Diskuse k článku

OBRAZEM: Příběh létající rakve

"Missile with a man in it", volně přeloženo jako "pilotovaná raketa", takovou přezdívku razil Lockheed pro svůj letoun F-104 Starfighter vyznačující se dlouhým trupem a křídly s extrémně malým rozpětím. A později se objevily další přiléhavé přezdívky. Američtí piloti mu říkali "zip-104" nebo pouze "zip" pro jeho do té doby nevídanou rychlost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F50r38a68n52t72i51š93e49k 19C70h54m48e15l34a87ř 5475706388979

Počty a ztráty F-104 Starfighter (celkem vyrobeno 2536 letadel všech modifikací)

Belgie - v operačním použití 101 F-104G + 12 TF-104G / ztraceno 38 F-104G + 3 TF-104G - 37%

Dánsko - v operačním použití 51 F-104 / ztraceno 12 - 23,5%

Holandsko - v operačním použití 138 F-104 / ztraceno 43 F-104 - 35,8%

Itálie - v operačním použití 105 F-104G + 30 TF-104G + 20 RF-104G + 205 F-104S - celkem 306 / ztraceno  137 - 37,5%

Kanada - v operačním použití 200 CF-104 + 38 CF-104D / ztraceno 110 CF-104 (nerozlišen typ) - 48%

Německo - v operačním použití 916 F-104 (749 F/RF-104G + 137 TF-104G + 30 F-104F) / ztraceno 292 (zahynulo 115 pilotů) - 30%

Norsko - v operačním použití 44 F-104 / 6 ztraceno

Řecko - nejsou údaje

Španělsko - v operačním použití 21 F-104 / ztráty žádné

Taiwan - v operačním použití 244 F-104 / ztráty nejsou známy Turecko - v operačním použití více než 400 F-104 / ztraceno - nejsou údaje

+3/0
23.10.2014 20:46

F81r31a48n15t46i24š48e90k 11C57h92m30e70l87a43ř 5595236748199

nevešlo to najednou :-/:

Turecko - v operačním použití více než 400 F-104 / ztraceno - nejsou údaje

+2/0
23.10.2014 20:48

J86a94r68o98m34i49r 91F34a83r93e51k 4602873877

Fotky nadherne, chybi mi tam snad jedna neslavna udalost, aneb jak Starfighter pohrbil Valkyru:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e0/North_American_XB-70A_Valkyrie_in_formation_061122-F-1234P-035.jpg

0/0
23.10.2014 11:11

V80á79c28l88a63v 16P57t12á12č47e60k 1773332774270

Článek parádní...jen si prostě nemůžu pomoct mě se to letadlo nelíbí jako "tvarově" myslím...takové moc "hrubé" nevím jak to popsat...ale prostě mi nesedí vzhledově...:-)...nejsem rusofil ale Mig 15 se mi líbí víc:-)

0/0
22.10.2014 11:30

L90u38d34ě95k 29F20u97x23a 9326240644547

Tohle vypadá spíš jako MiG 19.

0/0
23.10.2014 9:50

J89i64n96d59ř96i14c41h 88M17i25t69t58e68r 6601840913303

Je to věc názoru, mě se zdá velmi elegantní a štíhlé, Mig-15 proti němu vypadá jako bachraté prase.

+2/−1
23.10.2014 19:55

P47a56v25e23l 16H92o64l27u64b 1679774824664

jak píše níže jeden čtenář(MIG 21), tak o ruských MIg 15 by se dalo napsat, že to není létající rakev, ale přímo hřbitov. Jen v ČSSR spadlo a zabilo se cca 155 pilotů.  A co potom v Rusku nebo v jeho komunistických satelitech.

Pane Folprechte, nedaly by se někde najít tyto informace, kolik pilotů zahynulo na MIG 15. V celém Varšavském paktu. Tím nechci hanit tento stroj, ale je prostě fakt, že padal. A padal moc....

+6/−4
21.10.2014 21:15

I94v74a97n 60H66r47o15n 5874636726911

Mám kamarády kteří na Migu 15 strávili kariéru. Jsou staří a živí. Mám kamaráda, (1942) který má na F104 přes tisíc hodin a dalších 2500 na Tornadu. Je starý, bohužel ne už zdravý, ale živý.

Ne každý dokáže být starý pilot, ale ani šofér.

