Diskuse k článku

Nejdražší recept proti ledovkové kalamitě: vyhřívaná trolej

Do redakce přišel záludný dotaz: Nedalo by se namrzání trolejí zabránit tím, že by byly vyhřívané? Jednoduchá odpověď zní: nedalo. Složitější pak následovně: Teoreticky by se troleje vyhřívat daly, ale bylo by to energeticky, technicky, a tudíž i ekonomicky tak náročné, že to zatím nedělají ani v Rusku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K33r30y54š28t48o54f 34J95u43r53e26č98k22a 6670630287669

A co takhle nějaká ostrá škrabka, kterou by měla tramvaj přidělanou vpředu před pantografem? Vyhřívání je podle mě nereálné. Také by mohl být pantograf nějaký vibrační. Nebo na stožárech může být nějaký klacek, který před projetím tramvaje do toho drátu zespoda pořádně řízne a tím náledí opadne. Sakra, já mám tolik nápadů, kde se mám hlásit?

0/0
4.12.2014 10:16

M95a72r50t49i29n 28K45ř57í37ž 9803792230517

zkuste to u okénka č. 3 na nádraží v Kolíně. ;-)

0/0
4.12.2014 12:01
Foto

B78r43o45n79i50s32l50a94v 72G19a51b25r16y67š 2872719791

Takové dotazy chodí do redakce?? Spíš bych napsal buď do školy, kde se učí elektrotechnika, nebo do nějaké firmy zabývající se tímto oborem.

0/0
3.12.2014 23:24

P92a46v36e23l 68S36o42b77o14t11k18a 5700214

Stačí zajít na nejbližší střední odborné učiliště elektrotechnické - vynalézáme znovu kolo, odmrazování vedení průchodem elektrického proudu se běžně používá, určitě by to zájemci i nalistovali v učebnici.

0/0
4.12.2014 19:34

P72a53v81e91l 74S82o62b41o26t40k77a 5710334

Tak to tedy naprosto a zásadně nesouhlasím.

Vedení VN A VVN se proudem námrazy zbavují běžně, není to tedy nic zvláštního ani extrémně energeticky náročného.

Dále P = U * I, to ano, ale U není napětí pracovní, ale ztrátové, takže lépe je psát P = R * I * I, kde I není žádný extrémní proud, ale je to jmenovitý proud troleje zvýšený max. o pár procent, PROTOŽE TAKHLE SE TO DIMENZUJE - viz výpočet jmenovitého proudu vedení, látka středního odborného učiliště elektro bez maturity, výpočet na oteplení a na úbytek napětí a to co vyjde větší pak použijete jako průžez vodiče.

Tj někdo z dopravního podniku si tu hledá alibi proč to tak nemohli udělat.

Rozmrazovací napětí může být na jiném okruhu než pracovní napětí, tj. jste schopni odmrazovat, pokud použijete oddělovací transformátor, i trolej pod napětím 20 kV s použitím rozmrazovacího napětí 200V a proudu 100A.

CHCET HLEDAT ZPŮSOBY, NE VYMÝŠLET DŮVODY PROČ TO NEJDE - zvlášte pokud kvůli námraze máte výluku, pak není problém trolej odpojit a pro rozmražení použít provizorní mobilní genterátor a propojit to ručně.

+4/−6
3.12.2014 17:20

J63a97n 33S22a59l56o84m56o87n 4439850381195

A jak veliký kamion na ten "provizorní mobilní generátor" máte? Sice je váš výpočet relativně správný, ale úvaha zcela zcestná. Potřebujete ten drát troleje ohřát bratru o nějakých 5 - 10 stupňů po dobu tak půl hodiny aby to mělo smysl a po růjezdu vlaku ten ohřev opakovat, takže 100A bude sotva stačit při průřezu nějaký 120mm2 mědi u vlaků a možná stačit  při průřezu 80mm2 bronzu u tramvají. Navíc jste si jistý že to opravdu jde na tu trolej jen tak připojit? Já se obávám že ne, že by se museli nejdříve provést úpravy v měnírnách.

+1/−2
3.12.2014 17:28

P16a12v12e45l 30S41o34b60o45t96k42a 5230924

Můj výpočet je zcela správný, protože vím, jak se dimenzuje průřez vodiče.

Na doby a teploty se podívejte do tabulek pro VN, tam už  je to vyřešené a počítá se i se snížením únosnosti vedení při zvýšené teplotě.

