Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Příběh létající rakve

"Missile with a man in it", volně přeloženo jako "pilotovaná raketa", takovou přezdívku razil Lockheed pro svůj letoun F-104 Starfighter vyznačující se dlouhým trupem a křídly s extrémně malým rozpětím. A později se objevily další přiléhavé přezdívky. Američtí piloti mu říkali "zip-104" nebo pouze "zip" pro jeho do té doby nevídanou rychlost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F15r90a22n68t83i89š60e41k 93C57h79m14e65l67a20ř 5695796978459

Počty a ztráty F-104 Starfighter (celkem vyrobeno 2536 letadel všech modifikací)

Belgie - v operačním použití 101 F-104G + 12 TF-104G / ztraceno 38 F-104G + 3 TF-104G - 37%

Dánsko - v operačním použití 51 F-104 / ztraceno 12 - 23,5%

Holandsko - v operačním použití 138 F-104 / ztraceno 43 F-104 - 35,8%

Itálie - v operačním použití 105 F-104G + 30 TF-104G + 20 RF-104G + 205 F-104S - celkem 306 / ztraceno  137 - 37,5%

Kanada - v operačním použití 200 CF-104 + 38 CF-104D / ztraceno 110 CF-104 (nerozlišen typ) - 48%

Německo - v operačním použití 916 F-104 (749 F/RF-104G + 137 TF-104G + 30 F-104F) / ztraceno 292 (zahynulo 115 pilotů) - 30%

Norsko - v operačním použití 44 F-104 / 6 ztraceno

Řecko - nejsou údaje

Španělsko - v operačním použití 21 F-104 / ztráty žádné

Taiwan - v operačním použití 244 F-104 / ztráty nejsou známy Turecko - v operačním použití více než 400 F-104 / ztraceno - nejsou údaje

+3/0
23.10.2014 20:46

F19r22a24n98t69i37š65e82k 58C37h34m25e19l98a49ř 5555756798929

nevešlo to najednou :-/:

Turecko - v operačním použití více než 400 F-104 / ztraceno - nejsou údaje

+2/0
23.10.2014 20:48

J74a69r97o46m79i13r 52F18a45r35e85k 4702723257

Fotky nadherne, chybi mi tam snad jedna neslavna udalost, aneb jak Starfighter pohrbil Valkyru:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e0/North_American_XB-70A_Valkyrie_in_formation_061122-F-1234P-035.jpg

0/0
23.10.2014 11:11

V47á87c28l16a31v 84P13t11á40č33e16k 1773472804640

Článek parádní...jen si prostě nemůžu pomoct mě se to letadlo nelíbí jako "tvarově" myslím...takové moc "hrubé" nevím jak to popsat...ale prostě mi nesedí vzhledově...:-)...nejsem rusofil ale Mig 15 se mi líbí víc:-)

0/0
22.10.2014 11:30

L20u91d39ě75k 14F38u47x72a 9426200564607

Tohle vypadá spíš jako MiG 19.

0/0
23.10.2014 9:50

J90i40n95d87ř63i19c77h 31M79i43t33t89e76r 6901440453903

Je to věc názoru, mě se zdá velmi elegantní a štíhlé, Mig-15 proti němu vypadá jako bachraté prase.

+2/−1
23.10.2014 19:55

P67a41v32e86l 97H52o94l19u65b 1449764744554

jak píše níže jeden čtenář(MIG 21), tak o ruských MIg 15 by se dalo napsat, že to není létající rakev, ale přímo hřbitov. Jen v ČSSR spadlo a zabilo se cca 155 pilotů.  A co potom v Rusku nebo v jeho komunistických satelitech.

Pane Folprechte, nedaly by se někde najít tyto informace, kolik pilotů zahynulo na MIG 15. V celém Varšavském paktu. Tím nechci hanit tento stroj, ale je prostě fakt, že padal. A padal moc....

+6/−4
21.10.2014 21:15

I17v58a69n 92H71r15o51n 5694966106261

Mám kamarády kteří na Migu 15 strávili kariéru. Jsou staří a živí. Mám kamaráda, (1942) který má na F104 přes tisíc hodin a dalších 2500 na Tornadu. Je starý, bohužel ne už zdravý, ale živý.

Ne každý dokáže být starý pilot, ale ani šofér.

