Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vznášející se „skateboard“ existuje. V budoucnu má zvedat zboží i budovy

Kalifornská společnost Arx Pax představila vznášející se „prkno“ Hendo, prototyp již vyzkoušeli američtí novináři. Za rok by se mělo dostat i k prvním zájemcům. Firma chce technologii posunout dále a využít ji pro manipulaci s těžkými předměty a ochranně budov a objektů při zemětřesení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M23i69r52o61s54l83a24v 84B28u40d49a 9702442277382

Hezký, to má určitě budoucnost R^

0/0
28.10.2014 17:53

P26a63v16e32l 28F55a58r42a 9447377294651

Že to bude v prodeji v roce 2015 věděli již všichni fanoušci Back to the Future od roku 89.  ;-)

A teď ještě létací auta!

0/0
23.10.2014 14:36

B14o64h65u95m16i73l 73S90t11e71j59s46k61a38l 4166727733896

Tak teď pod každý asfaltový povrch nainstalovat tenkou kovovou vrstvu a máme levitující auta bez kol.

0/0
22.10.2014 22:32

P76a98v31e97l 25K43r56e21j37č67í21ř 2202271273646

Sice budou trochu neovladatelná, ale ty výdaje za obnovu poškozeného asfaltu to mnohonásobně vynahradí :-)

0/0
22.10.2014 23:20

J57a48n 23N75o82v74á38k 7535634348617

ta vrstva kovu (velmi čité mědi)  musí být naopak velmi tlustá aby to fungovalo. Ale to by rozkradli i kdyby to bylo trvale pod proudem :D

+1/0
24.10.2014 11:23

V43l71a81d92i29m35í70r 63K38r88i45s82t65e50n 7626582615468

Pokud připustím, že to je podvod, není to virální reklama na TBBT? V předminulém díle Sheldon a spol řešili, že poté, co našli své něžné polovičky, nějak to s jejich vědou šlo z kopce a udělají si brainstorming bez bab, jak právě zkonstruovat ten zmíněný skateboard ze Zpátky do budoucnosti.

+1/−2
22.10.2014 15:54

J33a88k61u42b 29M96a80t66o59u96š 3175112702763

No spíš se o to jen snažily, nedošli ani k složitějším úvahám ;-D

0/0
22.10.2014 17:14

J44i89ř80í 22E48u55l73e91r 5838559636366

Zatím je to jen výkřik do tmy, protože za současného stavu vědy a techniky je to komerčně naprosto nevyužitelné. Tedy aspoň v případě skejtbordů a baráků. V tom prvním případě je jasné, že kolečka za pár krejcarů magnetická levitace nenahradí. Otázkou ovšem je, jak rychlý bude pokrok v tomto směru. 314

0/0
22.10.2014 11:16

J68a13n 39P20a41v22e78l90k27a 3107711814381

To, že by to zvedalo budouvy při záplavách je hodně přehnané. Se vzdáleností roste ptřebná energie kvadraticky.

+4/0
22.10.2014 9:49

J61a95r47o68s21l65a30v 86H73o15r31á59k 8802464235909

A hlavně při záplavách zpravidla nejde proud...

0/−1
22.10.2014 17:20

J59a96n 76P86a64v70e22l63k29a 3867741884911

Tolik proudu není ani v normálních podmínkách. Když skate udrží 50 kg 2 cm nad zemí při 1 kW, pro dům 2000x težší, 2 m nad zemí by bylo potřeba asi 20 Temelínů.

0/−1
23.10.2014 11:44

P84e26t89r 18T40y19č92k77a 6535252439972

Ono se to nezdá, ale Marty cestoval ve dvojce do roku 2015.

+7/0
22.10.2014 9:36

J15i80ř38í 33P88e81t41r42á77š 3361501743147

skvělá poznámka ;-D v tom případě se máme na co těšit :-)

0/0
22.10.2014 14:21
Foto

V51á96c35l35a15v 91N78ý55v97l81t

Gratuluji panu Sobotkovi k pravděpodobnému rekordu. Z 95 diskuzních příspěvků je 33 z jeho klávesnice, či spíše klávesnic.

