Diskuse k článku

Vznášející se „skateboard“ existuje. V budoucnu má zvedat zboží i budovy

Kalifornská společnost Arx Pax představila vznášející se „prkno“ Hendo, prototyp již vyzkoušeli američtí novináři. Za rok by se mělo dostat i k prvním zájemcům. Firma chce technologii posunout dále a využít ji pro manipulaci s těžkými předměty a ochranně budov a objektů při zemětřesení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M23i49r82o85s13l85a49v 27B31u82d30a 9252272777112

Hezký, to má určitě budoucnost R^

0/0
28.10.2014 17:53

P44a65v39e60l 65F91a43r11a 9567147164101

Že to bude v prodeji v roce 2015 věděli již všichni fanoušci Back to the Future od roku 89.  ;-)

A teď ještě létací auta!

0/0
23.10.2014 14:36

B69o65h40u98m14i92l 60S89t62e61j50s61k64a75l 4366727603316

Tak teď pod každý asfaltový povrch nainstalovat tenkou kovovou vrstvu a máme levitující auta bez kol.

0/0
22.10.2014 22:32

P33a72v25e50l 98K20r54e39j24č79í48ř 2352801953846

Sice budou trochu neovladatelná, ale ty výdaje za obnovu poškozeného asfaltu to mnohonásobně vynahradí :-)

0/0
22.10.2014 23:20

J78a61n 89N82o26v31á65k 7875484828247

ta vrstva kovu (velmi čité mědi)  musí být naopak velmi tlustá aby to fungovalo. Ale to by rozkradli i kdyby to bylo trvale pod proudem :D

+1/0
24.10.2014 11:23

V77l95a88d65i69m50í34r 88K82r36i54s24t41e88n 7586622465208

Pokud připustím, že to je podvod, není to virální reklama na TBBT? V předminulém díle Sheldon a spol řešili, že poté, co našli své něžné polovičky, nějak to s jejich vědou šlo z kopce a udělají si brainstorming bez bab, jak právě zkonstruovat ten zmíněný skateboard ze Zpátky do budoucnosti.

+1/−2
22.10.2014 15:54

J23a35k69u64b 78M96a74t81o76u15š 3915662842753

No spíš se o to jen snažily, nedošli ani k složitějším úvahám ;-D

0/0
22.10.2014 17:14

J67i83ř42í 58E49u57l19e97r 5108909236576

Zatím je to jen výkřik do tmy, protože za současného stavu vědy a techniky je to komerčně naprosto nevyužitelné. Tedy aspoň v případě skejtbordů a baráků. V tom prvním případě je jasné, že kolečka za pár krejcarů magnetická levitace nenahradí. Otázkou ovšem je, jak rychlý bude pokrok v tomto směru. 314

0/0
22.10.2014 11:16

J33a46n 58P93a66v67e29l76k34a 3567541224261

To, že by to zvedalo budouvy při záplavách je hodně přehnané. Se vzdáleností roste ptřebná energie kvadraticky.

+4/0
22.10.2014 9:49

J91a90r87o72s29l95a26v 51H78o56r56á55k 8982224875109

A hlavně při záplavách zpravidla nejde proud...

0/−1
22.10.2014 17:20

J25a34n 77P50a30v72e37l33k82a 3477341464171

Tolik proudu není ani v normálních podmínkách. Když skate udrží 50 kg 2 cm nad zemí při 1 kW, pro dům 2000x težší, 2 m nad zemí by bylo potřeba asi 20 Temelínů.

0/−1
23.10.2014 11:44

P50e20t38r 29T42y57č66k31a 6345802949962

Ono se to nezdá, ale Marty cestoval ve dvojce do roku 2015.

+7/0
22.10.2014 9:36

J16i54ř88í 11P47e67t55r41á75š 3181321763717

skvělá poznámka ;-D v tom případě se máme na co těšit :-)

0/0
22.10.2014 14:21
Foto

V94á28c62l63a89v 81N71ý78v43l37t

Gratuluji panu Sobotkovi k pravděpodobnému rekordu. Z 95 diskuzních příspěvků je 33 z jeho klávesnice, či spíše klávesnic.

