Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejdražší recept proti ledovkové kalamitě: vyhřívaná trolej

Do redakce přišel záludný dotaz: Nedalo by se namrzání trolejí zabránit tím, že by byly vyhřívané? Jednoduchá odpověď zní: nedalo. Složitější pak následovně: Teoreticky by se troleje vyhřívat daly, ale bylo by to energeticky, technicky, a tudíž i ekonomicky tak náročné, že to zatím nedělají ani v Rusku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K51r33y66š61t12o80f 54J34u70r58e47č51k46a 6780550577529

A co takhle nějaká ostrá škrabka, kterou by měla tramvaj přidělanou vpředu před pantografem? Vyhřívání je podle mě nereálné. Také by mohl být pantograf nějaký vibrační. Nebo na stožárech může být nějaký klacek, který před projetím tramvaje do toho drátu zespoda pořádně řízne a tím náledí opadne. Sakra, já mám tolik nápadů, kde se mám hlásit?

0/0
4.12.2014 10:16

M33a46r93t65i42n 69K56ř69í55ž 9963522640527

zkuste to u okénka č. 3 na nádraží v Kolíně. ;-)

0/0
4.12.2014 12:01
Foto

B18r18o38n82i84s62l21a18v 19G22a17b66r63y14š 2532639601

Takové dotazy chodí do redakce?? Spíš bych napsal buď do školy, kde se učí elektrotechnika, nebo do nějaké firmy zabývající se tímto oborem.

0/0
3.12.2014 23:24

P36a42v48e40l 78S33o86b47o19t63k19a 5910564

Stačí zajít na nejbližší střední odborné učiliště elektrotechnické - vynalézáme znovu kolo, odmrazování vedení průchodem elektrického proudu se běžně používá, určitě by to zájemci i nalistovali v učebnici.

0/0
4.12.2014 19:34

P83a11v69e28l 49S38o23b62o93t91k46a 5430244

Tak to tedy naprosto a zásadně nesouhlasím.

Vedení VN A VVN se proudem námrazy zbavují běžně, není to tedy nic zvláštního ani extrémně energeticky náročného.

Dále P = U * I, to ano, ale U není napětí pracovní, ale ztrátové, takže lépe je psát P = R * I * I, kde I není žádný extrémní proud, ale je to jmenovitý proud troleje zvýšený max. o pár procent, PROTOŽE TAKHLE SE TO DIMENZUJE - viz výpočet jmenovitého proudu vedení, látka středního odborného učiliště elektro bez maturity, výpočet na oteplení a na úbytek napětí a to co vyjde větší pak použijete jako průžez vodiče.

Tj někdo z dopravního podniku si tu hledá alibi proč to tak nemohli udělat.

Rozmrazovací napětí může být na jiném okruhu než pracovní napětí, tj. jste schopni odmrazovat, pokud použijete oddělovací transformátor, i trolej pod napětím 20 kV s použitím rozmrazovacího napětí 200V a proudu 100A.

CHCET HLEDAT ZPŮSOBY, NE VYMÝŠLET DŮVODY PROČ TO NEJDE - zvlášte pokud kvůli námraze máte výluku, pak není problém trolej odpojit a pro rozmražení použít provizorní mobilní genterátor a propojit to ručně.

+4/−6
3.12.2014 17:20

J34a86n 97S77a64l12o16m93o70n 4209250211395

A jak veliký kamion na ten "provizorní mobilní generátor" máte? Sice je váš výpočet relativně správný, ale úvaha zcela zcestná. Potřebujete ten drát troleje ohřát bratru o nějakých 5 - 10 stupňů po dobu tak půl hodiny aby to mělo smysl a po růjezdu vlaku ten ohřev opakovat, takže 100A bude sotva stačit při průřezu nějaký 120mm2 mědi u vlaků a možná stačit  při průřezu 80mm2 bronzu u tramvají. Navíc jste si jistý že to opravdu jde na tu trolej jen tak připojit? Já se obávám že ne, že by se museli nejdříve provést úpravy v měnírnách.

+1/−2
3.12.2014 17:28

P83a50v45e74l 98S11o26b61o38t15k96a 5450634

Můj výpočet je zcela správný, protože vím, jak se dimenzuje průřez vodiče.

Na doby a teploty se podívejte do tabulek pro VN, tam už  je to vyřešené a počítá se i se snížením únosnosti vedení při zvýšené teplotě.