+1/0
22.10.2014 9:31

P29e14t69r 71P15e13t96r 6813532618523

95 celkových nebo otravných? :D

+1/−1
22.10.2014 13:39

P66a65v40e34l 94S97o92b57o59t17k89a 5490434

Děkuji za gratulaci a za námahu kterou jste si dal s počítáním :-)

(doufám, že jsou všechny moje, ale přepočítávat to nebudu)

To víte, noční směny u počítače jsou dlouhé, a pokud ladíte nějakou aplikaci, je to velká nuda...

0/−1
22.10.2014 16:28

J36a67n 95M51o27t20ů51r29e58k 7820562141839

Ad pochybnosti o magnetismu ve spojitosti s mědí. Uděljete si doma určitě velmi zajímavý pokus: měděná trubka + silný magnet který není o moc menší v průměru, než vntiřní průměr trubky. Pak ten magnet vezměte a nechte volným pádem propadnout tou trubkou - ;-)

+3/0
22.10.2014 8:12

J22a68n 37N74o38v67á31k 7515984398697

takový experiment jsme dělali na vejšce. Ale ještě mnohem zajímavější je potom tu trubku polít tekutým dusíkem.

0/−1
22.10.2014 11:02

P93a79v95e79l 61S50o32b22o23t30k37a 5770454

Jenže - máte sice pravdu a pěkné video k tomu můžete najít např. i na mit.edu, ale tady žádný závit na krátko (trubku) nemáte...

0/−1
22.10.2014 16:29

D11a39v35i51d 11S47a16l57c77e90r 8236800873321

Mnohem zajímavější mi přišel projekt - kvantového uzamčení/kvantové levitování.

Kdy je třeba ale mít extrémně nízké teploty.

Pokud ale se tento stav navodí. Pak zmražená destička v magnetickém poli unese 10 000x násobek své váhy. Dá se říct že destička 10x10x0.5cm uzvedne s přehledem auto do 1 tuny.

Zároveň se nádoba vyrobená na tento způsob dá použít ke SKLADOVÁNÍ energie což je masakr!

Ale to je budoucnost

+1/−1
22.10.2014 7:20

J41i60ř80í 22Š83v68a65g81r 3338390545486

Racionální nápad na využít během příštích 100let není?

Pro velikost toho prkna, kterou určila veliká baterie a s kapacitou jen 7 minut, hádám, že se jedná o velkého žrouta. Tedy hlavní problém bude asi s baterií a ten je zatím neřešitelný. Současná Top baterie li-on 85kWh používaná v elektromobilech Tesla, by snad mohla zvládnout půl směny levitovat s naloženým vozíkem ve skladu, jenže už sama o sobě má rozměry vozíku o váze 570kg a stojí  50tis USD. Revoluční objev nového a kompaktního typu baterie nikdo neočekává.

Ale i pokud se na trh dostane nová a kompaktní baterie s velkou kapacitou. Nenajdu důvod pro který by nějaká firma nakoupila levitující vozíky, navíc za mnoho násobek ceny mechanických. Včetně dalších nákladů na kovovou podlahu, energie na dobíjení a častější drahý speciální servis. Když náklady na léta provozu mechanického jsou jen olej a šrobek.

To samé u letadel. Zařízení k levitaci a vývoj technologie, by zvýšila cenu letadla o tolik, že by se to aerolinkám pro těch pár ušetřených litrů paliva stejně nevyplatilo, když i letištní taxa za použití kovové dráhy by vyšla dráže, než ušetřené palivo. A to ani neřeším kovovou vzletovou plochu, která by vzhledem ke slábnoucímu kuželovému tvaru magnetického pole musela snad zabírat vylidněný prostor o velikosti Prahy a že aby energie do magnetů dokázala dostat letadlo na dostatečnou výšku ke startu, musela by to být buď okřidlená baterie nebo by na palubě musela být mobilní jaderná elektrárna.