S námrazou je největší problém v noci, kdy nic nejezdí. Pokud je trolej pravidelně zatěžována, ohřívá se proudem odebíraným tramvajemi. Proto také dnes v noci po zprovozněných úsecích jezdily v Praze prázdné tramvaje.

Úpravy v měnírnách by nebyly třeba, pokud trolej odpojíte (pokud jste tak jako my dnes na celém úseku trati mimo provoz) a propojíte manuálně jako kdybyste dělal údržbu (jen zkratovací tyč zapojíte jinak).

Proudy řádově 500 A jak jistě víte vám dá kde co, například svářečka, ale samozřejmě jde o dostatečné napětí ku odporu vedení, takže to samozřejmě tak jednoduché není.

+2/−3
3.12.2014 17:37

J15a19n 48S75a15l58o51m44o72n 4439530911515

Podívejte, ono se to opravdu takhle dělalo, to nepopírám, respektive existovala možnost v té měnírně propojit to tak, že se zvýšil patřičně odběr a trolej se odmrazila. Průšvih ale nastal tím, že při rekonstrukcích měníren tenhle požadavek prostě odpadl a tím pádem už není možnost takhle troleje odmrazit, protože dnešní polovodičové měniče a další polovodičové regulační prvky prostě na toto nejsou připraveny. To je všechno.

+3/0
3.12.2014 17:43

P60a84v64e83l 20S95o63b64o76t59k39a 5790204

jj, ale to co popisujete je problém průběžného ohřívání.

Podle mne ale zamrzly troleje přes noc - dispečera to nenapadlo a ráno všichni koukali že to je v háji.

Ředitel Dopravního Podniku Praha dnes ráno v TV říkal, že zkoušeli pověsit na trolej zátěž, ale to myslím při provozu by vedlo k přetěžování a bez provozu je nedostatečné (a zbytečně energeticky náročné).

Co se řešilo a ještě řeší je jak dostat námrazu dolů - a myslím že je veliká klika že už to nenamrzá, protože kdyby se začaly trhat troleje a izolátory a ohýbat sloupy, to by šly škody do hodně miliónů.

Trolej jste schopen vždy odpojit - kvůli poruše nebo údržbě, a pak je otázka co po tom odpojení zůstane připojeno (u tramvají zřejmě např. ovládání výhybek). Ale ochrany atd. jsou určitě mimo.

Takže co tu tak nadávám - myslím, že modlit se aby už to dál nenamrzalo a čekat než to samo opadá není ta správná cesta, může se to stát ještě jednou a můžou bejt pak dráty na zemi.

Tak myslím bych to aspoň zkusil bejt traťovým elektrikářem abych byl nachystaný a věděl že když dvě souběžné troleje odpojím a propojím do série, mám možnost hezky v klídku v rozvodně si tam natáhnout drát od měniče.... a koukat co to udělá.

Pokud by tu někdo vystoupil a napsal "zkusili jsme to tak a tak, výsledek byl takovejhle a nejde to, protože na rozdíl od VN se nám ty dráty tak zahřát nepodařilo protože někde něco, neřeknu ani popel.

Ale že jen čtu jak to vůbec nejde atd, tak to mě fakt míchá.

Ale jinak v poho, nejsou to mý peníze ani troleje a nikam jsem cestovat nepotřeboval tak mě to zas tak žíly netrhá, ale naopak, láká mne to zkusit a bejt na to nachystanej. Ale možná přeci jen to mý nadávání bude k něčemu dobrý - a až si na to někdo podá zlepšovák a vyinkasuje 200 000 Kč jako odměnu za úspory, tak doufám že mi aspoň pošle flašku. ;-D

+4/−1
3.12.2014 17:58

J45a46n 72S27a11l90o97m66o51n 4759180221385

Ono není snadný "zkusit si natáhnout drát od měniče co to udělá". To je takové jako když si Hurvínek představuje válku. :-) Přecejen na té rozvodně asi takový kabel zrovna nebude moc k sehnání, do rozvaděčů léztm na to je třeba povolení a podobně. Prostě rozdvodna a měnírna rozhodně není domácí bastlírna. :-)

+2/−3
3.12.2014 18:17

P37a86v73e42l 68S58o53b78o79t49k95a 5610864

Ale notak, nejsme Hurvínci, ale zodpovědní prozkoušení elektrikáři, a když někde shoří přívod tak taky musíte vzít drát a zapojit to.

