Diskuse k článku

Nadzvuková letadla se vrátí možná už za pět let. Spolupracuje i Airbus

Concorde přestal létat před jedenácti lety, ale zájem o rychlou přepravu nadzvukovými stroji nevymizel. Na vývoji nového nadzvukového letounu pro byznys klientelu se podílí i Airbus. Letoun by se mohl poprvé vznést už v roce 2019.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M26a56r69e81k 57K71r21o57l46l 5401532510710

TU-144 a Concorde vznikly v době před ropnou krizí, tedy v době, kdy náklady na palivo nikdo neřešil. Dnes je situace jiná a plebs je citlivý na cenu, takže nadzvuková letadla mají smysl opravdu jen pro bohatou klientelu a nelze očekávat nějaké nadzvukové, velkokapacitní airbusy.

+3/−3
1.12.2014 12:50
Foto

K54o77s33t66a91s 84J10o21a82n90i50d14i40s 2292868191

concorde předběhl dobu o sto let.. 

no,, byl prý rentabilní.. nevím jakou část z těch 27mi let, ale v době, kdy se z concorde stala luxusní záležitost a na palubě se podávala vybraná několikachodová menu, pilo nejlepší víno a champaigne, speedbird concorde měl všude prioritu a všichni to považovali opravdu za exkluzivní tříhodinový prostor užít si absolutní pětihvězdičkový luxus, tak tehdy to fungovalo prý celkem dobře...

jinak, concorde je pořád absolutní technologická špička nejen v letecké dopravě, ale obecně. spousta patentovaných zařízení concorde stále v letecké dopravě se stále nikde jinde nepoužívá.. concorde by měl lítat, nic lepšího tady ani v roce 2060 nebude.. bizjety pro soukromé lety zdaleka nebudou tak rychlé a nedoletí tak daleko.. 

https://www.facebook.com/GetConcordeBackFlyingAgain?fref=ts

+4/−3
1.12.2014 12:34

P94e85t45r 11T51y66č43k18a 6215122919282

Tak vzhledem k úzké kabině let Concordem žádný luxus nebyl. Šlo prostě o to letět Concoredem a někomu třeba o rychlost letu. Tohle je luxus:

http://www.emirates.com/cz/czech/flying/our_fleet/emirates_a380/emirates_a380.aspx

+2/0
1.12.2014 12:53

P19a75v66e45l 62O30d45r70a45z84i91l 6154169267420

No nevím, luxusní auto taky nemá kabinu jak stodolu. To, co jste ukázal, je sice hezké, ale když vám to nedovolí odskočit si na jednání z Paříže do New Yorku a zpět během jednoho dne, tak je to pro úplně a zcela jinou klientelu.

+1/0
3.12.2014 20:42

P65e28t76r 27T51y33č48k51a 6535182509292

Lidi co takhle využívali Concorde by se dali spočítat na prstech jedné ruky. Vždyť letenka stála třeba 100tis. Kč. Lidi co potřebují na otočku do NY a zpět a mají na to opravdu peníze používají malé sokromé tryskové letadla. Ty sice nejsou tak rychlé jako Concorde, ale je u nich zase rychlejší odbavení na letištích. Takže časově to vyjde podobně. A s mnohem větším pohodlím.

+1/0
4.12.2014 10:07

J86a44r24o55s89l92a80v 12F17r33a15n50t19i82š26e73k 19B93r39ü94m35m34e76r 1891436833490

Což se ale také měnilo v době, dříve to odbavení nebylo tak dlouhé.

+1/0
4.12.2014 17:39

M94a70r34e22k 37S22ý11k58o35r31a 9393120226346

Ale no tak. Patent po 20 letech končí, i kdyby za jeho prodloužení chtěli miliardáři platit miliardy. Neexistuje. Takže všechny ty patenty kolem Concorde už jsou dávno volně k dispozici. To, že se nevyužívají má tedy důvod jinde - především v té ekonomice. A mezi námi. To letadlo uvnitř už opravdu bylo dost stísněné proti dnešním vzdušným korábům. A ty motory navíc žraly opravdu příšerně moc.

