Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bezkřídlý zázrak i létající rakev. Jak vznikal legendární letoun F-104

Blížil se konec roku 1951 a běžné stíhací letouny zavedené do služby létaly kolem rychlosti zvuku, spíš méně. Nadzvukové rychlosti dosahovaly většinou jen ve střemhlavém letu, nebo zcela bez výzbroje. Ale piloti chtěli rychlejší stroje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J81i15ř55í 61D32v73o93ř51á90k 5738183938490

Mám doma knihu , která se snad jmenuje :Rozpoznávání letadel . Snad z padesátých let.A na přebalu je F 104.Když jsem F 104 viděl poprvé , tak .... .

0/0
20.11.2014 20:15

M40i39c83h54a61l 18P55a31v69l13á26t 9183963374739

Tak jste ji rozpoznal?

0/0
24.11.2014 12:42

S44t51e91f59a65n98o 15S14i76n90i12g69a72g82l48i27a 3548527803551

Hezke dobove instruktazni video udrzby a predletove pripravy F-104 G ve vyzbroji Luftwaffe:   https://www.youtube.com/watch?v=aKv9lsdln7E

+1/0
19.11.2014 19:21

J91a46r62o47s56l15a87v 22N11o39v53á35k 5465299174492

Věta "Lockheed marketingové aktivity rozhodně nepodcenil" je moc hezky diplomaticky řečená, ale pravda je taková, že Lockheed nešetřil na úplatcích (celkem asi 22 mil. $). Např. v německu Strauss dostal 10 mil. dolarů pro svoji stranu za to, že pořídil 900 kusů F-104G. A podobně v ostatních státech (v Holandsku, Japonsku). Vyvrcholilo to až k tomu, že USA v roce 1977 museli přijmout zákon o korupčních praktikách v zahraničí.

+7/0
19.11.2014 11:00

A80l57e37x49a35n34d16r 62K58o47s81t48k30a 8852708656264

Progresivní marketing :)

+2/0
19.11.2014 12:29

M80i80c97h87a54l 13P60a20v91l13á47t 9473763324529

Diky za clanek. Jen mala drobnost: Ta italska strela se nejmenuje "Apside", ale "Aspide". Viz http://en.wikipedia.org/wiki/Aspide .

0/0
19.11.2014 9:40

M75i97r45e96k 24T40u30r67e39č98e87k 4183322490902

R^ Velmi poucne.

+4/0
19.11.2014 9:36

M25i68l87a19n 65Š48v18a60g36r54o76v38s42k31ý 9682259815258

Jaký je vážně rozdíl mezi raketou a letadlem?

0/0
19.11.2014 9:32

J14o66s47e19f 51D46r11o86b46n70í83k 7162925935766

Já bych řekl že křídla.

0/0
19.11.2014 9:35

J69a74r93o46m33i15r 34F49a71r69e60k 4492673417

Nosne plochy?

0/0
19.11.2014 9:36

B72o75r97i14s 59P11o43u92z40a22r 5838228435617

především v motoru - rakety používají raketové motory ( ať už na pevná,nebo tekutá paliva),letadla vesměs proudové motory ( až na pár vyjímek - např. za 2. svět války německý Heinkel ) ...

+2/0
19.11.2014 9:57

J51o67s20e59f 15D74r10o30b15n52í79k 7942535875186

Ony ty definice nejsou zcela jednoznačné, ale zrovna Me 163 bych spíše nazýval raději raketoplánem (případně stíhacím letounem s raketovým pohonem).

0/0
19.11.2014 10:01

B30o74r17i38s 40P90o67u54z82a74r 5758228495267

souhlas - přechod mezi letadlem a raketou je trochu nejasný,pokud ale nějakou hranici chceme vytvořit,tak bych jako základní kritérium upřednostnil pohonnou jednotku ...

+4/0
19.11.2014 10:14

J82a75r50o40m35i98r 24F84a34r81e52k 4932423527

Raketa: letajici stroj tezsi nez vzduch pohybujici se pouze na principu akce a reakce.

Letoun: letajici stroj tezsi nez vzduch, pouzivajici ke svemu pohybu aerodynamickych sil.

Za me je to jednoznacne....

+2/0
19.11.2014 10:12

J54a50r93o71m85i75r 32F23a11r63e10k 4242803727

Mozna misto "k pohybu" by bylo lepsi rici "k prekonani gravitace", nebo "k letu".

0/0
19.11.2014 10:19

B89o52r18i54s 25P55o48u78z38a79r 5538938145457

no a v tom je trochu problém - mohu mít létající prostředek,který např. při startu bude mít větší tahovou sílu,než je jeho hmotnost - což mu umožní startovat bez aerodynamických sil - např. Sea Harrier - je to tedy letadlo a nebo raketa ? - tento stroj teoreticky při startovacích a přistávacích  menévrech se chová pouze jako raketa - a je to raketa ?

