otřela a už je propálený. Zase bych Nasa nepodceňoval.

+3/0
17.8.2014 11:25
Foto

M81a78r33t22i85n 96K41l68u41m71p36a30r 5476408607284

Tak to jste pobavil, že z jednoho vcelku povedeného testu děláte průser a ještě tvrdíte, že je tak tajný, že se ho dozvíme za 20 let:-P

+3/0
16.8.2014 6:36

J19a52n 84P26a74z63d10e62r69a 7127754169411

- za ty plky...

0/0
16.8.2014 8:27

P94a29v65e57l 28T89r85ů70b92l 8201554457836

Turbulence jsou z principu nepředvídatelné a chaotické. Test odhalil slabé místo, následně se bude řešit vylepšení. Proto se testy dělají.

Velmi se mi líbí okamžik zastavení rotace a na setiny sekundy vypočítané dva zážehy. Pro ně běžná rutina, ale já valil oči.

+2/0
16.8.2014 13:49

J40i68ř18í 90K66o13c48u49r33e35k 6565884285788

Zajimavý nápad: Pokusně ověřit zařízení před tím, než bude pokusné ověření provedeno. Nejste vy potomek Járy Cimrmana?

Uvědomujete si, že padák se bude chovat jinak s modelem přistávacího modulu a jinak s "pytlem štěrku" téže hmotnosti?

0/0
16.8.2014 15:39

P70e51t82r 30M35a36r82š75o17u63n 5885218696426

pro méně chápavé vysvětlím. otestovat padák jde samozřejmě na zařízení na zemi a nebo vyslat nahoru maketu vedené velikosti a ověřit proudění (turbulence) vzduchu za touto maketou) To vyjde opravdu levněji, než se bát, že pak při testu najednou přijdu o všechno. Ale dle vás automobilka postaví celé auto, pak ho teprve testuje a zjistí, že ji nejde motor, jojo tak to ve vědě jistě je... Proto se podivuji, že jim to přišlo jako udivující fakt (ale to dávám též do souvislosti s blbou medializací, protože vývojáři toto určitě někde v možných komplikacích měli, protože se mi nechce věřit že by to byli úplní blbci)

0/−2
16.8.2014 16:44

P47e59t73r 70V39e78s68e92l61ý 2209198123916

Pro pana Maršouna: podívejte se na dokument NASA o letu a hlavně přistání vozítka Curiosity. Pak pochopíte, že s tím padákem to není tak jednoduché, jak si představujete.

+1/0
16.8.2014 21:24

P19e70t92r 19M67a10r20š25o29u19n 5895298186116

tak jsem zmaten. popsán úplně ten stejný pokus pokaždé jinak :-)

- poprvé oslavován jako vydařený - Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) oznámil, že úspěšně vyzkoušel nový přistávací nadzvukový modul, který tak trochu připomíná létající talíře - (Což jsem zpochybňoval, protože tam o té závěrečné fázi se též lehce bagatelizovaně psalo. A považovat za zdar vynesení balonem, nebo nafouknutí airbagu? To už snad lidstvo umí)

- nyní jako nezdařený  - Originálně vyhlížející systém zklamal v závěrečné fázi letu.:-);-)

+1/−5
16.8.2014 0:30

K64a61t53e11ř55i42n16a 11D73r60a85h58o48k19o77u89p71i21l33o44v72á 9146231532313

To že se test nepovedl je v tomto případě považováno za úspěch. Lepší je když to co může selže při testu než v reálném provozu. Selhání je proto paradoxně žádoucí neboť odhalilo chybu, která se dá opravit. Neselhání neznamená, že systém neselže, ale nelze se z něj ani tolik poučit.

+4/−1
16.8.2014 13:00

P21e58t26r 28M50a83r50š31o77u14n 5415178196636

tady je to samý demagog. Neúspěch je úspěchem, pak je neúspěch neúspěchem, podle toho jak se nám to hodí...

Já upozorňuji na mediální podávání té samé zprávy. Samozřejmě, že při testech není selhání bráno jako tragédie, protože to právě umí odhalit slabá místa.

+2/−2
16.8.2014 16:48



Najdete na iDNES.cz