Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nadzvuková letadla se vrátí možná už za pět let. Spolupracuje i Airbus

Concorde přestal létat před jedenácti lety, ale zájem o rychlou přepravu nadzvukovými stroji nevymizel. Na vývoji nového nadzvukového letounu pro byznys klientelu se podílí i Airbus. Letoun by se mohl poprvé vznést už v roce 2019.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M76a88r25e88k 55K50r13o48l81l 5181752920370

TU-144 a Concorde vznikly v době před ropnou krizí, tedy v době, kdy náklady na palivo nikdo neřešil. Dnes je situace jiná a plebs je citlivý na cenu, takže nadzvuková letadla mají smysl opravdu jen pro bohatou klientelu a nelze očekávat nějaké nadzvukové, velkokapacitní airbusy.

+3/−3
1.12.2014 12:50
Foto

K84o35s83t46a39s 53J60o44a65n26i75d36i44s 2942608911

concorde předběhl dobu o sto let.. 

no,, byl prý rentabilní.. nevím jakou část z těch 27mi let, ale v době, kdy se z concorde stala luxusní záležitost a na palubě se podávala vybraná několikachodová menu, pilo nejlepší víno a champaigne, speedbird concorde měl všude prioritu a všichni to považovali opravdu za exkluzivní tříhodinový prostor užít si absolutní pětihvězdičkový luxus, tak tehdy to fungovalo prý celkem dobře...

jinak, concorde je pořád absolutní technologická špička nejen v letecké dopravě, ale obecně. spousta patentovaných zařízení concorde stále v letecké dopravě se stále nikde jinde nepoužívá.. concorde by měl lítat, nic lepšího tady ani v roce 2060 nebude.. bizjety pro soukromé lety zdaleka nebudou tak rychlé a nedoletí tak daleko.. 

https://www.facebook.com/GetConcordeBackFlyingAgain?fref=ts

+4/−3
1.12.2014 12:34

P77e17t22r 73T66y82č72k36a 6615772329842

Tak vzhledem k úzké kabině let Concordem žádný luxus nebyl. Šlo prostě o to letět Concoredem a někomu třeba o rychlost letu. Tohle je luxus:

http://www.emirates.com/cz/czech/flying/our_fleet/emirates_a380/emirates_a380.aspx

+2/0
1.12.2014 12:53

P25a58v96e83l 59O57d54r51a58z78i18l 6874369917200

No nevím, luxusní auto taky nemá kabinu jak stodolu. To, co jste ukázal, je sice hezké, ale když vám to nedovolí odskočit si na jednání z Paříže do New Yorku a zpět během jednoho dne, tak je to pro úplně a zcela jinou klientelu.

+1/0
3.12.2014 20:42

P72e49t62r 21T54y52č55k14a 6115622289702

Lidi co takhle využívali Concorde by se dali spočítat na prstech jedné ruky. Vždyť letenka stála třeba 100tis. Kč. Lidi co potřebují na otočku do NY a zpět a mají na to opravdu peníze používají malé sokromé tryskové letadla. Ty sice nejsou tak rychlé jako Concorde, ale je u nich zase rychlejší odbavení na letištích. Takže časově to vyjde podobně. A s mnohem větším pohodlím.

+1/0
4.12.2014 10:07

J11a61r56o84s61l31a75v 28F17r29a90n75t85i50š18e42k 97B98r34ü47m74m71e10r 1861976663760

Což se ale také měnilo v době, dříve to odbavení nebylo tak dlouhé.

+1/0
4.12.2014 17:39

M41a69r54e94k 31S41ý85k52o89r12a 9923560666596

Ale no tak. Patent po 20 letech končí, i kdyby za jeho prodloužení chtěli miliardáři platit miliardy. Neexistuje. Takže všechny ty patenty kolem Concorde už jsou dávno volně k dispozici. To, že se nevyužívají má tedy důvod jinde - především v té ekonomice. A mezi námi. To letadlo uvnitř už opravdu bylo dost stísněné proti dnešním vzdušným korábům. A ty motory navíc žraly opravdu příšerně moc.

