Diskuse k článku

Bezkřídlý zázrak i létající rakev. Jak vznikal legendární letoun F-104

Blížil se konec roku 1951 a běžné stíhací letouny zavedené do služby létaly kolem rychlosti zvuku, spíš méně. Nadzvukové rychlosti dosahovaly většinou jen ve střemhlavém letu, nebo zcela bez výzbroje. Ale piloti chtěli rychlejší stroje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J58i11ř64í 54D53v49o53ř96á60k 5618343968540

Mám doma knihu , která se snad jmenuje :Rozpoznávání letadel . Snad z padesátých let.A na přebalu je F 104.Když jsem F 104 viděl poprvé , tak .... .

0/0
20.11.2014 20:15

M65i63c86h19a71l 25P45a18v68l73á83t 9963723144269

Tak jste ji rozpoznal?

0/0
24.11.2014 12:42

S54t13e47f76a35n98o 75S72i40n59i98g73a10g34l89i12a 3618847113611

Hezke dobove instruktazni video udrzby a predletove pripravy F-104 G ve vyzbroji Luftwaffe:   https://www.youtube.com/watch?v=aKv9lsdln7E

+1/0
19.11.2014 19:21

J20a52r90o12s42l62a91v 88N37o79v56á80k 5445369514572

Věta "Lockheed marketingové aktivity rozhodně nepodcenil" je moc hezky diplomaticky řečená, ale pravda je taková, že Lockheed nešetřil na úplatcích (celkem asi 22 mil. $). Např. v německu Strauss dostal 10 mil. dolarů pro svoji stranu za to, že pořídil 900 kusů F-104G. A podobně v ostatních státech (v Holandsku, Japonsku). Vyvrcholilo to až k tomu, že USA v roce 1977 museli přijmout zákon o korupčních praktikách v zahraničí.

+7/0
19.11.2014 11:00

A23l56e70x55a89n89d55r 58K71o51s45t83k78a 8702328226704

Progresivní marketing :)

+2/0
19.11.2014 12:29

M52i16c12h21a45l 43P72a17v85l45á59t 9133283384729

Diky za clanek. Jen mala drobnost: Ta italska strela se nejmenuje "Apside", ale "Aspide". Viz http://en.wikipedia.org/wiki/Aspide .

0/0
19.11.2014 9:40

M81i41r87e14k 23T55u70r30e95č42e40k 4903272180202

R^ Velmi poucne.

+4/0
19.11.2014 9:36

M65i56l43a20n 90Š30v49a46g77r22o97v48s14k53ý 9952559535238

Jaký je vážně rozdíl mezi raketou a letadlem?

0/0
19.11.2014 9:32

J71o11s46e82f 28D98r24o81b85n15í78k 7152525545976

Já bych řekl že křídla.

0/0
19.11.2014 9:35

J74a79r13o68m18i46r 52F42a94r20e90k 4242173657

Nosne plochy?

0/0
19.11.2014 9:36

B75o10r85i85s 77P54o16u73z82a38r 5448948195447

především v motoru - rakety používají raketové motory ( ať už na pevná,nebo tekutá paliva),letadla vesměs proudové motory ( až na pár vyjímek - např. za 2. svět války německý Heinkel ) ...

+2/0
19.11.2014 9:57

J43o67s72e69f 52D49r38o73b91n86í45k 7752295685506

Ony ty definice nejsou zcela jednoznačné, ale zrovna Me 163 bych spíše nazýval raději raketoplánem (případně stíhacím letounem s raketovým pohonem).

0/0
19.11.2014 10:01

B71o37r83i16s 25P19o15u91z28a74r 5108918115967

souhlas - přechod mezi letadlem a raketou je trochu nejasný,pokud ale nějakou hranici chceme vytvořit,tak bych jako základní kritérium upřednostnil pohonnou jednotku ...

+4/0
19.11.2014 10:14

J74a34r22o37m17i97r 37F47a31r70e67k 4372113177

Raketa: letajici stroj tezsi nez vzduch pohybujici se pouze na principu akce a reakce.

Letoun: letajici stroj tezsi nez vzduch, pouzivajici ke svemu pohybu aerodynamickych sil.

Za me je to jednoznacne....

+2/0
19.11.2014 10:12

J98a50r11o35m47i32r 20F10a59r88e93k 4342383747

Mozna misto "k pohybu" by bylo lepsi rici "k prekonani gravitace", nebo "k letu".

0/0
19.11.2014 10:19

B53o93r52i57s 37P76o27u62z33a47r 5228698235347

no a v tom je trochu problém - mohu mít létající prostředek,který např. při startu bude mít větší tahovou sílu,než je jeho hmotnost - což mu umožní startovat bez aerodynamických sil - např. Sea Harrier - je to tedy letadlo a nebo raketa ? - tento stroj teoreticky při startovacích a přistávacích  menévrech se chová pouze jako raketa - a je to raketa ?

