Diskuse k článku

Konec SpaceShip Two nemá na svědomí motor. Nová bude už za rok

Místo letu sestupný manévr. To je podle vyšetřovatelů první výsledek vyšetřování páteční nehody kosmické lodi SpaceShip Two. Ta vybuchla krátce po vypuštění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J75a61k92u31b 92K58o61s 3386702780874

Zřejmě to nebylo dostatečně blbuvzdorné

0/0
4.11.2014 23:27

R24i96c82h10a57r37d 64T17r21e76f44i96l 4141765289370

Tak jsme to hodili znova na pilota. Ó jak jednoduché milý Watsone že ? Spadlo to v pátek a v úterý je jasno.  Evidentně je zájem se v tom moc nešťourat.

0/−2
4.11.2014 9:33

Z38b16y76n54ě30k 53K89o58ř89í64n62e91k 9184343289232

třeba řídící středisko dostává online informace z letu a jestli se spustila nějaká sekvence, které se nespustí bez zásahu pilota, tak je příčina zřejmě úplně jasná.

0/0
4.11.2014 11:51

O51n95d52ř77e80j 14Č68a82p59k55a 6401641873544

Byl to prototyp při zkušebním letu, u takových se sleduje podstatně víc věcí, než dostanete třeba u dopravního letadla z černé skříňky. Jestli telemetrie ukázala, že někdo přepnul něco, co v dané fázi letu neměl...

Samozřejmě to nevylučuje, že je něco v návrhu kokpitu blbě a udělat tu chybu je strašně jednoduché, v tom případě se na dalším prototypu budou dělat úpravy.

+1/0
4.11.2014 14:02

K73a30r87e10l 64H11a42t92v52a92n51i 2674717116250

Proc tomu "nespravnemu vysunuti" nezabranil program?

0/0
3.11.2014 22:21

L12i51b26o83r 59H35o31s83a93k 3565112174716

Mozna proto, ze ho zpusobil :-)

+1/0
4.11.2014 0:40

F70r97a59n92t11i20š87e71k 29K34a63l21v21o57d53a 5597367233421

To je jen prototypová nemoc, vždyť napoprvé se to stalo i Ironmanovi ;-)

0/0
3.11.2014 20:34

P67a66v56e13l 24K79r38e29j51č45í92ř 2522621923696

Takže pokud dojde během prvních chvil po odpoutání k nějakým problémům, tak ta loď nemůže okamžitě zahájit sestupný manévr? To mi nepřijde jako zrovna "cool feature" :-)

0/0
3.11.2014 18:40

O32n54d42ř57e65j 61Č22a52p81k27a 6621711473764

Samozřejmě může, vypne motor a v klidu doklouže na letiště. Ale na změnu geometrie křídel sahat nesmí, při téhle rychlosti a výšce, jak se bohužel ukázalo, je to změna jednorázová...

0/0
3.11.2014 19:57

P77a33v67e43l 68K49r14e24j93č45í23ř 2722891463356

Obávám se, že bez změny geometrie křídel to moc klouzat nebude.

0/0
3.11.2014 20:02

O36n80d10ř27e51j 35Č97a27p78k56a 6791541233734

Konfigurace pro přistání vypadá stejně, jako pro vzlet, alespoň podle videa. Křídla a ocas to otáčí jen pro sestup do atmosféry.

0/0
3.11.2014 22:59

S60t18a90n51i72s21l35a19v 92V52a64v17ř59i96n43k92a 5706757271552

No, ono to z atmosféry snad ani nevyletí...tzv "termosféra" končí asi 600 km od povrchu...ale to jsou detaily...hlavně, aby už se nikomu nic nestalo.

0/0
3.11.2014 23:53

A45l61e53x95a51n79d16r 87K86o87s93t89k49a 8182838156804

Podstatné je, že když to vyklopí ocas a křídla v husté atmosféře, tak se mašina přetrhne, jak to teď ukázalo. Ps, ano, detekovatelné stopy atmosféry máte do těch cca 5 nebo 600 km, ale už 250 km je dost vysoko, aby tam obíhalo kolik satelitů. ISS je 400 km vysoko a proti "brždění atmosférou" prostě tu a tam blafne motorkem.