+1/0
22.10.2014 9:31

P45e28t36r 65P64e30t78r 6903532828533

95 celkových nebo otravných? :D

+1/−1
22.10.2014 13:39

P24a28v48e32l 44S78o77b14o40t42k87a 5610574

Děkuji za gratulaci a za námahu kterou jste si dal s počítáním :-)

(doufám, že jsou všechny moje, ale přepočítávat to nebudu)

To víte, noční směny u počítače jsou dlouhé, a pokud ladíte nějakou aplikaci, je to velká nuda...

0/−1
22.10.2014 16:28

J46a39n 14M67o44t97ů32r27e72k 7270522821209

Ad pochybnosti o magnetismu ve spojitosti s mědí. Uděljete si doma určitě velmi zajímavý pokus: měděná trubka + silný magnet který není o moc menší v průměru, než vntiřní průměr trubky. Pak ten magnet vezměte a nechte volným pádem propadnout tou trubkou - ;-)

+3/0
22.10.2014 8:12

J11a90n 21N96o27v77á93k 7275804988247

takový experiment jsme dělali na vejšce. Ale ještě mnohem zajímavější je potom tu trubku polít tekutým dusíkem.

0/−1
22.10.2014 11:02

P41a54v12e93l 73S12o94b57o66t78k29a 5350254

Jenže - máte sice pravdu a pěkné video k tomu můžete najít např. i na mit.edu, ale tady žádný závit na krátko (trubku) nemáte...

0/−1
22.10.2014 16:29

D20a55v54i59d 35S50a11l94c49e34r 8776860923421

Mnohem zajímavější mi přišel projekt - kvantového uzamčení/kvantové levitování.

Kdy je třeba ale mít extrémně nízké teploty.

Pokud ale se tento stav navodí. Pak zmražená destička v magnetickém poli unese 10 000x násobek své váhy. Dá se říct že destička 10x10x0.5cm uzvedne s přehledem auto do 1 tuny.

Zároveň se nádoba vyrobená na tento způsob dá použít ke SKLADOVÁNÍ energie což je masakr!

Ale to je budoucnost

+1/−1
22.10.2014 7:20

J24i19ř66í 39Š65v39a89g35r 3898940385536

Racionální nápad na využít během příštích 100let není?

Pro velikost toho prkna, kterou určila veliká baterie a s kapacitou jen 7 minut, hádám, že se jedná o velkého žrouta. Tedy hlavní problém bude asi s baterií a ten je zatím neřešitelný. Současná Top baterie li-on 85kWh používaná v elektromobilech Tesla, by snad mohla zvládnout půl směny levitovat s naloženým vozíkem ve skladu, jenže už sama o sobě má rozměry vozíku o váze 570kg a stojí  50tis USD. Revoluční objev nového a kompaktního typu baterie nikdo neočekává.

Ale i pokud se na trh dostane nová a kompaktní baterie s velkou kapacitou. Nenajdu důvod pro který by nějaká firma nakoupila levitující vozíky, navíc za mnoho násobek ceny mechanických. Včetně dalších nákladů na kovovou podlahu, energie na dobíjení a častější drahý speciální servis. Když náklady na léta provozu mechanického jsou jen olej a šrobek.

To samé u letadel. Zařízení k levitaci a vývoj technologie, by zvýšila cenu letadla o tolik, že by se to aerolinkám pro těch pár ušetřených litrů paliva stejně nevyplatilo, když i letištní taxa za použití kovové dráhy by vyšla dráže, než ušetřené palivo. A to ani neřeším kovovou vzletovou plochu, která by vzhledem ke slábnoucímu kuželovému tvaru magnetického pole musela snad zabírat vylidněný prostor o velikosti Prahy a že aby energie do magnetů dokázala dostat letadlo na dostatečnou výšku ke startu, musela by to být buď okřidlená baterie nebo by na palubě musela být mobilní jaderná elektrárna.