0/0
19.11.2014 10:22

J15a23r47o87m17i96r 91F77a72r74e53k 4782863737

jj, tohle me taky napadlo :-) Jenze k letu uz pouziva kridla jako takova. Takze porad jen letoun s kolmym startem a pristanim.

Daleko zajimavejsi je raketoplan. Start ciste na zaklade akce a reakce, pristani jako letoun pomoci nosnych ploch. Samotny nazev pak vlastne definuje mix vlastnosti :-)

0/0
19.11.2014 10:25

B73o33r42i81s 69P61o92u36z27a20r 5108348895467

Jsem trochu rejpal - Harrier může přistávat jako klasické letadlo - tzn. při použití vztlakových sil.Totéž platí pro start ...

0/0
19.11.2014 11:07

R27a62d22e76k 18P84a94n46c50h16a27r41t82e75k 6303773133576

Letadlo podle normy ČSN 310001: Zařízení způsobilé létat v atmosféře nezávisle na zemském povrchu, nést na palubě osoby nebo jiný náklad, je schopné bezpečného vzletu a přistání a je alespoň částečně řiditelné.

0/0
19.11.2014 10:36

J89a53r87o98m15i39r 10F60a41r77e94k 4372873817

Takze vsechno jsou to letadla. Njn, prozdil mezi pojmy letoun a letadlo je zasadni, nicmene opomijeny, jak jsem se prave presvedcil....

0/0
19.11.2014 10:41

R17a54d60e19k 61P75a69n11c78h37a81r36t64e37k 6783263163496

to ano ... záměna pojmů letadlo/letoun je častá, a leckdy mají tendenci se o tom dohadovat i různí samozvaní "vojenští analytici" ...  většinou jen více odhalí hloubku své nevědomosti ;-)

0/0
19.11.2014 10:58

B17o51r44i46s 58P27o57u82z76a57r 5528268505227

Vše beze zbytku splňuje vzducholoď ...

0/0
19.11.2014 11:10

B44o33r37i25s 20P26o36u87z87a73r 5608268775747

Asi jsem netrefil vlákno - reaguji na ČSN 310001

0/0
19.11.2014 11:12

J71a81r24o71m55i30r 45F47a70r95e43k 4612773987

Vzducholod je letadlo lehci nez vzduch vybavene motorem.

0/0
19.11.2014 11:12

B22o58r62i86s 69P18o29u14z50a11r 5948328795627

Lehčí než vzduch ? Tak si ji nechte spadnout na nohu a uvidíte jak je lehká ...

Když už - tak má menší měrnou hmotnost ,než vzduch ...

Citovaná norma ČSN nezmiňuje ani jednu podmínku co se týče hmotnosti či měrné hmotnosti ...

0/0
19.11.2014 11:27

V56á71c97l10a79v 17K14o74c37á53l 1939917811961

ano - aby mohla letět, musí bejt lehčí než vzduch.

0/0
19.11.2014 13:00

B62o40r80i58s 47P37o75u39z21a72r 5568688545677

Celkový objem vzducholodi s příslušenstvím musí být lehčí,než  identický objem vzduchu ...

Galon Hélia je jistě těžší, než pinta vzduchu - přes to nikdo nepochybuje o tom,že se Hélium bude rozptylovat až v horních vrstvách atmosféry a nikolv při zemi ...

0/0
19.11.2014 13:20

B40o22r75i32s 49P82o90u97z97a43r 5808708935467

Když to dovedeme ad absurdum,tak dle ČSN 310001 6.května 1937 nad Novým Yorkem havarovalo letadlo Hindenburg

0/0
19.11.2014 11:33

R30a18d91e76k 36P32a50n20c29h46a84r52t86e26k 6593343523206

Je to jazykově trochu kostrbaté a rozhodně nestandardní, nicméně věta: "havarovala vzducholoď, což je letadlo lehčí vzduchu", je z hlediska letecké terminologie v pořádku ;-) Byť fyzik by mohl mít výhrady ;-) a kdybych to psal já, tak bych použil dobovější termín "létadlo" nebo "létající aparát" ;-)

+1/0
19.11.2014 12:19

J61a46k44u24b 77Š70a51f98a15n63d41a 7475767761421

No to asi jednoznačné není. Jsou i okřídlené střely, někdy poháněné raketovým motorem, jindy proudovým. Asi nejlepším rozlišovacím způsobem bude, že raketa jako celek neumí přistát (a když už tak ne jinak než na padáku).