+9/0
1.12.2014 12:55
Foto

K24o35s41t23a35s 17J67o17a73n41i59d77i54s 2932628671

ok, končí..

ale některé součástky byly odmontovány a uschovány, tak je možné, že se nepoužívají.. 

bylo stístněné, ale to lidem asi nevadilo, servis to bohatě vynahrazoval...

0/−2
1.12.2014 13:05

K34a21r15e52l 85V40o82h20n76o37u17t 4348899520797

Vzhledem k tomu, že s tím létalo čím dál tím méně lidí, tak asi moc nevynahrazoval.

+5/−1
1.12.2014 14:54
Foto

K91o27s70t20a97s 44J76o17a75n80i86d95i91s 2622588671

karle, neznáš mapu.. v článku máš odpověď..

0/−1
1.12.2014 21:59

R17o95m67a96n 28K95r68a47t82o52c31h45v97í98l 6436267316614

Prej jsou někdou náhradní díly do Concorda.

+1/0
1.12.2014 22:58

M67a60r83t82i63n 32M57i13k39o71l98á44š89e57k 7280690103

Ono už v polovině (concorde) projektu bylo jasné, že rentabilita ( i při tehdejších cenách ropy) toho letadla nebude možná, ale tehdejší vládnoucí garnitura v GB a FR nechtěla před veřejností ztratit tvář, takže do toho vesele sypali peníze dál at to stojí co to stojí... "The sunk cost fallacy is in game theory sometimes known as the "Concorde Fallacy",[9] referring to the fact that the British and French governments continued to fund the joint development of Concorde even after it became apparent that there was no longer an economic case for the aircraft. The project was regarded privately by the British government as a "commercial disaster" which should never have been started, and was almost cancelled, but political and legal issues had ultimately made it impossible for either government to pull out." http://en.wikipedia.org/wiki/Sunk_costs

+5/−1
1.12.2014 12:23

P38e32t54r 60V94á58c33l37a55v23e40k 6195758479697

Concorde byl jednu svoji dobu ziskový, bohužel to netrvalo dlouho a celkově zůstane ve ztrátě. Jenomže.. dá se mluvit o ztrátě, z toho projektu vzešlo spoustu věcí, které se používají v letectví, získali jsme nové poznatky z aerodynamiky.  Projekt apollo byl taky hluboce ztrátový, ale poznatky z něj využíváme dodnes. Nelze se na to dívat jen hrubě ekonomicky ale je nutné to brát i jako investici.

+12/0
1.12.2014 12:43

M73a40r93t97i83n 34M41i44k48o24l66á96š48e48k 7620720273

Ano, concord nepochybně přinesl různá inovativní řešení, která se využívají i jinde, ovšem celkový jejich ekonomický užitek je těžko měřitelný, protože na proti tomu existuje celá řada projektů do kterých stát nasypal hromady peněz a nic nepřinesli ;-)

+1/0
1.12.2014 13:25

M37a98r15e93k 75S10ý71k12o59r55a 9183180266926

Tak, byla to aspoň taková novověká "hladová zeď", která dávala práci spoustě kvalifikovaných lidí a celé společnosti nadšení nad společným úspěchem. Nakonec něco podobného bylo i vyslání Američanů na Měsíc. Sice NASA všude tvrdí, že se ty šílené peníze vrátily v podobě nových vynálezů. Ale to je jen klišé, kterému se moc nedá věřit. Tahounem opravdového pokroku jsou vojenské technologie. I ty vesmírné měly USA v té době daleko dál, než ty civilní - projekt Corona.

Nakonec už v době letu Armstronga na Měsíc měla americká armáda CCD kameru. Ovšem byla to tak tajná vojenská technologie (především pro vojenské snímkování, kdy už nebylo nutné nákladně posílat exponované fillmy ze satelitů v kapslích na padácích jako v té Coroně, ale rádiem), že ji vojáci ani na ten Měsíc nepustili.