Ale co se mi zdá reálné je ochrana domů. Jen je nejdřív potřeba vyřešit ochranu před výpadkem proudu, který běžně padá při povodních a zemětřesení, nebo silnou baterii, co udrží celý dům. Aby zařízení po ztrátě napájení jen nepraštilo barákem dolů a nezpůsobilo to větší škodu, než ten živel.

0/0
22.10.2014 7:06

A70l31e94x25a41n81d65r 94K85o70s32t43k91a 8392978286914

Co takhle magnetická startovací dráha, po které by se letadlo prostě jen rozjelo s nulovým odporem (nějaký třeba centimetr nad ní) do doby, než se vlastní silou vznese? Tedy napájení ne v letadle, ale v dráze.. Máte představu, kolik paliva sežere třeba běžný jumbo 747, než se rozjede na vzletovou rychlost a odlepí se? 9/10 potřebné energie by mohlo místo z nádrží letadla jít kabelem z elektrárny do dráhy.

+3/0
22.10.2014 8:43

J30i34ř16í 79Š68v79a47g98r 3488630945356

No jo, to mne ani nenapadlo. Místo do letadla to umístit do startovací dráhy. Jenže dnešní plech na letadle (3mm) asi stačit nebude a silný kovový plášť velké letadlo dost zatíží. 

A odstínit vnitřek letadla asi jen tak nepůjde, takže elektroniku by to zlikvidovalo. A co udělá kovová vnitřní vybavení letadla?  Nebo zapomenuté hodinky na zápěstí.

0/0
22.10.2014 15:54

W84a65l59t31e80r 79D78i10v33i91š 6947312972562

Co by to nešlo, letadlo by stálo na magnetické podložce, která následně zůstane na dráze, letadlo odletí bez ní.

O likvidaci elektroniky bych se také nebál - vždyť v počítači jsou hodně silné magnety v harddisku a vše funguje. Takže i tohle řešitelné je, i když by to vzhledem k násobně silnějšímu poli bylo podstatně náročnější. 

Ano, určitě by to přineslo úsporu paliva, místo paliva by mohlo být více užitečného nákladu atd. Ale mám pochybnosti o efektivitě takového počínání. Jestli cena zařízení + cena energie potřebná na provoz náhodou o nějaký ten řád nepřevýší cenu uspořeného paliva a přínosu ze zvýšené nostnosti.

0/0
23.10.2014 3:57

J52i85ř33í 46Š35v41a70g42r 3698700315726

Tak už loni zjistili jak na odstínění. Ale podle mne do toho stejně nikdo nepůjde, jelikož vývoj a technologie výrazně zvedne konečnou cenu letadla a váha kovu s dalším odstínění na letadle by zvýšila spotřebu paliva.

 ,,Odstínit magnetické pole bylo až donedávna prakticky nemožné. Španělští vědci z Barcelony však při řešení této složité úlohy uspěli.''

Zdroj: http://www.rozhlas.cz/leonardo/technologie/_zprava/955724?print=1

0/0
23.10.2014 13:53

T11o51m56á26š 92S28k69á69l11a 6158727

přijde mi to zbytečně složité a hlavně toho největšího žrouta energie (totiž skutečné rozjetí letadla dokud nezačne fungovat dostatečný vztlak na křídlech) tím stejně neodstraníte. Kdyby to byl takový problém, tak letadlo roztlačím z ranveje na laně, resp. katapultem. To se už i dělá. Jen asi nikdo nepovažoval za výhodné to dělat s každým letadlem.

+1/0
22.10.2014 16:15
Foto

P21a20t59r28i28k 68C37h38r83z 4818229372619

A to já si praktické využití představit dokážu a to i bez těch barerií. Třeba někde ve skladu na manipulaci s těžkým zbožím, klidně to může mít i elektrický kabel. Minimální tření, snazší manipulace než s poháněným kolejovým vozíkem.