+5/0
21.10.2014 21:29

P11a31v85e12l 62H84o68l91u56b 1159104874684

Ale jistě. Já to ani nechci a ani nerozporuji. Našel jsem asi před půl rokem na netu ( za toho boha ale dnes ne) odkaz na stránky o počtech leteckých havárií a počtech mrtvých. V češtině. Tedy i civilních letadel. A byl jsem , dá se říct, poněkud v šoku z počtu spadlých MIG-15 a počtu mrtvých pilotů u nás. Tak jen pro zajímavost, kolik bylo asi mrtvých při počtu cca 18 000 vyrobených kusů. Ale jen pro zajímavost, nehledej v tom politiku.

0/0
21.10.2014 21:39

R48a45d85e31k 28F41o13l75p71r83e63c95h14t

Máte pravdu, MiGů-15 a 21 havarovalo (asi nejen) u nás víc než dost. Jen se to v té době u nás nepublikovalo. Třeba u těch 15 jak píšete o 155 mrtvých, jsem kdysi viděl údaj "do 150", ale to je z hlediska statistiky detail. 

K otázce na začátku vlákna, zda by se nedaly najít počty v celém Varšavském paktu (a dalších zemích), mohu jen napsat, že jsem to nikdy nehledal. Případy v ČSSR jste našel. Podobně by by se asi daly najít relativně přesné údaje i v ostatních státech Varšavské smlouvy, otázkou z tohoto spolku pak zůstává samotný SSSR. Jsou zde ale další uživatelé, kde to dohledat nelze, jako například Severní Korea.

A když už jsme u toho, tak můžeme vzpomenout i stroje s pístovými motory, které také často havarovaly z obdobných příčin. Po válce to byly naše klony messerschmittů s motory jumo. A v první polovině dvacátých let Avie B.H.3, které byly postaveny jen v 11 kusech (včetně prototypu), ale zabili se na nich minimálně tři piloti.

+4/0
21.10.2014 22:43

I85v92a75n 93H67r24o31n 5654216506411

Ledacos se dá najít v knize "Stříbrný tryskáč" Libora Režňáka. Právě o S-102/MIG 15

0/0
21.10.2014 23:06

I34v96a52n 30H68r54o29n 5884176546361

Samozřejmě i o variantách.

0/0
21.10.2014 23:11

F28r29a50n64t96i50š38e47k 32C15h58m97e75l25a62ř 5475856668139

Nebo tady:

http://forum.valka.cz/viewtopic.php/title/Mikojan-Gurevic-MiG-15-Fagot-Midget/t/764

0/0
24.10.2014 14:47

P50a96v13e60l 34H75o21l43u30b 1529934564514

Mrkvička, Slaný, máte nějaký problém z havarovaným letadlem typu MIG 15?

0/0
21.10.2014 22:25

P76a67v72e35l 39S69l73a91n27ý 1882450820369

:-) Problém...máš ty,Holube...svůj;-D

0/−2
21.10.2014 23:41

I31v37a66n 31H67r62o85n 5654576336661

http://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_nehody_vojensk%C3%BDch_stroj%C5%AF_%C4%8Cesk%C3%A9_a_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A9_republiky

+2/0
21.10.2014 23:20

P94a74v52e62l 29H84o53l74u63b 1809404124884

Hrone,R^R^

0/0
22.10.2014 22:19

F33r76a22n73t84i60š61e30k 34C13h48m53e21l61a89ř 5175896928539

Číslo cca 150 se v různých zdrojích ve spojitosti s MiG-15 zmiňuje, jedná se ale o ztracené letouny, nikoli o mrtvé piloty.

0/0
23.10.2014 20:56

R10a77d60e85k 17F53o17l73p23r80e11c95h29t

Pan Holub nebude daleko od pravdy, pokud tedy počet mrtvých (včetně z hlediska statistiky zanedbatelného množství civilistů) nedosahuje toho čísla cca 150, tak se mu limitně blíží. Ztracených patnáctek (včetně UTI) při haváriích jsme měli skoro dvě stovky.

0/0
24.10.2014 13:52

F47r43a54n55t87i10š14e94k 13C42h91m35e97l51a66ř 5945456848699

V každém případě by asi nebylo od věci, kdyby se této mezery ve znalostech uchopil někdo dostatečně zdatný a důsledný a tu statistiku doplnil (nejenom pro ČSSR, ale pro všechny MiG-15 na celém světě). Já na to čas, bohužel, nemám, věnuji se jiným oblastem a letectvo beru spíš okrajově.

