Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kapitáne, trefil nás sup. Ptačí rekordman vyletěl do výšky přes 11 km

Před zhruba čtyřmi desítkami let se nad Afrikou odehrála jedna z nejzvláštnějších leteckých nehod vůbec. Civilní letoun zasáhl v nečekané výšce sup. Jak vysoko dokáží vyletět husy indické? A co třeba čmeláci nebo bakterie?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J67a19n 17M49a71j27z40n61e24r 1496757866572

to jako husa indická létala už v době, kdy ještě neměla v ceste himaláje? někdy v pravěku? to asi ne žejo :) maximálně se asi dá říct, že její evoluční předci tam létali...

0/0
13.10.2014 15:28

J64i74r50k44a 50B96r17u13n80n97e82r 4628162249367

Podstatná část diskutérů by se měla odstěhovat na Novinky.

0/0
9.10.2014 2:40

T58o52m95á24š 87T69a68t86í46č97e97k 5220782920708

Zařazuju se tímto do skupiny demonstrantů Grammar Nazis Against Technet Editors:

MY CHCEME SHODU! MY CHCEME SHODU!

No tak dobrá, nechám toho, ale tohle za opravu stojí, dyť je to podmínka pro 8. třídu ZŠ:

Pozorování očitých svědků totiž svého času tvrdily, že...

Nebyli to jen nějaké zbytky unášené větrem...

;-(

0/0
8.10.2014 0:56

O88l88d76ř35i16c38h 75H96o52r84á72k 2654869211345

A myslíte že jste tímto krokem dodal redakci chuť psát a i nadále nabízet zdarma?

Ano, je to strašné, jazyk český je nádherný a zasluhuje maximální čistotu.

Třeba pan Svěrák je milovníkem čistého jazyka, ale mrkněte se, co světu nabídl zdarma a o co se soudí?

Berte to jako kompromis. Vy neplatíte a dostáváte co nejčerstvější zprávy pod nos zdarma. Ono si stejně lidské vnímání informace z psaného textu vystačí s fragmentem slov a vět.

0/0
8.10.2014 12:14

B85o65h13u13m13i71l 52M60á98c86a 5941862136453

Vaš argumenty jsou naprosto liché. V placeném deníku MF Dnes je chyb také spousta. A kdo umí, umí. V článcích pana Pacnera chyby nenajdete.

0/0
8.10.2014 14:37

T52o83m38á20š 19T18a92t84í79č17e96k 5810542530388

Ale platím, ale platím. Zcela určitě při nákupu všeho možnýho, na co se tady dělá reklama. Ani firma ani redaktoři to nedělají "zadarmo" z lásky k bližnímu. Jo, techneťáci do toho dávají kus srdce, ale to se lidem v práci občas stává. 

No a kromě toho jsem snad svůj příspěvek formuloval dostatečně s humorem, abych naše oblíbené redaktory neznechutil. Očividně jsem ale znechutil člověka, který má mylnou představu, že noviny idnes jsou zdarma.

0/0
9.10.2014 13:47

T25o14m81á75š 22T21a41t18í74č88e98k 5460372770478

Jo, abych nezapomněl: lingvistika ja taky věda. V čeština se jí taky říká jazykověda. A ony ty jazyky a jejich záznam se řídí logikou! - Tož proč bych si nemohl právě v tomto magazínu jemně rýpnout... :-)

0/0
9.10.2014 13:53

L20a51d72a 60N98o11v43a55k 4762123407

kopilot musel být zkušený ornitolog, když při rychlosti okolo 800kmzahod. rozpoznal druh opeřence....R^

0/0
7.10.2014 23:56

J11a84k94u16b 30V26r98b32a 4829824238211

asi to jiny druh ptaky byt nemohl

0/0
8.10.2014 9:05

R89o33m20a74n 63D30o19r71s64k17ý 1426964550198

poznali podle peri, co zustalo v motoru....

+1/0
8.10.2014 17:20

M93i53c37h80a57l 15M72a81l20a56t 6231671678822

Jakou rychlostí letěl ten sup? Nadzvukovou? Když trefil letadlo.

+1/−2
7.10.2014 20:12

G46a15b94r64i96e40l 81H37o88r36t79e34n 9661409743924

Bože...:-(

+5/0
7.10.2014 20:13

M52i97c60h21a32l 54M94a11l34a18t 6481181228632

Tak logika není silnou stránkou autora, tak musím reagovat-.

0/−3
7.10.2014 20:14

G61a94b61r36i34e59l 21H76o10r25t36e65n 9641109113324

Když se při přebíhání silnice trefíte do dveří auta, jedoucího 100 km/h, budete si taky myslet, že jste se pohyboval rychlostí onoho auta?:-P

+1/0
7.10.2014 21:01

O47n41d17ř27e13j 24Š17r56á60m91e20k 3923390881909

Nehledě na to,že motor letadla trefil zepředu, takže jeho rychlost irelevantní.