0/0
19.11.2014 10:22

J49a34r84o46m57i25r 10F41a80r14e36k 4722923687

jj, tohle me taky napadlo :-) Jenze k letu uz pouziva kridla jako takova. Takze porad jen letoun s kolmym startem a pristanim.

Daleko zajimavejsi je raketoplan. Start ciste na zaklade akce a reakce, pristani jako letoun pomoci nosnych ploch. Samotny nazev pak vlastne definuje mix vlastnosti :-)

0/0
19.11.2014 10:25

B73o86r40i20s 28P51o94u81z72a96r 5778858145747

Jsem trochu rejpal - Harrier může přistávat jako klasické letadlo - tzn. při použití vztlakových sil.Totéž platí pro start ...

0/0
19.11.2014 11:07

R22a23d27e91k 70P86a73n76c77h62a66r65t71e57k 6703143283526

Letadlo podle normy ČSN 310001: Zařízení způsobilé létat v atmosféře nezávisle na zemském povrchu, nést na palubě osoby nebo jiný náklad, je schopné bezpečného vzletu a přistání a je alespoň částečně řiditelné.

0/0
19.11.2014 10:36

J61a78r14o51m49i43r 74F62a49r67e60k 4872683717

Takze vsechno jsou to letadla. Njn, prozdil mezi pojmy letoun a letadlo je zasadni, nicmene opomijeny, jak jsem se prave presvedcil....

0/0
19.11.2014 10:41

R20a34d28e66k 85P44a12n16c94h96a18r77t53e61k 6783463203676

to ano ... záměna pojmů letadlo/letoun je častá, a leckdy mají tendenci se o tom dohadovat i různí samozvaní "vojenští analytici" ...  většinou jen více odhalí hloubku své nevědomosti ;-)

0/0
19.11.2014 10:58

B78o34r33i35s 69P70o72u83z26a17r 5468168255897

Vše beze zbytku splňuje vzducholoď ...

0/0
19.11.2014 11:10

B92o94r54i47s 39P13o28u83z50a55r 5838178425717

Asi jsem netrefil vlákno - reaguji na ČSN 310001

0/0
19.11.2014 11:12

J88a23r82o13m56i91r 18F43a47r84e63k 4572933117

Vzducholod je letadlo lehci nez vzduch vybavene motorem.

0/0
19.11.2014 11:12

B28o93r69i88s 80P27o83u58z16a41r 5178168495937

Lehčí než vzduch ? Tak si ji nechte spadnout na nohu a uvidíte jak je lehká ...

Když už - tak má menší měrnou hmotnost ,než vzduch ...

Citovaná norma ČSN nezmiňuje ani jednu podmínku co se týče hmotnosti či měrné hmotnosti ...

0/0
19.11.2014 11:27

V83á77c50l62a37v 11K94o12c34á43l 1589337801581

ano - aby mohla letět, musí bejt lehčí než vzduch.

0/0
19.11.2014 13:00

B56o69r82i80s 19P26o65u55z84a93r 5358258865407

Celkový objem vzducholodi s příslušenstvím musí být lehčí,než  identický objem vzduchu ...

Galon Hélia je jistě těžší, než pinta vzduchu - přes to nikdo nepochybuje o tom,že se Hélium bude rozptylovat až v horních vrstvách atmosféry a nikolv při zemi ...

0/0
19.11.2014 13:20

B16o51r94i49s 52P24o59u68z43a11r 5298918165257

Když to dovedeme ad absurdum,tak dle ČSN 310001 6.května 1937 nad Novým Yorkem havarovalo letadlo Hindenburg

0/0
19.11.2014 11:33

R69a36d39e57k 45P35a11n46c57h35a95r32t38e38k 6913563363226

Je to jazykově trochu kostrbaté a rozhodně nestandardní, nicméně věta: "havarovala vzducholoď, což je letadlo lehčí vzduchu", je z hlediska letecké terminologie v pořádku ;-) Byť fyzik by mohl mít výhrady ;-) a kdybych to psal já, tak bych použil dobovější termín "létadlo" nebo "létající aparát" ;-)

+1/0
19.11.2014 12:19

J24a63k94u81b 47Š18a80f66a98n87d35a 7815617261201

No to asi jednoznačné není. Jsou i okřídlené střely, někdy poháněné raketovým motorem, jindy proudovým. Asi nejlepším rozlišovacím způsobem bude, že raketa jako celek neumí přistát (a když už tak ne jinak než na padáku).