V souvislosti s MiG-15UTI si dovolím připomenout, že právě na tomto stroji (shodou okolností vyrobeném u nás v Aeru Vodochody) se 27. března 1968 u vesnice Novoselovo při cvičném letu zabil první kosmonaut světa Jurij Alexejevič Gagarin (s instruktorem Vladimirem Serjoginem, v té době velitelem pluku).

0/0
24.10.2014 14:32

P37a39v33e38l 46H68o67l66u21b 1479794284384

A já tvrdím, že je to vynikající článek. Dodatky pod fotografiemi jasně doplňují tyto a člověk nemusí číst nějakou knihu, aby si udělal obrázek. Nehledě na to že o této létající rakvi bylo už mnoho popsáno. le člověk je vždy rád za novou informaci. Takže Technet.cz,R^R^

0/0
21.10.2014 21:03
Foto

M83a10r20t65i16n 11F17a84l97t49ý67n 9851346874658

Zajímalo by mne ZA CO chce iDnes Křišťálovou lupu?

Za to, že napíše půl věty, ale čtenáři už si musejí zbytek informací dodat v diskusi? To vám nestálo ani za větu napsat důvody negativních přezdívek tohoto stroje?

Tohle je paskvil s nulovou informací a pár "hezkými" obrázky a ne profesionální novinářský článek! Rv

0/−6
21.10.2014 18:21
Foto

M85a21r38t38i21n 72F65a94l18t96ý84n 9861316874668

DODATEK: Pokud je nějaký "příběh" u fotek, tak bohužel. Ani jsem je neotevřel, protože mne "úchvatný" úvodní text k tomu nijak nepobídl (o vybídnutí nemluvě). Obrázky mi stačilo "přehlédnout" v náhledu, neb toto není zrovna oblast, která mne běžně zajímá. A po přečtení zdejších přispěvatelů o umístění textu do obrázků, na tyto rozhodně klikat nehodlám a Křišťálovou lupu přiklepnu rozhodně jinému periodiku.

0/−5
21.10.2014 18:29

M25a83r14t18i35n 87N84e60r93m37u98t 9717867718479

Ale já žádné objednávky nepíšu, pane Karfík..??!

To je mi jedno, ale píšete tam blbosti!

0/0
21.10.2014 21:21

R14a57d13e81k 54F81o18l67p54r71e87c91h22t

Zdravím pane Faltýne, zrovna u Vás bych vzhledem k profesi čekal, že poznáte, zda je věta celá. Jinak forma článku OBRAZEM se na idnes zpravidla dělá tak, že tam jsou jen dvě nebo tři věty. Vše podstatné pak máte v popiskách k fotografiím. Ale samozřejmě se tam toho nevejde tolik, jako do klasického článku, takže to už z principu nemůže být ani tak podrobné.

Pokud mermomocí chcete číst něco delšího, tak jsem pro Vás dnes vydal toto:

http://auto.idnes.cz/historie-vozu-aero-30-0l6-/auto_ojetiny.aspx?c=A140812_201300_auto_ojetiny_hig

Ale pozor, je to dlouhé až příliš, můžete být opět zklamán :)

+7/0
21.10.2014 20:09

I79v28a78n28k28a 81P65o63s77p98í10š79i34l27o10v38á 8494858932577

Zajímalo by mě, jestli je pravda to co se o F-104 traduje, že jeho náběžné hrany na křídlech byly tak ostré, že se o ně mohl člověk pořezat...;-)

Jinak, zmínka o "zaraženém pilotovi" pobavila. Jen tak pro zajímavost, ruské Tu-22 měly podobný systém katapultáže směrem dolů.

0/0
21.10.2014 11:54

J14i49ř81í 15B75r16o57ž 5569395422297

Skutečně je to pravda byly velmi ostré. Na pořezání to nebylo, ale nasazovaly se na ně kryty, aby se personál o ně na zemi nezranil.

Ad sedačka C-1 - byla použita pouze u F-104A, potom nahrazena typem C-2. Důvodem bylo to, že v té době nebyly sedačka tak výkonné a pomáhala tak při opuštění letounu gravitace. Jinak  sedačka neletěla přímo dolů- po opuštění letounu opsala pod trupem půlkruh a napřímená potom ještě nějaký čas stoupala. V té době to byl dost používaný princip opuštění letounu.

