Diskuse k článku

Poprvé v Česku. Podívejte se na konvertoplán Osprey

Je to letoun, který umí odstartovat vertikálně, stejně jako vrtulník. Křídla lze během 90 sekund složit a stroj ukrýt třeba v útrobách letadlové lodi. Konvertoplán V-22 Osprey poprvé přiletěl do Česka. Byli jsme u toho.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F36i93l83i71p 23D97u59š15e55k 3469700574551

Mno nevim, je to takovej hezkej kockopes. Takove Eurocopter X3 si to taky umi svistet rychle. Pro civilni ucely je cesta rychle helicoptery asi lepsi rekl bych. :)

+3/0
28.9.2014 21:33

O79n82d49ř35e32j 65Č18a16p72k73a 6681451853494

Uvidíme, až bude mít X3 hotovou certifikaci, zatím má AW609 pěkných pár let náskok. Od pohledu mi přijde X3 třeba na sanitku lepší (bude potřebovat míň prostoru na přistání), ale v praxi bude rozhodovat hlavně cena a provozní náklady... docela bych se bál třeba toho, co u X3 udělá ta vysoká rychlost s životností rotorových listů, u prototypu je jim to jedno, ale pokud bude potřeba repase několikrát častěji, než u klasického vrtulníku, mohlo by to docela nahrát Agustě...

+3/0
28.9.2014 22:17

Z80d12e68n55ě61k 82T29r93u64t18n83o55v90s52k86ý 7763173616800

opsáno z diskusí minulých:

Tohle letadlo létalo již v ČSSR v 60 létech..pilotoval ho pan Hejduk.

...

copak pan Hejduk... I děti si ho půjčovaly....:D

+5/0
28.9.2014 20:34

V73l44a35s97t69i41m25i63l 38S27v86o21b96o53d62a 7723658745434

Je to super stroj, škoda, že je zatím k dispozici jen pro ten nesmysl zvaný válčení, snad později bude sloužit k lepším účelům - za to bohužel nemůže :-). Jinak si myslím, že ty vývojové problémy byly typickou ukázkou selhání státu (protože ten si to objednal) a to sice v tom, že požadavek přišel opravdu příliš brzy. Je totiž zajímavý, že nějak od roku 2005 se rázem všechny problémy vyřešily a stroj normálně létá (a předtím to byl 30(?) let průser). Takhle na první pohled to vypadá skoro jako zázrak, ale já si myslím, že existence toho stroje byla prostě závislá na určité úrovni vývoje počítačů (palubních a použitých při vývoji), která prostě přišla až v relativně nedávné době - prostě se vývoj Ospreye uspěchal o cca nějakých minimálně 20 let ;-).

+2/−6
28.9.2014 12:11

J11a12r93o96s62l55a70v 24F80r62a24n29t86i91š37e33k 68B17r67ü43m56m91e50r 1141396353890

Spíše bez toho 20 leteho vývoje by to nešlo. Podobně dlouho de vyvíjela raketa AIM-120, kdy HW byl hotový skoro hned, ale SW ladili šíleně dlouho, než se to najednou "zlomilo" a začlo to fungovat.

+4/0
28.9.2014 12:44

V95l43a92s98t33i13m51i86l 46S71v42o41b11o16d85a 7533498575644

Tak je to možné, vyslovil jsem jen nepotvrzenou moji domněnku ;-).

+1/0
28.9.2014 13:47

O71n90d19ř60e35j 48Č95a66p75k67a 6551121563584

Pro civilní sektor je ve vývoji Agusta/Westland AW609, vychází ze stejného projektu a s V-22 sdílí část technologií, akorát je menší. Prototyp už pár let létá.

+5/0
28.9.2014 13:27

V25l44a34s83t29i31m29i63l 88S84v46o31b44o35d11a 7553848635594

Hmm, to je dobrý a účel to má jasný - nějaký boháč si již bude moci vychutnat rychlost letadla, aniž by musel jezdit na letiště, bude mu stačit přistávat u sebe na dvorku :-). V klasickém dopravním létání to může rozvážet turisty rovnou na místo s podstatně většími možnostmi doletu a menšími náklady na let, než u vrtulníku. V záchranných operacích to má pochopitelně taky velké výhody oproti vrtulníku - asi jako při vojenském nasazení - prostě to unese víc a je to rychlejší (pro tento účel by se ovšem asi musela ta civilní verze výrazně pozměnit).

0/−1
28.9.2014 13:46

O89n76d35ř33e52j 82Č47a97p63k54a 6291701143864

Pro záchranáře stačí jiné uspořádání kabiny a naviják (pokud půjde kvůli větru od rotorů použít). Velikost odpovídá ostatním vrtulníkům, které se k tomuhle účelu používají. Italská pobřežní stráž už projevila zájem, díky té rychlosti se k místu nehody na moři dostanou mnohem dřív a kdyby nic jiného, přinejmenším jim můžou shodit člun a zásoby...

+4/0
28.9.2014 14:24

A39n53t56o70n19í25n 73P44o50l70i55c71k49ý 9120732311497

Ale on je i civilní konvertoplán http://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW609

0/0
28.9.2014 15:19

B65o98h26u92m97i35l 66M97á59c76a 5471802646343

Horizontálně natočené rotory nelze natočit dopředu za 12 sekund ani za 12 vteřin.

Nebo je lze natočit napravo či nalevo pro zatáčení a dozadu pro couvání?

Horizontálně je vodorovně a vertikálně je svisle.

+1/0
28.9.2014 7:33

J40a27r60o40m48i71r 11F37a91r50e73k 4132893827

Horizontálně natočený rotor leží v horizontální rovině, jeho osa otáčení je pak vertikála, ne? Nebo mi tam něco uniklo?