0/0
4.11.2014 9:01

A48l72e24x10a71n16d73r 85K27o48s29t44k62a 8182788956274

Jestli je tomu tak, tak je to prostě smutný důsledek práce testovacího pilota. Pilot hotové mašiny má manuál o stovkách stránek a v nich popis co dělat a co nedělat. Testovací pilot tu příručku píše. A bohužel někdy jí dopíše někdo jiný s poznámkou, že udělat xxx opravdu není dobrý nápad.

+4/0
3.11.2014 15:35

J49a98n 63S93a10l92o14m46o31n 4149580741675

No, jak známo tak lidské chybě se lze vyhnout jen velice obtížně.

+10/0
3.11.2014 11:22

M51a22t38e21j 32F13i12l55i73p 9552784206

To ano, proto se do aut montuji ruzne jizdni asistence. Nechci situaci zlehcovat ani vinit ani obhajovat ale pristi verze letadla uz treba bude mit nainstalovane varovani, ze: "Zahajit sestupny manevr v teto fazi letu opravdu neni dobry napad. Opravdu chcete rucne zahajit sestupny manevr? ano/ne"

+1/0
3.11.2014 17:12

J33a41n 85S53a33l79o25m92o32n 4679840501855

Třeba a nebo se na ten přepínač přidělá krytka :-)

+1/0
3.11.2014 17:24

Z47b78y19n62ě49k 11K25o21ř59í95n16e15k 9504853759932

Si nemyslím. By ovládání strašně zkomplikovalo a v některých situacích si pilot nemůže číst dlouhé hlášky a rozhodovat se ANO/NE. Spíš bych to viděl na jiné umístění ovládacího prvku nebo možnost krytka/povolovací tlačítko.

+1/0
3.11.2014 17:30

I71r75e52n83a 83P76l61a27c92h96e34t42k80o45v83á 1376874346840

to bych rada vedela, co vede vyskolenyho profika k tomu udelat takovouhle chybu?

+1/−6
3.11.2014 11:12

M33i91l91o33s 53Z62a98k 6726448787475

Vsichni jsme jen omylni lide... :-)

+10/0
3.11.2014 11:22

J82a92n 49S98a59l90o41m66o12n 4709260901695

Někdy stačí jen šáhnout vedle a přepnout špatný přepínač.

+3/0
3.11.2014 11:22

J51i75ř82í 39N24e21u78m27e25i11s51t11e78r 2522985303841

Což jste nikdy ve výtahu nezmáčkla špatný čudlík?

+2/0
3.11.2014 11:37

J13a26r47o55s24l41a92v 80Č84e92r95n30ý 6328244169108

ne tak aby se zritila

0/−1
3.11.2014 11:41

J32i80ř76í 79K68v58ě33š 1103296662911

No on čudl pro automatické uvolnění kabiny z lana zpravidla ve výtahu instalován nebývá. ;-)

+17/0
3.11.2014 11:45

B96l96a79ž47e41j 46M26o66t10y53č23k37a 8447887575380

a je to škoda

+2/0
3.11.2014 14:09

O28n82d95ř92e86j 44Č11a56p71k31a 6491261533924

Stačí nějaká nedomyšlenost v ovládacích prvcích a jednou sáhne vedle sebevětší profík... u Airbusu třeba kdysi dávno vypadal na displeji autopilota skoro stejně sestup pod úhlem 3,3 stupňů a sestup rychlostí 3300 stop za minutu a v kombinaci s turbulencí ve správný okamžik to dopadlo takhle http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Inter_Flight_148

+9/0
3.11.2014 11:49

Z47b35y57n48ě95k 83K14o54ř63í83n16e56k 9164563189522

A co vede ty miliony lidí na silnici udělat chybu?

Chyby dělají piloti, letoví dispečeři, opeřátoři jaderných elektráren.... a přitom všichni maj papír, že zvládají práci za ztížených podmínek.

+8/0
3.11.2014 12:35

J42a90n 20S29a14l27o33m73o15n 4619950331755

Ono se většinou počítá s tím, že by člověk mohl udělat chybu. Akorát když se s vývojem spěchá, tak se tyhle věci nikdy pořádně nedomyslí.