+1/0
7.10.2014 21:25

L73a24d34a 74N84o72v39a16k 4242813747

no rychlost je relativní... Záleží ve vztahu k jakému bodu a jak rychle se pohybuje ten bod...a taky vůči čemu se ten bod pohybuje a jestli se to vůči čemu se pohybuje nepohybuje.-.. Dá se říci, že když Vás smete to auto.., nikdo podle fyzikálních zákonů nemůže říct, jestli auto jelo 100vkou, nebo do něj chodec stovkou vrazil....;-(

0/0
7.10.2014 23:53

G96a45b84r65i89e93l 10H12o69r16t10e94n 9591469863154

Ehm... Díky za inovativní vhled do problematiky automobilových nehod, i když si nejsem jistý, že ho ocení například soudy. Nebo kdokoliv.:-)

0/0
8.10.2014 11:57

M75i42c49h27a47l 21M33a61l51a39t 6351261598172

Pokud by s tímhle někdo argumentoval u soudu, tak pachatele nehody musí osvobodit. Ale taky mu vzít občanku;-D

0/0
8.10.2014 16:49

K35a91r44e38l 26O71k70t94á11b25e92c 7365285846

No prosím, a sestřel malajsijského letadla nad Ukrajinou je vysvětlen. Všichni přece známe státníka, který na rogalu osobně navádí ptactvo tam, kde jej potřebuje mít. Konec konců ptačí zobáky proklovají pilotní kabinu stejně spolehlivě jako palubní kanón bitevníku, který se navíc ani do té výšky nedostane... ;-D

+5/−1
7.10.2014 18:30

J73i28ř74í 38D96v67o63ř73á74k 5638363858220

Málokdy používám pro vyjádření posuňkovou řeč , ale tady udělám vyjímku 

:-)

:-):-):-):-):-):-):-):-):-):-)

+1/0
7.10.2014 20:04

M33i23c59h68a83l 51M61a79l18a59t 6311291258432

Přesně tak, Kyjevská vláda střílela po letadle husami a supy.

+1/−2
7.10.2014 20:15

O80n40d33ř34e20j 91Š47r87á32m64e96k 3283910531619

Pane Malate, nedá mi to a musím se na základě vašich příspěvků zeptat: jste si jistý, že jste na správném serveru?

+3/−1
7.10.2014 21:27

M26i80c11h40a59l 47M80a51l56a19t 6841651148642

Tak se podívej na co reaguju.

+1/0
8.10.2014 16:50

M67a52r18t80i33n 82M42i51k39o26l92á73š45e90k 7930710643

Husy mají řadu přizpůsobení, které jim tyto výkony umožňují. Mají výkonnější červené krvinky, hustší síť drobných cév či větší počet mitochondríí (tj. buněčných „elektráren“).

By je mohli používat místo dronů...;-D

0/0
7.10.2014 14:38

A59l18e28x90a78n30d87r 65K95o98s87t76k24a 8352358426324

Drobný problém je v tom, že když na tu husu přiděláte čtvrtkilovou aparaturu, tak její letecké výkony řádně poklesnou. Nemluvě o tom, že budou ochránci zvířat docela řvát a vcelku i právem atd atd. Také bude trochu problém s baterkami u dotyčného zařízení.

+1/0
7.10.2014 16:09

P63a22v87e47l 67K69r28e74j50č84í46ř 2842121893566

Nedala by se elektřina čerpat z těch "buněčných elektráren"? :-)

+1/0
7.10.2014 16:13

M84i54c34h57a85l 72M88a32l29a25t 6371821538742

Elektřina se nečerpá;-)

0/0
7.10.2014 20:13

J24o89z66e41f 22K36o81s82t27e91l47a10n26s37k44ý 8515792939196

Vtáci majú asi 3x efektívnejší dýchací systém ako cicavce. Biologicky to presne nepoznám, ale rozdiel je zhruba v tom, že cicavce (a teda aj človek) vdychujú a vydychujú vzduch rovnakými časťami tela. U vtákov je to rozdelené. Preto dokážu vykonávať energeticky tak náročnú činnosť ako mávanie krídlami.

Táto adaptácia pochádza už z čias dinosaurov. Vyvinula ako ako reakcia na nízku hladinu kyslíka, ktorá v určitých geologických dobách existovala. Cicavce, resp. ich predchodcovia problém s nedostatkom kyslíka vyriešili inak - bránicou pod pľúcami, ktorá zefektívňuje nádychy a výdychy.

Takže úvaha o tom, že adaptácia na lietanie vo vysokých nadmorských výškach vnikla až po vzniku Himalájí, je scestná. Himaláje existujú len desiatky milióny rokov, pľúcny systém u vtákov je starý aspoň 100 miliónov rokov.

+1/−1
7.10.2014 12:58

J41a91r69o11s77l56a58v 74T88e67s31a39ř 1867737109358

Copak nám to nad Afrikou lítá?To je sup,říkáme mu Vometák.;-D

+3/0
7.10.2014 12:22

M93a78r53t88i62n 74L11e37v41ý 6196859565604

tech 11300m je trochu moc, jestli se ten sup nedobrovolne nedostal do nejakeho stoupaku ze ktereho se mu nepovedlo uletet ...