Postup který popisuji je defacto oprava havárie, resp. zabránění škodám - kdyby nepřestalo namrzat tak se troleje strhají a škody jdou do miliónů.

Že na to není nachystaný projekt je šlendrián vedení, ale myslím že nakonec by byli hoodně rádi že nemusejí zdůvodňovat škody před akcionáři.

+3/−3
3.12.2014 18:45

P59a38v37e58l 18O94d93r22a14z71i55l 6424629927830

Tak pokud nejsou zpracovaný postupy, tak žádnej elektrikář-pěšák nebude riskovat a montovat něco na vlastní pěst, taková je dnes doba. Není štempl, tak se nedělá...

+4/−2
3.12.2014 20:38

P18a18v55e71l 81O67d75r89a43z90i79l 6364409647960

Pane Salomone, víte, jak vypadá zkratovací souprava pro tram trakci? Tak tou připojíte cokoliv bude potřeba;-) V měnírnách jsou zcela bezpečně vypínače, na každej napájecí kabel či jejich sestavu.

0/0
3.12.2014 19:00

J76a64n 23S53a47l38o24m26o98n 4279430241815

Pane Odrazil, víte na co slouží zkratovací souprava? Patrně ne, jinak byste toto nepsal. Zkratovací souprava je bezpečnostní prvek a použít ji jinak než pro zabezpečení odpojeného přívodu je přinejmenším hazard. Mimoto už jsem viděl jak taková zkratovací souprava dopadla, když ji zapoměli sundat a dali VN přívod pod napětí a taky tím zjistili, že nebyla dostatečně nadimenzovaná, protože to jištění vůbec neschodilo.

0/0
3.12.2014 20:19

P85a35v95e60l 93O71d41r49a89z15i77l 6834479927670

600V není vn a použít ji můžete jako jakýkoliv jiný drát. Musí přenést stanovený zkratový proud po stanovenou dobu funkce nadřazeného vypínače. Samozřejmě se na to zkouší, takže zjistil-li někde někdo, že mu zkratovací souprava shořela, tak ji buď blbě připojil, nebo to byl nějaký domorobo bastl.

0/0
3.12.2014 20:32

J37a68n 62S57a17l94o90m29o18n 4549550931905

Ne, byla to stanovená VN zkratovací souprava, jen to jištění bylo nastavený trochu jinak než mělo být nastavený a byl to pěkný ohňostroj. Z té soupravy nezbylo nic.

0/0
3.12.2014 21:04

P56a53v47e53l 93O86d57r65a83z74i46l 6924659367740

To je ale logické, pokud byly překročeny její jmenovité paramtery.

0/0
4.12.2014 9:18

J18a74n 63S89a30l58o70m58o79n 4669740171945

Mínus bez protinázoru postrádá smysl.

0/−6
3.12.2014 17:36

P16a48v76e49l 92S45o66b34o89t60k45a 5120524

nebuďte tak netrpělivý, mám jenom jedny ruce ;-D

0/0
3.12.2014 17:37

L51u67k25á20š 43Š89l65e73h42o84f94e67r 1853289795629

Dopravní podniky na celém světě na vás čekají jako na smilování, utíkejte a nabídněte jim vaše geniální řešení, budete milionář ;-D;-D;-D

+1/−2
3.12.2014 17:38

P58a96v68e97l 26S25o43b39o50t49k73a 5390834

Proč na mne?? 

Stačí když se zeptají kolegů z rozvodny jak se to dělá (když už to od doby kdy chodili na učňák zapomněli).

+1/−2
3.12.2014 17:46

A56n27t64o62n12í32n 48H78r94b53e25k 9818121174185

Vážený pane Sobotko,

s anonymním nickem SALOMON nemá cenu diskutovat.

Nejprve popřel, že lze troleje zahřívat, ačkoliv se to dříve dělalo, pak to připustil s tím, že by to nebylo technicky proveditelné, když se ukázalo, že ano, pak"ekonomické" a nakonec zaujal stanovisko, že se vlastně nic nestalo a že nikdo kromě pána Boha není odpovědný. Že si lidé musí zvyknout chodit pěšky.

Presentuje se jako zkušený technik, patrně se styky na DP, přičemž neví, že jedním ze základním parametrů jakékoliv soustavy je spolehlivost i za poměrně extrémních podmínek. Neví co je to robustnost, tj. vysoká odolnost proti změnám podmínek. Naši předkové to věděli a dokonce to bylo známé i v nedávné době. Bohužel ne na DP, zejména při stanovování parametrů nových tramvají. Pokud se pamatují, tak byl již například problém s tím, že když napadlo 5 cm sněhu, nemohly některé nedomyšlené typy tramvají, na rozdíl od tramvají ČKD, jejichž výrobu jsem podrobně znal, vyjet.

