Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zkázu soukromého vesmírného „náklaďáku“ zapříčinil patrně motor

Vyšetřovatelé už jsou na stopě příčiny ošklivě vyhlížející havárie soukromé kosmické lodi Antares společnosti Orbital Sciences. Ta měla minulý týden vynést k mezinárodní vesmírné stanici ISS náklad zásob a vybavení, ale skončila krátce po startu v plamenech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V54l96a74d49i74m31í74r 36F93i57b43i14g58e38r 5384951761674

Pravděpodobně netěsnost v palivovém systému, stačí malý únik a neštěstí je na světě. Je smutné co se stalo ale asi je to daň za technický pokrok. K podobným nehodám docházelo vždycky. Blbé je že to někdo odnese životem nebo zdravím. Ale z neštěstí se poučí najdou příšinu a další lety budou bezpečnější.

+1/0
6.11.2014 7:08

J26a38n 20S50a18l53o66m97o46n 4699440971345

Tohle byla automatická náhladní loď, naštěstí, takže nikdo nezahynul. To si asi pletete se Space Ship Two od Virgin Galactic.

+6/0
6.11.2014 7:13
Foto

J38a76n 44K57u68l86í92s82e72k 8207713478561

No jo, ruský, pardon, ukrajinský šunt. Nechce se jim platit za Made in USA, tak mají co chtějí...

0/−8
6.11.2014 4:12

P94a51v34e85l 58N13o71v92á20k 8284491145889

Pane Kulísek,- asi jste přehlédl informaci že v raketě testovali nové palivo.

Každý motor je konstruován na specifické palivo a nalejete li do disselu vysokooktanový benzín? Pravděpodobně exploduje rovněž.

+6/0
6.11.2014 5:39

J30o82s75e84f 15Z91a94h33á15l37k23a 4803689188826

a za další je motor značně modifikován Aerojet Rocketdyne. Podle výčtu úprav to vypadá, že originál slouží jako polotovar k "tuningu". Mohlo a nemuselo by být pravdou, že "spolehlivost" motoru zapříčinily tyto úpravy. Což jsou ale zase jen spekulace.

+5/0
6.11.2014 6:28

J83a53r27o48m12í61r 58K24r73á60l 4200409364409

Pokud byla závada v turbočerpadle, tak s tím AR má pramálo společného.

+1/0
6.11.2014 6:48

J28a58n 94S52a79l66o20m16o87n 4159780511325

Pokud zrovna to turbočerpadlo nebyla součástka, která byla američany také modifikována :-)

+2/0
6.11.2014 10:25

J88a24r20o14m88í93r 88K18r65á10l 4110119364709

;-D Viděl jste někdy ten motor ?  To je monoblok a jakákoliv větší modifikace znamená přestavět ho celý znovu.  A zřejmě by bylo levnější koupit jen plány a přepracovat je.

0/0
6.11.2014 13:15

J67a12n 33S93a60l68o91m86o77n 4289370881515

Bohužel neviděl. Vy zřejmě ano, takže máte proti mě výhodu. :-) No a co když modifikovali ty plány a v těch plánech zrovna to čerpadlo. Třeba kvůlo úspoře materiálu/práce. Jako bývalý konstruktér a stávající projektant vím jaká se dělají zvěrstva kvůli těmhle položkám i na důležitých a podstatných věcech.

+2/0
6.11.2014 13:17

J71a76r65o22m68í60r 38K68r10á62l 4550309464479

Právě jako konstruktér byste měl vědět, že je jednodušší vyrobit celé nové, než opravovat staré.

A NK-33 jsem viděl v roce 1978.  Sice byl z havarované N1, ale moc rozbitý nebyl.  Turbočerpadla, ventily i vstřikovač jsou v jednom bloku a na tom těžko budete něco měnit.

0/0
6.11.2014 18:16

V31l61a57d92i51m52í94r 52B14e63n21e28š 2822405124453

Ou Johny, mejd in jůesej už není co kdysi

0/0
6.11.2014 8:51

M91i76c10h52a26l 40P10a87v42l50á97t 9123673484779

Vas prispevek je zcela smesny, ma-li se tykat raketovych motoru.

+1/0
6.11.2014 9:08

T72o24m30a69s 34N30o34v85y 7468556288

vazne, explodoval motor??8-o

 jeden by myslel ze sterace

0/0
5.11.2014 23:07

L72e11o 11V50a76n97ě66k 6633697783308

Motor zapricinil. Explodovala pravdepodobne nadrz.

+2/0
5.11.2014 23:25

T92o30m90a60s 69N60o11v53y 7928846658

Muze explodovat cokoliv jineho nez palivo?

0/0
5.11.2014 23:31

V85á47c13l62a69v 76R25o67s90e62n95b96e67r97g 6869917732107

Jasně, že explodovalo palivo. To je ale následek, ne příčina.

0/0
5.11.2014 23:47

L44e13o 77V97a52n30ě98k 6783737603728

Nekdo tady rikal ze motor :-)

0/0
6.11.2014 0:08

J83a92k62u43b 16Š25a62f46a24n37d88a 7475127871671

Takže granát nemůže explodovat?