0/−2
1.12.2014 13:05

J62a33k38u69b 58Š62a29f85a75n95d86a 7165467381601

Z čeho soudíte o té návratnosti Apolla? Pokud vím, vždy se uváděla několikanásobná návratnost. Je to jen váš pocit nebo je to opřeno o nějaká fakta?

+1/0
1.12.2014 18:16

M83i87l92a49n 23J81i76r42o75u96š40e32k 2954334779326

V článku chybí informace, že se Concord začal projektovat už v roce 1955. Tehdy byla úplně jiná situace ohledně ceny pohonných hmot. Předpoklady o rozšíření nadzvukové dopravy byly reálné. Potom přišla v 70. letech ropná krize a všechno bylo jinak. Přednost dostaly projekty s vysokou provozní ekonomikou.

+8/0
1.12.2014 12:02

P36e32t30r14a 72N19o77v13á20k96o51v32á 7188166694638

A co osobní přeprava lodí do Ameriky, to se neplánuje? To prý je dnes už téměř neuskutečnitelný sen...

+1/0
1.12.2014 10:39

M42a50r74e66k 25S67ý13k21o84r90a 9623710286406

Proč ne? Queen Mary 2 tohle provozuje:

http://archiv.ihned.cz/c1-63094860-k-veceri-v-saku-ale-snidani-klidne-az-do-kajuty-pravidla-na-queen-mary-2

+1/0
1.12.2014 13:15

M33i61c96h73a60l 82C25h34a87l74u20p88a 6398250399533

Otázka je, kolik lidí má zájem trávit týden na lodi v oceánu, kde po cestě nic moc není. Ty lodě jezdí spíš okružní cesty po středomoří nebo Karibiku se zastávkami. A pořád je to myslím spíš pro bohatší, pokud jde někomu jenom o cestu, tak vyjde levněji letadlo, ne?

+1/0
3.12.2014 20:17

P33a68v37e76l 88M55a57t21o17u67š28e18k 5280807568154

Nějak nechápu, z jakého důvodu byla přeprava Concordem, určeným pro movitou klientelu, dotována.

+2/−3
1.12.2014 8:38

J83a78r72o88s35l44a55v 85F47r17a61n10t56i35š38e86k 81B40r67ü92m44m51e50r 1771146853650

Protože tolik movité kliientely, aby se tak velké letadlo zaplnilo, prostě není

+6/0
1.12.2014 8:45

P92a63v16e16l 16M28a14t14o59u52š49e28k 5880237508384

To je ale její problém. Buď zaplatí více, nebo nebude létat nadzvukovou rychlostí. Za nadstandard by se mělo tvrdě platit. Rozhodně by bohatá klientela neměla být dotována z daní. Pokud tomu tak je, pak je to hodně špatně.

+4/−9
1.12.2014 10:25

P81e92t56r 63T80y38č41k36a 6865232629702

On někdo psal že to bylo dotováno z daní?

+5/0
1.12.2014 10:28

P42a38v94e84l 49M77a62t32o40u11š54e81k 5520307778444

Z čeho se dotuje? Pokud si to dotovali výrobci z platů managementu nebo modelingové agentury z platů modelek, které tím cestovaly, pak ano.

0/−5
1.12.2014 11:22

J41a22n 77J79a93n22e68č84e56k 9310833630326

Bylo to dotováno z jiných letů v rámci aerolinií. Podobně to dělají některé automobilky. ;-)

+13/0
1.12.2014 11:40

H79o28n92z64a 42F71o31r56m64a78n 3210609282979

Dotuje se z jiných zdrojů. Nic víc. Dotace neznamená automaticky "z daní", neznamená dokonce ani "peníze".

+7/0
1.12.2014 11:50

M80i47l74a21n 59K60a95s94a74l 1458829755295

pako, pako, pako..