+5/0
21.10.2014 21:29

P87a20v75e68l 74H36o68l35u15b 1929844664494

Ale jistě. Já to ani nechci a ani nerozporuji. Našel jsem asi před půl rokem na netu ( za toho boha ale dnes ne) odkaz na stránky o počtech leteckých havárií a počtech mrtvých. V češtině. Tedy i civilních letadel. A byl jsem , dá se říct, poněkud v šoku z počtu spadlých MIG-15 a počtu mrtvých pilotů u nás. Tak jen pro zajímavost, kolik bylo asi mrtvých při počtu cca 18 000 vyrobených kusů. Ale jen pro zajímavost, nehledej v tom politiku.

0/0
21.10.2014 21:39

R40a83d71e41k 41F42o46l63p16r49e29c93h59t

Máte pravdu, MiGů-15 a 21 havarovalo (asi nejen) u nás víc než dost. Jen se to v té době u nás nepublikovalo. Třeba u těch 15 jak píšete o 155 mrtvých, jsem kdysi viděl údaj "do 150", ale to je z hlediska statistiky detail. 

K otázce na začátku vlákna, zda by se nedaly najít počty v celém Varšavském paktu (a dalších zemích), mohu jen napsat, že jsem to nikdy nehledal. Případy v ČSSR jste našel. Podobně by by se asi daly najít relativně přesné údaje i v ostatních státech Varšavské smlouvy, otázkou z tohoto spolku pak zůstává samotný SSSR. Jsou zde ale další uživatelé, kde to dohledat nelze, jako například Severní Korea.

A když už jsme u toho, tak můžeme vzpomenout i stroje s pístovými motory, které také často havarovaly z obdobných příčin. Po válce to byly naše klony messerschmittů s motory jumo. A v první polovině dvacátých let Avie B.H.3, které byly postaveny jen v 11 kusech (včetně prototypu), ale zabili se na nich minimálně tři piloti.

+4/0
21.10.2014 22:43

I17v93a47n 85H41r83o83n 5334356956261

Ledacos se dá najít v knize "Stříbrný tryskáč" Libora Režňáka. Právě o S-102/MIG 15

0/0
21.10.2014 23:06

I95v51a37n 98H51r76o73n 5194186586291

Samozřejmě i o variantách.

0/0
21.10.2014 23:11

F81r74a73n56t30i35š37e80k 69C55h73m24e29l73a87ř 5295606118819

Nebo tady:

http://forum.valka.cz/viewtopic.php/title/Mikojan-Gurevic-MiG-15-Fagot-Midget/t/764

0/0
24.10.2014 14:47

P26a15v87e54l 44H89o15l47u22b 1399754194854

Mrkvička, Slaný, máte nějaký problém z havarovaným letadlem typu MIG 15?

0/0
21.10.2014 22:25

P11a86v21e71l 22S84l62a57n94ý 1532350700329

:-) Problém...máš ty,Holube...svůj;-D

0/−2
21.10.2014 23:41

I36v17a34n 62H56r22o18n 5354416246931

http://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_nehody_vojensk%C3%BDch_stroj%C5%AF_%C4%8Cesk%C3%A9_a_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A9_republiky

+2/0
21.10.2014 23:20

P30a38v66e24l 87H25o51l92u46b 1869234414624

Hrone,R^R^

0/0
22.10.2014 22:19

F26r16a75n47t33i31š61e61k 83C22h62m96e23l58a81ř 5635116608699

Číslo cca 150 se v různých zdrojích ve spojitosti s MiG-15 zmiňuje, jedná se ale o ztracené letouny, nikoli o mrtvé piloty.

0/0
23.10.2014 20:56

R72a26d51e82k 28F47o69l78p12r42e34c44h23t

Pan Holub nebude daleko od pravdy, pokud tedy počet mrtvých (včetně z hlediska statistiky zanedbatelného množství civilistů) nedosahuje toho čísla cca 150, tak se mu limitně blíží. Ztracených patnáctek (včetně UTI) při haváriích jsme měli skoro dvě stovky.

0/0
24.10.2014 13:52

F74r70a46n50t46i69š11e20k 62C41h45m26e13l27a74ř 5665686398449

V každém případě by asi nebylo od věci, kdyby se této mezery ve znalostech uchopil někdo dostatečně zdatný a důsledný a tu statistiku doplnil (nejenom pro ČSSR, ale pro všechny MiG-15 na celém světě). Já na to čas, bohužel, nemám, věnuji se jiným oblastem a letectvo beru spíš okrajově.