0/0
6.11.2014 7:58

P95e33t32r 61P81e68t37r 7532570800862

Raketa hapala... A zeměkoule se točí.

+1/0
5.11.2014 22:59

P86e94t82r 62C89h13v64á94t16a69l 4432622610824

Autore, autore.... Napíšeš, že "zkázu" zapříčinil pravděpodobně motor a pak porovnáváš Zenit a Antares.... sice postavené firmou Južnoje na podobné platformě, ale mající zcela jiné motory.... Zenit má v prvním stupni RD-171 a Antares amerikanizované NK-33!! Čili něco zcela jiného.

Asi by to stálo za to to trochu předělat....:-/

+14/0
5.11.2014 21:34

M33a54r58e71k 55K65r75o20l83l 5331752560220

Tam o tyhle odborné věci vůbec nejde. Čtenář má nabýt dojmu, že Američané žádnou chybu neudělali, ale prostě nefunguje sovětská technika.

+14/−6
5.11.2014 21:43

P77e13t56r 48C14h62v28á38t67a62l 4612472850824

No, v tomto případě asi opravdu nefungovala sovětská technika... bohužel 40 let staré, sice konstrukčně výborné, ale v podstatě za běžnáho provozu nevyzkoušené motory nebyla asi ta nejlepší volba....ale byla levná :-)

+8/−1
5.11.2014 21:52

T80o97m62á69š 70B78í58l23ý 2775800117

Takže Ukrajina, která motory dodává už je zase Sovětský svaz8-o8-o8-o

+3/0
5.11.2014 22:12

P25e21t76r 20C59h85v42á89t85a90l 4582302380104

Nikoli...motory vyrobené v SSSR v 70 letech, prodané Ruskem v 90 letech do Ameriky, upravené v USA a namontované na ukrajinskou "nádrž" ... je to prostě složité :-)

+12/0
5.11.2014 22:36

J42o54s64e91f 96S34k69o81ř68e38p85a 6707164855422

Takže slepenec-paskvil

+2/−2
5.11.2014 22:42

J29i89ř78í 67K13o47c17u61r57e13k 6745144945958

Tak si vemte takové Audi Q7: Motor z Maďarska, brzdy z Itálie, elektrika z ČR, skla pravděpodobně z francouzské firmy atd. Vše smontováno na Slovensku pod německým vedením.

Být to pes, je to pouliční směska. Ale nikdo nikomu nebrání mít čiskokrevnou německou dogu...

0/0
6.11.2014 11:24

K25r32y76š33t68o37f 34H92l31a79v56á41č 9422529478332

díky za vysvětlení R^ je fajn tady mít znalce a ne jen figurky jako Marek Kroll, kteří za vším vidí zelené mužíčky

0/−5
5.11.2014 22:54

P87e78t56r 57N66o11v79á61k 8355629350

;-D

0/0
6.11.2014 0:31

V91l17a87d31i29m73i85r 52H16o19b46z47a 3586183357676

Uz i Elon Musk se o te rakete asi pred rokem zminival, ze je to takovy "vtip" kdyz ma motory fyzicky vyrobene v 70. letech v sovetskem svazu. Jde o NK-33, puvodne urcene do ruske N1, ktera mela letet s lidmi na mesic, bylo jich hodne v ruskych skladech. Americane je modernizovali a uzivaji je jako prvni stupne v nekterych svych raketach. Ac je stara, stale ma technicky vyborne parametry, protoze se jedna o takzvany open cycle. Bohuzel je to velmi komplexni metalurgie a nejsou tak spolehlive jako treba closed cycle motory, ktere vyuziva Spacex.

Jinak v minulem tydnu se stala jeste jedna tragedie s Virgin galactic, kde zahynul clovek. Nekomu se obe udalosti pletou. Tam byla chyba patrne spatnou aktivaci "brzdicich" kridel.

+1/0
6.11.2014 7:37

J97a21r70o15m63í23r 34K24r95á57l 4470389244519

Je to naopak - NK-33 je jeden z prvních motorů s uzavřeným cyklem.  Proto ta vyšší účinnost, ale také velké problémy se spolehlivostí (vyšší tlaky v čerpadlech i spalovací komoře).

+1/0
6.11.2014 8:06

V24á97c16l12a41v 85Č42e57r36m67á56k 4983410247514

A Merlin je open cycle. Closed cycle má mít až Raptor.

+1/0
6.11.2014 8:32

J40a97r48o40m42í80r 50K64r56á70l 4780829734359

U takových projektů jde o snížení rizika.  Jde o miliony dolarů.  Takže pokud není nutně potřeba vysoký specifický impuls, používají se osvědčené konstrukce.  Např. RL-10 a jeho odvozenin se používá dodnes - tedy 60 let.

+1/0
6.11.2014 8:40

V71á36c56l38a64v 93Č48e40r55m76á49k 4353500847134

Ano. Jenom jsem Vás chtěl doplnit.

+1/0
6.11.2014 9:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.