0/0
19.11.2014 20:10

J49a85r58o64m77i78r 61F38a69r93e69k 4532293847

Chvalit Technet je jako nosit drivi do lesa. Ale zas na druhou stranu chvaly neni nikdy dost, takze chvalim..... proste super clanek....

+10/0
19.11.2014 9:28

J31o75s86e74f 16D77r51o29b87n88í30k 7752785355236

Skvělý článek, díky. Pouze bych poprosil o vysvětlení onoho "Lightning II" u výčtu konkurentů. Nikdy jsem o takovém typu neslyšel (tedy v souvislosti s přelomem 50. a 60. let). Díky.

+1/0
19.11.2014 8:57

J21a75r72o78m22i87r 51F43a90r57e43k 4612353357

IMHO ma autor na mysli letoun BAC Lightning: http://en.wikipedia.org/wiki/English_Electric_Lightning

+2/0
19.11.2014 9:26

J86o76s64e60f 81D77r21o47b17n54í48k 7672295975696

Jo, ten mě nenapadl. Dík.

0/0
19.11.2014 9:32

R43a12d98e35k 25F58o28l95p73r16e95c78h42t

krátký záběr na něj byl použit ve Fantomasovi těsně před tím, než "něco vystřelilo raketu na tu raketu"

0/0
19.11.2014 9:48

J94o26s72e25f 26D93r10o21b65n24í96k 7572115725686

Jasně, vím, ale pak bych o něm raději psal jako o English Electric, jak správně podotkl pan Farek. Lightning II přeci jen evokuje Lockheed Martin F-35.. Proto mě to také zmátlo ;-)

+1/0
19.11.2014 9:53

J27a40r54o68s52l73a57v 55F43r36a20n76t68i79š90e54k 84B97r78ü52m89m81e32r 1511356973570

Jojo, "Brokovnice" byl bomba stroj.

0/0
19.11.2014 13:01

R77a86d12e77k 23P85a59n78c42h61a37r35t68e47k 6693383883166

on je tam aktivní hyperlink, ale máte pravdu mohl jsem napsat BAC Lightning nebo EE Lightning ;-)

0/0
19.11.2014 10:24

D26a41n41a 73T69e21n58z32l29e77r 5440172135423

R^

super zpracované téma

víc takových

0/0
19.11.2014 8:29

M54a26r78t68i40n 57Š95a90v18e11l 6589912574728

Prosím opravte si odkaz na F-106, odkazuje na Váš OWA :)

+2/0
19.11.2014 6:38

Z20d14e29n53ě42k 45W19e65r25n13h26a90r29t 6907655802438

Ukazuje tam většina odkazů v článku :-P

+1/0
19.11.2014 7:24

M34a57r94t79i51n 67Š11a96v40e19l 6359322404258

Jo, pravda a možná ani tak ne u většiny jako u všech ;-D Ale článek dobrý asi jako všechny od tohodle autora R^

+2/0
19.11.2014 8:13

R76o63m85a21n 24V57š90e74t67e33č88k10a75, 51T49e38c14h34n36e67t33.43c61z

Dobrý den,

díky za upozornění, v článku to jej již opraveno.

0/0
19.11.2014 9:20
Foto

P91e67t46r 28P55r11o35c82h43á84z87k48a 3362426792504

Děkuji za kvalitní článek a spoustu zajímavých informací.R^

+2/0
19.11.2014 5:55

J33i51ř59í 89B71r90o51ž 5919585572127

Díky za pokračovaní článku o mém oblíbeném letounu R^

Překlep v datu záletu F-104B- posunuli jste jej o deset let. :-)

Dále Italové přezbrojili na F-16, protože jejich AMI F-104S ASA/M byly beznadějně olétané a tak v mezi roky 2004-10, než přišly Eurofightery, používaly starší F-16A block 15  v počtu 30 kusů + 4 F-16B

http://theaviationist.com/works/italian-f-16-in-details/

Drobné doplnění, co se týče F-104B. Zásobník kanonu bylo možno zaměnit za sedačku, nikoliv  kanon jako takový. Kanon mohly nosit u této verze pouze první  4 kusy, na zbývající stroje již nikdy nebyl montován.  Kvůli Vámi zmíněným problémům byly i z kanonových F-104B definitivně Vulcany sejmuty.

 Zachovaný F-104B-15-LO s instalací kanonu a původním překrytem kokpitu je možno spatřit v Castle Air Museum.

P.S. Jestli se nemýlím, Radku, poznáme se z Košic, byl jsem o ročník starší :-)

+5/0
19.11.2014 3:31

R15a10d94e71k 90P42a11n92c53h77a39r45t72e41k 6493553253866

jj Myslel jsem si že jsi to ty.Svět je malý. Dík za doplnění.

0/0
19.11.2014 8:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.