Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poprvé v Česku. Podívejte se na konvertoplán Osprey

Je to letoun, který umí odstartovat vertikálně, stejně jako vrtulník. Křídla lze během 90 sekund složit a stroj ukrýt třeba v útrobách letadlové lodi. Konvertoplán V-22 Osprey poprvé přiletěl do Česka. Byli jsme u toho.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F15i39l22i47p 89D64u68š56e42k 3439670644251

Mno nevim, je to takovej hezkej kockopes. Takove Eurocopter X3 si to taky umi svistet rychle. Pro civilni ucely je cesta rychle helicoptery asi lepsi rekl bych. :)

+3/0
28.9.2014 21:33

O10n54d50ř51e37j 72Č87a67p90k43a 6721521853244

Uvidíme, až bude mít X3 hotovou certifikaci, zatím má AW609 pěkných pár let náskok. Od pohledu mi přijde X3 třeba na sanitku lepší (bude potřebovat míň prostoru na přistání), ale v praxi bude rozhodovat hlavně cena a provozní náklady... docela bych se bál třeba toho, co u X3 udělá ta vysoká rychlost s životností rotorových listů, u prototypu je jim to jedno, ale pokud bude potřeba repase několikrát častěji, než u klasického vrtulníku, mohlo by to docela nahrát Agustě...

+3/0
28.9.2014 22:17

Z42d73e21n15ě18k 91T96r79u30t32n32o50v64s57k55ý 7453333196910

opsáno z diskusí minulých:

Tohle letadlo létalo již v ČSSR v 60 létech..pilotoval ho pan Hejduk.

...

copak pan Hejduk... I děti si ho půjčovaly....:D

+5/0
28.9.2014 20:34

V81l45a76s17t55i63m42i87l 31S24v94o49b93o14d49a 7353828305374

Je to super stroj, škoda, že je zatím k dispozici jen pro ten nesmysl zvaný válčení, snad později bude sloužit k lepším účelům - za to bohužel nemůže :-). Jinak si myslím, že ty vývojové problémy byly typickou ukázkou selhání státu (protože ten si to objednal) a to sice v tom, že požadavek přišel opravdu příliš brzy. Je totiž zajímavý, že nějak od roku 2005 se rázem všechny problémy vyřešily a stroj normálně létá (a předtím to byl 30(?) let průser). Takhle na první pohled to vypadá skoro jako zázrak, ale já si myslím, že existence toho stroje byla prostě závislá na určité úrovni vývoje počítačů (palubních a použitých při vývoji), která prostě přišla až v relativně nedávné době - prostě se vývoj Ospreye uspěchal o cca nějakých minimálně 20 let ;-).

+2/−6
28.9.2014 12:11

J59a72r28o30s34l28a28v 86F17r39a21n54t20i62š60e13k 78B64r65ü65m50m74e13r 1741656343820

Spíše bez toho 20 leteho vývoje by to nešlo. Podobně dlouho de vyvíjela raketa AIM-120, kdy HW byl hotový skoro hned, ale SW ladili šíleně dlouho, než se to najednou "zlomilo" a začlo to fungovat.

+4/0
28.9.2014 12:44

V38l45a25s31t72i24m94i59l 28S62v24o52b88o36d76a 7353588195684

Tak je to možné, vyslovil jsem jen nepotvrzenou moji domněnku ;-).

+1/0
28.9.2014 13:47

O84n85d43ř10e69j 69Č26a64p85k83a 6691521643984

Pro civilní sektor je ve vývoji Agusta/Westland AW609, vychází ze stejného projektu a s V-22 sdílí část technologií, akorát je menší. Prototyp už pár let létá.

+5/0
28.9.2014 13:27

V45l89a50s91t17i48m39i24l 13S41v49o63b22o76d39a 7733498545644

Hmm, to je dobrý a účel to má jasný - nějaký boháč si již bude moci vychutnat rychlost letadla, aniž by musel jezdit na letiště, bude mu stačit přistávat u sebe na dvorku :-). V klasickém dopravním létání to může rozvážet turisty rovnou na místo s podstatně většími možnostmi doletu a menšími náklady na let, než u vrtulníku. V záchranných operacích to má pochopitelně taky velké výhody oproti vrtulníku - asi jako při vojenském nasazení - prostě to unese víc a je to rychlejší (pro tento účel by se ovšem asi musela ta civilní verze výrazně pozměnit).

0/−1
28.9.2014 13:46

O95n49d95ř94e45j 54Č61a55p59k19a 6751581203594

Pro záchranáře stačí jiné uspořádání kabiny a naviják (pokud půjde kvůli větru od rotorů použít). Velikost odpovídá ostatním vrtulníkům, které se k tomuhle účelu používají. Italská pobřežní stráž už projevila zájem, díky té rychlosti se k místu nehody na moři dostanou mnohem dřív a kdyby nic jiného, přinejmenším jim můžou shodit člun a zásoby...

+4/0
28.9.2014 14:24

A52n53t46o36n42í50n 70P39o69l81i11c59k16ý 9570492341227

Ale on je i civilní konvertoplán http://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW609

0/0
28.9.2014 15:19

B43o24h87u67m59i48l 94M15á47c55a 5921792156373

Horizontálně natočené rotory nelze natočit dopředu za 12 sekund ani za 12 vteřin.

Nebo je lze natočit napravo či nalevo pro zatáčení a dozadu pro couvání?

Horizontálně je vodorovně a vertikálně je svisle.

+1/0
28.9.2014 7:33

J82a39r14o69m33i92r 46F17a13r93e66k 4782233927

Horizontálně natočený rotor leží v horizontální rovině, jeho osa otáčení je pak vertikála, ne? Nebo mi tam něco uniklo?