Ale co se mi zdá reálné je ochrana domů. Jen je nejdřív potřeba vyřešit ochranu před výpadkem proudu, který běžně padá při povodních a zemětřesení, nebo silnou baterii, co udrží celý dům. Aby zařízení po ztrátě napájení jen nepraštilo barákem dolů a nezpůsobilo to větší škodu, než ten živel.

0/0
22.10.2014 7:06

A95l41e34x90a70n90d41r 58K39o37s38t94k10a 8962918626464

Co takhle magnetická startovací dráha, po které by se letadlo prostě jen rozjelo s nulovým odporem (nějaký třeba centimetr nad ní) do doby, než se vlastní silou vznese? Tedy napájení ne v letadle, ale v dráze.. Máte představu, kolik paliva sežere třeba běžný jumbo 747, než se rozjede na vzletovou rychlost a odlepí se? 9/10 potřebné energie by mohlo místo z nádrží letadla jít kabelem z elektrárny do dráhy.

+3/0
22.10.2014 8:43

J12i15ř66í 80Š61v10a79g61r 3488240935756

No jo, to mne ani nenapadlo. Místo do letadla to umístit do startovací dráhy. Jenže dnešní plech na letadle (3mm) asi stačit nebude a silný kovový plášť velké letadlo dost zatíží. 

A odstínit vnitřek letadla asi jen tak nepůjde, takže elektroniku by to zlikvidovalo. A co udělá kovová vnitřní vybavení letadla?  Nebo zapomenuté hodinky na zápěstí.

0/0
22.10.2014 15:54

W45a56l12t21e55r 98D19i25v53i98š 6527882562722

Co by to nešlo, letadlo by stálo na magnetické podložce, která následně zůstane na dráze, letadlo odletí bez ní.

O likvidaci elektroniky bych se také nebál - vždyť v počítači jsou hodně silné magnety v harddisku a vše funguje. Takže i tohle řešitelné je, i když by to vzhledem k násobně silnějšímu poli bylo podstatně náročnější. 

Ano, určitě by to přineslo úsporu paliva, místo paliva by mohlo být více užitečného nákladu atd. Ale mám pochybnosti o efektivitě takového počínání. Jestli cena zařízení + cena energie potřebná na provoz náhodou o nějaký ten řád nepřevýší cenu uspořeného paliva a přínosu ze zvýšené nostnosti.

0/0
23.10.2014 3:57

J12i33ř51í 26Š82v70a72g28r 3858370495806

Tak už loni zjistili jak na odstínění. Ale podle mne do toho stejně nikdo nepůjde, jelikož vývoj a technologie výrazně zvedne konečnou cenu letadla a váha kovu s dalším odstínění na letadle by zvýšila spotřebu paliva.

 ,,Odstínit magnetické pole bylo až donedávna prakticky nemožné. Španělští vědci z Barcelony však při řešení této složité úlohy uspěli.''

Zdroj: http://www.rozhlas.cz/leonardo/technologie/_zprava/955724?print=1

0/0
23.10.2014 13:53

T25o79m33á20š 18S51k26á63l62a 6918817

přijde mi to zbytečně složité a hlavně toho největšího žrouta energie (totiž skutečné rozjetí letadla dokud nezačne fungovat dostatečný vztlak na křídlech) tím stejně neodstraníte. Kdyby to byl takový problém, tak letadlo roztlačím z ranveje na laně, resp. katapultem. To se už i dělá. Jen asi nikdo nepovažoval za výhodné to dělat s každým letadlem.

+1/0
22.10.2014 16:15
Foto

P92a88t51r92i53k 31C57h15r24z 4918159362769

A to já si praktické využití představit dokážu a to i bez těch barerií. Třeba někde ve skladu na manipulaci s těžkým zbožím, klidně to může mít i elektrický kabel. Minimální tření, snazší manipulace než s poháněným kolejovým vozíkem.