0/0
19.11.2014 20:10

J38a19r13o80m79i42r 32F27a30r92e39k 4472963947

Chvalit Technet je jako nosit drivi do lesa. Ale zas na druhou stranu chvaly neni nikdy dost, takze chvalim..... proste super clanek....

+10/0
19.11.2014 9:28

J73o48s73e89f 69D18r57o12b15n40í30k 7342375265856

Skvělý článek, díky. Pouze bych poprosil o vysvětlení onoho "Lightning II" u výčtu konkurentů. Nikdy jsem o takovém typu neslyšel (tedy v souvislosti s přelomem 50. a 60. let). Díky.

+1/0
19.11.2014 8:57

J77a81r68o17m19i58r 17F55a52r71e77k 4392283237

IMHO ma autor na mysli letoun BAC Lightning: http://en.wikipedia.org/wiki/English_Electric_Lightning

+2/0
19.11.2014 9:26

J31o48s33e54f 13D41r25o66b56n17í67k 7832365135726

Jo, ten mě nenapadl. Dík.

0/0
19.11.2014 9:32

R60a55d15e15k 40F52o20l69p39r86e46c65h91t

krátký záběr na něj byl použit ve Fantomasovi těsně před tím, než "něco vystřelilo raketu na tu raketu"

0/0
19.11.2014 9:48

J31o28s91e77f 38D87r82o90b96n78í33k 7842705205346

Jasně, vím, ale pak bych o něm raději psal jako o English Electric, jak správně podotkl pan Farek. Lightning II přeci jen evokuje Lockheed Martin F-35.. Proto mě to také zmátlo ;-)

+1/0
19.11.2014 9:53

J61a48r35o31s13l82a90v 26F71r34a87n70t20i77š92e66k 66B74r32ü45m38m24e89r 1551476303800

Jojo, "Brokovnice" byl bomba stroj.

0/0
19.11.2014 13:01

R63a75d80e29k 69P41a85n18c90h61a24r61t19e39k 6113293533506

on je tam aktivní hyperlink, ale máte pravdu mohl jsem napsat BAC Lightning nebo EE Lightning ;-)

0/0
19.11.2014 10:24

D26a71n23a 13T22e66n20z48l73e94r 5470582785823

R^

super zpracované téma

víc takových

0/0
19.11.2014 8:29

M82a11r37t50i90n 14Š28a39v34e69l 6129152514228

Prosím opravte si odkaz na F-106, odkazuje na Váš OWA :)

+2/0
19.11.2014 6:38

Z22d15e37n93ě45k 14W30e57r67n59h62a23r19t 6307665902708

Ukazuje tam většina odkazů v článku :-P

+1/0
19.11.2014 7:24

M41a81r40t78i17n 12Š59a38v49e32l 6869472534118

Jo, pravda a možná ani tak ne u většiny jako u všech ;-D Ale článek dobrý asi jako všechny od tohodle autora R^

+2/0
19.11.2014 8:13

R17o25m96a35n 68V67š52e23t74e61č35k43a76, 86T76e94c96h71n43e98t69.32c20z

Dobrý den,

díky za upozornění, v článku to jej již opraveno.

0/0
19.11.2014 9:20
Foto

P13e76t64r 95P81r43o20c24h58á55z97k21a 3942976322274

Děkuji za kvalitní článek a spoustu zajímavých informací.R^

+2/0
19.11.2014 5:55

J26i91ř28í 24B29r28o40ž 5789825112727

Díky za pokračovaní článku o mém oblíbeném letounu R^

Překlep v datu záletu F-104B- posunuli jste jej o deset let. :-)

Dále Italové přezbrojili na F-16, protože jejich AMI F-104S ASA/M byly beznadějně olétané a tak v mezi roky 2004-10, než přišly Eurofightery, používaly starší F-16A block 15  v počtu 30 kusů + 4 F-16B

http://theaviationist.com/works/italian-f-16-in-details/

Drobné doplnění, co se týče F-104B. Zásobník kanonu bylo možno zaměnit za sedačku, nikoliv  kanon jako takový. Kanon mohly nosit u této verze pouze první  4 kusy, na zbývající stroje již nikdy nebyl montován.  Kvůli Vámi zmíněným problémům byly i z kanonových F-104B definitivně Vulcany sejmuty.

 Zachovaný F-104B-15-LO s instalací kanonu a původním překrytem kokpitu je možno spatřit v Castle Air Museum.

P.S. Jestli se nemýlím, Radku, poznáme se z Košic, byl jsem o ročník starší :-)

+5/0
19.11.2014 3:31

R81a51d24e41k 89P41a76n14c14h50a56r27t15e69k 6273713933576

jj Myslel jsem si že jsi to ty.Svět je malý. Dík za doplnění.

0/0
19.11.2014 8:32



Najdete na iDNES.cz