+9/0
1.12.2014 12:55
Foto

K72o13s53t58a85s 34J14o43a23n15i12d38i79s 2952388601

ok, končí..

ale některé součástky byly odmontovány a uschovány, tak je možné, že se nepoužívají.. 

bylo stístněné, ale to lidem asi nevadilo, servis to bohatě vynahrazoval...

0/−2
1.12.2014 13:05

K69a85r93e53l 43V58o61h33n69o44u98t 4968289400157

Vzhledem k tomu, že s tím létalo čím dál tím méně lidí, tak asi moc nevynahrazoval.

+5/−1
1.12.2014 14:54
Foto

K52o67s86t11a68s 55J38o21a42n71i97d55i49s 2922928601

karle, neznáš mapu.. v článku máš odpověď..

0/−1
1.12.2014 21:59

R89o24m38a41n 16K61r22a26t24o50c30h88v51í34l 6176257826104

Prej jsou někdou náhradní díly do Concorda.

+1/0
1.12.2014 22:58

M58a69r92t93i69n 15M41i74k61o80l45á12š22e39k 7760830193

Ono už v polovině (concorde) projektu bylo jasné, že rentabilita ( i při tehdejších cenách ropy) toho letadla nebude možná, ale tehdejší vládnoucí garnitura v GB a FR nechtěla před veřejností ztratit tvář, takže do toho vesele sypali peníze dál at to stojí co to stojí... "The sunk cost fallacy is in game theory sometimes known as the "Concorde Fallacy",[9] referring to the fact that the British and French governments continued to fund the joint development of Concorde even after it became apparent that there was no longer an economic case for the aircraft. The project was regarded privately by the British government as a "commercial disaster" which should never have been started, and was almost cancelled, but political and legal issues had ultimately made it impossible for either government to pull out." http://en.wikipedia.org/wiki/Sunk_costs

+5/−1
1.12.2014 12:23

P81e88t97r 97V89á54c70l86a27v35e49k 6695188639817

Concorde byl jednu svoji dobu ziskový, bohužel to netrvalo dlouho a celkově zůstane ve ztrátě. Jenomže.. dá se mluvit o ztrátě, z toho projektu vzešlo spoustu věcí, které se používají v letectví, získali jsme nové poznatky z aerodynamiky.  Projekt apollo byl taky hluboce ztrátový, ale poznatky z něj využíváme dodnes. Nelze se na to dívat jen hrubě ekonomicky ale je nutné to brát i jako investici.

+12/0
1.12.2014 12:43

M72a49r44t32i67n 94M54i33k10o41l10á41š80e21k 7380890223

Ano, concord nepochybně přinesl různá inovativní řešení, která se využívají i jinde, ovšem celkový jejich ekonomický užitek je těžko měřitelný, protože na proti tomu existuje celá řada projektů do kterých stát nasypal hromady peněz a nic nepřinesli ;-)

+1/0
1.12.2014 13:25

M67a24r35e35k 83S12ý67k24o32r17a 9523780916146

Tak, byla to aspoň taková novověká "hladová zeď", která dávala práci spoustě kvalifikovaných lidí a celé společnosti nadšení nad společným úspěchem. Nakonec něco podobného bylo i vyslání Američanů na Měsíc. Sice NASA všude tvrdí, že se ty šílené peníze vrátily v podobě nových vynálezů. Ale to je jen klišé, kterému se moc nedá věřit. Tahounem opravdového pokroku jsou vojenské technologie. I ty vesmírné měly USA v té době daleko dál, než ty civilní - projekt Corona.

Nakonec už v době letu Armstronga na Měsíc měla americká armáda CCD kameru. Ovšem byla to tak tajná vojenská technologie (především pro vojenské snímkování, kdy už nebylo nutné nákladně posílat exponované fillmy ze satelitů v kapslích na padácích jako v té Coroně, ale rádiem), že ji vojáci ani na ten Měsíc nepustili.