S námrazou je největší problém v noci, kdy nic nejezdí. Pokud je trolej pravidelně zatěžována, ohřívá se proudem odebíraným tramvajemi. Proto také dnes v noci po zprovozněných úsecích jezdily v Praze prázdné tramvaje.

Úpravy v měnírnách by nebyly třeba, pokud trolej odpojíte (pokud jste tak jako my dnes na celém úseku trati mimo provoz) a propojíte manuálně jako kdybyste dělal údržbu (jen zkratovací tyč zapojíte jinak).

Proudy řádově 500 A jak jistě víte vám dá kde co, například svářečka, ale samozřejmě jde o dostatečné napětí ku odporu vedení, takže to samozřejmě tak jednoduché není.

+2/−3
3.12.2014 17:37

J25a49n 96S42a49l12o95m63o98n 4109490401975

Podívejte, ono se to opravdu takhle dělalo, to nepopírám, respektive existovala možnost v té měnírně propojit to tak, že se zvýšil patřičně odběr a trolej se odmrazila. Průšvih ale nastal tím, že při rekonstrukcích měníren tenhle požadavek prostě odpadl a tím pádem už není možnost takhle troleje odmrazit, protože dnešní polovodičové měniče a další polovodičové regulační prvky prostě na toto nejsou připraveny. To je všechno.

+3/0
3.12.2014 17:43

P17a84v61e22l 90S54o16b19o53t71k27a 5280914

jj, ale to co popisujete je problém průběžného ohřívání.

Podle mne ale zamrzly troleje přes noc - dispečera to nenapadlo a ráno všichni koukali že to je v háji.

Ředitel Dopravního Podniku Praha dnes ráno v TV říkal, že zkoušeli pověsit na trolej zátěž, ale to myslím při provozu by vedlo k přetěžování a bez provozu je nedostatečné (a zbytečně energeticky náročné).

Co se řešilo a ještě řeší je jak dostat námrazu dolů - a myslím že je veliká klika že už to nenamrzá, protože kdyby se začaly trhat troleje a izolátory a ohýbat sloupy, to by šly škody do hodně miliónů.

Trolej jste schopen vždy odpojit - kvůli poruše nebo údržbě, a pak je otázka co po tom odpojení zůstane připojeno (u tramvají zřejmě např. ovládání výhybek). Ale ochrany atd. jsou určitě mimo.

Takže co tu tak nadávám - myslím, že modlit se aby už to dál nenamrzalo a čekat než to samo opadá není ta správná cesta, může se to stát ještě jednou a můžou bejt pak dráty na zemi.

Tak myslím bych to aspoň zkusil bejt traťovým elektrikářem abych byl nachystaný a věděl že když dvě souběžné troleje odpojím a propojím do série, mám možnost hezky v klídku v rozvodně si tam natáhnout drát od měniče.... a koukat co to udělá.

Pokud by tu někdo vystoupil a napsal "zkusili jsme to tak a tak, výsledek byl takovejhle a nejde to, protože na rozdíl od VN se nám ty dráty tak zahřát nepodařilo protože někde něco, neřeknu ani popel.

Ale že jen čtu jak to vůbec nejde atd, tak to mě fakt míchá.

Ale jinak v poho, nejsou to mý peníze ani troleje a nikam jsem cestovat nepotřeboval tak mě to zas tak žíly netrhá, ale naopak, láká mne to zkusit a bejt na to nachystanej. Ale možná přeci jen to mý nadávání bude k něčemu dobrý - a až si na to někdo podá zlepšovák a vyinkasuje 200 000 Kč jako odměnu za úspory, tak doufám že mi aspoň pošle flašku. ;-D

+4/−1
3.12.2014 17:58

J44a26n 61S94a80l11o42m10o86n 4659960381695

Ono není snadný "zkusit si natáhnout drát od měniče co to udělá". To je takové jako když si Hurvínek představuje válku. :-) Přecejen na té rozvodně asi takový kabel zrovna nebude moc k sehnání, do rozvaděčů léztm na to je třeba povolení a podobně. Prostě rozdvodna a měnírna rozhodně není domácí bastlírna. :-)

+2/−3
3.12.2014 18:17

P23a24v75e84l 50S95o43b11o93t40k10a 5250234

Ale notak, nejsme Hurvínci, ale zodpovědní prozkoušení elektrikáři, a když někde shoří přívod tak taky musíte vzít drát a zapojit to.

