Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Měl to být výlet za odměnu. S parníkem Saint-Philibert utonuly celé rodiny

Pobřežní parníček Saint-Philibert se převrátil v bouři nedaleko nanteského pobřeží. Zahynulo okolo pěti set lidí, zachránilo se jen osm pasažérů. Moře ještě dlouhé dny na pobřeží ostrova Noirmoutier vyplavovalo rozbitá těla, mnoho z nich dětských.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K24a39r49e95l 83L16o78k76a23j 5681158950141

Tento novinářský neodborný článek obsahuje tolik chyb, nepřesností a zavádějících informací, že jsem provedl jeho kritický rozbor (jsem povoláním námořní kapitán, vystudoval jsem SŠ obor provoz a stavba lodí a VŠ námořní doprava, fakulta navigace). Příspěvek je určen seriózním zájemcům o námořní historii. Podklady k příspěvku na blog jsem shromáždil a kritiku sepsal za jediný den - je smutné, že tolik času nevěnoval psaní autor článku na Technetu. Obávám se, že stejně nekvalitní bude i kapitola o Saint-Philibertu (a dalších katastrofách) v jeho knize "Lodě na dně oceánů". Toto přesvědčení jsem nabyl po přečtení článku o lodi Saint-Philibert, autorova staršího článku o tragédii velrybářské lodi Essex (rovněž s řadou nedostatků) a náhledu na dva další. Autora jsem se před několika dny dotázal, zda kniha prošla odbornou námořní korekturou. Neodpověděl. Tipuji, že neprošla.

Kritický rozbor článku o lodi Saint-Philibert je na blogu:

http://historia-navalis.blogspot.cz/2014/11/tragedie-novinarskeho-clanku-o-lodi.html

+1/0
30.11.2014 17:14

P25e96t21r 57I53s38k66r42a 7141987613286

nechci být rýpal, ale taky tam máte chybičku, pokud na ni nepříjdete, tak si napište, řeknu vám. 

Jinak mně se článek líbil. Je podaný hezky. Váš rozbor beru jako vítané doplnění. Jen bych to nepsal tak konfrontačním tónem. Myslím, že byste se s panem autorem výtečně doplňovali...R^

0/−1
30.11.2014 18:48
Foto

P16a40v65e35l 95M43a31r28t47i56n13e12k 9365475681383

Brrrrrr, Biskajsky zaliv. Tam ani s tou nejlepsi lodi. Mam to kousek a nemam zajem.

+1/0
25.11.2014 21:11

K29a45r78e23l 85L98o48k89a22j 5721688150981

Typickýnovinářský článek, kde primární je čtivost a senzace. Autor není odborník, jehočlánek obsahuje technické chyby, nepřesnosti a fabulace, jak převzaté, takvlastní. Co je horší, neověřil ani základní fakta. Všechny zdroje uvádí, že kekatastrofě došlo v neděli 14. června 1931, nikoli v červenci, takže tvrzení ooslavách dobytí Bastily je fabulace. Mimochodem 14.7.1931 nebyla sobota, aleúterý. Také lodě s malým ponorem vyplouvají na moře, to není kritérium jen proříční lodě - ty mají malý ponor kvůli malým hloubkám řek. Většina námořníchlodí má ploché dno, to samo o sobě není rozhodující. Autor naznačuje, že lodě s plochýmdnem nemohou plout po moři, což je nonsens. Nástavby většiny říčních lodí jsounízké, vyšší jsou u pasažérských lodí. Další chybou je tvrzení, že "Nadprůběžnou pasažérskou palubou malého parníku se tak tyčila kormidelnická budka"- z fotografie je jasné, že nad průběžnou palubou, tj. vedoucí od přídě k zádi,je nástavba se salónem pro cestující, na jejíž "střeše" je otevřená výletnípaluba, ta ale není průběžná. Označení "sladkovodní typ lodi" jenovinářský žargón, odborně se dělí na říční a námořní. Důvodů, proč říční loďnemůže na moře je více, kromě zmíněné nižší strukturální pevnosti nemají zvýšenévodotěsné uzavření palubních otvorů, jako lodě pro plavbu na moři. Tj. uříčních lodí se nepočítá s jejich náklonem a zaplavením části paluby. Saint-Philibertse potopila v hloubce 10 m a byla krátce po ztroskotání vyzvednuta, již vsrpnu. V trupu lodi bylo nalezeno 30 mrtvých těl. Loď byla později přestavěnana nákladní a sloužila až do r. 1979, kdy byla předána k sešrotování. Kdybybyla tak mizerná, jak tvrdí autor článku, určitě by nestála za opravu.Konstrukčně byl samotný trup lodi v pořádku, problémem byla stabilita - nanástavbě již neměla být paluba pro pasažéry. Loď měla stabilitu na hraně jižpro plavbu na řece, jak ukazuje tato fotografie:

http://www.republicain-lorrain.fr/actualite/2013/11/01/le-saint-philibert

1.částkomentáře

+1/0
25.11.2014 19:29

J17i20ř39í 86M76r77k74v23i50č27k35a 8822776660671

Francouzská škola navíc v tédoběprosazovala tak dramatické konstrukční prvky, že nebylo na první pohled zřejmé, zda loď ještě pluje, nebo už se potápí.

Tuhle větu jste doslova ukradl z Krutého moře od Monsarrata;-D

0/0
25.11.2014 16:39

J93a18r30o16s69l38a22v 67M30i48k42u16š 4912743

A je to určitě "loď na dně oceánu"? Podle té fotky č.2 to vypadá, že se ji povedlo vytáhnout....

+2/0
25.11.2014 10:35
Foto

L22u32k73á26š 28N40a46v72a25r58a 2688938251779

Moc pěkný článek. Jestli všechny příběhy v té knize vypadají jako tento, milerád si jí koupím, jakmile ji někde zahlédnu. :-)

0/−1
25.11.2014 10:14

M27a53r39t18i42n 79W95a14l52l61n45e70r 6935510194470

Článek je to dobrý, ale s tím špatným zařazením musím souhlasit. Já osobně bych to zařadil do sekce "ONA", protože umřely i ženy a děti. Případně do ekonomiky, protože jestli umřelo více dělníků z jedné továrny, tak jistě majitel musel nějak reagovat. Jen škoda, že neumřela nějaká herečka z lokálního divadla v Nantes, páč to by se dalo dát i do rubriky "Kultura", v případě, že by to byl kabaret, tak i do rubriky "Revue". Díky výletu by se to mohlo dát i do "Cestování" a jak tam autor píše, že ten rybář běžel ke své loďce, to by mohlo zaujmout čtenáře v rubrice "Rungo.cz".

Lidi, neřešte kraviny.:-P

+13/−1
25.11.2014 8:35

J44i71ř81í 47K37v94ě60š 1663586352311

A protože trosečníci ve vodě nějakou dobu plavali, dalo by se to směle zařadit i do rubriky Sport. Foukalo tam, takže nesmíme zapomenout ani na Počasí, zaregistroval jsem i zmínku o komunikaci, což by se dalo nacpat do sekce Mobil, zmínka o mimozách by jistě zajímala čtenáře rubriky Hobby... Vlastně když nad tím tak přemýšlím, tak jediné, kam se to nehodí, je fakt ten Technet. :-)

+11/0
25.11.2014 8:55

T31o91m71á46š 75V23e44s50e76l18ý 5335728210789

článek je dobrý, takže může být JEDINĚ na technetu ;-)

+5/−1
25.11.2014 10:45

F18i79l21i79p 57G45a93l62a76š 2237967214768

Je to článek o konstrukčně ne moc dobře řešené lodi? Je, takže Technet taky..spíš Bonusweb se nehodí ;-)

0/0
25.11.2014 11:51
Foto

K49a32r91e72l 58P16l57a73c21h79ý 6246696574599

Pekny clanek. Kvuli takovym chodim rad na technet.