A u těch letadel možná taky - mohly by dosáhnout větší zrychlení na kratší dráze a za použití menšího množství energie + to využívat k pojezdům po letišti.

0/0
22.10.2014 10:56

J38a96k96u20b 15P71r37o25k82e16š 6273928452293

Do jiste miry bych souhlasil s p. Svagrem. Jako nejvetsi problem vydim tu kovovou podlozku. Tohle zatim vypada ken jalo cool hracka, ale s posunem ve vyzkumu supravodicu by to mohlo levitovat jen v mag. poli Zeme to by uz byla jina liga.

+1/0
22.10.2014 11:56

T87o43m46á40š 19S49k41á69l33a 6938287

jenže úspora za snížení tření je několikanásobně kompenzována potřebou udržet to "ve vzduchu" bez ohledu na rychlost, nebo třeba i zastavení. Ono to kolo zase tak velký valivý odpor nemá.

0/0
22.10.2014 16:18

A79l74e64x78a43n66d33r 73K96o43s78t54k28a 8532568296534

Technická: sleduji, jak se tu XY lidí hádá, jestli jde nebo nejde o podvod.. Ale: na jakém principu se vznáší ten nedávno představený levitující reproduktor? Jelikož ten podvodem nebude.. Že by tady šlo o aplikaci toho samého?

0/0
22.10.2014 2:10

P77a15v44e74l 59S84o38b26o79t54k74a 5270374

Magnety.

0/−2
22.10.2014 4:14

A96l36e73x26a86n91d62r 60K13o72s60t69k70a 8312548646904

Podle poznámky o tom, že koule spadne, když dojde baterka mi došlo, že elektromagnety.. Ale JAK je to udělané?

0/0
22.10.2014 7:52

J21a64n 91N21o26v54á87k 7825144248787

ta koule je jednoduchá (ale ne, že bych to dovedl postavit), v ní i ve stojanu jsou elektromagnety které aktivně stabilizují její polohu. Jako kdyby jsi se snažil stabilizovat kouli na vrcholu kopce tak že do ní budeš šťouchat podle toho kterým směrem se rozhodne padat.

0/0
22.10.2014 11:05

T77o98m79á15š 80M27a53t37ě69j 9375908263112

Jde to i snadněji. Ve skutečnosti aktivní stabilizaci nepotřebuješ. 

Stačí vytvořit stacionární magnetické pole určitého tvaru. 

P5evedeno na tvůj příklad hory - vem horu pryč a dej na její místo sopku (horu s kráterem). Z toho kráteru ti nic jen tak nevyskočí.

+1/−1
22.10.2014 13:43

J71a23n 89N24o17v71á24k 7625624618447

Rv  jo kdyby to bylo tak jednoduché..

http://en.wikipedia.org/wiki/Earnshaw%27s_theorem

+1/0
22.10.2014 14:27

T85o20m28á37š 13M86a48t81ě63j 9565738913712

Možná jsem to zjednodušení trochu přehnal až to vyznělo jinak než bylo třeba. 

Řeknu to jinak - nepotřebuješ aktivně reagující stabilizaci. Prostě nepotřebuješ žádnou "logiku", která by rozhodovala, ze které strany šťouchnout a pak dala příkaz ke štouchnutí. 

Úplně stabilní levitace se sice čistě pasivně dosáhnout nedá (pevný magnet na obou stranách), ale dá se to chytře obejít "hloupými" prostředky.

+1/0
22.10.2014 15:56

F50i49l82i72p 66N37e32s82p35o38r 6857217908332

Opravte si chybku: Skateboard pri povozu

0/0
22.10.2014 1:27

J63i42ř53í 70Š24v45a28g70r 3948170355986

V médiích spousta článků o žádostech na Kickstarteru. Několik málo zpětných ohlédnutí za těmi, co s penězi někam zmizeli. Ale absence článků o těch co to dotáhli do konce.