+5/0
7.10.2014 11:36

P86e77t45r 43V72o22d82i54č88k88a 5838632605

Také to tak vidím. Navíc ten sup už mohl být klidně v bezvědomí. Rackové bežně létají ve spánku, tak proč by to nemohl dokázat i sup. A stoupavé proudy nejsou nic zas tak zvláštního. Omrzlých paraglidustů v tričku a v bermudách už bylo...

+4/0
7.10.2014 11:53

O92l25d94ř61i60c35h 26J11a49n71e35č14e55k 8669896423681

taky to vidím jako nejpravděpodobnější vysvětlení.

jestli ten sup byl při vědomí a jestli se v okamžiku srážky aktivně pohyboval, to z toho zbylého peří nevyčetli.

sice by bez svého aktivního přičinění nahoře asi moc dlouho nevydržel (resp. určitě řádově kratší dobu než kdyby tam cíleně letěl), ale když máte smůlu...

0/0
9.10.2014 10:12

P68e69t12r 23M11a88r85š95o23u61n 5275808156896

tak tak. když se daří tak se daří. vcucne vás stoupák, ztratíte vědomí a ještě vás vcucne motor. to už trochu naštve ;-)

0/0
9.10.2014 12:02

J68i35r12i 80B85e41c79v57a59r 7402589466

Zajímavý článek! A karma..

0/0
7.10.2014 11:11

J16i19r38i 26B55e91c22v29a29r 7232609476

Aha -už nejsem na blogu! ;-)

+1/0
7.10.2014 11:12

K90a35r18e64l 46V73a97c30h44u80t 9663782539843

Nakonec se možná zjistí, že to nebyly metry, nýbrž STOPY.  ;-)

+1/0
7.10.2014 10:49

R14o10m88a20n 19D70o64r63s82k76ý 1676964160348

dokud to nepřepočítají na délky fotbalových hřišť, nebo alespoň na délky škoda fabií, tak v tom nebudu mít jasno :/

0/0
8.10.2014 17:31

G67a85b70r54i73e64l 89H60o32r24t21e85n 9411379123344

Aha, takže ornitologové připevní na záda ptákům GPS a pak tvrdí, že (s tím krámem) zdaleka nevyletí tak vysoko, jako bez něj?:-)

+9/0
7.10.2014 9:48

M52a58r72t69i87n 22J40i18r14o88u81s36e51k 7416965495678

Ha! Dobré, dobré. :-)

0/0
7.10.2014 12:59

V73o62j57t20a 21L15e88j94s53e76k 1731985339399

...a jaká je šance, že vám sup proklovne balón? Myšleno relativně vážně - je nějaký případ srážky ptáků s meteorologickým balónem?

0/0
7.10.2014 9:07

J36a60k58u34b 18Š33a45f46a55n55d61a 7505837811621

Vzhledem k tomu, že balón má skoro nulovou rychlost, není průhledný a pták není blbý tak skoro nula.

+7/0
7.10.2014 9:28

G18a90b27r71i28e67l 74H53o23r40t53e82n 9741439443654

Ovšem letícího holuba bych na něj pro jistotu nemaloval.:-)

+3/0
7.10.2014 9:45
Foto

O19l79d59ř55i75c91h 17V87y25k31y36d16a12l 1579691319174

Ani nějakého neoblíbence, na kterého kálejí i ptáci.;-)

0/0
7.10.2014 14:02

B41o44h85u56m36i14l 71M60á17c45a 5921642506693

Maximální výška dosažená větroněm je 15 445 m (podle české wikipedie)R^

0/0
7.10.2014 8:24

P12a20v88e52l 69K33r35e86j26č83í39ř 2562951403676

Vyletět vysoko není problém, problém je to udejchat. Kdyby tenhle rekordman neměl s sebou kyslík, tak to nejspíš nepřežil. Plachtaři s sebou běžně berou kyslík, pokud chtějí letět přes 6km vysoko.

0/0
7.10.2014 16:11
Foto

M51a64r70t32i75n 43F98a57l19t81ý75n 9871936674568

Kapitáne, trefila nás strato-cashka z iDnesu ;-D

0/0
7.10.2014 8:13
Foto

M23a32r73t61i33n 94F22a15l98t96ý80n 9541286124278

P.S.: Samozřejmě, že se tu ihned objeví obhajovací bla-bla-bal, že je to ošetřeno, provozní povolení atd. - ale jako fór dobrý,ne?

Ledaže by odpovědní činitelé neměli smysl už ani pro humor. ;-)

0/−1
7.10.2014 8:16

J79a17n 40S91o64u79k32u42p 1744364136625

Fór nic moc.

0/0
7.10.2014 12:17

J79a69n 93G45u41t28b69a69y16e81r 6441169725385

A co když toho ptáka nabrali už v nižší výšce a do motoru sklouznul až později? Jasně, že pravděpodobnost je nízká, ale je nižší než že pták vylétl do 11 km? Je někde odkaz na vyšetřovací zprávu?

+5/−2
7.10.2014 8:05

P58a70v35o93l 87K79u55b91r12a67n 6579110120752

Nemohol ho tam vyniesť nejaký vzdušný vír, alebo také niečo?

+2/0
7.10.2014 8:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.