Postup který popisuji je defacto oprava havárie, resp. zabránění škodám - kdyby nepřestalo namrzat tak se troleje strhají a škody jdou do miliónů.

Že na to není nachystaný projekt je šlendrián vedení, ale myslím že nakonec by byli hoodně rádi že nemusejí zdůvodňovat škody před akcionáři.

+3/−3
3.12.2014 18:45

P51a38v54e70l 77O79d23r56a66z79i12l 6134289487970

Tak pokud nejsou zpracovaný postupy, tak žádnej elektrikář-pěšák nebude riskovat a montovat něco na vlastní pěst, taková je dnes doba. Není štempl, tak se nedělá...

+4/−2
3.12.2014 20:38

P96a29v29e64l 83O30d40r90a43z68i31l 6314849907500

Pane Salomone, víte, jak vypadá zkratovací souprava pro tram trakci? Tak tou připojíte cokoliv bude potřeba;-) V měnírnách jsou zcela bezpečně vypínače, na každej napájecí kabel či jejich sestavu.

0/0
3.12.2014 19:00

J84a60n 79S66a58l13o55m25o87n 4279250231565

Pane Odrazil, víte na co slouží zkratovací souprava? Patrně ne, jinak byste toto nepsal. Zkratovací souprava je bezpečnostní prvek a použít ji jinak než pro zabezpečení odpojeného přívodu je přinejmenším hazard. Mimoto už jsem viděl jak taková zkratovací souprava dopadla, když ji zapoměli sundat a dali VN přívod pod napětí a taky tím zjistili, že nebyla dostatečně nadimenzovaná, protože to jištění vůbec neschodilo.

0/0
3.12.2014 20:19

P44a72v80e31l 56O45d13r73a21z45i40l 6924219477200

600V není vn a použít ji můžete jako jakýkoliv jiný drát. Musí přenést stanovený zkratový proud po stanovenou dobu funkce nadřazeného vypínače. Samozřejmě se na to zkouší, takže zjistil-li někde někdo, že mu zkratovací souprava shořela, tak ji buď blbě připojil, nebo to byl nějaký domorobo bastl.

0/0
3.12.2014 20:32

J12a55n 57S38a64l25o93m50o33n 4619890931505

Ne, byla to stanovená VN zkratovací souprava, jen to jištění bylo nastavený trochu jinak než mělo být nastavený a byl to pěkný ohňostroj. Z té soupravy nezbylo nic.

0/0
3.12.2014 21:04

P14a41v47e68l 17O83d55r69a87z10i73l 6484869757730

To je ale logické, pokud byly překročeny její jmenovité paramtery.

0/0
4.12.2014 9:18

J25a48n 73S46a65l44o23m41o68n 4869570401505

Mínus bez protinázoru postrádá smysl.

0/−6
3.12.2014 17:36

P32a57v68e66l 50S62o69b78o97t71k84a 5370904

nebuďte tak netrpělivý, mám jenom jedny ruce ;-D

0/0
3.12.2014 17:37

L50u24k55á83š 88Š77l49e29h34o83f86e52r 1383169905109

Dopravní podniky na celém světě na vás čekají jako na smilování, utíkejte a nabídněte jim vaše geniální řešení, budete milionář ;-D;-D;-D

+1/−2
3.12.2014 17:38

P77a81v58e52l 14S46o40b40o16t97k34a 5150944

Proč na mne?? 

Stačí když se zeptají kolegů z rozvodny jak se to dělá (když už to od doby kdy chodili na učňák zapomněli).

+1/−2
3.12.2014 17:46

A27n76t88o19n74í93n 98H84r84b96e79k 9898311964725

Vážený pane Sobotko,

s anonymním nickem SALOMON nemá cenu diskutovat.

Nejprve popřel, že lze troleje zahřívat, ačkoliv se to dříve dělalo, pak to připustil s tím, že by to nebylo technicky proveditelné, když se ukázalo, že ano, pak"ekonomické" a nakonec zaujal stanovisko, že se vlastně nic nestalo a že nikdo kromě pána Boha není odpovědný. Že si lidé musí zvyknout chodit pěšky.

Presentuje se jako zkušený technik, patrně se styky na DP, přičemž neví, že jedním ze základním parametrů jakékoliv soustavy je spolehlivost i za poměrně extrémních podmínek. Neví co je to robustnost, tj. vysoká odolnost proti změnám podmínek. Naši předkové to věděli a dokonce to bylo známé i v nedávné době. Bohužel ne na DP, zejména při stanovování parametrů nových tramvají. Pokud se pamatují, tak byl již například problém s tím, že když napadlo 5 cm sněhu, nemohly některé nedomyšlené typy tramvají, na rozdíl od tramvají ČKD, jejichž výrobu jsem podrobně znal, vyjet.