0/−2
1.12.2014 13:05

J52a26k62u39b 72Š94a53f26a24n37d65a 7965657891231

Z čeho soudíte o té návratnosti Apolla? Pokud vím, vždy se uváděla několikanásobná návratnost. Je to jen váš pocit nebo je to opřeno o nějaká fakta?

+1/0
1.12.2014 18:16

M88i75l87a44n 36J12i92r38o55u88š46e75k 2184454869126

V článku chybí informace, že se Concord začal projektovat už v roce 1955. Tehdy byla úplně jiná situace ohledně ceny pohonných hmot. Předpoklady o rozšíření nadzvukové dopravy byly reálné. Potom přišla v 70. letech ropná krize a všechno bylo jinak. Přednost dostaly projekty s vysokou provozní ekonomikou.

+8/0
1.12.2014 12:02

P53e18t37r56a 24N27o81v64á94k67o50v10á 7968686854458

A co osobní přeprava lodí do Ameriky, to se neplánuje? To prý je dnes už téměř neuskutečnitelný sen...

+1/0
1.12.2014 10:39

M77a10r42e41k 63S43ý64k12o59r86a 9163500356286

Proč ne? Queen Mary 2 tohle provozuje:

http://archiv.ihned.cz/c1-63094860-k-veceri-v-saku-ale-snidani-klidne-az-do-kajuty-pravidla-na-queen-mary-2

+1/0
1.12.2014 13:15

M45i80c36h35a21l 88C38h42a98l70u92p33a 6498680609913

Otázka je, kolik lidí má zájem trávit týden na lodi v oceánu, kde po cestě nic moc není. Ty lodě jezdí spíš okružní cesty po středomoří nebo Karibiku se zastávkami. A pořád je to myslím spíš pro bohatší, pokud jde někomu jenom o cestu, tak vyjde levněji letadlo, ne?

+1/0
3.12.2014 20:17

P41a85v12e11l 96M17a12t55o48u20š53e34k 5960367208414

Nějak nechápu, z jakého důvodu byla přeprava Concordem, určeným pro movitou klientelu, dotována.

+2/−3
1.12.2014 8:38

J39a75r32o69s73l70a57v 96F17r44a11n70t47i39š92e94k 50B66r55ü29m47m34e31r 1371776793860

Protože tolik movité kliientely, aby se tak velké letadlo zaplnilo, prostě není

+6/0
1.12.2014 8:45

P11a44v13e45l 71M59a61t93o72u45š89e28k 5690387158934

To je ale její problém. Buď zaplatí více, nebo nebude létat nadzvukovou rychlostí. Za nadstandard by se mělo tvrdě platit. Rozhodně by bohatá klientela neměla být dotována z daní. Pokud tomu tak je, pak je to hodně špatně.

+4/−9
1.12.2014 10:25

P62e16t41r 17T18y26č57k83a 6405792909922

On někdo psal že to bylo dotováno z daní?

+5/0
1.12.2014 10:28

P14a54v93e91l 92M83a55t61o13u98š38e20k 5850457298584

Z čeho se dotuje? Pokud si to dotovali výrobci z platů managementu nebo modelingové agentury z platů modelek, které tím cestovaly, pak ano.

0/−5
1.12.2014 11:22

J60a47n 85J90a42n40e68č31e46k 9720783830866

Bylo to dotováno z jiných letů v rámci aerolinií. Podobně to dělají některé automobilky. ;-)

+13/0
1.12.2014 11:40

H29o15n90z68a 68F88o28r51m97a35n 3840819522899

Dotuje se z jiných zdrojů. Nic víc. Dotace neznamená automaticky "z daní", neznamená dokonce ani "peníze".

+7/0
1.12.2014 11:50

M62i77l30a31n 71K95a97s32a91l 1938989595735

pako, pako, pako..