Popírá, že kdyby byl místo harmonogramu nočního provozu použit harmonogram zvýšeného provozu s plným zatížením, že by ke škodám uvedeného rozsahu nedošlo a že měla být preventivní pozornost věnována především páteřním linkám.

Dále jsem mu uvedl, že ze záznamu dispečinku DP by mělo být patrno, zda námraza vznikla na 300 km trolejí v Praze najednou během 5 minut a ne postupně podle platných fyzikálních zákonů, jaká byla lokalizace a časový průběh vzniku námraz, kdo byl na DP informován a jak a kdy co rozhodl. To přešel vznešeným mlčením.

Tvrdošíjně se drží zásady - koho chleba jíš, toho píseň zpívej. Pravda sem, pravda tam.

S pozdravem

+2/0
4.12.2014 10:32

Z49d98e48n70ě79k 82S52ý55k34o28r47a 1356344858698

Máte sice pravdu, ale- v Salzburgu, kde mají trolejbusy a POZOR, trolej vyhřívají. Prostě se odpojí měnírny a ta v centru npájí celý úsek až do konečné a tam je vedení zkratováno. Při délce vedení stačí jeho přirozený odpor, aby se jen vodič ohřál, námraza odpařila a můžeme jezdit.

Jenže, v Salzburgu mají pro tyto účely měď v troleji legovanou stříbrem, což nemá ani DP Praha a hlavně, při stejné situaci, jako byla v Praze, ani tento prostý systém Salzburg neochránil a prostě se nejezdilo.

0/0
4.12.2014 19:27

J92i26ř36í 88K85o66c39u15r83e95k 6405824635538

A za dvacet minut je to zaledované zas... K tomu, aby se zahřál trolejový drát je potřeba proud v řádu tisíců ampér. Jednak to musí zvládnout měnírna (což neumí, musela by se komplet překopat) a druhak to musí zvládnout její napájení. U toho je maličkatý problém: Velkoodběr má nasmlouvané nějaké množství energie, které se zavazuje odebrat. Jeho překročení je možné, ale pekelně drahé.

Když to řekneme takhle: 1,2 MW odběr, a to na každém úseku troleje, v síti DPP jich bude necelá stovka. A ten odběr bude spínaný nepravidelně, navíc rázově. To by měli na ČEPSu radost, ČEZ Distribuce by skákala metr do výšky. Dost možná by se i nějaké to trafo rozprsklo smíchy.

Na železnici by to bylo ještě lepší. Obzvlášť na 25 kV části. Tam by byl potřeba proud taky kolem 2000 A, takže výsledný odběr 50 MW plus mínus Airbus*. Tohle je připojené přímo do sítě ČEPSu a myslím, že by kluci měli sakra napilno, aby jim to nerozhodilo komplet celou síť, čímž by nastal blackout. 

*) Autobus je moc malý.

+3/−2
3.12.2014 16:45

J52a25k23u18b 35Š88a51f11a13n58d11a 7135717401431

Tak odmrazovat to na 25kV by byl samozřejmě nesmysl. Nejlepší je úsek zkratovat a regulovat napětí tak, aby tam tekl dostatečně velký proud. To ale znamená přepojit vedení z 25kV na nějaké nižší. Asi se to nevyplatí.

+2/0
3.12.2014 16:57

P63a95v24e91l 34S59o98b55o22t31k50a 5190924

Jenže můžete použít i oddělené napětí pro rozmrazování, pak vám to funguje i při připojeném napájecím napětí a je jen otázkou ak se vám to podaří propojit.

0/0
3.12.2014 17:23

J63a73n 48S98a88l11o80m13o33n 4279970961285

Tohle je dost zmatečné. Buď máte to napětí oddělené a pak tam nemáte to napájecí, ale jiné napětí a nebo ho nemáte oddělené a pak tam máte to napájecí napětí. Mimochodem na tom VN a VVN vedení se to odmražuje zvýšením výkonu který se tím vedením nechá protékat a to se dělá nikoli připojením nějakého ztrátového výkonu, ale vhodnou regulací onoho protékajícího výkonu jednotlivými vedeními.