0/0
21.10.2014 13:14

R43a75d14e42k 24F18o80l88p31r18e68c14h57t

Nepsal bych dost používaný, na několika letadlech se objevil, ale spíše na větších vícemístných. Pak to nebylo kvůli využití gravitace - když vezmeme třeba členy posádky u B-52, kteří seděli ve spodní části trupu, tak to byla nutnost, protože cesta vrchem nebyla pro ně volná.

+1/0
21.10.2014 19:42

V33i56l37é80m 79P28ř68í76h40o86d71a 2974229133227

Starfighter je nádherný éro! Nejvíc se mi líbí ta fotka s oparem nad Neuschwansteinem (mimochodem jeden z nejhezčích zámků v Bavorsku, ne-li celém Německu, který nechal postavit ten střelený Ludva Bavorský, toho jména druhý). U zmínky o pakistánských F-104 jsem si vzpomněl, jak Pakistáncům Indové motali hlavy svými Folland Gnaty, což byla doslova miniaturní podzvuková a velmi obratná stíhačka (pokud si vzpomenete na americkou komedii "Hot Shots" (Žhavé výstřely), ta éra tam jsou Gnaty). Zajímavé vzpomínky indického pilota na Gnaty včetně setkání se Starfighterem - http://www.bharat-rakshak.com/IAF/History/1965War/Bharat.html#Starfighter.

Jinak cca desetina havárek na množství vyrobených kusů není nějak extra. Co by měli říkat mariňáci, kteří ztratili v různých havárkách třetinu AV-8 Harrierů (cca 330 vyrobeno, 110 ztraceno) - kam se na to hrabe ten démonizovaný Osprey.;-)

+1/0
21.10.2014 11:09

J69a35k36u31b 57V65r34b74a 4919124908571

dobry odkaz, nicmene co jsem cetl 3 zazitky, tak vzdy kdyz byli indove objeveni, pakistanci slapli na plyn svych F104 a nechali je tam "stat" jak to popisuje sam indicky pilot :-)

0/0
21.10.2014 14:59

I60v63a85n 87H98r91o58n 5584476346771

Pod Neuschwansteinem, řekl bych ;-D

0/0
21.10.2014 18:01

F38r69a64n88t55i13š16e30k 21C95h21m63e94l86a21ř 5485326578649

To procento ztracených letadel bylo podstatně vyšší - celkově skoro 30%.

0/0
23.10.2014 21:02

L35u89d31v67í14k 89G52a86j79d49o63š64í87k 2905963654652

Akorát jsem nepochopil koho napadlo udělat článek jako popisky k fotografiím. Zvláště pak když popisky iDnesu jsou tak dementně vymyšlené, že fotografii schovají.

Za obsah pane Folprechte R^. Za formu si dejte facku.

+3/0
21.10.2014 10:42

J68i19ř31í 68K70v89ě94š 1463966682981

Ty popisky se dají skrýt. ;-)

+2/0
21.10.2014 10:46

J75a60n 68T10o92n 9226442556693

No jo, ale pak se celkem špatně čtou :-)

+12/0
21.10.2014 11:49

P65a73v46e68l 32S65l65a56d18o29v65n38í30k 6517383117886

Přečtu, vypnu, pokochám se a zase zapnu a jdu na další. Co je na tom těžkého? Mimo obrázky je reklamní prostor, jinak to nejde. Mně to takto vůbec nevadí.

+4/0
21.10.2014 13:47

A92d45a93m 84K70ř44i90v75s36k21ý 1483694510533

Mám celkem velký monitor, fotka zabírá odhadem tak 1/3 plochy (spíš o něco míň). Na takové ploše už by se místo na popisek co by nezakrýval fotku ani reklamní prostor našlo dost místa...

+1/0
21.10.2014 14:57

L44u36d98v90í32k 50G97a12j15d42o86š26í40k 2395783344312

No jistě.

U tohoto článku to musíte udělat celkem dvaadvacetkrát. Trochu moc velký opruz. Zvlášť když víe, že to jde udělat normálně - článek + obrázky.

+2/0
21.10.2014 15:38
Foto

K66a21r10e76l 49S70e98i30d82l 8699415200278

Přitom to asi nebude technický problém - u některých obrázků je popis pod fotkou, u jiných ji ovšem zakrývá.

