Diskuse k článku

Piloti nezvládli problém s motorem. Jeden před letem pil, druhý 17 let nelétal

Před 46 lety havarovalo u Ptic na Kladensku dopravní letadlo Av-14 ČSA. Nehodu, při níž zahynulo 13 osob, nejspíš způsobily technické problémy a především nesprávná činnost posádky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O61n72d69ř54e57j 40M66a59r70e88k 9462740647639

Ksakru, tam chodím na ořechy.

0/0
17.11.2014 10:11

P54e87t29r 76J83a14n80o85u65š 7889202472820

Byly uz tehdy letecke trenazery, kde se dal let pri vypadku motoru nacvicit?

0/0
24.10.2014 17:40

J50i64ř62í 27K63o23c34u20r12e17k 6465904565698

Takže nepsaný zákaz nouzového přistání: Skvělé ;-€

Problémy pro pilota, když nahlásí mechanické závady: Ještě lepší ;-€

+3/0
11.10.2014 18:02

J69o33s55e68f 46'84J30o98e32' 63V59o75c63h78y75á17n 8803438192560

Leopold Šrom

http://encyklopedie.brna.cz/home-mmb/?acc=profil_osobnosti&load=3525

https://www.praha14.cz/zivot-na-praze-14/uvod-o-praze-14/letci-v-nazvech-ulic-cerneho-mostu/plk-v-v-leopold-srom/

Kniha: http://history.virtualfighters.cz/odboj/Srom.htm

Čest jeho památce. [>-]

+9/0
10.10.2014 15:00

J25i93ř17í 71V82o61l39e53k 6521794813849

Největším nepřítelem bezpečnosti je rutina, pilot musí být neustále připraven na nouzovou situaci, když tomu tak není, udělá často "nepochopitelnou" chybu, kterou nesmí udělat ani pilotní žák ve výcviku.

0/0
10.10.2014 14:28

A44l20e61x19a29n73d62r 62K51o41s98t66k86a 8582558446944

Ze stejného dlvodu se tehdy srazila nad Švýcarskem ta dvě letadla. Dispečer měl na obrazovce jen dva stroje, a měl zásek, že jen koukal, jak se blíží, blíží a bum..

0/0
10.10.2014 17:11

M36a13r80e10k 53F75l26e82k85a83č 1547762550511

On zásek neměl, on jim řekl at klesají, jenže počítač jim říkal at stoupají...a oni poslechli dispečera, což bylo špatně

+4/0
10.10.2014 19:59

T81o74m48á29š 68K24n96a60i69f56l 6933720617170

Ono to bylo ve skutečnosti.... Dost jinak.

0/0
10.10.2014 22:20

V15l94a13d83i19m56í53r 77J14e36ž89e43k 5443360436886

Ano, bylo to jinak. Jednalo se především o technické potíže pracoviště společnosti Skyguide a taky šlo o to, že dispečer Peter Nielsen obsluhoval 2 pracoviště zároveň. K tomu všemu neuposlechnutí TCAS=velký průšvih

0/0
17.10.2014 7:10

J17a84n94a 88B27u91r48j38á85n30k96o75v43á 9341150797230

Z celkového výsledku šetření se dá udělat jeden jediný závěr. Totální a kompletní český boooooordel a klasické porušování prakticky všech pravidel, zákazů a příkazů. Pravidla a nařízení nejenže nezajímá pracovníky /zde piloty/, ale i nadřízení jej tolerují a berou jako samozřejmost. Tento přístup lajdáctví, fušeřiny a amatérismu zavedli komunisté během svého působení ve všech sférách života a práce a tento zlozvyk často přetrvává dodnes.

+2/−2
10.10.2014 13:38

P77e89t80r70a 67N97o97v13á69k22o39v34á 7788706264798

A jste si jistá, že soudit něco, co se stalo v roce 1968, očima dneška, je moudré?

+3/−1
10.10.2014 16:49

M48i18c77h71a89l 22P56a73v96l88á59t 9763443794309

V te dobe to rozhodne nebyla specialita CSA.

+1/0
10.10.2014 17:12

T19o30m36á57š 53K18n46a27i95f89l 6233310367970

Jaký cesky bordel? Ty jsi další ze zaprdenych a zakomplexovanych cesek?

+1/−1
10.10.2014 22:21

K51a36r58e62l 84B96a12r50t27á64k 3429163722786

Paní Burjánková, vy jste expert nebo pamětnice, že to tak dobře víte?

0/0
21.10.2014 8:50

J48a31n 67S89e90m29i14k 4514227722719

Aha, to jsou osudy!!

Leopold Srom, letal v Anglii i na vychodni fronte a v jedinecne operaci jako "partizanska perut" v tylu nepritele pri Slovenskem povstani.

Nevedel jsem ze se vratil k letani u CSA a zemrel pri letecke nehode.

No clovek si rekne jak hrozna skoda ze mu komunisti znemoznili delat to co mel nejradeji-letat celych 17 let, nehlede na dalsi veci.

+4/0
10.10.2014 11:56

P12e89t80r 81H75l90a30v75á44č47e33k 7279814935326

Ano, při SNP to byl nejúspěšnější  stíhač. Psal o tom článek na Technetu nedávno. Taky o něm vyšla kniha: stíhací pilot. doporučuji přečíst, stojí to za to...

+8/0
10.10.2014 12:18

D17a78n18i92e20l 11S73o48b57o68t55a 9409444776570

Tahle kniha je skvělá, četl jsem jí nesčetněkrát, rovněž doporučuju.