A u těch letadel možná taky - mohly by dosáhnout větší zrychlení na kratší dráze a za použití menšího množství energie + to využívat k pojezdům po letišti.

0/0
22.10.2014 10:56

J75a11k37u63b 63P51r95o87k10e18š 6773378522163

Do jiste miry bych souhlasil s p. Svagrem. Jako nejvetsi problem vydim tu kovovou podlozku. Tohle zatim vypada ken jalo cool hracka, ale s posunem ve vyzkumu supravodicu by to mohlo levitovat jen v mag. poli Zeme to by uz byla jina liga.

+1/0
22.10.2014 11:56

T98o76m61á37š 54S47k22á21l36a 6758227

jenže úspora za snížení tření je několikanásobně kompenzována potřebou udržet to "ve vzduchu" bez ohledu na rychlost, nebo třeba i zastavení. Ono to kolo zase tak velký valivý odpor nemá.

0/0
22.10.2014 16:18

A52l73e41x41a46n89d88r 24K94o50s90t89k15a 8152588196844

Technická: sleduji, jak se tu XY lidí hádá, jestli jde nebo nejde o podvod.. Ale: na jakém principu se vznáší ten nedávno představený levitující reproduktor? Jelikož ten podvodem nebude.. Že by tady šlo o aplikaci toho samého?

0/0
22.10.2014 2:10

P21a12v80e90l 74S61o38b61o32t53k66a 5880484

Magnety.

0/−2
22.10.2014 4:14

A63l74e61x51a20n77d63r 56K62o27s88t23k57a 8652178866554

Podle poznámky o tom, že koule spadne, když dojde baterka mi došlo, že elektromagnety.. Ale JAK je to udělané?

0/0
22.10.2014 7:52

J32a94n 37N37o98v34á93k 7315774218127

ta koule je jednoduchá (ale ne, že bych to dovedl postavit), v ní i ve stojanu jsou elektromagnety které aktivně stabilizují její polohu. Jako kdyby jsi se snažil stabilizovat kouli na vrcholu kopce tak že do ní budeš šťouchat podle toho kterým směrem se rozhodne padat.

0/0
22.10.2014 11:05

T79o24m45á31š 34M56a85t25ě37j 9635938803542

Jde to i snadněji. Ve skutečnosti aktivní stabilizaci nepotřebuješ. 

Stačí vytvořit stacionární magnetické pole určitého tvaru. 

P5evedeno na tvůj příklad hory - vem horu pryč a dej na její místo sopku (horu s kráterem). Z toho kráteru ti nic jen tak nevyskočí.

+1/−1
22.10.2014 13:43

J37a58n 83N91o76v26á95k 7305744768317

Rv  jo kdyby to bylo tak jednoduché..

http://en.wikipedia.org/wiki/Earnshaw%27s_theorem

+1/0
22.10.2014 14:27

T70o61m20á63š 50M67a30t42ě65j 9605758473802

Možná jsem to zjednodušení trochu přehnal až to vyznělo jinak než bylo třeba. 

Řeknu to jinak - nepotřebuješ aktivně reagující stabilizaci. Prostě nepotřebuješ žádnou "logiku", která by rozhodovala, ze které strany šťouchnout a pak dala příkaz ke štouchnutí. 

Úplně stabilní levitace se sice čistě pasivně dosáhnout nedá (pevný magnet na obou stranách), ale dá se to chytře obejít "hloupými" prostředky.

+1/0
22.10.2014 15:56

F66i88l11i78p 91N58e91s37p24o82r 6107507498122

Opravte si chybku: Skateboard pri povozu

0/0
22.10.2014 1:27

J53i60ř24í 81Š15v47a24g60r 3728460315746

V médiích spousta článků o žádostech na Kickstarteru. Několik málo zpětných ohlédnutí za těmi, co s penězi někam zmizeli. Ale absence článků o těch co to dotáhli do konce.