Další možností by bylo řešení, jako mají lidovky.cz - text se rozbalí při najetí myší, při vyjetí se zase schová. Navíc lidovky jsou ze stejné "stáje", tak by si snad ajťáci mohli předat know-how.

+1/0
21.10.2014 19:04

R95a14d63e83k 39F38o38l29p87r13e85c87h12t

Je to tak. Když je fotka příliš vysoká a zároveň popisek obsáhlejší, systém to automaticky hodí do fotky.

0/0
21.10.2014 20:12

P16a67v39e15l 22V51a14n54ě37č69e74k 4134733361781

Pěkné. Jinak pokud chcete vidět F104 na vlastní oči, tak p.Tarantík ve svém Airparku u Zruče má jeden kousek, tuším v kanadské kamufláži.

+3/0
21.10.2014 10:05

J18i61ř18í 86B84r19o38ž 5329415112107

Kanadský CF-104D, vcelku vzácná verze

0/0
21.10.2014 10:11

A49n14t43o63n34í21n 74H42o12l68í25k 8697283374650

Dik za tip ! To ero miluju !

+1/0
21.10.2014 14:29

J88i35ř39í 60B20r12o59ž 5299675782257

Hezky zavádějící, populistický nadpis. Zippery, či "missile with a man in it", jak se jim přezdívalo, padal především v BundesLuftwaffe. Důvodem byl špatně vycvičený personál a velká složitost stroje. Německé  104ky totiž byly upraveny na nosiče jaderné munice. Stroje si navíc vyrobili sami, což při přestávce, kterou v leteckém průmyslu od války měli, nebyl nejlepší nápad. Nikdo jiný s nimi neměl větší problém, jen Němci. Pokud si dobře pamatuji, Luftwaffe ztratila cca 130 strojů za celou dobu služby. Československé letectvo ztratilo za dobu služby cca 100 MiGů-21 všech verzí, Přesto je nikdo rakvemi nenazývá.

Zipper byl skvělý eroplán, naprosto nadčasový a v době vzniku neměla druhá strana barikády nic, co by se mu výkony a vybavením vyrovnalo. Až za 10 let.

Starfighter forever! V

+6/0
21.10.2014 10:00

R11a78d72e82k 35F38o14l71p46r69e89c12h58t

To je to tajemství nadpisů. "Příběh zipu" by si přečetlo mnohem méně lidí. To máte stejné jako s rohlíkama. Když budete prodávat rohlíky, taky budete chtít mít co největší obrat. Tak to zkrátka je, s tím my dva nic nenaděláme, ani když se rozkrájíme na nudličky.

Jinak nesmíte číst jen nadpis, v popiskách samozřejmě máte, kde ta nelichotivá přezdívka vznikla. A až bude třeba článek o jedenadvacítkách, tak si zase přečtete o jejich haváriích...

+5/0
21.10.2014 10:43
Foto

M10a69r70t67i63n 48F42a80l30t94ý82n 9981716314978

"Rohlíčky jsou dnes obzvláště iDnes vypečené, že?" ;-)

0/−1
21.10.2014 18:24

P50a29v46e64l 47S33l42a11n58ý 1752390200969

Jednadvacítka byl také skvělý eroplán..ve výzbroji druhé strany od r.59,tedy za rok ! :-P

0/−1
21.10.2014 23:54

J81i66ř75í 86B76r38o89ž 5489445952807

r.1959 MiG-21F nenosil ještě rakety a neměl radar, jen dálkoměr, jeho dolet byl cca poloviční a byl pomalejší. Starfighteru se částečně vyrovnal až MiG-21PF, ale lokátorem a nesenou výzbrojí jej nedohnal nikdy

0/0
23.10.2014 17:46

J34i97ř93í 15B94r73o21ž 5149405632527

Dodám, sériový MiG-21F, nikoliv MiG-21F-13, který již nosil okopírované AIM-9B. Stejně, Efka byta taky krásné éro, nejhezčí z jednadvacítek, prostě sporťák V

0/0
23.10.2014 17:52

D10a15v52i77d 26K97r20a94t37o52c50h60v23í54l 1180169697809

obdobnou galerku bych si dal treba i u A-7 Corsair II... Je to takovej opak 104-ky, buclik, nicmene nadhernej..

+1/0
21.10.2014 9:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.