Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Konec SpaceShip Two nemá na svědomí motor. Nová bude už za rok

Místo letu sestupný manévr. To je podle vyšetřovatelů první výsledek vyšetřování páteční nehody kosmické lodi SpaceShip Two. Ta vybuchla krátce po vypuštění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J82a95k31u45b 26K38o61s 3886842210314

Zřejmě to nebylo dostatečně blbuvzdorné

0/0
4.11.2014 23:27

R58i44c84h91a22r98d 40T39r48e62f13i34l 4831805739680

Tak jsme to hodili znova na pilota. Ó jak jednoduché milý Watsone že ? Spadlo to v pátek a v úterý je jasno.  Evidentně je zájem se v tom moc nešťourat.

0/−2
4.11.2014 9:33

Z57b55y87n89ě76k 26K92o53ř55í95n48e15k 9364123649792

třeba řídící středisko dostává online informace z letu a jestli se spustila nějaká sekvence, které se nespustí bez zásahu pilota, tak je příčina zřejmě úplně jasná.

0/0
4.11.2014 11:51

O87n13d71ř48e91j 23Č21a16p31k88a 6681931793704

Byl to prototyp při zkušebním letu, u takových se sleduje podstatně víc věcí, než dostanete třeba u dopravního letadla z černé skříňky. Jestli telemetrie ukázala, že někdo přepnul něco, co v dané fázi letu neměl...

Samozřejmě to nevylučuje, že je něco v návrhu kokpitu blbě a udělat tu chybu je strašně jednoduché, v tom případě se na dalším prototypu budou dělat úpravy.

+1/0
4.11.2014 14:02

K63a52r68e13l 42H96a30t54v42a50n40i 2464257596350

Proc tomu "nespravnemu vysunuti" nezabranil program?

0/0
3.11.2014 22:21

L97i32b46o80r 18H34o76s44a44k 3805682864566

Mozna proto, ze ho zpusobil :-)

+1/0
4.11.2014 0:40

F97r73a83n59t84i61š67e98k 31K82a66l58v39o96d60a 5767947563951

To je jen prototypová nemoc, vždyť napoprvé se to stalo i Ironmanovi ;-)

0/0
3.11.2014 20:34

P85a32v95e56l 34K64r54e27j90č68í97ř 2252611663846

Takže pokud dojde během prvních chvil po odpoutání k nějakým problémům, tak ta loď nemůže okamžitě zahájit sestupný manévr? To mi nepřijde jako zrovna "cool feature" :-)

0/0
3.11.2014 18:40

O52n65d62ř65e74j 72Č44a46p75k49a 6781321783374

Samozřejmě může, vypne motor a v klidu doklouže na letiště. Ale na změnu geometrie křídel sahat nesmí, při téhle rychlosti a výšce, jak se bohužel ukázalo, je to změna jednorázová...

0/0
3.11.2014 19:57

P25a67v48e34l 71K10r34e12j27č59í93ř 2392441753396

Obávám se, že bez změny geometrie křídel to moc klouzat nebude.

0/0
3.11.2014 20:02

O33n66d15ř91e53j 54Č93a24p39k80a 6321511853294

Konfigurace pro přistání vypadá stejně, jako pro vzlet, alespoň podle videa. Křídla a ocas to otáčí jen pro sestup do atmosféry.

0/0
3.11.2014 22:59

S16t54a42n75i89s74l11a59v 90V88a65v60ř49i48n12k70a 5456387671172

No, ono to z atmosféry snad ani nevyletí...tzv "termosféra" končí asi 600 km od povrchu...ale to jsou detaily...hlavně, aby už se nikomu nic nestalo.

0/0
3.11.2014 23:53

A52l82e73x40a34n82d31r 53K18o53s48t58k47a 8812218156604

Podstatné je, že když to vyklopí ocas a křídla v husté atmosféře, tak se mašina přetrhne, jak to teď ukázalo. Ps, ano, detekovatelné stopy atmosféry máte do těch cca 5 nebo 600 km, ale už 250 km je dost vysoko, aby tam obíhalo kolik satelitů. ISS je 400 km vysoko a proti "brždění atmosférou" prostě tu a tam blafne motorkem.