Takže hledám někoho kdo zapůjčí kameru a někoho na výrobu dvou stříbrných krabic s blikajícím nápisem ,,TELEPORT''. Zn. provize

0/0
22.10.2014 1:19

J69i43ř60í 24S92c61h20w13a34c87h 8258274388256

asi před 30-40 lety jsem četl nějakou knížku či jen povídku, kde hrdinové našli jakousi dlaždici co rušila zemskou přitažlivost a vše nad ní se vznášelo.... vzpomene si někdo jak se to jmenovalo?

0/0
21.10.2014 23:29

M83a93r56e77k 20V23o10k64á75l 1816514785709

Nikolaj Nosov - Neználek na Měsíci ... měsíční kámen  ;-D  - ale to asi nemyslíte

+3/0
21.10.2014 23:41

P10e66t16r 26M64a56j26e87r 7572756101881

Taky mně napadl Něznájka na luně.

0/0
22.10.2014 8:55

J48i39ř46í 76S64c44h95w52a88c62h 8308134938356

ne byl to jakoby reálný příběh, takové sci-fi v současné době.

0/0
22.10.2014 17:07

P18e74t15r 66P78r71ů23š89a 6202453286719

Tak jsem si přečetl článek i diskuzi a podle mě je to celkem "jednoduché" a provozuschopné zařízení. Pomocí cívek ve skejtu jsou naidukovány vířivé proudy v měděné podložce, následně je změněn proud v cívkách a reakcí je celkem jenoduše říditelný pohyb i vzdálenost skejtu vzhledem k podložce. Slovo jednoduché se odvíjí samozřejmě od dostupného výpočetního výkonu. Zvláštní že používají měděné podložky, na hliník to nemá asi potřebný výkon.

Těch 10000 dolarů jim ale stejně nepošlu:-)

+7/−1
21.10.2014 22:23

P59a70v22e37l 36S27o56b87o71t83k63a 5870214

opravdu? můžete sem dát nějaký odkaz na skripta nebo něco podobného kde je to popsané?

0/−2
21.10.2014 23:04

P46e54t36r 80P47r46ů12š31a 6382483516819

Popsané co? Elektromagnetismus? Myslím, že 9.třídě základní školy.;-)

+3/−2
21.10.2014 23:09

P90a96v37e75l 57S29o10b58o92t83k35a 5400604

ne, myslím tím magnetickou levitaci o které tak zasvěceně píšete. Tj mám prkno s baterkama a cívkama, na něm 70 kg chlapa, pod ním měděnou podložku a chlap se vznáší. To se na základní škole nebere a na ČVUT nám to také zamlčeli ;-D

0/−2
21.10.2014 23:11

P36e12t56r 15P63r33ů21š27a 6552413276869

Vysvětlenou "levitaci" máte v mém prvním příspěvku. To jsem nevěděl, že se ČVUT zatajuje funkce asynchonního motoru. Díky bohu, že jsem nakonec volil VUT.

Tady: http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%AD%C5%99iv%C3%BD_proud a dál raději nediskutujte a studujte.

A k Vašemu jinému příspěvku, proč bych z baterie neměl dostat výkon kolem jednoho kW? Jak asi startujete auto.

+4/−1
21.10.2014 23:32

P18a71v98e25l 49S31o32b70o54t45k29a 5280224

Tak to tedy plácáte nesmysly a jen tu trolíte.

podívejte se jak dlouho je na tom prkně a jak to prkno je veliké.

0/−3
21.10.2014 23:47

A23l64e62x38a27n61d29r 94K30o21s43t54k26a 8732248396644

Možná bych se spíš zajímal o to, že na tom Japoncům jezdí celý vlak. Vlaková souprava váží "nepatrně" víc než chlap i s prknem.

+3/−1
22.10.2014 2:06

P44a65v19e87l 48S56o11b42o52t62k13a 5690154

Na to jsem tu dával odkaz - viz níže .pdf - a proto také říkám, že maglev běží, že Japoncům to fachá, ale že todle prkno je totální podvod.

0/−3
22.10.2014 4:13



Najdete na iDNES.cz