+8/−1
25.11.2014 7:18

F11r42a39n21t97i69š67e29k 24S49k85o11č89d36o68p24o57l49e 9649454936283

Neříkám že je článek špatný. Ale co má historie společného s technikou? Nejsou to snad dva naprosto rozdílné vědní obory? Občas se to tu prolíná ale dnes je to podle mě naprosto čistě historický článek. Tedy už za hranou toho co by sem mělo ještě patřit. :-(Rv

+1/−13
25.11.2014 7:04
Foto

K83a45r73e65l 63P14l95a98c95h20ý 6986856924299

Urcite lepsi, nez si na technetu cist o mobilech, kdyz je na ne na idnes rubrika a clanek tam je.

+1/0
25.11.2014 7:17

P47e12t98r 50K19o30r17č51á85k 7572266315156

trefil si to přesně...."dva rozdílné vědní obory"...a jako vědní obor do technetu patří....

0/−1
25.11.2014 7:38

F95r32a74n14t22i64š81e57k 92S46k41o16č62d32o25p52o75l11e 9139424496763

A co pak znamená ten název TECH-net? 8-o;-O Toto vždy byl server o technice. Příště tady bude vědecký článek z oboru psychologie? 8-oRv

0/−1
25.11.2014 7:46

J54a50n 23S35a72l20o42m59o26n 4499410981985

Ku podivu i ten by na technet patřil. On totiž název TECHnet je tak trochu historický a už dávno se nezabývá jen technikou :-)

+3/−1
25.11.2014 7:59

P76e30t15r 86K31o20r70č53á65k 7662436555976

Nebudu se s tebou hádat o kravinách. Podle mě se to do této rubriky hodí nejvíc ze všech sekcí na iDnesu (nevím, kam by si to zařadil ty, když nemají rubriku historie). Na Technetu se najde i spoustu jiných článků, které se tématicky technice ani neblíží a nikomu to nikdy nevadilo...nevím, proč by to mělo vadit tedy v tomto případě (a hlavně, když to není první článek od tohoto autora na toto téma). No a co se týká článku o psychologii, klidně by tu nějaký mohl být, kdyby byl zaměřený na "technickou" stránku tohoto vědního oboru (mám dokonce dojem, že tu už kdysi něco podobného bylo), tak bych si ho jistě přečetl a bylo by mi celkem jedno, v jaké rubrice bych ho našel...

+2/−1
25.11.2014 8:16

D91a97g20m55a22r 87R65o29y76e34r 6906857903718

Je mozne objednat knizku do zahranici? Dekuji za pripadnou odpoved.

+2/−1
25.11.2014 4:26

J25i43ř30í 91M74e63l32e47n31o69v23s81k32ý 1776323881826

Co tady dělá tento článek ? Může za to snad Zeman ?

+1/−19
25.11.2014 1:47

B79o79h74u28s43l48a69v 36K53r43á79l98í95k 2241110399486

V tomto článku se píše, že děti lístky nepotřebovaly. Možná to souvisí s vedlejším článkem o tom, že České dráhy znovu zavádějí lístky pro děti do 6 let.

+2/0
25.11.2014 4:12

F54r20a45n73t68i91š74e53k 76S50k42u40p64l86í96k 7872512201162

Tady je Technet, tady narozdíl od Zpráv píšou objektivně.

+4/−3
25.11.2014 6:31

M26i53c81h93a59l 64P30i29n52d48j35a54k 5223524827337

co tady delas ty? Muze za to snad Zeman?

0/0
25.11.2014 15:02

P22e52t18r 21S86p98á74l66e97n37ý 3955877559828

Pěkné, díky.

+14/−1
25.11.2014 0:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.