Popírá, že kdyby byl místo harmonogramu nočního provozu použit harmonogram zvýšeného provozu s plným zatížením, že by ke škodám uvedeného rozsahu nedošlo a že měla být preventivní pozornost věnována především páteřním linkám.

Dále jsem mu uvedl, že ze záznamu dispečinku DP by mělo být patrno, zda námraza vznikla na 300 km trolejí v Praze najednou během 5 minut a ne postupně podle platných fyzikálních zákonů, jaká byla lokalizace a časový průběh vzniku námraz, kdo byl na DP informován a jak a kdy co rozhodl. To přešel vznešeným mlčením.

Tvrdošíjně se drží zásady - koho chleba jíš, toho píseň zpívej. Pravda sem, pravda tam.

S pozdravem

+2/0
4.12.2014 10:32

Z24d22e55n78ě78k 29S88ý35k83o85r13a 1826244768908

Máte sice pravdu, ale- v Salzburgu, kde mají trolejbusy a POZOR, trolej vyhřívají. Prostě se odpojí měnírny a ta v centru npájí celý úsek až do konečné a tam je vedení zkratováno. Při délce vedení stačí jeho přirozený odpor, aby se jen vodič ohřál, námraza odpařila a můžeme jezdit.

Jenže, v Salzburgu mají pro tyto účely měď v troleji legovanou stříbrem, což nemá ani DP Praha a hlavně, při stejné situaci, jako byla v Praze, ani tento prostý systém Salzburg neochránil a prostě se nejezdilo.

0/0
4.12.2014 19:27

J52i43ř33í 17K16o97c42u63r22e90k 6245924835788

A za dvacet minut je to zaledované zas... K tomu, aby se zahřál trolejový drát je potřeba proud v řádu tisíců ampér. Jednak to musí zvládnout měnírna (což neumí, musela by se komplet překopat) a druhak to musí zvládnout její napájení. U toho je maličkatý problém: Velkoodběr má nasmlouvané nějaké množství energie, které se zavazuje odebrat. Jeho překročení je možné, ale pekelně drahé.

Když to řekneme takhle: 1,2 MW odběr, a to na každém úseku troleje, v síti DPP jich bude necelá stovka. A ten odběr bude spínaný nepravidelně, navíc rázově. To by měli na ČEPSu radost, ČEZ Distribuce by skákala metr do výšky. Dost možná by se i nějaké to trafo rozprsklo smíchy.

Na železnici by to bylo ještě lepší. Obzvlášť na 25 kV části. Tam by byl potřeba proud taky kolem 2000 A, takže výsledný odběr 50 MW plus mínus Airbus*. Tohle je připojené přímo do sítě ČEPSu a myslím, že by kluci měli sakra napilno, aby jim to nerozhodilo komplet celou síť, čímž by nastal blackout. 

*) Autobus je moc malý.

+3/−2
3.12.2014 16:45

J62a82k48u66b 57Š90a84f77a36n26d96a 7875627351871

Tak odmrazovat to na 25kV by byl samozřejmě nesmysl. Nejlepší je úsek zkratovat a regulovat napětí tak, aby tam tekl dostatečně velký proud. To ale znamená přepojit vedení z 25kV na nějaké nižší. Asi se to nevyplatí.

+2/0
3.12.2014 16:57

P89a25v69e17l 16S36o56b96o89t66k83a 5810584

Jenže můžete použít i oddělené napětí pro rozmrazování, pak vám to funguje i při připojeném napájecím napětí a je jen otázkou ak se vám to podaří propojit.

0/0
3.12.2014 17:23

J43a86n 63S36a14l55o31m13o63n 4269660841155

Tohle je dost zmatečné. Buď máte to napětí oddělené a pak tam nemáte to napájecí, ale jiné napětí a nebo ho nemáte oddělené a pak tam máte to napájecí napětí. Mimochodem na tom VN a VVN vedení se to odmražuje zvýšením výkonu který se tím vedením nechá protékat a to se dělá nikoli připojením nějakého ztrátového výkonu, ale vhodnou regulací onoho protékajícího výkonu jednotlivými vedeními.

