Diskuze

Poprvé v Česku. Podívejte se na konvertoplán Osprey

Je to letoun, který umí odstartovat vertikálně, stejně jako vrtulník. Křídla lze během 90 sekund složit a stroj ukrýt třeba v útrobách letadlové lodi. Konvertoplán V-22 Osprey poprvé přiletěl do Česka. Byli jsme u toho.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
FD

F90i50l13i13p 82D94u21š50e32k

28. 9. 2014 21:33

Mno nevim, je to takovej hezkej kockopes. Takove Eurocopter X3 si to taky umi svistet rychle. Pro civilni ucely je cesta rychle helicoptery asi lepsi rekl bych. :)

3 0
možnosti

Uvidíme, až bude mít X3 hotovou certifikaci, zatím má AW609 pěkných pár let náskok. Od pohledu mi přijde X3 třeba na sanitku lepší (bude potřebovat míň prostoru na přistání), ale v praxi bude rozhodovat hlavně cena a provozní náklady... docela bych se bál třeba toho, co u X3 udělá ta vysoká rychlost s životností rotorových listů, u prototypu je jim to jedno, ale pokud bude potřeba repase několikrát častěji, než u klasického vrtulníku, mohlo by to docela nahrát Agustě...

3 0
možnosti
ZT

opsáno z diskusí minulých:

Tohle letadlo létalo již v ČSSR v 60 létech..pilotoval ho pan Hejduk.

...

copak pan Hejduk... I děti si ho půjčovaly....:D

5 0
možnosti
VS

Je to super stroj, škoda, že je zatím k dispozici jen pro ten nesmysl zvaný válčení, snad později bude sloužit k lepším účelům - za to bohužel nemůže :-). Jinak si myslím, že ty vývojové problémy byly typickou ukázkou selhání státu (protože ten si to objednal) a to sice v tom, že požadavek přišel opravdu příliš brzy. Je totiž zajímavý, že nějak od roku 2005 se rázem všechny problémy vyřešily a stroj normálně létá (a předtím to byl 30(?) let průser). Takhle na první pohled to vypadá skoro jako zázrak, ale já si myslím, že existence toho stroje byla prostě závislá na určité úrovni vývoje počítačů (palubních a použitých při vývoji), která prostě přišla až v relativně nedávné době - prostě se vývoj Ospreye uspěchal o cca nějakých minimálně 20 let ;-).

2 6
možnosti
JFB

Spíše bez toho 20 leteho vývoje by to nešlo. Podobně dlouho de vyvíjela raketa AIM-120, kdy HW byl hotový skoro hned, ale SW ladili šíleně dlouho, než se to najednou "zlomilo" a začlo to fungovat.

4 0
možnosti
BM

Horizontálně natočené rotory nelze natočit dopředu za 12 sekund ani za 12 vteřin.

Nebo je lze natočit napravo či nalevo pro zatáčení a dozadu pro couvání?

Horizontálně je vodorovně a vertikálně je svisle.

1 0
možnosti
JF

Horizontálně natočený rotor leží v horizontální rovině, jeho osa otáčení je pak vertikála, ne? Nebo mi tam něco uniklo?

0 0
možnosti
JH

Prý padají jak hrušky a nesmí s tím proto létat ani Obava!!;-D

5 16
možnosti
OS

Gratuluji. Opravdu fundovany názor.

15 2
možnosti
JK

Tomu kdyby se porouchala elektronika, tak to jde k zemi a pilot neuřídí nic

2 4
možnosti
JK

To u většiny moderních letadel.

14 1
možnosti
JV

jenom si myslim, ze kridlo pri posunu do horizontalni polohy, by take melo vystrcit nejake ty flapy, aby se zvetsila nosna plocha a tim i nosnost .

0 0
možnosti
JK

není třeba, i tak má dostatečný vztlak aby byly rotory natočeny přímo ve vodorovné ose konvertolánu: https://www.youtube.com/watch?v=hUNJTAybCQQ

0 0
možnosti