0/0
6.12.2014 19:17

J85a72r55o30s15l71a74v 83F93r46a50n26t56i11š17e62k 22B10r18ü88m50m15e53r 1251506163860

Proto to také bylo zrušeno.

+1/0
1.12.2014 10:36

V87l95a23d96i68s18l24a42v 78B51u14r79y20š77e15k 1689412787144

to jsou kraviny, skoro každej výrobce či pokytovatel služeb něco něčím dotuje, když mu pak s tím doje trpělivost a nebo už to neutáhne, tak to zruší, na tom není nic tak strašnýho, jako co v tom vidíte

+2/0
1.12.2014 12:38

M24i94c90h69a78l 93C90h69a33l79u29p39a 6788970849853

Tak oni za to platili dost, mám dojem že letenka vyšla asi na půl miliónu.

+1/0
3.12.2014 20:18

P86a80v49e80l 17M42a67t38o20u18š29e97k 5210447468214

Když se u nás dotují vlaky a autobusy, jimiž jezdí do práce tisíce lidí, tak se to mnohým nelíbí a cestující jsou hanlivě označováni jako socky. Když se dotuje pár zbohatlíkům, bez nichž by se každá země snadno obešla, let Concordem, tak je to v pořádku a socky to nejsou?

+1/−5
1.12.2014 10:29

O46n45d90r91e96j 36P43o12d77z47i89m61e58k 8223352817355

Myslím, že pletete dvě věci dohromady. Busy a vlaky jsou dotovány z veřejných prostředků, tzn. z našich daní. Concord byl dotován z peněz aerolinek, tzn. z peněz privátních. Jinými slovy: Concord si dotovaly aerolinky z vlastních prostředků (typicky ze zisku z jiných letů, které byly výdělečné), je to stejné jako, když automobilky dotují výrobu vozů nejvyšší třídy, protože se jich prodá tak málo, že ani vysoká cena nepokryje náklady na vývoj a výrobu. Ale ty peníze neberou od státu ale zvlastní kapsy, takže to je jen a jen jejich věc.

+8/0
1.12.2014 12:07

H90o28n86z91a 96F96o81r36m61a59n 3700749922589

Asi tak. Možná by bylo lepší tomu místo dotace říkat propagace. Protože tyto lety i zmíněné vozy jsou vlastně reklamou značky, lákadlem.

+1/0
1.12.2014 12:32

V88l42a17d91i43s16l92a88v 60B46u46r13y69š51e16k 1789962827474

auto za 4 miliony a víc rozhodně dotováno neni, automobilky dotují především vozy nižšší střední třídy na úkor drahých aut škoda fábia stojí 200 tisíc a a jistě nedotuje audi Q7

0/−2
1.12.2014 12:46

O71n29d26r58e29j 48P48o18d64z45i75m72e37k 8843882117285

No vzhledem k tomu, že v koncernu VW vydělává prakticky jen Škoda Auto, dá se o Vašem tvrzení s úspěchem pochybovat. A nemáte pravdu ani v obecné rovině. Ve třídě luxusních vozů opravdu není moc zástupců, kteří si na sebe "vydělají". Jedná se o prestižní záležitost, vzpomeňte si např. na Maybach nebo VW Phaeton, to byl opravdu velký propadák.

+2/0
1.12.2014 12:54

V51l30a90d74i42s12l66a50v 54B93u36r40y30š81e61k 1879372307384

tak na tvorbě zisku koncernu VW se 70% podílelo zrovna audi, která těch levných aut  moc nedělá                                                        http://www.autoforum.cz/zajimavosti/vw-hlasi-rekordni-kvartalni-zisk-hlavne-diky-audi-a-porsche-dari-se-i-skode/

+1/−1
1.12.2014 16:23

P72a83v86e53l 93O97d37r52a83z73i19l 6284799497860

Zisk VW AG za 2013: 9 miliard €

Zisk Škoda za 2013: 455 milionů €

Zisk Audi za 2013: 4.3 miliardy €

--

Tak bych to s tou Škodou moc nepřeháně.