0/0
3.11.2014 17:26

Z20b95y10n23ě16k 15K87o79ř95í92n73e34k 9724283229852

Ano vždycky se počítá s tím, že člověk udělá chybu. A ikdyž se s vývojem nespěchá, tak se všechna slabá místa odhalí až ostrým provozem. Ani "milion" vývojářů neudělá 100% bezpečný systém.

+1/0
3.11.2014 18:28

J39a38n 53S47a28l88o58m15o33n 4879290111825

Dělám projektanta a dělával jsem konstruktéra. Sice ne kosmických lodí ale trolejbusů, ale i tak. Protože jsem pracoval na palubních deskách tak vím co to je "konstruktérská slepota". Prostě nemáte šanci si všimnout chyby, protože pro vás je to uspořádání přece naprosto logické a jednoznačné. Jenže ten co to používá nemusí myslet úplně stejně jako konstruktér co to navrhuje. Proto je nezbytná interakce konstruktéra s uživatelem. Jenže to se dneska moc nenosí. A i když to všechno funguje jak má, tak chyba lidského faktoru prostě vyloučit nelze jinak, než plně automatizovaným systémem.

+3/0
3.11.2014 20:21

R42o43m87a79n 78L53a87n15g43e98r 9504294722452

Pozor, nikde není dáno, že plně automatizovaný systém neudělá chybu. ;-)

0/0
4.11.2014 9:05

J96a46n 94S40a97l21o86m74o33n 4519850561305

Jasně že i ten může udělat chybu, ale pokud je dobře odladěný, tak je pravděpodobnost nižší než že tu chybu udělá člověk. :-) Navíc chyby automatických systémů odvisí od chyb jejich čidel. :-)

0/0
4.11.2014 9:09

Z46b93y88n28ě84k 85K95o62ř58í85n53e93k 9744333809952

Ano některé systémy jdou odladit úplně dokonale, ale jsou věci ve kterých si myslím je to zhola nemožné.

Pokud vemem za příklad JE, tak tam je známý 100% bezpečný stav. Odstaveno, "nabórováno" a vychlazeno a tomu všemu jdou podřítit bezpečnostní systémy, které zafungují, když něco jiného selže.

U letadla tento stav sice existuje také (letadlo sedí bezpečně celé na zemi) ale existuje miliony variant jak se k němu dostat. Třeba v případě ztráty motorů, dekomprese,,,  jsou přesně definovány postupy co v těchto případech dělat (pokusit se je nahodit v určité výšce, sestoupat na určitou výšku..) ale potom ikdyž se to povede, záleží jen na "improvizaci" pilota, kde je nejbližší volné letiště, je možné přistát na vodě.... a tohle prostě sebe lépe odladěný systém nedokáže, dokud nebude opravdu umělá inteligence, která se nebude rozhodovat podle programu.

Navíc žádné čidlo není bezporuchové a pro zajištění správné funkce by to letadlo muselo být "přečidlováno" a tím zbytečně težké (což nevadí u složitých zařízení na zemi).

0/0
4.11.2014 11:48

J38a12n 27S54a52l60o68m37o56n 4319890951675

A proto je zatím ve většině letadel pilot. Ovšem automatické systémy například pro kosmické lodě, ale i pro raketoplán už existují a fungují. Takový X33 žádného pilota nemá a ruský Buran ho také neměl a přesto dokázal nejen přistát, ale dokonce při tom přistání se mu to napoprvé "nepovedlo", takže přistání přerušil, znovu vzlétl (to americký Shuttle neuměl) a přistání bezchybně zopakoval. Vše v plně automatickém chodu (najdete v dokumentu z ČT na Youtube, stačí zadat do vyhledávání dokumety Buran a je to šestiminutové video ve kterém se dokonce vyskytne záběr z toho přistání a opakování). Právě ony přesně definované postupy se totiž velice dobře programují do automatů :-). Nicméně přesto může nastat něco naprosto neočekávaného a nic není bez chyby na 100%. Ani ta jaderná elektrárna. Vždycky je to 99,9... a něco :-).

+1/0
4.11.2014 12:22

J20a45r93o31m33í50r 21K53r80á64l 4420769824479

Někdy profík udělá horší chybu, než začátečník.  Právě proto, že je profík.

0/0
3.11.2014 16:59



Najdete na iDNES.cz