0/0
3.12.2014 17:40

P73a17v17e19l 28S44o17b74o31t75k53a 5850774

Nepochopil jste, pokud máte oddělené země tak to není problém, viz pták na drátě.

0/0
3.12.2014 18:10

J52a15k85u58b 98Š73a19f36a44n48d61a 7705827161141

Tak to asi těžko. Jak byste si to představoval?

0/0
4.12.2014 7:50

P84a36v98e13l 31S10o62b49o88t79k48a 5480734

Přečtěte si prosím látku strědního učiliště elektro, kapitolu o dimenzování vedení.

O žádné tisíce ampér se tu nejedná - tedy pokud právě na tisíce ampér není to vedení dimenzované, protože základem pro to abyste zjistil jaký máte použít drát je právě ohřev vodiče v důsledku průchodu elektrického proudu.

0/0
3.12.2014 17:22

J82a22n 21S20a49l36o13m25o27n 4159260911755

No, to ho sice upozorňujete hezky, ale ono to taky závisí na tom na kolik je to vlastně dimenzováno. Ano, podstatný je proud, to máte pravdu, ježe i ty proudy jsou v tom vedení nemalé, v řádu stovek ampér.

0/0
3.12.2014 17:31

P78a39v67e54l 48S44o38b12o89t94k76a 5490644

Jenže dimenzováno je to právě podle oteplení.

0/0
3.12.2014 18:10

J76a89n 65S95a77l60o34m44o52n 4329370511305

Jistě, oteplení a úbytek s ohledem na maximální vnější teplotu, čili na + 30 stupňů celsia a rezervou. :-)

0/0
3.12.2014 18:19

P55a12v88e67l 31S81o21b55o31t32k80a 5440414

no, to nepočítáte dobře... jde o odvod tepla, viz norma pro domovní vedení - vodič v husím krku/zavěšený/pod omítkou, takže i zde musíte zohlednit chlazení namrzlým ledem...

A stupně co píšete se berou kvůli izolaci, a také záleží jakou má odolnost.

Koukněte na topení VN napětí, jaké se pak mohou používat teploty (ale na trolej bych si to samozřejmě netroufl, jít vejš by to muselo bejt naměřený v laboratoři atd.

0/0
3.12.2014 18:48

J13a20n 71S91a27l44o69m84o58n 4239580301365

Ale troleje a jiné vodiče se nepočítají pro situaci kdy jsou namrzlé, počítají se pro běžný provoz při nejvyšším tepelném zatížení z okolí.

0/0
3.12.2014 20:17

P64a66v40e35l 17O40d13r27a87z35i23l 6324729937380

Takhle, vodiče a celá soustava má stanovenou maximální teplotu. V místě se určí maximální teplota okolí, běžně 40°C. No a ten rozdíl mezi tím je dovolené oteplení vodiče vlivem průchodu proudu.

Ale to platí pro přenos a rozvod, pro trakci může být rozhodující třeba úbytek, protože charakter zátěže je dost specifický.

+1/0
3.12.2014 20:35

J18a54n 66S83a61l46o57m24o72n 4599150911815

No jo, já jswm holt jwnom blbej projektant a všichni ostatní jsou prostě chytřejší než já. Už mě to fakt nebaví se furt s někým dohadovat.

0/0
3.12.2014 20:48

P45a96v88e39l 46S93o26b53o25t95k25a 5500414

Klídek ;-D

To je problém nejen celý týdle námrazový diskuse, že do toho lidi jdou moc osobně.

Elektrikářů je nás tady víc, ale ani jeden nejsme od trakce, takže jen hádáme a čekáme jestli se někdo nepřipojí s něčím jiným než že se bude snažit všechno shodit aby nevypadal před ředitelem jako pitomec kterýho nenapadlo řešení, který diskutujou na netu ;-D

0/0
3.12.2014 20:53

J23a24n 84S58a69l53o49m40o75n 4149560731685

Jenže takové diskuze nezažívám jen tady. Ty zažívám i na montážích kdy jsou všichni montážníci chytřejší než já a mají "lepší nápady" než jsou v mým schváleným projektu. To jednoho opravdu frustruje taková práce. :-( No a nakonec se vždycky přijde na to, že nejlepší řešení jsem měl já, jenže to se to musí nejdřív pomluvit, pak na to nadávat, dvakrát předělat aby to bylo podle projektu a nakonec se kasat že to stejně udělali oni. Já bych přitom jejich práci zvládl taky, vždyť jsem jako montér začínal.