0/0
3.12.2014 17:40

P91a22v76e87l 81S93o97b70o29t98k26a 5890384

Nepochopil jste, pokud máte oddělené země tak to není problém, viz pták na drátě.

0/0
3.12.2014 18:10

J93a53k68u11b 85Š83a78f57a46n38d19a 7125237701591

Tak to asi těžko. Jak byste si to představoval?

0/0
4.12.2014 7:50

P40a40v78e25l 94S16o67b85o77t34k48a 5560214

Přečtěte si prosím látku strědního učiliště elektro, kapitolu o dimenzování vedení.

O žádné tisíce ampér se tu nejedná - tedy pokud právě na tisíce ampér není to vedení dimenzované, protože základem pro to abyste zjistil jaký máte použít drát je právě ohřev vodiče v důsledku průchodu elektrického proudu.

0/0
3.12.2014 17:22

J32a44n 74S32a18l59o17m36o43n 4329400241275

No, to ho sice upozorňujete hezky, ale ono to taky závisí na tom na kolik je to vlastně dimenzováno. Ano, podstatný je proud, to máte pravdu, ježe i ty proudy jsou v tom vedení nemalé, v řádu stovek ampér.

0/0
3.12.2014 17:31

P70a54v83e67l 85S67o32b48o40t88k30a 5100944

Jenže dimenzováno je to právě podle oteplení.

0/0
3.12.2014 18:10

J32a35n 66S89a76l47o37m67o34n 4119620851925

Jistě, oteplení a úbytek s ohledem na maximální vnější teplotu, čili na + 30 stupňů celsia a rezervou. :-)

0/0
3.12.2014 18:19

P63a63v32e95l 17S47o11b77o45t22k12a 5200474

no, to nepočítáte dobře... jde o odvod tepla, viz norma pro domovní vedení - vodič v husím krku/zavěšený/pod omítkou, takže i zde musíte zohlednit chlazení namrzlým ledem...

A stupně co píšete se berou kvůli izolaci, a také záleží jakou má odolnost.

Koukněte na topení VN napětí, jaké se pak mohou používat teploty (ale na trolej bych si to samozřejmě netroufl, jít vejš by to muselo bejt naměřený v laboratoři atd.

0/0
3.12.2014 18:48

J80a33n 71S91a55l54o32m23o37n 4809690521555

Ale troleje a jiné vodiče se nepočítají pro situaci kdy jsou namrzlé, počítají se pro běžný provoz při nejvyšším tepelném zatížení z okolí.

0/0
3.12.2014 20:17

P92a86v59e45l 52O30d80r91a14z68i25l 6434819817980

Takhle, vodiče a celá soustava má stanovenou maximální teplotu. V místě se určí maximální teplota okolí, běžně 40°C. No a ten rozdíl mezi tím je dovolené oteplení vodiče vlivem průchodu proudu.

Ale to platí pro přenos a rozvod, pro trakci může být rozhodující třeba úbytek, protože charakter zátěže je dost specifický.

+1/0
3.12.2014 20:35

J27a86n 22S64a79l38o66m13o94n 4429550181635

No jo, já jswm holt jwnom blbej projektant a všichni ostatní jsou prostě chytřejší než já. Už mě to fakt nebaví se furt s někým dohadovat.

0/0
3.12.2014 20:48

P79a35v81e62l 52S60o53b23o27t98k69a 5810394

Klídek ;-D

To je problém nejen celý týdle námrazový diskuse, že do toho lidi jdou moc osobně.

Elektrikářů je nás tady víc, ale ani jeden nejsme od trakce, takže jen hádáme a čekáme jestli se někdo nepřipojí s něčím jiným než že se bude snažit všechno shodit aby nevypadal před ředitelem jako pitomec kterýho nenapadlo řešení, který diskutujou na netu ;-D

0/0
3.12.2014 20:53

J54a75n 63S56a57l73o71m32o95n 4509670151725

Jenže takové diskuze nezažívám jen tady. Ty zažívám i na montážích kdy jsou všichni montážníci chytřejší než já a mají "lepší nápady" než jsou v mým schváleným projektu. To jednoho opravdu frustruje taková práce. :-( No a nakonec se vždycky přijde na to, že nejlepší řešení jsem měl já, jenže to se to musí nejdřív pomluvit, pak na to nadávat, dvakrát předělat aby to bylo podle projektu a nakonec se kasat že to stejně udělali oni. Já bych přitom jejich práci zvládl taky, vždyť jsem jako montér začínal.