0/0
6.12.2014 19:17

J69a19r37o27s92l97a98v 60F81r61a27n19t58i56š86e75k 43B66r29ü75m24m86e46r 1801206333130

Proto to také bylo zrušeno.

+1/0
1.12.2014 10:36

V36l83a53d56i80s66l51a60v 47B36u60r27y61š28e46k 1979842577114

to jsou kraviny, skoro každej výrobce či pokytovatel služeb něco něčím dotuje, když mu pak s tím doje trpělivost a nebo už to neutáhne, tak to zruší, na tom není nic tak strašnýho, jako co v tom vidíte

+2/0
1.12.2014 12:38

M11i14c19h28a40l 78C63h10a14l81u72p56a 6178680949723

Tak oni za to platili dost, mám dojem že letenka vyšla asi na půl miliónu.

+1/0
3.12.2014 20:18

P75a37v14e45l 52M16a94t49o49u81š48e66k 5560777888614

Když se u nás dotují vlaky a autobusy, jimiž jezdí do práce tisíce lidí, tak se to mnohým nelíbí a cestující jsou hanlivě označováni jako socky. Když se dotuje pár zbohatlíkům, bez nichž by se každá země snadno obešla, let Concordem, tak je to v pořádku a socky to nejsou?

+1/−5
1.12.2014 10:29

O33n18d32r97e26j 65P22o77d27z66i46m78e73k 8793532577665

Myslím, že pletete dvě věci dohromady. Busy a vlaky jsou dotovány z veřejných prostředků, tzn. z našich daní. Concord byl dotován z peněz aerolinek, tzn. z peněz privátních. Jinými slovy: Concord si dotovaly aerolinky z vlastních prostředků (typicky ze zisku z jiných letů, které byly výdělečné), je to stejné jako, když automobilky dotují výrobu vozů nejvyšší třídy, protože se jich prodá tak málo, že ani vysoká cena nepokryje náklady na vývoj a výrobu. Ale ty peníze neberou od státu ale zvlastní kapsy, takže to je jen a jen jejich věc.

+8/0
1.12.2014 12:07

H55o69n69z79a 22F58o94r18m68a77n 3580399962529

Asi tak. Možná by bylo lepší tomu místo dotace říkat propagace. Protože tyto lety i zmíněné vozy jsou vlastně reklamou značky, lákadlem.

+1/0
1.12.2014 12:32

V36l92a20d33i98s46l95a55v 20B24u36r28y85š68e26k 1749692387904

auto za 4 miliony a víc rozhodně dotováno neni, automobilky dotují především vozy nižšší střední třídy na úkor drahých aut škoda fábia stojí 200 tisíc a a jistě nedotuje audi Q7

0/−2
1.12.2014 12:46

O10n11d17r28e80j 20P59o37d88z57i86m63e48k 8303232207845

No vzhledem k tomu, že v koncernu VW vydělává prakticky jen Škoda Auto, dá se o Vašem tvrzení s úspěchem pochybovat. A nemáte pravdu ani v obecné rovině. Ve třídě luxusních vozů opravdu není moc zástupců, kteří si na sebe "vydělají". Jedná se o prestižní záležitost, vzpomeňte si např. na Maybach nebo VW Phaeton, to byl opravdu velký propadák.

+2/0
1.12.2014 12:54

V63l55a54d20i69s10l59a55v 53B93u71r35y91š93e18k 1299482957514

tak na tvorbě zisku koncernu VW se 70% podílelo zrovna audi, která těch levných aut  moc nedělá                                                        http://www.autoforum.cz/zajimavosti/vw-hlasi-rekordni-kvartalni-zisk-hlavne-diky-audi-a-porsche-dari-se-i-skode/

+1/−1
1.12.2014 16:23

P28a73v39e22l 49O19d17r96a32z60i86l 6974719587400

Zisk VW AG za 2013: 9 miliard €

Zisk Škoda za 2013: 455 milionů €

Zisk Audi za 2013: 4.3 miliardy €

--

Tak bych to s tou Škodou moc nepřeháně.