V souvislosti s MiG-15UTI si dovolím připomenout, že právě na tomto stroji (shodou okolností vyrobeném u nás v Aeru Vodochody) se 27. března 1968 u vesnice Novoselovo při cvičném letu zabil první kosmonaut světa Jurij Alexejevič Gagarin (s instruktorem Vladimirem Serjoginem, v té době velitelem pluku).

0/0
24.10.2014 14:32

P36a52v68e45l 73H33o57l10u63b 1519584294594

A já tvrdím, že je to vynikající článek. Dodatky pod fotografiemi jasně doplňují tyto a člověk nemusí číst nějakou knihu, aby si udělal obrázek. Nehledě na to že o této létající rakvi bylo už mnoho popsáno. le člověk je vždy rád za novou informaci. Takže Technet.cz,R^R^

0/0
21.10.2014 21:03
Foto

M77a49r31t51i21n 41F27a40l58t59ý20n 9841156664248

Zajímalo by mne ZA CO chce iDnes Křišťálovou lupu?

Za to, že napíše půl věty, ale čtenáři už si musejí zbytek informací dodat v diskusi? To vám nestálo ani za větu napsat důvody negativních přezdívek tohoto stroje?

Tohle je paskvil s nulovou informací a pár "hezkými" obrázky a ne profesionální novinářský článek! Rv

0/−6
21.10.2014 18:21
Foto

M30a94r22t42i12n 88F17a69l16t34ý71n 9261886694478

DODATEK: Pokud je nějaký "příběh" u fotek, tak bohužel. Ani jsem je neotevřel, protože mne "úchvatný" úvodní text k tomu nijak nepobídl (o vybídnutí nemluvě). Obrázky mi stačilo "přehlédnout" v náhledu, neb toto není zrovna oblast, která mne běžně zajímá. A po přečtení zdejších přispěvatelů o umístění textu do obrázků, na tyto rozhodně klikat nehodlám a Křišťálovou lupu přiklepnu rozhodně jinému periodiku.

0/−5
21.10.2014 18:29

M67a13r22t85i48n 63N94e32r54m37u21t 9147767928589

Ale já žádné objednávky nepíšu, pane Karfík..??!

To je mi jedno, ale píšete tam blbosti!

0/0
21.10.2014 21:21

R60a68d65e42k 78F67o39l26p26r69e69c78h25t

Zdravím pane Faltýne, zrovna u Vás bych vzhledem k profesi čekal, že poznáte, zda je věta celá. Jinak forma článku OBRAZEM se na idnes zpravidla dělá tak, že tam jsou jen dvě nebo tři věty. Vše podstatné pak máte v popiskách k fotografiím. Ale samozřejmě se tam toho nevejde tolik, jako do klasického článku, takže to už z principu nemůže být ani tak podrobné.

Pokud mermomocí chcete číst něco delšího, tak jsem pro Vás dnes vydal toto:

http://auto.idnes.cz/historie-vozu-aero-30-0l6-/auto_ojetiny.aspx?c=A140812_201300_auto_ojetiny_hig

Ale pozor, je to dlouhé až příliš, můžete být opět zklamán :)

+7/0
21.10.2014 20:09

I27v49a24n38k70a 21P90o16s71p28í28š59i35l72o67v14á 8904838392767

Zajímalo by mě, jestli je pravda to co se o F-104 traduje, že jeho náběžné hrany na křídlech byly tak ostré, že se o ně mohl člověk pořezat...;-)

Jinak, zmínka o "zaraženém pilotovi" pobavila. Jen tak pro zajímavost, ruské Tu-22 měly podobný systém katapultáže směrem dolů.

0/0
21.10.2014 11:54

J57i72ř13í 60B55r89o78ž 5389855942267

Skutečně je to pravda byly velmi ostré. Na pořezání to nebylo, ale nasazovaly se na ně kryty, aby se personál o ně na zemi nezranil.

Ad sedačka C-1 - byla použita pouze u F-104A, potom nahrazena typem C-2. Důvodem bylo to, že v té době nebyly sedačka tak výkonné a pomáhala tak při opuštění letounu gravitace. Jinak  sedačka neletěla přímo dolů- po opuštění letounu opsala pod trupem půlkruh a napřímená potom ještě nějaký čas stoupala. V té době to byl dost používaný princip opuštění letounu.