+1/−1
3.12.2014 20:48

J37a76n 90K71o39v27á58ř 8184741549217

Omyl. Největší dotace je na najdražší vozy. Viz například: Bugatti Veyron, Lexus LFA.

+3/0
1.12.2014 13:37

T77o43m62á24š 84M98a63c60e38j44k63a 6751962767147

Tam je to z krátkodobého hlediska možná dotace, ale na druhou stranu je to auto  na kterém se inženýři pěkně vyřádí a poznatky a postupy takto získané se pak mouhou objevit na běžných vozech a ty pak vydělají další peníze.

0/−1
1.12.2014 17:12

J58a82k76u44b 75P56r89o43k54e84š 6953648892213

Samozrejme ze muze byt dodovano, treba auto za 10 milionu. Je to podobne jako byvala F1 nebo Le Mans, automobilka nedostane ani zlomek penez, ktere utrati na vyvoj ve forme vyher i kdyby vyhravala vse od zacatku do konce.

Jde o to, ze se tam vyvyjeji a testuji nove technologie, ktere se prvne prodaji s vysokou marzi  drahem voze, za par let se posunou do nizsi tridy s mensi marzi atd. Celkove je to vynosne, ale pokud by ste cenu vyvoje rozpocital jen na luxusni auta, kam prijde prvne, tak se jich neproda dostatecny pocet aby se to zaplatilo.

+1/0
1.12.2014 14:34

J23a74r22o97s81l29a92v 89F69r87a19n63t29i21š51e72k 10B92r94ü35m67m74e41r 1391786633860

Není správné ani jedno ani druhé. Nevím co stále řešíte? Concord byl i kvůli ropné skrizi neufinancovatelný, ale z prestižních důvodů se to dotovalo. Správné to nebylo a skončilo to. Ale tzo neznamená, že to nebylo krásné éro.

+1/0
1.12.2014 12:30

M10a18r38i87a44n 73N49o24v69á51k 2771247561206

Matoušku Matoušku, ty si snad nevychodil základku, že píšeš blbosti...Ale vysvětlovat ti nic nebudu ;-D;-D;-D

+1/−1
1.12.2014 12:35

M68i23r87o34s21l37a78v 91Č80e83c13h 9689643525475

Dotacie boli len z privatnych penazi a dotovane to bolo najme kvoli prestizi. Kto iny mohol povedat ze lieta nadzvokovo ako AF a BA? Nepocitam rusov s TU144.

+1/0
1.12.2014 19:18

M42i81l29a28n 42K92a80s40a10l 1738899795965

pokud by ze země zmizeli zbohatlíci, tak by o dobré nebylo, to mi věřte, socko ;)

0/0
6.12.2014 19:18
Foto

K81o30s32t78a48s 24J97o61a53n14i66d36i18s 2182378531

tehdy concordem letali vetsinou manazeri nadnarodnich spolecnosti na meeting, rano si dali snidani v deset rano v londyne a prileteli do NY v sedm rano mistniho a dali si dalsi snidani, udelali meeting a vecernim letem zpatky do anglie.. no, dnes maji vsichni videokonference.. to uz je ale jiny pribeh..

+1/0
1.12.2014 12:39

R84o75m18a95n 75K36r69a57t95o24c27h87v81í86l 6596317576804

Opravdu to vychází takto v 10:00 snídaně a přistání v 7:00?

0/0
1.12.2014 22:59

M20i60l61a33n 30K50a53s85a88l 1768629905345

že by posun času ???

0/0
6.12.2014 23:02

R83o53m85a25n 97K80r82a31t54o60c73h82v33í95l 6206797666534

Proboha - vím že posun času, ale nevěděl jsem že to vychází až tak, a počítat se mi to nechtělo.

0/0
7.12.2014 13:18

P44e77t36r 97T76y91č60k54a 6675512899472

Vždy když je něco prodělečné tak to musí někdo dotovat. Concorde byl marketingový tahák BA a AF.

0/0
1.12.2014 10:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.