0/0
4.11.2014 9:01

A63l54e11x38a73n74d25r 35K92o14s55t21k68a 8442938826774

Jestli je tomu tak, tak je to prostě smutný důsledek práce testovacího pilota. Pilot hotové mašiny má manuál o stovkách stránek a v nich popis co dělat a co nedělat. Testovací pilot tu příručku píše. A bohužel někdy jí dopíše někdo jiný s poznámkou, že udělat xxx opravdu není dobrý nápad.

+4/0
3.11.2014 15:35

J76a32n 79S12a50l16o53m57o50n 4479490171225

No, jak známo tak lidské chybě se lze vyhnout jen velice obtížně.

+10/0
3.11.2014 11:22

M66a36t96e19j 81F83i66l77i78p 9182584146

To ano, proto se do aut montuji ruzne jizdni asistence. Nechci situaci zlehcovat ani vinit ani obhajovat ale pristi verze letadla uz treba bude mit nainstalovane varovani, ze: "Zahajit sestupny manevr v teto fazi letu opravdu neni dobry napad. Opravdu chcete rucne zahajit sestupny manevr? ano/ne"

+1/0
3.11.2014 17:12

J40a77n 74S41a49l18o54m74o68n 4159880341585

Třeba a nebo se na ten přepínač přidělá krytka :-)

+1/0
3.11.2014 17:24

Z22b47y56n80ě32k 36K74o28ř80í46n28e23k 9584623209262

Si nemyslím. By ovládání strašně zkomplikovalo a v některých situacích si pilot nemůže číst dlouhé hlášky a rozhodovat se ANO/NE. Spíš bych to viděl na jiné umístění ovládacího prvku nebo možnost krytka/povolovací tlačítko.

+1/0
3.11.2014 17:30

I98r97e24n30a 97P19l38a78c25h10e39t94k41o52v61á 1476724606680

to bych rada vedela, co vede vyskolenyho profika k tomu udelat takovouhle chybu?

+1/−6
3.11.2014 11:12

M45i19l96o55s 80Z83a85k 6596408557285

Vsichni jsme jen omylni lide... :-)

+10/0
3.11.2014 11:22

J90a54n 43S58a68l16o73m13o59n 4139180771645

Někdy stačí jen šáhnout vedle a přepnout špatný přepínač.

+3/0
3.11.2014 11:22

J32i96ř78í 86N37e84u79m50e96i93s73t16e12r 2512435463221

Což jste nikdy ve výtahu nezmáčkla špatný čudlík?

+2/0
3.11.2014 11:37

J58a97r32o95s18l83a61v 82Č82e55r72n68ý 6108654379418

ne tak aby se zritila

0/−1
3.11.2014 11:41

J41i32ř82í 14K97v31ě55š 1753766922601

No on čudl pro automatické uvolnění kabiny z lana zpravidla ve výtahu instalován nebývá. ;-)

+17/0
3.11.2014 11:45

B68l51a66ž64e40j 66M47o53t19y55č68k24a 8237277145540

a je to škoda

+2/0
3.11.2014 14:09

O39n16d81ř96e38j 46Č74a69p29k59a 6421231373524

Stačí nějaká nedomyšlenost v ovládacích prvcích a jednou sáhne vedle sebevětší profík... u Airbusu třeba kdysi dávno vypadal na displeji autopilota skoro stejně sestup pod úhlem 3,3 stupňů a sestup rychlostí 3300 stop za minutu a v kombinaci s turbulencí ve správný okamžik to dopadlo takhle http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Inter_Flight_148

+9/0
3.11.2014 11:49

Z56b28y24n33ě91k 40K25o90ř42í11n61e21k 9274853729182

A co vede ty miliony lidí na silnici udělat chybu?

Chyby dělají piloti, letoví dispečeři, opeřátoři jaderných elektráren.... a přitom všichni maj papír, že zvládají práci za ztížených podmínek.

+8/0
3.11.2014 12:35

J69a85n 93S76a25l68o94m95o31n 4329760961445

Ono se většinou počítá s tím, že by člověk mohl udělat chybu. Akorát když se s vývojem spěchá, tak se tyhle věci nikdy pořádně nedomyslí.