0/0
21.10.2014 13:14

R77a84d78e14k 15F23o82l42p65r12e51c87h50t

Nepsal bych dost používaný, na několika letadlech se objevil, ale spíše na větších vícemístných. Pak to nebylo kvůli využití gravitace - když vezmeme třeba členy posádky u B-52, kteří seděli ve spodní části trupu, tak to byla nutnost, protože cesta vrchem nebyla pro ně volná.

+1/0
21.10.2014 19:42

V47i81l53é94m 71P22ř35í84h39o11d67a 2534459633817

Starfighter je nádherný éro! Nejvíc se mi líbí ta fotka s oparem nad Neuschwansteinem (mimochodem jeden z nejhezčích zámků v Bavorsku, ne-li celém Německu, který nechal postavit ten střelený Ludva Bavorský, toho jména druhý). U zmínky o pakistánských F-104 jsem si vzpomněl, jak Pakistáncům Indové motali hlavy svými Folland Gnaty, což byla doslova miniaturní podzvuková a velmi obratná stíhačka (pokud si vzpomenete na americkou komedii "Hot Shots" (Žhavé výstřely), ta éra tam jsou Gnaty). Zajímavé vzpomínky indického pilota na Gnaty včetně setkání se Starfighterem - http://www.bharat-rakshak.com/IAF/History/1965War/Bharat.html#Starfighter.

Jinak cca desetina havárek na množství vyrobených kusů není nějak extra. Co by měli říkat mariňáci, kteří ztratili v různých havárkách třetinu AV-8 Harrierů (cca 330 vyrobeno, 110 ztraceno) - kam se na to hrabe ten démonizovaný Osprey.;-)

+1/0
21.10.2014 11:09

J80a41k62u30b 76V12r49b74a 4559674618901

dobry odkaz, nicmene co jsem cetl 3 zazitky, tak vzdy kdyz byli indove objeveni, pakistanci slapli na plyn svych F104 a nechali je tam "stat" jak to popisuje sam indicky pilot :-)

0/0
21.10.2014 14:59

I17v51a73n 74H16r83o62n 5234736456831

Pod Neuschwansteinem, řekl bych ;-D

0/0
21.10.2014 18:01

F66r73a68n40t47i82š21e60k 68C59h11m61e33l49a30ř 5215476968169

To procento ztracených letadel bylo podstatně vyšší - celkově skoro 30%.

0/0
23.10.2014 21:02

L96u36d19v30í28k 43G65a36j60d68o82š49í18k 2445573954552

Akorát jsem nepochopil koho napadlo udělat článek jako popisky k fotografiím. Zvláště pak když popisky iDnesu jsou tak dementně vymyšlené, že fotografii schovají.

Za obsah pane Folprechte R^. Za formu si dejte facku.

+3/0
21.10.2014 10:42

J17i71ř12í 91K43v17ě92š 1413166892491

Ty popisky se dají skrýt. ;-)

+2/0
21.10.2014 10:46

J35a84n 72T24o26n 9666482566563

No jo, ale pak se celkem špatně čtou :-)

+12/0
21.10.2014 11:49

P53a50v95e81l 55S59l90a84d19o92v26n74í52k 6737133757936

Přečtu, vypnu, pokochám se a zase zapnu a jdu na další. Co je na tom těžkého? Mimo obrázky je reklamní prostor, jinak to nejde. Mně to takto vůbec nevadí.

+4/0
21.10.2014 13:47

A24d62a29m 25K87ř22i53v25s11k75ý 1953684330503

Mám celkem velký monitor, fotka zabírá odhadem tak 1/3 plochy (spíš o něco míň). Na takové ploše už by se místo na popisek co by nezakrýval fotku ani reklamní prostor našlo dost místa...

+1/0
21.10.2014 14:57

L95u11d48v12í66k 74G30a45j83d25o18š32í22k 2725733814202

No jistě.

U tohoto článku to musíte udělat celkem dvaadvacetkrát. Trochu moc velký opruz. Zvlášť když víe, že to jde udělat normálně - článek + obrázky.

+2/0
21.10.2014 15:38
Foto

K69a47r31e51l 84S36e40i64d38l 8529655530838

Přitom to asi nebude technický problém - u některých obrázků je popis pod fotkou, u jiných ji ovšem zakrývá.

