- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
TU-144 a Concorde vznikly v době před ropnou krizí, tedy v době, kdy náklady na palivo nikdo neřešil. Dnes je situace jiná a plebs je citlivý na cenu, takže nadzvuková letadla mají smysl opravdu jen pro bohatou klientelu a nelze očekávat nějaké nadzvukové, velkokapacitní airbusy.
concorde předběhl dobu o sto let..
no,, byl prý rentabilní.. nevím jakou část z těch 27mi let, ale v době, kdy se z concorde stala luxusní záležitost a na palubě se podávala vybraná několikachodová menu, pilo nejlepší víno a champaigne, speedbird concorde měl všude prioritu a všichni to považovali opravdu za exkluzivní tříhodinový prostor užít si absolutní pětihvězdičkový luxus, tak tehdy to fungovalo prý celkem dobře...
jinak, concorde je pořád absolutní technologická špička nejen v letecké dopravě, ale obecně. spousta patentovaných zařízení concorde stále v letecké dopravě se stále nikde jinde nepoužívá.. concorde by měl lítat, nic lepšího tady ani v roce 2060 nebude.. bizjety pro soukromé lety zdaleka nebudou tak rychlé a nedoletí tak daleko..
Tak vzhledem k úzké kabině let Concordem žádný luxus nebyl. Šlo prostě o to letět Concoredem a někomu třeba o rychlost letu. Tohle je luxus:
http://www.emirates.com/cz/czech/flying/our_fleet/emirates_a380/emirates_a380.aspx
Ono už v polovině (concorde) projektu bylo jasné, že rentabilita ( i při tehdejších cenách ropy) toho letadla nebude možná, ale tehdejší vládnoucí garnitura v GB a FR nechtěla před veřejností ztratit tvář, takže do toho vesele sypali peníze dál at to stojí co to stojí... "The sunk cost fallacy is in game theory sometimes known as the "Concorde Fallacy",[9] referring to the fact that the British and French governments continued to fund the joint development of Concorde even after it became apparent that there was no longer an economic case for the aircraft. The project was regarded privately by the British government as a "commercial disaster" which should never have been started, and was almost cancelled, but political and legal issues had ultimately made it impossible for either government to pull out." http://en.wikipedia.org/wiki/Sunk_costs
Concorde byl jednu svoji dobu ziskový, bohužel to netrvalo dlouho a celkově zůstane ve ztrátě. Jenomže.. dá se mluvit o ztrátě, z toho projektu vzešlo spoustu věcí, které se používají v letectví, získali jsme nové poznatky z aerodynamiky. Projekt apollo byl taky hluboce ztrátový, ale poznatky z něj využíváme dodnes. Nelze se na to dívat jen hrubě ekonomicky ale je nutné to brát i jako investici.
V článku chybí informace, že se Concord začal projektovat už v roce 1955. Tehdy byla úplně jiná situace ohledně ceny pohonných hmot. Předpoklady o rozšíření nadzvukové dopravy byly reálné. Potom přišla v 70. letech ropná krize a všechno bylo jinak. Přednost dostaly projekty s vysokou provozní ekonomikou.
A co osobní přeprava lodí do Ameriky, to se neplánuje? To prý je dnes už téměř neuskutečnitelný sen...
Proč ne? Queen Mary 2 tohle provozuje:
Nějak nechápu, z jakého důvodu byla přeprava Concordem, určeným pro movitou klientelu, dotována.
Protože tolik movité kliientely, aby se tak velké letadlo zaplnilo, prostě není
z detstvi pamatuji na hrmeni nadzvukovych stihacek, ktere bylo slyset prakticky kazdy slunecny den. Budte radi za dnesni skvostne ticho. Jeste to tu vychytat se svetelnym znecistenim a bude tu radost zit.
Stíhačky létají i dnes, byť určitě méně, ale hlavně asi ne zrovna nad vámi. Hovořit dnes o skvostném tichu je trochu neobjektivní. Armádní letouny bohatě nahradili civilní motoristé, kteří obtěžují hlukem mnohonásobně více než v minulosti.
Ona vám to EU vysvětlí. Stanoví kolik kg pohonných hmot na jednoho pasažéra smí letoun nad EU spálit na hodinu letu a bude se létat ve větroních na solární pohon.
Ani bych se moc nedivil.
Vzhledem k tomu jak je létání neekologické a to nadzvukové obzvlášť, tenhle projekt možná narazí právě na nějaké podobné regule.
akurat tie pohonne jednotky su tam ako past na oko...
Fandím jim, ale připadá mi to jako "mokré sny".