Takže hledám někoho kdo zapůjčí kameru a někoho na výrobu dvou stříbrných krabic s blikajícím nápisem ,,TELEPORT''. Zn. provize

0/0
22.10.2014 1:19

J66i50ř51í 44S47c25h49w97a51c65h 8328414888956

asi před 30-40 lety jsem četl nějakou knížku či jen povídku, kde hrdinové našli jakousi dlaždici co rušila zemskou přitažlivost a vše nad ní se vznášelo.... vzpomene si někdo jak se to jmenovalo?

0/0
21.10.2014 23:29

M65a42r82e92k 48V95o50k35á21l 1766314395349

Nikolaj Nosov - Neználek na Měsíci ... měsíční kámen  ;-D  - ale to asi nemyslíte

+3/0
21.10.2014 23:41

P49e93t58r 91M31a45j58e74r 7542376271271

Taky mně napadl Něznájka na luně.

0/0
22.10.2014 8:55

J23i46ř30í 26S42c53h53w33a64c94h 8558694128956

ne byl to jakoby reálný příběh, takové sci-fi v současné době.

0/0
22.10.2014 17:07

P12e94t54r 87P15r52ů79š72a 6522853376299

Tak jsem si přečetl článek i diskuzi a podle mě je to celkem "jednoduché" a provozuschopné zařízení. Pomocí cívek ve skejtu jsou naidukovány vířivé proudy v měděné podložce, následně je změněn proud v cívkách a reakcí je celkem jenoduše říditelný pohyb i vzdálenost skejtu vzhledem k podložce. Slovo jednoduché se odvíjí samozřejmě od dostupného výpočetního výkonu. Zvláštní že používají měděné podložky, na hliník to nemá asi potřebný výkon.

Těch 10000 dolarů jim ale stejně nepošlu:-)

+7/−1
21.10.2014 22:23

P93a44v95e79l 90S86o54b74o30t81k14a 5150944

opravdu? můžete sem dát nějaký odkaz na skripta nebo něco podobného kde je to popsané?

0/−2
21.10.2014 23:04

P43e77t84r 11P84r98ů12š32a 6292483556789

Popsané co? Elektromagnetismus? Myslím, že 9.třídě základní školy.;-)

+3/−2
21.10.2014 23:09

P98a48v22e73l 42S72o76b39o14t33k58a 5880684

ne, myslím tím magnetickou levitaci o které tak zasvěceně píšete. Tj mám prkno s baterkama a cívkama, na něm 70 kg chlapa, pod ním měděnou podložku a chlap se vznáší. To se na základní škole nebere a na ČVUT nám to také zamlčeli ;-D

0/−2
21.10.2014 23:11

P25e64t81r 56P31r80ů22š49a 6822193196119

Vysvětlenou "levitaci" máte v mém prvním příspěvku. To jsem nevěděl, že se ČVUT zatajuje funkce asynchonního motoru. Díky bohu, že jsem nakonec volil VUT.

Tady: http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%AD%C5%99iv%C3%BD_proud a dál raději nediskutujte a studujte.

A k Vašemu jinému příspěvku, proč bych z baterie neměl dostat výkon kolem jednoho kW? Jak asi startujete auto.

+4/−1
21.10.2014 23:32

P86a51v11e38l 26S71o24b57o33t21k86a 5150624

Tak to tedy plácáte nesmysly a jen tu trolíte.

podívejte se jak dlouho je na tom prkně a jak to prkno je veliké.

0/−3
21.10.2014 23:47

A56l49e40x37a65n38d54r 35K22o26s83t47k49a 8712278746654

Možná bych se spíš zajímal o to, že na tom Japoncům jezdí celý vlak. Vlaková souprava váží "nepatrně" víc než chlap i s prknem.

+3/−1
22.10.2014 2:06

P59a65v13e64l 40S84o35b38o75t16k86a 5730204

Na to jsem tu dával odkaz - viz níže .pdf - a proto také říkám, že maglev běží, že Japoncům to fachá, ale že todle prkno je totální podvod.

0/−3
22.10.2014 4:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.