Další možností by bylo řešení, jako mají lidovky.cz - text se rozbalí při najetí myší, při vyjetí se zase schová. Navíc lidovky jsou ze stejné "stáje", tak by si snad ajťáci mohli předat know-how.

+1/0
21.10.2014 19:04

R93a26d84e51k 30F73o14l71p45r11e73c78h78t

Je to tak. Když je fotka příliš vysoká a zároveň popisek obsáhlejší, systém to automaticky hodí do fotky.

0/0
21.10.2014 20:12
Foto

P14a17v65e98l 80V50a29n65ě36č30e12k 4974203731171

Pěkné. Jinak pokud chcete vidět F104 na vlastní oči, tak p.Tarantík ve svém Airparku u Zruče má jeden kousek, tuším v kanadské kamufláži.

+3/0
21.10.2014 10:05

J47i38ř31í 63B90r10o30ž 5919465692517

Kanadský CF-104D, vcelku vzácná verze

0/0
21.10.2014 10:11

A10n76t48o33n46í56n 72H15o32l33í97k 8387713244340

Dik za tip ! To ero miluju !

+1/0
21.10.2014 14:29

J27i67ř94í 82B53r19o98ž 5959335172797

Hezky zavádějící, populistický nadpis. Zippery, či "missile with a man in it", jak se jim přezdívalo, padal především v BundesLuftwaffe. Důvodem byl špatně vycvičený personál a velká složitost stroje. Německé  104ky totiž byly upraveny na nosiče jaderné munice. Stroje si navíc vyrobili sami, což při přestávce, kterou v leteckém průmyslu od války měli, nebyl nejlepší nápad. Nikdo jiný s nimi neměl větší problém, jen Němci. Pokud si dobře pamatuji, Luftwaffe ztratila cca 130 strojů za celou dobu služby. Československé letectvo ztratilo za dobu služby cca 100 MiGů-21 všech verzí, Přesto je nikdo rakvemi nenazývá.

Zipper byl skvělý eroplán, naprosto nadčasový a v době vzniku neměla druhá strana barikády nic, co by se mu výkony a vybavením vyrovnalo. Až za 10 let.

Starfighter forever! V

+6/0
21.10.2014 10:00

R20a86d78e82k 24F28o38l38p50r51e27c12h83t

To je to tajemství nadpisů. "Příběh zipu" by si přečetlo mnohem méně lidí. To máte stejné jako s rohlíkama. Když budete prodávat rohlíky, taky budete chtít mít co největší obrat. Tak to zkrátka je, s tím my dva nic nenaděláme, ani když se rozkrájíme na nudličky.

Jinak nesmíte číst jen nadpis, v popiskách samozřejmě máte, kde ta nelichotivá přezdívka vznikla. A až bude třeba článek o jedenadvacítkách, tak si zase přečtete o jejich haváriích...

+5/0
21.10.2014 10:43
Foto

M55a35r15t51i82n 48F98a59l49t66ý81n 9611956634268

"Rohlíčky jsou dnes obzvláště iDnes vypečené, že?" ;-)

0/−1
21.10.2014 18:24

P41a10v79e24l 25S65l46a85n35ý 1482180790109

Jednadvacítka byl také skvělý eroplán..ve výzbroji druhé strany od r.59,tedy za rok ! :-P

0/−1
21.10.2014 23:54

J42i72ř81í 10B64r20o36ž 5289145572237

r.1959 MiG-21F nenosil ještě rakety a neměl radar, jen dálkoměr, jeho dolet byl cca poloviční a byl pomalejší. Starfighteru se částečně vyrovnal až MiG-21PF, ale lokátorem a nesenou výzbrojí jej nedohnal nikdy

0/0
23.10.2014 17:46

J84i18ř30í 69B30r96o30ž 5289645212967

Dodám, sériový MiG-21F, nikoliv MiG-21F-13, který již nosil okopírované AIM-9B. Stejně, Efka byta taky krásné éro, nejhezčí z jednadvacítek, prostě sporťák V

0/0
23.10.2014 17:52

D49a70v13i86d 27K19r48a79t12o74c68h98v26í75l 1830819967849

obdobnou galerku bych si dal treba i u A-7 Corsair II... Je to takovej opak 104-ky, buclik, nicmene nadhernej..

+1/0
21.10.2014 9:36



Najdete na iDNES.cz