0/0
28.9.2014 10:07

B80o37h75u58m61i79l 96M30á48c86a 5221602586453

Neuniklo. Ale dopředu není ani horizontálně nebo vertikálně.

A buď se používají vteřiny nebo sekundy, ale ne obojí.

0/0
28.9.2014 13:16

J51i26ř23í 67H13u88d89e46č18e83k 8234906110925

Prý padají jak hrušky a nesmí s tím proto létat ani Obava!!;-D

+5/−16
28.9.2014 7:13

O97n87d10ř56e60j 62S18i76n94g20e15r 7167721597298

Gratuluji. Opravdu fundovany názor.

+15/−2
28.9.2014 9:23

A39n90t61o58n49í78n 56Z97e57l89e31n79ý 2904463381496

Možná má pravdu.

http://technet.idnes.cz/osprey-v-22-ohrozuje-barack-obama-dap-/vojenstvi.aspx?c=A140912_165749_vojenstvi_kuz

+1/0
28.9.2014 10:50

O76n66d16ř29e54j 87S34i60n11g83e87r 7187461717918

Pokud je znamo ze statistik, tak tento tip letounu patri mezi nejspolehlivejsi (po vychytani dětských nemoci).

To, ze s nim Obama nemůže letat je dano spise rigiditou generality.

+5/−1
28.9.2014 10:56

J83i73ř58í 64H82u98d48e43č57e18k 8534586130725

AŽ se vychytají mouchy a pravopis.Ti co mi dávají mínusy tak ať si přečtou kolik už zahynulo pilotů na tomto" stroji".!!

+2/−6
28.9.2014 15:13

A85n96t14o72n75í66n 94P92o22l20i46c72k34ý 9880762711197

Bylo to na tomto nebo na V-22?

+4/0
28.9.2014 15:21

O75n19d68ř41e80j 48S63i29n37g20e96r 7207201747838

Pravopis. To je v technicke diskusi padny argument. Nebo zoufaly?

+1/0
28.9.2014 16:10

J49i23ř97í 61K34o33c72u33r56e30k 6725964345758

Přečtu si půlpalcový nápis "VÍKRES VÍZTUŽE". Být stavbyvedoucí, mám podle toho nechat chlapy nechat naohýbat armaturu do železobetonu? Nebo autora toho zprasku proklít i s předkama a nechat to raději přepočítat?

+2/0
28.9.2014 17:35

O80n56d85ř72e44j 72S12i79n57g18e68r 7487261937798

Ano to ma jistou logiku. Jen to nechapu jako argument v této diskusi.

0/0
28.9.2014 17:50

O50n78d57ř96e59j 32D93o12n21ě42k 2335127348736

To je smutné - možná, že pak nechápete relevanci vzdělání ku pravopisu - je předpoklad, že ten kdo dokáže napsat "tip" místo "typ", může mít problémy i s jinými "vzdělanostními" obory - např. s matematikou.

0/0
28.9.2014 20:32

O87n69d36ř82e71j 25S21i75n24g91e50r 7727241967778

Ona opravdu existuje prima umera pravopis-vzdelani? Nebo se jedna jen o predpoklad?

0/0
28.9.2014 20:44

T43o63m32á56š 18B57r97a18b88e75c 2688386935546

Hm, být tebou, o pravopisu pomlčím

0/0
28.9.2014 21:14

J35i29ř24í 97K86a70č64í34r41e97k 5160606356

Tomu kdyby se porouchala elektronika, tak to jde k zemi a pilot neuřídí nic

+2/−4
28.9.2014 2:54

J67a53r15o30m12í64r 26K64r51á76l 4980979964389

To u většiny moderních letadel.

+14/−1
28.9.2014 6:31

M66a89r16e68k 30S57u81c86h59á88n47e72k 2351936118589

To je problém všech letadel, nejen Ospreye.

+7/0
28.9.2014 7:13

M51i21c32h41a57l 10C57h43a32l97u78p43a 6208920589333

Asi vojenských, které samy o sobě nejsou moc stabilní. Ale civilní letadla jdou řídit i bez elektroniky. Třeba když je problém s motorem a letadlo plachtí, tak se musí řídit ručně.

+1/0
28.9.2014 13:29

J23i37ř28í 87K72o98c75u65r23e97k 6885894715948

U moderních fly-by-wire (A380 včetně) to bez eketroniky nejde. A netuším, jestli je možné i tu "pravěkou" 747 ovládat při ztrátě tlaku v hydraulice. Řekl bych, že pilot kniplem nepřekoná aerodynamické síly.

+2/0
28.9.2014 17:38

M53i81c10h84a31l 21C34h44a54l69u48p92a 6338460649263

Z toho co se psalo u leteckých katastrof, tak ovládat se to dá, ale jde to dost ztuha. Takže něco jako když u auta přestanou jít posilovače brzd a řízení, ale výraznější.

+1/0
28.9.2014 19:26

J16o29s26e45f 29V18o68s98i69c89k93y 4563117786523

jenom si myslim, ze kridlo pri posunu do horizontalni polohy, by take melo vystrcit nejake ty flapy, aby se zvetsila nosna plocha a tim i nosnost .

0/0
28.9.2014 2:30

J40i27ř72í 24K66a76č86í20r69e38k 5700316656

není třeba, i tak má dostatečný vztlak aby byly rotory natočeny přímo ve vodorovné ose konvertolánu: https://www.youtube.com/watch?v=hUNJTAybCQQ

0/0
28.9.2014 2:53

B68o52h74u70m15i58l 22M28á54c51a 5881392406913

Je to trochu jinak. Podívejte se na 15 až 21 vteřinu:

https://www.youtube.com/watch?v=hUNJTAybCQQ.

+3/0
28.9.2014 7:44



Najdete na iDNES.cz