+2/0
10.10.2014 13:09

P98e23t85r 90H82e17j30n68ý 5506739228407

Jj, on byl myslím i u toho slavného přepadu Piešťanského letiště.

0/0
10.10.2014 15:24

P37e41t24r 14H85l94a67v22á34č42e29k 7629694385516

taky jsem jí četl snad stokrát a pokaždé se k ní rád vracím... :-)

0/0
10.10.2014 16:07

R33o22b30i59n 84Ž96i86ž47k20a 2408894216256

Pro mě to byla knížka, kterou jsem přešel od posledního v Česku vydaného Bigglese k seriozní letecké literatuře.. navždy v srdci :-)

+1/0
10.10.2014 17:46

J85i19ř67í 29B96r69o45ž 5179425632697

Bohužel celé toto období v dějinách ČSA je dost tragické, laxní přístup k výcviku posádek způsobil v následujícím období řadu nehod, některé s tragickými následky- viz například havárie Il-18 OK-NAB. Taktéž nevycvičenost posádky při výpadku jednoho z motorů

+6/0
10.10.2014 10:40

P45e76t65r 32H66l93a33v30á53č65e96k 7559304235376

Šlo spíš o to, že začínaly politické čistky a spousta kvalifikovaného personálu musela odejít. Hezký dokument o tom vysílala ČT v seriálu zašlapané projekty. ke shlédnutí je třeba tady: http://www.czechairliners.net/index.php/video-1/category/latest/5.html

+5/0
10.10.2014 10:58

P43e49t92r 14H72l94a83v51á36č25e74k 7109644985916

Leopold Šrom byl pilot který přes kanál dotáhl spitfire s ustřeleným skoro celým křídlem. Nemyslím si že by nezvládl situaci kdy u dvou motorového letadla jeden motor nejde. Okolo této havárie panuje spousta spekulací. Jeden čas se dokonce psalo i možné sabotáži...

+10/0
10.10.2014 9:15

M43a90r57t59i24n 18C40e64r80v25e17n68y 2663598876628

Navic, kdyz to byly tihle "politicky nespolehlivi", tak na co zkoumat takovou prkotinu jako je spatna udrzba motoru. Jeste by to mohlo ocernit nejakeho uvedomneleho soudruha.

+6/0
10.10.2014 9:32

R46a15d69e36k 94H23o37l90e73c61e34k 3396160908931

To je zase nadpis. "Druhý 17 let nelétal", ale v článku se dozvíme, že sice 17 let nelétal, ale od té doby, co zase létal, nalétal 3700 hodin, což není úplně málo.

+27/0
10.10.2014 6:43

A67n30t61o31n16í96n 69Z98l29a12t84n22í87č64e36k 5262916472610

Souhlas. Hlavně si říkám, že kromě neproškolenosti posádky, co se týče výpadku motoru hned po vzletu, panoval u ČSA docela "nepořádek", co se týče administrativy. Neplatné lékařské prohlídky, přetahování směn či nestanovení nouzových pokynů pro cestující.

Jediné štěstí, že zemřelo "jen" celkově 10 lidí...mohlo to dopadnout daleko hůř..

+3/0
10.10.2014 8:48

T37e93r94i 72S96i29r62o66v85a 5626827116577

Zdravím, 

ohledně náletu L. Šroma to není úplně jasné. Otázkou je, jestli se do náletu počítaly jen hodiny u ČSA, nebo i ty předtím, kdy zalétával stroje v Letňanech...

0/0
10.10.2014 12:12

J88o31s49e47f 15V38o81s64i75c16k49y 4333197116483

Pravidlo pri ztrate  jednoho motoru je strucne - necham plny vykon na zbyvajicim motoru a pokousim se udrzet aspon vodorovnou hladinu letu, pokud to jde.

+4/0
10.10.2014 2:39

A35l47e44x42a90n53d62r 98K71o57s64t11k52a 8402838456454

Jen bych si nebyl jistý, jak moc "verglování s pákami" to u onoho typu letadla obnáší. Pokud jde o postup, který sice trénovali, ale nebyl běžný, tak musel někdo tahat příručku a listovat v ní atd.. A dle cestujících měli cca minutu a půl, to není moc času.

0/0
10.10.2014 11:08

M10a37r32t66i25n 87V20o63k64o96u61n 9868543483866

to se lehko rekne, provest toto na tomto letadle nemuselo byt vubec snadne

0/0
10.10.2014 11:31

R27a23d40i48m 27P50o19l13á36š32e76k 9896503369389

Jestli hlavní problém nebyla slabá autorita kapitána a proti němu autorita nového kapitánovi neznámého  druhého pilota starého fronťáka z války.

Místo skutečného řešení problému se klidně mohli rozhodující dobu z té minuty a půl prostě jen hádat.

Navíc pokud v těle kapitána našli tehdejšími nedokonalými analytickými metodami stopy alkoholu , a to po 12 hodinách služby, musel kapitán přijít do služby docela "pod vlivem" , všem z osádky to muselo být jasné na první pohled a první "přičuch". První hodiny musel alkoholickým puchem kabinu pilotů pěkně zasmradit, což určitě k dobré náladě ostatních nepřispělo. A po 12 hodinách střízlivění a zároveň práce musel být kapitán docela unavený a nepozorný.

0/0
10.10.2014 17:13

J34i91ř69í 14K33o81c78u81r20e59k 6335784365568

Stopy alkoholu mohli najít, kdyby si dal při mezipřistání nebo před vzletem "zdravotního kalíška". Což je ekvivalent malého piva. Takže vůbec nemusel být nalitý jak dóza.

+2/0
11.10.2014 17:52



Najdete na iDNES.cz