0/0
3.12.2014 21:02

P27a36v82e63l 12S96o21b26o22t78k86a 5620894

Jo - znám ;-D

Mám řešení, a je super.

Ať si to dělnická třída vymejšlí sama :-) - mám na víc než abych si pořád s někým poměřoval péro.

Ono to jde i s věkem, ale jsem strojař průmyslovák a vysokoškolák, pak elektrikář vyučenej a vyzkoušenej, pak taky soudní znalec a i k soustruhu jsem schopen se postavit nebo NC frézku naprogramovat, ale momentálně se živím programováním aplikací pro mobilní zařízení ;-D

Školy a nástup po vejšce do zaměstnání byl super, ale pak když jsem přišel do styku s realitou - vejplata třetinová a zodpovědnost trojnásobná než co měla pyskující dělnická třída u mašiny, tak jsem se sebral a nechal jsem je tam ať se klíďo koušou sami mezi sebou, ale beze mne.

Takže až se mi zakalí zrak a budu barvoslepej tak se možná na truc pustím do montáže rozvodů nebo zkusím obsluhovat kalící pec aby si taky užili trošku vzrůša ;-D

0/0
3.12.2014 22:01

J30a37n 84S98a86l52o81m49o82n 4899490481835

Faktem je, že se zkutečným fachmanem jsem se nikdy dohadovat nemusel, tam jsme se vždycky vzájemně dohodli při vzájemném respektování. Jenže skutečné fachmany aby člověk hledal jak jehlu v kupce sena.

+1/0
4.12.2014 6:54

J80a46r40o82m84í23r 57P79o43p27l40e63r 4953711691224

jj, jako dobré projektanty ;-D

0/0
6.12.2014 18:43

P42a96v76e92l 67O52d43r47a95z62i25l 6324339437450

No jestli to bylo na mě, tak pardon, ale je to tak, jak píšu. Samozřejmě třeba v námrazových oblastech může být vedení dimenzováno právě na tu námrazu.

0/0
4.12.2014 9:21

P43a24v28e25l 74O84d38r93a72z15i20l 6854209537440

Jak je známo, tak u velkoodběru jsou i penále za neodebranou energii. Vaše výpočty postrádají logiku.

0/0
3.12.2014 19:01

L89a80d22a 36N50o92v71a54k 4262373127

osobně bych to řešil ifrazvukem....R^

0/0
3.12.2014 16:16

A92l86e31š 97J34í56l98e80k 7961482776568

Na elektrotechnice (zejména pak energetice) je nejkrásnější, že ten kdo by chtěl její zákonitosti porušovat, je dříve či později těmito zákonitostmi eliminován. Někdy tiše a nenápadně, někdy za hlasitého křiku, někdy dokonce i za doprovodu dech beroucích (he, nejen dech...) světelných efektů. Každopádně pak už svoje omyly nešíří. Škoda, že to takhle nefunguje i jinde ;-)

+5/0
3.12.2014 15:14

J93i36ř13í 13K14o87c56u66r33e92k 6605714435198

JJ, silnoproudař se hol musí učit z cizích chyb. Většinou totiž nedostane šanci, aby se poučil z vlastních chyb. Vědomí, že udělal chybu, je mrtvému nanic.

+3/0
3.12.2014 16:27

P95a91v52e70l 69S11o86b72o91t51k71a 5730794

Jste moc velký optimista. Někde tu mám fotku rozvodné skříně, kde je připojen rodinný domek - a nulový pracovní vodič je velmi úhledně zaizolován.

Pár let to takhle bez potíží fungovalo - dokud neudělali plynaři údržbu na své přípojce ;-D

0/0
3.12.2014 18:16

K63a86r38e56l 95E22n33d27l10e47r 3893670660695

Věřím vám. Měli jsme v paneláku připojeny zásuvky bytového jádra (tedy i v kuch. lince) přes plynové potrubí, protože nulák někdo zapomněl zapojit. Přišel jsem na to zcela náhodou v době, kdy se byt používal nějakých 28 let...

0/0
3.12.2014 19:38

V70á77c10l35a58v 63P24a59v17e38l36e78k 1760686316444

Lidem dva dny, během několika let, nejede vlak, případně tramvaj a je z toho katastrofa. A co kdyby vypadly sítě a nešel internet? Apokalypsa ;-D8-o

+8/0
3.12.2014 14:25

Najdete na iDNES.cz