0/0
3.12.2014 21:02

P88a17v52e66l 74S11o47b30o81t90k45a 5820854

Jo - znám ;-D

Mám řešení, a je super.

Ať si to dělnická třída vymejšlí sama :-) - mám na víc než abych si pořád s někým poměřoval péro.

Ono to jde i s věkem, ale jsem strojař průmyslovák a vysokoškolák, pak elektrikář vyučenej a vyzkoušenej, pak taky soudní znalec a i k soustruhu jsem schopen se postavit nebo NC frézku naprogramovat, ale momentálně se živím programováním aplikací pro mobilní zařízení ;-D

Školy a nástup po vejšce do zaměstnání byl super, ale pak když jsem přišel do styku s realitou - vejplata třetinová a zodpovědnost trojnásobná než co měla pyskující dělnická třída u mašiny, tak jsem se sebral a nechal jsem je tam ať se klíďo koušou sami mezi sebou, ale beze mne.

Takže až se mi zakalí zrak a budu barvoslepej tak se možná na truc pustím do montáže rozvodů nebo zkusím obsluhovat kalící pec aby si taky užili trošku vzrůša ;-D

0/0
3.12.2014 22:01

J78a76n 84S92a58l50o43m30o32n 4429380241895

Faktem je, že se zkutečným fachmanem jsem se nikdy dohadovat nemusel, tam jsme se vždycky vzájemně dohodli při vzájemném respektování. Jenže skutečné fachmany aby člověk hledal jak jehlu v kupce sena.

+1/0
4.12.2014 6:54

J60a52r51o68m91í41r 64P76o14p19l11e57r 4313231121204

jj, jako dobré projektanty ;-D

0/0
6.12.2014 18:43

P41a32v48e74l 83O74d71r54a82z55i16l 6404489667730

No jestli to bylo na mě, tak pardon, ale je to tak, jak píšu. Samozřejmě třeba v námrazových oblastech může být vedení dimenzováno právě na tu námrazu.

0/0
4.12.2014 9:21

P23a52v83e50l 94O78d22r98a13z28i18l 6734679837450

Jak je známo, tak u velkoodběru jsou i penále za neodebranou energii. Vaše výpočty postrádají logiku.

0/0
3.12.2014 19:01

L36a36d40a 19N90o20v89a49k 4152853797

osobně bych to řešil ifrazvukem....R^

0/0
3.12.2014 16:16

A95l85e46š 35J34í37l47e44k 7861142466728

Na elektrotechnice (zejména pak energetice) je nejkrásnější, že ten kdo by chtěl její zákonitosti porušovat, je dříve či později těmito zákonitostmi eliminován. Někdy tiše a nenápadně, někdy za hlasitého křiku, někdy dokonce i za doprovodu dech beroucích (he, nejen dech...) světelných efektů. Každopádně pak už svoje omyly nešíří. Škoda, že to takhle nefunguje i jinde ;-)

+5/0
3.12.2014 15:14

J17i41ř28í 33K44o55c75u10r14e70k 6465284785988

JJ, silnoproudař se hol musí učit z cizích chyb. Většinou totiž nedostane šanci, aby se poučil z vlastních chyb. Vědomí, že udělal chybu, je mrtvému nanic.

+3/0
3.12.2014 16:27

P39a75v63e33l 13S78o63b24o81t36k61a 5760934

Jste moc velký optimista. Někde tu mám fotku rozvodné skříně, kde je připojen rodinný domek - a nulový pracovní vodič je velmi úhledně zaizolován.

Pár let to takhle bez potíží fungovalo - dokud neudělali plynaři údržbu na své přípojce ;-D

0/0
3.12.2014 18:16

K79a35r32e95l 40E89n62d33l77e71r 3853540920395

Věřím vám. Měli jsme v paneláku připojeny zásuvky bytového jádra (tedy i v kuch. lince) přes plynové potrubí, protože nulák někdo zapomněl zapojit. Přišel jsem na to zcela náhodou v době, kdy se byt používal nějakých 28 let...

0/0
3.12.2014 19:38

V84á74c34l48a28v 56P34a97v71e79l63e11k 1670196916584

Lidem dva dny, během několika let, nejede vlak, případně tramvaj a je z toho katastrofa. A co kdyby vypadly sítě a nešel internet? Apokalypsa ;-D8-o

+8/0
3.12.2014 14:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.