+1/−1
3.12.2014 20:48

J21a23n 83K79o40v10á57ř 8724361269867

Omyl. Největší dotace je na najdražší vozy. Viz například: Bugatti Veyron, Lexus LFA.

+3/0
1.12.2014 13:37

T11o95m63á77š 43M10a33c71e90j21k33a 6431142107617

Tam je to z krátkodobého hlediska možná dotace, ale na druhou stranu je to auto  na kterém se inženýři pěkně vyřádí a poznatky a postupy takto získané se pak mouhou objevit na běžných vozech a ty pak vydělají další peníze.

0/−1
1.12.2014 17:12

J12a36k93u66b 94P10r76o61k81e94š 6453678652503

Samozrejme ze muze byt dodovano, treba auto za 10 milionu. Je to podobne jako byvala F1 nebo Le Mans, automobilka nedostane ani zlomek penez, ktere utrati na vyvoj ve forme vyher i kdyby vyhravala vse od zacatku do konce.

Jde o to, ze se tam vyvyjeji a testuji nove technologie, ktere se prvne prodaji s vysokou marzi  drahem voze, za par let se posunou do nizsi tridy s mensi marzi atd. Celkove je to vynosne, ale pokud by ste cenu vyvoje rozpocital jen na luxusni auta, kam prijde prvne, tak se jich neproda dostatecny pocet aby se to zaplatilo.

+1/0
1.12.2014 14:34

J69a11r12o94s62l18a20v 43F53r26a86n73t10i66š29e86k 79B78r78ü77m97m31e77r 1691306853340

Není správné ani jedno ani druhé. Nevím co stále řešíte? Concord byl i kvůli ropné skrizi neufinancovatelný, ale z prestižních důvodů se to dotovalo. Správné to nebylo a skončilo to. Ale tzo neznamená, že to nebylo krásné éro.

+1/0
1.12.2014 12:30

M44a80r82i97a42n 67N31o30v19á30k 2471517911516

Matoušku Matoušku, ty si snad nevychodil základku, že píšeš blbosti...Ale vysvětlovat ti nic nebudu ;-D;-D;-D

+1/−1
1.12.2014 12:35

M67i81r77o79s31l10a19v 41Č93e25c66h 9879863515485

Dotacie boli len z privatnych penazi a dotovane to bolo najme kvoli prestizi. Kto iny mohol povedat ze lieta nadzvokovo ako AF a BA? Nepocitam rusov s TU144.

+1/0
1.12.2014 19:18

M33i42l74a75n 82K74a61s70a28l 1538169775465

pokud by ze země zmizeli zbohatlíci, tak by o dobré nebylo, to mi věřte, socko ;)

0/0
6.12.2014 19:18
Foto

K19o65s41t36a85s 35J39o49a98n89i98d85i25s 2122858671

tehdy concordem letali vetsinou manazeri nadnarodnich spolecnosti na meeting, rano si dali snidani v deset rano v londyne a prileteli do NY v sedm rano mistniho a dali si dalsi snidani, udelali meeting a vecernim letem zpatky do anglie.. no, dnes maji vsichni videokonference.. to uz je ale jiny pribeh..

+1/0
1.12.2014 12:39

R40o53m79a78n 81K85r87a72t75o19c76h15v21í59l 6356247316724

Opravdu to vychází takto v 10:00 snídaně a přistání v 7:00?

0/0
1.12.2014 22:59

M32i37l82a39n 12K61a21s97a33l 1528749895675

že by posun času ???

0/0
6.12.2014 23:02

R71o74m12a86n 10K36r98a63t33o77c68h59v76í58l 6346387496634

Proboha - vím že posun času, ale nevěděl jsem že to vychází až tak, a počítat se mi to nechtělo.

0/0
7.12.2014 13:18

P84e63t51r 79T58y84č10k51a 6285662839622

Vždy když je něco prodělečné tak to musí někdo dotovat. Concorde byl marketingový tahák BA a AF.

0/0
1.12.2014 10:28



Najdete na iDNES.cz