0/0
3.11.2014 17:26

Z80b34y34n25ě66k 98K49o98ř88í35n72e39k 9484733799442

Ano vždycky se počítá s tím, že člověk udělá chybu. A ikdyž se s vývojem nespěchá, tak se všechna slabá místa odhalí až ostrým provozem. Ani "milion" vývojářů neudělá 100% bezpečný systém.

+1/0
3.11.2014 18:28

J26a29n 87S95a20l89o55m28o60n 4369860331285

Dělám projektanta a dělával jsem konstruktéra. Sice ne kosmických lodí ale trolejbusů, ale i tak. Protože jsem pracoval na palubních deskách tak vím co to je "konstruktérská slepota". Prostě nemáte šanci si všimnout chyby, protože pro vás je to uspořádání přece naprosto logické a jednoznačné. Jenže ten co to používá nemusí myslet úplně stejně jako konstruktér co to navrhuje. Proto je nezbytná interakce konstruktéra s uživatelem. Jenže to se dneska moc nenosí. A i když to všechno funguje jak má, tak chyba lidského faktoru prostě vyloučit nelze jinak, než plně automatizovaným systémem.

+3/0
3.11.2014 20:21

R11o69m62a27n 55L61a76n37g94e59r 9864334192792

Pozor, nikde není dáno, že plně automatizovaný systém neudělá chybu. ;-)

0/0
4.11.2014 9:05

J60a30n 46S76a93l24o60m15o13n 4889110341895

Jasně že i ten může udělat chybu, ale pokud je dobře odladěný, tak je pravděpodobnost nižší než že tu chybu udělá člověk. :-) Navíc chyby automatických systémů odvisí od chyb jejich čidel. :-)

0/0
4.11.2014 9:09

Z77b16y64n39ě21k 25K79o87ř65í20n21e91k 9224133179302

Ano některé systémy jdou odladit úplně dokonale, ale jsou věci ve kterých si myslím je to zhola nemožné.

Pokud vemem za příklad JE, tak tam je známý 100% bezpečný stav. Odstaveno, "nabórováno" a vychlazeno a tomu všemu jdou podřítit bezpečnostní systémy, které zafungují, když něco jiného selže.

U letadla tento stav sice existuje také (letadlo sedí bezpečně celé na zemi) ale existuje miliony variant jak se k němu dostat. Třeba v případě ztráty motorů, dekomprese,,,  jsou přesně definovány postupy co v těchto případech dělat (pokusit se je nahodit v určité výšce, sestoupat na určitou výšku..) ale potom ikdyž se to povede, záleží jen na "improvizaci" pilota, kde je nejbližší volné letiště, je možné přistát na vodě.... a tohle prostě sebe lépe odladěný systém nedokáže, dokud nebude opravdu umělá inteligence, která se nebude rozhodovat podle programu.

Navíc žádné čidlo není bezporuchové a pro zajištění správné funkce by to letadlo muselo být "přečidlováno" a tím zbytečně težké (což nevadí u složitých zařízení na zemi).

0/0
4.11.2014 11:48

J68a11n 72S11a19l94o96m23o58n 4929190661945

A proto je zatím ve většině letadel pilot. Ovšem automatické systémy například pro kosmické lodě, ale i pro raketoplán už existují a fungují. Takový X33 žádného pilota nemá a ruský Buran ho také neměl a přesto dokázal nejen přistát, ale dokonce při tom přistání se mu to napoprvé "nepovedlo", takže přistání přerušil, znovu vzlétl (to americký Shuttle neuměl) a přistání bezchybně zopakoval. Vše v plně automatickém chodu (najdete v dokumentu z ČT na Youtube, stačí zadat do vyhledávání dokumety Buran a je to šestiminutové video ve kterém se dokonce vyskytne záběr z toho přistání a opakování). Právě ony přesně definované postupy se totiž velice dobře programují do automatů :-). Nicméně přesto může nastat něco naprosto neočekávaného a nic není bez chyby na 100%. Ani ta jaderná elektrárna. Vždycky je to 99,9... a něco :-).

+1/0
4.11.2014 12:22

J66a73r26o30m70í97r 31K40r29á74l 4170389914949

Někdy profík udělá horší chybu, než začátečník.  Právě proto, že je profík.

0/0
3.11.2014 16:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.