0/0
28.9.2014 10:07

B84o48h13u16m34i95l 41M43á31c91a 5921152516303

Neuniklo. Ale dopředu není ani horizontálně nebo vertikálně.

A buď se používají vteřiny nebo sekundy, ale ne obojí.

0/0
28.9.2014 13:16

J94i94ř76í 58H64u54d28e29č12e87k 8264416740365

Prý padají jak hrušky a nesmí s tím proto létat ani Obava!!;-D

+5/−16
28.9.2014 7:13

O20n93d11ř79e34j 11S30i98n51g85e55r 7187941487188

Gratuluji. Opravdu fundovany názor.

+15/−2
28.9.2014 9:23

A21n75t27o50n26í21n 18Z26e17l24e67n73ý 2644453251896

Možná má pravdu.

http://technet.idnes.cz/osprey-v-22-ohrozuje-barack-obama-dap-/vojenstvi.aspx?c=A140912_165749_vojenstvi_kuz

+1/0
28.9.2014 10:50

O91n31d15ř32e37j 89S22i79n49g10e95r 7527891137568

Pokud je znamo ze statistik, tak tento tip letounu patri mezi nejspolehlivejsi (po vychytani dětských nemoci).

To, ze s nim Obama nemůže letat je dano spise rigiditou generality.

+5/−1
28.9.2014 10:56

J59i78ř21í 89H21u97d89e58č24e12k 8764926640655

AŽ se vychytají mouchy a pravopis.Ti co mi dávají mínusy tak ať si přečtou kolik už zahynulo pilotů na tomto" stroji".!!

+2/−6
28.9.2014 15:13

A37n64t62o36n95í62n 85P89o26l79i31c62k47ý 9110252251647

Bylo to na tomto nebo na V-22?

+4/0
28.9.2014 15:21

O35n13d67ř18e93j 52S55i14n91g11e72r 7897301607958

Pravopis. To je v technicke diskusi padny argument. Nebo zoufaly?

+1/0
28.9.2014 16:10

J56i24ř21í 45K43o26c93u50r69e68k 6625414675578

Přečtu si půlpalcový nápis "VÍKRES VÍZTUŽE". Být stavbyvedoucí, mám podle toho nechat chlapy nechat naohýbat armaturu do železobetonu? Nebo autora toho zprasku proklít i s předkama a nechat to raději přepočítat?

+2/0
28.9.2014 17:35

O59n88d42ř98e46j 50S89i96n56g42e21r 7167321147608

Ano to ma jistou logiku. Jen to nechapu jako argument v této diskusi.

0/0
28.9.2014 17:50

O23n10d95ř29e34j 15D33o88n79ě81k 2485417628966

To je smutné - možná, že pak nechápete relevanci vzdělání ku pravopisu - je předpoklad, že ten kdo dokáže napsat "tip" místo "typ", může mít problémy i s jinými "vzdělanostními" obory - např. s matematikou.

0/0
28.9.2014 20:32

O48n40d21ř86e55j 41S22i39n89g82e19r 7167591667788

Ona opravdu existuje prima umera pravopis-vzdelani? Nebo se jedna jen o predpoklad?

0/0
28.9.2014 20:44

T33o36m93á89š 88B55r68a66b21e43c 2518366985616

Hm, být tebou, o pravopisu pomlčím

0/0
28.9.2014 21:14

J27i96ř19í 36K10a18č11í98r28e75k 5710486826

Tomu kdyby se porouchala elektronika, tak to jde k zemi a pilot neuřídí nic

+2/−4
28.9.2014 2:54

J19a22r19o27m55í65r 20K55r54á54l 4510739504799

To u většiny moderních letadel.

+14/−1
28.9.2014 6:31

M73a98r53e14k 14S23u76c72h84á10n79e58k 2581766338179

To je problém všech letadel, nejen Ospreye.

+7/0
28.9.2014 7:13

M27i27c50h72a58l 53C12h25a94l69u87p15a 6718520669623

Asi vojenských, které samy o sobě nejsou moc stabilní. Ale civilní letadla jdou řídit i bez elektroniky. Třeba když je problém s motorem a letadlo plachtí, tak se musí řídit ručně.

+1/0
28.9.2014 13:29

J58i38ř37í 10K74o71c66u34r15e46k 6365184475958

U moderních fly-by-wire (A380 včetně) to bez eketroniky nejde. A netuším, jestli je možné i tu "pravěkou" 747 ovládat při ztrátě tlaku v hydraulice. Řekl bych, že pilot kniplem nepřekoná aerodynamické síly.

+2/0
28.9.2014 17:38

M17i43c32h46a36l 33C32h77a30l29u96p38a 6188430349713

Z toho co se psalo u leteckých katastrof, tak ovládat se to dá, ale jde to dost ztuha. Takže něco jako když u auta přestanou jít posilovače brzd a řízení, ale výraznější.

+1/0
28.9.2014 19:26

J10o42s42e26f 10V30o48s33i42c55k59y 4253667226273

jenom si myslim, ze kridlo pri posunu do horizontalni polohy, by take melo vystrcit nejake ty flapy, aby se zvetsila nosna plocha a tim i nosnost .

0/0
28.9.2014 2:30

J92i76ř97í 62K54a82č35í26r43e39k 5790176186

není třeba, i tak má dostatečný vztlak aby byly rotory natočeny přímo ve vodorovné ose konvertolánu: https://www.youtube.com/watch?v=hUNJTAybCQQ

0/0
28.9.2014 2:53

B12o46h62u32m10i43l 46M93á74c30a 5951862936973

Je to trochu jinak. Podívejte se na 15 až 21 vteřinu:

https://www.youtube.com/watch?v=hUNJTAybCQQ.

+3/0
28.9.2014 7:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.